پماد کلوبتازول چه کاربردی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کلوبتازول پماد موضعی برای کاهش التهاب، ورم، قرمزی، خارش یا جوش‌های ناشی از بیماری‌های پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس تجویز می‌شود. ممکن است عوارضی مانند نازک شدن پوست، واکنش آلرژیک و سوزش پوست ایجاد کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
پماد کلوبتازول

پماد کلوبتازول محصول موضعی است که برای درمان اگزما و پسوریازیس استفاده می‌شود که باعث کاهش تورم، قرمزی، خارش و دانه‌های پوستی ناشی از بیماری‌های پوستی می‌شود. این پماد نوعی داروی استروئیدی است که برای درمان کوتاه مدت و علامت اختلالات شدید و مقاوم التهابی پوست مانند اگزما به‌کار می‌رود که به سایر کورتیکواستروئیدهای ضعیف‌تر پاسخ نمی‌دهد. در ادامه این مطلب همراه باشید تا با پماد کلوبتازول، نحوه مصرف و کاربرد آن بیشتر آشنا شوید. قبل از مصرف این دارو حتما با دکتر پوست مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان و مشاوره دارویی وجود دارد.

پماد کلوبتازول چیست؟

این دارو، پماد موضعی برای کاهش التهاب، ورم، قرمزی، خارش یا جوش‌های ناشی از بیماری‌های پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس تجویز می‌شود. نحوه عملکرد این پماد متعلق به استروئیدهای موضعی به این شکل است که با کاهش التهاب پوست باعث تسکین علائم بیماری‌های پوستی می‌گردد. البته از آن برای موارد دیگر هم استفاده می‌کنند و باید توسط متخصص پوست و مو تجویز شود.

پماد کلوبتازول برای درمان اگزما استفاده میشود.
کلوبتازول، پماد موضعی برای کاهش التهاب، ورم، قرمزی، خارش یا جوش‌های ناشی از بیماری‌های پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس تجویز می‌شود.

نحوه مصرف پماد کلوبتازول

نحوه مصرف این دارو صرفا به صورت موضعی روی پوست است و نباید با چشم، دهان یا مخاط تماس داشته باشد. باید روزانه یک یا دو بار طی یک تا دو هفته با تجویز پزشک مصرف شود. نیازی به پوشاندن و بانداژ کردن ناحیه تحت درمان نیست و در صورت بدتر شدن علائم یا مشاهده عوارض جانبی، مصرف دارو را متوقف کرده و با پزشک مشورت کنید.

متن انگلیسی:
Apply or spray a thin layer of this medicine to the affected area of the skin. Rub it in gently. With the lotion, protect the skin from water, clothing, or anything that causes rubbing until the medicine has dried
ترجمه متن:
یک لایه نازک از این دارو را روی ناحیه آسیب‌دیده پوست بمالید یا اسپری کنید. آن را به آرامی مالش دهید. تا زمانی که دارو خشک شود، پوست را از آب، لباس یا هر چیزی که به پوست مالیده می‌شود، محافظت کنید.

mayoclinic

موارد مصرف پماد کلوبتازول (پپماد کلوبتازول برای چی خوبه؟)

این پماد برای درمان موارد زیر استفاده می‌شود:

  • اگزمای شدید و مقاوم به درمان
  • پسوریازیس
  • درماتیت‌های حساسیتی
  • بیماری‌های التهابی پوست

۱. پماد کلوبتازول برای سفیدی دست و پا

این دارو می‌تواند در برخی موارد محدود برای درمان سفیدی دست و پا مفید باشد، اما استفاده از آن باید تحت نظارت پزشک متخصص انجام شود:

  • سفیدی ناشی از پسوریازیس
  • سفیدی ناشی از اگزما
  • سفیدی ناشی از درماتیت تماسی

۲. پماد کلوبتازول برای سفیدی قوزک پا

در مورد استفاده از این پماد برای سفیدی قوزک پا نیز باید احتیاط کرد. اول باید علت تیرگی قوزک پا مشخص شود، زیرا ممکن است ناشی از بیماری‌های پوستی باشد. 

۳. پماد کلوبتازول برای لک

این دارو می‌تواند در برخی موارد برای درمان لک‌های پوستی موثر باشد. پماد کلوبتازول به دلیل داشتن خاصیت ضدالتهابی و کاهش‌دهندگی رنگدانه‌های پوستی، می‌تواند در کاهش قرمزی و بهبود ظاهر برخی لک‌ها موثر باشد.

می‌خوای لک پوستت رو درمان کنی؟

همین حالا از متخصص مشاوره بگیر.

۴. پماد کلوبتازول برای قارچ پوستی

این دارو معمولا برای درمان قارچ‌های پوستی استفاده نمی‌شود و بیشتر برای درمان التهابات پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و برخی لک‌های پوستی به‌کار می‌رود. در مقابل، کلوبتازول داروی کورتیکواستروئیدی است که بیشتر برای کاهش التهاب و خارش پوست استفاده می‌شود.

۵. پماد کلوبتازول برای خارش واژن

برای خارش واژن چی خوبه؟ این دارو برای درمان خارش واژن و ناراحتی ناشی از عفونت‌های قارچی موثر است. پماد را مستقیم روزی دوبار روی ناحیه تحت درمان بمالید. کلوبتازول پروپیونات ۰.۵ درصد، ژل موضعی واژینال است که مشخصا برای مصرف در ناحیه واژینال تجویز می‌شود. این پماد برای درمان انواع بیماری‌های پوستی و واژن، به‌خصوص کاهش التهاب و تسکین خارش واژن تولید شده است. 

۶. پماد کلوبتازول برای موی سر

این دارو در تحریک رشد موثر است. تحقیقات نشان می‌دهند که رشد مجدد مو در حدود ۲۰ تا ۲۵% افرادی که از پماد کلوبتازول استفاده کردند و حدود ۴۷% افرادی که از فرم کف‌دار کلوبتازول استفاده کردند، تحریک می‌شود. باز رویش مو گاهی از ۶ هفته اول درمان مشاهده شده‌ است اما ممکن است ۱۲ تا ۱۴ هفته هم طول بکشد.

۷. پماد کلوبتازول برای میخچه

پماد کلوبتازول برای درمان ضایعات پوستی مانند درمان میخچه هم مفید است. خاصیت ضدالتهابی و مسکنی است که می‌تواند به کاهش درد و التهاب ناشی از میخچه کمک کند. همچنین این دارو می‌تواند باعث نازک شدن و نرم کردن بافت سفت و متراکم تشکیل‌دهنده میخچه شود که به بهبود آن کمک می‌کند.

مصرف کلوبتازول برای اگزما مفید است.
این پماد در بیماران مبتلا به اگزما متوسط تا شدید التهاب، خارش، قرمزی و خشکی پوست را کاهش می‌دهد. 

۸. پماد کلوبتازول برای اگزما

این پماد خاصیت ضدالتهابی، ضدخارش و ضدتورم دارد که به کاهش علائم اگزمای پوستی کمک می‌کند. در بیماران مبتلا به اگزما متوسط تا شدید، استفاده از این دارو باعث بهبود سریع‌تر علائم می‌شود و التهاب، خارش، قرمزی و خشکی پوست را کاهش می‌دهد. 

۹. پماد کلوبتازول برای سوختگی نوزاد

برای سوختگی‌های درجه اول یا برخی سوختگی‌های درجه دوم سطحی، پزشکان گاهی از این دارو استفاده می‌کنند که باعث حفظ رطوبت پوست و ترمیم سریع‌تر آن شده و خاصیت ضددرد آن می‌تواند به کاهش ناراحتی نوزاد کمک کند. 

۱۰. پماد کلوبتازول برای بواسیر

خاصیت ضدالتهابی، ضدخارش و ضدتورم این دارو باعث کاهش علائم بواسیر مانند تورم، خارش و درد می‌شود. در بواسیرهای درجه متوسط تا شدید که همراه با التهاب و تورم زیاد هستند، این دارو می‌تواند علائم را سریع‌تر بهبود ببخشد.

۱۱. پماد کلوبتازول برای جای بخیه

این دارو می‌تواند به کاهش التهاب و ورم در نواحی جای بخیه کمک کند که این ویژگی می‌تواند به بهبود زخم و پیشگیری از عفونت کمک کند و خارش و درد جای بخیه را هم کاهش دهد. استفاده از آن روی زخم‌های باز یا در حال بهبودی توصیه نمی‌شود، چرا که ممکن است روند بهبودی را به تاخیر بیندازد.

می‌خوای جای بخیه‌هات رو با این کرم از بین ببری؟ قبلش با متخصص مشورت کن.

۱۲. پماد کلوبتازول برای جوش صورت

این پماد برای کاهش ورم، قرمزی، خارش یا جوش پوستی ناشی از اگزما یا پسوریازیس مفید است و التهاب پوستی را کاهش می‌دهد.

متن انگلیسی:
you should not use clobetasol on your face. Clobetasol is classed as a super potent topical corticosteroid and lower potency corticosteroids, such as hydrocortisone are more appropriate to use on the face if one is deemed necessary
ترجمه متن:
شما نباید از کلوبتازول روی صورت خود استفاده کنید. کلوبتازول به عنوان یک کورتیکواستروئید موضعی بسیار قوی طبقه‌بندی می‌شود و کورتیکواستروئیدهای با قدرت پایین‌تر مانند هیدروکورتیزون برای استفاده روی صورت مناسب‌تر هستند.

drugs

۱۳. پماد کلوبتازول برای ناخن

این پماد برای درمان ناخن‌ آسیب‌دیده از پسوریازیس شدید موثرتر از درمان ALA-PDT عمل می‌کند. با این حال، شواهد علمی نشان می‌دهند که در پیگیری ۲۴ هفته‌ای، اثربخشی درمان در ناخن‌های درمان شده با ALA-PDT به طور قابل توجهی بیشتر از ناخن‌های درمان شده با کلوبتازول بود.

۱۴. پماد کلوبتازول برای نیش حشرات

استروئیدهای موضعی بسیار قوی مانند کلوبتازول ۰.۰۵% یکی از گزینه‌های مناسب برای نیش حشرات هستند که تا دو هفته قابل مصرف هستند. آنتی‌هیستامین‌های خوراکی مانند فکسوفنادین ۱۸۰ میلی‌گرم یا سِتیریزین ۱۰ میلی‌گرم می‌توانند روزی یک یا دو بار مصرف شوند تا به تسکین خارش کمک کنند.

۱۵. پماد کلوبتازول برای پینه پا

پینه‌ پا ضایعات زخم گونه‌ای هستند که باعث درد و ناراحتی می‌شوند. کلوبتازول استروئید قوی موضعی است که به کاهش التهاب و سفتی پینه‌ها کمک می‌کند. در کنار درمان موضعی با این دارو، استفاده از پدهای محافظ پا نیز می‌تواند به کاهش فشار و آسایش بیشتر فرد کمک کند.

۱۶. پماد کلوبتازول برای پسوریازیس

پماد کلوبتازول ۰.۰۵% برای درمان ضایعات پسوریازیسی مورد استفاده قرار گیرد و بهترین کرم برای درمان پسوریازیس است. استروئیدهای موضعی قوی مانند این دارو می‌توانند به کاهش التهاب و بهبود ضایعات پوستی در پسوریازیس کمک کنند و قرمزی، خارش و تورم پوست را کاهش می‌دهند. 

۱۷. پماد کلوبتازول برای پیسی

این پماد استروئید موضعی قوی است که می‌تواند به کاهش التهاب و بهبود ضایعات پوستی و درمان ویتیلیگو کمک کند و برای درمان لکه‌های سفید روی پوست بدن هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱۸. پماد کلوبتازول برای ریزش سکه ای

آلوپسی یا ریزش سکه‌ای نوعی اختلال خودایمنی است که با ایجاد لکه‌های بی‌مو روی سر مشخص می‌شود. استروئیدهای موضعی قوی مانند کلوبتازول باعث کاهش التهاب و تحریک فولیکول‌های مویی شده و روند رشد مجدد مو را تسریع می‌کنند.

۱۹. پماد کلوبتازول بعد از لیزر

استفاده از کورتیکواستروئیدهای موضعی بعد از لیزر برای تسکین پوست و جلوگیری از التهاب تجویز می‌شود. پماد کلوبتازول با کاهش التهاب باعث تسریع و بهبود روند ترمیم پوست می‌شود و ناراحتی و خارش بعد لیزر موهای زاید را کاهش می‌دهد.

پماد کلوبتازول برای سفیدی واژن مفید است؟

این دارو برای سفیدی واژن مناسب نیست. استفاده از پماد کلوبتازول برای سفیدی واژن ممکن است نه تنها مشکل را حل نکند، بلکه باعث عفونت و عوارض جانبی شود.

پماد کلوبتازول برای سفیدی صورت مفید است؟

این دارو معمولا برای سفیدی صورت توصیه نمی‌شود. این پماد کورتیکواستروئید قوی است و استفاده طولانی مدت آن بدون نظارت پزشک می‌تواند منجر به عوارض جانبی جدی شود.

پماد کلوبتازول برای آبله مرغان استفاده میشود؟

پماد کلوبتازول پروپیونات نباید روی صورت یا برای درمان آکنه، عفونت‌های پوستی باکتریایی، قارچی یا ویروسی مانند زگیل تناسلی، آبله مرغان یا زونا استفاده شود. 

عوارض پماد کلوبتازول

پماد کلوبتازول ۰.۰۵% هر چند دارای اثرات مفید درمانی است، اما ممکن است برخی عوارض جانبی هم به همراه داشته باشد. برخی از مهم‌ترین عوارض استفاده از این پماد عبارتند از:

  • نازک شدن پوست
  • افزایش فشار داخل چشم
  • کاهش عملکرد غدد آدرنال
  • عوارض موضعی مانند واکنش‌های آلرژیک، قرمزی، خارش و سوزش پوست
موارد احتیاط و منع مصرف پماد کلوبتازول
در برخی از موارد افراد به دلیل موارد احتیاط و منع مصرف این دارو نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

موارد احتیاط و منع مصرف پماد کلوبتازول

مصرف این پماد برای همه مناسب نیست و افراد با شرایط زیر باید با احتیاط مصرف کنند یا منع مصرف دارند:

  • سابقه حساسیت به کلوبتازول یا سایر گلوکوکورتیکوئیدها
  • خانم‌های باردار و شیرده
  • کودکان و نوجوانان به دلیل سرکوب شدن رشد
  • استفاده در مناطق حساس بدن مانند صورت، گردن، پیشانی و اطراف چشم‌
  • افرادی که مشکلات پوستی شدید، گلوکوم یا دیابت دارند.
  • عفونت‌های قارچی یا ویروسی فعال پوست
  • بیماران مبتلا به روزاسه

تداخلات دارویی پماد کلوبتازول

مصرف همزمان این پماد با داروهای زیر تداخل دارد:

  • سایر کورتیکواستروئیدهای موضعی
  • داروهای ضد ویروس مانند آسیکلوویر
  • داروهای ضد قارچ مانند کتوکونازول
  • داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی 

اطلاعات دارویی پماد کلوبتازول

اسامی دارویی، عوارض و تداخلات دارویی این دارو را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

اسامی رایج داروعوارض جانبیتداخلات دارویی
پماد کلوبتازول-مدیفارم ۰.۰۵٪ ۱۵ گرمخشکی پوستسایر کورتیکواستروئیدها
پماد کلوبتازول دی پی ۰.۰۵% ۱۵ گرمسوزش و تحریک موضعیداروهای ضد ویروس مانند آسیکلوویر
کرم کلوبتازول-ناژو ۰.۰۵% ۱۵گرمافزایش موهای بدنداروهای ضد التهاب غیراستروئیدی 
پماد کلوبتازول خوارزمی ۰.۰۵٪ ۱۵ گرمداروهای ضد قارچ        
کرم کورتام ۰.۰۵% ۱۵ گرم
پماد موضعی کلوبتازول ایران دارو ۰.۰۵٪
کرم کلوکورت ۰.۰۵٪ ۱۵ گرم
اطلاعات دارویی پماد کلوبتازول

مکانیسم عملکرد پماد کلوبتازول

پماد کلوبتازول کورتیکواستروئید موضعی است که پس از جذب در پوست، به گیرنده‌های گلوکوکورتیکوئیدی در سلول‌های پوست متصل می‌شود. این اتصال باعث فعال‌سازی و انتقال کمپلکس دارو-گیرنده به هسته سلول می‌شود. در هسته، این کمپلکس تغییراتی در بیان ژن‌های مرتبط با پاسخ‌های التهابی و ایمنی ایجاد می‌کند که این تغییرات منجر به کاهش تولید مواد التهابی مانند پروستاگلاندین‌ها و لکوتریین‌ها و همچنین کاهش فعالیت سلول‌های ایمنی مانند لنفوسیت‌ها و ماکروفاژها می‌شود.

این پماد با مهار تکثیر سلول‌های اپیتلیال، باعث کاهش ضخامت اپیدرم و بهبود ضایعات پوستی می‌گردد. در مجموع، مکانیسم اصلی عملکرد پماد کلوبتازول، کاهش التهاب و پاسخ ایمنی در پوست است که منجر به بهبود ضایعات پوستی می‌شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

پماد کلوبتازول داروی استروئیدی موضعی است که برای کنترل و درمان التهاب، قرمزی، خارش یا بثورات ناشی از بیماری‌های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس استفاده می‌شود. با توجه به اثر بسیار قوی کلوبتازول، میزان و محل استفاده از آن باید با دقت و تحت نظارت پزشک انجام شود. همچنین در دوران بارداری و شیردهی، سعی می‌شود که مصرف و دوره درمان با این دارو تا حد ممکن محدود و کوتاه نگه داشته شود. به طور معمول، استفاده از این پماد برای کودکان زیر ۱۲ سال توصیه نمی‌شود.

قبل از مصرف این دارو حتما با متخصص پوست و مو مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر آنلاین پوست و مو و همچنین مشاوره دارویی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در دوران بارداری و شیردهی، احتمال جذب سیستمیک دارو و تاثیر بر جنین یا نوزاد شیرخوار وجود دارد. در کودکان زیر 12 سال به دلیل احتمال جذب سیستمیک بالاتر و افزایش ریسک عوارض ناخواسته، توصیه نمی‌شود.

مصرف کلوبتازول در نوزادان و شیرخواران توصیه نمی‌شود. این دسته از افراد به دلیل جذب سیستمیک بالاتر دارو، در معرض خطر افزایش عوارض ناخواسته بیشتری قرار دارند.

بله، امکان بروز حساسیت با استفاده از پماد کلوبتازول وجود دارد. کلوبتازول داروی قوی است و ممکن است در برخی افراد، واکنش‌های حساسیتی ایجاد کند.

پماد کلوبتازول باید در دمای اتاق و دور از رطوبت نگهداری شود.

بله، استفاده از پماد کلوبتازول در دوران بارداری می‌تواند ضرر داشته باشد و به راحتی از طریق پوست جذب بدن شده و به جنین می‌رسد. این امر بر رشد و نمو جنین تاثیر منفی داشته و خطرات جدی برای سلامت مادر و جنین ایجاد می‌کند.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن