سرطان لنفوم کاردیت چیست؟ علل، علائم، تشخیص و رژیم غذایی مناسب

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سرطان لنفوم کاردیت نوعی سرطان لنفوم غیرهوچکین نادر است که معمولا تنها در قلب گسترش می‌یابد و میوکارد و پیرکارد قلب را درگیر می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
cardiac-lymphoma

در مورد سرطان لنفوم کاردیت چه می‌دانید؟ علائم و راه‌های تشخیص آن چیست؟ لنفوم کاردیت یک تومور نادر در میوکارد و یا پریکارد قلب است. این تومور معمولا در دو نوع اولیه و ثانویه در بدن بروز می‌کند که نوع ثانویه آن شایع‌تر از نوع اولیه و بسیار نادر است.

سرطان لنفوم کاردیت نوعی سرطان لنفوم غیر هوچکین نادر است که قلب را درگیر می‌کند. لنفوم غیرهوچکین به سرطان‌هایی گفته می‌شود که گلبول‌های سفید را ازبین می‌برند. این سرطان تقریبا فقط قلب را درگیر می‌کند و شواهدی مبنی بر توسعه در بافت‌های دیگر وجود ندارد. امروزه تعداد افراد درگیر با این نوع از سرطان روبه‌افزایش است، اما متاسفانه دلیل روند روبه‌رشد این بیماری در سراسر جهان هنوز به‌طور قطعی مشخص نشده‌است و یک راز سر‌به‌مهر است.

در این مطلب از مجله سلامت دکترتو می‌خواهیم شما را با این بیماری نادر، علائم و روش‌های درمان آن آشنا کنیم. برای آشنایی با این سرطان تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

برای تشخیص و درمان سرطان باید به متخصص انکولوژی مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین انکولوژیست آشنا شوید، به‌صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

علت ایجاد سرطان لنفوم کاردیت

دلیل افزایش روزافزون ابتلا به این سرطان در حال بررسی است. این سرطان هم مانند هر سرطان دیگری در اثر رشد بی‌رویه و بدون کنترل سلول‌ها ایجاد می‌شود. اما همانطور که گفتیم این سرطان جز سرطان‌های نادر است و دلیل اینکه چرا موارد ابتلا به لنفوم کاردیت در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده‌است، چندان مشخص نیست. اما به‌احتمال زیاد، پیشرفت فناوری رادیولوژی و استفاده زیاد از آن در تشخیص بیماری‌ها، افزایش سموم محیطی، افزایش تعداد افراد دچار نقص سیستم ایمنی و عدم رعایت رژیم غذایی مناسب از دلایل افزایش ابتلا به سرطان لنفوم کاردیت است. طبق مطالعات انجام‌شده احتمال بروز لنفوم پری کاردیت اولیه و ثانویه در بیماران مبتلا به ایدز (HIV) بیشتر است.


علائم سرطان لنفوم کاردیت

در ابتدا ذکر این نکته ضروری است که در اکثر مواقع، علائمی از درگیری‌های خارج قلبی وجود ندارد و یا بسیار اندک است، یعنی این سرطان معمولا فقط قلب را درگیر می‌کند. به‌طورکلی لنفوم کاردیت اولیه حدود ۱% از تومورهای کاردیت و ۰.۵% از لنفوم‌های خارج‌گرهی را تشکیل می‌دهد.

از سویی امکان انتشار لنفوم درگیرکننده قلب در ۲۰% از بیماران وجود دارد. حدود ۸۰% از موارد لنفوم کاردیت اولیه در میزبان‌هایی با سطح ایمنی بالا، مربوط به انتشار لنفوم سلول B است. لازم به ذکر است که در بیماران دارای مشکلات نقص سیستم ایمنی، ایجاد لنفوم‌های کوچک بدون شکاف و یا لنفوم‌های ایمونوبلاستیک شایع‌تر است.

لنفوم کاردیت معمولا در دهلیز راست و بطن راست ایجاد می‌شود. اظهارات بالینی بیماران مبتلا به این بیماری متفاوت است و اکثر افراد احساس می‌کنند که کل عضله قلب در بیماری درگیر است و به جزئیات اشاره‌ای ندارند.

از علائم ظاهری مرتبط با لنفوم کاردیت اولیه و ثانویه می‌توان به تنگی نفس، تورم و یا آریتمی اشاره کرد. منظور از افیوژن پریکارد یا آب آوردن قلب، جمع‌شدن غیرطبیعی مایعات در لایه پریکارد یا همان آبشامه قلب است. تجمع مایعات در پریکارد منجر به افزایش فشار درون‌پریکاردی می‌شود که می‌تواند اثر منفی بر عملکرد قلب داشته باشد. افیوژن پریکارد هم در برخی موارد می‌تواند منجر به تامپوناد قلبی شود. تامپوناد به سوراخ‌شدگی پریکارد قلب گفته می‌شود که در اثر تجمه مایعات در پریکارد به‌وجود می‌آید. سرطان لنفوم کاردیت نوعی سرطان لنفوم غیرهوچکین نادر است که در میوکارد و پریکارد قلب ایجاد می‌شود. این سرطان معمولا محدود به قلب است.

آیا شما هم علائم سرطان لنفوم کاردیت را دارید؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیر.

تشخیص سرطان لنفوم کاردیت

به‌طورکلی در مواقعی که بیمار با علائم توده قلبی و یا افیوژن پریکارد غیرقابل‌توضیح به پزشک مراجعه کند، تشخیص دشوار است. برای بررسی کامل و تشخیص صحیح بیماری باید اکوکاردیوگرافی از راه مری و از راه قفسه، سی‌تی‌اسکن و MRI انجام شود.

تشخیص قطعی بیماری توسط سیتولوژی مایع سروزی حاصله از افیوژن پریکاردیال (آب جمع‌شده در قلب) و پلورال (آب جمع‌شده در ریه) یا نمونه‌برداری از توده پریکارد و یا بافت اندومیوکارد قلب انجام می‎‌شود. در صورت نیاز انجام تست توراکوتومی تشخیصی هم باید به‌سرعت انجام شود.

هریک از روش‌های تشخیصی نام‌برده‌شده به‌منظور تشخیص بیماری، در موقعیت‌های مختلف استفاده می‌شوند.

همان‌طور که می‌دانید رادیوگرافی یکی از بهترین روش‌های تشخیصی داخلی است و در موارد مختلف و بنا به تشخیص پزشک، از روش‌های رادیوگرافی مختلف به‌منظور تشخیص لنفوم کاردیت اولیه و ثانویه استفاده می‌‎شود. هریک از روش‌های رادیوگرافی مزایای خاص خود را دارد که در ادامه با مزایای روش‌های رادیوگرافی رایج در درمان لنفوم کاردیت آشنا می‌شویم:

  • اکوکاردیوگرافی: با استفاده از این روش، امکان تشخیص توده داخل حفره‌ای یا افیوژن پریکارد وجود دارد.
  • سی‌تی‌اسکن قلب: سی‌تی‌اسکن قلب به تشخیص موراد زیر کمک می‌کند.
    • تشخیص توده‌های پلی‌پویدی چندگانه احاطه‌شده و ضایعه‌های مهاجم غیرقابل‌تشخیص
    • کمک به تشخیص لنفوم موجود در دهلیز راست
    • کمک به تشخیص افیوژن پریکارد: احتمال نمایش نکروز (بافت مرده) نسبت به ساکروم قلبی (تومور بدخیم سرطانی) با این روش کمتر است.
  • ام‌آرآی قلب: از ارآرآی برای تشخیص موارد زیر استفاده می‌شود:
    • تشخیص لنفوم در دهلیز، به‌خصوص در محل دهلیز راست
    • افزایش شدت سیگنال متغیر و کنتراست.
cardiac-lymphoma-treatment
روش اصلی درمان سرطان لنفوم کاردیت شیمی‌درمانی و کمورادیوتراپی است.

درمان سرطان لنفوم کاردیت

برای درمان این بیماری روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از اصلی‌ترین روش‌های درمانی، مانند دیگر سرطان‌ها، شیمی‌درمانی و یا کمورادیوتراپی (شیمی‌درمانی همراه با رادیوتراپی) است. گاهی از جراحی قلب هم به‌منظور کاهش حجم تومور استفاده می‌شود که در بسیاری از مواقع این روش درمانی می‌تواند کارساز باشد.

اما به‌طورکلی امروزه ترکیب شیمی‌درمانی و پرتودرمانی انتخاب بسیاری از پزشکان برای درمان سرطان لنفوم کاردیت است. دوره‌ی درمان این بیماری بسته به واکنش بیمار به درمان و حجم تومور، از ۱ ماه تا حدود ۵ سال متغیر است.

برای تشخیص و درمان سرطان باید به متخصص انکولوژی مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین انکولوژیست آشنا شوید، به‌صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

آیا سرطان لنفوم کاردیت درمان دارد؟ همین الان مشاوره بگیر

تغذیه مناسب بیماران مبتلا به این سرطان

لنفوم کاردیت نوعی لنفوم غیر هوچکین نادر است که قلب را درگیر می‌کند. به سرطان‌های ازبین‌برنده گلبول‌های سفید، سرطان غیرهوچکین می‌گویند. امروزه تعداد افراد درگیر با این نوع از سرطان روبه‌افزایش است، اما متاسفانه دلیل روند روبه‌رشد این بیماری در سراسر جهان هنوز به‌طور قطعی مشخص نشده‌است و یک راز سر‌به‌مهر است.

به‌تازگی محققان دریافته‌اند که خطر ابتلا به لنفوم غیر هوچکین در افرادی که پروتئین حیوانی زیادی مصرف می‌کنند، بیشتر است. همچنین طبق تحقیقات منتشرشده، افرادی که چربی اشباع بیشتری مصرف می‌کنند هم بیشتر در معرض خطر ابتلا به این سرطان هستند.

از سویی بر طبق شواهد، اگر فیبر موجود در رژیم غذایی بالاتر از حد متوسط باشد و سبزیجات و میوه‌های حاوی فیبر بالا در غذاهای مصرفی روزانه وجود داشته باشد، خطر ابتلا به لنفوم‌های غیر هوچکین از جمله لنفوم کاردیت کاهش می‌یابد.

امروزه به‌وضوح مشخص است که یکی از علل اصلی ایجاد لنفوم کاردیت، رژیم غذایی حاوی گوشت زیاد، چربی‌های اشباع، محصولات لبنی، تخم‌مرغ و مصرف پایین فیبر، میوه‌ها و سبزیجات است.

تاثیر تغذیه مناسب بر این بیماری

به‌طورکلی رژیم غذایی نامتعادل باعث آسیب‌ به سلامت بدن می‌شود. طی دهه‌های گذشته سه نوع سرطان به‌سرعت در حال شیوع بوده‌است. سرطان اول، سرطان ریه است که دلیل عمده آن افزایش استعمال سیگار است. مورد دیگر سرطان پوست است که از قرارگیری بیش‌از‌حد در معرض نور خورشید ایجاد می‌شود و سومین مورد لنفوم غیرهوچکین است که دلیل روند روبه‌رشد آن در هاله‌ای از ابهام است. بسیاری از دانشمندان معتقدند که لنفوم‌های غیر هوچکین مانند لنفوم کاردیت، به‌واسطه مجموعه‌ای پیچیده از علل و بیماری‌های مختلف ایجاد می‌شوند.

به‌طور حتم اضافه‌وزن هم یکی از علل مهم در افزایش روزافزون این قبیل سرطان‌ها است. به طور قطع یک رژیم غذایی پرچرب با افزایش وزن مرتبط است.  

همان‌طور که گفتیم افرادی که دچار نقص در سیستم ایمنی هستند (مانند بیماران مبتلا به ایدز)، بیشتر در معرض درگیری با لنفوم کاردیت قراردارند. همان‌طور که می‌دانید، عملکرد سیستم ایمنی تا حد زیادی به تغذیه مناسب وابسته است. به‌طورکلی بدن بر اساس سیستم خودترمیمی طراحی شده‌است. اگر تغذیه مناسب وجود نداشته باشد، بدن نمی‌تواند عملکرد درستی داشته باشد. در نتیجه می‌بینیم که همه چیز به وجود مواد مغذی در رژیم غذایی‌تان بستگی دارد.

در واقع برای داشتن‌ یک رژیم غذایی سالم نیازی‌ نیست که به‌طورکلی از خوردن گوشت اجتناب‌کنید، یا به‌طور روزانه مقادیر زیادی سبزیجات مصرف‌ کنید. تنها چیزی که به آن نیازدارید، یک رژیم غذایی متعادل است.


مصرف غذاهای زیر باعث کاهش خطر ابتلا به لنفوم‌های غیر هوچکین از جمله لنفوم کاردیت می‌شود:

  • گوجه‌فرنگی
  • کلم بروکلی
  • گل‌کلم
  • پیازها
  • سالاد کاهو مخلوط
  • تره فرنگی
  • سیب
  • گلابی
  • مرکبات.

بهبود رژیم غذایی نه‌تنها خطر ابتلا به سرطان را کاهش‌ می‌دهد، بلکه باعث بهبود کلی سلامت بدن می‌شود.

جالب است بدانید که بین عوامل خطر ابتلا به سرطان و دیگر بیماری‌های قلبی اشتراکاتی وجود دارد. به‌طورکلی برای داشتن قلبی سالم بهتر است که به‌صورت روزانه ورزش کنید، رژیم غذایی مناسب داشته باشید و سیگار نکشید. این‌ها جزء مهم‌ترین نکات به‌منظور رعایت یک سبک زندگی سالم هستند و خطر ابتلا به انواع مشکلات قلبی از جمله لنفوم کاردیت را کاهش می‌دهند.

Primary-cardiac-lymphoma
پری لنفوم کاردیت (PCL) نوعی نادر از لنفوم غیرهوچکین (NHL) است که می‌تواند قلب، پریکارد و یا هر دو را درگیر کند.

سرطان لنفوم پری کاردیت چیست؟

پری لنفوم کاردیت (PCL) نوعی نادر از لنفوم غیرهوچکین (NHL) است که می‌تواند قلب، پریکارد و یا هر دو را درگیر کند. طبق آمار لنفوم پری کاردیت یک مشکل شایع نیست و تنها حدود ۰.۰۱ درصد از تمام تومورهای قلبی و ۱۰ درصد از تومورهای بدخیم اولیه قلبی را تشکیل می‌دهد. اظهارات بالینی افراد درگیر با PCL بسته به موقعیت جغرافیایی، اندازه و درجه تهاجم متفاوت است.

راهنمای مراجعه به پزشک

سرطان لنفوم کاردیت نوعی سرطان لنفوم غیرهیچکین است که در بافت پریکراد قلب به‌وجود می‌آید. سرطان غیرهوچکین به نوعی از سرطان لنفوم اشاره دارد که به گلبول‌های سفید خون حمله می‌کنند. این سرطان عموما محدود به قلب است. دلیل ابتلا به این سرطان چندان مشخص نیست، چیزی که می‌دانیم این است که تغذیه تأثیر زیادی بر ابتلا به این سرطان دارد. در واقع عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در شانس ابتلا به این بیماری هم نقش دارند.

به لطف تحقیقات زیاد در سال‌های اخیر این سرطان قابل‌درمان است. هرچند تشخیص سرطان لنفوم می‌تواند ترسناک و گیج‌کننده باشد، چون درمان و پیشرفت این بیماری سیر مشخصی ندارد. انواع مختلفی از سرطان لنفوم وجود دارد که هر کدام دوره درمان و نتایج متفاوتی را دارند. در برخی موارد، حتی ممکن است نیازی به درمان فوری نداشته باشید. ایم حالت می‌تواند استرس‌زا باشد، زیرا مجبور می‌شوید منتظر بمانید و بپرسید که وضعیت بیماری من چگونه است و چه زمانی عود خواهد کرد.

برای تشخیص و درمان سرطان لنفوم کاردیت باید به متخصص غدد مراجعه کنید. البته در ادامه‌ی روند تشخیص و درمان احتمالا تیم درمانی شما شامل متخصص قلب و عروق و متخصص انکولوژی هم خواهد بود. پزشکان متخصص زیادی در دکترتو آماده‌ی پاسخگویی و مشاوره‌دادن به شما عزیزان هستند. شما می‌توانید به‌صورت آنلاین یا تلفنی سؤالات خود را از آنها بپرسید. به یاد داشته باشید اقدام سریع و تشخیص به‌موقع از خطرات و عوارض جبران‌ناپذیر این بیماری پیشگیری می‌کند. در دکترتو می‌توانید بهترین متخصص غدد و و متابولیسم را پیدا کنید و بر روی علائم بیماری خود کنترل داشته باشید.

پرسش‌های متداول

این سلول‌های سرطانی، باگذشت زمان سیستم ایمنی بدن را مختل می‌کنند. به لطف تحقیقات و آزمایشات زیاد، این بیماری قابل درمان است.

شواهدی وجود ندارد که استرس می‌تواند لنفوم (یا هر نوع سرطان) را بدتر کند. البته دانشمندان معتقدند نمی‌توان اثبات کرد که عملکرد یا احساس فرد مبتلا به سرطان لنفوم کاردیت، باعث بروز این بیماری شده است.

 لنفوم غیر هوچکین با افزایش سن تشدید می‌شود. برخلاف اکثر سرطان‌ها، میزان لنفوم هوچکین در بین نوجوانان و جوانان (سنین 15 تا 39 سال) و در بین افراد مسن (سن 75 سال به بالا) بالاتر است.

مصرف بیش از چهار فنجان قهوه در روز خطر ابتلا به لنفوم را افزایش می‌دهد. بهتر است مبتلایان به سرطان لنفوم، مقدار قهوه مصرفی روزانه‌شان را کاهش دهند.

تومورها می توانند در هر یک از غدد درون ریز اصلی و حتی لنفوم‌ها ایجاد شوند. از جمله شایع‌ترین سرطان غدد می‌توان به سرطان غده تیروئید، غده هیپوفیز و غده آدرنال اشاره کرد که مبتلایان بیشتری دارد. اگرچه برخی موارد ارثی هستند، اما علت بیشتر سرطان غدد درون ریز معمولاً نامشخص است. بیماری لنفوم کاردیت معمولا یک بیماری‌ نادر محسوب می‌شود و جزو شایع‌ترین بیماری‌های غددسرطان و سرطان نیست.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن