آیا عفونت روده خطرناک است؟ چگونه درمان میشود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

یکی از دلایل اصلی عفونت روده ممکن است ورود عوامل بیماری‌زا به بدن انسان باشد. عفونت های روده توسط میکروارگانیسم‌ها (حشرات یا میکروب‌ها) که راه خود را به روده شما پیدا کرده‌اند ایجاد می‌شود. روش‌های زیادی برای درمان عفونت روده وجود دارد. از تغییر سبک زندگی گرفته تا رعایت موارد بهداشتی و‌ مصرف دارو که همه و همه می‌توانند منجر به بهبود شرایط فرد بیمار شوند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
عفونت روده

عفونت روده گاهی اوقات عفونت گوارشی، گاستروانتریت یا (گاسترو) هم نامیده می‌شود. امکان ابتلا به این بیماری با خوردن یا نوشیدن آب یا غذای آلوده وجود دارد. همچنین ممکن است از تماس با میکروب‌ها که از افراد آلوده یا حتی اشیا آلوده مانند کارد و چنگال، شیرآلات، اسباب بازی‌ها یا پوشک منتقل می‌شوند به این بیماری مبتلا شد. عفونت روده بیشتر از سایر نقاط دنیا در استرالیا شایع است، اما مردم هنگام سفر به خارج از کشور نیز به این عفونت مبتلا می‌شوند. این بیماری می‌تواند هر فردی را در هر زمان تحت تاثیر قرار دهد و عوارض زیادی به همراه داشته باشد. به همین خاطر شاید بد نباشد برای پیشگیری از ابتلا به آن، یا در صورت ابتلا و برای کاهش عوارض با یک پزشک متخصص گوارش مشورت کنید. بهترین پزشکان در این زمینه را می‌توانید در وبسایت دکترتو پیدا کنید و به راحتی نوبت ویزیت آنلاین یا حضوری دریافت نمایید.

عفونت روده چیست؟

یکی از دلایل اصلی عفونت روده ممکن است ورود عوامل بیماری‌زا به بدن انسان باشد. عفونت های روده توسط میکروارگانیسم‌ها (حشرات یا میکروب‌ها) که راه خود را به روده شما پیدا کرده‌اند ایجاد می‌شود. روده بخشی از سیستم گوارش است و به همین علت برخی افراد این بیماری را عفونت گوارشی هم می‌‌نامند.

عفونت روده چیست؟
عفونت روده به دلیل ورود عوامل بیماری‌زا به بدن اتفاق می‌افتد.

عفونت روده بزرگ

کولیت یک بیماری گوارشی مزمن است، با التهاب پوشش داخلی روده بزرگ مشخص می‌شود. عفونت، بیماری التهابی روده (IBD) و تهاجم به دیواره روده بزرگ با کلاژن یا گلبول‌های سفید لنفوسیتی همگی از علل احتمالی این بیماری هستند.

عفونت روده کوچک

SIBO (رشد بیش از حد باکتری‌های روده کوچک) عدم تعادل میکروارگانیسم‌های موجود در روده کوچک بوده که باعث هضم درست می‌شود. هنگامی که تعداد باکتری‌ها در روده کوچک زیاد شود، می‌تواند منجر به علائم ناراحت کننده‌ای مانند گاز روده و اسهال شود.

علائم عفونت روده (عفونت روده چه علائمی دارد؟)

در ادامه درباره علائم عفونت روده به شکل مفصل صحبت کرده‌ایم. اما اگر‌ بخواهیم به صورت موردی بیان‌ کنیم، برخی از علائم رایج عفونت روده عبارتند از:

عفونت روده و یبوست

عفونت هلیکوباکتر پیلوری همراه با یک عفونت مرتبط که به عنوان رشد بیش از حد باکتری روده کوچک (SIBO) شناخته می‌شود، گاهی اوقات می‌تواند علت یبوست شدید و نفخ باشد.

عفونت روده داری و دچار یبوست شدی؟

برای خلاصی از این عارضه کلیک کن!

ایا عفونت روده باعث کمر درد میشود؟

بله عفونت روده باعث درد و التهاب روده می‌شود. افراد مبتلا به عفونت روده ممکن است گرفتگی شدید معده و روده را تجربه کنند که به پشت بدن منتقل می‌شود.

علت عفونت روده

هر‌ فردی ممکن است که با مصرف آب یا غذای آلوده یا تماس با فرد دیگری که به این عفونت مبتلا است، به عفونت روده مبتلا شود. ویروس‌هایی که می‌توانند باعث عفونت روده شوند عبارتند از:

  • روتاویروس که در کودکان خردسال شایع است و از طریق تماس با استفراغ یا مدفوع آلوده فرد را درگیر می‌کند.
  • نوروویروس که بسیار مسری است و به راحتی در مکان‌هایی مانند مراکز نگهداری از کودکان، خانه‌های سالمندان و فضاهای عمومی پخش می‌شود.
  • آدنوویروس
  • آستروویروس

برخی باکتری‌ها هم می‌توانند باعث عفونت روده شوند که عبارتند از:

  • کمپیلوباکتر اغلب با خوردن مرغ آلوده به بدن فرد منتقل می‌شود. جوانان، افراد مسن و افرادی که سوءتغذیه دارند بیشتر در معرض ابتلا به این باکتری قرار دارند.
  • سالمونلا معمولاً از طریق مصرف گوشت، مرغ یا تخم مرغ آلوده منتقل می‌شود.
  • شیگلا بیشتر در بین مسافران کشورهای در حال توسعه رایج است.
  • کلستریدیوم دیفیسیل معمولاً با مصرف اخیر آنتی‌بیوتیک یا بستری شدن در بیمارستان مرتبط است.

در نهایت هم انگل‌هایی که می‌توانند باعث عفونت روده شوند عبارتند از:

  • ژیاردیا در مدفوع انسان و حیوانات آلوده وجود داشته و از این طریق پخش می‌شود. بیشتر در کودکان خردسال، کوهنوردان و مسافران شایع است.
  • کریپتوسپوریدیوز توسط غذا یا آب آلوده منتشر می‌شود.
  • آمیبیاز هم بیشتر جوانان را مبتلا می‌کند و معمولاً از طریق آب یا غذای آلوده پخش می‌شود.

راه تشخیص عفونت روده (آزمایش عفونت روده)

برای تشخیص علت علائم، پزشک ممکن است در کنار پرسیدن برخی سوالات درباره وضعیت بدن، بیمار را معاینه کند. همچنین ممکن است انجام برخی از آزمایشات برای بیمار تجویز شود. برخی از این آزمایشات تشخیصی عبارتند از:

  • آزمایش مدفوع (نمونه‌برداری از مدفوع)
  • آزمایش خون
  • آندوسکوپی (مانند کولونوسکوپی) برای بررسی داخل روده

راه درمان عفونت روده

روش‌های زیادی برای درمان عفونت روده وجود دارد. از تغییر سبک زندگی گرفته تا رعایت موارد بهداشتی و‌ مصرف دارو که همه و همه می‌توانند منجر به بهبود شرایط فرد بیمار شوند. در ادامه درباره انواع روش درمان عفونت روده صحبت کرده‌ایم: 

داروی ضد استفراغ برای عفونت روده
داروی ضد استفراغ یکی از روش‌های درمانی موثر در کنترل تهوع ناشی از عفونت روده است.

۱. رعایت نکات بهداشتی

از بسیاری عفونت های روده می‌توان با رعایت اصول بهداشتی و دقت به مواد غذایی مصرفی پیشگیری کرد. شما باید مواد غذایی مانند گوشت و تخم مرغ را پیش از مصرف کاملا بپزید. دست‌های خود را به طور مرتب بشویید؛ به خصوص قبل از دست زدن به غذا. بهداشت شخصی خوب به شما کمک می‌کند از بیمار شدن و انتشار میکروب جلوگیری کنید. حمام کردن یا دوش گرفتن هم اغلب به جلوگیری از عفونت و شپش بدن کمک می‌کند.

۲. اصلاح رژیم غذایی (غذاهای مفید برای عفونت روده)

یکی از راه‌های موثر در درمان عفونت روده تغییر در سبک غذایی و توجه به مواد غذایی مصرفی است. مواد غذایی مفید برای عفونت روده عبارتند از:

  • پاستا
  • برنج
  • ماهی پخته شده کم چرب
  • تخم مرغ
  • میوه‌های تازه یا میوه‌های کنسرو شده در آب خودشان
  • سبزیجات پخته شده
  • غلات بدون قند
  • پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها برای پیشگیری یا درمان گاستروانتریت عفونی موثر هستند. این باکتری‌ها ممکن است میزان بروز اسهال حاد را ۱۵ تا ۷۵ درصد کاهش دهند.

متن انگلیسی:
Yogurt is used for restoring normal bacteria in the intestine after antibiotic therapy and for treating antibiotic-associated diarrhea and acute diarrhea in children. Yogurt is also used for treating and preventing vaginal yeast and bacteria infections, and preventing urinary tract infections
ترجمه متن:
ماست برای بازگرداندن باکتری‌های طبیعی در روده پس از درمان آنتی بیوتیکی و برای درمان اسهال مرتبط با آنتی بیوتیک و اسهال حاد در کودکان استفاده می‌شود. ماست همچنین برای درمان و پیشگیری از عفونت‌های قارچی و باکتریایی واژن و پیشگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری مصرف می‌شود.

rxlist

۳. بهترین دارو برای عفونت روده و معده (قرص عفونت روده)

در ادامه درباره بهترین داروها برای عفونت روده و معده صحبت کرده‌ایم. این داروها عبارتند از:

قرص سیپروفلوکساسین برای عفونت روده

قرص سیپروفلوکساسین متعلق به دسته‌ای از آنتی‌بیوتیک‌ها به نام فلوروکینولون‌ها است. سیپرو برای درمان عفونت‌های ناشی از انواع مختلف باکتری موثر است. قرص سیپروفلوکساسین برای درمان عفونت‌های پیچیده داخل شکمی بزرگسالان که ناشی از اشریشیا کلی، سودوموناس آئروژینوزا، پروتئوس میرابیلیس، کلبسیلا پنومونیه، یا باکتریویدز فرجیلیس هستند، تجویز می‌شود.

داروهای ضد اسهال

داروهای ضد اسهال منجر به کاهش تعداد دفعات دفع مدفوع می‌شوند. با این حال، این داروها علت اسهال را از بین نمی‌برند و در چنین شرایطی باید اگر علت اسهال عفونت روده‌ است به صورت ریشه‌ای درمان شود. داروهایی ضد اسهالی همچون لوپرامید و لوموتیل می‌توانند به کنترل علائمی مانند اسهال و تهوع کمک کرده و علاوه‌براین عفونت های روده و معده را نیز درمان کنند.

داروی ضد استفراغ

داروی ضد استفراغ مانند متوکلوپرامید در کاهش استفراغ ناشی از عفونت روده موثر است. این دارو لوله‌های درگیر در زمان استفراغ را شل کرده و جذب مایعات و مواد غذایی توسط دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد.

اسم آنتی بیوتیک برای عفونت روده

آنتی بیوتیک‌های رایج مورد استفاده برای درمان عفونت گوارشی عبارتند از زیتروماکس (آزیترومایسین)، سیپرو (سیپروفلوکساسین)، تتراسایکلین، پنی سیلین، سفالوسپورین، ترکیبات آنتی فولات/سولفا، نیترویمیدازول، گلیکوپپتید و آنتی بیوتیک‌های مونوباکتام.

مترونیدازول بهترین دارو برای عفونت روده و معده

مترونیدازول برای درمان عفونت‌های مختلف ناشی از باکتری‌ها یا انگل‌ها استفاده می‌شود؛ به عنوان مثال برای درمان عفونت‌های دستگاه گوارش، تولید مثل یا واژن.

نمی‌دونی چه دارویی برای درمان عفونت روده‌ت بهتره؟ از دکتر بپرس.

۴. درمان خانگی عفونت روده

یکی از بهترین راه‌ها برای درمان عفونت روده، محلول نمکی خانگی است که ترکیبی از آب، شکر و نمک است. این مخلوط به جبران مواد معدنی و آب از دست رفته در اثر اسهال، که از علائم رایج عفونت روده است، کمک می‌کند. سایر روش‌های درمان خانگی عفونت روده هم عبارتند از:

  • استراحت کافی
  • مصرف زنجبیل
  • مصرف مایعات کافی
  • مصرف پروبیوتیک‌ها
  • چای بابونه
  • کورکومین
  • چای رازیانه
  • عسل
  • لیمو
  • روغن زیتون

۵. درمان گیاهی عفونت معده و روده (درمان عفونت روده در طب سنتی)

روش‌های گیاهی درمان عفونت معده و روده شامل مصرف برخی گیاهان طبیعی یا دمنوش‌های ساخته شده از آن‌ها است. برخی از این موارد عبارتند از:

  • آب ریشه زنجبیل
  • چای نعنا
  • آبلیمو
  • چای سیر
  • چای رازیانه
  • چای بابونه

۶. برای عفونت روده چه بخوریم؟

برای هیدراته ماندن بدن به طور مکرر مایعات مصرف کنید. بعد از شروع نوشیدن مایعات هم خوردن وعده‌های غذایی کوچک و ملایم مانند پوره سیب زمینی، نان تست، موز، برنج و مرغ را شروع کنید.

مدت درمان عفونت روده

بیشتر عفونت های روده پس از چند روز درمان شده و‌ علائم آن از بین می‌روند. برای درمان سریع‌تر توصیه می‌شود مقدار زیادی مایعات از جمله آب بنوشید. مصرف آنتی بیوتیک‌ها هم به مدت ۷ تا ۱۴ روز برای عفونت‌های معمول تجویز می‌شوند و‌ در این مدت تاثیرات مثبتی خواهند‌ داشت.

متن انگلیسی:
Talk with a doctor if your symptoms do not improve after 5 days. In children, contact a doctor if symptoms do not improve after 2 days or vomiting continues after 12 hours
ترجمه متن:
اگر علائم شما پس از ۵ روز بهبود نیافت، با یک پزشک صحبت کنید. در کودکان هم اگر علائم پس از ۲ روز بهبود نیافت یا استفراغ تا ۱۲ ساعت ادامه پیدا کرد با پزشک تماس بگیرید.

healthline

انواع عفونت روده

عفونت روده محدود به یک نوع نمی‌شود و انواع مختلفی دارد. به طور کلی سه نوع عفونت گوارشی معمول وجود دارد که عبارتند از باکتریایی، ویروسی و انگلی.

عوارض عفونت روده

عفونت باکتریایی روده به ندرت در بزرگسالانی که بدنی سالم دارند عوارض ایجاد می‌کند و بهبودی بیماران مبتلا به عفونت معمولا کمتر از یک هفته طول می‌کشد. اما افراد مسن یا کودکان در برابر علائم عفونت روده آسیب‌پذیرتر هستند. آن‌ها همچنین در معرض خطر عوارض احتمالی این بیماری قرار دارند. 

از عوارض این عفونت‌ها می‌توان به تب بالا، درد عضلانی و ناتوانی در کنترل حرکات روده اشاره کرد. برخی از عفونت‌های باکتریایی هم می‌توانند منجر به عوارض زیر شوند:

عوارض عفونت رودهعلت بروز عوارض
نارسایی کلیهاز دست دادن شدید مایعات و الکترولیت‌ها به دلیل اسهال یا استفراغ مداوم می‌تواند به نارسایی کلیه منجر شود.
خونریزی رودهعفونت‌های شدید می‌توانند باعث زخم شدن یا آسیب دیدن دیواره‌های روده شوند که منجر به خونریزی داخلی می‌شود.
کم‌خونیخونریزی مزمن یا از دست دادن خون از روده‌ها می‌تواند باعث کاهش تعداد گلبول‌های قرمز و در نتیجه کم‌خونی شود.
عوارض عفونت روده

عوارض گوارشی هم شامل تهوع و استفراغ، ایلئوس آدینامیک، رفلاکس معده به مری، روده ایسکمیک، سوراخ شدن کولون، کولیت CMV، گاستروپارزی و فتق دیافراگم است.

راه های پیشگیری از ابتلا به عفونت روده

برای پیشگیری از ابتلا به عفونت روده:

  • از نوشیدن آب تصفیه نشده خودداری کنید.
  • دست‌هایتان را مرتبا بشویید.
  • آب جوشیده یا آب معدنی مصرف کنید.
  • سبزیجات را قبل از مصرف با دقت بشویید.
  • از مصرف غذاهای نیم پز خودداری کنید.
  • از غرفه‌های کنار جاده یا خیابانی که بدون رعایت موارد بهداشتی غذا را تهیه می‌کنند خرید نکنید.
  • از مصرف ماهی و گوشت خام خودداری کنید.
  • یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید.
  • بیشتر ورزش کنید.
  • غذاهایی مانند گوشت و تخم مرغ را کاملا بپزید.
  • از تماس نزدیک با افرادی که عفونت روده دارند خودداری کنید.

هنگام سفر به مناطقی که آب سالم و بهداشت مواد غذایی را نمی‌توان تضمین کرد، باید:

  • فقط از آب بطری برای نوشیدن و مسواک زدن استفاده کنید.
  • از مصرف نوشیدنی با یخ خودداری کنید.
  • غذاهای تازه پخته شده که به صورت بخارپز سرو می‌شوند استفاده کنید.
  • از مصرف غذاهای خام یا نیم پز (به ویژه گوشت یا غذاهای دریایی) خودداری کنید.
  • از مصرف سالادهای تازه، میوه‌های پوست کنده، شیر غیر پاستوریزه یا فرآورده‌های لبنی خودداری کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر روش‌های بهبود عفونت روده مانند روش‌های درمان خانگی، دارو درمانی (داروهای بدون نسخه) و تغییر سبک زندگی برای شما اثربخش نبود، وقت مراجعه به دکتر رسیده است. ویزیت توسط یک پزشک متخصص به شما کمک می‌کند تا در زمانی بسیار کوتاه بهبود یابید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان گوارش و کبد در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر آنلاین گوارش وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند سفتریاکسون، سیپروفلوکساسین و مترونیدازول به عنوان داروهای اصلی برای کنترل و درمان عفونت‌های باکتریایی معده و روده تجویز می‌شوند.

درمان آنتی بیوتیکی ممکن است طول مدت بیماری و شدت آن را کاهش دهد اما از عوارض بیماری جلوگیری نمی‌کند. اکثر عفونت‌های خفیف بدون آنتی بیوتیک بهبود می‌یابند. موارد متوسط ​​تا شدید هم باید با آنتی بیوتیک درمان شوند.

آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند سفتریاکسون، سیپروفلوکساسین و مترونیدازول بهترین قرص‌ها برای درمان عفونت روده هستند.

داروهایی مانند زیتروماکس (آزیترومایسین)، سیپرو (سیپروفلوکساسین) و تتراسایکلین برای درمان عفونت‌های باکتریایی روده و‌ معده مناسب هستند.

بله، اگرچه که نوشابه مستقیماً به مخاط معده آسیب وارد نمی‌کند، اما به دلیل داشتن گاز زیاد می‌تواند باعث تحریک بیماری در افرادی شود که از قبل مشکلات گوارشی داشته‌اند.

بله عفونت روده می‌تواند هر فردی را در هر زمانی تحت تاثیر قرار دهد. این بیماری می‌تواند باعث ناراحتی و مشکلات زیادی شوند که در برخی موارد خطرناک خواهد بود.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن