تمامی روش های درمان سردرد

آنچه در این مقاله می‌خوانید

درمان سردرد شاید راهی همیشگی و قطعی نداشته باشد اما روش‌هایی وجود دارد که درد را تسکین داده و شرایط بیمار را بهبود می‌بخشند. راه‌هایی که اثربخشی آن برای هر نوع سردرد و هر شخص متفاوت است اما می‌توان از آن کمک گرفت و شرایط جسمی را تسکین داد. 

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 10 دقیقه
درمان سردرد چند نوع است؟

درمان سردرد ممکن است؟ با چه روش‌هایی هریک از انواع مختلف سردرد را درمان کنیم؟ سریع‌ترین راه درمان سردرد چیست؟ پیش از پاسخ دادن به این سوالات اجازه دهید کمی مقدمه‌چینی کنیم. سردرد انواع و زیر انواع مختلفی دارد. سردردهای مزمن روزانه، که ۱۵ روز یا بیشتر در ماه رخ می‌دهد، سردردهای تنشی، میگرن و… همه و همه انواع مختلف سردرد با علائم و عوارض متفاوت هستند. به دلیل همین‌ تفاوت‌ها، درمان هر سرد هم‌ شیوه متفاوتی نسبت به نوع دیگر آن دارد. با این اطلاعات و گفته‌ها شاید تصمیم داشته باشید برای درمان سردرد خود با یک متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید. وبسایت دکترتو به شما امکان جستجوی بهترین پزشکان و دریافت نوبت ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین را می‌دهد.

درمان سردرد چیست؟

روش‌های درمانی زیادی برای بهبود سردرد وجود دارد. اما باید در ابتدا به کمک یک پزشک تشخیص دهید که علت سردرد شما چیست. انواع مختلف سردرد عوارض و‌ همینطور درمان متفاوتی دارند.

فارغ از نوع سردرد، چندین دارو به کاهش درد کمک می‌کنند. چه داروهای بدون نسخه و چه داروهایی که نیاز به نسخه پزشک متخصص دارند. علاوه‌براین، تغییر در سبک زندگی، تغذیه، هیدراته نگه داشتن بدن، ورزش‌هایی مانند یوگا، استراحت و‌ خواب کافی همه و همه تنها بخشی از روش های درمان سردرد هستند.

متن انگلیسی:
People with obesity, those with sleep disorders, those who smoke, and those with high caffeine intake are more at risk of experiencing headaches. People with a family health history of headaches are more prone to headache disorders too
ترجمه متن:
افراد چاق، مبتلایان به اختلالات خواب، افرادی که سیگار می‌کشند و آن‌هایی که مصرف کافئین بالایی دارند بیشتر در معرض خطر سردرد هستند. افرادی که سابقه سردرد در خانواده دارند هم بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات سردرد هستند.

healthline

انواع روش های درمان سردرد

اگر سوال شما هم این است‌ که باید برای درمان سردرد چه کنیم؟ چه بخوریم و چه دارویی مصرف کنیم در این قسمت به پاسخ سوالات خود خواهید رسید. در ادامه از روش های درمان سردرد برایتان صحبت کرده‌ایم.

