کیپ شدن گوش چه علائمی دارد و چرا رخ میدهد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کیپ شدن گوش که اغلب به عنوان حس گرفتگی یا فشار در گوش تجربه می‌شود، می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند تغییرات فشار هوا، تجمع موم گوش یا عفونت‌های گوش باشد. این وضعیت معمولا با کاهش شنوایی موقت همراه است و ممکن است با درد یا احساس خارش نیز همراه شود. برای رفع این مشکل، روش‌هایی مانند استفاده از قطره‌های گوش، جویدن آدامس در هنگام تغییر ارتفاع یا در موارد جدی‌تر، مراجعه به پزشک توصیه می‌شود. اقدام به موقع برای درمان این حالت می‌تواند از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کند و شنوایی را به حالت طبیعی بازگرداند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
کیپ شدن گوش

کیپ شدن گوش به احساس انسداد یا پر بودن گوش اشاره دارد. این وضعیت آزاردهنده می‌تواند باعث مشکلات شنوایی و درد شود. از آنجایی که این یک مشکل رایج در میان کودکان و بزرگسالان است، تصمیم گرفتیم در این مقاله به علل کیپ شدن گوش و روش‌های مختلف درمان آن بپردازیم پس با ما همراه باشید. اگر احساس پری در گوش خود می‌کنید، حتما با متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

کیپ شدن گوش چگونه است؟

کیپ شدن گوش زمانی رخ می‌دهد که شیپور یا لوله استاش مسدود می‌شود یا به درستی کار نمی‌کند. شیپور استاش یک کانال کوچک است که بین بینی و گوش میانی قرار دارد. این لوله به یکسان کردن فشار در گوش میانی کمک می‌کند. حال زمانی که شیپور استاش مسدود می‌شود، پر بودن و فشار را در گوش خود احساس می‌کنید.

علائم همراه با کیپ شدن گوش

کیپ شدن گوش ممکن است با علائمی همچون احساس پر بودن گوش، علائم گوش درد، کاهش شنوایی (که گاهی به‌مرور زمان بدتر می‌شود)، صدای زنگ در گوش (وزوز گوش)، خارش، بوی نامطبوع یا خروج ترشحات از گوش همراه باشد. سایر علائمی که ممکن است تجربه کنید نیز شامل این مواردند:

۱. کیپ شدن گوش و سرگیجه

کیپ شدن گوش و سرگیجه معمولا همیشه با هم همراه هستند. مایعی در گوش میانی وجود دارد که مسئول حفظ تعادل بدن است. حال در شرایطی که این مایع تحت فشار باشد یا دچار مشکل شود، علائمی همچون سرگیجه، سبکی سر، افت فشار خون و عدم تعادل سراغ فرد می‌آید.

۲. سردرد و کیپ شدن گوش

گاهی گوش میانی دچار عفونت ناشی از ویروس یا باکتری می‌شود. در این موقعیت ورم ناشی از عفونت می‌تواند لوله‌های استاش را مسدود کند. این لوله‌ها فشار هوا در گوش‌ها را تنظیم می‌کنند و همچنین به تخلیه مایعات کمک می‌کنند. زمانی که لوله‌های استاش دچار انسداد شوند، ورم و تجمع مایعات رخ می‌دهد که می‌تواند منجر به درد گوش و سردرد شود.

احساس می‌کنی گوشت کیپ شده؟

برای تشخیص درست از متخصص نوبت بگیر.

علت کیپ شدن گوش

برخی بیماری های گوش و مشکلات زمینه‌ای ممکن است باعث این عارضه شوند. کیپ شدن گوش به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که در اینجا به برخی از رایج‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

علت کیپ شدن گوشتوضیحات
تجمع موم گوشتجمع بیش از حد موم گوش می‌تواند باعث کیپ شدن شود.
عفونت گوشعفونت‌های گوش میانی یا خارجی ممکن است باعث احساس پرشدگی در گوش شوند.
تغییرات فشار هواتغییرات سریع فشار هوا مانند هنگام پرواز یا غواصی می‌تواند گوش را کیپ کند.
آلرژی‌هاآلرژی‌ها می‌توانند باعث تورم مجرای گوش و احساس پرشدگی شوند.
ورود آب به گوشورود آب به داخل گوش هنگام شنا یا حمام کردن می‌تواند موجب کیپ شدن گوش شود.
انسداد مجرای گوشوجود جسم خارجی یا انسداد مجرای گوش به دلایلی مانند تومور یا بافت غیرعادی.
علل کیپ شدن گوش

۱. علت کیپ شدن گوش در بارداری

تغییرات در هورمون‌ها و عملکرد سیستم ایمنی می‌تواند زنان باردار را مستعد کیپ شدن گوش کند. در واقع، یک مطالعه کوچک نشان داد که زنان باردار (خصوصا در سه ماهه‌ی آخر بارداری) به میزان بیشتری اختلال در عملکرد لوله استاش را تجربه می‌کنند.

۲. کیپ شدن گوش در سرماخوردگی (کیپ شدن گوش بعد از سرماخوردگی)

هنگام سرماخوردگی، گلو، بینی و گوش‌ها دچار عفونت می‌شوند. عفونت گوش باعث تجمع چرک و مایعات می‌شود و در نتیجه آن سیستم تنفسی و یک یا هر دو گوش دچار انسداد خواهند شد. در برخی شرایط، کیپ شدن گوش بعد از سرماخوردگی هم ادامه دارد و مدتی طول می‌کشد تا گوش‌ها به حالت عادی خود برگردند.

۳. کیپ شدن گوش بعد از حمام

در حین حمام کردن، دوش گرفتن یا شنا، ممکن است آب در گوش شما حبس شود. این وضعیت که با نام بیماری گوش شناگر یا عفونت گوش خارجی شناخته می‌شود می‌تواند فشاری روی گوش ایجاد کند و باعث انسداد گوش‌ها شود. به همین خاطر توصیه می‌کنیم همیشه گوش‌هایتان را خشک نگه دارید؛ زیرا خیس بودن گوش بستر مناسبی را برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها فراهم می‌کند.

متن انگلیسی:
Fungal ear infections are more common in people who swim often, live in tropical climates, or have diabetes or chronic skin conditions
ترجمه متن:
عفونت‌های قارچی گوش در افرادی که زیاد شنا می‌کنند، در اقلیم‌های گرمسیری زندگی می‌کنند یا دیابت یا بیماری‌های مزمن پوستی دارند، شایع‌تر است.

healthline

۴. کیپ شدن گوش در کودکان

کودکان نیز همچون بزرگسالان به دلایلی همچون سرماخوردگی، آلرژی، سینوزیت، عفونت، تجمع جرم در گوش یا کلستئاتوم (رشد غیرعادی پوست پشت پرده گوش) دچار کیپ شدن گوش می‌شوند.

کیپ شدن گوش معمولا همراه با جرم است.
اگر جرم درون گوش بیش از اندازه شود، می‌تواند باعث کیپ شدن گوش شود.

۵. علت کیپ شدن گوش همراه با جرم

جرم گوش یک ماده مومی‌شکل است که مجرای گوش آن را تولید می‌کند. داشتن مقداری جرم گوش طبیعی است و برای حفظ سلامت گوش ضروری است. در حقیقت جرم گوش به تمیز کردن و محافظت از کانال گوش کمک می‌کند. با این حال، زمانی که این جرم بیش از حد باشد می‌تواند باعث کیپ شدن گوش شود.

۶. علت کیپ شدن گوش بعد از خواب

یکی از علل احتمالی کیپ شدن گوش بعد از خواب، تجمع جرم گوش در طول شب است. زمانی که ما می‌خوابیم، فرایندهای طبیعی بدن می‌توانند منجر به تجمع جرم گوش شوند و مجرای گوش را مسدود کنند.

۷. کیپ شدن گوش در ماشین

کیپ شدن گوش‌ها در ماشین یک وضعیت رایج است که همه ما حداقل یکبار آن را تجربه کرده‌ایم. علت این عارضه، تغییر ناگهانی فشار هوا است. زمانی که فشار هوای بیرون از گوش تغییر می‌کند، فشار هوایی که داخل گوش است نیز سعی می‌کند با آن هماهنگ شود و در نتیجه این امر، گرفتگی گوش اتفاق می‌افتد. برای برطرف کردن این وضعیت می‌توانید چندین بار آب‌دهانتان را قورت دهید یا خمیازه بکشید تا فشار هوای بیرون و داخل گوش یکسان شود.

۸. علت کیپ شدن گوش سمت چپ

گاهی هر دو گوش دچار انسداد می‌شوند و گاهی انسداد تنها یک گوش را درگیر می‌کند. علت کیپ شدن گوش چپ می‌تواند عفونت و سایر عللی باشد که به آن‌ها اشاره کردیم.

۹. علت کیپ شدن گوش سمت راست

گوش راست نیز درست به اندازه گوش چپ در معرض مسدود شدن با جرم، یا انسداد به خاطر بیماری و آسیب‌های فیزیکی قرار دارد.

تشخیص علت کیپ شدن گوش

زمانی که برای تشخیص علت کیپ شدن گوش به پزشک مراجعه می‌کنید، پزشک ابتدا یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. در طول این معاینه با ابزار خاصی به نام اتوسکوپ به گوش شما نگاه می‌کند تا هر گونه علائم غیرعادی یا تجمع غیرطبیعی جرم را تشخیص دهد. گاهی پزشک برای تشخیص دقیق‌تر آزمایش‌های تخصصی‌تری همچون این موارد را تجویز می‌کند:

  • تمپانومتری: این تست از فشار هوا برای بررسی وجود مایع در گوش میانی استفاده می‌کند.
  • تست رفلکس آکوستیک: این تست از امواج صوتی برای بررسی وجود مایع در گوش میانی استفاده می‌کند.
  • تمپانوسنتز: در این روش، پزشک مایعات را از گوش میانی خارج می‌کند و آن‌ها را برای وجود هرگونه ویروس یا باکتری آزمایش می‌کند.

درمان کیپ شدن گوش

بسته به اینکه چه عاملی باعث انسداد گوش شده، باید از روش‌های درمانی مختلفی استفاده کرد. به‌طورکلی رایج‌ترین درمان گرفتگی گوش شامل این مواردند:

۱. قطره برای درمان کیپ شدن گوش

هیدروژن پراکسید یا قطره‌های حاوی این ماده یک راه‌حل ساده و ایمن برای رفع انسداد گوش هستند. هنگام استفاده از قطره گوش، رعایت دستورالعمل روی بسته‌بندی بسیار مهم است. به طور معمول، باید روزانه ۱-۲ بار حداکثر پنج قطره از این قطره‌ها را در گوش بریزید. طول دوره درمان با این قطره‌ها نیز اغلب ۳-۷ روز است.

برای درمان گرفتگی گوش شستشو بهتره یا قطره گوش؟ کلیک کن و بپرس.

۲. چه قرصی برای کیپ شدن گوش خوبه؟ (دارو برای کیپ شدن گوش)

پزشک با توجه به علت کیپ شدن گوش داروهای لازم را تجویز می‌کند. اگر علت عفونت باشد، داروهای آنتی بیوتیک لازم است و برای آلرژی داروهای ضدحساسیت تجویز می‌شود. معمولا این داروها برای کیپ شدن گوش تجویز می‌شوند:

  • سودوافدرین: این دارو علاوه بر رفع گرفتگی بینی و سینوس‌ها، برای رفع کیپ شدن گوش نیز استفاده می‌شود. در شرایطی که انسداد گوش ناشی از التهاب یا عفونت باشد، پزشک قرص یا شربت سودوافدرین را برای شما تجویز می‌کند.
  • داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی: داروهایی همچون ناپروکسن و ایبوپروفن می‌توانند به کاهش التهاب و درد در ناحیه گوش کمک کنند.
  • قرص‌های ضد آلرژی: در شرایطی که حساسیت فصلی یا سایر انواع آلرژی علت درد گوش شما باشد، قرص‌های آنتی‌هیستامین می‌توانند به رفع انسداد گوش کمک کنند.

متن انگلیسی:
Avoiding irritants and allergens that trigger sinusitis can also help relieve ear congestion
ترجمه متن:
اجتناب از محرک‌ها و آلرژن‌هایی که باعث سینوزیت می‌شوند نیز می‌تواند به رفع گرفتگی گوش کمک کند.

medicalnewstoday

۳. درمان خانگی کیپ شدن گوش (درمان کیپ شدن گوش در خانه)

در بسیاری از شرایط می‌توان کیپ شدن گوش را در خانه درمان کرد. برای این کار می‌توانید درمان‌های زیر را امتحان کنید:

  • می‌توانید کمی روغن زیتون را گرم کنید. سپس با کمک قطره‌چکان یک یا دو قطره از آن را در گوش بریزید. فقط باید مراقب باشید که این روغن خیلی داغ نباشد.
  • جویدن آدامس نیز می‌تواند گرفتگی گوش ناشی از تغییرات فشار هوا را برطرف کند.
  • سرکه سیب خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و می‌تواند عفونت‌های باکتریایی گوش را از بین ببرد. برای استفاده از این روش درمانی، به پهلو دراز بکشید، چند قطره سرکه سیب را در گوش بریزید و پس از چند دقیقه گوشتان را با یک پنبه تمیز کنید.
  • اگر می‌خواهید وزوز گوش و انسداد آن را رفع کنید، می‌توانید چند عدد برگ ریحان را له کنید و ۱ الی ۲ قطره از آب آن را داخل گوش بریزید.

درمان کیپ شدن گوش با پیاز

برای درمان کیپ شدن گوش می‌توانید به دو روش از پیاز استفاده کنید. در روش اول باید یک تکه پیاز را در یک پارچه تمیز قرار دهید و به مدت ۱۵ دقیقه روی گوش مسدود شده قرار دهید. در روش دوم نیز باید ۳-۴ قطره آب پیاز را داخل گوش بریزید بدون اینکه تکه‌های پیاز وارد گوش شوند.

درمان کیپ شدن گوش چیست؟
پس از معاینه فیزیکی، پزشک اقدام به تجویز درمان مناسب بسته به شرایط شما خواهد کرد.

۴. درمان کیپ شدن گوش در سرماخوردگی

اگر گوش‌هایتان به خاطر سرماخوردگی کیپ شده‌اند می‌توانید از کمپرس آب گرم استفاده کنید. برای این کار کمپرس را روی گوش قرار دهید و اجازه دهید چند دقیقه روی گوش بماند. این کار باعث افزایش جریان خون در ناحیه گوش می‌شود و درد گوش را نیز تسکین می‌دهد.

۵. درمان کیپ شدن گوش با جرم

معمولا زمانی که کیپ شدن گوش به خاطر تجمع جرم باشد، پزشک شست و شوی گوش را تجویز می‌کند. شستشوی گوش یک روش برای پاک‌سازی گوش است که در مطب پزشک انجام می‌شود. طی این پروسه از ابزاری همچون سرنگ برای وارد کردن مایعات تمیزکننده (معمولا مخلوط آب و نمک) به داخل گوش استفاده می‌شود. این درمان، جرم‌های اضافی را از بین می‌برد و انسداد گوش را تا حد زیادی برطرف می‌کند. این پروسه بدون درد است با این حال ممکن است هنگام ورود آب به گوش کمی اذیت شوید.

عوارض کیپ شدن گوش

کیپ شدن گوش‌ها معمولا بی‌خطر است و عوارض خاصی ندارد. با این حال در برخی شرایط ممکن است باعث آسیب دیدن دائمی بخش‌هایی از ساختار گوش شود. علاوه بر این، در شرایطی که کیپ شدن گوش ناشی از عفونت باشد و این عفونت به خوبی درمان نشود، خطر انتشار عفونت به بافت‌های اطراف و درگیر کردن آن‌ها نیز وجود دارد.

یکی از راه های درمان کیپ شدن گوش شستشوی آن است.
با کمک شستشوی گوش می‌توان جرم‌های مسدود شده در گوش را خارج کرد.

پیشگیری از کیپ شدن گوش

در بسیاری از شرایط نمی‌توان از کیپ شدن گوش‌ها جلوگیری کرد. با این حال با رعایت بهداشت و تمیز نگه داشتن گوش‌ها تا حد زیادی می‌توانید از انسداد آن‌ها پیشگیری کنید. اگر قرار است با هواپیما سفر کنید نیز می‌توانید از گوش‌گیر استفاده کنید. گوش‌گیرها ابزار مخصوصی هستند که می‌توانند تغییرات فشار هوا را کاهش دهند و به گوش‌ها زمان بدهند تا خود را با فشار هوا تنظیم کنند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

کیپ شدن گوش اغلب عارضه جدی‌ای نیست و معمولا خود به خود یا با درمان‌های خانگی و داروهای بدون تجویز برطرف می‌شود. اما در صورت ادامه‌دار بودن گرفتگی و داشتن علائمی همچون تب، ترشح مایعات از گوش، سرگیجه یا درد شدید و از دست دادن هماهنگی بدن، بهتر است حتما به یک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص گوش و حلق و بینی در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

کیپ شدن گوش در اکثر موارد خطرناک نیست و به‌خودی‌خود از بین می‌رود. اما اگر انسداد گوش به خاطر یک بیماری زمینه‌ای باشد می‌تواند باعث آسیب دیدن دائمی گوش یا حتی از دست دادن بخشی از شنوایی شود.

برای باز شدن گوش کیپ شده می‌توانید یک حوله یا کمپرس گرم را روی آن قرار دهید. همچنین استفاده از داروهایی همچون سودوافدرین، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی و داروهای ضد آلرژی نیز می‌تواند گوش را باز کند.

برای رفع گرفتگی گوش می‌توانید از قطره‌های حاوی هیدروژن پراکسید استفاده کنید.

کیپ شدن ناگهانی گوش می‌تواند به خاطر سرماخوردگی، عفونت و مسافرت زمینی یا هوایی باشد.

برای باز شدن سریع گوش کیپ شده می‌توانید از قطره‌های حاوی هیدروژن پراکسید استفاده کنید. آدامس جویدن و حبس کردن نفس نیز می‌توانند در کمترین زمان ممکن، گوش‌ها را باز کنند.

بله گاهی کیپ شدن گوش به این خاطر رخ می‌دهد که مجرای گوش با جرم پر می‌شود.

بله گاهی بیماری‌های ویروسی‌ای همچون آنفولانزا و کرونا می‌توانند عملکرد سیستم تنفسی و گوش‌ها را دچار مشکل کنند و منجر به انسداد گوش‌ها شوند.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن