داروی آلپرازولام چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف آلپرازولام

آنچه در این مقاله می‌خوانید

داروی آلپرازولام یکی از داروهای اعصاب و روان است که برای درمان اضطراب کاربرد دارد. این دارو می‌تواند باعث اعتیاد شود. بنابراین باید با دکتر روانپزشک درباره نحوه مصرف آن مشورت کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

داروی آلپرازولام

اضطراب و ترس می‌توانند مشکلات بسیاری را برای شما ایجاد کنند. از این‌رو برای درمان و کنترل این اختلالات نیاز به درمان داریم. اگر آرام نیستید و نیاز به آرام‌بخش دارید، دکتر روانپزشک انتخاب‌های مختلفی برای درمان و کنترل این اضطراب دارد. یکی از داروهایی که برای کنترل اضطراب برای شما تجویز می‌شود، داروی آلپرازولام است. اما این دارو چیست و در چه مواقعی تجویز می‌شود؟ عوارض آلپرازولام چیست؟ نحوه مصرف این دارو چیست؟

در صورتیکه با اضطراب و بیماری‌های عصبی مواجه هستید و نیاز به درمان و بررسی دارید، باید از دکتر روانپزشک نوبت دریافت کنید. برای دریافت نوبت از بهترین دکتر روانپزشک در سراسر کشور می‌توانید از دکترتو کمک بگیرید. همچنین بهتر است برای آگاهی بیشتر از عوارض آلپرازولام و نحوه مصرف آن از مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید.

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به‌هیچ‌وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه‌کنید.

قرص آلپرازولام چیست؟

نام رایج دارو: آلپرازولام – Alprazolam

اسامی تجاری داروی آلپرازولام: زاناکس

از داروی آلپرازولام برای درمان اضطراب، افسردگی، استرس و اختلال هراس استفاده می‌شود. آلپرازولام به خانواده‌ی بنزودیازیپن‌ها تعلق دارد که برای ایجاد تأثیر آرام‌بخش بر روی مغز و اعصاب (دستگاه عصبی مرکزی) اثر می‌کند. اگر به اضطراب مبتلا هستید، احتمال اینکه این دارو برای شما تجویز شود، وجود دارد. همچنین گاهی برای آرام خوابیدن هم این دارو برای بسیاری از بیماران تجویز می‌شود.

قرص زانیسد الپرازولام برای چیست؟

زانیسد همان آلپرازولام است و برای کنترل اضطراب به کار برده می‌شود. این دارو به این نام هم خوانده می‌شود. از زانیسد برای درمان افسردگی هم استفاده می‌شود.

نحوه عملکرد داروی الپرازولام چگونه است؟

عملکرد آلپرازوالام به شکل تقویت یک ماده‌ی شیمیایی طبیعی در بدن به نام گابا (گاما‌آمیتو‌نوتریک اسید GABA) است. نیمه عمر این دارو زیاد است و دفع آن ادراری است.

از داروی آلپرازولام برای درمان اضطراب و اختلال هراس استفاده می‌شود.

قرص آلپرازولام چیست؟
یکی از داروهای اعصاب و روان آلپرازولام است که برای درمان اصطراب کاربرد دارد.

نحوه مصرف قرص الپرازولام چیست؟

هنگام مصرف این دارو موارد زیر را در نظر داشته‌باشید:

  • پیش از شروع مصرف داروی آلپرازولام یا قبل از هربار مصرف مجدد این دارو، حتماً راهنمای مصرف دارویی را که پزشک داروخانه به شما می‌دهد، مطالعه کرده و از دستورات درج‌شده در آن پیروی کنید.
  • دوز مصرف داروی آلپرازولام به سن، وضعیت بیماری و پاسخگویی بدن شما به درمان بستگی دارد.
  • تا زمانی‌که عملکرد و اثربخشی دارو رضایت‌بخش باشد، ممکن است پزشک شما دوز مصرفی داروی آلپرازولام را به‌تدریج افزایش دهد.
  • اگر برای مدتی طولانی دوز بالایی از آلپزازولام مصرف شود، احتمال بروز علائم ترک ناگهانی دارو، بالا می‌رود. در نتیجه قطع ناگهانی دوز مصرفی این دارو، ممکن است به علائمی نظیر تشنج منجر شود.
  • برای جلوگیری از پدیدار شدن این علائم و نشانه‌ها، پزشک شما دوز مصرفی آلپرازولام را تدریجی افزایش می‌دهد. هر کدام از علائم ترک ناگهانی را فوراً با پزشکتان در میان بگذارید.
  • هرچند مصرف داروی آلپرازولام به درمان بیماران زیادی کمک کرده‌است، اما گاهی منجر به اعتیاد داوریی شده‌است. سابقه‌ی هرگونه سوء‌مصرف مواد (مصرف بیش‌از‌حد الکل یا مواد مخدر)، خطر اعتیاد به داروی آلپرازولام را افزایش خواهد‌داد.
  • پیروی دقیق از دستورات پزشک، موجب کاهش خطر اعتیاد دارویی می‌شود.
  • مصرف طولانی‌مدت از داروی آلپروازولام ممکن است عملکرد و اثربخشی دارو را کاهش دهد؛ در چنین شرایطی حتماً این مسئله را با پزشکتان در میان بگذارید.
  • تجویز و تعیین دوز مصرفی این دارو برای درمان اضطراب یا دیگر اختلالات روانی تنها بر عهده روانپزشک است، از‌این‌رو از مصرف خودسرانه دارو جدا خودداری کنید.
  • این دارو را می‌توان همراه یا بدون غذا مصرف کرد. اما بهتر است که برای پیشگیری از عوارض گوارشی آن را با غذای نیمه سنگین دریافت کرد.
  • در صورت استفاده از آلپرازولام مایع، حتما از قطره‌چکان مخصوص آن برای تعیین دوز مصرفی استفاده کنید.
  • در سنین بالای ۶۵ سال، مصرف این دارو را با احتیاط بیشتری در نظر داشته‌باشید.

استرس و اضطراب زیادی رو تجربه می‌کنی؟

می‌خوای از تاثیر قرص آلپرازولام آگاه بشی؟ همین الان مشاوره بگیر

مدت زمان تاثیر قرص خواب آلپرازولام چقدر است؟

این دارو انواع مختلفی در جذب دارد. برخی از آنها از انواع آهسته رهش، برخی پیوسته رهش و برخی دیگر سریع‌رهش هستند. همین مورد به میزان اثر آنها و مدت زمانی که طول می‌کشد تا دارو برای خواب اثر کند، موثر است. قرص سریع‌رهش آن ۱ تا ۲ ساعت طول می‌کشد تا اثر کند. پیوسته رهش آن به آرامی اثر می‌گذارد و ۹ ساعتی طول می‌کشد تا تاثیر آن کامل شود. اما اثربخشی آن از ۱ ساعت بعد از خوردن شروع می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره نحوه مصرف این دارو می‌توانید از مشاوره دارویی دکترتو کمک بگیرید.

قرص آلپرازولام برای چیست؟ (آلپرازولام ۱ و قرص آلپرازولام ۰/۵ برای چیست)

قرص آلپرازولام برای درمان اختلالات متنوعی به کار می‌رود که همه‌ی آنها در حیطه‌‌ی بیماری‌های اعصاب و روان قرار می‌گیرند:

برای درمان هر یک از این موارد و کنترل عوارض و علائم آنها می‌توان از قرص آلپرازولام استفاده کرد. از آنجایی که برای درمان و کنترل علائم بیماری‌ها از دوز پایین دارو شروع می‌شود تا دوزهای موثر آن در نظر گرفته و پیدا شوند، برای درمان هر کدام از این مشکلات نیز از آلپرازولام ۰.۵ استفاده می‌شود. در صورت نیاز دوز این دارو افزایش پیدا می‌کند و به آلپرازولام ۱ می‌رسد. برای کسانی که به دوزهای بالاتر این دارو نیاز داشته‌باشند، ممکن است که از دوزهای بالاتر در یک روز هم استفاده شود و این تنها به نظر دکتر روانپزشک بستگی دارد.

قرص آلپرازولام برای چه مصرف میشود: قرص آلپرازولام برای بی خوابی

حتما شنیده‌اید که می‌گویند: قرص خواب آلپرازولام! بله! یکی از اصلی‌ترین استفاده‌ها و موارد مصرف این دارو در درمان بی‌خوابی ناشی از اضطراب و بیماری‌های اعصاب است. معمولا کسانی که به اضطراب و استرس مبتلا می‌شوند یا افسردگی دارند، در خواب خود نیز دچار مشکل و اختلال می‌شوند. یکی از اصلی‌ترین مشکلات در خواب، بی‌خوابی است. بنابراین برای منظم کردن ساعت خواب، دکتر روانپزشک از این دارو استفاده می‌کند که در بیشتر موارد موثر است.

از تاثیر داروی آلپرازولام بر بی‌خوابی مطمئن نیستی؟

با متخصص مشورت کن!

عوارض قرص آلپرازولام ۰/۵-۱ یا دوزهای دیگر (عوارض قرص آلپرازولام برای بزرگسالان)

به نقل از WebMD، مصرف آلپرازوالام ممکن است منجر به عوارضی مثل:

  • خواب‌آلودگی
  • گیجی
  • افزایش تولید بزاق
  • و تغییر در میل یا توان جنسی شود.

در صورت تشدید یا تداوم هرکدام از این علائم، با پرشکتان صحبت کنید. برای کاهش خطر سرگیجه و عدم تعادل به‌آرامی از جایتان بلند شوید.

دررصورتی‌که پزشک داروی آلپرازولام را برای شما تجویز کرده‌است، مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده‌است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی آلپرازولام را مصرف کرده‌اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند. چنانچه با عوارضی نظیر:

  • تغییر خلق (توهم، افکار خودکشی)
  • لکنت زبان یا اختلال گفتاری
  • عدم تعادل
  • اختلال در هنگام راه رفتن
  • یا مشکلات حافظه مواجه شدید،

سریعاً به پزشک خود اطلاع دهید. اگر این نشانه‌های خیلی نادر اما خطرناک را مشاهده کردید، بلافاصله از فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید:

  • زردی پوست و چشم
  • تشنج

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی آلپرازولام نادر است. با وجود این، اگر واکنش آلرژیکی جدی، مثل:

  • علائم پوستی
  • خارش
  • تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)
  • گیجی شدید
  • و اختلال تنفسی را تجربه کردید،

سریعاً از فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید. با‌توجه‌به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده‌باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

قرص آلپرازولام باعث چاقی میشود؟ (از شایع ترین عوارض قرص الپرازولام در زنان)

از عوارض این دارو تغییر در اشتها و افزایش یا کاهش وزن هم هست. بنابراین اگر دچار این عارضه‌ی دارو شوید که وزن شما زیاد شود یا اشتهای شما افزایش پیدا کند، ممکن است دچار چاقی شوید. بنابراین اگر با چاقی در این دارو مواجه شدید، سعی کنید به راه حل‌های دیگر برای کنترل وزن خود بیندیشید.

عوارض قرص آلپرازولام چیست؟
از عوارض قرص آلپرازولام می‌توان به خواب‌آلودگی و گیجی اشاره کرد.

موارد احتیاط مصرف داروی آلپرازولام کدامند؟

قبل از مصرف، اگر به داروی آلپرازولام یا سایر بنزودیازیپین‌ها (مثل دیازپام یا لورازپام) حساسیت دارید، این موضوع و سایر حساسیت‌هایتان را با پزشک درمیان بگذارید. داروی آلپرازولام ممکن است شامل ترکیبات غیرفعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود.

چنانچه سابقه‌ی بیماری‌های زیر را دارید، حتماً این موارد را با پزشکتان در میان بگذارید:

  • بیماری‌های شدید تنفسی یا ریوی (مثل آپنه‌ی خواب/ وقفه‌ی تنفسی در خواب یا بیماری مزمن انسداد ریه COPD)
  • بیماری‌های کبد
  • بیماری‌های کلیوی
  • و آب سیاه دارید
  • یا در شما یا سابقه‌ی سوء‌مصرف مواد (الکل یا مواد مخدر) در خانواده‌تان وجود دارد،

داروی آلپرازولام ممکن است موجب گیجی و ناهوشیاری شما بشود. الکل و ماری‌جوآنا این حالات را تشدید می‌کند، لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، تا زمانی‌که در هوشیاری کامل به‌سر ببرید، اجتناب کنید. هنگام مصرف آلپرازولام از خوردن الکل پرهیز کنید و در صورت مصرف ماری‌جوآنا با پزشک خود صحبت‌کنید.

ضمناً، قبل از هرگونه جراحی همه‌ی داروهایی را که مصرف می‌کنید با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید. سالمندان در مقابل عوارض جانبی دارو، خصوصاً خواب‌آلودگی و عدم تعادل، حساس‌ترند.

مصرف آلپرازولام در بارداری و شیردهی مجاز است؟

استفاده از این دارو در زمان بارداری و شیردهی اصلاً توصیه نمی‌شود و ممکن است به جنین یا نوزاد آسیب برند. مصرف آلپرازولام بر پرستاری و مراقبت از نوزدان، اثر نامطلوب می‌گذارد.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض جانبی و تداخلات دارویی این دارو بهتر است از سرویس مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید. همچنین اگر با عوارض این دارو مواجه شده‌اید و نیاز به جایگزین این دارو دارید، می‌توانید با دکتر روانپزشک مشورت کنید. برای دریافت نوبت دکتر روانپزشک می‌توانید از دکترتو کمک بگیرید.

تداخلات دارویی آلپرازولام با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروی آلپرازولام را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن، نیست لذا لیست تمامی داروهای مصرفی‌تان را با پزشک یا داروساز در میان بگذارید و بدون صلاح‌دید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی آلپرازولام نفرمایید.

داروهای زیر ممکن است با داروی آلپرازولام تداخل داشته‌باشد. در صورت مصرف این داروها، پزشک خود را مطلع سازید.

  • کاوا
  • سدیم اکسی‌بات

این داروها می‌توانند عملکرد داروی آلپرازولام را تحت تاثیر قرار دهند:

  • داروهای ضدقارچ آزول (کتوکونازول ایتراکونازول)
  • سایمتیدین
  • برخی داروهای ضدافسردگی (فلووکسامین، فلوکستین، نفازودون)
  • داروهای درمان HIV (دلاویریدین یا داروهای بازدارنده‌ی پروتئاز ایندیناویر)
  • آنتی‌بیوتیک‌های ماکرولید (اریترومایسین)
  • ریفامایسین‌ها (ریفابوتین)
  • سنت جونر ورت / عصاره‌ی گل راعی
  • داروهای درمان تشنج (فنی‌توئین)

اگر داروی آلپرازولام را همزمان با داروهایی مصرف کنید که عوارضی همچون خواب‌آلودگی و بروز مشکلات تنفسی دارند، خطر عوارض جانبی جدی داروی آلپرازولام (خواب‌آلودگی شدید، تنفس آهسته و تنفس کم‌عمق) ممکن است افزایش پیدا کند.

اگر از موارد زیر استفاده می‌کنید، حتماً پیش از مصرف آلپرازولام با پزشکتان مشورت کنید:

  • مسکن‌های اپیوئیدی
  • داروهای ضدسرفه (کدئین، هیدروکودون)
  • الکل
  • ماری‌جوانا
  • داروهای خواب‌آور یا ضداضطراب دیگر (لورازپام، دیازپام و زولپیدم)
  • داروهای شل‌کننده‌ی عضلات (کاریسوپردول، سیکلوبنزاپرین)
  • آنتی‌هیستامین‌هایی مثل (سیتریزین و دیفن‌هیدرامین)

برچسب تمام داروهایی را که مصرف می‌کنید را بررسی کنید. چون داروهای سرماخوردگی، ضدحساسیت و ضدسرفه ممکن است حاوی عناصری باشند که منجر به خواب‌آلودگی شوند.

تجویز و تعیین دوز مصرفی آلپرازولام برای درمان اضطراب یا دیگر اختلالات روانی تنها بر عهده روانپزشک است. از‌این‌رو، از مصرف خودسرانه دارو جدا خودداری کنید.

اشکال دارویی آلپرازولام چیست؟
آلپرازولام به صورت قرص و مایع خوراکی وجود دارد. این دارو را زاناکس نیز می‌نامند.

اطلاعات دارویی آلپرازولام و اشکال دارویی

در جدول زیر، درباره آلپرازولام توضیحات بیشتری داده‌ایم:

اشکال داروییعوارض داروتداخلات دارویی
قرص آلپرازولام تهران دارو ۰.۵ میلی گرمتغییر در میل یا توان جنسیفنی‌توئین
قرص رازوآلپرازولام ۱ میلی گرمافزایش تولید بزاقریفابوتین
قرص زانال ۱ میلی گرمگیجیاریترومایسین
قرص آلپرازولام تهران دارو ۱ میلی گرمخواب‌آلودگینفازودون
قرص آلپرازولام سبحان دارو ۰.۵ میلی گرممشکلات حافظهفلوکستین
قرص سدالام ۱ میلی گرماختلال در هنگام راه رفتنفلووکسامین
قرص زانال ۰.۵ میلی گرمعدم تعادلسایمتیدین
قرص زاناکس ۰.۵ میلی گرملکنت زبانایتراکونازول
اطلاعات دارویی آلپرازولام

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر اضطراب و استرس دارید و شب‌ها به سختی به خواب می‌روید، باید برای درمان و کنترل این مشکلات اقدام کنید. برای درمان چنین اختلال‌هایی باید به دکتر روانپزشک مراجعه کنید. در صورت نیاز، دکتر روانپزشک برای شما دارو تجویز می‌کند. یکی از داروهایی که دکتر روانپزشک برای کنترل این علائم در نظر می‌گیرد، آلپرازولام است. از آنجایی که مصرف این دارو عوارض جدی دارد و دارویی است که احتمال اعتیاد به آن وجود دارد، باید نحوه مصرف آن را به خوبی بلد باشید و با عوارض آن آشنایی داشته‌باشید. برای آگاهی از این اطلاعات می‌توانید از مشاوره دارویی دکترتو کمک بگیرید.

برای درمان اضطراب خود، از دکتر روانپزشک نوبت بگیرید و با مشورت با ایشان به کنترل و درمان علائم اضطراب خود بپردازید. در دکترتو می‌توانید با بهترین دکترهای روانپزشک در سراسر ایران آشنا شوید و از بهترین آنها نوبت حضوری دریافت کنید یا از مشاوره تلفنی روانپزشک بهرمند شوید.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

مصرف بیش از اندازه‌ی داروی آلپرازولام ممکن است موجب بروز علائمی مثل خواب‌آلودگی شدید، بالارفتن زمان عکس‌العمل، کند دمی و کاهش سطح هوشیاری شود.

اگر دکتر اعصاب و روان توصیه کرده داروی آلپرازولام را طبق برنامه‌ای منظم و نه فقط در وقت نیاز مصرف کنید و شما یکی از نوبت‌های مصرف دارو را فراموش کرده‌اید، در اولین فرصت آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی به‌یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید، نیازی به مصرف دو برابر داروی آلپرازولام نیست و کافی است فقط دوز مقرر را مصرف‌کنید.

داروی آلپرازولام باید در دمای اتاق و دور از رطوبت و نور و خارج از دسترس کودکان نگهداری شود. از داروی آلپرازولام در حمام نگهداری نفرمایید. توجه داشته‌باشید که داروی منقضی‌شده را مصرف‌نکنید.

به اشتراک گذاشتن این دارو با سایرین خلاف قانون است. این دارو را تنها با نسخه می‌توان خریداری کرد و نمی‌توان آن را بدون نسخه از داروخانه خرید!

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره آلپرازولام

  1. زهرا گفت:

    سلام پدرم سرطان ریه داشتن و بعد ریه هاش آب آورد ناراحتی قلبی هم دارن و زخم معده هم دارن
    اصلا نمی تونن بخوابن همش تو اتاق راه میرن و سرپا خوابش می بره خیلی عصبی هست و خیلی زود هم از کارش پشیمون میشه مرتب برای دردش دگزا میزنه برای قلبش و زخم معده و ریه اش قرص مصرف می کنه خیلی لاغر شده و خیلی نا امید از زندگی و گاهی وقت ها حرف ها و کارهایی می کنه که اصلا خودش متوجه نمی شه انگار رو رفتار خودش هیچ کنترلی نداره و امروز دکتر برای خوابش داروی آلپرازولا تجویز کرده آیا می تونه مصرف کنه

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      استفاده‌ از این دارو برای مشکلات خواب در پدتون مناسب است.

  2. لیلا گفت:

    سلام،چند وقتی میشه که استرس و تپش قلب و تنگی نفس دارم.بخاطر عفونت سینوس هام رفتم دکتر بعلاوه داروی عفونت قرص آلپرازولام ۰/۵برام نوشت ولی همچنان بایه صدا یا ناراحتی کوچیک میخوام ترس بیوفتم…خواهشا راهنمایی کنید

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      قرص آلپرازولام آرام بخش و خواب آوره و جایگاهی در درمان عفونت نداره. برای درمان علائمی که گفتین می‌تونین به متخصص داخلی مراجعه کنین:
      لیست متخصصین داخلی

      1. کوثر عظیمیان گفت:

        سلام وقتتون بخیر من چند روز پیش دچار پانیک اتک شدم و وقتی که ب پزشک مراجعه کردم این دارو رو برای من تجویز کردن…حالا مواقعی که نفسم تنگ میشه و این دارو رو مصرف میکنم…راهیی دیگه برای درمان وجود نداره؟!

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          در مورد حملات پانیک می‌تونین در مجله‌ی سلامت دکترتو اطلاعات لازم رو کسب کنین:
          حملات پانیک

      2. M,m گفت:

        سلام خسته من نباشید من متادون مصرف میکنم برای ترک بعد بخاطر استرس و طبس قلب دکتر به من آلپرازولام داده میگم تداخل ندارن

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          بله این دو دارو تداخل دارند.

    2. ناشناس گفت:

      سلام خانم من چندساله ازاین دارومیخورم یعنی خدانکنه گرفتارش بشی یعنی تادوماه رنگ خوابونمیبینی این فقط یه مشکل کوچیکشه چندمشکل داردتامیتونی کم کم کمش کن

      1. Sara گفت:

        من هم هستم ولی رفتم دکتر دوز اوردم پایین

  3. رها گفت:

    سلام.مادر من حدود یک ساله که آلپرازولام نیم هرشب مصرق میکنه.الان خیلی احساس ضعف و لرزش و سرگیچه داره.ایا قطع قرص مشکلی براش ایجاد نمیکنه؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      علائم ذکر شده از عوارض این دارو هستن. در صورت ادامه‌ی علائم می‌تونین قرص رو قطع کنین

    2. نفیسه گفت:

      با سلام من پروتز زانو گذاشتم پنج ماه هست از ماه دوم دردهای شدیدی زیر زانـو وکنار زانو پیدا کردم دکترم منا غرستاد جراح مغزواعصاب وایشون گفتند الپرازولام استفاده کنم ۵/ اینا بگم راه رفتن وایستادن برام مشکل بوداقای دکتر غرمودند هیچ مشکلی پیس نمییاد تا دو سال هم استفاده کنی ولی من نگران هستم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        نگران نباشید
        طبق تجویز پزشک مصرف کنید
        بهتر است هر سه ماه mri انجام دهید

  4. Sare گفت:

    سلام روزتون بخیر….
    من بخاطر ضربان شدید قلبم و یک مقدار دریچه ی قلبم شل شده بود وراپامیل ۴۰ مصرف‌میکنم….
    اضطراب درونیم زیاده…
    میخاسم ببینم میتونم الپرازولام مصرف کنم؟؟؟
    داروهای ارامبخش دیگ ای مثل ایمی پرامین اصلا بهم‌نساخته و تپش قلبمو بیشتر کرده

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      مصرف الپرازولام برای شما مشکلی نداره
      اما برای انتخاب داروی مناسب بهتره با متخصص روانپزشک مشورت کنید:
      لیست متخصصین روانپزشک

  5. رویا. ف گفت:

    سلام ، حدود یکساله من شبی یک عدد الپرازولام نیم میخورم ، حافظه م خیلی ضعیف شده و تنگی نفس دارم ، ترانکوپین ۵۰ هم میخورم و همینطور اسنترا و ولبان ، مشکل حافظه م به کدوم قرصم بیشتر مربوط میشه ؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      گیجی از عوارض مصرف داروهای آلپرازولام و ترانکوپین هست.

  6. معصومه لقمانی گفت:

    من اختلال شدید اضطراب و تشویش دارم دائم دچار افکار منفی هستم وهر نشانه ای در بدنم دنبال بیماری میگردم از این وضعیت خسته شدم روی عملکرد مغز و کارایی ام تاثیر زیادی داشته واسه این حملات عصبی که گاهی بهم دست میده میتونم از قرص الپرازلام استفاده کنم و اینکه بهترین زمان مصرف چه تایمی هستش؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      توصیه می‌شه قبل از شروع هرنوع دارویی ابتدا توسط پزشک معاینه بشین تا با توجه به تشخیص پزشک، مناسب‌ترین دارو براتون تجویز بشه.
      کسب نوبت از متخصص روانپزشک
      لیست متخصصین روانپزشک

    2. ناشناس گفت:

      خانم لقمانی من هم مثل شما هستن وسواس فکری دارید حتما حتما اگر تهران هستید به دکتر روانپزشک سید کاظم ملکوتی مراجعه کنید ک بهترین و با سواد ترین دکتر هستن

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام و سپاس از شما

    3. سارا احدی گفت:

      خانم لقمانی من هم مثل شما هستن وسواس فکری دارید حتما حتما اگر تهران هستید به دکتر روانپزشک سید کاظم ملکوتی مراجعه کنید ک بهترین و با سواد ترین دکتر هستن

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام و سپاس از شما

  7. کسری حیدری گفت:

    سلام و تشکر. از توضیحاتتون چند وقتی هست به علت بهم خوردن تنظیم خواب از آلپرازولام نیم استفاده میکنم ولی شکمم همیشه سروصدا داره و زود ب زود گرسنه میشم حس میکنم روده هامم خشکن نمیدونم تونستم منظورمو برسونم یانه ممنون میشم جواب بدین

  8. علی جبلی گفت:

    مصرف الپرازولام،درصورت مصرف متادون اشکال دارد؟

    1. ایرانی گفت:

      به هیچ عنوان این قرص را مصرف نکنید اعتیاد آوره شدید.مشکلات تنفسی در حد خفگی ایجاد میکنه و نهایت مرگ

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        ممنون که تجربه خودتون رو با دوستات به اشتراک گذاشتی. مصرف داروهای آرامبخش نباید بدون نظر پزشک انجام شود.

  9. ثبوتی مجید گفت:

    توضیحات داده شده کاملا مبسوط وچنان مسلط نوشته شده برای افراد عادی که در زمینه های پزشکی و دارویی تخصص ندارند قابل درک می باشد و ظاهرا به همه موارد مهم نیز اشاره شده است مهارت در بیان مطلب بگونه ایست که در خواننده این حس را القا می کند که در مطب و رودر روی پزشک به راهنمایی های او گوش می دهید عالی بود

  10. کامران دریانی گفت:

    با سلام و تشکر از مطالب مفیدتون. چند ماهیست دچار بی خوابی مزمن هستم که بر کیفیت کاریم در طول روز تاثیر منفی داشته است. مدتی زولپیدم ۱۰ استفاده کردم که تا حدودی اثربخش بود . برای بررسی دقیق علت به پزشک مراجعه کردم که با توجه به افسردگی متوسط و وسواس فکری برای شب ترازولکس ۵۰ و برای صبح آسنترا ۵۰ تجویز نمودند. متاسفانه بیخوابیم کماکان ادامه داره. آیا میتونم بجای ترازولکس آلپرازولام ۰.۵ رو استفاده کنم؟ . ممنون از بابت راهنماییتون.

    1. حسین رسولیان گفت:

      باسلام.
      دوست عزیز من مدت نسبتا زیادی و به دستور پزشک و برای استرس و هیجان و دلشوره از آلپرازولام استفاده کردم واقعیتش آنچنان موثر نبود و در مورد خواب هم متوجه نشدم و ندیدم مورد موثری باشد.بنظرم به روانپزشک مراجعه کنید بسیار موثرتر خواهدبود و مشکل خواب رو ریشه‌ای حل کنید نه موقتی و به ضرب و زور دارو….موفق و سلامت باشید.