۲۵ دلیل ورم چشم و بهترین درمان های پف چشم

آنچه در این مقاله می‌خوانید

علت پف چشم یا ورم چشم و راه های درمان خانگی پف چشم، ورم چشم کودکان، ارتباط ورم چشم و کرونا و یا بیماری کبد را در این مقاله بخوانید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 15 دقیقه
ورم-چشم

پف چشم یا ورم چشم چیست؟

ورم چشم، به معنای تورم ناحیه ی اطراف چشم است. منطقه ی اطراف چشم که به نام کره ی چشم یا حدقه ی چشم نیز شناخته می شود. گاهی اوقات ورم اطراف چشم تحت عنوان، چشم پف کرده یا پف چشم مطرح می شود. پف اطراف چشم یا ورم دور چشم، می تواند در یک چشم یا هم زمان در هر دو چشم وجود داشته باشد.

بسته به شدت التهاب، اندازه و وسعت ورم در پلک چشم شامل یکی از موارد زیر است:

  • تورم خفیف هنگامی که پلک ورم کرده اما کودک می تواند چشمان خود را به طور عادی باز کند.
  • تورم متوسط هنگامی که پلک پف کرده و کودک هنگام باز کردن چشمانش کمی ناراحت است.
  • تورم شدید هنگامی که ورم پلک چشم باعث بسته شدن چشم شده است و کودک نمی تواند چشمانش را باز کند.

علائم همراه با پف چشم

ورم چشم ها معمولاً با یک یا چند مورد از علائم زیر همراه است:

  1.      سوزش چشم، مانند احساس خارش یا خراش
  2.      حساسیت به نور (فوتوفوبیا)
  3.      تولید بیش از حد اشک و در نتیجه آبریزش چشم
  4.      بسته شدن شکاف پلک ها (بسته به میزان تورم)
  5.      قرمزی پلک
  6.      قرمزی چشم و التهاب ملتحمه
  7.      ترشحات چشم
  8.      خشکی پلک یا پوسته پوسته شدن
  9.      درد، به ویژه هنگامی که تورم پلک ناشی از عفونت باشد.

شما هم دچار ورم چشم هستید؟

همین حالا از متخصصین مشاوره بگیرید

پف-چشم
پف چشم

دلایل ورم چشم

علت اصلی ورم چشم، التهاب است که سبب تجمع مایع در اطراف چشم می شود. این وضعیت می تواند به سرعت (حاد) اتفاق بیفتد و یا طی یک دوره ی طولانی مدت (مزمن) رخ دهد.

بعضی از علل شایع ادم اطراف حدقه ی چشم عبارتند از:

۱: مونونوکلئوزیس

بیماری ویروسی است که می تواند باعث ایجاد ورم چشم در مراحل اولیه ی عفونت شود.

۲: خواب نامنظم

خواب بیش از حد زیاد یا بیش از حد کم می تواند باعث تجمع مایعات در اطراف چشم شود.

۳: رژیم غذایی پر نمک

مصرف مقدار زیاد غذاهای شور و پرنمک می تواند منجر به احتباس مایعات شود.

۴: مصرف زیاد الکل

 الکل می تواند باعث کم آبی بدن و در نتیجه احتباس مایعات شود.

۵: سیگار کشیدن

 سیگار ممکن است منجر به عدم تعادل هورمونی و احتباس مایعات شود.

۶: آلرژی

واکنش های آلرژیک می تواند باعث التهاب عروق خونی کوچک (مویرگ ها) در اطراف چشم شود.  گرده، گرد و غبار، مواد ناشی از پوسته ریزی حیوانات خانگی، قطره های چشمی خاص و محلول های لنز تماسی از رایج ترین مواد حساسیت زای چشم هستند. آلرژی به آرایش نیز یکی از دلایل شناخته شده ورم چشم است.

۷: گل مژه 

گل مژه یا sty برآمدگی های کوچک، قرمزو دردناک که شبیه جوش بوده و در لبه خارجی یا داخلی پلک دیده می شود. آسیب به پوست، ذرات گرد و غبار یا چربی می توانند غدد چربی اطراف چشم را مسدود کنند. باکتری ها در این غدد رشد می کنند و باعث ایجاد گل مژه می شوند.

۸: تبخال چشمی

تبخال چشمی، از طریق ویروس معمولی هرپس سیمپلکس (تبخال ساده) منتقل می شود. که  “زخم سرد چشم” نیز نامیده می شود. و باعث التهاب و گاهی زخم قرنیه می شود. انواع تبخال چشم از یک عفونت خفیف گرفته تا یک مشکل جدی تر در سلامت چشم که می تواند منجر به پیوند قرنیه یا حتی از بین رفتن بینایی شود، دیده می شود.

۹: بلفاریت

بلفاریت التهاب پلک هاست که معمولاً به دلیل عملکرد نامناسب غدد چربی در مجاری که نزدیک قاعده مژه ها تخلیه می شوند، ایجاد می شود. بلفاریت با پلک های متورم و دردناک مشخص می شود. و می تواند همراه با پوست پلک پوسته پوسته مانند شوره و از بین رفتن مژه ها باشد. بلفاریت معمولاً یک بیماری مزمن است، به این معنی که علائم را می توان با اقدامات درمانی مناسب و بهداشتی کنترل کرد، اما هرگز به طور کامل درمان نمی شود.

۱۰: اختلالات تیروئید

مشکلات تیروئیدی مانند کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید باعث احتباس مایعات در بدن، از جمله اطراف چشم می شود. بیماری گریوز یا تیروئید چشمی، که ناشی از پرکاری تیروئید است، اغلب با ورم، پف پلک ها و برآمدگی چشم ها و همچنین دوبینی و افتادگی پلک ها همراه است. در صورت بروز هر یک از این علائم، در اسرع وقت برای تشخیص و درمان مناسب به چشم پزشک خود مراجعه کنید.

۱۱: سلولیت اطراف چشم

سلولیت حدقه ی چشم، بیماری جدی پوستی ناشی از عفونت و التهاب پلک و پوست اطراف چشم است. این التهاب می تواند باعث پف حدقه ی چشم شود. اگر علائم بیش از دو تا سه روز طول بکشد، ممکن است نیاز به درمان اضطراری داشته باشید.

  • سلولیت اربیت یا عفونت کاسه چشم:

سلولیت اربیت یا عفونت کاسه چشم یک فوریت پزشکی است. برای جلوگیری از آسیب عصب بینایی ، از دست دادن بینایی دائمی یا نابینایی و سایر عوارض جدی اغلب به درمان سریع آنتی بیوتیکی وریدی نیاز است. سلولیت اربیت یا عفونت کاسه چشم یک عفونت باکتریایی نادر اما جدی در بافت های اطراف چشم است که منجر به تورم دردناک پلک بالا و پایین و احتمالاً ابرو و گونه می شود. برجستگی چشم، کاهش بینایی، تب و درد چشم هنگام حرکت دادن چشم از علائم دیگر است.

  • سلولیت اطراف کاسه چشم یا پری اربیتال:

سلولیت اطراف کاسه چشم  یا سلولیت پره سپتال یک عفونت  و یا التهاب نسبتاً شایع پلک و قسمت هایی از پوست اطراف چشم است. این عفونت ممکن است توسط باکتری ها، ویروس ها یا سایر عوامل بیماری زا ایجاد شود.

۱۲: بینی کیپ

هنگامی که سرماخوردگی دارید به طور طبیعی چشم هایتان پف کرده به نظر می رسد. زیرا حفره هایی که مایعات را از صورت شما تخلیه می کنند با احتقان سینوس ها مسدود می شوند. یکی از علائم سینوزیت سرگیجه و ورم چشم هستند. بنابراین چشم ها به حالت پف دار به نظر می رسند. احتقان مزمن سینوس کمی پیچیده تر است و برای درمان آن بهتر است به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.

۱۳: اختلالات پوستی

اختلالات پوستی موجب التهاب پوستی و ادم اطراف چشم می شود. پف کردگی پلک می تواند به دلیل لوپوس، درماتومیوسیت و دیگر بیماری های مرتبط با پوست باشد.

۱۴: پیری

 افزایش سن به طور طبیعی باعث می شود بدن در طول روز بیش تر آب از دست دهد و این امر می تواند باعث تجمع مایعات شود.

۱۵: گریه

گریه چشم ها را تحریک می کند و موجب التهاب و ادم مویرگی موقت می شود.

۱۶: بیماری شاگاس

این عفونت توسط یک حشره ی گرمسیری به نام حشره ی بوسه زن ایجاد می شود. این عفونت می تواند باعث تورم در یک طرف بدن شود که تورم معمولا دردناک نیست.

۱۷: سندرم نفروتیک

بیماری ناشی از مشکلات کلیه است که موجب احتباس مایعات می شود.

۱۸: آلودگی با تریشین یا کرم گوشت خوک

 این بیماری ناشی از نوعی کرم گرد که در برخی از گوشت خوک خام یا نپخته است، ایجاد می شود و می تواند باعث التهاب چشم ها شود.

۱۹: اختلال در غدد اشکی

انسداد یا اختلال در عملکرد غدد اشکی می تواند باعث التهاب در اطراف چشم ها شود.

۲۰: انسداد ورید اجوف فوقانی

 انسداد بخشی از قلب به نام ورید اجوف فوقانی می تواند باعث تجمع خون در قسمت هایی از بدن که بالا تر از قلب هستند، شود. و در نتیجه ادم اطراف حدقه ی چشم رخ می دهد.

۲۱: ورم ملتحمه

 چشم صورتی نیز نامیده می شود، بیماری ویروسی است که باعث التهاب و قرمزی چشم می شود.

۲۲: تروما به چشم

هر گونه صدمه ی نزدیک به کره ی چشم از جمله کبودی چشم  و ضربه ناشی از جراحی زیبایی (بلفاروپلاستی یا جراحی پلک) می تواند باعث التهاب و قرمزی دور چشم و در نتیجه پف اطراف حدقه ی چشم می شود.

۲۳: محصولات آرایشی و مراقبت پوست

وقتی فرآورده ‎ های آرایشی و مراقبت از پوست وارد چشم ‎ ها می ‎ شوند، می ‎توانند باعث تحریک چشم ‎ ها و بافت اطراف آنها شوند، که این سبب بروز ورم، سرخی و آلودگی دردناک می شود . واکنش های آلرژیک نسبت به این فرآورده ها نیز می توانند محرک ورم پلک چشم شوند. از اعتبار و سلامت وسایل آرایشی و سلامتی خود اطمینان داشته باشید.

۲۴: استفاده طولانی مدت از لنز تماسی

اگر لنز خود را زیاد در چشم نگه دارید، دچار پف چشم می شوید. لنز تماسی مثل یک پوشش برای چشم عمل می کند و مانع از رسیدن اکسیژن به چشم و تورم قرنیه می شود. اگر با لنز بخوابید، فشار بیشتری به چشم وارد و تورم را بدتر می کنید. مراقبت نامناسب از لنزهای تماسی، مانند استفاده از لنزهای کثیف، شنا کردن با لنزهای تماسی یا نگهداری لنزهای تماسی در جا لنزی کثیف، می تواند باعث عفونت چشم و تورم پلک ها شود. استفاده از لنز های تماسی آسیب دیده همچنین می تواند باعث تحریک چشم ها و تورم پلک های شما شود.

۲۵: روز های نزدیک به عادت ماهانه

همانطور که می دانید یک هفته قبل از عادت ماهانه و روزهای اول که خون ریزی زیاد است، دچار تورم زیادی هستید. این تجمع آب می تواند روی چشم ها نیز تاثیر بگذارد. این تورم به علت نوسانات هورمونی این دوره است، تغییرات استروژن و پروژسترون منجر به احتباس آب در بدن و در چشم ها می شود.

سریع‌ترین روش درمان ورم چشم چیست؟

همین حالا مشاوره بگیرید

پف چشم از علائم میگرن است؟

پف چشم در سردرد خوشه ای شایع تر است. ولی در یک مبتلا به میگرن نیز گاهی  رخ می دهد. و معمولا به دلیل اختلال سیستم اتونوم است که به صورت شایع با آبریزش چشم و آبریزش بینی نیز همراه است.

سایر علائم اتونوم در سردرد عبارتند از: پلک پژمرده، ترشح اشک، تنگ شدن مردمک، چشم های قرمز یا خون آلود، احتقان بینی و عرق کردن صورت. که در این میان تعریق صورت نسبتا شایع است. ولی تنگ شدن و ورم چشم در موارد کمتری دیده می شوند. این حالت معمولا به جز درمان سردرد زمینه ای، نیاز به دارو و درمان خاصی ندارد. و معمولا با بهبود سردرد برطرف می شود.

دلایل-پف-چشم
دلایل پف چشم

ورم چشم از علائم کرونا است؟

تب، سرفه‌ های خشک، خستگی و بی حالی، بدن درد، گلو درد، اسهال، التهاب ملتحمه، سردرد، از دست دادن حس بویایی و چشایی، و نیز بثورات پوستی از جمله رایج‌ترین علائم ابتلا به کرونا است. با این حال، درد چشم اصلی‌ترین علامت مرتبط با بینایی ابتلا به ویروس کروناست.

قرمزی و  التهاب چشم می تواند از نشانه های تهاجم ویروس کرونا باشد. چرا که ترشحات اشکی دقیقا همانند مخاط بینی عامل انتقال کروناست. یا به عبارتی کرونا چشم ها را از طریق ورم ملتحمه، همراه با قرمزی، اشک و سوزش چشم درگیر می کند. با این حال، ۸۰ درصد از افرادی که علائم چشمی داشته اند، مشکلات بینایی در کمتر از دو هفته از بین رفته است.

درد چشم اصلی‌ترین علامت مرتبط با بینایی ابتلا به ویروس کروناست.

علائم-چشمی-کرونا
علائم چشمی کرونا

پف زیر چشم چه ربطی به کبد دارد؟

یکی از دلایل پف زیر چشم می‌تواند مشکلات کبدی باشد. پف بالای چشم ها و زیر ابروها، مخصوصا زمانی که بزرگتر می شویم، عمدتا مربوط به کبد می شود و می تواند نشانه این باشد که کبد نیاز به تصفیه شدن دارد. همچنین پف بین ابروها هم می تواند نشانه ای از عملکرد ضعیف کیسه صفرا باشد. اما اگر پف زیر چشم شما به خاطر مشکلات کبدی باشد چه علائمی دارد؟

ورم چشم فقط صبح ها:

اگر ورم زیر چشم‌تان فقط صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب است زیاد نگران نباشد. شاید به این دلیل است که شب گذشته بیش از حد آب نوشیده‌اید. پف زیر چشم یکی از رایج ترین مواردی است که صبح ها مشاهده می کنید. این حالت نشانه ای از این است که کبد برای شکستن و متابولیسم سموم، پروتئین و الکل؛ بیش از حد تحت فشار قرار دارد. در صورتی که پف چشم به خاطر این مشکل باشد، با مصرف مقداری دوز ویتامین B12 که از کبد پشتیبانی می کند، پف زیر چشم باید به سرعت از بین برود.

causes of morning swalen eye
اینفوگرافی دلایل پف صبحگاهی چشم‌ها

علائم همراه با پف چشم که خطرناک است:

اگر پف کردن زیر چشم‌تان با این علائم همراه است حتما به پزشک مراجعه کنید تا در صورت وجود مشکلات مزمن کبدی آن را هرچه سریع تر درمان کنید:

۱: ورم مچ پا یا دست

اگر پف چشم تان با گذشت چند روز کمتر نشد، و به همراه پف چشم، دست یا مچ پایتان نیز ورم می‌کند، این می‌تواند یک زنگ هشدار کبد باشد. در اینصورت اگر عادت نوشیدن به الکل دارید سعی کنید هرچه زودتر آن را ترک کنید.

۲: ورم لب

معمولا ورم صورت، به خصوص ورم لب و جمع شدن آب در زیر چشم که باعث پف کردن آن می‌شود، نشان دهنده مشکل مزمن کبدی است. پس هرچه زودتر به پزشک داخلی باید مراجعه کنید.

۳: زردی پا

زرد شدن پا نشانه تجمع صفرا در کبد و کیسه صفراست. پس اگر به همراه پف چشم این علامت را نیز دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

ورم ناگهانی زیر چشم

ورم های ناگهانی زیر چشم، معمولا موارد خطرناکی نیستند و با درمان های خانگی قابل رفع شدن می باشند. اما در صورتی که این ورم ها با درد شدید، ناراحتی و تاری دید همراه باشد لازم است که به دکتر چشم پزشک مراجعه نمایید.

از عوامل ایجاد ورم ناگهانی زیر چشم می توان به خواب بدموقع، آلرژی، تغییرات هورمونی مانند سندورم پیش از قاعدگی (pms)، رژیم غذایی خاص مانند مصرف الکل یا غذای پرنمک و استرس و گریه اشاره کرد. این عوامل در بالا توضیح داده شده است.

علائم-مشکل-کبد
علائم مشکل کبد

ورم چشم کودکان

کودکان به دلایل مختلف از مالش چشم گرفته تا عفونت و آسیب می توانند ورم چشم را تجربه کنند. برخی شرایط ممکن است باعث تورم یک طرفه چشم شود و برخی دیگر ممکن است هر دو چشم را درگیر کند. عواملی که باعث ورم می شود با بزرگسالان یکی است.

نکته مهم:

در صورت بروز التهاب و یا تورم، شما باید به دنبال دلایل ورم چشم و سایر علائم مرتبط باشید. و در صورت نگرانی یا تورم شدید به دنبال مراقبت های پزشکی فوری بروید.

علائم ورم چشم در کودکان

علائم زیر اغلب با ورم پلک چشم در کودکان همراه است:

  1. درد
  2. قرمزی چشم
  3. احساس درد هنگام لمس
  4. چشمان اشک آلود
  5. ترشح چرک سبز یا زرد
  6. خشکی چشم
  7. خارش
  8. حساسیت به نور
  9. تاری دید

بسته به علت تورم پلک چشم ، علائم مرتبط ممکن است متفاوت باشد. بعضی از شرایط ممکن است دردناک باشد. در حالی که برخی دیگر ممکن است با وجود ورم چشم ایجاد درد نکنند.

در برخی از شرایطی که برای چشم ها پیش آمده است نیز ممکن است علائمی مانند سردرد، تب و غیره در کودک ایجاد شود. شما باید برای شناسایی دلایل اصلی این علائم و نشانه ها به دکتر چشم پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که ورم چشم کودک به دلایلی ناشناخته ایجاد شده است، خوب نمی شود یا همراه با خشکی چشم،ترشحات عفونی و یا تاری دید است سریع تر به چشم پزشک مراجعه کنید.

تشخیص ورم چشم

جهت تعیین علت زمینه ای التهاب و ورم چشم، پزشک پس از بررسی سابقه ی پزشکی و معاینه ی فیزیکی، بسته به علائم ممکن است تست های زیر را انجام دهد:

  • آزمایش خون: به طور خاص برای عفونت و اختلالات تیروئید بررسی می شود.
  • آزمایش حساسیت و آلرژی
  • نمونه برداری از پوست
  • آزمایشات تصویربرداری مثل سی تی اسکن و اسکن ام آر آی.
ورم-چشم-کودکان
ورم چشم کودکان

چگونه پف زیر چشم را از بین ببریم؟

پف چشم می تواند یک حالت ناراحت کننده باشد. که گاهی توانایی شما برای انجام کارهای روزمره را کاهش می دهد. اما با گذشت زمان، درمان پزشکی و مراقبت در خانه، می توانید به طور کامل از این وضعیت رهایی یابید. درمان ادم اطراف حدقه ی چشم بستگی به علت آن دارد. قبل از هر چیز از مالیدن چشم خودداری کنید، زیرا این کار فقط وضعیت شما را بدتر می کند.

درمان های خانگی پف چشم

به طور کلی، درمان های خانگی زیر را برای درمان تمام موارد پف چشم توصیه می شود:

  • رژیم غذایی کم نمک
  • افزایش مصرف آب
  • قرار دادن کمپرس سرد روی چشم ها برای چند دقیقه در هر دفعه.

 1: کمپرس سرد بگذارید.

یک کمپرس سرد ممکن است باعث تسکین موقتی چشم تحریک شده بهترین چیز باشد. سرما رگ های خونی را کوچک کرده و قرمزی را کاهش می دهد. و باعث تسکین خارش و تحریک می شود.

برای تهیه کمپرس سرد، یک دستمال تمیز و مرطوب را برای چند دقیقه در فریزر قرار دهید، اما تا زمانی که منجمد نشود، سپس آن را روی چشم های بسته قرار دهید. پارچه را به مدت پنج دقیقه یا تا زمانی که سرد است، روی چشم خود نگه دارید. این کار را می توان سه یا چهار بار در روز یا هر ساعت انجام داد. هر بار از یک پارچه جدید استفاده کنید.

۲:از دستمال گرم استفاده کنید.

ترشحات چشم در ورم چشم شایع است. چرک را می توان به ویژه در عفونت چشم مشاهده کرد. حوله یا پارچه تمیز را در آب گرم خیس کرده و بیرون بیاورید و آن را روی پلک های بسته خود قرار دهید. دقیقاً مانند کمپرس سرد، حوله داغ را روی چشم خود بگذارید تا هر مدتی که گرم باشد. هر بار از حوله تمییز استفاده کنید.

۳: چشم را آرایش نکنید.

در حالی که چشم ورم کرده است از آرایش چشم خودداری کنید. توصیه می شود حداقل دو هفته قبل از استفاده مجدد از آرایش چشم صبر کنید. اما اگر چشمان شما هنوز ورم دارد، ناراحت یا قرمز است، بهتر است بیشتر صبر کنید.

۴: از لنز استفاده نکنید.

همانطور که در دلایل گفته شد، استفاده نامناسب از لنز یا لنز نامناسب می تواند از دلایل ورم چشم باشد. به همین دلیل از بین بردن عامل ورم چشم ضروری است. اگر پف چشم دارید و از لنزهای تماسی استفاده می کنید، با چشم پزشک خود تماس بگیرید. زیرا این می تواند نشانه تحریک مربوط به تماس یا نوع دیگری از عفونت باشد.

۵: استفاده از ماسک های خانگی

خیار و چای جز بهترین  ماسک های توصیه شده برای تسکین تحریک چشم و خواباندن پف آن است. خیار را بشورید، دراز بکشید و دو برگ از خیار قسمت شده را به مدت ۱۵ دقیقه، روی چشمان خود قرار دهید. در صورت استفاده از چای، به خصوص چای سبز، کیسه چای را درون آب جوش بگذارید. آن را خارج کنید و بگذارید خنک شود. زیاده از حد خیس نباشد که به درون چشم نفوذ کند. سپس بخوابید و کیسه چای را ۱۵ دقیقه روی چشمانتان بگذراید. خنکی و سرما به صورت کلی التهاب را کاهش می دهد، بنابراین فرآیند آزاد شدن هیستامین کند می شود و تورم مهار خواهد شد.

۶: استفاده از کرم های مخصوص ورم چشم

در بیشتر مواقع تقریبا درمان ورم چشم ساده است. هر نوع کرم چشمی می تواند به کاهش پف کردگی چشم و ضخیم شدن کلاژن اطراف آن کمک کند. بهتر است در خصوص مصرف کرم مناسب از طریق مشاوره تلفنی با چشم پزشک، بهترین کرم را انتخاب کنید.

در موارد پف کردگی به دلایل هورمونی، شاید کرم چشم نتواند به صورت کلی مشکل را حل کند (باید صبر کنید)،  اما می تواند شرایط را بهتر کند. اگر آلرژی یا مشکل تیروئید داشتید، باید این مشکل را با کمک یک متخصص شناسایی و حل کنید.

ورزش های مفید برای رفع پف چشم:

 ورزش برای رفع پف بالای چشم وجود دارند که می توانید در مقاله ورزش چشم ها در فیتامین مطالعه کنید.

درمان-خانگی-چشم-گود-افتاده

درمان های دارویی و پزشکی پف چشم

درمان پلک های متورم به علت زمینه ای آن بستگی دارد. ممکن است متخصص چشم پزشک دارو تجویز کند یا داروهای بدون نسخه مانند قطره چشم را توصیه کند.

برخی درمان های پزشکی که معمولا تجویز می شوند، عبارتند از:

  • کورتیکواستروئیدها: اعمال موضعی و یا مصرف خوراکی این داروها می تواند به کاهش التهاب در اطراف چشم کمک کند.
  • داروهای ضد التهاب: استفاده ی موضعی و یا خوراکی این دارو ها می تواند باعث کاهش التهاب و درد شود.
  • آنتی هیستامین ها: این دارو به متوقف کردن واکنش های آلرژیک کمک می کند.
  • آدرنالین یا اپی نفرین: این دارو ها زمانی استفاده می شوند که درمان های اضطراری برای واکنش آنافیلاکتیک، مورد نیاز است.
  • آنتی بیوتیک ها: جهت درمان عفونتی که می تواند باعث ادم اطراف حدقه ی چشم شود، به کار برده می شود.

به طور کلی ، اگر تورم چشم شما به دلیل آلرژی باشد ، قطره چشمی آنتی هیستامین یا داروی حساسیت خوراکی و همچنین تجویز “اشک مصنوعی” به تسکین علائم کمک می کند. همچنین ممکن است برای واکنش های آلرژیک شدیدتر، چشم پزشک قطره های استروئیدی خفیف را توصیه کند.

علل دیگر ، مانند عفونت، التهاب ملتحمه یا تبخال چشمی، به خوبی به قطره های چشمی ضد ویروسی یا ضد التهابی یا پماد یا آنتی بیوتیک پاسخ می دهند.
اگر فوتوفوبیا (حساسیت به نور) همراه با التهاب مزمن پلک دارید، لنزهای فتوکرومیک می توانند به کاهش حساسیت به نور کمک کنند.

اگر علائم ادامه یافت یا بدتر شد، یا اگر در چشم خود احساس درد کردید ، بلافاصله به چشم پزشک خود مراجعه کنید تا مشکلات جدی تر ارزیابی شود.

معرفی برخی از انواع پماد چشمی

۱. پماد تتراسایکلین

پماد چشمی تتراسایکلین (Tetracycline) از آنتی‌بیوتیک‌هایی است که در عفونت‌ چشم و جراحی‌های چشمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. توصیه می‌شود از مصرف خودسرانه این دارو پرهیز کنید. این دارو حتما باید توسط پزشک تجویز گردد. توجه داشته باشید که در صورتیکه دچار تاری دید و سوزش چشم هستید پیش از شروع مصرف هرگونه داروی چشمی باید مورد معاینه پزشک متخصص قرار بگیرید. همچنین در صورتی که پس از ۳ روز از مصرف هر نوع پماد چشمی هنوز هم ناراحتی چشم ادامه دارد، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید.

۲. پماد جنتامایسین

پماد چشمی جنتامایسین (Gentamicin) در درمان عفونت‌های چشمی، درمان التهاب پلک، التهاب ملتحمه و مجرای اشکی، التهاب قرنیه و زخم قرنیه تجویز می‌شود. به دلیل بروز تاری دید در صورت استفاده از این دارو توصیه می‌شود از آن به هنگام شب استفاده شود. توجه داشته باشید که در صورت عفونت مجرای اشکی، کمپرس گرم و مالش دادن ملایم پوست محل مجرای اشکی می‌تواند به درمان کمک کند.

۳. پماد آسیکلوویر

پماد چشمی آسیکلوویر (Aciclovir) به تجویز پزشک در درمان التهاب قرنیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو به آسانی از طریق بافت پوششی قرنیه و بافت سطحی چشم جذب می‌شود.

بهترین پماد چشمی استریل و درمان عفونت های چشمی

معرفی قطره های چشمی:

۱:نفازولین

نفازولین یک داروی سریع الاثر مقلد سیستم سمپاتیک است که از طریق منقبض کردن عروق کوچک چشم و بینی، باعث کاهش احتقان و گرفتگی می‌شود. نفازولین در اشکال دارویی قطره و اسپری برای استفاده بینی و چشم موجود است. اسپری و قطره ی نفازولین، ضد احتقان است که برای تسکین موقتی قرمزی و خارش چشم و بینی به دلیل سرماخوردگی، آلرژی یا تحریکات (مثل شنا، دود، استفاده از لنزهای تماسی) استفاده می‌شود.

۲: اشک مصنوعی

قطره اشک مصنوعی یا (‏‏artificial tears) دارویی برای تسکین خشکی چشم و تحریک چشم است. داروهای روان کننده، چشم را مرطوب نگه می دارد. به حفاظت از چشم در برابر آسیب و عفونت کمک می‌کند و علائم خشکی چشم را کاهش می دهد. برخی از افراد برای کاهش علائم خشکی چشم از قطره های چشم بدون نسخه (OTC) یا نسخه ای استفاده می کنند که قطره ی اشک مصنوعی از جمله آنهاست.

جراحی پف زیر چشم:

جراحی پلک ها، بسته به علت به وجود آمدن پف زیر چشم، می تواند یک گزینه درمانی باشد. در طول درمان، جراح چربی اضافه را از طریق برشی روی خطوط طبیعی پلک بالایی یا در کنار پلک پایینی، از بین می برد. سپس پوست را با سوزن های کوچک می دوزد. این روش معمولا سرپایی انجام می شود.

اشک-مصنوعی

روش های جلوگیری از پف چشم

۱. تست آلرژی بدهید.

اگر تورم پلک و سایر علائم آلرژی به طورمنظم اتفاق می افتد، تست آلرژی بدهید. با دانستن اینکه به چه چیزی حساسیت دارید می توانید از آلرژن های خاص خودداری کنید یا حداقل قرار گرفتن در معرض آنها را به حداقل برسانید.

۲. محصولات آرایشی مناسب و ضد آلرژی را انتخاب کنید.

برای جلوگیری از شعله ور شدن آلرژی، آرایش و سایر محصولات زیبایی را که ضد حساسیت بوده و معطر نیستند را انتخاب کنید. همچنین می توانید قبل از آرایش صورت ، داخل مچ دست خود تست پچ کنید تا هرگونه واکنش آلرژیک رد شود. محصولات آرایشی غیراستاندارد ممکن است باعث عفونت چشم نیز شود.

۳. از قطره چشمی بدون مواد نگهدارنده استفاده کنید.

هنگام استفاده از قطره چشم، به دنبال قطره چشمی بدون مواد نگهدارنده باشید. سعی کنید بدون مشاروه با دکتر چشم از داروهایی که درون چشم میچکانید استفاده نکنید.

۴. به درستی از لنزهای تماسی خود مراقبت کنید.

اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید، می توانید با انجام روش های بهداشتی مناسب، از جمله تعویض مکرر لنز های تماسی، خطر ابتلا به عفونت یا تحریک چشم را به حداقل برسانید.

۵: تحت نظر چشم پزشک باشید.

هر شش ماه یا یک سال، حتی اگر هیچ مشکلی نیز ندارید، به چشم پزشک مراجعه کنید. چک کردن مرتب سلامت چشم می تواند چشم شما را سالم و زیبا نگه دارد.

هر شش ماه یا یک سال، حتی اگر هیچ مشکلی نیز ندارید، به چشم پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی هنگام پف چشم باید به دکتر مراجعه کرد؟

ورم چشم می تواند به دلایل متعددی رخ دهد، برای بررسی بیشتر دلیل پف چشم، مراجعه به دکتر چشم پزشک ضروری است. برخی شرایط تورم پلک چشم را می شود در خانه درمان کرد ولی برخی دیگر به مراقبت پزشکی نیاز دارد. اگر تورم پلک شما با درمان های خانگی جواب نداد، باید برای معاینه کامل چشم پزشکی مراجعه کنید. در طول معاینه، چشم پزشک شما می تواند علت تورم پلک ها و موثرترین درمان را تعیین کند.

موارد ورم پلک چشم که به مراقبت های فوری پزشکی نیاز دارد عبارتست از:

  1. تورم همراه با قرمزی چشم
  2. ترشح چرک زرد یا سبز از چشم
  3. تورم به دلیل آسیب دیدگی چشم
  4. بریدگی یا پارگی چشم
  5. خونریزی از چشم
  6. تورم سایر قسمت های بدن
  7. تورمی که با درمان های فعلی بهبود نمی یابد.

راهنمای مراجعه به چشم پزشک

معمولاً مراجعه به چشم پزشک برای هرگونه تورم شدید پلک چشم و سایر علائم مربوط به چشم خوب است. زیرا چشم اندامی ظریف و حساس است. چشم پزشک می تواند به تشخیص دقیق و درمان بیماری زمینه ای کمک کند. هر شش ماه برای چک کردن سلامت چشم خود به دکتر چشم مراجعه کنید.

اگر به صورت ناگهانی چشم شما ورم کرد، بهتر است با استفاده از دکتر متخصص چشم، مشاوره ای آنلاین یا تلفنی دریافت کنید و در صورت نیاز به دکتر مراجعه کنید. برای دریافت نوبت حضوری و مشاوره تلفنی با چشم پزشک می توانید از سایت دکترتو استفاده نمایید.

دکترتو مراقب سلامت شماست.

دکتر چشم پزشک تهران

دکتر چشم پزشک شیراز

دکتر چشم پزشک اصفهان

دکتر چشم پزشک مشهد

دکتر چشم پزشک کرج

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
منبع:
دکترتو برای من یعنی نوشتن و نوشتن برای من یعنی تموم زندگیم...خوشحالم توی تیمی کار می‌کنم که محتوای ارزشمندی تولید می‌کنه و برای تک تک آدما احترام قائله
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره پف چشم

  1. هستی شالیکار گفت:

    سلام من یکی از چشم هام خیلی وقته که باد داره و حالت کج بودن داره و با اون یکی چشمم قرینه نیست چکار باید بکنم ؟

    1. محمد مهدی گفت:

      حاجی برای منم ی چند وقتی اینجوری شده از بیرون معلوم نیست ولی خودمو تو آینه میبینم دقت میکنم میبینم اینجوریه

  2. بنیتامیرزایی گفت:

    سلام وقت بخیر دخترم حدود ۲ هفتس چشماش بالای پلکش باد میکنه میخوابه دوباره همینطور دکتربردمش چرک خشک کن داد و دوتا قطره ولی تاثیری نداشت ممنون میشم جواب بدین

  3. ندا گفت:

    من چشم چپ ام نسبت ب چشم راستم کوچکتر هس چکارکنم؟😔

  4. خلیلی گفت:

    سلام من ۴ ۵ زوزه چشام وزم داره یکمم درد میکنه ،خوابم ۱۰روزه بهم ریخته مهمون داشتیم ممکنه بخاطر خواب باشه؟ابم کم میخورم خوزستان زندگی میکنیم

    1. بنیتامیرزایی گفت:

      .

  5. ف نقوی گفت:

    سلام من یادم نمیاد چشمم عفونت کنه ولی الان دو دفعه که چشم سمت چپ کمی پف میکنه من فقط احساس سنگینی دارم نه خارش داره و نه قرمز میشه دلیلش و بگین ممنون از شما

    1. Nazanin گفت:

      سلام جواب گرفتین؟؟چون منم دفیقا الان دو روزه چشمم این مشکلو داره میخوابم بیدار میشم چشم چپم ورم میکنه درد و خارش هم ندارم فقط سنگین میشع

  6. محمود کریم بیگی گفت:

    سلام من پسرم سه سالشه چشم چپش ورم زیاد کرده جوریه چشمش باز نمیشه چه کار کنم دارم دیوونه میشم لطفا راهنمایی کنین

  7. دکترحسومی گفت:

    خواب کافی داشته باش و آب زیاد بنوش چون کم ابی باعث پف چشم میشه

    1. Sj گفت:

      خانوم من خواب بودم بیدار شدم دیدم زیر یکی از چشمام بادکرده و زیرش انگار آب جمع شده.
      علت چیه؟؟!

      1. علی گفت:

        سلام خسته نباشید ببخشید کودکی چهار ساله دارم از دیروز که از جنگل برگشتیم دورچشمانش عادی بود ولی شبش دورش ورم کرد، ممنون میشم بگین چیکار کنم؟؟

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          ممکنه فرزندتون با گرده‌ی گیاهان حساسیت داشته باشه. می‌تونین از قرص‌های آنتی هیستامین یا لوراتادین هر ۸ ساعت، کمک بگیرین.

        2. عسل صادق پور گفت:

          سلام خسته نباشید من یه چند روز چشمم صبحها که بیدار میشدم پشت چشم راستم ورم داشت بعد چند روز انکار اندازه یه دونه شده درد هم نداره میخوام بدونم ممکنه از چی باشه

        3. همیار دکترتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          علت‌های ورم دور چشم در مقاله‌ای که مطالعه کردین ذکر شده. احساس وجود دونه در چشم می‌تونه به علت گل مژه هم باشه. باید توسط پزشک معاینه بشین تا علت این مشکلتون تشخیص داده بشه.

      2. I گفت:

        منم دقیقا همینطور شب خوابیدم صبح بلند شدم زیر دوتا چشمام پف کرده و خارش داره

    2. مهرداد لطیف گفت:

      سلام خسته نباشید چشم مادرم خیلی ورم کرده و تکواندوکار بردن و خروج از منزل را
      نداریم لطفا راهنمایی کنید

      1. محمد رضوی گفت:

        سلام چشم های من هر ازگاهی اول یکیشون پف میکنه بعد هم جفت و دو سه روز طول میکشه تا به حالت عادی خودش برگردد علت چیست؟

    3. کیمیا گفت:

      سلام وقت بخیر دختر من الان دوروزه چشم سمت چپش و پلکش یکدفعه باد کرده قرمز شده و درد داره درحدی ک چشمش باز نمیشه چیکار کنم لطفا جواب بدید

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام همراه گرامی
        می تونین از قرص لوراتادین کمک بگیرین.

  8. یلدا گفت:

    چه باید کنیم که پف پشت چشم بخوابه

    1. حسین لطفی گفت:

      لطفا راهنماییم کنید

  9. ثنا شريفي گفت:

    لطفا رهنمای کنید ممنون

    1. Mr.tomba گفت:

      الان خوب شدی؟

  10. ثنا شريفي گفت:

    سلام چشم من نزدیک شش روز میشه که دورش باد میکنه قرمز خارش وهمچنان درد همراه دارد بعد از شش روز چشم دیگم را هم زمان گرفته الان چی کار کنم ؟

    1. گوران گفت:

      دخترم یهویی زیر چشمش قرمز شد و ورم کرده و چشمش کوچیک شده خیلی نگرانم و به خاطر این اوضاع نمیتونم برم بیمارستان علتشو کسی میدونه

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام همراه گرامی
        ممکنه حشره ای نیشش زده باشه یا با غذا حساسیت داشته باشه. لازمه به مراکز درمانی مراجعه کنین تا علت مشخص بشه

      2. کبرا احمدی پور گفت:

        سلام گوشه چشمم سمت بینی ۲هفته ست پف کرده آلرژی هم دارم در اثر زیار د مالیدن بادست چی خوبه تا خوب بشه

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          اممکنه عفونت چشم نیز اتفاق افتاده باشد. بنابراین بهتره متخصص چشم پزشکی شما را ویزیت کند.
          دکتر متخصص چشم

    2. حسین لطفی گفت:

      سلام من دو روزه چشم سمت چپم درد میکنخ یکمم زیرش باد کرده چرا

      1. علی مقدم گفت:

        سلام من چند ساله زیر چشمم پف داره چه ازمایشی بدم متوجه بشم علتش چیه

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام
          برای این موضوع لازمه به متخصص داخلی مراجعه کنین:
          لیست متخصصین داخلی

        2. ❣️A❣️ گفت:

          سلام
          من چشمم چند روزی درد میکرد بعد خوب شد ولی چند روزه هم باد کرده هم یکم درد میکنه
          میشه بگین مشکل از چیه
          میتونه از کرونا باشه🤔🤔

        3. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          در صورتی که علائم دیگه ای ندارین، می تونه حساسیت فصلی باشه. از قرص لوراتادین می تونین کمک بگیرین.

      2. ابوالفضل اذردشت گفت:

        سلام من دوره چشام باد کرده ن می خارا ن درد داره ی چند سالی هست این جوری هستم ۱۵سالمم بیشتر نیس چ کار کنم تا خوب بشن

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          علت های ورم چشم در مقاله ای که مطالعه کردین ذکر شده! برای تشخیص علت دقیق می تونین به متخصص پوست مراجعه کنین:
          لیست متخصصین پوست و مو