رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) روشی موثر برای افرادی با احساسات شدید

آنچه در این مقاله می‌خوانید

رفتار درمانی دیالکتیکی بهترین و موثرترین روش برای بهبود شرایط بیماران مبتلا به اختلالات شخصیت مرزی است. به نوعی می‌توان گفت که این روش درمانی در آغاز برای درمان افراد مبتلا به این بیماری ایجاد و معرفی شد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 5 دقیقه
رفتار درمانی دیالکتیکی چیست؟

رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) نوعی درمان گفتاری است. این روش درمانی مبتنی بر درمان شناختی رفتاری (CBT) است. این روش به‌خصوص برای افرادی که احساسات بسیار شدیدی را تجربه می‌کنند، مناسب است. شناخت این روش درمانی به شما کمک می‌کند که در صورت نیاز به آن روی آورید. اگر نیازمند صحبت درباره مشکلات زندگی با یک فرد خبره هستید بهتر است به یک روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید. شما می‌توانید برای مشاوره گرفتن چه به شکل حضوری و چه به صورت آنلاین و غیرحضوری از طریق وبسایت دکترتو اقدام کنید. دکترتو به شما امکان پیدا کردن بهترین متخصصان با توجه به نیاز و فیلترهای مورد نیازتان را می‌دهد.

رفتار درمانی دیالکتیکی چیست؟

رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) نوعی گفتگو درمانی برای افرادی است که احساساتی شدید را تجربه می‌کنند؛ از جمله افرادی که شخصیت مرزی دارند. واژه «دیالکتیکی» به معنای تلاش برای درک این موضوع است که چگونه دو چیز که متضاد به نظر می‌رسند می‌توانند هر دو درست باشند. DBT می‌آموزد که دستیابی به هر دو هدف متناقض از هم به صورت همزمان می‌تواند ممکن باشد.

DBT همچنین در‌ مواردی نظیر شرایط گفته شده در ادامه کمک می‌کند:

  • احساسات دشوار خود را درک کرده و بپذیرید.
  • مهارت‌های مدیریت این احساسات را بیاموزید.
  • بتوانید تغییرات مثبتی در زندگی خود ایجاد کنید.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

تاریخچه رفتار درمانی دیالکتیکی

DBT در ابتدا در اواخر دهه ۱۹۷۰ توسط مارشا لینهان که در آن زمان محقق خودکشی بود، معرفی شد. او در واقع چیزی در مورد اختلال شخصیت مرزی نمی‌دانست اما بعداً متوجه شد که DBT برای درمان اختلال شخصیت مرزی به‌خوبی می‌تواند موثر باشد.

متن انگلیسی:
Dialectical behavior therapy (DBT) is an effective treatment to help people who experience very intense, negative emotions. Although it may be difficult and time-consuming to find the right DBT therapist for you, it’s important to keep trying. The sooner you can start therapy — and stay committed to it — the sooner you’ll have an improved quality of life
ترجمه متن:
رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) یک درمان موثر برای کمک به افرادی است که احساسات بسیار شدید و منفی را تجربه می‌کنند. اگر چه یافتن درمانگر DBT مناسب برای شما ممکن است دشوار و زمان‌بر باشد، مهم است که به تلاش خود ادامه دهید. هر چه زودتر بتوانید درمان را شروع کنید و به آن متعهد بمانید خیلی زودتر زندگی بهتر و باکیفیت‌تری خواهید داشت.

my.clevelandclinic

فعالیت های مختلف رفتار درمانی دیالکتیکی

رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) چندین تمرین را برای کمک به مدیریت احساسات قوی معرفی می‌کند. مهارت‌های اصلی ذهن آگاهی و تحمل پریشانی را با تکنیک‌هایی مانند تنفس عمیق و مراقبه ذهن آگاهی توانمند می‌کند. این تمرینات فرد را تشویق می‌کنند که در طول چالش‌های احساسی متمرکز و خونسرد باقی بماند.

کاربرد رفتار درمانی دیالکتیکی

رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) به‌ویژه برای افرادی که در مدیریت و کنترل احساسات خود مشکل دارند موثر است. ثابت شده که DBT برای درمان و مدیریت طیف گسترده‌ای از شرایط سلامت روان از جمله اختلال شخصیت مرزی (BPD) موثر است.

تاثیر رفتار درمانی دیالکتیکی چگونه افزایش می یابد؟
یادگیری مهارت‌های رفتار درمانی دیالکتیکی تاثیرات این روش را افزایش می‌دهد.

درمان دیالکتیکی اختلال شخصیت مرزی

رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) یک درمان سرپایی ساختاریافته بوده که برای درمان اختلال شخصیت مرزی (BPD) ایجاد شده است. رفتار درمانی دیالکتیکی مبتنی بر اصول شناختی-رفتاری است و در حال حاضر تنها درمان برای BPD به شمار می‌رود.

فواید رفتار درمانی دیالکتیکی

 رفتار درمانی دیالکتیکی فواید بسیاری به همراه دارد که عبارتند از:

  • رفتار درمانی دیالکتیک مبتنی بر شواهد است. 
  • فراتر از بیماری سلامت روان است و کیفیت زندگی افراد را بهبود می‌بخشد. 
  • علائم اضطراب، افسردگی، تروما و استرس را کاهش می‌دهد. از راه های درمان افسردگی است.
  • افکار و رفتارهای خودکشی و خودآزاری را کاهش می‌دهد. 
  • عزت نفس را افزایش می‌دهد.

تشخیص نیاز به رفتار درمانی دیالکتیکی (مناسب ترین افراد برای رفتار درمانی دیالکتیکی)

یک کاندیدای ایده آل برای رفتار درمانی دیالکتیکی شخصی است که در مدیریت موثر احساسات خود با مشکلات زیادی مواجه است. چنین افرادی اغلب ممکن است تحت تأثیر احساسات شدید قرار بگیرند، با نوسانات خلقی دست و پنجه نرم کنند، یا به‌سختی از پریشانی عاطفی بهبود یابند.

برای بهتر شدن حالت نیاز به متخصص داری؟

با یک کلیک مشاوره بگیر.

انواع روش رفتار درمانی دیالکتیکی

روش رفتار درمانی دیالکتیکی انواع مختلفی دارد که در ادامه نام برده و‌ هر یک را توضیح داده‌ایم:

۱. درمان فردی

به طور معمول، جلسات درمانی DBT شامل یک جلسه انفرادی در هفته با یک درمانگر آموزش دیده است. در طول جلسات هر فرد روی مسائل مهم زندگی خود تمرکز خواهد کرد. شما به‌عنوان یک مراجع تلاش خواهید کرد تا بررسی کنید که چگونه باورها، افکار و انتظاراتی که از دنیای خود دارید ممکن است به مشکلاتی که در زمینه‌های خاصی از زندگی خود دارید اضافه کند.

همچنین یاد خواهید گرفت که چگونه راه‌های جدیدی برای مدیریت مسائل و مشکلات پیدا کنید. علاوه بر این مهارت‌های DBT را تمرین خواهید کرد که به شما کمک می‌کند واقعیت و دنیایی را ایجاد کنید که می‌توانید با موفقیت در آن کار کنید.

۲. درمان گروهی

گروه درمانی شامل سخنرانی‌ها، بحث‌ها و فرصتی برای تمرین و اجرای تکنیک‌های آموزشی مختلف است. جلسات گروهی اغلب یک بار در هفته در طول حدود ۵ ماه برگزار می‌شوند. مهم است که فرد با شرکت در هر جلسه استفاده کافی را ببرد و از تمام مزایای این روش درمانی لذت و استفاده ببرد.

۳. مشاوره تلفنی

مشاوره تلفنی یک حالت درمانی در رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) است که برای کمک به مراجعان در تعمیم مهارت‌ها و جلوگیری از رفتارهایی نظیر خودکشی طراحی شده است.

متن انگلیسی:
The aim of DBT is to help you: Understand and accept your difficult feelings
ترجمه متن:
هدف DBT این است که به شما کمک کند احساسات دشوار خود را درک کرده و بپذیرید.

mind

اصول چهار گانه رفتار درمانی دیالکتیکی

آموزش مهارت‌های DBT از چهار ماژول تشکیل شده است: 

اصلتوضیحات
تمرکز حواستمرین ذهن آگاهی به افراد کمک می‌کند تا افکار، احساسات و تجربیات خود را در لحظه حال بدون قضاوت مشاهده کنند. این امر می‌تواند به افزایش پذیرش خود، کاهش افکار منفی و بهبود توانایی تمرکز کمک کند.
تحمل پریشانیDBT به افراد مهارت‌هایی برای مقابله با احساسات دشوار و پریشانی‌های روانی به جای اجتناب از آنها یا تلاش برای سرکوب آنها آموزش می‌دهد. این مهارت‌ها ممکن است شامل تکنیک‌هایی مانند تنفس عمیق، مدیتیشن و پذیرش رادیکال باشد.
تنظیم احساساتاین اصل بر آموزش مهارت‌های ارتباطی موثر، مانند قاطعیت، مذاکره و حل تعارض تمرکز دارد. این مهارت‌ها می‌تواند به افراد کمک کند تا روابط سالم‌تری با دیگران برقرار کرده و حفظ کنند.
اثربخشی بین فردیDBT به افراد کمک می‌کند تا احساسات خود را به روشی سالم شناسایی، درک و مدیریت کنند. این ممکن است شامل یادگیری نحوه برچسب‌گذاری احساسات، شناسایی محرک‌ها و ایجاد پاسخ‌های سالم برای مقابله باشد.
شرح اصول رفتار درمانی دیالکتیکی

این چهار اصل برای کمک به افراد در مدیریت بهتر رفتارها، احساسات و افکار طراحی و ارائه شده‌اند.

پروتکل های رفتار درمانی دیالکتیکی

تمامی پروتکل های رفتار درمانی دیالکتیکی عبارتند از:

  • مرحله آمادگی
  • مرحله تحلیل فردی
  • مرحله آموزش
  • مرحله اجرا و تمرین
  • مرحله تحول
  • مرحله حفظ پیشرفت

تفاوت درمان شخصیت مرزی با رفتار درمانی دیالکتیکی

رفتار درمانی دیالکتیکی‌ نوعی روش درمانی بوده که به طور به‌خصوصی برای افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی و در کنار آن برای کمک به افراد دارای افکار خودکشی یا رفتارهای خودآزاری ایجاد شده است.

میخوای برای رفع افکار خودکشی از رفتار درمانی کمک بگیری؟ مشاوره بگیر.

کارگاه رفتار دیالکتیکی

کارگاه رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) مفاهیم و مهارت‌هایی را ارائه می‌دهد تا به افراد کمک کند انتخاب‌های بیشتری داشته باشند، از نظر عاطفی آرام‌تر شوند و در زندگی خود حضور بیشتری داشته باشند. این کارگاه به بررسی مفاهیم کلیدی و مهارت‌های مفیدی مانند تحمل پریشانی، مدیریت احساسات و تقویت ارتباطات بین فردی می‌پردازد.

کتاب رفتار درمانی دیالکتیکی

کتاب تکنیک‌های رفتار درمانی دیالکتیکی نوشته متیو مک کی، جفری وود و جفری برنتلی کتابی موثر برای افزایش آگاهی در زمینه رفتار درمانی دیالکتیکی است.

پروتکل های رفتار درمانی دیالکتیکی چگونه است؟
پروتکل‌های رفتار درمانی دیالکتیکی به شما در بهبود شرایط روحی کمک زیادی خواهند کرد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

حالا که به طور کامل با رفتار درمانی دیالکتیکی آشنا شده و اطلاعات جامعی درباره آن بدست آوردید شاید تصمیم گرفته باشید با یک متخصص روانشناسی یا روانپزشک مشورت کنید. یک فرد متخصص در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند شرایط خود را بهبود ببخشید و به پیشرفت شرایط روانی خود کمک کنید. اگر دغدغه پیدا کردن یک پزشک متخصص را دارید از وبسایت دکترتو کمک بگیرید.

به کمک دکترتو می‌توانید خیلی راحت و سریع ویزیت آنلاین روانپزشک یا مشاوره آنلاین روانشناسی دریافت کنید. همچنین می‌توانید بدون هیچ دغدغه‌ای شرایط متخصصین مختلف را با هم مقایسه کرده و بهترین انتخاب را داشته باشید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

سه چارچوب نظری اصلی با هم ترکیب شده تا مبنای DBT را تشکیل دهند. اینها یک مدل زیست اجتماعی علوم رفتاری از توسعه مسائل مزمن سلامت روان، تمرین ذهن آگاهی ذن بودیسم و ​​فلسفه دیالکتیک است.

DBT بر نظریه BPD استوار است که پزشکان را بر آن می‌دارد تا روی احساسات و تنظیم هیجان در درمان تمرکز کنند.

ثابت شده است که DBT برای درمان و مدیریت طیف وسیعی از شرایط سلامت روان موثر است. از جمله:

    • اختلال شخصیت مرزی (BPD)

    • خودآزاری

    • رفتار خودکشی

    • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

    • اختلال مصرف مواد

    • اختلالات خوردن به ویژه اختلال پرخوری

    • افسردگی

  • اضطراب

DBT ابتدا برای درمان افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی طراحی شد. اما در حال حاضر برای درمان بسیاری دیگر از مشکلات سلامت روان هم استفاده می‌شود. نشان داده شده است که این روش درمانی در طیف وسیعی از گروه‌های سنی، از نوجوانان تا بزرگسالان کمک می‌کند.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن