نانوفت چیست و چه کاربردی در زیبایی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

نانوفت یک تکنیک نوین در حوزه زیبایی و پزشکی ترمیمی است که شامل استخراج و تصفیه چربی از بدن بیمار و تزریق آن به مناطق مورد نیاز است. این فرآیند شامل خرد کردن و فیلتر کردن چربی به ذرات بسیار ریز و خالص است که به طور یکنواخت‌تر و طبیعی‌تر به نواحی مورد نظر تزریق می‌شود. نانوفت به دلیل خواص ترمیمی و جوان‌سازی بالای خود در بهبود ظاهر پوست، کاهش چین و چروک‌ها و بازسازی بافت‌های آسیب دیده بسیار موثر است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
نانوفت چیست؟

بیمارانی که می‌خواهند اثرات پیری را بدون توسل به جراحی معکوس کنند، دائما به دنبال درمان‌هایی هستند که بی‌خطر باشد، اما نتیجه‌ای مطلوب نیز به همراه داشته باشد. روش‌های پزشکی زیبایی امروزه تنوع بسیار زیادی دارند و گزینه‌های مختلفی برای ایجاد تغییرات مطلوب و ایمن پیش روی شماست. یکی از روش‌های درمانی مدرن و پرکاربرد، روش تزریق یا انتقال چربی نانوفت است. نانوفت را می‌توان داروی آینده در نظر گرفت؛ پزشکی قرن بیست و یکم که می‌توان از آن با اهداف درمانی و ترمیمی مختلفی استفاده کرد. در این روش مدرن از سلول‌های خود فرد برای جایگزینی، ترمیم یا بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده یا پیر استفاده می‌شود. عمدتا در پزشکی و جراحی زیبایی از سلول‌های بنیادی و فاکتورهای رشد به دست آمده از چربی خود بیمار استفاده می‌شود. در این مقاله از دکترتو به صورت کامل با تزریق نانوفت و مزیت‌ها و عوارض آن آشنا خواهیم شد. همچنین شما می‌توانید از خدمات دکترتو برای یافتن بهترین پزشکان این حوزه استفاده کنید.

تزریق نانوفت چیست؟

نانوفت یا پیوند نانو چربی شامل برداشتن چربی از بدن بیمار، فیلتر کردن و امولسیون کردن آن و رساندن آن به مناطق درمانی است که حجم خود را از دست داده‌اند و کیفیت پوست ضعیفی دارند. این چربی به نواحی مختلف، برای اهداف زیبایی تزریق می‌شود. با این حال اصلی‌ترین هدف استفاده از آن، اهداف درمانی و ترمیمی است.

اصطلاح نانو به ذرات ریز چربی اطلاق می‌شود که امولسیون شده و به ناحیه درمان انتقال داده می‌شوند تا از دست دادن حجم، چین‌وچروک و خطوط ریز را کاهش دهند. تفاوت نانوفت با تزریق چربی سنتی در این است که تمام سلول‌های چربی فیلتر می‌شوند و خطر چربی‌گیری غیرقابل پیش‌بینی و ایجاد توده‌ها یا برآمدگی‌ها را محدود می‌کند.

متن انگلیسی:
Nano-fat grafting is a refined aesthetic use of fat transfer, where a relatively small amount of fat is removed from a donor site, filtered and emulsified, and then injected into target areas that need cosmetic help
ترجمه متن:
پیوند نانوفت یک استفاده زیباشناختی از انتقال چربی است که در آن مقدار نسبتاً کمی چربی از محل اهداکننده برداشته می‌شود، فیلتر و امولسیون می‌شود و سپس به مناطق هدفی که نیاز به زیبایی دارند تزریق می‌شود.

plasticsurgerynola

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

کاربردهای نانوفت

در کل نانوفت برای ترمیم و بازسازی بافت‌ها و بازیابی حجم از دست رفته پوست کاربرد دارد. انتقال نانو چربی آسیب‌های سطحی پوست را اصلاح می‌کند. افتادگی را کاهش می‌دهد و چین‌وچروک‌ها را پر می‌کند، بدون اینکه نیازی به استفاده از تکنیک‌های آسیب‌زا مانند لایه‌برداری عمیق، لایه‌برداری با لیزر یا تزریقات حاوی پرکننده‌های اصلاح شده مصنوعی باشد. تزریق نانو چربی را می‌توان در هر ناحیه پوستی که به نظر می‌رسد کیفیت پوست کاهش‌یافته، چروکیده شده، نازک و آسیب دیده و دارای لک است، اعمال کرد.

با این حال متداول‌ترین نواحی استفاده از نانوفت، گونه‌ها، اطراف بینی، لب و خطوط اطراف دهان، زیر چشم و دست‌ها هستند. از آن جایی که تزریق چربی نانو، ایجاد کلاژن‌های جدید را تحریک می‌کند، نتایج معمولا با ماندگاری زیادی همراه است.

۱. استفاده از نانوفت در ترمیم زخم ها و جای زخم ها

نانوفت می‌تواند یک روش درمانی و ترمیمی مناسب برای درمان جای زخم باشد. می‌توان از تزریق چربی نانو به بخش‌هایی از صورت که در اثر جای زخم آسیب دیده است، استفاده کرد. این روش می‌تواند تغییرات پوست ناشی از جای زخم را به خوبی ترمیم و برطرف کند و ظاهر پوست را بهبود ببخشد.

جای زخمت ناراحتت می‌کنه و می‌خوای با نانوفت درمانش کنی؟

همین الان از متخصص مشاوره بگیر.

۲. کاربردهای نانوفت در جوانسازی پوست (تزریق نانوفت صورت)

یکی از کاربردهای اصلی و مهم تزریق نانوفت، استفاده از آن برای صورت است. هدف استفاده از نانوفت صورت دستیابی به یک صورت جوان‌تر و بهبود سریع‌تر بعد از لیزردرمانی پوست صورت است. با کمک نانوفت می‌توان به میزان زیادی چین و چروک‌های پوست را از بین برد و خطوط ریز و درشت چهره را کاهش داد. در نتیجه نتایجی به‌مراتب بهتر به دست می‌آید. به صورت کلی نانوفت صورت می‌تواند با هدف جوان سازی پوست چهره استفاده شود. این روش می‌تواند تیرگی پوست را کاهش دهد و حجم از دست رفته نواحی مختلف صورت را بازیابی کند. در نتیجه کسانی که به دنبال بهبود کیفیت پوست خود هستند می‌توانند از این روش استفاده کنند.

متن انگلیسی:
Nanofat injection is an application that aims to achieve skin rejuvenation, recovery after laser and an appearance with reduced fine lines and gives very effective results particularly in the face and cleavage
ترجمه متن:
تزریق نانوفت، کاربردی است که با هدف دستیابی به جوانسازی پوست، بازسازی پس از لیزر و ظاهری با کاهش خطوط ریز انجام می‌شود و نتایج بسیار مؤثری به ویژه در صورت و شکاف‌ها می‌دهد.

vbbgentek

۳. تزریق نانوفت زیر چشم

یکی دیگر از کاربردهای مهم نانوفت، تزریق آن به ناحیه زیر چشم است، تزریق نانوچربی به ناحیه زیر چشم می‌تواند تیرگی و سیاهی زیر چشم را بهبود ببخشد و خطوط ریز اطراف چشم را بهبود ببخشد تا یک ظاهر صاف و جوان‌تر را ببینیم. این روش می‌تواند حجم‌دهی مناسب زیر چشم را انجام دهد و برای کانتورینگ چشم‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

۴. نانوفت جای جوش

همان‌طور که پیش‌ازاین هم گفته شد، نانوفت با هدف درمانی و ترمیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین می‌توان از آن برای رفع جای جوش و آکنه نیز استفاده کرد. این روش می‌تواند لکه‌های ناشی از جوش‌ها یا فرورفتگی‌های ناشی از آکنه را ترمیم کند و یک روش موثر برای کاهش اسکار آکنه است.

تزریق نانوفت چیست؟
نانوفت برای جوانسازی پوست و رفع چین و چروک‌ها کاربرد دارد.

۵. نانوفت برای ریزش مو

نانوفت را می‌توان به عنوان یک روش جدید و مدرن برای درمان ریزش مو زنان و مردان در نظر گرفت. حتی بسیاری آن را یک جایگزین بی‌دردسرتر و راحت برای کاشت مو می‌دانند، چرا که می‌توان با چند جلسه درمان با نانوفت، ریزش مو را درمان کرد و به رشد موهای جدید هم کمک کرد. نانوفت با کمترین میزان عوارض می‌تواند برای درمان ریزش مو مورد استفاده قرار بگیرد.

مزایای استفاده از نانوفت در مقایسه با سایر روش های تزریق چربی

این روش در مقایسه با دیگر روش‌ها کمترین میزان خطر را دارد و به صورت کلی یک روش ایمن و کم‌خطر است. هنگامی که از تزریق چربی برای پر کردن چین‌وچروک استفاده می‌شود، نتایج دائمی و طبیعی است. با این روش می‌توان به خوبی حجم از دست رفته صورت را بازیابی کرد و از آن برای بازسازی دائمی بافت‌ها استفاده کرد. این روش غیرتهاجمی و ایمن است و در آن از مواد طبیعی به دست آمده از بدن خود فرد استفاده می‌شود. در نتیجه کمترین میزان خطر حساسیت و واکنش آلرژیک با آن وجود دارد.

از طرفی نیز نانوفت به نسبت روش‌های سنتی تزریق چربی فرایندهای بیشتری برای تصفیه‌شدن دارد و در نتیجه میزان اثربخشی آن بیشتر و بهتر است. در نهایت مزیت این روش، کمترین میزان درد و ناراحتی و دوره بهبودی بسیار سریع آن است. افراد به سرعت می‌توانند به فعالیت‌های روزمره خود بازگردند. Nano-FAT برای دستیابی به نتایج طولانی‌مدت خود به فاکتورهای رشد، سلول‌های بنیادی و ماتریس کلاژن فیبرین متکی است. به همین دلیل هم نتایج بسیار طبیعی‌تر و با دوام ترند.

نحوه نانوفت (فرآیند تهیه نانوفت)

پیوند نانوفت یا چربی‌های فوق‌العاده میکرو، با تجزیه و فیلتر کردن چربی‌های برداشته شده از شخص به دست می‌آید تا بتواند از طریق کوچک‌ترین انژکتورها عبور کند. با پیوند نانوفت، برخی از مواد طبیعی موجود در سلول‌های چربی که باعث کاهش چین‌وچروک پوست و رفع رنگ تیره پوست می‌شوند، آزاد می‌شوند. ابتدا پزشک با بررسی شرایط فرد، منطقه مناسب برای برداشت چربی را مشخص می‌کند.

سپس چربی جدا شده فیلتر شده و در مرحله بعدی امولسیون آن انجام می‌شود. بعد از این دو مرحله، سلول‌های تصفیه شده به صورت سلول‌های نانوی چربی با یک کانول و سوزن به نواحی مورد نیاز تزریق می‌شود. تزریق با کمک یک کانول مخصوص این امکان را به پزشک می‌دهد که فرایند تزریق را کاملا طبیعی و دقیق انجام دهد.

مزایای استفاده از نانوفت چیست؟
نانوفت شامل چربی فرآوری شده با غلظت بالای سلول‌های بنیادی است.

مراحل برداشت چربی از بدن

مرحله اول برداشت چربی، از طریق روش لیپوساکشن انجام می‌شود. در این روش چربی اتولوگ یا همان چربی خود بیمار از طریق روش لیپوساکشن، از یک سایت اهداکننده منتخب مانند باسن، ران یا شکم برداشته می‌شود.

فرآیند تصفیه و آماده سازی چربی برای تبدیل به نانوفت

در مرحله بعدی باید سلول‌های چربی جدا شده از بدن خود فرد، مراحل تصفیه و آماده‌سازی را پشت سر بگذارد. این سلول‌ها جدا شده، از طریق سانتریفیوژ فیلتر شده و خالص می‌شود و سپس مرحله امولسیون روی آنها انجام خواهد شد. به این ترتیب فاکتورهای رشد با کیفیت بالا و سلول‌های بنیادی بیشتر از این نمونه‌ها جدا می‌شود. در مرحله بعدی آماده‌سازی چربی برای تبدیل شدن آن به نانوفت، این ترکیب با پلاسما غنی از پلاکت و فیبرین غنی از پلاکت مخلوط می‌شود. حالا یک ترکیب عالی برای تزریق به نواحی مختلف بدن به دست می‌آید که می‌توان با تزریق آن کلاژن‌سازی را تحریک کرد و کیفیت بافت پوست ناحیه تحت درمان را بهبود بخشید.

ماندگاری نانوفت

این روش نتایجی تقریباً ماندگار و طولانی‌مدت را ایجاد می‌کند. نتایج تزریق چربی سطحی صورت نسبت به فیلرهایی مانند اسید هیالورونیک ماندگارتر است. با این حال میزان مدت ماندگاری به مهارت پزشک، نوع مشکلی که فرد دارد و رعایت نکات مراقبت بعد از تزریق، بستگی دارد.

می‌خوای بدونی نانوفت نسبت به تزریق ژل چقدر ماندگاری داره؟ با یک کلیک بپرس.

امادگی قبل از نانوفت

قبل از انجام نانوفت پزشک باید بررسی کند و ببیند که آیا مراجعه‌کننده از نظر منابع چربی ایده‌آل است و می‌توان از این روش استفاده کرد یا خیر. در مرحله بعدی مهم است که پزشک سوابق پزشکی مراجعه‌کننده را بررسی کند. ممکن است نیاز باشد مصرف برخی از داروها قبل از انجام این عمل قطع شود. برای مثال برخی از مسکن‌های ضدالتهابی یا انواع داروهای رقیق‌کننده خون از جمله مواردی است که باید قبل از این درمان با نظر پزشک مصرف آنها را قطع کرد.

در صورتی که نانوفت به نواحی مختلف صورت مانند زیر چشم یا اطراف لب و پیشانی تزریق می‌شود، نباید در روز درمان از مواد آرایشی در این قسمت‌ها استفاده کرد. برای کاهش احتمال کبودی ناشی از تزریق، افراد سیگاری باید یک هفته قبل از پیوند نانو چربی از مصرف تنباکو خودداری کنند. این روش نباید برای هیچ خانم باردار یا شیردهی انجام شود. همچنین، توصیه می‌شود از انجام این درمان در دوران قاعدگی خودداری کنید.

مراقبت های بعد از نانو فت

پزشک بر اساس شرایطی که هر فرد دارد یک سری دستورالعمل‌ها را به عنوان نکات مراقبت بعد از تزریق نانوفت توصیه می‌کند. به صورت کلی، معمولا بعد از تزریق باید از انجام فعالیت‌های سنگین ورزشی خودداری کرد. معمولا توصیه می‌شود که تا یک هفته از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری شود. علاوه بر این، حمام کردن تا دو روز بعد از تزریق ممنوع است. نرفتن به سونا یا جکوزی و قرار نگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، از دیگر نکاتی است که باید بعد از نانوفت به آنها توجه کرد. در نهایت مهم‌ترین موضوع در خصوص مراقبت بعد از نانوفت، دست‌کاری‌نکردن محل تزریق است. فشار دادن یا دست‌کاری‌کردن محل تزریق می‌تواند موجب جابه‌جایی ترکیب تزریق شده شود و در نتیجه روی نتیجه نهایی تاثیر منفی بگذارد.

عوارض نانوفت

پس از عمل تزریق چربی با استفاده از تکنیک نانوفت، کمی کبودی و تورم در اطراف نقاط تزریق ظاهر می‌شود. این علائم بعد از عمل پس از چند روز ناپدید می‌شوند و این نوع عمل هیچ آسیبی به پوست وارد نمی‌کند. در مواردی هم مقداری درد و سوزش در محل تزریق ایجاد می‌شود.

تفاوت نانوفت با تزریق چربی چیست؟
تزریق نانوفت نتایج طبیعی و ماندگاری به همراه دارد.

تفاوت نانوفت با تزریق چربی

علاوه بر نانوفت، روش سنتی تزریق چربی هم وجود دارد که از چند نظر با روش نانوفت تفاوت دارند. تفاوت اساسی بین پر کردن چربی انجام شده با استفاده از بافت چربی جمع‌آوری‌شده به روش لیپوساکشن و تزریق بافت چربی جمع‌آوری‌شده توسط پیوند نانو، این واقعیت است که چربی‌های منتقل شده در روش پیوند نانوفت ابتدا در شرایط استریل سانتریفیوژ می‌شوند تا بافت چربی نازک شود و یک ترکیب تصفیه شده و پالایش شده بعد به روش امولسیون، برای تزریق استفاده شود.

برخلاف روش سنتی تزریق چربی، در این روش، بافت چربی برداشته شده به صورت مکانیکی در سلول‌ها جدا می‌شود تا سلول های نانوفت سرشار از سلول‌های بنیادی باشد. روش تزریق چربی نقش پرکننده دارد؛ اما نانوفت برای پر کردن در نظر گرفته نشده و نقش آن ترمیم‌کننده و درمانی است.

ویژگی‌هاتزریق چربینانوفت
روش جداسازیانتقال سلول‌های چربی بدون تصفیه شدنسلول‌های تصفیه شده سرشار از سلول‌های بنیادی
اندازه سلول‌هاسلول‌های درشت چربیسلول‌های چربی فوق‌العاده میکرو
مورد استفادهپر کردن بخش‌های مختلفنقش درمانی و ترمیم‌کنندگی دارد.
ماندگاری نتایجنتایج ماندگار و طبیعینتایج با ماندگاری بیشتر و طولانی‌مدت‌تر
عوارضامکان ایجاد توده چربی وجود داردتوده و برآمدگی چربی ایجاد نمی‌شود
مقایسه نانوفت با تزریق چربی

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

نانوفت نوعی چربی بسیار غنی از سلول‌های بنیادی است و وظیفه اصلی آن ترمیم و بازسازی بافت است. این روش را می‌توان برای هر ناحیه‌ای از پوست که به ترمیم و بازسازی نیاز دارد استفاده کرد تا مشکلات مختلف را برطرف کرد. این روش ایمن است و با کمترین میزان عوارض جانبی، می‌توان از آن به عنوان یک گزینه ایده‌آل درمانی برای رفع مشکلات زیر چشم، جوان‌سازی پوست و از بین بردن لکه‌های صورت استفاده کرد. نانوفت مزیت‌های زیادی دارد و به دلیل این که اساس آن، وجود فاکتورهای رشد و سلول‌های بنیادی است، می‌توان انتظار داشت که طبیعی‌ترین نتایج با ماندگاری بسیار بالا به دست بیاید.

اگر شما نیز علاقمند به انجام این روش زیبایی شده‌اید بهتر است با یک دکتر زیبایی پوست در این باره مشورت کنید. همچنین شما می‌توانید از خدمات ویزیت آنلاین متخصص پوست دکترتو برای کنار هم قرار دادن نظرات مختلف درمانی کمک بگیرید.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

نانوفت با هدف ترمیمی و درمانی گزینه مناسب‌تری است؛ اما برای حجم‌دهی لیپو بهتر است.

برخی مواقع درد خفیف و موقتی در محل برداشت چربی یا در محل تزریق آن ممکن است وجود داشته باشد.

بله روش نانوفت یک روش ایمن و موثر است که با کمترین میزان عوارض جانبی می‌تواند به درمان مشکلات مختلف صورت کمک کند.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن