پریکندریت گوش چیست و چه علائمی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

مهم‌ترین دلیل ایجاد پریکندریت، التهاب پریکندریوم گوش است. پریکندریوم قسمت بسیار حساسی از گوش با بافتی مانند بافت همبند فیبری بین استخوان و مفاصل است که اطراف غضروف گوش را احاطه کرده و آن را تغذیه می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
بیماری پریکندریت و علائم آن

پریکندریت گوش عفونت باکتریایی در بافت غضروفی گوش خارجی است که با تورم، درد و قرمزی همراه است. علل اصلی این بیماری معمولاً سوراخ کردن یا پیرسینگ گوش، ضربه شدید، سوختگی و جراحت است که می‌تواند گاهی اوقات با تجمع چرک (آبسه لاله گوش) همراه باشد. خوشبختانه پریکندریت درصد ابتلا بالایی ندارد، اما تشخیص و درمان دیرهنگام آن با عوارض جدی مانند قطع خون‌رسانی به غضروف گوش، مرگ بافتی (نکروز) و حتی تغییر شکل دائمی گوش (گوش گل کلمی) همراه خواهد بود. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با روش‌های درمانی و پیشگیری از بیماری پری کندریت گوش بیشتر آشنا شویم.

در ادامه توضیح می‌دهیم که این بیماری چه علائمی دارد؟ چگونه تشخیص داده می‌شود؟ علت آن چیست؟ چه راه‌هایی برای درمان آن وجود دارد؟ آیا درمان خانگی دارد؟ در صورت عدم درمان چه مشکلی ایجاد می‌کند؟

پریکندریت گوش چیست؟

پریکندریت یکی از انواع بیماری های لاله گوش است. مهم‌ترین دلیل ایجاد پریکندریت، التهاب پریکندریوم گوش است. پریکندریوم قسمت بسیار حساسی از گوش با بافتی مانند بافت همبند فیبری بین استخوان و مفاصل است که اطراف غضروف گوش را احاطه کرده و آن را تغذیه می‌کند. پوست اطراف پریکندروم را پینا می‌نامند که به‌راحتی می‌تواند در معرض نیش حشرات، عفونت، ضربه، درماتوز و انواع عفونت و التهاب مانند پری کندریت یا اوتیت گوش قرار بگیرد.

مطالعات نشان می‌دهد که دو نوع رایج پریکندریت وجود دارد: باکتریایی و خود ایمنی. سودوموناس آئروژینوزا شایع‌ترین نوع باکتری است که باعث عفونت گوش می‌شود. استافیلوکوکوس اورئوس و اشریشیا کلی نیز می‌توانند باعث پریکندریت شوند. بیماری پری کندریت زمانی رخ می‌دهد که باکتری در بیشتر مواقع به دلیل آسیب یا ضربه وارد غضروف گوش خارجی  شود. در صورت عدم درمان مناسب، مشکلات عودکننده در انتظار بیماران خواهد بود.

پریکندریت عفونت پوست و بافت اطراف غضروف گوش خارجی است.

 تغییر شکل دائمی گوش در پری کندریت از علائم مهم این بیماری است.
مهم‌ترین دلیل ایجاد پریکندریت، التهاب پریکندریوم گوش است.

همه‌گیرشناسی بیماری پری کندریت گوش

پریکندریت چقدر شایع است؟ خوشبختانه، پریکندریت به‌عنوان یک عفونت شایع شناخته‌نشده است (اگرچه محققان از تعداد دقیق افرادی که این عفونت را تجربه کرده‌اند مطمئن نیستند). بزرگ‌ترین عامل خطر برای ابتلا به پریکندریت، سوراخ کردن قسمت بالای لاله گوش است که در صورت تشخیص به‌موقع، با درمان آنتی‌بیوتیکی برطرف خواهد شد.

علائم پریکندریت گوش

بیشترین علامت پریکندریت گوش، احساس درد، قرمزی و تورم است. در ابتدای بیماری، عفونت آن مانند عفونت پوستی به نظر می‌رسد. اما به‌سرعت بدتر شده و پریکندریوم را درگیر می‌کند. سایر علائم آن نیز عبارت‌اند از:

  • تب و لرز
  • ترشح چرک از قسمت متورم
  • احساس داغی گوش
  • زخم بافتی
  • آبسه گوش
  • در موارد شدیدتر، ورود عفونت به گوش میانی و احساس وزوز گوش و کم‌شنوایی
تب و لرز بعد از ابتلا به بیماری گوش از علائم پریکندریت است.
احساس داغی و گرمی در گوش از علائم پریکندریت است.

برای بررسی علائم پری کندریت به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

در حالت کلی بیماری پری کندریت گوش تا زمانی که عفونت به‌موقع درمان شود، خطر جدی ندارد. اگر عفونت درمان نشده باشد و غضروف گوش را درگیر یا آبسه ایجاد کند، ممکن است نیاز به درمان بیشتر داشته باشید.

بعد از مراجعه به پزشک عمومی، ممکن است به دکتر گوش و حلق و بینی یا روماتولوژیست، یک پزشک داخلی که درزمینهٔ تشخیص و درمان بیماری‌های التهابی مؤثر بر مفاصل، تاندون‌ها، رباط‌ها، استخوان‌ها و عضلات، تخصص‌یافته است، ارجاع داده شوید. روماتولوژیست می‌تواند در تشخیص اینکه بیماری عفونی است یا خود ایمنی، کمک کند.

برای اطلاعات بیشتر و هماهنگی با پزشک متخصص، می‌توانید از بخش نوبت دکتر وب‌سایت دکترتو نسبت به تعیین زمان ویزیت حضوری اقدام کنید و یا از مشاوره تلفنی با دکتر گوش و حلق و بینی استفاده کنید.

دچار ترشح چرکی گوش شدی؟ تب و لرز داری؟

برای بررسی علائم با متخصص مشورت کن.

علل پریکندریت

چه چیزی باعث ایجاد بیماری پریکندریت گوش می‌شود؟ شاید بتوان گفت اولین علت پریکندریت، سوراخ کردن یا پیرسینگ قسمت بالایی لاله گوش است که می‌تواند به غضروف شما آسیب برساند و اجازه ورود باکتری را بدهد. سایر علل پریکندریت شامل موارد زیر هستند:

  • ضربه به کناره سر
  • ورزش سنگین و آسیب به گوش
  • نیش حشرات (مانند نیش زنبور)
  • طب سوزنی
  • سوختگی
  • جراحت و زخم
  • دیابت
  • اختلالات التهابی مانند گرانولوماتوز همراه با پلی آنژیت

علل کمتر شایع پریکندریت عبارت‌اند از:

  • جراحی گوش
  • عفونت گوش درمان‌نشده که به غضروف سرایت کند
  • ضربه‌های جزئی، مانند خاراندن گوش
  • عفونت هرپس زوستر (زونا)
  • جوش روی قسمت بالایی گوش

پریکندریت می‌تواند منجر به کندریت شود که عفونت خود غضروف است. در نتیجه آسیب شدید به ساختار گوش وارد می‌شود.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به پری کندریت قرار دارند؟

افراد خاصی ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های گوش یا پریکندریت باشند که عبارت‌اند از:

  • کسانی که اختلالات التهابی دارند.
  • کسانی که نقص ایمنی دارند.
  • افراد مبتلا به دیابت

نحوه تشخیص پریکندریت

بعد از مراجعه به پزشک متخصص، ابتدا یک معاینه فیزیکی از گوش برای بررسی پری کندریت را خواهید داشت. پزشک شما درباره حساسیت‌ها، سابقه پزشکی، تروما، هرگونه سوراخ کردن گوش، سوختگی، بریدگی و طب سوزنی سؤال می‌کند تا علت اصلی تورم و قرمزی گوش را تشخیص دهد.

درمان بیماری پری کندریت گوش

دستورالعمل‌های درمانی پریکندریت با توجه به‌شدت علائم و مدت‌زمان آن، می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • داروهای آنتی‌بیوتیک: نوع آنتی‌بیوتیک به‌شدت بیماری و نوع باکتری عامل عفونت بستگی دارد. یک آنتی‌بیوتیک رایج برای درمان پریکندریت فلوروکینولون است. درمان پریکندریت برای کودکان ممکن است شامل فلوروکینولون نباشد (به دلیل عوارضی مانند سفتی مفاصل و پارگی تاندون در برخی کودکان).
  • برش و تخلیه آبسه و عفونت: پزشک شما ممکن است یک برش در آبسه ایجاد کند تا چرک و عفونت تخلیه‌شده و غضروف و پوست مرده از بین بروند. این برش باعث می‌شود که دوباره خون به غضروف شما برسد.
  • کورتیکوتراپی برای به حداقل رساندن درد
  • جراحی گوش، برای موارد شدیدتر

صرف نظر از نوع درمان، مهم است که درمان را به‌موقع شروع کنید و بر اساس نتایج معاینات بالینی، آنتی‌بیوتیک مناسب را انتخاب کنید.

۱. چرک خشک کن قوی برای عفونت غضروف لاله گوش

درمان‌های آنتی‌بیوتیکی می‌توانند خوراکی، موضعی یا تزریقی باشند و آنتی‌بیوتیک‌ها را می‌توان برای ۱۰ روز تا چند هفته تجویز کرد.

گاهی اوقات برای بررسی شدت عفونت گوش، باید کشت انجام شود. در عفونت‌های باکتریایی خفیف، آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی علائم را برطرف می‌کنند. درحالی‌که برای مواردی شدیدتر مانند وجود جسم خارجی یا آبسه گوش، ممکن است آنتی‌بیوتیک وریدی تجویز شود یا حتی نیاز به بستری شدن در بیمارستان باشد! یک پزشک متخصص باتجربه و دانش کافی می‌تواند برای هر شرایطی ارزیابی و درمان مناسب را تشخیص و انجام دهد.

درمان‌های آنتی‌بیوتیکی بیماری گوش وریدی، تزریقی یا خوراکی هستند.
درمان‌های آنتی‌بیوتیکی می‌توانند خوراکی، موضعی یا تزریقی باشند و آنتی‌بیوتیک‌ها را می‌توان برای ۱۰ روز تا چند هفته تجویز کرد.

۲. مسکن های بدون نسخه

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن می‌توانند به کاهش درد کمک کنند. مهم است که علائم خود را تحت نظر داشته باشید زیرا کبودی و تورم می‌تواند ناشی از یک مشکل جدی‌تر مانند عفونت یا هماتوم (تجمع خون در خارج از رگ‌های خونی) باشد. اگر تورم یا درد جدی دارید به پزشک مراجعه کنید.

۳. درمان خانگی پری کندریت

کیسه یخ یا کمپرس آب گرم به جلوگیری از تورم و عفونت کمک می‌کنند. یک قالب کوچک یخ را داخل پارچه نخی قرار دهید یا یک پارچه نخی را مقداری در آب داغ قرار دهید. سپس به‌آرامی روی گوش خود قرار داده و هر چند دقیقه یک‌بار بردارید و دوباره روی گوش بگذارید.

به نقل از سایت medicalnewstoday:

کمپرس سرد به بی‌حس کردن درد کمک می‌کند و کمپرس گرم با افزایش گردش خون، تورم را کاهش می‌دهد و باعث تخلیه بهتر آبسه گوش می‌شود.

برای درمان پری کندریت به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

درمان سریع پریکندریت برای بهبودی کامل و جلوگیری از  عوارض آن بسیار مهم است. بنابراین، اگر متوجه درد، قرمزی یا تورم در اطراف گوش خارجی خود شدید، فوراً با پزشک متخصص مشورت کنید. زیرا این عفونت باکتریایی با دریافت به‌موقع مراقبت‌های پزشکی، درمان می‌شود.

بعد از مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی، او گوش شما را برای بررسی کرده و حتی در شرایطی آنتی‌بیوتیک تجویز خواهد کرد. اگر علائم بیماری پری کندریت را در گوش خود مشاهده می‌کنید، با مراجعه به قسمت دریافت نوبت مطب وب‌سایت دکترتو، هرچه زودتر برای درمان آن اقدام کنید.

برای جلوگیری از عوارض جدی پریکندریت همین امروز با متخصص مشورت کن.

عوارض ابتلا به بیماری پریکندریت در کودکان و بزرگسالان

یکی از عوارض مهم پریکندریت ایجاد عفونت ثانویه در غضروف گوش است که به‌عنوان کندریت شناخته می‌شود. این عفونت می‌تواند آسیب شدیدی در ساختار گوش ایجاد کند؛ به صورتی که بخشی از بافت گوش بمیرد و برای برداشتن آن نیاز به جراحی باشد. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است ساختار گوش تغییر کند و به جراحی پلاستیک برای بازگرداندن شکل طبیعی گوش نیاز داشته باشید.

آبسه گوش هم اگر درمان نشود می‌تواند باعث تخریب غضروف و ایجاد بافت مرده شود. در این شرایط فرد به بیماری گوش گل کلمی مبتلا شده و به جراحی نیاز پیدا می‌کند.

یکی از عوارض ابتلا به بیماری عفونت غضروف لاله گوش، تخریب بافتی آن است.
پریکندریت اگر درمان نشود می‌تواند باعث تخریب غضروف و ایجاد بافت مرده شود.

پیشگیری از پریکندریت

بهترین راه برای پیشگیری از پریکندریت این است که از راه‌های ورود عفونت به لاله گوش خود پرهیز کنید. راه‌های دیگر جلوگیری از پریکندریت عبارت‌اند از:

  • از طب سوزنی روی گوش خود استفاده نکنید.
  • در صورت بروز عفونت گوش آن را به‌سرعت درمان کنید.
  • از ورزش‌هایی که با گوش شما تماس دارند، خودداری کنید.
  • بیش‌ازحد گوش خود را نخارانید.
  • از پیرسینگ و سوراخ کردن گوش بپرهیزید. پیرسینگ در قسمت نرمه گوش خطر عفونت کمتری دارد (اگر تصمیم دارید غضروف بالایی گوش خود را سوراخ کنید، مراقبت صحیح از آن ضروری است).

گاهی اوقات با بروز وقایعی مانند تصادف یا بریدگی نمی‌توان از پریکندریت پیشگیری کرد. در این شرایط بهترین روش جلوگیری از پیشرفت بیماری، درمان سریع و مناسب آن است.

پری کندریت عود کننده

بدون درمان سریع و مناسب، پریکندریت می‌تواند باعث  تغییر شکل دائمی گوش شود. گوش فلاپی، کاهش شنوایی ناگهانی، سرگیجه، اختلال در تعادل، وزوز گوش و عفونت گوش میانی از علائم نسبتاً شایعی هستند که اگر بیماری گوش را تجربه می‌کنید باید حتماً درمان آن را جدی بگیرید!

تفاوت پریکندریت و سلولیت چیست؟

پریکندریت و سلولیت هر دو عفونت پوستی و از بیماری‌های لاله گوش هستند که می‌توانند باعث التهاب شوند. اما علت و نشانه‌های متفاوتی دارند. پریکندریت معمولاً فقط قسمت بالایی گوش خارجی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و روی لاله گوش تأثیری ندارد. اما سلولیت می‌تواند کل گوش خارجی از جمله قسمت بالای گوش و لاله گوش را درگیر کند.

راهنمای دکترتو برای مراجعه به پزشک متخصص

با تشخیص سریع و درمان آنتی‌بیوتیکی بیماری پریکندریت گوش، علائم شما با گذشت دو تا سه روز از بین می‌رود. اما کمی درد و ناراحتی را تا حدود یک ماه تجربه خواهید کرد. اگر به آبسه گوش مبتلا هستید، درد غیرطبیعی دارید و علائم شما با وجود گذراندن دوره‌های درمانی بهتر نشده است، حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید یا از ویزیت حضوری و مشاوره تلفنی و متنی وب‌سایت دکترتو استفاده کنید.

بیماری پریکندریت گوش اگرچه ممکن است در ابتدا ساده به نظر بیاید اما حتماً به مراقبت و درمان احتیاج دارد. لطفاً سلامتی خود را جدی بگیرید. برای ارتباط با بهترین دکتر گوش و حلق و بینی می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو امکان مشاوره تلفنی با متخصص گوش و حلق و بینی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

شایع‌ترین علت پریکندریت سوراخ کردن یا پیرسینگ قسمت بالای غضروف گوش است که می‌تواند به غضروف شما آسیب برساند و عفونت باکتریایی ایجاد کند.

برخلاف پری کندریت، پلی کندریت یک بیماری نادر و عودکننده است که در آن غضروف بدن ملتهب می‌شود. این بیماری می‌تواند چندین نواحی بدن از جمله سیستم مفصلی، چشمی و قلبی عروقی را تحت تأثیر قرار دهد و می‌تواند حاد، عودکننده یا مزمن باشد.

سودوموناس آئروژینوزا شایع‌ترین نوع باکتری است که باعث عفونت می‌شود. استافیلوکوکوس اورئوس و اشریشیا کلی نیز می‌توانند باعث پریکندریت شوند. پریکندریت زمانی رخ می‌دهد که باکتری وارد غضروف گوش خارجی شما شود.

یک آنتی بیوتیک رایج برای درمان پریکندریت، فلوروکینولون است که به‌صورت خوراکی و موضعی قابل‌استفاده است.

آزیترومایسین رشد باکتری‌ را متوقف می‌کند که برای بیماری پری کندریت باکتریایی می‌تواند گزینه خوبی باشد. این دارو برای عفونت‌های ویروسی (مانند سرماخوردگی و آنفولانزا ) مؤثر نخواهد بود و استفاده غیرضروری یا استفاده نادرست از هرگونه آنتی‌بیوتیک می‌تواند منجر به کاهش اثربخشی آن شود. افرادی که بیماری قلبی دارند نباید از این دارو استفاده کنند.

با تشخیص سریع و آنتی‌بیوتیک درمانی، علائم باید در ۲ یا ۳ روز برطرف شوند. بااین‌حال، علائمی مانند درد گوش ممکن است تا یک ماه ادامه داشته باشد.

بیماری پریکندریت را هرگز نباید دست کم گرفت زیرا به‌راحتی به بافت‌های اطراف گسترش می‌یابد و شنوایی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. کاهش شنوایی یا کم‌ شنوایی حسی عصبی یکی از عوارض پری‌کندریت پیشرفته است.

احساس وزوز گوش یا صدای سوت‌مانند طولانی در گوش می‌تواند دلایل متفاوتی مانند اختلال در گوش بیرونی، میانی یا درونی داشته باشد. بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
دانشجوی روانشناسی، محتوانویس و ویراستار مطالب پزشکی هستم. بیشتر از یکساله که به دنیای شگفت‌انگیز تولید محتوا و سئو قدم گذاشتم و خوشحالم در این مسیر با دکترتو همکاری می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره پریکندریت

  1. شفاهی گفت:

    ببخشید کسی نمیدونه علاعم قرمزی و باد کردن یکی از گوش سمت چپ چییه خیلی نگرانم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال افزایش فشار خون و حساسیت فصلی وجود دارد