سه ماهه اول بارداری از کی شروع شده و چه مراقبت هایی لازم دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در دوره سه ماهه اول بارداری، بخش‌های اصلی بدن بچه شکل می‌گیرند. در این مرحله، برخی از مشکلات احتمالی مادر از جمله تهوع و استفراغ، خستگی، و تغییرات در سطح هورمون‌ها رخ می‌دهد. همچنین ممکن است نیاز به مراقبت ویژه برای سلامتی مادر و جنین باشد. مراجعه به پزشک و مصرف مکمل‌های ویتامینی و مواد مغذی مهم است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
تغییرات جسمی در 3 ماهه اول بارداری

دوره بارداری یک دوره بسیار حساس است که هر روز آن ممکن است تجربه‌ای جدید را به همراه داشته باشد. تغییرات روزمره و احساسات و حالت‌هایی که ممکن است هر روز با روز قبل فرق داشته باشد، شناخت این دوره را بسیار مهم‌تر می‌کند. مهم‌ترین موضوع این است که در هر هفته بارداری یک سری شرایط ایجاد می‌شود و بر اساس موقعیت هر دوره، یک سری ممنوعات و ضروریات برای زنان باردار وجود دارد. در سه ماهه اول بارداری برخی مراقبت‌ها و ممنوعیات را باید جدی گرفت. به صورت کلی نه ماه بارداری یا ۴۰ هفته بارداری را به سه دوره دسته‌بندی می‌کنند که هر سه ماه آن، مشخصات و ویژگی‌های خاص خود را دارد. در این مقاله با سه ماهه اول بارداری و شرایطی که زنان باردار در آن دارند آشنا می‌شویم. برای اطلاع دقیق از مراقبت‌های این دوره با متخصص زنان و زایمان یا دکتر مامایی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

سه ماهه اول بارداری از کی شروع میشه؟

بارداری به ۳ دوره سه ماهه یا سه مرحله تقسیم بندی می‌شود. هر سه ماهه حدود ۱۳ هفته یا سه ماه طول می‌کشد. بارداری کامل ۴۰ هفته یا بین ۹ تا ۱۰ ماه ادامه دارد. سه ماهه اول بارداری از روز اول تشکیل نطفه یا لقاح اسپرم و تخمک شروع شده و تا هفته سیزدهم بارداری ادامه دارد. بارداری دقیقاً از اولین روز آخرین قاعدگی شروع می‌شود. دو هفته اول بارداری بخشی از چرخه قاعدگی طبیعی است – هفته اول پریود و هفته دوم تخمک‌گذاری است.

هنگامی که تخمک‌گذاری انجام می‌شود، تخمک از طریق لوله فالوپ به رحم می‌رود. اگر با اسپرم برخورد کرد، با هم ترکیب می‌شوند و لقاح اتفاق می‌افتد. در ادامه، سلول تخم لقاح یافته شروع به تقسیم شدن کرده و هفته‌های بعدی بارداری ادامه می‌یابد.

متن انگلیسی:
The first trimester begins before you’re pregnant. It starts on the first day of your last menstrual period and goes until the 13th week of pregnancy
ترجمه متن:
سه ماهه اول قبل از بارداری شروع می‌شود. از اولین روز آخرین قاعدگی شروع شده و تا هفته سیزدهم بارداری ادامه دارد.

my.clevelandclinic

تازه باردار شدی و علائم شدیدی داری؟

از متخصص مشاوره بگیر.

تغییرات روحی و احساسی در سه ماهه اول بارداری

در سه ماهه اول حاملگی شما مملو از تغییر روحی و احساسی زیادی خواهید شد. این دوره می‌تواند بسیار طاقت‌فرسا باشد و ذهن و فکر شما با موارد و سوالات مختلفی درگیر می‌شود. به علاوه، هورمون در این سه ماه اول حاملگی در حال افزایش یافتن هستند. در واقع در این دوره، سطح استروژن نسبت به کل زندگی در بالاترین سطح خود خواهد بود. در نتیجه قطعاً سطح بالای هورمون می‌تواند احساسات ناخوشایندی را در فرد ایجاد کند.

بدخلقی، هیجان‌زدگی و حتی عصبی بودن به صورت هم‌زمان، از جمله تغییرات احساسی و روحی است که اکثر زنان باردار در ۳ ماهه اول بارداریشان تجربه می‌کنند. با این حال برخی از زنان ممکن است تجربه متفاوتی داشته باشند و سطح انرژیشان بالاتر برود.

تغییرات جسمی در ۳ ماهه اول بارداری

بخش مهم تغییرات در سه ماهه اول بارداری، مربوط به تغییرات جسمی زنان است. البته این دوره و تغییرات جسمی آن برای هر کسی متفاوت است. برخی از نظر سلامتی کاملاً در شرایط ایده‌آل هستند و برخی نیز تجربیات ناخوشایندی دارند. از خستگی و بی‌خوابی گرفته تا مشکلات جدی‌تر جسمی، همگی ممکن است در این دوره به وجود بیایند. اصلی‌ترین تغییرات جسمی در این دوره و علائم اولیه بارداری شامل موارد زیر می‌شود:

  • خونریزی: حدود ۲۵ درصد از زنان باردار در سه ماهه اول خود خونریزی خفیفی دارند.
  • حساسیت سینه: درد سینه یکی از اولین علائم بارداری است. در این دوره سینه‌ها حساس‌تر، بزرگ‌تر و سنگین‌تر می‌شوند.
  • یبوست و نفخ
  • احساس خستگی شدید
  • احساس حالت تهوع صبحگاهی
  • فشار بیشتر مثانه و نیاز به دفع ادرار بیشتر
  • ناراحتی معده با یا بدون استفراغ.
  • هوس کردن برخی از غذاها یا بیزاری از آنها
  • سوزش سر دل
  • درد زیر شکم پس از لقاح و روزهای اولیه حاملگی

بزرگ شدن شکم در سه ماهه اول بارداری

در سه ماهه اول بارداری هنوز تغییرات بزرگ شدن شکم چندان قابل مشاهده نیست و در برخی موارد تنها یک برآمدگی بسیار کوچک و نامحسوس ممکن است وجود داشته باشد. با این حال در این دوره، رحم در حال بزرگ شدن بوده و حجم خون آن در حال افزایش یافتن است.

تغذیه در بارداری بسیار مهم است.
یکی از مهم‌ترین مواردی که در ۳ ماهه اول بارداری باید به آن توجه کرد، نوع تغذیه است.

تغذیه مناسب در سه ماهه اول بارداری

در بارداری چی بخوریم؟ یکی از مهم‌ترین مواردی که در ۳ ماهه اول بارداری باید به آن توجه کرد، نوع تغذیه است. تغذیه سالم در این دوره هم برای سلامت مادر و هم رشد جنین بسیار مهم است. به صورت کلی یک رژیم غذایی سالم برای سه ماهه اول حاملگی شامل موارد زیر می‌شود:

  • مصرف پروتئین در این دوران ضروری است. پروتئین هم برای رشد عضلانی مادر و هم جنین کلیدی است و از رشد رحم حمایت می‌کند. منابع خوب پروتئین شامل تخم‌مرغ، ماست یونانی و مرغ است. مصرف منابع غنی از کلسیم هم برای جلوگیری از پوکی استخوان مهم است.
  • گوشت بدون چربی. منبع خوبی از آهن و پروتئین، گوشت‌های بدون چربی کاملاً پخته شده مانند گوشت گاو یا استیک گوسفندی، گوشت بوقلمون و مرغ هستند.
  • ماست
  • غلاف‌های سویا که سرشار از کلسیم، آهن و فولات‌اند.
  • مصرف کلم‌پیچ یا سایر سبزیجات و میوه‌های تازه
  • لوبیا و عدس. آهن، فولات، پروتئین و فیبر همه در این حبوبات وجود دارند.
  • چای زنجبیلی. محصولات زنجبیل، مانند چای زنجبیل یا جویدن زنجبیل، ممکن است به مبارزه با حالت تهوع کمک کنند.

خوردن انجیر در سه ماهه اول بارداری

انجیر یکی از سالم‌ترین غذاهای دنیاست و در درجه اول برای زنان باردار توصیه می‌شود. در بارداری، مصرف انجیر می‌تواند فواید سلامتی متعددی برای ثبات بدن داشته باشد.

خوردن تخمه آفتابگردان در سه ماهه اول بارداری

تخمه آفتابگردان می‌تواند در سه ماهه اول بارداری مفید باشد، زیرا منبع غنی از مواد مغذی ضروری مانند فولات، ویتامین E و اسیدهای چرب امگا ۳ است که از رشد جنین و سلامت مادر حمایت می‌کند.

مصرف خاکشیر در سه ماهه اول بارداری

خاکشیر یکی از نوشیدنی‌هایی است که می‌توان برای رفع یبوست، بهبود سلامت دستگاه گوارش و رفع مشکلات معده آن را استفاده کرد.

خوردن نارنگی در سه ماهه اول بارداری

مصرف مرکبات در سه ماهه اول بارداری می‌تواند ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تامین کند. نارنگی یکی از این میوه‌هاست که خوردن آن در این دوره مجاز است و می‌تواند در رژیم غذایی زنان باردار قرار بگیرد.

موز در سه ماهه اول بارداری

موز یکی از منابع مغذی برای سه ماهه اول بارداری است که می‌تواند علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز مادر و جنین، منبع غنی از پتاسیم هم باشد و به حفظ تعادل مایعات بدن و تنظیم فشار خون کمک کند. همچنین موز منبع غنی ویتامین است.

خوردن البالو در سه ماهه اول بارداری

آلبالو نیز یکی از میوه‌های مجاز در دوران بارداری است که می‌توان آن را در سه ماهه اول حاملگی مصرف کرد. با این حال نباید در مصرف این میوه زیاده‌روی کرد.

مصرف میگو در سه ماهه اول بارداری

مصرف میگو در دوران بارداری بی‌خطر است. با این حال، برای کاهش خطر مسمومیت غذایی، باید حداقل تا ۱۴۵ درجه فارنهایت (حدود ۶۲.۷۸ درجه سانتیگراد) به‌خوبی پخته شود. با این حال برخی از پزشکان ممکن است به افراد توصیه کنند که از خوردن برخی ماهی‌ها و غذاهای دریایی در دوران بارداری خودداری نمایند تا از قرار گرفتن در معرض جیوه و مسمومیت غذایی ناشی از آن جلوگیری کنند.

خوردن گوجه در سه ماهه اول بارداری

گوجه‌فرنگی یکی از ترکیبات مفیدی است که می‌توان در سه ماهه اول بارداری برای جلوگیری از حالت تهوع صبحگاهی و استفراغ آن را مصرف کرد.

خوردن میوه به در سه ماهه اول بارداری

میوه به یکی از مفیدترین میوه‌ها برای دوران بارداری خصوصاً سه ماهه اول است. این میوه سرشار از فیبر و ویتامین سی است و به دلیل مقادیر بالای پتاسیم می‌تواند ریسک پری اکلامپسی در این دوره را کاهش دهد.

خوردن انار در سه ماهه اول بارداری

مصرف انار در سه ماهه اول بارداری به دلیل محتوای بالای آنتی‌اکسیدان‌ها، به ویژه پلی‌فنول‌ها مفید است. این آنتی‌اکسیدان‌ها به محافظت در برابر آسیب سلولی و حمایت از سلامت کلی در طول رشد اولیه جنین کمک می‌کنند.

ممنوعیات سه ماهه اول بارداری

در دوران بارداری قطعاً انجام یک سری کارها و مصرف برخی از مواد غذایی ممنوع است. در سه ماهه اول حاملگی باید از موارد زیر اجتناب کرد:

  • الکل
  • سیگار و تنباکو
  • مصرف داروهای افیونی
  • انجام ورزش‌هایی مانند فوتبال یا فعالیت‌هایی که به شکم فشار زیادی وارد می‌کنند.
  • مصرف غذاهای خام مانند سوشی، مصرف ماهی پر از جیوه، گوشت‌های نیم‌پز، لبنیات غیرپاستوریزه و تخم‌مرغ عسلی
  • رفتن به جکوزی و سونا
  • مصرف غذاهای فست‌فودی و کنسروی

خوردن جگر در سه ماهه اول بارداری

با وجودی که بسیاری جگر را منبع خوبی برای تامین آهن می‌دانند، اما خوردن جگر در دوران بارداری، خصوصاً سه ماهه اول ایمن نیست. جگر حاوی سطوح بالایی از ویتامین A رتینول است که می‌تواند در بدن جمع شود و به کودک در حال رشد آسیب برساند.

خوردن زعفران در سه ماهه اول بارداری

بهتر است در ۳ ماهه اول بارداری از مصرف زعفران اجتناب شود، زیرا مشاهده شده که اثر ضعیفی بر دهانه رحم دارد و ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد.

مصرف برخی از مکمل ها و ویتامین ها در این دوره ضروری است.
یکی از مهم‌ترین مراقبت‌های دوران بارداری، مصرف به موقع مکمل‌ها و ویتامین‌هاست.

مکمل ها و داروهای لازم برای سه ماهه اول بارداری

سه ماه اول بارداری چه قرصی بخوریم؟ مصرف برخی از مکمل‌ها و ویتامین‌ها در این دوره ضروری است. از طرفی نیز برخی از داروها را نمی‌توان در سه ماهه اول بارداری مصرف کرد. یک سری مکمل‌های ویتامین، خصوصاً ویتامین‌های حاوی اسیدفولیک به داشتن یک بارداری سالم کمک می‌کند. اسیدفولیک نقش کلیدی در جلوگیری از نقص لوله‌های عصبی جنین دارد. مصرف کلسیم نیز در این دوره ضروری است.

قرص آهن در سه ماهه اول بارداری

آهن هم برای جلوگیری از کم خونی مادر و هم برای تامین آهن مورد نیاز جنین برای رشد و تکامل، ضروری است؛ بنابراین یکی از قرص‌های ضروری در سه ماهه اول بارداری، قرص آهن است.

آنتی بیوتیک مجاز در سه ماهه اول بارداری

پنی‌سیلین‌ها، بیشتر سفالوسپورین‌ها و آزیترومایسین گزینه‌های انتخاب اول در دوران بارداری، خصوصاً در سه ماهه اول حاملگی هستند. آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند تتراسایکلین‌ها و فلوروکینولون‌ها در اکثر موارد نباید در بارداری استفاده شوند.

مراقبت های لازم در ۳ ماهه اول بارداری

چیزی که در ۳ ماهه اول بارداری مهم است، انجام منظم مراقبت‌های ضروری این دوره است. پزشک با توجه به شرایطی که دارید، دستور انجام یک سری تست‌ها، بررسی‌ها و آزمایشات را می‌دهد. از بررسی وزن و فشار خون گرفته تا سایر تست‌های خونی و سونوگرافی‌ها، در این دوره انجام می‌شود.

آزمایشات لازم در ۳ ماهه اول بارداری

یک سری آزمایش‌ها نیز در طول ۳ ماهه اول بارداری برای تایید سلامتی مادر و جنین انجام می‌شود که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر است:

آزمایش‌هاتوضیحات
تست ادرار برای بررسی عفونت‌های ادراریاین تست برای تشخیص عفونت‌های دستگاه ادراری انجام می‌شود.
بررسی گروه خونیبرای تعیین گروه خونی و عوامل Rh (مثبت یا منفی) به کار می‌رود.
بررسی سطح آهن خونبرای بررسی کم‌خونی و نیاز به مکمل‌های آهن انجام می‌شود.
بررسی سطح قند خون برای بررسی دیابت بارداریبرای شناسایی دیابت بارداری و مدیریت سطح قند خون.
تست مصونیت سرخجه و سرخکبرای بررسی وجود پادتن‌های سرخجه و سرخک و اطمینان از مصونیت.
تست بررسی عفونت‌هایی مانند ایدز، هپاتیت B , C و سیفلیسبرای شناسایی عفونت‌هایی که می‌توانند به جنین منتقل شوند.
آزمایش غربالگری ژنتیکی سه ماهه اولبرای ارزیابی خطرات ژنتیکی و نقص‌های کروموزومی جنین.
آزمایش های سه ماهه اول بارداری

سونوگرافی در ۳ ماهه اول بارداری

در دوره ۳ ماهه اول بارداری سونوگرافی با چند هدف انجام می‌شود. اولین سونوگرافی‌ها برای تایید بارداری و شنیدن ضربان قلب جنین انجام می‌شود. همچنین در این سونوگرافی چند قلو بودن جنین، اندازه و تاریخ تقریبی زایمان هم تعیین می‌شود. مهم‌ترین سونوگرافی این دوره، سونوگرافی غربالگری است که در آن نقص‌ها و مشکلات جنین بررسی می‌شود.

می‌دونی کدوم سونوگرافی‌ها رو باید در سه ماهه اول بارداری انجام بدی؟ کلیک کن.

رنگ کردن مو در سه ماهه اول بارداری

اکثر پزشکان توصیه می‌کنند که برای کاهش خطر آسیب به جنین، در سه ماهه اول بارداری از رنگ کردن موها خودداری کنید.

ارضا شدن در سه ماهه اول بارداری (نزدیکی در سه ماهه اول بارداری)

به صورت صددرصدی ممنوع بودن رابطه جنسی در بارداری و سه ماهه اول حاملگی تایید نشده است. با این حال برخی معتقدند بهتر است به‌خاطر کاهش خطر سقط جنین، از داشتن رابطه در این دوره خودداری کرد. خصوصاً در صورت وجود بارداری پر خطر، بهتر است رابطه جنسی را به تعویق انداخت.

پوزیشن خوابیدن در سه ماهه اول بارداری

در سه ماهه بارداری نباید روی شکم یا حالت دمر خوابید. بهترین پوزیشن خواب در این دوره، خوابیدن به پهلو، خصوصاً پهلوی چپ است.

استراحت در سه ماهه اول بارداری

در ۳ ماهه اول بارداری استراحت کردن بسیار مهم است. خصوصاً که احتمال بی‌حالی، ضعف و کمبود انرژی وجود دارد. در برخی موارد هم به دلیل شرایط پرریسک مادر، پزشک دستور استراحت مطلق می‌دهد.

رشد جنین در ۳ ماهه اول بارداری

در طول سه ماهه اول، کودک شما از یک تخمک بارور شده به جنینی با طول حدود ۶ سانتی‌متر در هفته ۱۲ تبدیل می‌شود. در پایان سه ماهه اول، قلب کودک شما شروع به تپیدن می‌کند. مغز، معده و روده در حال رشد هستند. برجستگی‌های کوچکی وجود دارند که به نام «جوانه‌های اندام» شناخته می‌شوند، جایی که دست‌ها و پاها شروع به رشد می‌کنند. در پایان هفته دوازدهم، استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و تمام اعضای بدن کودک تشکیل می‌شود. در این مرحله، کودک شما مانند یک انسان کوچک به نظر می‌رسد و اکنون جنین نامیده می‌شود. او حتی در حال تمرین بلع است!

متن انگلیسی:
During this trimester, your baby grows faster than at any other time. By six weeks, a heartbeat can usually be heard
ترجمه متن:
در این سه ماهه، کودک سریع‌تر از هر زمان دیگری رشد می‌کند و در هفته ششم، ضربان قلب معمولاً شنیده می‌شود.

tommys
سقط جنین در سه ماهه اول بارداری شایع است.
سقط جنین بیشتر به دلیل مشکلات ژنتیکی و کروموزومی اتفاق می‌افتد.

سقط در ۳ ماهه اول بارداری

در سه ماهه اول بارداری موارد مختلفی می‌تواند موجب سقط ناگهانی و زودهنگام جنین شود. انواع ناهنجاری‌های کروموزومی گرفته تا ناهنجاری‌های دستگاه تناسلی مادر مانند چسبندگی، فیبروم، بارداری خارج از رحم و مواردی از این دست همگی می‌توانند موجب سقط در ۳ ماهه اول بارداری شود. علت سقط جنین در هفته چهارم یا هفته‌های بعدی بارداری می‌تواند چاقی، دیابت، هیپرپرولاکتینمی، بیماری سلیاک، تیروئید و برخی بیماری‌های خودایمنی باشد.

کنده شدن جفت در سه ماهه اول بارداری

یکی از مهم‌ترین دلایل سقط جنین در سه ماهه اول حاملگی، جدا شدن جفت است. در این شرایط خونریزی داخل رحمی و کمبود اکسیژن جنین، مانع رشد جنین شده و در نتیجه احتمال سقط جنین بالاست.

شیاف دیکلوفناک در سه ماهه اول بارداری

دیکلوفناک در دسته داروهای C بارداری قرار دارد. در نتیجه استفاده از این دارو برای زنان باردار به صورت صددرصدی قابل تایید نیست. به همین دلیل بهتر است در صورت عدم ضرورت، در سه ماهه اول بارداری مصرف نشود.

مصرف دیمن هیدرینات در سه ماهه اول بارداری

مطالعات بالینی در زنان باردار افزایش خطر ناهنجاری‌ها را هنگام مصرف این دارو، در هر سه ماهه بارداری نشان نداده است. با این حال نباید دارو را بدون نظر پزشک مصرف کرد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

سه ماهه اول بارداری اولین مرحله بارداری است. از اولین روز آخرین قاعدگی شما، قبل از اینکه واقعاً باردار شوید، شروع می‌شود و تا پایان هفته سیزدهم ادامه دارد. در این دوره زنان باردار تغییرات روحی و جسمی زیادی را تجربه می‌کنند. از همه مهم‌تر، در دوره سه ماهه اول کودک نیز تغییرات زیادی خواهد داشت. در این دوره برای بهبود شرایط مادر و کمک به رشد هرچه بهتر جنین و افزایش سلامت او، باید از یک سری اصول تغذیه‌ای و مراقبتی پیروی کرد. مشاوره با یک پزشک متخصص زنان یا انجام چکاپ‌های منظم تحت نظر دکتر مامایی، در این دوره اهمیت زیادی دارد.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر آنلاین زنان و همچنین دکتر مامایی آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

این دوره از اولین روز آخرین قاعدگی شروع شده و تا پایان هفته سیزدهم ادامه دارد.

بهتر است در سه ماهه اول بارداری به دلیل خطر سقط جنین از انجام سکس خودداری کرد. خصوصاً اگر پزشک رابطه جنسی در این دوره را ممنوع کرده باشد.

خونریزی‌های خفیف در اوایل بارداری نشان‌دهنده لانه‌گزینی جنین است. اما خونریزی شدید و مداوم با درد شکم، می‌تواند نشان‌دهنده سقط یا جدا شدن جفت باشد.

در هفته‌های اول لکه بینی خفیف طبیعی است و 25 درصد زنان آن را تجربه می‌کنند. اما ادامه داشتن لکه بینی با سایر علائم از جمله دردهای شدید شکمی می‌تواند خطرناک باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سه ماهه اول بارداری

  1. گفت:

    سلام
    من تقریبا یک ماه پیش رابطه لا پایی داشتم و موقعی ک نامزدم ارضا شد مایع منی ب شدت روشن بود روی شکمم ریخت من احساس کردم داره به سمت پایین میره سریع با دست و دستمال کشیدم و بعد از نیم ساعت رفتم سرویس
    موقعی ک پریود شدم یک هفته بعد تا روز سوم خون اومد و بعد لخته های کوچیکی
    و الان میترسم ک باردار باشم چون موقعی یک سینم با دست فشار میدم از سرش آب بی رنگ بیرون میاد و هیچ علائمی ندارم امکان داره باردار باشم ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      با توجه به این توضیحات
      امکان بارداری وجود ندارد
      تندرست باشید