علت سیاهی دور چشم چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سیاهی دور چشم می‌تواند ناشی از عواملی مانند کمبود خواب، افزایش سن، ژنتیک، آلرژی یا بی نظمی‌های رنگدانه‌های پوست باشد. استفاده از کرم‌های دور چشم حاوی رتینول یا ویتامین C، خواب کافی، استفاده از کمپرس سرد و روش‌های زیبایی مانند پرکننده‌ها یا درمان‌های لیزری موثر هستند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

علت سیاهی دور چشم چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

سیاهی دور چشم که به عنوان حلقه‌های تیره دور چشم یا حلقه‌های زیر چشم نیز شناخته می‌شوند، به تغییر رنگ یا سایه‌های تیره در اطراف پلک‌های پایینی چشم اشاره دارند. آن‌ها می توانند چشمان فرد را خسته، پیر یا ناسالم نشان دهند. اگرچه عوامل ارثی، کمبود خواب و خستگی، آلرژی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و سبک زندگی روی ایجاد تیرگی چشم نقش دارند، اما روش‌های زیادی برای درمان آن وجود دارند.

برای درمان آن بهتر است به دکتر عمومی یا متخصص پوست مراجعه کنید. در سایت دکترتو امکان مشاوره و نوبت‌دهی آنلاین با پزشکان سراسر کشور نیز برای شما فراهم شده است. در ادامه این مطلب همراه ما باشید که می‌خواهیم به بررسی علل، علائم و روش درمان این عارضه بپردازیم.

سیاهی دور چشم برای چیست؟

سیاهی دور چشم به انگلیسی darkness around the eyes، در زیر پلک پایین در مردان و زنان رایج است که اغلب همراه با پف بوده و باعث افزایش سن ظاهری شما می‌شود. از سویی دیگر راه خلاص شدن از آن دشوار است. درحالی‌که خستگی بیشترین دلیل منطقی جهت این وضعیت است، اما بسیاری از فاکتورهای دیگر نیز می‌تواند به وجود آورنده‌ی سیاهی دور چشم باشد.

ممکن است هر فردی دچار این مشکل شود، اما در بعضی افراد شایع‌تر است، ازجمله:

  • سالمندان
  • افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد هستند (هایپرپیگمنته بودن پری اوربیت: رنگدانه‌دار بودن بیش‌ازحد اطراف حدقه‌ی چشم)
  • نژاد غیر سفید (هر چه رنگ پوست تیره‌تر باشد به دلیل بیشتر بودن رنگ‌دانه‌های پوست و دور چشم مستعدتر هستند)
سیاهی دور چشم برای چیست؟
کبودی چشم در زیر پلک پایین در مردان و زنان رایج است.

سیاهی دور چشم نشانه چیست؟

تیرگی دور چشم با ظاهر شدن لکه یا سایه‌های تیره یا تغییر رنگ در زیر پلک پایین مشخص می‌شود. برخی از علائم رایج مرتبط با حلقه‌های سیاه عبارتند از:

علائم سیاهی دور چشمتوضیحات
تغییر رنگ تیره یا ارغوانی پوستپوست اطراف چشم ممکن است تیره‌تر از نواحی اطراف آن به نظر برسد.
پوست نازک یا شفافپوست اطراف چشم ظریف است و در برخی موارد ممکن است نازک‌تر یا شفاف‌تر به نظر برسد و رگ‌های خونی یا ساختارهای زیرین را بیشتر نمایان می‌کند و سیاهی دور چشم را افزایش می‌دهد.
ظاهر خستهحلقه‌های تیره می‌توانند ظاهر فرد را خسته نشان دهند، حتی اگر فرد به خوبی استراحت کرده باشد. آنها همچنان وجود دارند.
ظاهر توخالی یا گودافتادهدر برخی موارد، سیاهی دور چشم ممکن است با گودی زیر چشم همراه باشد که ظاهری پیرتر یا ناسالم‌تر را ایجاد می‌کند.
کبودی دور چشم نشانه چیست؟

۱. سیاهی دور چشم به دلیل کمبود چه ویتامینی است؟

اگرچه این اتفاق بیشتر دلایل ارثی دارد، اما مهم است بدانید که چه ویتامینی باعث کبودی زیر چشم میشود؟ کمبود ویتامین K می‌تواند منجر به افزایش شکنندگی و نشت رگ‌های خونی شود و به ظهور حلقه‌های سیاه کمک کند. رفع سیاهی دور چشم با قرص ویتامین e، بهترین ویتامین برای گودی چشم، نیز روش خوبی است تا سیاهی و چین و چروک دور چشم را از بین ببرد.

متن انگلیسی:
B vitamins, particularly B12, and folate, are crucial for maintaining healthy blood cells and promoting proper circulation.
ترجمه فارسی:
ویتامین‌های B، به ویژه B12 و فولات، برای حفظ سلول‌های خونی و بهبود گردش خون ضروری هستند.

به نقل از سایت medicalnewstoday

۲. بیماری کلیه و سیاهی دور چشم

یکی از علائم شایع بیماری کلیوی جمع شدن مایعات است که می‌تواند منجر به تورم یا پف کردن در قسمت‌های مختلف بدن از جمله ناحیه اطراف چشم شود. این تورم باعث ایجاد سایه و حلقه‌های تیره می‌شود.

۳. بیماری کبدی و سیاهی دور چشم (آیا سیاهی دور چشم مربوط به کبد است؟)

زمانی که کبد به درستی کار نکند، می‌تواند روی توانایی بدن برای پردازش و حذف سموم تاثیر بگذارد. یکی از علائم بیماری کبد، یرقان است. این بیماری باعث زرد شدن پوست و چشم‌ها می‌شود. در موارد شدید، تجمع بیلی روبین (رنگدانه زردی که از تجزیه گلبول‌های قرمز تولید می‌شود) می‌تواند دلیل تغییر رنگ یا تیره شدن پوست اطراف چشم شود.

سریع‌ترین روش برای درمان تیرگی دور چشم چیست؟

همین حالا از بهترین متخصص پوست مشاوره بگیرید.

علل تیرگی دور چشم چیست؟

عوامل دخیل در سیاهی دور چشم فراوانند که برخی از آنها شامل موارد زیر هستند:

  •  خستگی: کم‌خوابی باعث تجمع مایع در زیر چشم‌ها و پف کردن آن‌ها می‌شود، در نتیجه سیاهی دور چشم می‌تواند ناشی از سایه‌ی پف کردن پلک‌ها باشد.
  • سن: افزایش سن یکی از دلایل شایع ایجاد سیاهی در زیر چشم است. هر چه سن افزایش می‌یابد، پوست نازک‌تر شده و چربی و کلاژن مورد نیاز کشسانی و الاستیسیته پوست از بین می‌رود، در نتیجه عروق خونی به شکل تیره‌رنگ بر روی پوست نمایان شده و باعث سیاهی دور چشم‌ها می‌شوند.
  • آلرژی: واکنش‌های آلرژی و خشکی چشم می‌توانند عامل ایجادکننده‌ی تیرگی زیر چشم باشند.
  • کم‌آبی: زمانی که بدن آب کافی دریافت نکند، پوست شما شفافیتش را از دست می‌دهد و زیر چشم‌ها گود می‌افتد که این حالت به خاطر نزدیکی استخوان زیرین آن‌ها است.
  • قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید: قرار گرفتن بیش‌ازحد در برابر نور خورشید باعث تولید بیش‌ازحد ملانین (رنگ‌دانه‌ی تعیین‌کننده‌ی رنگ پوست) توسط بدن می‌شود.

۱. علت سیاهی دور چشم در کودکان و نوجوانان

خستگی چشم، یکی از دلایل سیاهی دور چشم در کودکان و نوجوانان است. خیره شدن به صفحه‌ی تلویزیون و کامپیوتر موجب بروز خستگی قابل‌توجه چشم‌ها می‌شود که این حالت باعث افزایش سایز عروق خونی اطراف چشم در نتیجه‌ی تیرگی زیر چشم می‌شود.

۲. علت گودی و سیاهی زیر چشم در زنان و مردان

سابقه‌ی خانوادگی در تیرگی زیر چشم نقش به سزایی دارد. همچنین سابقه‌ی دیگر بیماری‌ها مثل بیماری‌های غده‌ی تیروئید نیز می‌تواند سبب تیرگی زیر چشم در بزرگسالان شود. 

علت گودی و سیاهی زیر چشم در زنان و مردان چیست؟
سابقه‌ی خانوادگی در تیرگی زیر چشم نقش به سزایی دارد.

۳. سیاهی دور چشم به علت کم خونی (علت کبودی ناگهانی زیر چشم)

یکی از علائم رایج کم‌خونی، ظاهر رنگ پریده یا شبح مانند پوست است. زمانی که سطح هموگلوبین پایین باشد، پوست روشن‌تر یا تیره‌تر به نظر می‌رسد و سیاهی دور چشم را برجسته‌تر می‌کند. تضاد بین پوست رنگ پریده و رگ‌های خونی یا سایه‌های زیرین آن می‌تواند باعث ایجاد تیرگی دور چشم شود.

۴. سیاهی دور چشم در بارداری

کبودی زیر چشم در بارداری می‌تواند به دلیل تغییرات هورمونی، خستگی، افزایش حجم خون و کاهش خواب باشد. استراحت کافی، نوشیدن آب کافی و استفاده از کمپرس سرد می‌تواند به کاهش تیرگی دور چشم کمک کند.

۵. سیاهی دور چشم بعد از عمل بینی و بلفاروپلاستی

تیرگی اطراف چشم پس از جراحی بینی و بلفاروپلاستی می‌تواند به دلیل تورم، کبودی و آسیب بافتی ناشی از عمل ایجاد شود. این یک عارضه جانبی موقتی است که با مراقبت‌های مناسب بعد از عمل از جمله استراحت کافی و قرار دادن کمپرس سرد زیر چشم برطرف می‌شود.

۶. سیاهی زیر چشم و تیروئید (کم کاری تیروئید و چشم)

تیرگی زیر چشم می‌تواند با بیماری‌های تیروئیدی مانند کم کاری تیروئید یا بیماری‌های خود ایمنی تیروئید ارتباط داشته‌باشد. این شرایط باعث جمع‌شدن مایعات و تغییر در جریان خون و پف یا سیاهی دور چشم می‌شود. درمان بیماری زمینه‌ای تیروئیدی به کاهش علائم کمک می‌کند.

۷. سیاهی دور چشم و سینوزیت

گرفتگی بینی ناشی از آلرژی یا مشکلات سینوسی جریان خون را محدود کرده و باعث گشادشدن رگ‌های خونی اطراف چشم می‌شود. این اتفاق تیرگی دور چشم را بیشتر می‌کند.

۸. سیاهی دور چشم و مقاومت به انسولین

در حالی که سیاهی دور چشم به‌طور مستقیم به دلیل مقاومت به انسولین ایجاد نمی‌شود، اما می‌تواند با بیماری‌های زمینه‌ای مرتبط با مقاومت به انسولین مانند سندرم متابولیک یا دیابت مرتبط باشد. تغییر سبک زندگی و درمان‌های پزشکی مناسب، به کاهش سیاهی دور چشم در طول زمان کمک می‌کند.

رفع تیرگی دور چشم در سه روز ممکن است؟ از متخصص بپرس.

جدیدترین درمان کبودی دور چشم چیست؟

درمان‌های پزشکی مؤثر و دائمی بسیاری جهت کاهش تیرگی زیر چشم در دسترس است. برخی از روش‌های رایج عبارتند از:

  • پودرهای شیمیایی جهت کاهش رنگ‌دانه‌ها
  • انواع عمل زیبایی چشم و جراحی لیزر برای احیای پوست و افزایش سفتی پوست
  • انجام تاتوی پزشکی جهت تزریق رنگدانه در محلی که پوست نازک شده است.
  • فیلر یا پرکننده‌های بافت با تغییر رنگ پوست زیر چشم باعث پوشاندن عروق خونی و ملانین می‌شوند.
  • با حذف چربی و پوست اضافه به نرم و صاف‌تر شدن زیر چشم کمک می‌کند.
  • جراحی‌های ایمپلنت چربی یا محصولات ساختگی

۱. بهترین قرص برای سیاهی دور چشم

قبل از مصرف هردارویی، برای جلوگیری از عوارض جانبی باید با متخصص مشورت کنید. اما در حالت کلی، داروهای زیر برای درمان تیرگی موثر بودند:

  • قرص آهن برای سیاهی دور چشم
  • آسپرین برای سیاهی دور چشم
  • قرص زینک برای سیاهی دور چشم

۲. بهترین کرم رفع سیاهی دور چشم (برای سیاهی دور چشم چه پمادی خوبه؟)

کرم‌های مختلفی وجود دارند که ادعا می‌کنند معجزه ای برای تیرگی دور چشم هستند. در میان آن‌ها حتما به دنبال موادی باشید که حاوی رتینول، ویتامین C، پپتیدها و اسید هیالورونیک هستند. با این حال، بهتر است برای توصیه‌های شخصی با متخصص پوست مشورت کنید.

برای سیاهی دور چشم چی خوبه؟
ماسک‌ها و پچ‌های مختلفی وجود دارند که ادعا می‌کنند معجزه‌ای برای تیرگی دور چشم هستند.

۳. کانسیلر برای سیاهی دور چشم

درحالی‌که آرایش و لوازم آرایشی به درمان تیرگی زیر چشم کمک نمی‌کنند، می‌توانند در پوشاندن آن کمک‌کننده باشند. کانسیلرها می‌توانند این تیرگی‌ها را پوشش دهند و با رنگ طبیعی پوست ترکیب شوند. ممکن است برخی محصولات باعث بدتر شدن علائم یا ایجاد واکنش‌های آلرژیک شوند. اگر با استفاده از یک درمان موضعی دچار علائم غیرعادی شدید، سریع مصرف را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید.

۴. بهترین  ماسک سیاهی دور چشم

به عنوان یک روش طبیعی، چای کیسه‌ای یک ماسک مناسب برای چشم است. گذاشتن چای کیسه‌ای سرد بر روی چشم‌ها می‌تواند به بهبود ظاهر آن‌ها کمک کند. چای حاوی کافئین و آنتی‌اکسیدان است که به بهبود گردش خون، انقباض عروق خونی و کاهش مایعات جمع شده در زیر پوست کمک می‌کند.

۲ عدد چای کیسه‌ای سیاه یا سبز را به مدت ۵ دقیقه در آب گرم خیس کنید، سپس آن‌ها را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در یخچال بگذارید و زمانی که سرد شدند چشم‌های خود را بسته و به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بر روی پلک‌هایتان قرار دهید. پس از برداشتن چشم‌های خود را با آب سرد شست‌وشو دهید.

۵. درمان سیاهی دور چشم با لیزر (آیا لیزر فرکشنال بهترین لیزر برای سیاهی دور چشم است؟)

درمان‌های لیزری، مانند لیزر فرکشنال یا درمان با نور پالسی شدید، می‌توانند با هدف قرار دادن رنگدانه‌های اضافی، تحریک تولید کلاژن و بهبود بافت پوست، به بهبودی و از بین بردن گودی زیر چشم کمک کنند. اثربخشی و مناسب بودن لیزر ممکن است بسته به علل زمینه‌ای سیاهی دور چشم متفاوت باشد.

عوارض لیزر سیاهی دور چشم چیست؟

لیزر درمانی برای تیرگی دور چشم ممکن است عوارض جانبی بالقوه‌ای مانند قرمزی موقت، تورم، خارش یا حساسیت پوستی داشته باشد. در موارد نادر، خطر هیپرپیگمانتاسیون، هیپوپیگمانتاسیون یا اسکار وجود دارد. توصیه می‌کنیم قبل از اقدام به انجام آن، مشورت با یک متخصص پوست را حتما در نظر بگیرید.

آیا لیزر فرکشنال بهترین لیزر برای سیاهی دور چشم است؟
درمان‌های لیزری به بهبودی و از بین بردن گودی زیر چشم کمک می‌کنند.

۶. رفع سیاهی دور چشم با پلاسما جت و فیلر

برای رفع سیاهی دور چشم و پر شدن گودی زیر چشم می‌توان از درمان‌های پلاسما جت و کشیدن پوست زیر چشم استفاده کرد. جت پلاسما به سفت شدن و جوانسازی پوست کمک می‌کند و پرکننده‌ها می‌توانند به نواحی توخالی زیر چشم حجم دهند. عوارض جانبی آن ممکن است شامل قرمزی موقت، تورم یا کبودی باشد.

 ۷. درمان خانگی سیاهی دور چشم

درمان تیرگی زیر چشم بستگی به علت آن دارد. بااین‌حال، برخی درمان‌های خانگی به کنترل این وضعیت کمک می‌کنند. برخی از روش‌های رایج عبارتند از:

  • استفاده از کمپرس آب سرد: کمپرس آب سرد به کاهش تورم و انقباض عروق خونی گشاد شده می‌شود که باعث کاهش ظاهر پف‌آلود درنتیجه از بین رفتن تیرگی‌ها می‌شود. چند تکه یخ را در یک کیسه‌ی پارچه‌ای تمیز بپیچید و روی چشم‌هایتان قرار دهید، همچنین می‌توانید با مرطوب کردن کیسه‌ی پارچه‌ای و قرار دادن آن بر پوست زیر چشم‌ها به مدت ۲۰ دقیقه تاثیر مثبت آن را ببینید. بعد از گرم شدن پارچه یا ذوب شدن یخ‌ها، روند بالا را دوباره تکرار کنید.
  • خواب کافی: خواب کافی به کاهش تیرگی‌های زیر چشم کمک می‌کند. کمبود خواب می‌تواند باعث رنگ‌پریدگی و واضح‌تر شدن تیرگی‌ها شود. برای جلوگیری از ظاهر شدن این تیرگی‌ها ۷ تا ۸ ساعت استراحت کنید.
  • بالا گرفتن سر: درحالی‌که کمبود خواب نقش به سزایی در ایجاد تیرگی زیر چشم دارد، چگونه خوابیدن هم مهم است. سرخود را با استفاده از چند بالشت بالا ببرید، بدین گونه از تجمع مایعات در زیر چشم‌ها و ایجاد پف و تورم جلوگیری می‌کنید.

بهترین روغن برای سیاهی دور چشم چیست؟

برخی از روغن‌های رایج شامل روغن بادام، روغن گل رز و روغن نارگیل هستند. سایر موارد نیز شامل موارد زیر هستند:

  • روغن خراطین برای گودی دور چشم
  • ژل آلوورا برای سیاهی دور چشم
  • ژل رویال برای سیاهی دور چشم
  • رفع سیاهی دور چشم با خمیر دندان، وازلین و آبلیمو، سیب زمینی، یخ و گلاب

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

تیرگی زیر چشم یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در زیبایی است. علل سیاهی زیر چشم می‌تواند شامل مسائل ژنتیکی، افزایش سن، آلرژی و سبک زندگی فرد باشد. گزینه‌های درمانی مانند مصرف کرم‌های موضعی، درمان‌های لیزری و پرکننده‌ها وجود دارند. این موارد اگرچه معتبر هستند، اما قبل از اقدام به انجام آن‌ها نیاز به مشورت دارند. مشاوره با متخصص پوست برای شناسایی علت زمینه‌ای و تعیین موثرترین درمان فردی ضروری است.

در سایت دکترتو می‌توانید با بهترین متخصص پوست و مو در شهر خود آشنا شوید، از مشاوره آنلاین دکتر پوست و مو استفاده کنید و برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

بیماری کبدی و کلیوی، آلرژی، عوامل وراثتی، کم‌خونی و سیوزیت از مهم‌ترین عوامل ایجاد آن هستند.

بله، یخ به انقباض رگ‌های خونی و کاهش سیاهی دور چشم کمک می‌کند. اما نباید یخ را مستقیم روی پوست خود قرار دهید زیرا باعث آسیب می‌شود. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز تکرار کنید تا سیاهی دور چشم از بین برود.

ژنتیک می‌تواند در ایجاد حلقه‌های سیاه چشم نقش داشته باشد. برخی افراد به طور طبیعی پوست نازک‌یا شفاف‌ اطراف چشم را به ارث می‌برند که باعث مشخص شدن رگ‌های خونی و ساختارهای زیرین پوست چشم می‌شود.

سیاهی زیر چشم کودک شما ممکن است به دلیل کم‌خوابی، مالیدن چشم‌ها یا کم‌آبی باشد.

گزینه‌های درمانی زیادی مانند استفاده از کرم‌های موضعی، درمان‌های لیزری و پرکننده‌ها وجود دارند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سیاهی دور چشم

  1. ناشناس گفت:

    سلام اگر ممکن است عکس و مطالبی که در سایت می گذارید از لحاظ انسانی و اسلامی رعایت شده باشد مثلاً حجاب و عفاف

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس