نکات مهم درباره اختلال شخصیت وسواسی اجباری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

افراد مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی جبری استانداردهای بالایی از خود به محیط و انسان‌های اطراف اعمال می‌کنند. این افراد به شکل کمال‌گرایانه به نظم اهمیت می‌دهند و با این کار در درجه اول خودشان و بعد از آن اطرافیان آسیب می‌بینند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

نکات مهم درباره اختلال شخصیت وسواسی اجباری

اختلال شخصیت وسواسی اجباری به انگلیسی Obsessive-Compulsive Personality Disorder OCPD نوعی اختلال شخصیتی است که با افراط در کمال‌گرایی، نظم و پاکیزگی مشخص می‌شود. افراد مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی اجباری احساس نیاز شدیدی به اعمال استانداردهای خود در محیط بیرونی می‌کنند. برای کاهش علائم بیماری OCPD باید به دکتر روانشناس یا روانپزشک مراجعه کرد. در سایت دکترتو امکان دریافت نوبت ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین با بهترین پزشکان برای شما فراهم شده است.

اختلال شخصیت وسواسی اجباری یا ocd چیست؟

اختلال شخصیت وسواسی اجباری (OCPD) اغلب با اختلال اضطرابی که اختلال وسواسی اجباری (OCD) یا وسواس نامیده می‌شود، اشتباه گرفته می‌شود؛ با این حال، آن‌ها یکسان نیستند. تفاوت ocd و ocpd این است که OCD با افکار مزاحم مشخص می‌شود که فرد را وادار به انجام رفتارهایی برای تسکین احساس پریشانی و اضطراب می‌کند. در حالی‌که OCPD به توجه بیش‌ازحد به جزئیات و کمال‌گرایی فرد اشاره دارد.

افراد مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی اجباری متوجه نیستند که طرز فکر کردن یا طرز رفتار کردنشان اشتباه است بلکه بر این باورند که راه تفکر و انجام کار آن‌ها تنها راه صحیح است و هر کس دیگری اشتباه می‌کند.

افراد دارای اختلال شخصیت وسواسی اجباری دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • بیان احساسات برایشان مشکل است
  • آن‌ها در تشکیل و حفظ روابط نزدیک با دیگران مشکل دارند
  • افرادی سخت کوش هستند، اما وسواس همراه با کمال‌گرایی می‌تواند آن‌ها را ناکارآمد کند
  • افرادی عادل، خشمگین و عصبانی هستند
  • آن‌ها اغلب دچار انزوای اجتماعی و دوری از اجتماع می‌شوند
  • آن‌ها می‌توانند دچار اضطراب همراه با افسردگی شوند.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

تفاوت اختلال شخصیت وسواسی جبری با اختلال وسواس چیست؟

افرادی که OCD یا وسواس دارند، افکار خود را به عنوان یک مشکل بزرگ توصیف می‌کنند. این افراد برای جلوگیری از اتفاقات بدتر، دست به رفتار شدید و کاهنده انرژی می‌زنند. در مقابل، فرد مبتلا به OCPD اختلال شخصیت وسواسی کمال گرا یا یکی از انواع وسواس جبری، کارهای وسواس‌گونه را برای انجام روتین منظم و انظباط شخصی انجام می‌دهد، انگار که عادت کرده باشد.

متن انگلیسی:
OCPD is a chronic condition, meaning that it persists over time. However, with the right treatment, people can learn to manage the effects of OCPD on their lives.
ترجمه فارسی:
OCPD یک بیماری مزمن است، به این معنی که در طول زمان ادامه می‌یابد. با این حال، با درمان مناسب، افراد می‌توانند یاد بگیرند که اثرات OCPD بر زندگی خود را مدیریت کنند.

به نقل از سایت mayoclinic

پیش آگهی اختلال ocpd چگونه است؟

پیش آگهی و چشم انداز شخصی با اختلال شخصیت وسواسی جبری بهتر از چشم انداز دیگر اختلالات شخصیتی است. درمان اختلال شخصیت وسواسی جبری می‌تواند به آگاهی بیشتر شما در مورد نحوه‌ی تاثیر منفی علائم اختلال شخصیت وسواسی جبری بر دیگران کمک کند.

همانند سایر اختلالات شخصیتی، پیدا کردن درمان مناسب شما، پایه و اساس درمان موفق است. درمان شناختی رفتاری می‌تواند به بهبود توانایی شما برای برقراری ارتباط و همدردی با عزیزانتان کمک کند. احتمال اعتیاد به مواد مخدر یا الکل در اختلال شخصیت وسواسی جبری نسبت به دیگر اختلالات شخصیتی کمتر است. 

اینفوگرافی شخصیت وسواسی اجباری
افراد مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی اجباری متوجه نیستند که طرز فکر کردن یا طرز رفتار کردنشان اشتباه است.

علائم اختلال شخصیت وسواسی جبری چیست؟

علائم اختلال شخصیت وسواسی جبری در dsm 5 عبارتند از:

  • کمال‌گرایی تا جایی که باعث اختلال در به پایان رساندن وظایف می‌شود
  • رفتار جدی، رسمی و خشک و سخت از مهمترین علائم وسواس جبری
  • بسیار صرفه جو در هزینه‌ها و پول
  • نیاز شدید به وقت شناسی
  • توجه شدید به جزئیات و غر زدن در روانشناسی
  • از خود گذشتگی بیش‌ازحد در کار کردن برای تامین هزینه‌های روابط خانوادگی و اجتماعی
  • احتکار وسایل فرسوده و بی‌فایده
  • ناتوانی در به اشتراک گذاشتن یا محول کردن کارها به دیگران به دلیل ترس از درست انجام نشدن کارها
  • پایبندی به لیست برنامه‌ریزی‌ها
  • پایبندی سفت و سخت به قوانین و مقررات
  • نیاز شدید به دستور دادن
  • علائم اضطراب فراگیر در برخی افراد
  • احساس خود درست‌پنداری در مورد چگونگی انجام امور
  • پایبندی سفت و سخت به قوانین اخلاقی و معنوی

دلایل ابتلا به اختلال شخصیت وسواسی جبری چیست؟

دلیل اختلال شخصیت OCPD چیست؟ علت دقیق اختلال شخصیت وسواسی (فکری- عملی) ناشناخته است. مانند بسیاری از جنبه‌های اختلال شخصیت وسواسی اجباری علل آن نیز هنوز مشخص نشده است. اختلال شخصیت وسواسی اجباری ممکن است به علت ترکیبی از ژنتیک و تجارب دوران کودکی ایجاد شود.

در بعضی مطالعات موردی، بزرگسالان می‌توانند تجربه‌ی اختلال شخصیت وسواسی اجباری را در سنین بسیار پایین به یاد بیاورند. آنها ممکن است به داشتن فرزند کامل و بدون عیب و کاملا مطیع، نیاز داشته باشند. این نیاز به پیروی از قوانین، پس از آن به بزرگسالی منتقل می‌شود.

بهترین روش برای درمان اختلال شخصیت وسواسی جبری چیست؟

همین حالا مشاوره بگیرید!

چه کسانی بیشتر در معرض خطر OCPD هستند؟

بنیاد بین المللی اختلالات وسواسی اجباری (OCDF) تخمین می‌زند که مردان تقریبا ۲ برابر بیشتر از زنان به اختلال شخصیت وسواسی جبری مبتلا می‌شوند. براساس گزارش مجله‌ی ارزشیابی شخصیت، بین ۲ تا ۷ درصد از جمعیت مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی-اجباری هستند که همین مسئله این اختلال شخصیتی را شایع‌ترین اختلال شخصیت جامعه می‌کند.

کسانی که به بیماری‌های بهداشت روان مبتلا هستند با احتمال بیشتری با اختلال شخصیت وسواسی جبری تشخیص داده می‌شوند. برای نشان دادن نقش اختلال شخصیت وسواسی جبری در این تشخیص‌ها، تحقیقات بیشتری لازم است. علاوه بر این، افرادی که مبتلا به اختلال وسواسی اجباری شدید (OCD) یا اختلال پرخوری هستند بیشتر احتمال دارد که به اختلال شخصیت وسواسی جبری (OCPD) مبتلا شوند. 

تشخیص شخصیت وسواسی مجبور چگونه است؟

زمانی که نشانه‌های فوق باعث کاهش توانایی فرد در عملکرد مناسب و ارتباط با دیگران شود، اختلال شخصیت وسواسی جبری تشخیص داده می‌شود. این اتفاق توسط روانشناس یا روانپزشک با تست اختلال شخصیت وسواسی جبری یا انجام تست شخصیت شناسی انجام می‌شود.

شخصیت شناسی چیست؟ شخصیت به ویژگی و رفتار پایداری اشاره دارد که شامل سازگاری منحصر به فرد فرد با زندگی است، از جمله ویژگی‌های اصلی، علایق، انگیزه، ارزش، خودپنداره، توانایی و الگوهای عاطفی هستند.

اگر مشکوک هستید که همسر، شریک زندگی یا اعضای خانواده‌ شما مبتلا به اختلال شخصیتی وسواسی اجباری هستند، به وسواس و رفتارهای اجباری آن‌ها توجه کنید. در صورت وجود علائم زیر به احتمال کمتری فرد مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی اجباری است و دیگر اختلالات شخصیتی محتمل‌تر هستند:

  • وجود انگیزه‌های خطرناک
  • محدود بودن علائم به ۲ یا ۳ حوزه‌ی خاص زندگی است
  • غیر منطقی یا عجیب و غریب بودن
  • افراد مبتلا به اختلال شخصیتی وسواسی اجباری معمولا تمایلی به تغییر رفتارهایشان ندارند. آن‌ها اغلب دیگران را به عنوان مشکل در نظر می‌گیرند.
برای درمان بسیاری از افراد مبتلا به اختلال شخصیتی وسواسی اجباری، همراهی در درمان توسط همسر یا دوست توصیه می‌شود.

درمان اختلال شخصیت وسواسی جبری چیست؟

بهترین درمان برای اختلال OCPD چیست؟ برای درمان اختلال شخصیت وسواسی جبری، احتمالا دکتر روانپزشک شما با استفاده از یک رویکرد سه جانبه به درمان شما می‌پردازد، که شامل موارد زیر است:

  • درمان شناختی رفتاری (CBT): درمان شناختی رفتاری نوع رایجی از مشاوره در زمینه‌ی بهداشت روانی است. در طول درمان شناختی رفتاری، طبق برنامه‌ منظم با روانشناس خود ملاقات خواهید کرد. این جلسات منظم شامل همکاری با روانشناس و صحبت در مورد اضطراب، استرس یا افسردگی است. روانشناس به شما توصیه خواهد کرد که تاکید کمتری بر کار داشته باشید و در عوض بر تفریح و سرگرمی، خانواده و دیگر روابط میان فردی تاکید بیشتری داشته باشید.
  • دارو درمانی: جهت کاهش اضطراب در چرخه‌ی اختلال وسواسی اجباری، پزشک ممکن است مهارکننده‌ انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) تجویز کند. علاوه بر مهارکننده‌ انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) گروه‌های پشتیبانی و روانپزشک نیز به شما کمک خواهند کرد. معمولا استفاده‌ی طولانی مدت از داروها در درمان اختلال شخصیت وسواسی جبری توصیه نمی‌شود.

آموزش آرام سازی: آموزش آرامش‌یابی شامل تکنیک‌های خاص تنفس و آرام سازی است که می‌تواند به کاهش احساس تنش و استرس و اضطراب کمک کند، این علائم در اختلال شخصیت وسواسی جبری رایج هستند. نمونه‌هایی از اقدامات آرام بخش توصیه شده شامل یوگا، تای چی و پیلاتس هستند.

نشانه‌های شخصیت وسواسی جبریعوارض OCPDروش درمان شخصیت وسواس مجبور
نیاز به کمالگراییروابط تیره و مشکل در همکاری با دیگراندرمان شناختی- رفتاری
اشتغال بیش‌ازحد به جزئیاتانزوای عاطفی و اجتماعیدارو برای مدیریت علائم مرتبط مانند اضطراب یا افسردگی
سختگیری و سرسختیسطوح بالای استرس و اضطرابتکنیک‌های خودیاری برای ارتقای خودآگاهی و راهبردهای مقابله‌ای
مشخصات اختلال وسواسی جبری

چگونه با فرد مبتلا به OCPD رفتار کنیم؟

برای درمان بسیاری از افراد مبتلا به اختلال شخصیتی وسواسی اجباری، همراهی در درمان توسط همسر یا دوست توصیه می‌شود. نزدیک شدن به فرد مبتلا به اختلال شخصیتی وسواسی اجباری برای بررسی رفتارهای وی، می‌تواند بسیار دشوار باشد.

درمان‌های حمایتی برای اعضای خانواده و افراد نزدیک به فرد مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی جبری مفید است. انجمن‌ها و گروه‌های پشتیبانی متعددی برای کمک به همسر یا افراد خانواده فرد مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی جبری یا دارای گرایش به اختلالات وسواسی جبری، وجود دارد. مهم‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که رفتارهای فرد مبتلا به اختلال شخصیتی وسواسی اجباری را بخشی از شخصیت وی و یک ویژگی پایدار از آرایش روانی آن شخص، بدانید.

قبل از اینکه در مورد خواسته‌ی او جهت نحوه‌ی انجام کارها با او بحث کنید، از خودتان بپرسید «آیا این موضوع به اندازه ای مهم است که من بخواهم با وی بحث یا مشاجره کنم؟». اگر متوجه شدید که فرد کارهایی را که از شما خواسته تا انجام دهید را دوباره خودش انجام می‌دهد، زیرا احساس می‌کند که کار شما دارای استانداردهای منحصر به فرد وی نیست، یا فرد ترجیح می‌دهد کاری را خودش انجام دهد، شخصا آن را انجام ندهید و این موضوع را به خودتان نگیرید. به یاد داشته باشید که این ویژگی‌ها بخشی از وجود فرد است و بازتابی منفی در مورد شما نیست.

بهترین دکتر برای درمان شخصیت وسواسی جبری را پیدا کن!

 

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اختلال شخصیت وسواسی-اجباری (OCPD) یک اختلال شخصیت خوشه‌ C است که با طیفی از وسواس‌ها نسبت به قوانین، فهرست‌ها، برنامه‌ها و نظم و موارد دیگر مشخص می‌شود. علائم آن معمولاً تا زمانی که فرد به بزرگسالی می‌رسد ظاهر می‌شود و در موقعیت‌های مختلف قابل مشاهده است.

برای درمان شخصیت وسواسی جبری به بهترین دکتر روانشناس یا فوق تخصص روانپزشکی مراجعه کنید. در سایت دکترتو امکان دریافت مشاوره از دکتر روانشناس آنلاین و دکتر روانپزشک آنلاین (دکتر اعصاب و روان آنلاین) نیز وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

او سی دی یا OCPD با توجه بیش‌ازحد به جزئیات و کمال‌گرایی مشخص می‌شود.

هیچ راه مطمئنی برای پیشگیری از اختلال وسواس فکری جبری وجود ندارد. با این حال، مشاوره رواننشاسی ممکن است به جلوگیری از بدتر شدن OCPD و اختلال در فعالیت‌های روزانه کمک کند.

زندگی با همسر مبتلا به OCPD (اختلال شخصیت وسواسی جبری) واقعاً دشوار است. آنها معمولاً احساس می‌کنند که همیشه حق با آنها است و کنار آمدن با فرد مبتلا به شخصیت وسواسی دشوار است. اگرچه با مشورت روانشناس امیدی برای پیدا کردن همسر مناسب شخصیت وسواسی یا اختلال شخصیت ocpd وجود دارد و جای نگرانی نیست.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره اختلال شخصیت وسواسی اجباری

  1. میترا هاشمی گفت:

    همسر من هم دچار این اختلال هست ‌ . و در تست شخصیت مشخص شده .موضوع این است که برای درمان همکاری نمیکنه. خسته شدم .

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      برای قانع کردن ایشان به درمان مماشات و نوع رفتار اطرافیان بخصوص شما مهم است
      باید از تکنیک های خوب استفاده کنید
      ابتدا با مشاوران مان بطور تلفنی صحبت کنید
      https://doctoreto.com/doctors/telehealth/speciality/psychologist

  2. میترا گفت:

    همسر من دچار این اختلال هست . باور کنید راه پس و پیش برام نمونده. دارم تو این ازدواج نابود میشم . تو رو خدا قبل از ازدواج چشمهاتون را بازکنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس
      ولی باید درمان شوند
      و همچنین نحوه برخورد ما با این بیماران مهم است

      بهتر است با مشاورین ما تلفنی در ارتباط باشید

      https://doctoreto.com/doctors/telehealth/speciality/psychologist

  3. مهران گفت:

    سلام یه فامیل داریم مرد هست،چهل وپنج سالشه،مجرد هست وبیکار،یعنی یه روز هم سرکارنرفته بعضی وقتا که میادخونمون یه رفتارهای عجیبی داره مثلا اگه کسی یه لیوان براش آب بیاره ازطرف فاصله میگیره میگه آروم لیوان روبیار نشکنه،یامثلا کسی دستشوبزنه به دیوار میگه دیوار رو خراب نکنی،یا کسی بره خونشون ودر روهرچندهم اروم ببنده میاد چندبار تذکرمیده که در رو نشکنی خیلی آرام ببند،یامثلا چاقو سرسفره ببینه میگه بردارید خطرناکه دستتونو میبرید،یا اگه کسی بره خونشون ندونسته دستش به لیوان آب بخوره ویه ذره هم بریزه تاشب نصیحت میکنه چرا لیوان آب رو ریختی چرامواظب نبودی یامثلااگه کسی یادش بره اجاق گاز یا کولر رو خاموش کنه بیش از ده بار گوشزدمیکنه چرا خاموش نکردین یادتون رفته؟ چندوقته مادرش براش یه ماشین گرفته اگه کسی سوار ماشینش بشه و یه بار هم خودسرانه شیشه رو بالا پایین کنه دعوامیکنه چرا به خودم نگفتین دست زدین حتی با مادرش هم بخاطر جزیی ترین کارها سرش دادمیکشه ودهها مورد دیگر ازین قبیل، یعنی همیشه توی حاشیه زندگی می کنه بعد خیلی هم حسود و آدم فحاشیه وتوی عمرش هم یه روز کارنکرده وخونه مادرش زندگی میکنه
    خواهشا جواب بدید ببینم ایشون به چه بیماری دچار شده؟؟ممنون ازلطفتون

    1. مهری گفت:

      همسر منم همینجوری هستن . دقیقا اختلال چیه

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        این رفتارها میتونه طیفی از بیماری ها رو در بر بگیره که برای تشخیص نیاز به انجام تست های شخصیتی هست. بهتره به متخصص روانپزشکی مراجعه شود.