علت منافذ باز پوست چیست؟ آیا راه درمانی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

منافذ باز پوست در اثر ترشح بیش از حد چربی پوست ایجاد می‌شود. موضوعی که برای بعضی از افراد چندان خوشایند نیست. به همین خاظر روش‌های درمانی بسیار متنوعی برای آن وجود دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 10 دقیقه
منافذ باز پوست

منافذ باز پوست می‌تواند ناشی از چربی پوست، خاصیت ارتجاعی، ضخامت مو‌های صورت، افزایش سن، آسیب‌های ناشی از نور خورشید و ژنتیک باشد. هورمون‌ها غدد چربی را تحریک می‌کنند و باعث ترشح چربی بیشتری می‌شوند. این اتفاق می‌تواند منافذ روی بینی، پیشانی و گونه‌ها را بزرگ‌تر کند. در این مقاله اطلاعاتی جامع در رابطه با منافذ پوست بدست خواهید آورد. اینکه دقیقا چه هستند و چرا ایجاد می‌شوند، یا چطور می‌توان از آن‌ها پیشگیری یا درمانشان کرد. اگر از این منافذ دارید و ظاهر پوست خود را دوست ندارید، از طریق وبسایت دکترتو پزشک متخصص پوست متناسب با نیاز خود بیابید و نوبت مشاوره آنلاین یا ویزیت حضوری خود را خیلی راحت ثبت و دریافت کنید.

منافذ باز پوست چیست؟

پوست بزرگترین عضو بدن بوده که حاوی میلیون‌ها منافذ سطحی است. حتی اگر بیشتر آن‌ها برای چشم انسان قابل مشاهده نباشند اما این منافذ وجود دارند. همه این منافذ باز هستند و به پوست اجازه تنفس می‌دهند. هر نقطه حاوی یک فولیکول مو است. منافذ همچنین حاوی غدد چربی هستند که روغنی به نام سبوم می‌سازد. غدد چربی بیشتر در منافذ صورت، پشت، سینه و کشاله ران وجود دارند. هورمون‌ها در تحریک این غدد به منظور تولید مقادیر فراوان سبوم نقش دارند. به همین دلیل است که منافذ روی صورت شما، به ویژه منافذ روی بینی، پیشانی و گونه‌ها، ممکن است بزرگ‌تر از سایر نواحی بدن به نظر برسند.

هر نوع پوستی، چه چرب، چه نرمال یا خشک، می‌تواند منافذ باز و بزرگ داشته باشد. این منافذ ممکن است ظاهری کدر به پوست شما بدهند، به خصوص اگر با آلودگی، باکتری، روغن یا سلول‌های مرده پوست مسدود شده باشند. وجود منافذ پوستی اگر چه یک مشکل حاد یا نگران‌کننده پزشکی نیست، اما می‌تواند یک ایراد ظاهری برای برخی از افرادی باشد که ظاهر پوست خود را دوست ندارند.

در نوجوانان و بزرگسالانی که مستعد ایجاد آکنه هستند، منافذ باز ممکن است مسدود شده و به جوش‌های سرسیاه یا سرسفید تبدیل شوند. پوست پیری که کلاژن کمتری دارد هم ممکن است دچار منافذ باز و بزرگ‌تری شود.

متن انگلیسی:
Open pores are small holes or openings on the skin that can cause various skin problems such as acne and blackheads
ترجمه متن:
منافذ باز سوراخ‌ها یا منافذ کوچکی روی پوست هستند که می‌توانند باعث مشکلات پوستی مختلفی مانند آکنه و جوش‌های سرسیاه شوند.

lybrate

علائم منافذ باز پوست

در نوجوانان و بزرگسالانی که مستعد آکنه هستند، منافذ باز ممکن است مسدود شده و به جوش‌های سرسیاه یا سرسفید تبدیل شوند. پوست پیری که حاوی کلاژن کمتری هست هم ممکن است ظاهر منافذ باز و بزرگ‌تری را به خود بگیرد. به طور کلی با نگاه کردن به چهره هر فرد می‌توانید وجود منافذ باز روی پوست او را تشخیص دهید. 

عکس منافذ باز پوست

شاید از خودتان سوال بپرسید که منافذ باز پوستی دقیقا چه شکلی هستند و روی پوست چطور ظاهر می‌شوند. در تصویر زیر نمونه‌ای از پوست دارای منافذ باز را مشاهده می‌کنید:

منافذ باز پوست در این عکس مشخص است.
تصویری از منافذ باز پوست را مشاهده می‌کنید.

علت منافذ باز پوست

منافذ باز پوستی بی‌دلیل ایجاد نمی‌شوند. در هر فرد با توجه به ژنتیک، جنس پوست و عوامل این چنینی دیگر، منافذی روی پوست ایجاد می‌شود. در ادامه این قسمت، با دلایل ایجاد منافذ باز پوست بیشتر آشنا می‌شوید:

۱. بزرگ بودن فولیکول های مو

اگر فولیکول‌های مو بزرگ‌تر باشند منافذ پوست هم بزرگ‌تر به نظر می‌رسند.

۲. افزایش ترشح چربی

تولید بیش از حد سبوم می‌تواند منجر به چربی پوست شود. افرادی که پوست چرب دارند ممکن است متوجه شوند که منافذ پوستشان بزرگ‌تر شده و پوستشان چرب یا براق به نظر می‌رسد. سبوم اضافی همراه با سلول‌های مرده پوست می‌تواند یک پلاک در داخل منافذ ایجاد کند و منجر به ایجاد جوش‌های سرسیاه شود.

۳. ترشح بیش از حد سبوم

تولید بیش از حد سبوم باعث ایجاد منافذ باز و بزرگ پوستی می‌شود. بسیاری از افرادی که دارای پوست چرب هستند، به دلیل ترشح بیش از حد سبوم در طول روز و شب، از ظاهر پوست خود شکایت دارند.

۴. عوامل ژنتیکی

مانند بسیاری از مشکلات پوستی، منافذ باز هم می‌تواند به صورت ژنتیکی به ارث برسد. این بدان معناست که اگر یکی از والدین شما یا هر دوی آن‌ها منافذ باز پوستی داشته باشند، احتمال بیشتری دارد که شما هم دچار منافذ باز پوستی شوید.

۵. افزایش صفرا در بدن

زیاد شدن بیش از حد صفرا در بدن موجب خارش پوست می‌شود. دلیل این اتفاق باز شدن بیشتر منافذ پوستی است.

۶. از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست با افزایش سن

پوست ما به طور طبیعی با افزایش سن کلاژن و الاستین از دست می‌دهد. در نتیجه خاصیت ارتجاعی پوست کاهش می‌یابد و منافذ پوست بزرگ‌تر می‌شوند. تغییرات هورمونی در دوران یائسگی نیز می‌تواند به ظاهر منافذ باز کمک کند.

منافذ باز پوستت زیاد شده؟ دنبال درمان می‌گردی؟

با یک کلیک مشاوره بگیر.

۷. تغییرات هورمونی

هورمون‌ها غدد چربی را تحریک می‌کنند و باعث ترشح چربی بیشتری می‌شوند که می‌تواند منافذ روی بینی، پیشانی و گونه‌ها را بزرگ‌تر کند.

۸. قرار گرفتن در معرض نور خورشید

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می‌تواند به خاصیت ارتجاعی پوست آسیب برساند و باعث تولید چربی بیشتر شود. چربی بیشتر هم می‌تواند منجر به بزرگ شدن منافذ پوست شود. اشعه ماوراء بنفش همچنین می‌تواند فیبرهای کلاژن و الاستین را در پوست تضعیف کند و منافذ پوستی را بزرگ‌تر نشان دهد.

۹. کاهش میزان کلاژن پوست

کلاژن به دیواره‌های منافذ فشار وارد می‌کند و آن را کوچک‌تر نشان می‌دهد. اگر واقعاً به دنبال کوچک کردن منافذ پوست خود هستید، به دنبال محصولات تقویت کننده کلاژن باشید. مصرف کلاژن برای پوست مفید بوده و به کاهش منافذ کمک می‌کند.

۱۰. انسداد منافذ با ذرات آلوده

تجمع کثیفی، چربی یا سلول‌های مرده پوست می‌تواند باعث مسدود شدن منافذ پوست شود.

۱۱. کمبود ویتامین A

کمبود ویتامین A یکی از دلایل شایع باز شدن منافذ پوست است. ویتامین A نقش مهمی در تقویت گردش سلولی ایفا می‌کند، که به پاک نگه داشتن منافذ و حذف مواد زائد هم کمک خواهد کرد. وقتی بدن ویتامین A کافی دریافت نکند، می‌تواند باعث مسدود و بزرگ شدن منافذ شود که درمان آن دشوار است.

برای حفظ سلامت پوست و به حداقل رساندن اندازه منافذ، مطمئن شوید که ویتامین A کافی را از غذاهایی مانند سیب زمینی شیرین، هویج، سبزیجات برگ‌دار و کلم پیچ دریافت می‌کنید. همچنین می‌توانید برای اطمینان بیشتر، یک مولتی ویتامین حاوی ویتامین A مصرف کنید.

۱۲. مصرف غذاهای شیرین، چرب و ناسالم

قند زیاد، کربوهیدرات‌های فرآوری شده و چربی‌های اشباع شده باعث باز شدن منافذ پوست می‌شوند. این غذاها التهاب را افزایش می‌دهند و سبب می‌شوند که پوست بیش از حد لازم سبوم (روغن) تولید کند. روغن اضافی داخل منافذ گیر کرده و آن‌ها را بزرگ می‌کند. علاوه بر این، این غذاهای ناسالم ممکن است به فیبرهای کلاژن و الاستین هم آسیب برسانند و در نتیجه باعث افتادگی پوست و ایجاد منافذی بزرگ‌تر شوند.

منافذ باز پوستی با نور خورشید بزرگتر میشوند.
قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند منافذ باز پوستی را افزایش دهد.

راه های تشخیص منافذ باز پوست

یک متخصص پوست ابتدا معاینه فیزیکی از ناحیه آسیب‌دیده انجام می‌دهد. سپس شدت بیماری را بر اساس معیارهای زیر تعیین می‌کند:

  • اندازه منافذ
  • محل منافذ
  • شدت وضعیت
  • اندازه ناحیه آسیب‌دیده

پس از ارزیابی، متخصص پوست سابقه خانوادگی و پزشکی، سلامت هورمونی و عادات سبک زندگی را یادداشت می‌کند تا علت اصلی ایجاد منافذ باز پوست را شناسایی کند. در نهایت هم بر اساس ارزیابی پوست، شدت بیماری و علت اصلی، یک برنامه درمانی شخصی‌سازی شده را برای کاهش این منافذ به شما ارائه می‌دهد.

متن انگلیسی:
Open pores are cosmetic problems that affect people of all ages, and sexes. However, women might be more affected by its repercussions
ترجمه متن:
منافذ باز از جمله مشکلات زیبایی هستند که افراد در هر سن و جنسی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. با این حال، زنان ممکن است بیشتر تحت تاثیر عواقب آن قرار گیرند.

pharmeasy

راه های درمان منافذ باز پوست

رعایت احتیاطات و روش‌های درمانی تخصصی، منافذ باز پوست را بهبود می‌بخشند. از جمله روش‌های درمان منافذ باز پوست می‌توان موارد زیر را نام برد:

۱. شستن مرتب صورت

شستن صورت یک مراقبت اولیه برای پوست است. در زمان شستن صورت موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • شستن صورت تا دو بار در روز یا بیشتر بعد از تعریق زیاد یا انجام ورزش را جدی بگیرید.
  • از آب ولرم برای شستن صورت استفاده کنید.
  • پاک‌کننده ملایمی را انتخاب کنید که ساینده نباشد و الکل نداشته باشد.
  • از شست‌وشوی محکم یا مالش پوست خودداری کنید.
  • با یک حوله تمیز صورت خود را خشک کنید.
  • شستن صورت هر روز صبح و عصر به شستن چربی و آلودگی از منافذ کمک می‌کند.

۲. استفاده از رتینول

رتینول موضعی منافذ بزرگ را با افزایش گردش سلولی پوست که پوست شما را ضخیم‌تر می‌کند درمان کرده و از ایجاد منافذ مسدود شده جلوگیری می‌کند.

۳. پماد کورتیزون برای منافذ باز پوست

هیدروکورتیزون می‌تواند به درمان بیماری‌های التهابی پوست که باعث قرمزی، تورم و خارش می‌شوند کمک کند. هیدروکورتیزون موضعی یک درمان معمولی برای آکنه نیست. هیچ تاثیری بر باکتری‌های مولد آکنه ندارد، بنابراین نمی‌تواند از بروز جوش جلوگیری کند. با این حال، می‌تواند به بهبود ظاهر آکنه‌های ملتهب کمک کند. اثر پماد کورتیزون برای درمان منافذ باز پوست هم کاملا موقتی و کوتاه‌مدت بوده و اصلا جنبه درمانی ندارد.

۴. فیشیال تخصصی برای درمان منافذ باز پوست

پاکسازی تخصصی برای درمان منافذ باز پوست شامل موارد زیر می‌شود:

  • هیدرافسیال
  • لایه برداری شیمیایی
  • لیزر پیدایش
  • لیزر فرکشنال
  • لیزر ابلیتیو

۵. استفاده از ضد آفتاب

از فواید استفاده از ضد آفتاب کوچک شدن منافذ باز پوست است. مراقبت از پوست هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید بسیار مهم است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند پوست را خشک کند و منافذ را بزرگ‌تر نشان دهد. بسیاری از مرطوب کننده‌ها حاوی ضد آفتاب هستند اما مصرف ضد آفتاب به تنهایی هم بسیار موثر است.

۶. لایه برداری برای بستن منافذ باز پوست

فردی که دارای پوست چرب است باید هفته‌ای یک یا دو بار پوست خود را لایه برداری کند تا موادی که باعث مسدود شدن منافذ پوست شده‌اند از بین بروند. 

۷. نیاسینامید برای منافذ باز پوست

نیاسینامید به عنوان ویتامین B3 و نیکوتین آمید هم شناخته می‌شود. نیاسینامید یک ویتامین محلول در آب است که با مواد طبیعی در پوست به کاهش قابل مشاهده منافذ بزرگ، سفت کردن منافذ شل، بهبود رنگ ناهموار پوست، رفع خطوط ریز، کاهش تیرگی و تقویت پوست کمک می‌کند.

۸. ماسک خانگی برای منافذ باز پوست (درمان قطعی منافذ باز پوست صورت خانگی)

بعضی از ماسک‌های خانگی هم می‌توانند به کوچک شدن و بهبود منافذ باز پوست کمک کنند. این ماسک‌ها را در ابتدا روی نقطه‌ی کوچکی از پوست خود امتحان کنید و بعد از آن روی تمام پوست بکشید. چرا که ممکن است به یکی از مواد موجود در آن‌ها حساسیت پوستی نشان دهید و پوست شما آسیب بیشتری ببیند.

ماسک خانگی برای منافذ باز پوستتوضیحات
سرکه سیببرای بازگرداندن تعادل pH پوست، کاهش منافذ بزرگ و سفت کردن پوست مناسب است. خواص ضد التهابی و ضد میکروبی به درمان جوش‌های ناخواسته که گاهی اوقات ناشی از منافذ باز هستند کمک می‌کند.
اسکراب شکربا استفاده از اسکراب شکر مخلوط با عسل یا آب لیمو می‌توانید پوست را لایه برداری کنید و چربی اضافی و سلول‌های مرده را از بین ببرید. این اسکراب می‌تواند در جلوگیری از باز شدن منافذ پوست معجزه کند.
یخیخ پوست را سفت می‌کند. یخ گردش خون را بهبود می‌بخشد و در نتیجه درخشندگی خوبی به آن می‌بخشد. افزودن آب خیار، گلاب یا آب سیب به آبی که برای تهیه تکه‌های یخ استفاده می‌شود می‌تواند یک درمان خانگی مفیدتر برای منافذ باز پوست باشد.
سفیده تخم مرغخمیر یکنواخت بلغور جو دوسر، سفیده تخم مرغ و آب لیمو را دو بار در هفته استفاده کنید. سفیده تخم مرغ به تنهایی پوست را تقویت و سفت می‌کند و منافذ باز را کاهش می‌دهد. از ماسک با سفیده تخم مرغ می‌توان برای درمان آکنه‌های بدخیم استفاده کرد.
جوش شیرینیک عامل لایه‌بردار نسبتا ملایم برای پوست است. جوش شیرین نقش مهمی در محافظت از پوست حساس در برابر تهاجم آکنه و جوش دارد. علاوه بر کمک به حذف کثیفی و سلول‌های مرده، با حفظ محتوای اسید، تعادل pH پوست را هم حفظ می‌کند.
انواع ماسک خانگی برای درمان منافذ باز پوست

۹. RF درمانی

دستگاه آر اف صورت می‌تواند منافذ باز پوست را با بازسازی کلاژن و کاهش تولید سبوم و همچنین همراه با دردی بسیار کم بهبود ببخشد.

۱۰. لیزر فرکشنال برای منافذ باز پوست

لیزر فرکشنال میکروکانال‌هایی را برای تحریک تولید کلاژن ایجاد می‌کند و پوستی جوان‌تر برایتان به ارمغان می‌آورد. این روش همچنین به تغییر اندازه منافذ، خطوط و جای زخم هم کمک می‌کند. نتایج کامل این روش درمانی پس از چند هفته قابل مشاهده است.

دوست داری زودتر از شر منافذ باز پوستت خلاص شی؟ برای درمان کلیک کن.

۱۱. درمان دارویی منافذ باز پوست

یک برنامه موضعی مانند نیکوتین آمید موضعی، ویتامین C یا AHAs می‌تواند برای درمان منافذ باز پوست در نظر گرفته شود. داروهای خوراکی مانند آنتی آندروژن‌ها و رتینوئیدهای خوراکی هم با در نظر گرفتن علت ایجاد منافذ پوستی می‌توانند اثربخش باشند.

۱۲. میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ صورت یک راه‌حل همه کاره برای رفع طیف وسیعی از لک‌ها و عیوب پوستی است. با افزایش تولید کلاژن و الاستین، این روش موثر جوانسازی پوست، بافت و شلی پوست را بهبود می‌بخشد. میکرونیدلینگ می‌تواند مشکلاتی مانند بزرگ شدن منافذ پوست را هم برطرف کند.

۱۳. سابسیژن

سابسیژن روشی است که در آن بافت سخت شده توسط اسکار آکنه زیر پوست با سوزن بریده شده و قسمت فرورفته دهانه به سمت بالا بلند می‌شود. این روش درمانی مناسب برای بهبود زخم‌ها و ناهمواری‌های آکنه است.

۱۴. بهترین تونر برای بستن منافذ باز پوست

تونرها دارای خواص قابض هستند که می‌توانند به طور موقت منافذ را سفت کرده و ظاهر آن‌ها را به حداقل برسانند. در نتیجه باعث ایجاد بافتی صاف‌تر خواهند شد.

۱۵. بهترین کرم برای بستن منافذ باز پوست

کرمی را انتخاب کنید که به خوبی جذب پوست می‌شود و برای از بین بردن منافذ مسدود شده، کاهش اندازه منافذ و جلوگیری از جوش‌های سر سیاه و سفید عمل می‌کنند.

استفاده از برخی کرم‌ها می‌تواند منافذ باز پوست را کاهش دهد.
استفاده از برخی کرم‌ها می‌تواند منافذ باز پوست را کاهش دهد.

۱۶. صابون برای منافذ باز پوست

بهبود واقعی ظاهر منافذ بزرگ ممکن است هفته‌ها طول بکشد. نکته کلیدی این است که به روتین مراقبتی خود ادامه دهید و محصولات درستی را انتخاب کنید. مثلا همیشه صابون‌ها برای درمان منافذ باز پوست مناسب نیستند. مخصوصاً برای افرادی که پوست مستعد آکنه دارند، صابون می‌تواند منافذ را مسدود کند و منجر به ایجاد جوش‌ شود. با این حال گفته شده که سه نوع صابونی که در ادامه معرفی کرده‌ایم می‌توانند در بهبود منافذ باز پوست کمک کننده باشند:

  • صابون زردچوبه: خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی زردچوبه به جلوگیری از مسدود شدن منافذ با چربی اضافی و مبارزه با رشد باکتری‌های مولد آکنه کمک می‌کند.
  • صابون همیشه بهار: صابون همیشه بهار تاثیر بسیار زیادی در جمع کردن و جلوگیری از گسترش بیشتر منافذ باز پوست دارد.
  • صابون برنج ژاپنی: این صابون می‌تواند به بهبود سلامت کلی و ظاهر پوست کمک کند. همچنین از پوست در برابر عوامل استرس‌زای محیطی محافظت کرده و باعث آبرسانی و کاهش منافذ باز آن می‌شود.

۱۷. گل ختمی برای منافذ باز پوست

گل ختمی خاصیت نرم کنندگی دارد. بافت پوست را بدون انسداد منافذ مرطوب می‌کند و زخم را عمیقا التیام می‌بخشد. عصاره ریشه گل ختمی قرمزی و التهاب پوستی را تسکین می‌دهد و به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند. به طور کلی مناسب افرادی بوده که پوستی حساس با قابلیت تحریک پذیری بالا دارند.

۱۸. درمان قطعی منافذ باز پوست صورت

روش‌های درمان زیبایی مانند لایه برداری با لیزر، لایه برداری شیمیایی و میکرونیدلینگ منافذ باز پوستی را کاهش می‌دهند. همچنین می‌توانید برای کاهش منافذ باز پوستی از روتین‌های مراقبت از پوست مانند استفاده از مرطوب کننده‌ها، کرم ضد آفتاب و لایه بردارها استفاده کنید.

عوارض منافذ باز پوست

منافذ باز می‌تواند منجر به تشکیل غدد چربی شود که چربی را برای محافظت از پوست آزاد می‌کند. پس از مدتی، چربی‌ها باعث انسداد و کشیده شدن منافذ ریز روی پوست می‌شوند. همچنین این منافذ منجر به بروز آکنه، خطوط و منافذ ریز و چندین بیماری پوستی دیگر می‌شود.

راه های پیشگیری از منافذ باز پوست

پیش از این که شرایطی ایجاد شود که پوستتان پر از منافذ باز شود بهتر است که راه‌هایی را امتحان کنید که جلوی ایجاد چنین منافذی را بگیرد. به نوعی به همان جمله معروف پیشگیری بهتر از درمان است می‌رسیم. می‌توانید برای پیشگیری از منافذ باز پوست موارد زیر را در نظر داشته و رعایت کنید:

  • لایه برداری پوست
  • درمان آکنه
  • محافظت از صورت با ضد آفتاب
  • پاک کردن آرایش قبل از خواب
  • استفاده از مرطوب کننده
  • استفاده از ماسک خاک رس
  • تمیز کردن مرتب صورت
  • استفاده از رتینول
  • اجتناب از دست زدن به صورت
  • قرار‌دادن یخ روی صورت
  • استفاده از آب ولرم برای شستن صورت
  • مراقبت از پوست
  • پاکسازی عمیق منافذ پوستی 
  • رعایت رژیم غذایی سالم
  • پاکسازی ملایم پوست
  • هیدراته نگه داشتن بدن
  • مصرف کم قندها

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

منافذ باز پوست با روش‌های درمان دارویی، لیزر و حتی برخی روش‌های درمان خانگی قابل کنترل و بهبودی است. اما موضوع مهم تداوم رعایت موارد بهداشتی و پیگیری درست دوره درمان است. اما اینکه کدام روش درمانی برای چه فردی با کدام نوع پوست بهتر است موضوعی است که باید یک پزشک متخصص تشخیص دهد.

به همین خاطر توصیه می‌کنیم که پیش از شروع خودسرانه هر یک از روش‌های درمانی منافذ باز پوست، با دکتر پوست و مو مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر آنلاین پوست و مو وجود دارد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

آبرسان با کتترل چربی پوست منافذ باز پوست را کوچک‌تر کرده و مانع از ایجاد جوش می‌شود.

لیزر درمانی یکی از بهترین روش‌هایی است که متخصصان پوست برای درمان منافذ باز پوست استفاده می‌کنند. لیزر می‌تواند منافذ باز پوست را با بهبود داخلی پوست کاهش دهد. نتایج این روش درمانی طولانی مدت هستند و عوارض خاصی به همراه نخواهد‌ داشت.

برای درمان و بهبود شرایط منافذ باز پوست می‌توانید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

    • لایه برداری

    • استفاده از ماسک خاک رس

    • استفاده از سفیده تخم مرغ

    • ضد آفتاب

    • آلوئه ورا

    • سرکه سیب

    • جوش شیرین

    • یخ

    • مرطوب کننده

    • رتینوئید

    • تمیز کردن صورت

    • بلغور جو دوسر

    • مراقبت از پوست

    • گوجه فرنگی

    • آلوئه ورا

    • لیزر

    • پاکسازی ملایم

بله بخور دادن پوست صورت منافذ پوست را باز کرده و به پاکسازی عمیق پوست صورت و از بین بردن هر نوع آلودگی از سطح پوست کمک می‌کند.

راه‌هایی برای به حداقل رساندن منافذ بزرگ پوست وجود دارد:

    • شستن صورت هم صبح و هم شب

    • مصرف ژل‌های پاک کننده‌

    • لایه برداری

    • استفاده روزانه از مرطوب کننده

    • استفاده از ماسک خاک رس

    • پاک کردن آرایش پیش از خواب

    • استفاده از ضد آفتاب

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن