آیا سیگار الکترونیکی برای ترک سیگار مناسب است؟ از عوارض آن چه می دانید؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سیگار الکترونیکی یکی از انواع سیگارهایی است که بدون نیاز به سوختن کاغذ کار می‌کند. برخی از این سیگارها حتی نیکوتین هم ندارند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

آیا سیگار الکترونیکی برای ترک سیگار مناسب است؟ از عوارض آن چه می دانید؟

مصرف سیگار الکترونیکی یا همان ویپ‌ها محبوبیت بالایی میان نوجوانان پیدا کرده‌است و نگرانی‌ها درباره استفاده جوانان از این مدل سیگارها بالا است. براساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، در حال ‌حاضر سیگارهای الکترونیک محبوب‌ترین دخانیات میان جوانان آمریکایی به‌شمار می‌آیند و تصور می‌شود تهدیدی برای سلامتی ندارند.

تصور اینکه سیگارهای الکترونیکی ضرری برای سلامتی ندارند، کاملاً اشتباه است. در این مطلب از دکترتو می‌خواهیم بیشتر در مورد این نوع سیگارها بدانیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

سیگار الکترونیکی یا ویپ چیست؟

ویپ چیست؟ ویپ یا سیگار الکترونیکی به انگلیسی e-cigarette، وسیله‌ای شبیه سیگار، سیگار برگ، لوله، قلم، یا یو‌اس‌بی درایو است که با باتری کار می‌کند و محلول بخار شکلی را حین استنشاق بیرون می‌دهد. مایع داخل ویپ رایحه میوه‌ دارد، اما میزان نیکوتین آن بالاست. این مدل سیگارها بدون آنکه دودی داشته‌باشند، حس استنشاق دود تنباکو را در فرد ایجاد می‌کنند.

این محصول در بازار با نام سیگارهای الکترونیک، قلیان‌های الکترونیک، سیگار بخاری، ویپ‌ها (Vaping) و ویپ‌های قلمی شناخته‌می‌شود. مثلاً دستگاه‌های JUUL شبیه به یو‌اس‌بی درایوها هستند که در بازار آمریکا عرضه شده و اکنون به پرفروش‌ترین برند ویپ در آمریکا تبدیل شده‌اند.

تولیدکننده‌ها، سیگارهای الکترونیکی را به‌عنوان ابزار ترک سیگار یا کاهش مصرف آن به بازار عرضه می‌کنند، اما براساس دسته‌بندی اداره غذا و دارو آمریکا، سیگار الکترونیکی جزء محصولات تنباکویی و دخانیات محسوب می‌شود. مواد داخل سیگار طعم‌هایی مثل خیار خنک، انبه و نعنا دارند که به‌ ظاهر طبیعی و بی‌ضرر می‌آیند اما مواد داخل JUUL به ‌اندازه یک بسته سیگار بیست‌تایی حاوی نیکوتین است. در ادامه به محتویات درون این سیگارها، کارهایی که برای سلامتی ضرر دارد و سلامت بدن انسان را تهدید می‌کند، خواهیم پرداخت.

انواع سیگار الکترونیکی کدام است؟

دستگاه سیگار الکترونیکی که به‌عنوان e-cigarettes یا ویپ نیز شناخته‌می‌شوند، انواع مختلفی دارند. در اینجا برخی از رایج‌ترین انواع سیگارهای الکترونیکی آورده‌شده‌است:

۱. سیگار الکترونیکی پاد

POD نوعی سیگار الکترونیکی فشرده‌ است که از کارتریج‌های قابل تعویض یا غلاف پر از مایع الکترونیکی استفاده‌می‌کنند. استفاده از پاد ویپ آسان است و نیاز به نگهداری کمی دارند.

۲. سیگار الکترونیکی iqos

آیکاس نوعی سیگار الکترونیکی است که به جای سوزاندن تنباکو از سیستم «حرارت-نه-سوختن» برای گرم کردن تنباکو استفاده می‌کند. این ماده یک آئروسل تولید می‌کند که توسط کاربر استنشاق می‌شود و به‌عنوان یک جایگزین کمترمضر برای سیگار کشیدن سنتی به بازار عرضه می‌شود. بااین‌حال، خطرات سیگار الکترونیکی آیکاس مثل سایر سیگارهای الکترونیکی غیرقابل‌انکار است.

۳. سیگار الکترونیکی بدون نیکوتین

سیگارهای الکترونیکی بدون نیکوتین وسایلی هستند که عمل سیگار کشیدن را بدون استفاده از نیکوتین شبیه‌سازی می‌کنند. آنها با گرم کردن محلول مایع طعم‌داری که حاوی نیکوتین نیست، کار می‌کنند. کاربر بخار حاصل را استنشاق می‌کند که حسی شبیه به کشیدن سیگار سنتی ایجاد می‌کند.

سیگارهای الکترونیکی بدون نیکوتین اغلب توسط افرادی استفاده می‌شود که در تلاش برای ترک سیگار هستند، اما همچنان می‌خواهند احساس سیگار کشیدن داشته‌باشند. با‌این‌حال، توجه به این نکته مهم است که اگرچه سیگارهای الکترونیکی بدون نیکوتین ممکن است کمتر از سیگارهای حاوی نیکوتین مضر باشند، اما کاملا بی‌خطر نیستند و همچنان می‌توانند اثرات منفی بر سلامتی مانند علائم انسداد ریه داشته‌باشند.

۴. سیگار الکترونیکی بخار آب

سیگارهای الکترونیکی بخار آب که به عنوان بخارساز یا قلم بخار آب نیز شناخته‌می‌شوند، با حرارت دادن محلول مایع که معمولا حاوی نیکوتین، طعم‌دهنده‌ها و سایر مواد شیمیایی است، کار می‌کنند. بخار تولید‌شده توسط سیگارهای الکترونیکی به‌عنوان «بخار آب» نامیده می‌شود، اما در حقیقت، این یک آئروسل است که ممکن است حاوی انواع مختلفی از مواد شیمیایی از جمله پروپیلن گلیکول و گلیسیرین باشد. توصیه می‌کنیم قبل از خرید سیگار الکترونیکی بخار اب اطلاعات بیشتری درباره کارکرد آن به دست آورید.

بهترین روش برای ترک سیگار چیه؟

همین حالا مشاوره بگیر!

۵. سیگالیکس یا Cigalikes

این سیگار الکترونیکی از نظر اندازه و شکل شبیه سیگارهای تنباکوی سنتی هستند. آنها یکبار مصرف بوده و عمر باتری محدودی دارند.

۶. ویپ‌ جعبه ای

مدل‌های جعبه‌ای ویپ، بزرگتر و قدرتمندتر از سایر سیگارهای الکترونیکی هستند. آنها شکل جعبه مانندی دارند و می‌توانند با مخازن، باتری‌ها و کویل‌های مختلف سفارشی شوند.

۷. ویپ قلمی

این سیگارهای الکترونیکی بلند و باریک بوده و شبیه خودکار هستند. استفاده و دوباره پر کردن آن‌ها آسان است به همین دلیل به انتخابی محبوب برای مبتدیان تبدیل شده است.

۸. سیگار الکترونیکی یکبار مصرف

این سیگارهای الکترونیکی از قبل با مایع الکترونیکی پر شده‌اند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که فقط یک‌بار از آن‌ها استفاده شود. این نوع از سیگار ویپ، برای مسافرت یا برای کسانی که می‌خواهند ویپ را امتحان کنند، مناسب است.

سیگارهای الکترونیکی بلند و باریک بوده و شبیه خودکار هستند.
سیگارهای الکترونیکی بلند و باریک بوده و شبیه خودکار هستند.

۹. سیگار الکترونیکی طعم دار

سیگارهای طعم‌دار بیشترین ریسک بیماری های قلبی را در میان سایر سیگارهای الکترونیکی دارند. طعم‌های شیمیایی نیکوتین منجر به اثرات نامطلوب جدی بر روی تمام اندام‌های بدن می‌شوند. یک حلال حاوی پروپیلن گلیکول و گلیسیرین گیاهی در آن وجود دارد که علت اصلی آسیب به مجاری تنفسی می‌شود.

تفاوت سیگار الکترونیکی و سیگار معمولی چیست؟ (ضرر سیگار الکترونیکی نسبت به سیگار)

اثرات بلندمدت سیگار کشیدن از جمله ریسک بالای سکته مغزی، بیماری‌های قلبی و انواع سرطان کاملا ثابت شده‌است. بر اساس گزارشی که کمیته کنترل و پیشگیری بیماری منتشر کرده‌است، از هر پنج نفر، یک نفر به‌دلیل مصرف سیگار فوت می‌کند. در این میان ظاهراً سیگار الکترونیکی، گزینه کم‌خطرتری برای افرادی است که می‌خواهند سیگار را ترک کنند.

استفاده از سیگار برقی برای ترک سیگار به‌معنای بی‌خطر بودن آن نیست. حتی اگر مایع ویپ فاقد نیکوتین باشد هم ممکن است اثرات سوء آن گریبان‌گیر مصرف‌کننده شود. تا به ‌امروز شواهد کمی درباره اثرات بلندمدت ویپ ارائه شده‌است، چراکه دست‌ کم ۱۰ ‌سال طول می‌کشد تا تأثیر ویپ بر ریه‌ها مشخص شود. اما تجربیات مربوط به سیگار نشان می‌دهند که ویپ هم اثرات منفی سلامتی مشابه مثل بیماری مزمن انسدادی ریه، بیماری قلبی و سرطان را به‌دنبال خواهدداشت. در این‌باره دکتر روانشناس که در زمینه اعتیاد و مواد مخدر مهارت دارد، اطلاعات بیشتری را می‌تواند انتقال دهد.

ویپ و سیگار الکترونیکی چه تفاوتی دارند؟

«ویپ» و «سیگار الکترونیکی» یا سیگار مصنوعی برای ترک که اغلب به‌جای یکدیگر استفاده می‌شوند، تفاوت جزئی باهم دارند. ویپ‌ها نوعی سیگار الکترونیکی هستند که از یک مخزن یا کارتریج قابل شارژ برای نگهداری مایع الکترونیکی استفاده می‌کنند، درحالی‌که سیگارهای الکترونیکی معمولا از کارتریج‌های یک‌بارمصرف استفاده می‌کنند. ویپ‌ها همچنین گزینه‌های جذاب‌تری مانند وات قابل تنظیم و کنترل دما را ارائه‌می‌دهند.

برندهای مختلف ویپ و انواع سیگار الکترونیکی

در جدول زیر به معرفی انواع ویپ پرداخته‌ایم.

انواع سیگار الکترونیکیبرندهای مختلف
سیگار الکترونیکی پادJuul
سیگار الکترونیکی iqosVuse
سیگار الکترونیکی بدون نیکوتینBlu
سیگار الکترونیکی بخار ابLogic
سیگارهای الکترونیکی یکبار مصرفVaporesso
ویپ‌ جعبه‌ایSmok
ویپ قلمیAspire
سیگالیکس یا CigalikesInnokin
برندهای مختلف سیگار الکترونیکی

قیمت سیگار الکترونیکی ویپ چقدر است؟

قیمت انواع سیگار الکترونیکی بسته‌به برند، نوع ویپ و محلی که خریداری می‌کنید، می‌تواند متفاوت باشد. در تهران میانگین قیمت ویپ حدود ۲ تا ۴ میلیون و قیمت جویس (محلولی که در مخزن ویپ می‌ریزند)، حدود ۴۰۰ تومان است. با‌این‌حال، گزینه‌های ارزان‌تری نیز برای کسانی که بودجه کمی دارند وجود‌ دارد.

سیگار الکترونیکی را از کجا بخریم؟ (فروشگاه سیگار الکترونیکی در تهران)

فروشگاه‌های سیگار الکترونیکی زیادی در تهران وجود دارند که محصولات متنوعی را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند. این فروشگاه‌ها معمولا انواع سیگارهای الکترونیکی، جویس و محلول موردنیاز ویپ و سایر لوازم جانبی مرتبط را می‌فروشند. با‌این‌وجود، مهم است که به یاد داشته‌باشید سیگار الکترونیکی می‌تواند اثرات منفی بر سلامتی داشته‌باشد. ممکن است برخی افراد سیگار الکترونیکی داروخانه را برای ترک سیگار مفید بدانند، اما این یک جایگزینی مخرب‌تر است و شما از اعتیاد به سیگار به اعتیاد به ویپ پناه‌ می‎برید؛ یعنی مشکل را حل نمی‌کنید بلکه صورت مساله را عوض می‌کنید زیرا ضرر سیگار الکترونیکی می‌تواند حتی در مواردی بیشتر از سیگار باشد. به جای جایگزینی اعتیاد، بهتر است با مشاوره با پزشک به فکر درمان اساسی اعتیاد باشید.

همین حالا از بهترین دکتر مشاوره ترک اعتیاد بگیر!

سیگار الکترونیکی چگونه کار میکند؟ (طرز استفاده از سیگارهای الکترونیکی)

بیشتر سیگارهای الکترونیکی از اجزای زیر تشکیل شده‌اند:

  • قسمت دهانی: کارتریج یا محفظه‌ای که به یک سر لوله وصل شده‌است. درون آن، حفره پلاستیکی کوچکی حاوی مواد جاذب شناور در محلول مایع قرار دارد.
  • دستگاه اسپری: مایع را گرم می‌کند و باعث تبخیر و عبور فیلتر سیگار الکترونیکی می‌شود تا فرد بتواند محلول را استنشاق کند.
  • باتری: توان المنت گرما از باتری تامین می‌شود.
  • سنسور: وقتی فرد به دستگاه مک می‌زند،، سنسور هیتر فعال می‌شود.
  • مایع: مایع یا عصاره الکترونیکی حاوی ترکیبی از نیکوتین، باز (معمولا گلیکول پروپیلن) و اسانس است.

زمانی‌که فرد قسمت دهانی را می‌مکد، المنت گرمایی مایع را تبخیر می‌کند و همزمان لامپ انتهای سیگار الکترونیکی روشن می‌شود. فرد همان مایع را استنشاق می‌کند و دود حاصل از گازی که گرم شده، مثل دود حاصل از سیگار تنباکویی به ریه‌ها می‌رسد. پس از اینکه فرد نفسش را بیرون می‌دهد، ابری از بخار در هوا پخش می‌شود.

میزان نیکوتین مایع از بسیار زیاد تا صفر متغیر بوده و اسانس‌ها هم بسیار متنوع هستند. برخی سیگارهای الکترونیکی طعم سیگارهای معمول و سنتی را دارند و دقیقاً با همان طعم برندهای مشخص و مطرح ساخته شده‌اند.

متن انگلیسی: «You don’t actually light up an e-cig; they’re powered by a rechargeable lithium battery. Instead of burning tobacco, the “e-liquid” is vaporized in a heating chamber when the user inhales.»
ترجمه فارسی: «شما در واقع یک سیگار الکترونیکی را روشن نمی‌کنید. آن‌ها توسط یک باتری لیتیومی قابل شارژ تغذیه می‌شوند. به جای سوزاندن تنباکو، مایع الکترونیکی در یک محفظه گرمایی هنگام استنشاق کاربر تبخیر می‌شود.»

به نقل از سایت webmd

عکس سیگار الکترونیکی

تصویر زیر، نمونه‌ای از سیگر الکترونیکی را نشان می‌دهد.

برخی سیگارهای الکترونیکی طعم سیگارهای معمول و سنتی را دارند و دقیقاً با همان طعم برندهای مشخص و مطرح ساخته شده‌ اند.
برخی سیگارهای الکترونیکی طعم سیگارهای معمول و سنتی را دارند و حتی برخی‌ها دقیقاً با همان طعم برندهای مشخص و مطرح ساخته شده‌اند.

آیا وجود نیکوتین در مایع سیگار الکترونیکی مهم است؟

چه با نیکوتین، چه بدون آن، ویپ گزینه چندان سالمی نیست. اما مصرف ویپ حاوی نیکوتین، ریسک وابستگی و اعتیاد را چند برابر می‌کند. مصرف ویپ‌های فاقد نیکوتین به ‌نسبت مصرف سیگار، خطرات کمتری برای سلامتی دارد. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC) مصرف سیگار معمولی، اثرات جانبی منفی گسترده‌ای بر سلامت فرد می‌گذارد از جمله ریسک بیشتر ابتلا به بیماری قلبی، سکته، و سرطان.

شاید مصرف ویپ‌های بدون نیکوتین، گزینه کم‌خطرتری برای افرادی باشد که قصد ترک سیگار دارند. البته باید بدانید که مصرف سیگارهای الکترونیکی نیکوتین‌دار و فاقد نیکوتین هر دو برای سلامتی مضر است. وابستگی به نیکوتین یکی از خطرات اصلی مصرف ویپ‌های نیکوتین‌دار است.

پژوهشی که در سال ۲۰۱۵ انجام‌شده، نشان می‌دهد افرادی که ویپ حاوی نیکوتین می‌کشند به ‌نسبت افرادی که ویپ بدون نیکوتین مصرف می‌کنند، بیشتر به نیکوتین وابسته می‌شوند. ویپ‌های نیکوتین‌دار به‌خصوص برای جوانان خطرناک هستند؛ چراکه احتمال شروع مصرف سیگارهای معمولی در آینده را در آنها افزایش می‌دهند. عصاره فاقد نیکوتین این سیگارهای الکترونیکی حاوی مواد سمی خطرناکی مثل مایعات قلیایی و طعم‌دهنده‌ها است. مطالعات نشان‌می‌دهند ویپ فاقد نیکوتین موجب آسیب به سیستم تنفسی، مرگ سلولی، التهاب، و صدمه‌‌زدن به رگ‌های خونی می‌شود.

مضرات و عوارض سیگار الکترونیکی چیست؟

تولیدکننده‌ها ادعا دارند سیگارهای الکترونیک، به ‌اندازه سیگار مضر نیستند و خطرات سلامتی مصرف دخانیات را دور می‌زنند، به‌همین دلیل می‌توانند جایگزین سالمی برای سیگار باشند. شاید ترک سیگار با سیگار الکترونیکی به بعضی‌ افراد کمک کرده‌باشد، اما شواهد حاکی از خطرات و مضرات جدی سیگارهای الکترونیک هستند، به‌خصوص برای افرادی که سیگار سنتی مصرف نمی‌کنند، مصرف سیگار الکترونیکی بیشتر از سودش، ضرر دارد. اگر در میان اطرافیان خود فردی را می‌شناسید که از عوارض مصرف سیگار الکترونیکی رنج می‌برد، توصیه می‌کنیم از مشاوره روانشناسی تلفنی استفاده کنید که امکان استفاده از آن در سایت دکترتو وجود دارد.

اکنون زمان آن رسیده که با عوارض سیگار برقی آشنا شوید:

۱. تأثیر مصرف سیگار الکترونیکی روی قلب

مطالعات اولیه نشان می‌دهند که مصرف ویپ خطرات بالقوه‌ای برای سلامت قلب دارد. ذرات آئروسل مایع الکترونیکی حاوی ریز ذرات، عامل اکسیداسیون، آلدهیدها، و نیکوتین هستند. زمانی‌که این مایع استنشاق ‌شود، آئروسل‌ها بر سیستم گردش خون و قلب تأثیر می‌گذارند.

در هر یک پُکی که فرد به ویپ می‌زند، نیکوتین موجود در آن موجب بالا رفتن ضربان قلب و افزایش فشارخون می‌شود و در نهایت در بلندمدت بر سلامت قلب تأثیر منفی می‌گذارد. احتمال ابتلا به بیماری قلبی در افرادی که سیگار معمولی می‌کشند یا سیگار الکترونیکی مصرف می‌کنند، به یک اندازه است. البته شواهد پژوهشی نشان می‌دهد که مصرف سیگارهای الکترونیکی می‌تواند موجب افزایش ریسک سکته مغزی، حمله قلبی و بیماری قلبی گردد.

۲. تأثیر مصرف سیگار الکترونیکی روی ریه

براساس یافته‌های پژوهشی، مصرف ویپ تأثیرات منفی بر ریه‌ها می‌گذارد، اما هنوز اطلاعات و داده‌ها در این زمینه کافی نیستند. در سال ۲۰۱۵، تأثثیرات مایع اسانس‌دار ویپ‌ها بر سلول‌های ریه انسان و موش بررسی شد و عوارضی مثل مسمومیت، اکسیداسیون و التهاب در هر دو سلول موجود زنده به‌دست‌آمد. البته نمی‌توان این نتایج را به مصرف ویپ در زندگی واقعی تعمیم داد.

در سال ۲۰۱۸، عملکرد ریه ۱۰ نفر که هرگز سیگار نکشیده بودند، بلافاصله پس از مصرف مایع فلوید حاوی نیکوتین و فاقد نیکوتین بررسی شد. در این آزمایش عملکرد ریه‌ در هر دو حالت مصرف مایع نیکوتین‌دار و فاقد نیکوتین در مقایسه با افراد سالم از حالت نرمال خارج شده‌بود. البته باتوجه به محدود بودن جامعه آماری این پژوهش، نمی‌توان نتایج آن را به همه افراد جامعه و مصرف‌کننده تعمیم داد.

تأثیر مصرف سیگار الکترونیکی روی ریه چیست؟
در هر یک پُکی که فرد به ویپ می‌زند، نیکوتین موجود در آن موجب بالا رفتن ضربان قلب و افزایش فشارخون می‌شود و در نهایت در بلندمدت بر سلامت قلب تأثیر منفی می‌گذارد.

۳. تأثیر مصرف سیگار الکترونیکی روی دندان و لثه

به ‌نظر می‌رسد مصرف ویپ‌ تأثیرات مخرب و مضری بر بهداشت دهان داشته‌باشد. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۸ انجام شد، نشان‌می‌دهد قرار گرفتن در معرض آئروسل سیگارهای الکترونیکی باعث می‌شود سطوح دندان بیشتر مستعد ایجاد باکتری باشد. به‌علاوه مصرف ویپ می‌تواند ریسک پوسیدگی دندان را افزایش دهد.

در مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۶ هم ثابت شد که مصرف این مدل سیگارها موجب التهاب لثه می‌شود . التهاب لثه خود عامل رشد بیماری‌های دندانی است. سوزش و تحریک لثه‌ها، گلو و دهان از دیگر عوارض این سیگارها هستند. گفته‌می‌شود سیگارهای الکترونیکی نیکوتین‌دار و فاقد نیکوتین هر دو، بافت و سلول‌های دهانی افراد غیرسیگاری را هم از بین می‌برند.

۴. عوارض بدنی و جسمی ناشی از مصرف ویپ

بر اساس گزارشات، مصرف ویپ موجب اختلال در فعالیت سلول‌ها، تنش اکسایشی، و آسیب به DNA می‌شود. برخی تغییرات سلولی ناشی از مصرف سیگارهای الکترونیکی در بلندمدت، خود منجر به ابتلا به سرطان می‌شوند. البته درحال حاضر اطلاعات موثقی درباره سرطان‌زا بودن مصرف ویپ‌ها در اختیار نیست. اما همان‌طور که پیشتر اشاره‌شد، مصرف آنها عوارض سویی در برخی گروه‌های سنی به‌خصوص جوانان خواهد‌داشت. مصرف ویپ‌های نیکوتین‌دار، روند رشد مغز در افراد زیر ۲۵ سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. 

عوارض ویپ فاقد نیکوتین چیست؟

عوارض بلندمدت مایعات بدون نیکوتین ویپ‌های سنتی هنوز مشخص نیست. ولی در ادامه می‌توانید با برخی از عوارض جانبی کوتاه‌مدت مصرف ویپ‌های فاقد نیکوتین آشنا شوید:

۱. سوزش دهان و گلو

عصاره درون ویپ در اثر گرما باعث سوزش دهان و مجاری تنفسی می‌شود. براساس یافته‌های پژوهشی، هر یک پُک از قلم شیشه‌ای بدون نیکوتین حاوی مقداری از دو مایع قلیایی متداول گلیسیرین و پروپیلین‌گلیکول است که می‌تواند منجر به  سوزش و آزار مصرف‌کننده شود. حتی تبخیر این مواد موجب ایجاد ترکیبات سرطان‌زا می‌گردد.

۲. التهاب ریه

مصرف ویپ فاقد نیکوتین موجب تحریک واکنش سیستم ایمنی می‌شود. نتایج یک مطالعه آزمایشگاهی نشان‌می‌دهد قرار گرفتن در معرض مصرف ویپ می‌تواند باعث واکنش التهابی در سلول‌های سیستم عصبی و علائم بیماری ریه شود. این واکنش التهابی ریه‌ها یا گلو، بارزترین نشانه مصرف سیگار الکترونیکی است. مصرف بیش ازحد ویپ ایجاد واکنش‌ التهابی در کل بدن را هم به دنبال دارد. همچنین قرار گرفتن در معرض ترکیبات عصاره‌های طعم‌دار ویپ‌ها، موجب ایجاد واکنش‌ التهابی در برخی گلبول‌های سفید خون می‌شود. این التهاب بر عملکرد این سلول‌ها در سیستم ایمنی تأثیر می‌گذارد.

۳. مسمومیت بدن

مایع سیگارهای الکترونیکی فاقد نیکوتین ممکن است موجب مسمومیت سلول‌ها شود. بر اساس یافته‌های پژوهش آزمایشگاهی، قرار گرفتن در معرض بخار سیگار الکترونیکی با مرگ سلولی همراه است، حتی اگر نیکوتینی وجود نداشته‌باشد. سلول‌های آسیب‌دیده درون ریه‌ها می‌مانند و در مقابل مواد سمی، ذرات عفونی، و آلرژن‌های موجود در هوا، از بدن دفاع می‌کند.

همچنین گفته‌می‌شود قرار گرفتن در معرض افزودنی‌های طعم‌دار سیگار الکترونیکی می‌تواند به سلول‌های عروق خونی قلب آسیب برساند و نقش به‌سزایی در سلامت بلندمدت قلب ایفا ‌کنند. مرگ این سلول‌ها منجر به مشکلات قلبی-عروقی مثل فشار خون بالا، دیابت و بیماری قلبی می‌شود. این مورد در مواردی که فرد ناگهانی سیگار را ترک می‌کند، می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوارض ترک سیگار محسوب شود.

عوارض مصرف ویپ‌ نیکوتین دار چیست؟

افزایش ریسک بیماری‌های تنفسی، قلبی، گوارشی، نقص سیستم ایمنی و سلامت دستگاه تناسلی از جمله خطرات مصرف سیگار الکترونیکی نیکوتین‌دار به‌شمار‌می‌آیند. نیکوتین ویژگی‌ سرطان‌زایی دارد و اعتیادآور است.

مشکلات سلامتی بلندمدت ناشی از مصرف ویپ، نیکوتین‌دار یا فاقد نیکوتین، نیازمند بررسی و پژوهش‌های بیشتر است. به‌طورکلی مصرف ویپ‌های بدون نیکوتین به‌نسبت ویپ‌های نیکوتین‌دار، کم‌خطرتر است. بر اساس مطالعات پژوهشی، افرادی که سیگار الکترونیکی نیکوتین‌دار مصرف کرده‌اند به ‌نسبت افرادی که نسب به خرید سیگار الکترونیکی بدون نیکوتین اقدام کردند، وابستگی بیشتری به ویپ خواهند‌داشت. مایع درون ویپ نیکوتین‌دار باعث افزایش چشم‌گیر فشارخون می‌شود و این اثر تا مدتی پس از مصرف ویپ هم در فرد باقی‌می‌ماند. موارد زیر از جمله عوارض شایع وجود نیکوتین در ویپ‌ها به شمار می‌رود:

  • استفراغ و حالت تهوع
  • سرگیجه
  • سوزش چشم
  • احساس گرگرفتگی
  • تپش قلب

پیشگیری و باورهای غلط درباره مصرف سیگار الکترونیکی

اگر نگران اثرات جانبی مصرف سیگارهای الکترونیکی هستید، راهکارهای زیر کمک‌می‌کنند تا حدی خیالتان راحت شود:

  • لیست مواد اولیه را مشاهده کنید: با تولیدکننده تماس بگیرید تا بدانید چه مواد اولیه‌ای درون مایع ویپ موجود است. اگر تولیدکننده لیست مواد اولیه را در اختیارتان قرار ندهد، احتمالا محصول بی‌خطری نیست.
  • ویپ‌های اسانس‌دار مصرف نکنید: ویپ‌های غیرطعم‌دار، عوامل طعم‌دهنده سمی کمتری دارند.
  • میزان نیکوتین را در نظر داشته‌باشید: اگر به ‌خاطر ترک سیگار سراغ ویپ رفتید، باید دوز نیکوتین مصرفی را به‌تدریج کم‌‌کنید. استفاده از سیگار الکترونیکی فاقد نیکوتین می‌تواند اثرات جانبی مصرف را کاهش دهد.
  • به مقدار کافی مایعات بنوشید: برای جلوگیری از علائمی مثل خشکی دهان و کمبود آب بدن، بلافاصله پس از ویپ کشیدن، آب بنوشید.
  • پس از مصرف مسواک بزنید: به‌منظور کاهش اثرات جانبی مصرف ویپ، دندان‌های‌ خود را مرتب مسواک بزنید.

باورهای غلط زیادی در رابطه با مصرف ویپ‌ها وجود دارند که برخی افراد نادانسته با شنیدن آ‌ن‌ها در دام مصرف این سیگارها می‌افتند و سلامتی خود را به‌خطر می‌اندازند.

اگر به ‌خاطر ترک سیگار سراغ ویپ رفتید، باید دوز نیکوتین مصرفی را به‌تدریج کم‌‌ کنید.
اگر به ‌خاطر ترک سیگار سراغ ویپ رفتید، باید دوز نیکوتین مصرفی را به‌تدریج کم‌‌کنید.

۱. ویپ به ترک سیگار کمک می کنند

نخستین باور اشتباه این است که فکر کنید با کمک ویپ‌ها می‌توانید با سیگار کشیدن خداحافظی کنید. اما صادقانه بگوییم که سازمان غذا و داروی آمریکا به ‌هیچ‌وجه نقش مصرف ویپ در ترک سیگار را تأیید نمی‌کند. اکثر افراد پس از اینکه سیگار معمولی را ترک کردند، همچنان به مصرف سیگارهای الکترونیکی ادامه می‌دهند. این مسئله با تداوم ورود نیکوتین و مواد شیمیایی مضر به بدن برابری می‌کند.

۲. خطر ویپ کمتر از سیگار سنتی و معمولی است

ویپ‌ها علاوه‌بر مواد سمی و سرطان‌زا، حاوی استون هستند که نقش حلال دارد. استنشاق استون موجب تحریک و سوزش چشم و پوست می‌شود. مصرف طولانی‌مدت ویپ به‌واسطه مواد شیمیایی مضر داخل آن با ابتلا به سرطان همراه خواهدبود.

۳. بخار آب ویپ‌ خطر ندارد

باید بدانید که ویپ بخار آب تولید نمی‌کند، بلکه چیزی شبیه مه آئروسل از خود بیرون می‌دهد. این دود و مه حاوی ریزذراتی است که ورودشان به ریه خطرناک و مضر خواهدبود.

۴. دود سیگار الکترونیکی برای سایرین خطرناک نیست

می‌دانید که استنشاق دود سیگار برای افراد غیرسیگاری بسیار خطرناک‌تر از افراد سیگاری‌ است. دود سیگاری که روی وسایل و لباس‌ها باقی‌می‌ماند، علاوه‌بر ایجاد بوی بد و آزاردهنده، باعث ابتلا به بیماری‌های تنفسی خطرناک می‌گردد. درست است که ویپ بوی بدی ندارد، اما ترکیبات و مواد شیمیایی که از آن خارج می‌شوند، در محیط‌های سربسته آلودگی به وجود می‌آورد. ریزذرات موجود در بخار خارج‌شده از ویپ، جذب پوست شده یا همراه تنفس عمیق وارد ریه‌ها می‌گردند.

۵. ویپ ها اعتیادآور نیستند

یک واقعیت ترسناک درباره ویپ‌ها وجود دارد که شاید از آن اطلاع نداشته‌باشید. سیگار الکترونیکی بیست برابر بیشتر از سیگار عادی نیکوتین دارد و این مورد به خوبی از طریق تست اعتیاد قابل اثبات است. مصرف ویپ باعث می‌شود مغز به ‌دنبال دریافت نیکوتین بیشتری باشد. به ‌همین دلیل میل به مصرف ویپ بیشتر می‌شود و در نتیجه ترک آن سخت‌تر خواهدبود.

در مورد انتخاب بهترین مارک ویپ ، توصیه می‌شود به مواد و ترکیبات ساخت مایع آن توجه کنید و فقط به دنبال پایین‌ترین قیمت ویپ نباشید. در هر صورت پیشنهاد ما استفاده از ویپ اسموک حتی با هدف ترک سیگار نیست، چراکه با مشکلات دیگری مواجه خواهیدشد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

باتوجه به واقعیت‌های مهمی که درباره مصرف ویپ‌ وجود دارد، توصیه می‌کنیم از این محصول استفاده نکنید. بیشتر مراقب سلامتی خود باشید. این چند نکته را به خاطر بسپارید:

  • مصرف سیگار الکترونیکی به ‌نسبت سیگارهای عادی خطر کمتری دارد اما این نکته به ‌منزله سالم بودن‌ ویپ‌ها نیست.
  • مصرف آن برای ریه و قلب مضر است.
  • ویپ‌ها به همان اندازه سیگارهای عادی اعتیادآور هستند.
  • ترک ویپ تنها و بهترین گزینه ممکن نیست.

اگر سؤالی در مورد ترک سیگار الکترونیکی و عوارض آن دارید، می‌توانید در وب‌سایت دکترتو از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی استفاده کنید. همچنین با استفاده سیستم نوبت‌دهی پزشکان متخصص، به‌راحتی می‌توانید از دکتر روانپزشک نوبت بگیرید.

پرسش‌های متداول

ویپ ضرر کمتری نسبت به سیگار دارد اما برای افراد غیر سیگاری و جوانان توصیه نمی‌شود زیرا کاملا بی‌ضرر نیست.

ویپ بیست برابر بیشتر از سیگار عادی نیکوتین دارد. مصرف ویپ باعث می‌شود مغز به ‌دنبال دریافت نیکوتین بیشتری باشد. به ‌همین دلیل میل به مصرف ویپ بیشتر می‌شود و در نتیجه ترک آن سخت‌تر خواهدبود. برای فردی که احساس می‌کند در ترک سیگار دچار مشکل زیادی شده است، استفاده از مشاوره تلفنی دکتر روانپزشک در وب‌سایت دکترتو را توصیه می‌کنیم که همین الان می‌توان نسبت به آن اقدام کرد.

درباره سیگار الکترونیکی طعم‌دار تجدید نظر کنید و ویپ‌های اسانس‌دار مصرف نکنید. ویپ‌های غیرطعم‌دار، عوامل طعم‌دهنده سمی کمتری دارند.

تولیدکنندگان ادعا می‌کنند که سیگارهای الکترونیکی خطرات سلامتی ناشی از سیگار کشیدن را دور می‌زنند و جایگزینی سالم را ارائه می‌دهند. در حالی که این دستگاه ها ممکن است به برخی از افراد کمک کند تا سیگار را ترک کنند، شواهدی وجود دارد که ویپ می‌توانند خطرات جدی برای سلامتی داشته باشند، به ویژه برای افرادی که سیگار سنتی نمی‌کشند.

وقتی باتری آن کم یا خالی است، شارژر را به انتهای سیگار برقی وصل کنید.

سیگارهای الکترونیکی بدون خطر نیستند و امکان سرطان‌زا بودن آن‌ها وجود دارد.

در حقیقت هر دستگاه سیگار برقی، چه به عنوان یک گزینه سالم به بازار عرضه شود یا خیر، ایمن نیست و نمی‌توان با قاطعیت گفت بهترین سیگار الکترونیکی کدام است!

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سیگار الکترونیکی

  1. پیمان گفت:

    سلام،دوستان بنظرمن درسته که هیچکدوم بیضرر نیستن،ولی اگه واقعاباعث بشه سیگارو بذاری کنار،که خیلی خوبه،،،،نیکوتینش مرغوبتره،قطران و کاغذ نداره،،البته خودم در اینکه چه نوعی بگیرم هنوز گیرم!!
    پاد،،ویپ؟!! ماشالله انواع مدلها که نمیشه تمرکز کرد!!

  2. پیمان گفت:

    سلام دوستان ،من از این

  3. پیمان گفت:

    سلام،دوستان بنظرمن درسته که هیچکدوم بیضرر نیستن،ولی اگه واقعاباعث بشه سیگارو بذاری کنار،که خیلی خوبه،،،،نیکوتینش مرغوبتره،قطران و کاغذ نداره،،البته خودم در اینکه چه نوعی بگیرم هنوز گیرم!!

  4. سلام فرداد هستم گفت:

    من حقیقتش میخاستم دستکاه پاد بخرم سیگاری هستن

    1. میلاد گفت:

      پاد از سیگارم بدتره چون سالتش از گیلیسرینه و مواد نگهدارنده که سرطانه بنظر من ایکاس خیلی بهتره چون فقط بخار سیگاره اگه میخوای پاد بگیری همون سیگار بکشی بهتره

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از راهنمایی شما
        هر دو مضرات مخصوص به خود را دارند

  5. محمد گفت:

    من از وقتی استفاده میکنم حساسیت پوستی گرفتن خارش و قرمزی ممکنه از این باشه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام محمد عزیز
      بله
      افرادی که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند، شش برابر بیشتر از افرادی که سیگار الکترونیکی مصرف نمی‌کنند، در معرض ابتلا به درماتیت تماسی هستند. شایع ترین علائم درماتیت تماسی شامل قرمزی، خارش و تورم است. پوست ممکن است در موارد شدید در اثر بثورات، تاول بزند یا ترک بخورد.

  6. محمد گفت:

    من از وقتی استفاده میکنم حساسیت پوستی گرفتن خارش و قرمزی ممکنه از این باشه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام محمد عزیز
      بله
      افرادی که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند، شش برابر بیشتر از افرادی که سیگار الکترونیکی مصرف نمی‌کنند، در معرض ابتلا به درماتیت تماسی هستند. شایع ترین علائم درماتیت تماسی شامل قرمزی، خارش و تورم است. پوست ممکن است در موارد شدید در اثر بثورات، تاول بزند یا ترک بخورد.
      سالم باشید

  7. Babak.sh گفت:

    سلام.وادب نظرتون رو راجب سیگار iqos الکترونیکی شرکت فلیپ موریس میفرمایید. چون ادعا می‌کنند ۹۵ درصد زیان سیگارهای واقعی رو نداره چون توتون و کاغذ و چسب و…. نمیسوزه و این سیگار قطران نداره آیا این گفته ها راجب این سیگار الکترونیکی درست است و مانند بقیه سیگارهای الکترونیکی واقعا ضرر آن یک بیستم سیگار واقعی هست ممنونم از راهنماییتون

  8. ناشناس گفت:

    از نظر بار روانی به سیگار گرایشم بسیار منفی شده حتی از بوی قهوه و نسکافه متنفر شدم اما می دونم داستان نیکوتین باید تمام بشه و پاد هم باید به زودی بره.. با پاد متوجه شدم که سیگار و سیگار الکترونی همگی بازی بیشتر نیستند و نیکوتین هست که هیولای کوچک مغز ماست.. ذیگه از ژست سیگار متنفر شدم.

  9. آرین گفت:

    به نظر من ویپ به هر حال بهتره من الان ۳ روز ویپ میکشم … روزی چند کام شاید ۱۰ کام میگیرم هر روزم کمترش میکنم … خلط سیگار میاورد اصلا نمیاره … سینم بعد ۳ روز درد نداره به مرور کمتره … اگر به فکر واقعا ترک سیگار باشیم … جایگزین خوبه … دور من همه سیگار می کشند .. و چند ماه همشون ویپ گرفتند … وقتی دیدم ویپ هم گذاشتند کنار بعضی هاشون .. خودمم خریدمش .. واقعا تو ۳ روز فرقش با سیگار کاملا فهمیدم … خودمم گول نمیزنم .. هردو خوب نیستند … ولی یرای ترک به من که داره کمک میکنه

  10. وحید گفت:

    سیگار خیلی بهتر از ویپه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز هر دو حاوی نیکوتین و مواد مضر برای سلامتی ریه و بدن دارند.

      1. مممم گفت:

        هر چی باشه ۹۰ درصد از سیگار بهتره

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          هیچ ماده مخدری برای بدن سوداور نیست و بهتره برای ترک هر گونه از این مواد اقدام کنید.