چگونه خواب کودکان تنظیم می‌شود؟ خواب نوزاد باید چقدر باشد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

خواب کودکان و نوزادان گاهی دچار اختلال می‌شود. برای حل مشکل خوابیدن باید دستورالعمل‌هایی را رعایت کرد و برای تنظیم خواب تلاش کرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 11 دقیقه
Children's-sleep

برای تنظیم خواب کودک چه‌کارهایی می‌توان انجام داد؟ نوزاد باید چند ساعت در روز بخوابد؟ آیا خواب سبک نوزاد طبیعی است؟ این‌ها سؤالاتی است که بسیاری از والدین پس از فرزند دار شدن با آن‌ها مواجه می‌شوند. احتمالاً شما هم با خواب کودک خود مشکلاتی دارید. در این مسیر تنها نیستید. آکادمی اطفال آمریکا تخمین زده است که مشکلات خواب ۲۵ تا ۵۰% کودکان و ۴۰% از نوجوانان را تحت تأثیر قرار داده است. برای بالابردن کیفیت خواب کودک خود ابتدا باید از نیاز او به خواب اطلاع داشته باشید.

اگر مشکل خواب کودک شما نگران‌کننده است، حتماً با متخصص کودکان مشاوره داشته باشید. برای پیداکردن متخصص می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

اهمیت خواب کودکان

خواب یک عنصر اساسی برای سلامت روحی و جسمی کودکان محسوب می‌شود. خواب نقش مهمی در رشد ذهن کودک دارد. علاوه بر تأثیر مستقیم خواب روی شادی بر هوشیاری و توجه، عملکرد، خلق‌وخو، تاب‌آوری و یادگیری و حافظه تأثیر دارد. در اوایل نوزادی تأثیر خواب روی رشد نوزاد بسیار زیاد بوده و در کودکان نوپا برای تثبیت حافظه و رشد مهارت‌های حرکتی ضروری است.

از نوزاد و کودک خردسال گرفته تا کودکان در سن مدرسه و نوجوانی، بسیاری از والدین می‌خواهند بدانند، کودک آن‌ها به چه مقدار خواب نیاز دارد. نیاز به خواب از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اما دستورالعمل‌هایی برای آن وجود دارد که بسیار معقول و مبتنی بر علم است.

خواب-کودکان
خواب کودک باید کامل باشد. زیرا کمبود خواب بر رشد و سلامت جسمی و روحی کودکان تاثیر دارد.

نیاز به خواب در کودکان با سنین مختلف

میزان خواب مورد نیاز کودک بسته به فرد و عوامل خاصی از جمله سن متفاوت است. در ادامه برخی از دستورالعمل‌های کلی برای خواب در سنین مختلف را ذکر کرده‌ایم.

جدول خواب کودک

در جدول زیر می‌توانید مقدار خواب کافی برای نوزاد و کودک یک‌ساله، کودک سه‌ساله و … را مشاهده کنید.

کودک در سنین مختلفمیزان خواب کافی
نوزاد ۱ تا ۴ هفته۱۵ تا ۱۸ ساعت
نوزاد ۹ ماهه۱۲ تا ۱۶ ساعت
کودک ۱ تا ۲ ساله۱۱ تا ۱۴ ساعت
کودک ۳ تا ۵ ساله۱۰ تا ۱۳ ساعت
کودک ۶ تا ۱۲ ساله۹ تا ۱۲ ساعت
نوجوان ۱۳ تا ۱۸ ساله۸ تا ۱۰ ساعت

۱. خواب نوزاد ۱ تا ۴ هفته

یکی از سؤالات پرتکرار مادران این است که نوزاد باید چند ساعت در روز بخوابد؟ نوزادان معمولاً ۱۵ تا ۱۸ ساعت در روز می‌خوابند. اما خواب آن‌ها در دوره‌های کوتاه ۲ تا ۴ ساعته است. نوزادان نارس معمولاً به خواب بیشتری نیاز دارند. ازآنجایی‌که نوزادان ساعت بیولوژیکی داخلی یا ریتم شبانه‌روزی ندارند، الگوی خواب آن‌ها به چرخه روز و شب مرتبط نیست. در واقع نوزادان الگوی خاصی برای خواب ندارند.

۲. خواب نوزاد ۱ تا ۴ ماهه

در ۶ هفتگی کودک به‌مرور در ریتم خواب به آرامش بیشتری می‌رسد. ممکن است الگوهای خواب منظم‌تری پیدا کند. طولانی‌ترین دوره خواب کودکان در این سن ۴ تا ۶ ساعت است. نوزاد ۱ تا ۴ ماهه به طور منظم‌تری شب‌ها می‌خوابد و سردرگمی روز و شب کمتر می‌شود.

۳. خواب نوزاد ۴ تا ۱۲ ماهه

در این بازه سنی خواب تا ۱۵ ساعت کاملاً طبیعی است. بیشتر نوزادان در حدود ۱۱ ماهگی به ۱۲ ساعت خواب نیاز دارند. در این دوره هدف اصلی ایجاد عادات خواب سالم است. کودک در این سن اجتماعی‌تر شده و عادات خواب او به بزرگسالان شباهت بیشتری پیدا می‌کند.

نوزادان معمولاً علاوه بر خواب شب سه دوره خواب دارند. ریتم چرت زدن کودکان در این سن معمولاً از حدود ۹ صبح شروع شده و یک ساعت طول می‌کشد. دوره بعدی حدود ۲ ظهر یک یا دو ساعت بوده و چرت سوم در بعدازظهر حدود ساعت ۵ است. در ۶ ماهگی به دو دوره خواب تبدیل می‌شود. در این زمان کودک از نظر جسمی برای خواب کامل در طول شب آماده می‌شود. ریتم‌های بیولوژیکی به‌مرور بالغ شده و با نزدیک شدن به یک‌سالگی خواب نوزاد منظم‌تر می‌شود.

کودکت خواب کافی نداره و نگرانی؟

برای اطمینان از متخصص نوبت بگیر.

۴. خواب کودک ۱ تا ۳ ساله

کودک پس از سال اول زندگی با رسیدن به ۱۸ تا ۲۱ ماهگی کمتر به خواب کوتاه صبح و بعدازظهر نیاز دارد. در این سن بیشتر کودکان فقط یک‌بار در طول روز چرت می‌زنند.

اختلال-خواب-کودکان
میزان خواب کودکان در سنین مختلف متفاوت است. بهتر است برای بالا بردن کیفیت خواب برخی دستورالعمل‌ها رعایت شود.

حل مشکل خواب کودکان

برای بالابردن کیفیت و تنظیم خواب کودک باید از همان ابتدا عادات خوبی برای خواب نوزاد ایجاد کرد و از دستورالعمل‌هایی حمایت شود. برای حل مشکلات خواب کودک رعایت نکات زیر می‌تواند چاره‌ساز باشد.

۱. خواب کافی را به‌عنوان اولویت خانواده قرار دهید.

اهمیت خواب کافی و تأثیر خواب بر سلامت کلی شما و فرزندانتان بسیار زیاد است. در قدم اول شما باید یک الگوی خوب برای کودکتان باشید. تمام شب بیدار بودن همراه کودک یا حتی بیدار ماندن برای انجام کارهای شخصی خود، می‌تواند پیام منفی برای کودک باشد.

۲. برنامه منظم روزانه را رعایت کنید.

برای خواباندن کودک بدخواب باید یک روتین روزانه تعیین کرد. داشتن زمان مشخصی برای بیدارشدن، غذا خوردن، چرت زدن و بازی‌کردن به کودک کمک می‌کند تا احساس امنیت و راحتی داشته باشد و باعث خواب آرام می‌شود. برای کودکان خردسال داشتن روال خاصی قبل از خواب مانند برس موها یا کتاب خواندن بسیار خوب است. باید روال خوابی را برای کودک خود در نظر بگیرید که در هر مکانی قابل‌اجرا باشد. در این صورت کودک می‌تواند در هر مکانی خارج از خانه نیز راحت بخوابد.

۳. فعالیت روزانه را فراموش نکنید.

کودک شما باید در طول روز فعال باشد. مطمئن شوید که کودکتان در طول روز فعالیت‌های متنوعی از جمله فعالیت بدنی در هوای آزاد را تجربه می‌کند. این‌گونه فعالیت‌ها می‌تواند مشکلات خواب کودک را برطرف کند.

۴. دوری از هرگونه صفحه‌نمایش

تمامی صفحات نمایشی مانند تلفن همراه، تبلت، لپ‌تاپ و تلویزیون را از اتاق کودک دور کنید. به‌خصوص در شب باید کودک از آن‌ها فاصله بگیرد. برای جلوگیری از اختلال در خواب حداقل یک ساعت قبل از خواب تمامی صفحات نمایش را خاموش کرده و برای استفاده از آن‌ها قبل از خواب حدومرزی تعیین کنید.

۵. اتاق‌خواب و محیط خانه را برای خواب آماده کنید.

یکی از دلایل مشکل بودن خواباندن کودک بدخواب مناسب نبودن دمای محیط است. قبل از خواب تعداد چراغ‌های روشن را کم کرده و دمای خانه را کنترل کنید. تخت کودک را با اسباب‌بازی پر نکنید. تخت مکانی برای بازی نیست و باید کاملاً برای خواب آماده شود. برای کاهش اضطراب جدایی کودک می‌توانید یک یا دو عروسک موردعلاقه را کنار کودک قرار دهید.

خواب-کودک
برای تنظیم خواب کودک باید روش‌های مختلف را امتحان کنید. 

۶. نوجوانان به خواب بیشتری نیاز دارند.

چرخه خواب و بیداری با شروع بلوغ به‌مرور تغییر می‌کند. آکادمی اطفال آمریکا به همین دلیل از مدارس دبیرستانی خواسته است، شروع کلاس‌ها را به ساعت ۸:۳۰ یا دیرتر موکول کنند. خواب بیشتر در این دوره به سلامت نوجوان کمک می‌کند.

۷. هنگام خواب از بطری آبمیوه یا شیر استفاده نکنید.

کودک خود را با بطری آبمیوه، شیر یا شیر خشک در رختخواب نگذارید. گذاشتن آب کنار تخت مشکلی ندارد. شما می‌توانید قبل از خواب به کودک خود شیر بدهید و سپس او را بخوابانید.

۸. قبل از ۶ ماهگی به کودک مواد غذایی جامد ندهید.

شروع زودهنگام غذای جامد بر خواب کودک تأثیر منفی دارد. اگر پیش از تنظیم شدن سیستم بدن کودک برای هضم مواد جامد، به نوزاد این مواد غذایی را بدهید، احتمالاً موقع خواب دل‌درد گرفته و نمی‌تواند راحت بخوابد.

۹. اختلال خواب کودک را شناسایی کنید.

شایع‌ترین مشکلات خواب کودکان شامل خروپف، مقاومت در برابر خوابیدن، آپنه خواب و تنفس سنگین هنگام خواب است. این مسائل می‌توانند هم در به خواب رفتن کودک تأثیر منفی داشته باشند و هم باعث بیدارشدن کودک در شب بشوند.

دیگر راه‌های تنظیم خواب کودکان

برای تنظیم خواب کودک علاوه بر موارد گفته شده راه‌حل‌های زیر مفید بوده و می‌تواند به بالابردن کیفیت خواب کمک کند.

  • مصرف کافئین را محدود کنید.
  • کودک را حمام آب گرم بگیرید.
  • اگر کودک شما در طول شب از خواب بیدار می‌شود، او را با کمترین آشفتگی به اتاق خود برگردانید.
  • استفاده از پرده ضخیم برای جلوگیری ورود از نور
ways to deal with infants not sleep at nights
اینفوگرافی راهکارهایی برای بی خوابی شبانه نوزادان

اختلال خواب کودکان

مسائلی که ممکن است برای ما ساده به نظر برسد، اغلب برای کودکان بسیار مهم هستند. رویدادهایی مثل خواهر یا برادر جدید، دندان درآوردن، بیماری، تغییر مکان خواب، تغییر در برنامه یا مسائلی مانند آلرژی، سرماخوردگی و عفونت‌ها می‌توانند بر خواب کودک تأثیر منفی داشته باشند.

علاوه بر این مشکلات رایج، تا ۵۰% کودکان در برخی مواقع از اختلالات خواب رنج می‌برند. اختلالات خواب به طور پیچیده‌ای با سلامت روانی و جسمی مرتبط است. برخی از شایع‌ترین اختلالت خواب در کودکان را در ادامه به شما توضیح می‌دهیم.

۱. کابوس‌های شبانه کودکان

کابوس‌ها می‌توانند برای کودک خردسال بسیار ترسناک باشند. زیرا برای کودکان در این سنین تشخیص واقعیت بسیار دشوار است. معمولاً کودکان با دیدن کابوس از خواب بیدار می‌شوند. در چنین شرایطی باید به فرزند خود اطمینان بدهید که این موضوع واقعیت نداشته و او را دوباره به‌آرامی بخوابانید.

بخشی از ترس‌های خواب نیز به‌عنوان وحشت شبانه شناخته می‌شود. برای حدود یک‌سوم کودکان در اوایل شب این حالت ایجاد می‌شود. ممکن است کودک در وحشت شبانه فریاد بکشد. اما معمولاً از خواب بیدار نمی‌شود یا صبح آن را به‌خاطر نمی‌آورد. در چنین شرایطی باید از سلامت فرزندتان مطمئن شوید. اگر فرزند شما گاه‌به‌گاه وحشت شبانه را تجربه می‌کند، نیازی نیست او را بیدار کنید و جای نگرانی نیست. اما اگر این حالت مکرر اتفاق میفتد یا باعث خواب‌آلودگی در طول روز می‌شود، باید به متخصص اطفال مراجعه کنید.

۲. صحبت‌کردن و حرکت کودکان در خواب

صحبت‌کردن در خواب نسبتاً رایج است و شامل ایجاد صدا در طول خواب می‌شود. به نظر می‌رسد، صحبت‌کردن در طول خواب بیشتر در طول خواب سبک اتفاق میفتد؛ بنابراین رعایت موارد گفته شده برای حل مشکل خواب، می‌تواند این مشکل را تا حدودی برطرف کند. این رفتار برای کودک کاملاً بی‌خطر است. اما ممکن است خواب افراد دیگر خانواده را دچار مشکل کند. گاهی این رفتار با سایر اختلالات خواب مانند کابوس یا راه‌رفتن در خواب همراه است.

تحقیقات نشان می‌دهد که از هر ۳ کودک، یک کودک قبل از ۱۳ سالگی، راه‌رفتن در خواب را تجربه می‌کند. بیشتر این اتفاق در سال‌های پیش از نوجوانی اتفاق میفتد. همانند افرادی که در خواب صحبت می‌کنند، افرادی که در خواب راه می‌روند نیز از محیط اطراف آگاه نیستند و معمولاً پس از بیدارشدن فعالیت خود را به یاد نمی‌آورند.

راه‌رفتن در خواب علاوه بر خواب‌آلودگی در طول روز، می‌تواند عواقب جدی داشته باشد. اگر کودک شما در خواب راه می‌رود، حتماً اتاق‌خواب او را ایمن کرده و زنگ هشدار نصب کنید.

۳. آپنه خواب در کودکان

طبیعی است که درست مانند بزرگسالان کودکان نیز گهگاهی خروپف کنند. اما علت خروپف کودکان در خواب چیست؟ خروپف در کودکان ممکن است، ناشی از تورم لوزه‌ها یا آدنوئیدها، آلرژی، چاقی، دود سیگار یا عوامل دیگر باشد. اگر کودک بیش از حد خروپف کند یا در تنفس مکث کرده و به دنبال آن نفس‌نفس بزند، احتمالاً دچار آپنه خواب است.

کودکان مبتلا به آپنه خواب از اختلال در تنفس رنج می‌برند. این اختلال باعث می‌شود کودک در طول شب چندین بار از خواب بیدار شود. بیدارشدن اغلب به‌گونه‌ای است که کودک متوجه نمی‌شود. اولین علائمی که می‌تواند نشانه اختلالی در خواب باشد، نشانه‌ای بارز کمبود خواب است. علائمی مثل خواب‌آلودگی در طول روز، مشکل در تمرکز و بیش‌فعالی از علائم کمبود خواب است. خروپف مکرر و آپنه خواب تأثیرات منفی روی سلامت کودک دارد. همچنین باعث اختلال خواب در سایر افراد خانواده می‌شود. در چنین شرایطی باید با دکتر اطفال برای کاهش علائم این عارضه صحبت کنید.

۴. سندرم پاهای بی‌قرار در کودکان

سندرم پاهای بی‌قرار در کودکان با میل سرکوب‌ناپذیر به حرکت‌دادن پاها مشخص می‌شود. برای درمان سندرم پای بی‌قرار باید کیفیت خواب را بالا برد و حرکات کششی قبل از خواب انجام داد. در درمان بزرگسالان مکمل‌های آهن موثر است. اما تحقیقات در مورد ایمنی و کارایی مکمل‌های آهن برای کودکان در حال انجام است.

دلیل ناله کودکان در خواب

نوزادان در خواب صداهای مختلفی ایجاد کرده و حتی ممکن است، تنفس نامنظمی داشته باشند. این حالت در این دوره کاملاً طبیعی است. صدای تنفس نامنظم نیز برای نوزادان طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد. ریه‌های کودک هنوز به طور کامل با مغز ارتباط برقرار نکرده است و به‌مرور تنفس تنظیم می‌شود. به همین دلیل صداهایی مانند سوت یا خس‌خس‌کردن جای نگرانی ندارد.

علاوه بر صدای تنفس ممکن است، نوزاد در خواب گریه یا ناله کند. حتی صدای خنده و سکسکه نیز طبیعی است. دلیل ناله‌های مداوم کودک در خواب می‌تواند ایجاد گاز در دستگاه گوارش، دیدن رؤیاهای مختلف، سیر نشدن یا احساس دوری از مادر باشد. درهرحال باید بدانید که نوزاد به‌ندرت در طول دوره‌های خواب آرام می‌گیرد.

خواب کودک از چند ماهگی تنظیم می‌شود؟

پس از پایان دوره نوزادی به‌مرور خواب کودک تنظیم شده و با آرامش بیشتری می‌خوابد. بین ۳ تا ۶ ماهگی به‌مرور خواب کودک عمیق شده و چرخه کلی خواب نیز طولانی‌تر می‌شود. در این دوره اختلالات خواب و بیداری کمتر می‌شود. در ماه‌های اول تولد ریه‌ها هنوز در حال تکامل هستند و دردهای رشد نوزادی اجازه خواب راحت را نمی‌دهد. اما با گذشت چند ماه خواب نوزاد تنظیم می‌شود.

بهترین ساعت خواب برای کودکان

پزشکان توصیه می‌کنند که کودکان ۳ تا ۶ ساله به حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت خواب نیاز دارند. کودکان ۱۰ تا ۱۲ ساله با ۱۰ تا ۱۱ ساعت خواب بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهند. خواب کم می‌تواند باعث افزایش وزن شود. همچنین بر سلامت جسمی، عاطفی و اجتماعی آن‌ها آسیب وارد می‌کند.

بهترین ساعت خواب برای کودکان طبق جدول زیر بوده و این میزان ساعت خواب موردنیاز برای کودکان می‌تواند به سلامت کودک کمک کند.

 زمان بیدارشدن کودک
۶:۰۰ صبح۶:۱۵ صبح۶:۳۰ صبح۶:۴۵ صبح۷:۰۰ صبح۷:۱۵ صبح۷:۳۰ صبح
زمان خوابیدن کودک
سن       
۵۶:۴۵ عصر۷:۰۰ عصر۷:۱۵ عصر۷:۳۰ عصر۷:۴۵ عصر۸:۰۰ عصر۸:۱۵ عصر
۶۷:۰۰ عصر۷:۱۵ عصر۷:۳۰ عصر۷:۴۵ عصر۸:۰۰ عصر۸:۱۵ عصر۸:۳۰ عصر
۷۷:۱۵ عصر۷:۳۰ عصر۷:۴۵ عصر۸:۰۰ عصر۸:۱۵ عصر۸:۳۰ عصر۸:۴۵ عصر
۸۷:۳۰ عصر۷:۳۰ عصر۸:۰۰ عصر۸:۱۵ عصر۸:۳۰ عصر۸:۴۵ عصر۹:۰۰ عصر
۹۷:۳۰ عصر۷:۴۵ عصر۸:۰۰ عصر۸:۱۵ عصر۸:۳۰ عصر۸:۴۵ عصر۹:۰۰ عصر
۱۰۸:۰۰ عصر۸:۱۵ عصر۸:۳۰ عصر۸:۴۵ عصر۹:۰۰ عصر۹:۱۵ عصر۹:۳۰ عصر
۱۱۸:۱۵ عصر۸:۳۰ عصر۸:۴۵ عصر۹:۰۰ عصر۹:۱۵ عصر۹:۳۰ عصر۹:۴۵ عصر
۱۲۸:۱۵ عصر۸:۳۰ عصر۸:۴۵ عصر۹:۰۰ عصر۹:۱۵ عصر۹:۳۰ عصر۹:۴۵ عصر

علت بد خوابیدن کودک در شب

علت سخت خوابیدن کودک می‌تواند نحوه خواباندن او باشد. برخی از مادران کودک را برای خوابیدن تکان می‌دهند. در نتیجه کودک نمی‌تواند یاد بگیرد که تنها بخوابد. دلیل دیگر آن می‌تواند اضطراب جدایی باشد. سعی نکنید با صحبت کرد، آواز خواندن یا تکان دادن زیاد او را تشویق به خواب کنید. در حدود ۶ ماهگی کودک کمک کنید تا به‌تنهایی به خواب برود.

انجام کارهای مشابه قبل از خواب به کودک می‌فهماند که وقت خواب رسیده است. برنامه روتین قبل از خواب داشته باشید و به آن عمل کنید. علت سخت خوابیدن کودک در شب می‌تواند چرت نزدن در طول روز باشد. کودکان در سنین پایین به چند دوره خواب نیاز دارند. به همین دلیل باید اجازه دهید تا بعدازظهر چند ساعت بخوابد.

علت اختلال در خواب کودکان چیه؟ همین الان از متخصص مشاوره بگیر.

آیا خواب زیاد نوزاد خطرناک است؟

نوزاد به طور معمول به خواب زیادی نیاز دارد. اما گاهی خواب زیاد نوزاد می‌تواند باعث نگرانی شود. اگر نوزاد بیش از ۱۷ ساعت در روز می‌خوابد و این موضوع در توانایی او برای خوردن حداقل ۸ مرتبه شیر در روز مشکل ایجاد می‌کند، باید حتما به پزشک مراجعه کرد.

کم‌شدن مکرر وعده‌های غذایی می‌تواند به افزایش وزن و رشد او آسیب وارد کند. اگر خواب زیاد نوزاد به همراه علائم زیر است، باید سریعاً به متخصص اطفال مراجعه کرد.

  • بی‌حالی شدید بعد از بیدارشدن یا مشکل در بیدار کردن نوزاد
  • علائم کم‌آبی مانند پوشک خیس کمتر، ادرار تیره، گریه بدون اشک و لب‌های ترک‌خورده
  • عصبانیت شدید نوزاد بعد از بیدارشدن
  • بی‌علاقگی به غذا خوردن بعد از بیدارشدن
خواب-نوزاد
خواب نوزاد سبک بوده و معمولا کوتاه اما با تعداد زیاد است. این مورد نباید باعث نگرانی شما شود.  

بدخوابی نوزاد نشانه چه مشکلی است؟

خواب سبک نوزاد مسئله‌ای کاملاً طبیعی است و به‌مرورزمان برطرف می‌شود. اما بی‌خوابی و بیدار ماندن در تمام شب یک مشکل است. ابتدا باید مطمئن شوید، کودک در دمای مناسب خوابیده است. گاهی گرمای زیاد باعث بی‌خوابی نوزاد می‌شود. نور و صدای زیاد نیز می‌تواند باعث بی‌خوابی نوزاد شود. اگر رفع هیچ یک از این موارد بر خواب نوزاد تأثیر مثبتی نداشت، باید از دکتر اطفال کمک گرفت.

چطور کودکان بر خلاف بزرگسالان در محیط پر صدا به راحتی می‌خوابند؟

با بزرگ شدن انسان، در مغز تغییراتی ایجاد می‌شود که منجر به هوشیاری دائم انسان می‌شود. اگر کمی توجه کنید در یک تولد یا جشن، صدای موسیقی و هیاهوی جشن تاثیری متفاوتی روی افراد در سنین مختلف دارد.

احتمالا در یک محیط پر سر و صدا، بچه‌ای را می‌بینید که در خواب خوش است در حالی که موسیقی با صدای بلند پخش می‌شود. یک دلیل ساده برای این موضوع وجود دارد. بچه‌ها هنگام خواب قابلیت فیلتر کردن صدای محیط را دارند. دلیل این موضوع وابستگی زیاد فرزند انسان به والدینش است. بچه‌ی انسان‌ها یکی از وابسته‌ترین نوع جانداران به والدین خود است. این وابستگی باعث می‌شود که کودکان هنگام خواب نسبت به صداهای مختلف هوشیار نباشند و بتوانند صدای محیط را فیلتر کنند.

اما با بالا رفتن سن این قابلیت تغییر می‌کند. مغز انسان در بزرگسالی نیاز دارد که در خواب نسبت به صداهای مختلف هوشیار باشد و خطرات احتمالی که او را تهدید می‌کند را تشخیص دهد. در نتیجه کمتر پیش می‌آید که والدین در محیط پر سر و صدا خواب بروند. حتی اگر بزرگسالان بتوانند در محیط شلوغ بخوابند معمولا صدای محیط با خوابشان ترکیب می‌شود.

اما صدایی که باعث بیدار شدن ما می‌شود بیش از اینکه صدای بلند باشد، صدایی ناشناخته و جدید است. اگر در خانه خوابیده باشیم احتمالا سر و صدای بلند اتوبوسی که هر روز از خیابان می‌گذرد ما را از خواب بیدار نمی‌کند. اما وقتی که در سفر هستیم و شب را در چادر می‌گذرانیم، گوش ما به صداهای اطراف بسیار حساس می‌شود و هرگونه صدای غیر معمول در اطرافمان را می‌شنویم. در این حالت است که مغزمان ما را برای بررسی شرایط و آگاهی از احتمال خطر بیدار می‌کند.

راهنمای مراجعه به متخصص کودکان

اگر کودک شما دچار اختلال در خواب است و هیچ یک از روش‌های گفته شده در این مطلب بر او مؤثر نیست، باید حتماً به متخصص اطفال مراجعه کنید. گاهی اختلال در خواب نوزاد می‌تواند به دلیل بیماری یا مشکل خاصی باشد. پزشک باید نوزاد را بررسی کند و از سلامت جسمی او مطمئن شود.

برای پیداکردن بهترین متخصص کودکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری برای مراجعه به متخصص اطفال، امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

امتیاز شما به مقاله:
(3.3از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره خواب کودکان

  1. نگین گفت:

    سلام دخترم ۵ماهشه روز ها درست و حسابی نمی‌خوابه و شب ها هم دیر میخوابه صبح زود هم پا میشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از نظر گوارشی باید بررسی شود
      احتمال درد وجود دارد

  2. نورا گفت:

    سلام بعضی وقتها دخترم زیاد جیش نمیکنه سه ماهش امروز تموم شده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از نظر مشکلات کلیوی و کم ابی بدن باید ازمایش و سونو انجام دهند
      جدی بگیرید

  3. ناشناس گفت:

    سلام بعضی وقتها دخترم زیاد جیش نمیکنه سه ماهش امروز تموم شده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از نظر مشکلات کلیوی و کم ابی بدن باید ازمایش و سونو انجام دهند
      جدی بگیرید

  4. الهام گفت:

    دخترم ۸ماه نیمه وشباخواب خوبی نداره هی گریه میکنه من بایدچیکارکنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اغلب بی خوابیها به دلیل درد و مشکلات گوارشی و یا دندانی است
      بهتر است به متخصص اطفال برای معاینه بهتر مراجعه کنید