تزریق واکسن کزاز اجباری است یا میتوان از آن اجتناب کرد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

واکسن کزاز برای ایمن‌سازی بدن کودکان و بزرگسالان در سنین خاصی و با توجه به یک برنامه دقیق تزریق می‌شود. ساده‌ترین راه برای تزریق این واکسن مراجعه به مراکز بهداشت و واکسیناسیون شهرها و بخش‌های مختلف استان‌ها است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
واکسن کزاز

واکسن کزاز بخشی از مجموعه راه‌های ایمن سازی بدن در دوران کودکی و بزرگسالی است. این واکسن از افراد در برابر ابتلا به عفونت باکتریایی کزاز، که به عنوان فک قفلی هم شناخته می‌شود، محافظت می‌کند. کزاز باعث گرفتگی فک و اسپاسم دردناک عضلانی می‌شود. هیچ درمان خاص و بهبودکننده قطعی برای آن وجود ندارد و می‌توان گفت چیزی حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد افرادی که به آن مبتلا می‌شوند، می‌میرند. اما با به وجود آمدن واکسن کزاز، کزاز به یک بیماری قابل پیشگیری تبدیل شده است. به لطف استفاده گسترده از آن، ابتلا به بیماری کزاز در ایالات متحده بسیار نادر شده است. این دلایل به ضرورت واکسیناسیون کزاز تاکید می‌کنند. در صورت نیاز برای تشخیص انجام با عدم انجام واکسیناسیون می‌توانید با مراجعه به وبسایت دکترتو با یک پزشک متخصص عفونی مشاوره داشته باشید.

واکسن کزاز چیست؟

بیماری کزاز یک بیماری جدی است که توسط نوعی باکتری به نام کلستریدیوم تتانی ایجاد می‌شود. هنگامی که واکسن‌های کزاز را طبق برنامه زمانی اعلام شده دریافت می‌کنید، بدن شما آنتی‌بادی‌هایی (پروتئین‌های خاصی که به سیستم ایمنی شما کمک می‌کند تا با سم تولید شده توسط باکتری‌ها مبارزه کند.) می‌سازد که در مقابل ابتلا به این بیماری از شما محافظت می‌کند. واکسن کزاز به نام سم کزاز هم شناخته می‌شود. این واکسن در واقع سمی است که برای پیشگیری از کزاز تزریق می‌شود.

در دوران کودکی، پنج دوز تزریق می‌شود که ششمین دوز  آن در دوران نوجوانی تجویز می‌گردد. پس از سه دوز، تقریباً همه افراد در مقابل ابتدا به کزاز در امان هستند، اما تزریق دوزهای اضافی هر ده سال یک بار برای حفظ ایمنی توصیه می‌شود.

متن انگلیسی:
Symptoms of tetanus may not begin to appear until a week after the injury, so as a rule of thumb, try to get the tetanus booster shot within 48 hours of the injury. If tetanus is left untreated, your body could face long-term complications such as airway obstruction, heart failure, muscle damage, and/or brain damage
ترجمه متن:
علائم کزاز ممکن است تا یک هفته پس از آسیب ظاهر نشود، بنابراین به عنوان یک قاعده کلی، سعی کنید تا ۴۸ ساعت پس از آسیب، واکسن کزاز را تزریق کنید. اگر کزاز درمان نشود، بدن شما ممکن است با عوارض طولانی مدتی مانند انسداد راه هوایی، نارسایی قلبی، آسیب عضلانی یا آسیب مغزی مواجه شود.

visitcompletecare

انواع واکسن کزاز

مدل‌های مختلف واکسن کزاز، از ابتلا به کزاز و حتی برخی بیماری‌های دیگر از بدن شما محافظت می‌کنند. واکسنی که دریافت می‌کنید بر اساس سن و واکسن‌هایی که قبلاً زده‌اید کمی متفاوت خواهد بود.

برای نوزادان و کودکان خردسال:

  • DTaP از ابتلا به دیفتری، کزاز و سیاه سرفه محافظت می‌کند.

برای کودکان بزرگ‌تر و بزرگسالان:

  • Tdap هم از بدن در مقابل بیماری‌های دیفتری، کزاز و سیاه سرفه محافظت می‌کند.
  • Td یک تزریق تقویت‌کننده برای کودکان بزرگ‌تر و بزرگسالان است و فقط در برابر دیفتری و کزاز از بدن محافظت می‌کند.
تزریق واکسن کزاز برای همه ضروری است.
تزریق واکسن کزاز به طور معمول برای همه افراد ضروری و واجب است.

نحوه تزریق واکسن کزاز

تمام واکسن‌های دیفتری، کزاز و سیاه سرفه (DTaP، Td و Tdap) را به صورت عضلانی تزریق می‌کنند. در نوزادان و کودکان خردسال محل تزریق ترجیحی عضله پهن جانبی ران است. در کودکان بزرگ‌تر و بزرگسالان هم مناسب‌ترین نقطه تزریق، ترجیحا عضله دلتوئید در بازو است.

زمان تزریق واکسن کزاز بعد از زخم

علائم کزاز ممکن است تا یک هفته پس از ابتلا به بیماری ظاهر نشوند، بنابراین به عنوان یک قاعده کلی، سعی کنید تا ۴۸ ساعت پس از زخم شدن هر نقطه از بدن، واکسن تقویت کننده کزاز را تزریق کنید. اگر کزاز درمان نشود، بدن شما ممکن است با عوارض طولانی مدتی مانند انسداد راه هوایی، نارسایی قلبی، آسیب عضلانی یا آسیب مغزی مواجه شود.

واکسن کزاز هر چند سال لازم است؟

افراد در هر سن و در زمان‌های مختلف زندگی خود به واکسن کزاز نیاز دارند. بزرگسالان هر ۱۰ سال یک بار نیاز به تزریق واکسن کزاز به صورت مجدد دارند. این تزریقات دوز دیگری از واکسن کزاز بوده که ماه‌ها یا سال‌ها پس از دوز قبلی دریافت می‌کنید.

برنامه تزریق واکسن کزاز (زمان مصرف واکسن کزاز)

سری DTaP توصیه شده ۵ دوز است که در ۲، ۴ و ۶ ماهگی، ۱۵ تا ۱۸ ماهگی و ۴ تا ۶ سال تجویز می‌شود.

میخوای برای واکسیناسیون کزاز اقدام کنی؟

نیاز داری قبلش با پزشک مشورت کنی؟

واکسن ۱۵ سالگی مدرسه

واکسن پیشگیری از ابتلا سرخک، اوریون، سرخجه (MMR)، بیماری مننگوکوکی (MenACWY)، فلج اطفال (IPV)، کزاز، دیفتری و سیاه سرفه باید در این سن و در طول دوران مدرسه دریافت شود.

موارد مصرف واکسن کزاز (واکسن کزاز برای چیه؟)

واکسن های کزازی که در دسترس هستند به جلوگیری از ابتلا به این بیماری یعنی عفونت ناشی از باکتری کلستریدیوم تتانی کمک می‌کنند.

واکسن کزاز برای ازدواج

معمولاً به زنان در سنین باروری (۱۵ تا ۴۴ سال) و به منظور محافظت و پیشگیری از ابتلا به کزاز مادر و نوزاد در سال‌های آینده واکسن توکسوئید کزاز تزریق می‌شود.

واکسن کزاز در بارداری

واکسیناسیون زنان باردار با دوز سم دیفتری کاهش یافته و واکسن سیاه سرفه بدون سلول (Tdap) در طول بارداری و ترجیحاً در اوایل هفته‌های ۲۷ تا ۳۶ بارداری است.

واکسن کزاز برای چنگ گربه

معمولاً بعد از اینکه گربه شما را خراشید نیازی به تزریق کزاز ندارید. اما همچنان توصیه می‌شود که سری اولیه واکسن‌های کزاز را انجام دهید و سپس هر ۱۰ سال یک‌بار آن را تقویت کنید تا از روش‌های رایج‌تر ابتلا به کزاز در امان بمانید.

واکسن کزاز بعد از زخم

افرادی که در هر نقطه از بدن خود دچار زخم شده‌اند اما تاکنون واکسن کزاز دریافت نکرده‌اند باید سریعا واکسن بزنند.

دوز مصرفی واکسن کزاز

دوز معمول بزرگسالان برای پیشگیری از کزاز برای ایمن‌سازی اولیه که به صورت سری سه دوزه است بدین صورت است:

  • مقدار ۰.۵ میلی لیتر در مرحله اول، سپس دوز دوم ۴ تا ۸ هفته بعد و دوز سوم ۶ تا ۱۲ ماه پس از دوز دوم

تزریق روتین تقویت کننده:

  • ۰.۵ میلی لیتر ۱۰ سال پس از اتمام دوره‌های اولیه و هر ۱۰ سال یک بار

متن انگلیسی:
The World Health Organization recommends at least 6 doses of tetanus toxoid-containing vaccine for lifelong protection. The first 3 doses should start at the age of 6 weeks and be completed by the age of 6 months with at least 4 weeks between doses
ترجمه متن:
سازمان بهداشت جهانی حداقل ۶ دوز واکسن حاوی سم کزاز را برای محافظت مادام‌العمر از بدن توصیه می‌کند. ۳ دوز اول باید از سن ۶ هفتگی شروع شود و تا سن ۶ ماهگی با حداقل ۴ هفته فاصله بین دوزها تمام شود.

cdc

مراقبت بعد از واکسن کزاز (اقدامات بعد از واکسن کزاز)

بیشتر واکنش‌های واکسن همانطور که پزشک یا پرستار توضیح می‌دهد جزئی و معمولاً خفیف و کوتاه مدت هستند و در بیشتر موارد نیاز به درمان خاصی ندارند. برای پیشگیری از عوارض احتمالی لازم است که استراحت کنید، مایعات کافی بنوشید و از مصرف غذاهایی که برای معده ضرر دارند خودداری کنید.

واکسن کزاز عوارض کوتاه مدت دارد.
واکسیناسیون کزاز عوارضی دارد که ممکن است تا چند روز باقی بماند.

بعد از واکسن کزاز کمپرس سرد یا گرم؟

استفاده از کمپرس سرد بعد از تزریق و پس از آن استفاده از کمپرس گرم برای تسکین درد ناحیه برای بهتر شدن شما و تحمل درد توصیه می‌شود.

کاهش درد بعد از واکسن کزاز در بزرگسالان

احساس درد در ناحیه‌ای که تزریق صورت گرفته موضوعی طبیعی است. می‌توانید به کمک کمپرس سرد و گرم و در صورت صلاح دید پزشک، مصرف داروی مسکن درد خود را کاهش دهید.

عوارض جانبی واکسن کزاز

درد، قرمزی یا تورم در محل تزریق واکسن، تب خفیف، سردرد، احساس خستگی و حالت تهوع، استفراغ، اسهال یا معده درد گاهی اوقات پس از واکسیناسیون Tdap رخ می‌دهد. تخمین زده شده که از هر ۱۰ بزرگسالی که واکسن Tdap را دریافت می‌کنند، ۱ نفر این عوارض جانبی را تجربه خواهد کرد.

پس اگر شما هم هر یک از این عوارض را تجربه می‌کنید، حتما استراحت کنید، مایعات فراوان بنوشید و به برنامه غذایی خود دقت داشته باشید.

عوارض واکسن کزاز تا چند روز است؟

عوارض این واکسن می‌تواند در چند روز اول پس از واکسیناسیون رخ دهد و تا چند روز پس از تزریق ادامه داشته باشد.

موارد احتیاط و منع مصرف واکسن کزاز

تزریق واکسن کزاز در شرایط خاصی مانند ابتلا به یک بیماری خاص مانند صرع یا قرار داشتن در دوران بارداری یا شیردهی لازم است پس از مشورت با یک متخصص انجام شود تا از هرگونه خطر احتمالی پیشگیری شود.

نگرانی که به کزاز مبتلا شی؟ میخوای زودتر واکسن بزنی؟ کلیک کن.

عوارض واکسن کزاز در بارداری

واکسن توکسوئید کزاز معمولاً به زنان بارور در سنین (۱۵ تا ۴۴ سال) برای محافظت از مادر و نوزاد و به منظور پیشگیری از ابتلای مادر و نوزاد به کزاز تزریق می‌شود. زنان باردار از دهه ۱۹۶۰ برای جلوگیری از کزاز نوزادی، هم واکسن های سم کزاز و دیفتری (Td) و سم کزاز (TT) را در سراسر جهان دریافت می‌کنند. نشان داده نشده است که واکسن های Td و TT در دوران بارداری به مادر یا نوزاد و جنین آسیبی برساند.

مصرف واکسن کزاز در دوران شیردهی

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها و چندین سازمان حرفه‌ای بهداشت اعلام کرده‌اند که واکسن کزاز تزریق شده به مادر شیرده، بر ایمنی شیردهی مادران یا نوزادان تأثیری ندارد. همچنین گفته شده که دوران شیردهی منع کننده تزریق واکسن کزاز، دیفتری و سیاه سرفه (Tdap) نیست.

تداخل دارویی واکسن کزاز

داروهایی که سیستم ایمنی را تضعیف می‌کنند از جمله سیکلوسپورین، تاکرولیموس، داروهای شیمی درمانی و کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزون ممکن است با واکسن کزاز تداخل داشته باشند.

اطلاعات دارویی واکسن کزاز

در جدول زیر می‌توانید اطلاعات دارویی واکسن کزاز را مشاهده کنید.

انواع رایج واکسن کزازتداخلات داروییعوارض جانبی
توکسوئید کزاز ۵/۰ میلی لیتر عضلانیسیکلوسپوریندرد، قرمزی یا تورم در محل تزریق واکسن
داروهای شیمی درمانیتب خفیف
تاکرولیموسسردرد
کورتیکواستروئیدها احساس خستگی
معده درد
اسهال
حالت تهوع و استفراغ
اطلاعات دارویی واکسن کزاز

‏هزینه واکسن کزاز

قیمت واکسن کزاز سالانه توسط دولت اعلام می‌شود. شما می‌توانید با مراکز بهداشت تماس گرفته یا به این مراکز به صورت حضوری و برای آگاهی از قیمت واکسن کزاز مراجعه کنید.

واکسن کزاز کجا بزنم؟

می‌توانید برای تزریق واکسن کزاز به مراکز واکسیناسیون یا بهداشت ناحیه خود مراجعه کنید یا برای اطمینان، با یک پزشک مشورت کنید و درباره این موضوع از او سوال بپرسید. 

‏نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

واکسن کزاز را جدی بگیرید و بر اساس تشخیص پزشک خود در زمان مقرر تزریق آن را انجام دهید. واکسیناسیون در زمان درست، به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌هایی که عوارض جانبی خطرناکی به همراه خواهند داشت کمک می‌کند.

لازم است همه اعضای خانواده تزریقات واکسن کزاز خود را با توجه به برنامه اعلام شده انجام‌ داده باشند. پس اگر احساس می‌کنید خود شما یا حتی یکی از اعضای خانواده واکسن کزاز دریافت نکرده خیلی زود در اینباره با یک پزشک متخصص صحبت کنید و با راهنمایی‌های پزشک برای دریافت واکسن به مراکز واکسیناسیون مراجعه نمایید. 

برای پیدا کردن دکتر عفونی کافیست سری به وبسایت دکترتو بزنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر عفونی آنلاین و مشاوره دارویی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

کودکان معمولاً یک سری از چهار دوز واکسن DTaP را قبل از 2 سالگی دریافت می‌کنند. دوز دیگر در 4-7 سالگی، سپس یک دوز تقویت کننده (Tdap) در سنین 9 تا 15 سالگی و یا بعد از آن در صورت فراموشی مجددا تزریق انجام می‌شود.

با پزشک یا کلینیک بهداشت عمومی مشورت کنید. به خاطر داشته باشید که سوابق واکسیناسیون برای چند سال در مطب پزشک یا مراکز بهداشت و واکسیناسیون نگهداری می‌شود. با اداره بهداشت ناحیه خود تماس بگیرید. برخی از امواجی دارای سیستم ثبت اطلاعات یا دفترچه‌هایی هستند که برنامه تزریق واکسن در‌ آن‌ها ثبت شده است.

بسیاری از افرادی که به واکسن کزاز حساسیت دارند ممکن است دچار تشنج شوند. همچنین افرادی که دارای اختلالات مربوط به سیستم عصبی هستند باید از تزریق واکسن کزاز اجتناب کنند. به عنوان مثال، در افرادی که صرع دارند ممکن است واکسن کزاز بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر داشته باشد.

ممنوعیتی در رابطه با دوش گرفتن بعد از تزریق واکسن کزاز وجود نداشته و بنابر گفته متخصصان، دوش گرفتن بعد از واکسیناسیون اشکالی ندارد.

در مرحله اولیه 3 دوز باید از 6 هفتگی شروع شود و دوزهای بعدی با حداقل فاصله 4 هفته بین دوزها تزریق شود. 3 دوز تقویت کننده ترجیحاً باید در سال دوم زندگی (12 تا 23 ماهگی)، در 4 تا 7 سالگی و در 9 تا 15 سالگی تزریق گردد.

بزرگسالان هر 10 سال یکبار نیاز به تزریق واکسن کزاز (تقویت کننده کزاز) دارند. واکسن تقویت کننده دوز دیگری از واکسن است که ماه‌ها یا سال‌ها پس از تزریق دوز قبلی دریافت می‌شوند.

شایع‌ترین عوارض جانبی تزریق واکسن کزاز معمولاً خفیف هستند و خود به خود از بین می‌روند. واکنش‌های آلرژیک شدید پس از واکسیناسیون هم اگرچه نادر هستند اما می‌توانند تهدیدکننده زندگی باشند.

واکسن‌های دیفتری، کزاز و سیاه سرفه را در یخچال در دمای 2 تا 8 درجه سانتی گراد (36 تا 46 درجه فارنهایت) نگهداری کنید. واکسن را منجمد نکنید و در معرض دمای انجماد قرار ندهید.

ترجیحاً در اوایل هفته‌های 27 تا 36 بارداری بهترین زمان برای تزریق واکسن کزاز است.

بله این واکسن در دوران بارداری و‌ در بازه زمانی هفته‌های 27 تا 36 بارداری تزریق می‌شود.

در زنان باردار، باکتری کزاز می‌تواند در حین زایمان از طریق دستگاه تناسلی وارد بدن شود و باعث ابتلا به کزاز رحمی گردد. در مورد نوزادان هم باکتری کزاز به راحتی در محل برش و بستن بند ناف نفوذ می‌کند و منجر به ابتلای نوزاد به عفونت کزاز می‌شود.

واکسن کزاز در دوران بارداری در هفته‌های 27 تا 36 تزریق می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن