قوز نکن؛ پیشگیری و معرفی پنج تمرین ورزشی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

قوز کردن یکی از حالت‌های نامناسب نشستن و یا ایستادن است که می‌تواند به ستون فقرات آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد کند. برای درمان این حالت، از روش‌های درمانی مختلفی استفاده می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

قوز و آسیب های آن

آیا شما هم عادت دارید که هنگام نشستن یا راه رفتن قوز کنید؟ از قوز کردن عاصی شده‌اید و نمی‌دانید چگونه می‌توان از این حالت نجات پیدا کرد؟ قوز کردن یک حالت نامناسب در ایستادن و یا نشستن است که در آن بدن شما متمایل به جلو قرار می‌گیرد. در این حالت صاف نمی‌ایستید و ستون فقرات شما انحنای نامناسبی پیدا می‌کند که می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

اما قوز چرا ایجاد می‌شود؟ چگونه می‌توان از قوز کردن پیشگیری کرد؟ آیا می‌توان قوز کردن را درمان کرد؟ برای اینکه جواب این سوالات را بدانید بهتر است که این مطلب دکترتو را تا انتها مطالعه کنید. از طرفی به خاطر داشته‌باشید که اگر به دکتر نیاز داشته‌باشید، دکترتو در کنار شماست.

برای دریافت نوبت دکتر ارتوپد از سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو می‌توانید وارد سایت شوید و با جستجوی ارتوپد در بخش تخصص‌ها و شهر مورد نظر خود، از بهترین دکترهای ارتوپد در شهر خود نوبت بگیرید.

قوز کمر چیست؟

قوز کمر به انگلیسی kyphosis نامیده می‌شود. یکی از بیماری های ستون فقرات این عارضه است و افراد با سنین مختلف را تحت تاثیر قرار می‌دهد. زمانی که قسمت فوقانی ستون فقرات (قسمت بالای کمر) دچار انحنای زیادی شود، در ظاهر قوز کمر کاملا واضح دیده می‌شود. البته در حالت طبیعی ستون فقرات چند انحنای خفیف در قسمت گردن، بالای کمر و پایین کمر دارد. این حالت به جذب ضربه کمک کرده و باعث تحمل وزن سر می‌شود. اما زمانی که این انحنا بیش از حد زیاد شود، عوارضی ایجاد کرده و باید برای درمان آن اقدام کرد.

در افرادی که دچار قوز کمر یا کیفوز هستند، قسمت بالایی کمر حالت گرد و بیرون‌زده دارد. کمر این افراد کاملا خمیده دیده شده و شانه‌ها گرد شده است. این حالت فشار زیادی به ستون فقرات وارد کرده و هر چه انحنا بیشتر باشد، احتمال درد کمر بیشتر می‌شود. گاهی حتی به ریه‌ها هم فشار وارد شده و باعث مشکلات تنفسی می‌شود.

قوز کمر یمی از مشکلات ارتوپدی است.
قوز کمر می‌تواند خفیف تا شدید باشد.

چرا قوز می کنیم؟

قوز کردن ناشی از تمایل طولانی مدت به خم‌شدن رو به جلو است. وضعیتی که در دنیای صفحه‌های رایانه‌ای و گوشی‌های همراه، بیش از حد معمول دیده می‌شود. با گذشت زمان، این عادت باعث ایجاد انحنای غیر طبیعی در مهره‌های فوقانی کمر و گردن می‌شود. به جز تغییر انحنای ستون فقرات، وجود توده‌ای از بافت اضافی در قسمت تحتانی گردن نیز می‌تواند باعث ایجاد قوز یا گوژپشتی شود.

قوز می‌تواند در هر سنی رخ دهد. اما معمولا با افزایش سن روی زنان بیش‌تر تأثیر می‌گذارد. آرتروز، وضعیت نامناسب بدن و پوکی استخوان از دلایل عمده‌ی ابتلا به قوز هستند. قوز می‌تواند علائمی مانند گرد شدن انحنای فوقانی کمر یا گوژ پشتی، کمر درد، سفتی عضلات کمری یا احساس خستگی را ایجاد کند.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص ارتوپدی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

انواع قوز کمر چیست؟

قوز کمر انواع مختلفی داشته که به شرح زیر هستند. کیفوز بیماری است که باعث تغییر شکل و قوز کمر می‌شود.

  • قوز مادرزادی: در این حالت گوژ پشتی یا کیفوز از بدو تولد وجود دارد. در جنین ستون فقرات به‌خوبی رشد نکرده و ممکن است با افزایش سن بدتر شود.
  • کیفوز وضعیتی: شایع‌ترین نوع این عارضه است. در نوجوانان به دلیل وضعیت نامناسب بدن و خم شدن رباط و ماهیچه مهره‌ها کشیده شده و باعث گردی ستون فقرات می‌شود.
  • کیفوز شوئرمن: در این اختلال مهره‌های کمر به‌جای حالت مستطیلی حالت گوه‌ای دارند و به همین دلیل به جلو خم می‌شوند. در کودکان و نوجوانان بیشتر دیده شده و گاهی می‌تواند دردناک باشد.

به نقل از my.clevelandclinic در رابطه با شیوع انواع قوز کمر در کودکان:

کیفوز در حدود ۰.۰۴٪ تا ۱۰٪ از کودکان در سن مدرسه (از هر ۱۰ کودک یک نفر) را درگیر می‌کند. کیفوز شوئرمن بیشتر این موارد را تشکیل می‌دهد. در اکثر افراد مبتلا به کیفوز تا سن ۱۲ تا ۱۷ سالگی عارضه تشخیص داده می‌شود. پسران تقریبا دوبرابر دختران به کیفوز شوئرمن مبتلا می‌شوند.

علائم قوز کمر چیست؟

در بسیاری از افراد قوز کمر علائم خاصی ایجاد نمی‌کند. تنها کمر حالت خمیده داشته و شانه‌ها به داخل جمع می‌شوند. اما گاهی ممکن است این عارضه با علائمی همراه باشد. از جمله:

  • کمردرد
  • حساسیت ستون فقرات
  • خستگی.

اگر قوز کمر شدید شود، احتمال بروز این علائم بیشتر است و ممکن است در فعالیت‌های روزمره اختلال ایجاد کنند. در برخی مواقع انحنای شدید باعث مشکل در تنفس و غذا خوردن می‌شود.

اگر دچار قوز کمر یا کیفوز هستید، حتما برای بررسی آن و شروع درمان به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

اگر انحنای ستون فقرات شدید باشد، احتمال درد کمر وجود دارد.
اگر انحنای ستون فقرات شدید باشد، احتمال درد کمر وجود دارد.

علت قوز کمر چیست؟

احتمالا اولین سوال شما این است که علت قوز کمر چیست؟ وضعیت نامناسب بدن شایع‌ترین علت قوز است. این عارضه می‌تواند در هر سنی ایجاد شود. معمولا وضعیت نامناسب بدن باعث بروز کیفوز شده و به همین دلیل در نوزادان و کودکان خردسال این عارضه دیده نمی‌شود. مهم‌ترین علل ابتلا به قوز کمر عبارت‌اند از:

  • بالارفتن سن (به‌ویژه در افرادی که بدن ضعیفی دارند، این عارضه بیشتر دیده می‌شود.)
  • ضعف عضلات در قسمت فوقانی کمر
  • بیماری شوئرمن (علت گوژ پشتی در کودکان بوده و علت ابتلا به آن مشخص نیست.)
  • آرتریت و بیماری‌های مربوط به استخوان
  • پوکی‌استخوان یا کاهش استحکام استخوان به دلیل بالارفتن سن
  • آسیب به ستون فقرات
  • دیسک لغزنده
  • اسکولیوز (انحنای ستون فقرات).

معمولا قوز کمر در کودکان به علت بیماری کیفوز شوئرمن ایجاد می‌شود.

موارد ذکر شده از علل اصلی ابتلا به این عارضه هستند. اما گاهی ممکن است شرایط زیر هم باعث انحنای بیش از حد کمر شوند:

  • عفونت ستون فقرات
  • نقص مادرزادی مانند اسپینا بیفیدا
  • تومور
  • بیماری بافت همبند
  • فلج اطفال
  • بیماری پاژه
  • دیستروفی عضلانی

آیا می‌خوای بدونی به چه علت‌هایی کمرت، قوز میشه؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیر.

۱. پوکی استخوان

زنان یائسه و افراد مسن، بیش‌تر در معرض خطر بیماری پوکی استخوان هستند. به این دلیل است که بدن آن‌ها توانایی کم‌تری برای جذب کلسیم دارد. پوکی استخوان خطر شکستگی استخوان‌ها را افزایش می‌دهد. شکستگی فشاری، باعث افزایش رو به جلو در انحنای ستون فقرات می‌شود. به طوری که مهره‌ها، گوه‌ای شکل می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که سر خود را بیش از حد نرمال به جلو بیاورید و قوز کنید.

وضعیت نامناسب بدن از علل اصلی ایجاد قوز کمر است.
وضعیت نامناسب بدن از علل اصلی ایجاد قوز کمر اس

۲. حمل بارهای سنگین

قرار دادن محموله‌های سنگین بر روی کمر مانند کوله پشتی پر از کتاب، باعث تغییر انحنای ستون فقرات و قوز می‌شود. مراقب باشید که کودکتان با کوله پشتی سنگین به مدرسه نرود. ای موضوع خطر ابتلا به قوز در کودکان و نوجوانان را افزایش می‌دهد. 

۳. داروها

تجمع چربی بین تیغه‌های شانه یا کتف، باعث ایجاد قوز پشت گردن می‌شود. دیده شده است که استفاده‌ی طولانی مدت از استروئیدها و داروهایی که برای درمان HIV و سندرم کوشینگ مصرف می‌شوند، می‌توانند باعث تجمع چربی در پشت شانه‌ها شوند.

۴. سرطان ها

سرطان ستون فقرات، می‌تواند منجر به ضعیف‌شدن مهره‌ها شود و به همین دلیل در قوز نقش دارد. علاوه بر این، شیمی درمانی و پرتودرمانی برای درمان سرطان نیز می‌تواند تأثیر مشابهی داشته‌باشند.

۵. سایر علل احتمالی

به جز موارد گفته شده، سایر علل احتمال قوز عبارتند از: چاقی، ژنتیک، عفونت در ستون فقرات، نقایص مادرزادی مانند اسپینا بیفیدا، تومورها، بیماری‌های بافت همبند، فلج اطفال، بیماری پاژه، دیستروفی عضلانی، افزایش سن و آسیب به ستون مهره‌ها.

عوارض قوز کمر چیست؟

اگر کیفوز به‌قدری پیشرفت کرده باشد که عوارضی مانند درد، خستگی و مشکلات تنفسی ایجاد شود، حتما باید برای درمان اقدام کنید. این علائم را به متخصص ارتوپد توضیح داده تا باتوجه‌به شرایط شما بهترین روش درمان انتخاب شود.

۱. بیماری های دیسک گردن

انحنای رو به جلو در ستون فقرات، برای دیسک‌ها مضر است و خطر دیسک گردن، خستگی گردن، گردن درد و کمردرد مداوم را افزایش می‌دهد.

علت اسپاسم شانه و گردن متنوع است.
گرفتگی عضلات شانه همراه با گردن می‌تواند عللی مانند دیسک گردن داشته باشد.

۲. اختلال عملکرد حرکتی بدن

با گذشت زمان، قوز باعث اختلال در انجام کارهای بدنی مانند راه رفتن، نگاه به بالا یا بلند شدن از حالت نشسته می‌شود.

۳. اختلال عملکرد ماهیچه ها

عضلات ما برای این نوع انحنا ساخته نشده‌اند. قوز کردن می‌تواند باعث درد در قسمت فوقانی و پایین کمر و حتی گرفتگی عضلانی در پاها، سوزن سوزن شدن و ضعف در پاها شود.

۴. آسیب دائمی به مهره ها

در قوز ناشی از پوکی استخوان، خطر شکستگی و معلولیت طولانی مدت وجود دارد.

۵. اختلال عملکرد ریه ها

گرد شدن شدید قسمت فوقانی کمر یا گوژپشتی، می‌تواند باعث شود افراد دچار مشکل تنفسی شوند. اگرچه این عوارض نادر است.

۶. مشکلات گوارشی

قوز شدید می‌تواند دستگاه گوارش را فشرده کرده و باعث مشکلاتی مانند ریفلاکس اسید معده و مشکل در بلع شود. همچنین قوز کردن باعث فشار به شکم می‌شود. در نتیجه با قوز کردن، شکم شما بزرگ‌تر به نظر می‌رسد.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص ارتوپدی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

تشخیص قوز کمر

برای تشخیص این عارضه نیاز به آزمایش و تست خاصی نیست. معمولا متخصص با معاینه ستون فقرات در حالت ایستاده، خمیده شدن کمر و حالت خوابیده می‌تواند گوژ پشتی را تشخیص دهد. گاهی ممکن است برای تشخیص دقیق انحنا تست تصویربرداری با اشعه ایکس توصیه شود.

برای تشخیص نوع و علت این عارضه باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

چگونه می توان از قوز کردن جلوگیری کرد؟

با برخی اقدامات می‌توان به سلامت ستون فقرات کمک کرده و از چنین عوارضی پیشگیری کرد. اگر نگران هستید فرزندتان دچار قوز کمر شود، حتما به موارد زیر دقت داشته باشید. خودتان و فرزندتان این موارد را رعایت کنید.

  • هنگام کار از خم شدن خودداری کنید.
  • هنگام نشستن سعی کنید صاف بنشینید.
  • از کیف‌های سنگین برای مدرسه استفاده نکنید. کوله‌پشتی باید کاملا استاندارد طراحی شده باشد.
  • ورزش منظم به تقویت عضلات کمر کمک می‌کند. شنا، دویدن، پیاده‌روی و یوگا گزینه خوبی هستند.

درمان قوز کمر چگونه انجام می شود؟

در بیش‌تر موارد، قوز مشکلات کمی ایجاد می‌کند و نیازی به درمان ندارد. درمان قوز کمر به علت، نوع و شدت آن بستگی دارد. گاهی نیاز به هیچ اقدام درمانی نیست. اما به طور کلی، درمان قوز به نوع و شدت انحنای ستون فقرات بستگی دارد. پزشک بعد از معاینه‌ی بدنی و بررسی اسکن‌ها، نوع و شدت قوز فرد را تعیین می‌کند تا بهترین درمان را انتخاب کند.

به یاد داشته‌باشید که قوز یک شبه از بین نمی‌رود. اصلاح قوز ممکن است مدت زمان زیادی حتی ماه‌ها طول بکشد.

۱. صاف بشینید

هنگام نشستن، بهترین راه برای جلوگیری از قوز کردن، حفظ وضعیت مناسب گردن و ستون فقرات در هنگام نشستن است. تلاش آگاهانه برای صاف نشستن و صاف ایستادن می‌تواند معجزه کند.

۲. مراقب پوکی استخوان باشید

سعی کنید از پیشرفت پوکی استخوان جلوگیری کنید. تا از بروز شکستگی‌های فشاری در ستون فقرات، که باعث افزایش رو به جلوی انحنای ستون فقرات در قسمت فوقانی کمر می‌شود، جلوگیری کنید. با مصرف روزانه‌ی کلسیم و ویتامین D، از خود در برابر پوکی استخوان محافظت کنید.

قوزبند برای درمان قوز کاربرد دارد
یکی از بهترین درمان‌هایی که برای رفع قوز کمر کاربرد دارد، استفاده از قوزبند است.

۳. درمان قوز کمر با قوز بند

درمان قوز کمر با قوز بند بیشتر برای کودکان و نوجوانان مناسب است. در این سنین استخوان‎ها درحال‌رشد بوده و استفاده از قوز بند از بدتر شدن این عارضه جلوگیری می‌کند. ممکن است در چند روز اول به آن عادت نداشته باشید. اما بعد از چند روز عادت کرده و می‌توان به‌راحتی فعالیت‌های روزمره را انجام داد. به‌خصوص بریس‌های جدید طوری طراحی شده‌اند که سازگاری بهتری با کمر داشته باشند.

تا سن ۱۴ یا ۱۵ سالگی می‌توان برای اصلاح فرم ستون فقرات از این قوز بندها استفاده کرد. اما در بزرگسالی استفاده از آنها فایده‌ای ندارد.

۴. درمان قوز کمر با فیزیوتراپی

معمولا در حالت خفیف تا متوسط کیفوز نیاز به روش‌های پیچیده نبوده و می‌توان با چند دوره فیزیوتراپی مشکل را برطرف کرد. در فیزیوتراپی تمرینات اصلاحی انجام شده و به‌مرور وضعیت نامناسب ستون فقرات بهبود پیدا می‌کند. افرادی که به دلیل وضعیت نامناسب بدن دچار این عارضه شده‌اند، می‌توانند از روش فیزیوتراپی استفاده کنند.

اگر پزشک برای درمان گوژ پشتی فیزیوتراپی را توصیه کرده است، حتما برای شروع جلسات فیزیوتراپی به متخصص فیزیوتراپیست مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین فیزیوتراپیست می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید.

۵. تسکین درد

داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAID) می‌توانند به کاهش هرگونه ناراحتی ناشی از قوز کمک کنند. اگر میزان انحنای کمر کم و کیفوز خفیف تا متوسط باشد، معمولا داروهای مسکن تجویز شده و تمرینات اصلاحی پیشنهاد می‌شود. متخصص برای تسکین کمردرد مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن و پاراستامول تجویز می‌کند.

۶. درمان قوز کمر با جراحی

متاسفانه جراحی قوز کمر عوارض زیادی دارد. به همین دلیل تنها در مواقعی که کیفوز بسیار شدید است و عوارض آن بیشتر از عوارض جراحی باشد، متخصص این روش را پیشنهاد می‌دهد. معمولا در موارد زیر از روش جراحی استفاده می‌شود.

  • انحنای ستون فقرات کاملا مشخص است.
  • گوژ پشتی باعث درد زیادی شده و با داروهای مسکن نمی‌توان درد را متوقف کرد.
  • انحنای کمر به‌قدری شدید است که روی تنفس، غذا خوردن و سیستم عصبی تاثیر گذاشته است.
  • اگر ستون فقرات جراحی نشود، احتمال بدتر شدن عارضه زیاد است.

در این عمل جراحی، برشی روی کمر ایجاد شده و میله فلزی، قلاب و پیچ برای صاف شدن ستون فقرات استفاده می‌شود. در حین عمل باید پیوند استخوان انجام شود. این استخوان می‌تواند اهدایی باشد یا از استخوان لگن استفاده شود.

به نقل از nhs.uk در رابطه با جراحی قوز کمر:

این جراحی حدود ۴ تا ۸ ساعت طول می‌کشد. تا ۶ هفته نمی‌توانید به محل کار یا مدرسه بروید. یک سال بعد از عمل اجازه ورزش دارید. شایع‌ترین عوارض این جراحی شامل عفونت بعد از عمل، خونریزی بیش از حد و آسیب به اعصاب نزدیک ستون فقرات است. آسیب به اعصاب می‌تواند باعث فلج شدن یا ازدست‌دادن عملکرد مثانه و روده شود.

۷. ورزش و دارو برای درمان قوز کمر

این پنج تمرین برای کمک به پیشگیری یا بهبودی گودی کمر و قوز، توصیه می‌شوند. این تمرینات باید حداقل سه تا چهار بار در هفته تکرار شود تا نتیجه‌ی آن‌ها به مرور مشاهده شود. همیشه قبل از شروع تمرین ورزشی با پزشک خود مشورت کنید. اگر یک ورزش یا کشش باعث افزایش درد می‌شود، تمرین را متوقف کنید.

ورزش برای قوز کمر مناسب است
با انجام برخی حرکات اصلاحی می‌توان تاحدودی قوز کمر را برطرف کرد.

تمرین شماره ۱

برای انجام این تمرین، در حالی که ایستاده‌اید، چانه خود را کمی به قفسه‌ی سینه نزدیک کنید. در همین حال، تیغه‌های شانه خود را کمی به عقب و پایین ببرید. این تمرین را به مدت ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه انجام دهید. اگر احساس درد می‌کنید کمی استراحت کنید.

تمرین شماره ۲

این تمرین به حالت خوابیده روی زمین انجام می‌شود و برای تقویت عضلات گردن که ضعیف هستند، بسیار عالی است. روی زمین دراز بکشید و زانوها را تا جایی جمع کنید که با لگن زاویه‌ی ۹۰ درجه بسازد و کف پا به زمین چسبیده باشد. چانه خود را به سمت قفسه‌ی سینه حرکت دهید. ۱۵ ثانیه در این حالت بمانید. ۵ تا ۱۰ بار این تمرین را تکرار کنید.

تمرین شماره ۳

بر روی شکم دراز بکشید و دستان خود را جلوی سر خود دراز کنید. سر خود را در حالت خنثی نگاه دارید و به سمت زمین نگاه کنید. دست‌ها و پاها را به سمت بالا، بلند کنید. ۳ ثانیه خود را در این وضعیت نگه دارید. ۱۰ بار این تمرین را تکرار کنید.

تمرین شماره ۴

هدف از این تمرین، کشش عضلات سفت قفسه‌ی سینه و تقویت عضلات ضعیف کمر است. بایستید و بازوها را به حالت Y، سمت بالا قرار دهید به طوری که انگشتان شست به سمت عقب باشند. در این وضعیت، ۲ تا ۳ نفس عمیق بکشید.

تمرین شماره ۵

روی زمین دراز بکشید و یک غلتک یا بالشت گرد، در وسط کمر خود قرار دهید. به آرامی روی غلتک بالا و پایین بروید و عضلات کمر و ستون فقرات خود را ماساژ دهید. می‌توانید این کار را در حالی که دست‌هایتان را پشت سرتان قرار داده‌اید امتحان کنید. این کار را حداقل ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه انجام دهید.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص ارتوپدی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

فیزیوتراپی به بهبود قوز کمر کمک می کند
یکی از مهم‌ترین روش‌های درمان قوز کمر، تمرینات فیزیوتراپی است.

پرطرفدارترین راه برای رفع قوز کمر چیست؟ همین الان مشاوره بگیر

برای درمان قوز کمر به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

شاید اولین سوال هر شخصی که به این عارضه مبتلا است، این باشد که علت قوز کمر چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟ زمانی که انحنای ستون فقرات بیش از حد طبیعی شده و کمر در قسمت بالایی دچار برآمدگی شود، شخص دچار عارضه قوز کمر یا کیفوز است. این عارضه در صورت شدید بودن عوارضی مانند درد، خستگی و مشکلات تنفسی ایجاد می‌کند.

زمانی که قوز کمر خفیف تا متوسط باشد، می‌توان از روش‌های درمانی مانند تمرینات اصلاحی، فیزیوتراپی و برای کودکان از قوز بند استفاده کرد. گاهی هم نیاز به درمان ندارد. اما اگر گوژ پشتی بسیار شدید باشد، تنها راه درمان جراحی است. جراحی عوارض زیادی داشته و در مواقع ضروری توصیه می‌شود.

اگر نمی‌توانید صاف بنشید و قوز می‌کنید، بهتر است که برای درمان این حالت به متخصص ارتوپد و یا دکتر فیزیوتراپی مراجعه کنید. برای پیدا کردن بهترین متخصص ارتوپد کافی است به سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو مراجعه کنید و با جستجوی دکتر ارتوپد در شهر مورد نظر، به لیست بلند بالایی از دکترهای ارتوپد دسترسی داشته‌باشید و از بهترین آنها نوبت بگیرید.

پرسش‌های متداول

در بسیاری از مواقع گوژ پشتی نیاز به درمان نداشته و خودبه‌خود برطرف می‌شود. اما گاهی ممکن است درمان نیاز باشد. انحنای خفیف تا متوسط با استفاده از روش‌هایی مانند فیزیوتراپی و تمرینات اصلاحی برطرف می‌شود. اگر انحنا شدید باشد، پزشک جراحی را توصیه می‌کند.

قوز کمر در نتیجه انحنای بیش از حد ستون فقرات ایجاد می‌شود. این انحنا باعث خمیده شدن کمر شده و شانه‌ها کاملا گرد دیده می‌شوند. این حالت به کمر فشار وارد کرده و منجر به کمر درد می‌شود.

با برخی تمرینات اصلاحی و ورزش منظم می‌توان به بهبود این وضعیت کمک کرد. اگر انحنای کمر خفیف تا متوسط باشد، این روش‌ها کارساز خواهد بود. در کودکان نیز استفاده از قوز بند می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد.

یکی از علل ایجاد قوز کمر بالارفتن سن است. این عارضه بیشتر در افراد مسنی دیده می‌شود که وضعیت بدنی ضعیفی دارند و عضلات کمر آنها تحلیل رفته است. به همین دلیل ورزش و تقویت عضلات در جوانی ضروری است.

با هیچ یک از روش‌های درمان قوز کمر مانند ورزش، فیزیوتراپی یا استفاده از قوز بند نمی‌توان به‌سرعت تغییرات را مشاهده کرد. تنها راه تغییر سریع در وضعیت ستون فقرات روش جراحی است. این روش به دلیل خطرات زیاد آن، برای همه افراد توصیه نمی‌شود. پزشک تنها در مواقعی که کیفوز بسیار شدید باشد، از روش جراحی استفاده می‌کند.

افرادی که دچار قوز کمر هستند، احساس می‌کنند که قدشان نسبت به قبل کوتاه شده است. در واقع قد کوتاه نمی‌شود. اما به دلیل خم شدن کمر و جمع‌شدن شانه‌ها شخص کوتاه‌تر دیده می‌شود.

انتخاب روش درمان به نوع و شدت قوز و علت بروز آن بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال اگر علت آن پوکی استخوان باشد، با داروهای مربوط به پوکی استخوان می‌توان تا حدی این وضعیت را بهبود بخشید. در شرایط خفیف تا متوسط پزشک فیزیوتراپی، قوز بند و ورزش را توصیه می‌کند.

در کودکان می‌توان با استفاده از قوز بند تا حدی این عارضه را اصلاح کرد. کودکان و نوجوانان در سن رشد بوده و هم‌زمان با رشد ستون فقرات حالت آن اصلاح می‌شود. در بزرگسالان نیز دوره‌های فیزیوتراپی و برخی تمرینات ورزشی می‌توانند مفید باشند.

یکی از علل اصلی قوز کمر در کودکان کیفوز شوئرمن است. در این بیماری مهره‌های کمر به‌درستی رشد نکرده و شکل آنها غیرعادی می‌شود. در نتیجه مهره‌ها از موقعیت اصلی خود خارج شده و قسمت بالایی کمر خمیده دیده می‌شود. هنوز علت دقیق ابتلا به این بیماری مشخص نیست.

قوز کمر می‌تواند عوارض جدی ایجاد کند. به همین دلیل برای تشخیص علت آن و میزان انحنای ستون فقرات باید به دکتر ارتوپد مراجعه کنید. پزشک پس از بررسی‌های لازم در مورد نوع درمان تصمیم می‌گیرد. برای مراجعه به بهترین متخصص ارتوپد می‌توانید از خدمات سایت دکترتو استفاده کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

قوز کمر در برخی کودکان هم ممکن است دیده شود. یکی از مهم‌ترین علل این عارضه در کودکان بیماری شوئرمن است. در این بیماری رشد ستون فقرات با مشکل مواجه شده و باعث ایجاد شکل غیرعادی در مهره‌ها می‌شود. کودکان در سن رشد بوده و می‌توان با استفاده از قوز بند تا حد زیادی مشکل را برطرف کرد. اما زمانی که به بزرگسالی برسند، دیگر قوز بند فایده‌ای نخواهد داشت.

قوز کمر به دلیل ایجاد انحنا در قسمت بالایی ستون فقرات باعث افتادگی شانه‌ها و جمع‌شدن آنها به داخل می‌شود. این حالت برای بسیاری از افراد آزاردهنده بوده و حتی با وجود عدم درد و خستگی به دنبال درمان این مشکل هستند. اگر شما هم به دلیل کیفوز دچار افتادگی شانه هستید، به فیزیوتراپیست مراجعه کنید و تمرینات اصلاحی را به طور مرتب انجام دهید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره قوز

  1. الیاس گفت:

    من تسمیم میگیرم این کار هایی رو که گفتین رو انجام بدم تا خوب شه چیزی نیست ولی خسته شدم قوز کردن اصلا بهم نمیاد دستتون درد نکنه گفتین سپاس الیاس خسروی ۴ دبستان

  2. naturally like your website but you have to take a look at the spelling
    on several of your posts. Several of them are rife with spelling issues and I in finding
    it very troublesome to tell the truth however I’ll definitely
    come again again.

    1. همیار دکترتو گفت:

      hello dear friend
      thanks for your attention
      we will fix the problems

      1. الناز گفت:

        چرا انگلیسی نوشتین نمیشد فارسی جواب بدین

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          همه جواب ها فارسی است