دلایل سفید شدن زبان چیست و چه درمانی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سفید شدن زبان یکی از علائمی است که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی بیماری‌های مختلف باشد. سفید شدن زبان می‌تواند نشان‌دهنده‌ی بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان و عفونت هم باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

سفید شدن زبان و خزه‌ای شدن آن

آیا برای شما هم پیش آمده‌است که زبان‌تان سفید شود و به‌طور ناگهانی از دیدن این علامت وحشت‌زده شوید؟ سفید شدن زبان می‌تواند نشان‌دهنده‌ی بیماری‌های مختلف باشد. برای تشخیص علت این علامت باید به دکتر مراجعه کنید. اما چرا زبان سفید می‌شود؟ علت سفید شدن زبان چیست؟ چگونه می‌توان آن را درمان کرد و در چه مواقعی باید سریعا به دکتر مراجعه کنیم؟ اگر این سوالات ذهن شما را هم درگیر کرده‌است، به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

برای تشخیص علت و درمان سفید شدن زبان، باید به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. هم‌اکنون می‌توانید از دکترتو نوبت دکتر گوش و حلق و بینی بگیرید. از طرفی می‌توانید با دریافت مشاوره تلفنی متخصص گوش و حلق و بینی جواب سوالات خود را پیدا کنید.

سفید شدن زبان چیست؟

مشاهده زبان سفید در آینه ممکن است ترسناک باشد، اما این شرایط معمولا خطرناک نیست. سفید شدن زبان به پوشش سفید روی زبان اشاره دارد که این پوشش سفید می‌تواند تمام زبان را در برگیرد یا فقط لکه‌ها و تکه‌های سفید کوچکی بر روی زبان باشند. وجود زبان سفید معمولا دلیلی بر نگرانی نیست اما در موارد نادر، این علامت می‌تواند نشان‌دهنده یک بیماری جدی مانند عفونت یا مراحل اولیه‌ی سرطان باشد. به همین دلیل مهم است که حواستان به دیگر علائمتان باشد و اگر پس از گذشت چندین هفته از سفید شدن زبان‌تان، بهتر نشدید، به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. به نقل از mayoclinic:

سفید شدن زبان به پوشش سفید روی زبان اشاره دارد که این پوشش سفید می‌تواند تمام زبان را در برگیرد یا فقط لکه‌ها و تکه‌های سفید کوچکی بر روی زبان باشند.

مسواک زدن از سفید شدن زبان پیشگیری می کند.
یکی از راه‌های نجات زبان از شر سفید شدن، مسواک زدن و رعایت بهداشت است.

علت سفیدی زبان چیست؟

سفید شدن زبان اغلب به بهداشت دهان و دندان مربوط می‌شود. اگر برآمدگی‌های کوچک در سطح زبان (پاپیلا) متورم و ملتهب شوند، زبان می‌تواند به رنگ سفید درآید. باکتری‌ها، قارچ، خاک، مواد غذایی و سلول‌های مرده می‌توانند در بین زائده‌ها و برآمدگی‌های بزرگ زبان به دام افتاده و این مواد جمع‌شده باعث سفید شدن زبان می‌شوند.

موارد زیر می‌تواند زبان سفید را ایجاد کند:

  • عدم استفاده از مسواک و نخ دندان
  • خشکی دهان
  • تنفس از طریق دهان
  • کم‌شدن آب بدن
  • خوردن مقدار زیادی غذاهای نرم
  • تحریک زبان به وسیله لبه‌های تیز دندان‌ها و یا ابزار دندانپزشکی
  • تب
  • سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو
  • مصرف الکل

همیشه مشکلات و مواردی که باعث سفید‌شدن زبان می‌شوند، به بهداشت مرتبط نیستند و ممکن است که سفیدی زبان نشان‌دهنده‌ی بیماری خاصی باشد. در ادامه به شرایط و بیماری‌هایی که می‌توانند باعث ایجاد سفیدی زبان شوند، اشاره کرده‌ایم.

هنگامی که با علامت سفید شدن زبان مواجه می شوید، به دکتر مراجعه کنید.
در صورتیکه زبان شما سفید شده‌است، به دکتر مراجعه کنید تا علت آن مشخص شود.

۱. لوکوپلاکیا (پلاک‌های سفید و ضخیم) یک علت سفیدی زبان

این بیماری باعث تشکیل تکه‌های سفید رنگی در داخل گونه‌ها، سطح لثه‌ها و گاهی اوقات بر روی زبان، می‌شود. سیگار کشیدن، جویدن تنباکو و یا استفاده بیش‌از‌حد از الکل از دلایل لوکوپلاکیا هستند. این لکه‌های سفید معمولا بی‌ضرر هستند. اما در موارد نادر، لوکوپلاکیا می‌تواند به سرطان دهان تبدیل شود.

۲. پلاک دهانی علت سفید شدن زبان

وجود مشکلی در سیستم ایمنی بدن باعث ایجاد لکه‌های سفید در دهان و زبان می‌شود که پلاک دهان نام دارد. همراه با سفیدی زبان، لثه‌ها ممکن است دردناک باشند، همچنین ممکن است زخمی در پوشش داخلی دهان خود داشته‌باشید.

۳. برفک دهان دلیل سفید شدن زبان

برفک دهان، عفونت دهانی ناشی از مخمر کاندیدا است. عوامل خطر ابتلا به برفک دهانی شامل موارد زیر هستند:

  • دیابت
  • ضعف سیستم ایمنی
  • بیماری‌هایی مانند اچ آی وی یا ایدز
  • کمبود آهن
  • کمبود ویتامین B
  • استفاده از دندان مصنوعی

۴. سفلیس دلیل سفیدی زبان

عفونت منتقله از راه جنسی است که می‌تواند باعث زخم در دهان شود. اگر سفلیس درمان نشود، باعث تشکیل لکه‌های سفید رنگی به نام پلاک‌های سفید رنگ سفلیسی، بر روی زبان می‌شود.

۵. سایر بیماری هایی که باعث سفید شدن زبان می شوند

بیماری‌های دیگری که ممکن است باعث ایجاد زبان سفید شوند، عبارتند از:

  • زبان جغرافیایی: از‌بین‌رفتن تکه‌هایی از برآمدگی‌ها و پاپیلای سطح زبان، که ظاهری مانند جزایر بر روی نقشه را به زبان می‌دهد.
  • داروها: داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، می‌توانند باعث عفونت قارچی در دهان شوند.
  • سرطان دهان یا زبان

آیا شما هم دچار سفیدی زبان شدید؟

همین حالا با متخصص تماس بگیرید

چه مواقعی برای درمان سفیدی زبان به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر سفید شدن زبان تنها علامت شماست، لزوما نیازی به مراجعه به پزشک ندارید، اما اگر در عرض ۲ هفته سفیدی زبان از بین نرفت، ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک داشته‌باشید.

اگر دچار نشانه‌های جدی زیر شدید، زودتر با پزشک تماس بگیرید:

  • احساس دردناک بودن زبان یا احساس سوزش زبان
  • وجود زخم‌های باز در دهان
  • مشکل در جویدن، بلعیدن یا صحبت‌کردن
  • وجود علائم دیگری مانند تب، کاهش وزن یا بثورات پوستی

برای درمان سفید شدن زبان به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای تشخیص علت و درمان مشکل سفیدی زبان باید به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. با مراجعه به این دکتر می‌توانید به سادگی برای درمان بهترین تصمیم را بگیرید و در صورتی‌که علت ایجاد این علامت خطرناک باشد، به سرعت اقدامات درمانی را آغاز کنید. همچنین می‌توانید سوالات خود را از مشاوره تلفنی متخصص گوش و حلق و بینی بپرسید. برای درمان سفیدی زبان می‌توانید از دکترتو کمک بگیرید.

تشخیص علت سفیدی زبان چیست؟

برای تشخیص سفیدی زبان باید به دکتر مراجعه کنید. در مواقعی ممکن است که سفید شدن زبان نشان‌دهنده‌ی رعایت نکردن بهداشت فردی باشد. اما در مواردی ممکن است که نشان‌دهنده‌ی بیماری باشد. برای تشخیص این مسئله باید به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. هرچند که دکتر عمومی هم می‌تواند به شما کمک کند. اما بهتر است که دکتر گوش و حلق و بینی برای درمان به شما کمک کند. یکی از مواردی که می‌تواند در تشخیص این بیماری موثر باشد، معاینه و گرفتن شرح حال است. در صورت لزوم آزمایش‌های دیگری هم می‌توان انجام داد.

درمان سفید شدن زبان چیست؟

زبان سفید ممکن است نیازی به درمان نداشته‌باشد، سفیدی زبان اغلب خود‌به‌خودی پاک می‌شود. می‌توانید به آرامی و با استفاده از یک مسواک نرم، پوشش سفید را از روی زبانتان پاک کنید یا به آرامی به وسیله‌ی یک لیسه‌ی زبان یا مسواک زبان، بر روی زبانتان بکشید. نوشیدن مقدار زیاد آب می‌تواند باکتری‌ها و مواد باقی‌مانده روی زبان را از دهان شما خارج کند. درمان بستگی به علت بروز سفیدی زبان دارد:

۱. درمان پلاک لوکوپلاکیا

لوکوپلاکیا (پلاک‌های سفید و ضخیم) نیازی به درمان ندارد. با‌این‌حال، برای معاینات منظم و اطمینان از بدتر نشدن وضعیتتان، به دندانپزشک مراجعه کنید. ترک سیگار، اجتناب از جویدن تنباکو و کاهش مقدار مصرف الکل برای پاک‌کردن لکه‌های سفید روی زبان مفید هستند.

۲. درمان سفید شدن زبان به علت پلاک دهانی

پلاک دهانی نیز نیاز به درمان ندارند. اگر بیماری شدید باشد، پزشک ممکن است اسپری استروئیدی یا شوینده‌های دهانی که از حل‌کردن قرص‌های استروئیدی در آب ساخته می‌شوند، تجویز کند.

سفید شدن زبان نشانه چیست؟
برخی از بیماری‌ها می‌توانند باعث سفید شدن زبان بشوند.

۳. درمان سفید شدن زبان به علت برفک دهان

برفک دهان با داروی ضد قارچ درمان می‌شود. این داروها در اشکال مختلف مانند ژل یا شوینده‌های دهانی مایع یا قرص استفاده می‌شوند.

۴. درمان سفیدی زبان ناشی از سفلیس

سفلیس با یک دوز پنی‌سیلین درمان می‌شود. این آنتی‌بیوتیک باکتری‌هایی که باعث ایجاد سیفلیس می‌شوند را نابود می‌کند. در صورت ابتلا به سفلیس بیش از ۱ سال، ممکن است بیش از ۱ دوز آنتی‌بیوتیک لازم باشد.

سریع‌ترین درمان سفید شدن زبان چیست؟

از متخصص مشاوره بگیرید

پیشگیری از سفیدی زبان ممکن است؟

همیشه جلوگیری از سفید شدن زبان امکان‌پذیر نیست. با‌این‌حال، چند مورد وجود دارد که با رعایت آنها می‌توانید شانس ابتلا به سفیدی زبان را کاهش دهید:

  • مراجعه به دکتر دندانپزشک هر ۶ ماه برای معاینات دهانی.
  • اجتناب از محصولات تنباکو و کاهش مصرف الکل.
  • داشتن رژیم غذایی متنوع که حاوی مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه است.

مناسب بودن سطح بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است که شامل رعایت موارد زیر است:

  • استفاده از مسواک نرم
  • استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید
  • مسواک زدن دندان‌ها ۲ بار در روز
  • استفاده روزانه از دهانشویه حاوی فلوراید
  • استفاده از نخ دندان حداقل ۱ بار در روز

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

یکی از علائمی که ممکن است نشان‌دهنده‌ی برخی از بیماری‌ها و یا شرایطی مانند رعایت نکردن مسائل بهداشتی باشد، سفید شدن زبان است. برای تشخیص علت سفیدی زبان، باید به دکتر مراجعه کنید.

یکی از راه‌های تشخیص علت سفید شدن زبان این است که به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. برای دریافت نوبت می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید. همچنین می‌توانید از مشاوره تلفنی متخصص گوش و حلق و بینی استفاده کنید. همچنین می‌توانید از دکتر دندانپزشک کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره تلفنی از دکتر دندانپزشک هم می‌توانید از لینک قرار داده‌شده، کمک بگیرید:

مشاوره تلفنی با دکتر دندان پزشک

برای نوبت‌گیری از بهترین پزشکان گوش و حلق و بینی به وبسایت دکترتو مراجعه کنید.

بهترین دکتر گوش و حلق و بینی در تهران

بهترین دکتر گوش و حلق و بینی در شیراز

بهترین دکتر گوش و حلق و بینی در اهواز

بهترین دکتر گوش و حلق و بینی در تبریز

پرسش‌های متداول

یکی از خطرناک‌ترین مواردی که در سفیدی زبان موثر است، بیماری‌هایی مانند سرطان است. برای تشخیص این علت باید به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. در صورت لزوم، شما را به دکتر انکولوژیست ارجاع می‌دهد.

یکی از مواردی که می‌تواند در سفیدی زبان موثر باشد، مسواک نزدن است که باعث ایجاد عفونت و پلاک دندانی و زبانی می‌شود. در مواقعی نیز ممکن است با زرد شدن زبان مواجه شوید که بهتر است در رابطه با این مسئله هم مطالعه داشته‌باشید.

گاهی ممکن است که بیماری‌هایی مانند ایدز و دیابت سبب ایجاد زخم دهانی همراه با سفید شدن زبان شوند. اما این به معنی آن نیست که شما این دو علامت را همزمان با هم نشان می‌دهید.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سفید شدن زبان

  1. سارا بانو گفت:

    سلام من روی زبانم بطور مداوم پوشش سفید هست و مشکل بوی بد دهان هم دارم بنظرتون علت چیه؟ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      علت این برفک های سفید و بوی بد دهان شما میتونه به علت عفونت قارچی دهان شما باشه. پزشک متخصص گوش، حلق و بینی بهتره شما رو معاینه و درمان آنتی بیوتیکی مناسب جهت شما شروع بشه.
      فوق تخصص گوش و حلق و بینی

    2. مصطفی گفت:

      درودسپاس.
      مدتی است که روی زبانم سفید شده دهانم خشک می‌شود مزه تلخی احساس میکنم لطفا راهنمایی بفرمایید. سپاسگزارم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        احتمال عفونت قارچی وجود دارد
        از پودر نیستاتین برای شستشوی دهان و زبان استفاده کنید

  2. جابر گفت:

    سلام ببخشیدزبانم سفید شده.همراه باگلودرد وخشکی گلو مواجه شدم.تورو خداراهنماییم کنین ممنونم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این برفک های سفید در دهان شما و خشکی گلو میتونه عامل باکتری و قارچی داشته باشه که نیازه با معاینه حضوری داروی مناسب تجویز شود. به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.
      پزشک گوش و حلق و بینی

  3. فریدون گفت:

    سلام من دوهفته پیش ایمپلنت کردم ودوروزه که لثم یک عفونت کوچک کرده وحالا روی زبانم کلا سفید شده آیا مرتبط هست با دندانم یا خیر ممنون میشم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      علت این لکه های سفید عفونت دندان شماست که با استفاده از دهانشویه و آنتی بیوتیک تجویزی دندانپزشک معالج تان این مشکل برطرف میشه.

    2. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      علت این لکه های سفید عفونت دندان شماست که با استفاده از دهانشویه و آنتی بیوتیک تجویزی دندانپزشک معالج تان این مشکل برطرف میشه.

  4. Mahsa گفت:

    سلام یه سوال داشتم کناره های زبان من سفید شده هم زخم هست هم سفیده علتش چیه

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممکنه آفت باشه. می تونین از داروی نیستاتین استفاده کنین

  5. Sahar گفت:

    سلام
    من زبونم سفید میشه ولی وقتی مسواک میزنم از بین میره
    ولی ته سقف دهنم بشدت میخاره و وقتی زبونمو میزنم بهش حس میکنم دون دون شده
    لطفا راهنماییم کنید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      علت های ایجاد سفیدی روی زبان موارد زیادی هست از جمله: عدم استفاده از مسواک و نخ دندان، خشکی دهان، تنفس از طریق دهان، کم شدن آب بدن،تحریک زبان به وسیله لبه‌های تیز دندان‌ها و یا ابزار دندانپزشکی، تب، سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو، مصرف الکل. شما باید از نظر عفونت قارچی و کمبود ویتامین B12 هم بررسی بشی. توصیه میکنم به پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنی.
      متخصص گوش، حلق و بینی

  6. sss گفت:

    من پنج سالیه ک اینطوریه زبونم و ده بار چکاب کامل دادم اما چیزی مشخص نکرده و مشکلی هم نداشتم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      علت سفیدی روی زبان میتونه از بیماری های دهان و دندان، مشکلات ایمنی بدن، کم آبی، تنفس دهانی و غیره باشه. قطعا عاملی موجب این مشکل در شما شده که باید اون رو پیدا کنی. توصیه میکنم از بهترین پزشک های متخصص گوش، حلق و بینی سایت دکتر تو نوبت بگیری و بدنبال درمان باشی تا اگه عفونت عامل این موضوع هست قبل از مزمن شدنش درمانش کنی.
      https://doctoreto.com/s/doctors/city/all/speciality/otorhinolaryngologist

  7. مهسا قاسمی گفت:

    سلام ببخشید روی زبون من سفید شده و لکه های زرد هم دیده میشه و دقیقا یادم نمیاد از کی اینطور شده ولی تقریبا چند ماهی میشه
    اما علائم دیگ ای ندارم، و مسواک و نخ دندان روزی یبار انجام میدم
    آیا مشکله جدی ای دارم و به پزشک مراجعه کنم؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این علایم که میگی نشان از بیماری داخلی هست. حتما توصیه میکنم به پزشک متخصص داخلی برا بررسی بیشتر مراجعه کنی.
      متخصص داخلی

  8. نرگس گفت:

    سلام ببخشید من زبونم از این سفیدی ها داشت و وقتی مسواک زدم همش رفت نیازی هست دکتر برم یا اینکه چون رفته دیگه نیاز نیست

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      حشک شدن دهان، تب، کم آبی بدن، مسواک نزدن، مصرف الکل و سیگار و عفونتهای دهانی باغث این اتفاق میشه. اگر این برفک های سفید دوباره روی زبونت ظاهر شد به پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کن.
      متخصص گوش، حلق و بینی

      1. نرگس گفت:

        خیلی وقته که این سفیدی ها روی زبونم هستن و من فکر میکنم که بدنم کم آبه خطری نداره؟
        دهانم ام بعضی وقتا خشک میشه میتونه خطر ناک باشه

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          خشکی دهان مداوم و وجود این برفک ها نشانه مشکل جدی از جمله دیابت یا نقصی در سیستم ایمنی باشه. توصیه میکنم حتما به یکی از پزشک های متخصص داخلی که برات لینکش رو گذاشتم مراجعه کنی.
          متخصص داخلی

  9. معصومه شکوهی گفت:

    سلام من چندوقته احساس میکنم تویه ته گلوم موهست رفتم جلوآینه دیدم قسمت آخرزبانم سفیدشده این نشانه چیست؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      علت های سفید شدن زبان در مقاله ای که مطالعه کردین ذکر شده. می تونه آفت یا عفونت گلو باشه. لازمه توسط پزشک معاینه بشین تا علت مشخص بشه.

      1. فرزانه گفت:

        سلام من پنج سالی هست که زبونم سفید شده و دهانم بخاطر زبونم بو میده هیچ کدوم از این بیماری هایی که گفتین رو هم ندارم از هر داروی خانگی ای هم استفاده کردم هیچ نتیجه ای نداده متاسفانه به خاطر شرایطم حتی نمیتونم به دکتر مراجعه کنم لطفا کمکم کنید

        1. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          عفونت قارچی در دهان شما رشد کرده و ممکنه رفلاکس معده نیز به این امر کمک کرده باشه. متخصص گوش، حلق و بینی نیازه حضوری شما رو ویزیت و الگوی این سفیدی و برفک را مشاهده و داروی مناسب شما تجویز بشه. از لینک میتونی نوبت آنلاین بگیری.
          دکتر متخصص گوش و حلق و بینی

  10. مجید گفت:

    سلام زبان بنده الان چندین ماه سفید و خاکستری هستش لطف کنید راهنمایی کنید