همه چیز درباره علائم و روش درمان عفونت با ویروس کوکساکی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ویروس کوکساکی می‌تواند منجر به عوارضی مانند میوکاردیت ویروسی (التهاب قلب)، مننژیت ویروسی (التهاب غشاهای اطراف مغز و نخاع) یا التهاب مغز شود. این عوارض معمولاً در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف یا شرایط سلامتی از قبل موجود رخ می‌دهد. برای جلوگیری از انتشار بیماری دست پا و دهان، رعایت بهداشت دست، پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه یا سرفه، و ضدعفونی کردن سطوحی که زیاد لمس می‌شوند، بسیار مهم است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

همه چیز درباره علائم و روش درمان عفونت با ویروس کوکساکی

عفونت با ویروس کوکساکی یا بیماری دست پا دهان نوعی بیماری شایع ویروسی است که توسط انتروویروس‌های متعلق به خانواده کوکساکی ویروس ایجاد می‌شود. این ویروس‌ها در درجه اول کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهند اما می‌توانند بزرگسالان را هم مبتلا کنند. علائم شایع آن ایجاد دانه‌های قرمز و تاول مانند روی پوست، تب بالا و کاهش اشتها است که از طریق تماس مستقیم با ترشحات تنفسی، مدفوع، بزاق یا سطوح آلوده ایجاد می‌شود.

نشانه‌های این ویروس شباهت زیادی به بیماری آنفولانزا و سرماخوردگی دارد. به همین دلیل قبل از مصرف هردارویی بهتر است به پزشک عمومی، دکتر پوست، متخصص عفونی یا داخلی بسته به علائمتان مراجعه کنید. برای دسترسی راحت‌تر، در سایت دکترتو امکان دریافت نوبت ویزیت حضوری و مشاوره آنلاین با پزشکان سراسر کشور فراهم شده است. در ادامه این مطلب همراه ما باشید که می‌خواهیم به بررسی کامل نشانه‌ها و روش درمان این بیماری بپردازیم.

ویروس کوکساکی چیست؟

ویروس کوکساکی به انگلیسی Coxsackie virus یا بیماری دست پا دهان، یک انترو ویروس RNA دار از دسته‌ی پیکورنا ویروس (ویروس‌های کوچک) است. بیماری دست پا دهان در سراسر جهان پراکنده است و راه انتقال آن از طریق مدفوعی-دهانی (انتقال ویروس از مدفوع فرد آلوده به دهان شخص) است.

حدود ۹۰ درصد عفونت‌ها با ویروس کوکساکی، تظاهرات بالینی خاصی ندارند و ممکن است فقط با تب، گلودرد، سردرد، درد مفاصل و بثورات (دانه‌های پوستی) بروز کنند. باوجوداینکه بیش از ۲۴ نوع مختلف از ویروس کوکساکی وجود دارد، اما تایپ A و B آن رایج‌تر هستند.

به‌طورکلی پیش‌آگهی عفونت با ویروس کوکساکی خوب است و اکثر کودکان مبتلا بدون نیاز به بستری در بیمارستان کاملا بهبود می‌یابند؛ اما چون نوزادان و کودکان بیشتر به تایپ EV-71 ویروس کوکساکی مبتلا می‌شوند، مستعد بروز علائم با پیش‌آگهی متفاوت هستند.

۱. ویروس کوکساکی از کجا می آید؟

جالب است بدانید که نام‌گذاری ویروس بر اساس مکان اولیه‌ی کشف آن، شهر کوکساکی در جنوب آلبانی در نیویورک بوده است.

۲. آیا ویروس کوکساکی مسری است؟ راه انتقال ویروس دست پا دهان چیست؟

ویروس کوکساکی مسری است و انتقال آن فردبه‌فرد است. راه‌های انتقال آن بیشتر از طریق مدفوعی-دهانی و تنفسی است. قطرات حاوی ویروس ممکن است اشیاء را آلوده کند و موجب انتقال غیرمستقیم و عفونت با ویروس کوکساکی شود.

۳. بیماری دست پا دهان چند روز طول میکشد؟

بیشترین زمانی که ویروس کوکساکی قدرت سرایت دارد در هفته‌ی اول بروز علائم است. ویروس پس از شروع عفونت به مدت ۳ هفته در ذرات تنفسی و تا ۸ هفته در مدفوع فرد آلوده وجود دارد، اما در این مدت کمتر مسری است. ویروس کوکساکی می‌تواند به مدت ۱ تا ۵ روز دوره کُمُون یا نهفتگی (زمانی که فرد آلوده به ویروس شده است، اما هیچ تظاهری از عفونت با ویروس کوکساکی را بروز نداده است.) داشته باشد.

علائم و نشانه ‌های عفونت با ویروس کوکساکی چیست؟
زخم‌های دهانی ۱ تا ۲ روز پس از بروز تب در دهان ظاهر می‌شوند و به مرور باعث ایجاد تاول و زخم‌های وسیع‌تر می‌شوند.

علائم و نشانه ‌های عفونت با ویروس کوکساکی چیست؟

علائم رایج عفونت با ویروس کوکساکی در ابتدا تب، کاهش اشتها، بیماری‌های تنفسی شامل سرفه، گلودرد و ضعف و خستگی است. ممکن است عفونت با ویروس کوکساکی موجب مننژیت، بیماری‌های عفونی قلب و انسفالیت (عفونت مغز)، بیماری‌های نورولوژی، دیابت (دیابت نوع یک ممکن است پس از ابتلا به عفونت ویروس کوکساکی B رخ دهد)، گزانتوما (با این دو مورد ایجاد می‌شود: هرپانژینا و HFMD)  و پلورودینا (درد ماهیچه‌ای ناگهانی در قفسه‌ی سینه و شکم) شود.

۱. علائم بیماری دست پا دهان یا ویروس کوکساکی در بزرگسالان

با توجه به افزایش شیوع آنفولانزا و سرماخوردگی در فصول سرد سال، بیشتر شاهد بروز علائمی چون تب، کاهش اشتها، بیماری‌های تنفسی شامل هستیم؛ اما لازم است بدانید که این علائم را تنها در سرماخوردگی و آنفولانزا نمی‌بینیم، بلکه ممکن است علائم نشانگر ابتلا به عفونت با ویروس کوکساکی باشند. بزرگسالان و سالمندان با مشاهده علائمی مانند سرفه، گلودرد و ضعف و خستگی بهتر است هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنند.

۲. ویروس کوکساکی در کودکان و نوزادان

مهم‌ترین علائم ویروس دست پا و دهان در کودکان شامل موارد زیر است:

نشانه‌های ویروس دست پا و دهانتوضیحات
زخم‌های دهانی۱ تا ۲ روز پس از بروز تب در دهان ظاهر می‌شوند و به مرور باعث ایجاد تاول و زخم‌های وسیع‌تر می‌شوند.
دانه های قرمز روی پوستدر بیشتر مبتلایان کودک و نوجوان دانه‌های پوستی خارش‌داری در کف دست‌وپاها بروز می‌کند. علاوه بر این ممکن است در قسمت‌های دیگر بدن مثل باسن یا اندام‌های تناسلی نیز ظاهر شود.
عفونت ملتحمه یا کانژانکتیویتیسعلائمی آن شامل افتادن ناخن، درد ماهیچه‌ای شکم یا درد قفسه‌ی سینه است و ۷ تا ۱۰ روز طول می‌کشد تا بیمار به‌طور کامل بهبود یابد.
علائم و نشانه‌های عفونت با ویروس کوکساکی چیست؟

۳. افتادن ناخن در بیماری دست و پا و دهان

اگرچه بسیار نادر است، اما ممکن است افراد پس از ابتلا به HFMD یا کوکساکی ویروس دهان، یک ناخن دست یا پایشان را از دست بدهند. بیشتر گزارش‌های از دست دادن ناخن دست و پا در کودکان بوده است که طی چند هفته پس از بیماری، ناخن خود را از دست داده‌اند. خوشبختانه بعد از درمان، ناخن خود به خود رشد می‌کند.

۴. تب کوکساکی چیست؟

یکی از مهم‌ترین علائم این بیماری وجود تب بالا در کودکان و بزرگسالان است. تب بالا خطرناک است و امکان تشنج را به وجود می‌آورد. در این شرایط بهتر است در سریع‌ترین زمان برای درمان اقدام کنید.

آیا شما هم علائم بیماری کوکساکی را دارید؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیرید.

چگونه بیماران به عفونت ویروس کوکساکی مبتلا می شوند؟ (علت ویروس کوکساکی)

همان‌طور که گفته شد انتقال ویروس کوکساکی از راه مدفوعی-دهانی است. همچنین ویروس از طریق قطرات آلوده در هوا پخش می‌شود و اشیاء و وسایلی که با مایعات بدن در تماس هستند نیز باعث انتقال ویروس از فرد آلوده به دیگر افراد می‌شود.

باوجوداینکه این ویروس می‌تواند افراد در سنین مختلف را درگیر کند اما بیشتر بیماران مبتلابه ویروس کوکساکی، کودکان هستند. همچنین زنان باردار مبتلابه ویروس می‌توانند این ویروس را به نوزادان خود منتقل کنند، به همین دلیل اگر زنان حامله در انتهای دوره‌ی بارداری خود و نزدیک به زمان زایمان متوجه علائم عفونت با ویروس کوکساکی شدند، باید حتما پزشک خود را در جریان بگذارند.

راه های درمان ویروس کوکساکی چیست؟

درواقع عفونت با ویروس  کوکساکی یک بیماری خود محدود شونده است و درمان اختصاصی برای عفونت با ویروس کوکساکی وجود ندارد. علائم عفونت با ویروس کوکساکی طی ۲ تا ۱۰ روز بدون هیچ درمان ضدویروسی بهبود می‌یابد. هرچند برای کاهش علائم تب و ناخوشی ناشی از عفونت، درمان‌های بدون نسخه مثل استامینوفن توصیه می‌شود.

همچنین استفاده از دهان‌شویه و اسپری می‌تواند مشکلات دهانی را کاهش دهد. برخی از پزشکان برای بهبود مشکلاتی که در دست‌ها و پاها بروز می‌کند، دیفن هیدرامین موضعی را تجویز می‌کنند. درواقع بیماری‌های نادری مثل (عفونت مغزی یا قلبی) که به‌ندرت از عوارض عفونت ویروس کوکساکی است، نیازمند درمان‌های ویژه‌ای هستند.

توجه: موارد ذکرشده صرفا برای افزایش آگاهی شما است. به‌هیچ‌عنوان بدون مشورت با پزشک هیچ راه درمانی را پیش نگیرید.

متن انگلیسی:
If it does seem to itch, you can apply 1% hydrocortisone ointment (over-the-counter).
ترجمه فارسی:
اگر (دانه‌های قرمز پوستی دارید و) به نظر می‌رسد خارش دارد، می‌توانید از پماد هیدروکورتیزون ۱ درصد (بدون نسخه) استفاده کنید.

به نقل از سایت emedicinehealth

۱. درمان خانگی ویروس کوکساکی یا ویروس دست پا دهان

وقتی صحبت از درمان خانگی ویروس دست پا دهان می‌شود، تمرکز بر مدیریت علائم حرف اول را می‌زند. اگرچه عفونت کوکساکی معمولاً طی ۱ هفته تا ۱۰ روز خود به خود برطرف می‌شود، اما روش‌های زیر به بهبودی سریع آن کمک می‌کنند:

  • استراحت کنید: اطمینان حاصل کنید که استراحت کافی دارید.
  • هیدراتاسیون: مایعات زیادی مانند آب و دمنوش‌های گیاهی گرم را در طول روز مصرف کنید. هیدراته ماندن به جلوگیری از کم آبی بدن کمک کرده و از سیستم ایمنی بدن حمایت می‌کند.
  • تسکین درد: مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن می‌توانند به کاهش تب، گلودرد و بدن درد کمک کنند.
  • تسکین درد دهان و گلو: مصرف غذاهای نرم مانند سوپ‌ و عدسی به کاهش ناراحتی و درد گلو کمک می‌کند. از مصرف غذاهای تند و اسیدی هم خودداری کنید زیرا ممکن است زخم‌های دهان را تحریک کنند.

درمان خانگی خارش ویروس دست و پا

ویروس دست پا دهان در کودکان و بزرگسالان اگر با خارش نیز همراه باشد می‌تواند ناراحتی زیادی ایجاد کند. بهترین روش تسکین آن استفاده از کمپرس خنک یا کمپرس یخ است. قرار دادن کمپرس خنک یا کیسه یخ روی پوست به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه دور دست‌ و پاها به تسکین خارش کمک می‌کند.

درمان خانگی خارش ویروس دست و پا چیست؟
قرار دادن کمپرس خنک یا کیسه یخ روی پوست به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه دور دست‌ و پاها به تسکین خارش کمک می‌کند.

۲. درمان دارویی و پماد برای ویروس دست پا دهان

داروی ویروس دست پا دهان چیست؟ از آنجایی که آنتی بیوتیک‌ها فقط علیه باکتری‌ها عمل می‌کنند، نمی‌توان از آنها برای مبارزه با عفونت ویروس کوکساکی استفاده کرد. به همین دلیل برای تسکین دردهای جزئی می‌توانید از استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید. پماد کالامین برای بیماری دست پا دهان نیز به درمان تاول پا و سایر نقاط بدن کمک کرده و خارش آن را کم می‌کند.

۳. درمان ویروس دست پا دهان در طب سنتی

مصرف مواد غذایی زیر در طب سنتی برای درمان و بهبودی علائم بیماری دست پا و دهان توصیه شده‌اند:

  • روغن یا دمنوش اسطخودوس
  • چای زنجبیل
  • شربت آلوئه ورا
  • روغن نارگیل

عوامل خطر ابتلا به ویروس کوکساکی (عوارض ویروس دست پا دهان چیست؟)

از عوامل خطر ابتلا به عفونت ویروس کوکساکی، تماس فیزیکی با هر بیماری که دارای علائم HFMD (بیماری‌های دست، پا و دهان)، زندگی در روستا، ارتباطات کودکان در مراکز نگهداری عمومی مثل مهدکودک‌ها و وجود تعداد زیادی کودک در خانواده است.

ویروس‌های عفونی در مدفوع، بزاق، مایع موجود در تاول‌ها و ترشحات بینی حضور دارند. حتی بیمارانی که بهبود یافتند یا علامتی را بروز نداده‌اند، ممکن است تا هفته‌ها ناقل ویروس باشند. علت زخم شدن و سوزش زبان بعد از درمان نیز ممکن است به خاطر وجود این ویروس در بدن باشد. مادرانی که حوالی تاریخ زایمان خود به عفونت ویروس کوکساکی مبتلا می‌شوند، جنین یا نوزادشان شانس ابتلای بالا دارند. ازاین‌رو زنان حامله باید از تماس با بیماران مبتلابه ویروس کوکساکی بپرهیزند.

بهترین روش درمان ویروس کوکساکی چیه؟ همین حالا با متخصص مشورت کن.

روش پیشگیری از عفونت با ویروس کوکساکی چگونه است؟

برای جلوگیری از کم آبی مصرف مایعات غیر اسیدی پیشنهاد می‌شود، زیرا مایعات اسیدی مثل برخی از آبمیوه‌ها، زخم‌های دهانی را بدتر می‌کند. درمان‌های خانگی مثل شیر سرد، مشکلات دهانی را تسکین می‌دهند.

پیشگیری از ابتلا به عفونت کوکساکی سخت اما امکان‌پذیر است. می‌توان با به‌کارگیری اقداماتی مثل شستن دست‌ها بلافاصله پس از تعویض پوشک بچه یا تماس مستقیم با پوست آلوده، از ابتلای سایر افراد خانواده جلوگیری کرد. از جمله اقدامات دیگر جهت پیشگیری از ابتلا به عفونت ویروس کوکساکی، شستن وسایلی که کودکان بیشتر با آن در تماس هستند مثل اسباب‌بازی‌ها یا هر وسیله‌ای که ممکن است کودک آن را در دهانش ببرد.

به شکل کلی شستن دست‌ها بهترین راه پیشگیری از ابتلا به عفونت ویروس کوکساکی است. جالب است بدانید که درصورتی‌که قبلا به یکی از انواع ویروس کوکساکی مبتلا شده‌اید، فقط در برابر همان تایپ ایمن هستید اما در مقابل بقیه‌ی تایپ‌ها ایمن نیستید و ممکن است به تایپ دیگری از ویروس کوکساکی مبتلا شوید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

ویروس کوکساکی یک بیماری ویروسی شایع است که در درجه اول کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم آن می‌توانند از خفیف یا شدید باشند اما در بیشتر موارد با مراقبت‌های به موقع خود به خود برطرف می‌شوند. رعایت بهداشت و انجام اقدامات پیشگیرانه می‌تواند به کاهش خطر عفونت و انتقال بیماری کمک کند. در صورت بروز عوارض یا علائم شدید، باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

برای دریافت نوبت‌دهی آنلاین دکتر عمومی، دکتر پوست و دکتر داخلی می‌توانید به سایت دکترتو مراجعه کنید. در سایت دکترتو علاوه بر دریافت نوبت حضوری از متخصصان، امکان مشاوره آنلاین با دکتر عمومی، مشاوره آنلاین دکتر پوست و مو و مشاوره آنلاین دکتر متخصص داخلی نیز برای شما فراهم شده است.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

این بیماری معمولاً جدی نیست، اما بسیار مسری است و می‌تواند به سرعت در مدارس و مهدکودک گسترش یابد.

هر دو بیماری با علائم و نشانه‌هایی مانند دانه‌های قرمز پوستی، کسالت و تب مشخص می‌شوند. اما دانه‌های قرمز پوستی آبله مرغان از روی تنه بدن شروع می‌شود و بعد از ۷ تا ۱۰ روز به سمت بیرون بدن یعنی سر، بازوها و پاها پخش می‌شود. دانه‌های قرمز پوستی HFMD بیشتر در دهان و روی دست و پا ایجاد می‌شود.

افراد مبتلا به HFMD یا بیماری دست ئا و دهان معمولاً در هفته اول که بیمار می‌شوند، ناقل هستند. با این حال، گاهی اوقات ویروس بعد از روزها یا هفته‌ها پس از برطرف شدن علائم بیماری به دیگران منتقل می‌شود و در بدن وجود دارد.

داروی مخصوص برای این بیماری وجود ندارد اما مصرف مسکن‌های تب‌بر مانند ایبوپروفن و استامینوفن یا پماد کالامین برای کاهش خارش دانه‌های پوستی کمک‌کننده هستند.

دانه‌های قرمز روی پوست، افتادن ناخن و زخم‌های دهانی مهم‌ترین علائم هستند.

بیشتر کودکان مبتلا به عفونت ویروس کوکساکی بعد از چند روز بدون نیاز به هیچ گونه درمان پزشکی به طور کامل بهبود پیدا می‌کنند. استراحت کافی، مصرف مایعات و غذاهای گرم بهترین روش کنترل و درمان آن است.

 

 

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره ویروس کوکساکی

  1. ztaletnhfu گفت:

    generic 5mg cialis https://cialispillus.com/ – cialis 20 mg
    cialis medication cialis on sale cialis discount code

  2. 핀페시아 گفت:

    미국탈모협회의 말을 인용하면 타다리필 직구를 필요로 하는 미국 여성의 ۸۱%가 ۵۰대까지 머리카락이 가늘어지고 수가 적어지는 것을 경험했다. 탈모가 발생하는 원인은 모낭줄기세포의 수가 줄어들어서다. 모낭줄기세포는 세포 분열을 통해 모낭에서 새로운 모발이 나오도록 돕는다. 줄기세포 수가 적어지는 것은 자연스러운 노화의 과정이지만 이런 현상이 발생하는 이유는 명확히 밝혀지지 않았다.

    [url=https://deli-shop4.net/]올리스타트[/url]

  3. XRumerTest گفت:

    Hello. And Bye.

  4. نیما سینا گفت:

    پسر من شیش ماعشه ۳روزه مبتلا شده.تب شدید داره.میشه بگید بعد از این که تاول ها بیرون زدن هم
    باز هم تب دارن یا نه؟؟؟

  5. نسیم شمال گفت:

    سلام پسر۳ساله منم مبتلا شده برای کاهش خارش بهش سیتریزین دادم خیلی بهتر شد

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      واکنش حساسیتی با مصرف داروهای ضدآلرژی از بین می رود.

  6. نازیلا گفت:

    پسر منم ۵روز تب داشت بعد از ۵روز تب شکسپیر بالایی درجه این دونه ها روز کف دست و کف پا و باسن ش ریخته بیرون.ایقد خارش داره و همش بی قرار هست اصلا خواب نداره.بردم دکتر عفونی دارو دادن گفتن تو گلوش تاول های چرکی سفید زده.خیلییییی بدههه نمیدونم چیکار کنمممم

  7. ناشناس گفت:

    واقعا خیلی ویروس بدی است.من هردوتا بچه هام ۳روز تب شدید داشتن.بعدش کف دست وپاهاشون شروع کرد به خارش ۲روز خارش شدید طوری که بچه ها اصلا نمیتونستن بخوابن وفقط گریه میکردن داخل دهنشون و کف دست وپاشون روباسن دانه های قرمز زد بیرون.بعد از حدود ده روز پوست پا ودستشون انگار تاول زده بود پوستشون کنده میشد.در کل اون خارش به شدت اذیت کنندس😭😭

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      ممنون تجربه خودت رو با دوستات به اشتراک گذاشتی. سلامتی شما و فرزندانتان آرزوی ماست.

  8. محمدی گفت:

    ممنون از توضیحات شما. پسر دوساله ی من از استخر گرفته و واقعا زخمهای دهانش دردناکه.

    1. نازیلا گفت:

      پسر منم ۵روز تب داشت بعد از ۵روز تب شدید ۴۰ درجه ای این دونه ها روی کف دست و کف پا و باسن ش ریخته بیرون.ایقد خارش داره و همش بی قرار هست اصلا خواب نداره.بردم دکتر عفونی دارو دادن گفتن تو گلوش تاول های چرکی سفید زده.خیلییییی بدههه نمیدونم چیکار کنمممم

  9. لیا گفت:

    خیلی ممنون از اطلاع رسانی تون
    دختر من ۵ روزه که به این ویروس مبتلا شده گلو درد خیلی شدید و تا سه روز تب ۴۰ درجه داشت بعد از دو روز هم یه عالمه دوه سفید داخل گلوش ظاهر شد و همینطور صورت و دست هاش… کلا خیلی مریضی بدیه

  10. علیرضا خادمی گفت:

    از بذل توجه شما و همکارانتان در معرفی این ویروس و نحوه‌ی درمان آن بسیار سپاسگزارم .
    موفق باشید

    1. ناشناس گفت:

      آخی🤣الهی

      1. ناشناس گفت:

        برو پیش مشاور