روش درمانتوضیحاتمزایامعایب
دارو درمانیاستفاده از داروهای مسکن مانند استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن، داروهای ضد میگرن و داروهای تجویزیاثر سریع در کاهش درد، در دسترس بودنعوارض جانبی مانند ناراحتی معده، خواب آلودگی، اعتیاد
استراحتدور شدن از محرک‌ها مانند نور شدید، صداهای بلند و بوهای تند، خوابیدن در اتاق تاریک و ساکتساده، بدون هزینهممکن است برای همه انواع سردرد موثر نباشد.
کمپرس سرد یا گرمقرار دادن کمپرس سرد یا گرم روی پیشانی یا پشت گردنکاهش التهاب و دردموثر برای برخی انواع سردرد
ماساژماساژ عضلات گردن و شانه‌ها برای کاهش تنش عضلانیبهبود گردش خون، کاهش استرسنیاز به مراجعه به متخصص ماساژ
طب سوزنیتحریک نقاط خاص بدن با سوزن برای کاهش درد و بهبود جریان انرژیموثر برای برخی انواع سردرد، بدون عوارض جانبی جدینیاز به مراجعه به متخصص طب سوزنی
یوگا و مدیتیشنتمرینات تنفسی و مدیتیشن برای کاهش استرس و تنش عضلانیبهبود سلامت عمومی، کاهش استرس مزمننیاز به تمرین مداوم
درمان‌های طبیعیاستفاده از گیاهان دارویی مانند بابونه، نعناع و زنجبیلموثر برای برخی انواع سردرد، عوارض جانبی کمتر از داروهای شیمیاییممکن است با داروهای دیگر تداخل داشته باشد.
درمان‌های تخصصیتزریق بوتاکس، تحریک الکتریکی عصب واگ، جراحی (در موارد خاص)موثر برای سردردهای مقاوم به درمانهزینه بالا، عوارض جانبی ممکن است بیشتر باشد.
مقایسه روش های درمان سردرد

۱. مصرف آب

حتی کم آبی خفیف بدن هم می‌تواند منجر به سردرد شود. خوشبختانه، تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن مقدار بیشتر آب به کاهش بروز، مدت و شدت سردرد در برخی افراد کمک کند. برای کمک به جلوگیری از سردردهای ناشی از کم آبی بدن، بر نوشیدن آب کافی در طول روز و خوردن غذاهای غنی از آب مانند میوه و سبزیجات تمرکز کنید.

۲. مصرف منیزیم

اکسید منیزیم اغلب به شکل قرص برای جلوگیری از میگرن استفاده می‌شود. این دارو معمولاً با دوز ۴۰۰-۶۰۰ میلی گرم در روز تجویز می‌شود. در شرایط حاد هم می‌توان آن را به شکل قرص در زمان بروز درد یا به صورت وریدی به عنوان سولفات منیزیم مصرف کرد. علاوه‌براین برای دراز مدت توصیه می‌شود که در برنامه غذایی خود منیزیم کافی را جای دهید.

۳. خودداری از مصرف الکل

اگر الکل را به عنوان محرک سردردهای خود شناسایی کرده‌اید، احتمالاً بهترین کار اجتناب از مصرف آن است. اگر متوجه شوید که برخی از انواع الکل بیشتر از انواع دیگر سردردهای شما را تحریک می‌کنند هم ترک مصرف آن درست‌ترین راه است. چرا که اجتناب از محرک‌های سردرد یکی از تنها راه‌های مطمئن برای جلوگیری از علائم سردرد است.

آیا مصرف الکل باعث تشدید سردرد می‌شود؟
توجه به سبک زندگی و دوری از مصرف الکل یکی از راه های درمان سردرد است.

۴. پرهیز از از مصرف مواد غذایی حاوی هیستامین

برای برخی افراد، غذاهای غنی از هیستامین می‌توانند باعث سردرد، تحریک پوست یا اسهال شوند. برخی داروها یا شرایط خاص هم می‌توانند احتمال حساسیت به هیستامین را افزایش دهند.

درمان معمولاً شامل پرهیز از غذاها یا نوشیدنی‌های حاوی هیستامین بالا یا موادی که منجر به ترشح هیستامین در بدن می‌شوند است. برای آزمایش اینکه چه چیزی را می‌توانید با خیال راحت بخورید، خوردن هر محرک احتمالی را برای چند هفته متوقف کنید. اگر در این مدت علائمی نداشتید، باید از مصرف آن ماده بپرهیزید.

۵. مصرف مکمل های ویتامین ب کمپلکس

برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از ویتامین‌های B به خصوص ویتامین B6، ویتامین B9 و ویتامین B12 به پیشگیری از سردرد کمک می‌کنند. ویتامین ب کمپلکس گروهی از ویتامین‌ها بوده که انرژی را افزایش می‌دهند و ویتامین B12 به شکل ویژه‌ای برای تسکین سردرد مفید است. محققان همچنین پیشنهاد می‌کنند که ویتامین B2 می‌تواند با تأثیرگذاری بر اختلال عملکرد میتوکندری که در سطح سلولی رخ می‌دهد، از بروز میگرن جلوگیری کند.

محققان دریافته‌اند افرادی که دارای ذخایر انرژی پایین مزمن در میتوکندری خود هستند، بیشتر مستعد سردرد هستند. سوخت رسانی به ذخایر کم انرژی با ویتامین B مکمل می‌تواند به جلوگیری از سردرد کمک کند. ویتامین B12 قدرت میتوکندری (اندامک‌های کوچکی که انرژی شیمیایی لازم برای عملکرد سلول‌ها را ایجاد می‌کنند.) را افزایش می‌دهد.

۶. کوآنزیم کیوتن

کوآنزیم Q10، همچنین به عنوان CoQ10 شناخته می‌شود، یکی از انواع مکمل‌های غذایی غیردارویی بوده که در پیشگیری از میگرن موثر است. مانند سایر داروهای پیشگیری‌کننده طبیعی میگرن (مانند ریبوفلاوین)، CoQ10 هم به طور قابل توجهی عوارض جانبی کمی به همراه دارد. 

۷. یوگا

یوگا ممکن است راهی مؤثر برای کاهش شدت سردردهای میگرنی باشد. یوگا به کاهش فشار خون و ضربان قلب کمک می‌کند و به بدن اجازه می‌دهد تا از رویدادهای استرس‌زا مانند دوره‌های میگرن رها شوند.

۸. داروهای گیاهی

از جمله انواع درمان‌های طبیعی و گیاهی برای سردردهای مختلفی مانند میگرن می‌توان به نعناع، ​​زنجبیل و کافئین اشاره کرد. گفته می‌شود، این مواد گیاهی می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند و ممکن است با داروها تداخل داشته باشند، بنابراین لازم است همیشه قبل از مصرف آن‌ها با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

۹. دوری کردن از بوهای تند

برای افرادی که اغلب سردردهای میگرن را تجربه می‌کنند، اجتناب از بوهای تند ممکن است اقدامی عاقلانه برای جلوگیری از سردرد باشد. یک بررسی نشان داده که بوهایی مانند بوی عطرها یا سایر مواد شیمیایی که قوی هستند، پس از مدتی کوتاه منجر به سردرد می‌شود.

۱۰. اجتناب از مصرف نیترات و نیتریت

نیترات‌ها و نیتریت‌ها که در انواع گوشت‌های فرآوری شده مانند بیکن و هات داگ یافت می‌شوند، باعث میگرن می‌شوند. هنگامی که این مواد وارد سیستم بدن شوند باعث تورم رگ‌های خونی و در نتیجه سردرد می‌شوند.

۱۱. داشتن خواب کافی

خواب کافی و با کیفیت می‌تواند به پیشگیری و درمان سردرد کمک کند. مطالعات مختلفی نشانه داده که کمبود خواب با انواع مختلف سردرد مرتبط هستند. داشتن مقدار مناسب خواب برای سلامتی ضروری است. هنگامی که می‌خوابید، بدن شما شروع به ترمیم خود کرده و منجر به عملکرد مطلوب بدن و مغز می‌شود.

۱۲. مصرف رژیم غذایی بدون گلوتن

رژیم غذایی بدون گلوتن درمان موثری برای سردردهای مرتبط با بیماری سلیاک است. یک مطالعه نظرسنجی نشان داد که افراد مبتلا به بیماری سلیاک که به رژیم غذایی بدون گلوتن پایبند بودند، توانستند دفعات سردرد خود را تا ۴۸ درصد کاهش دهند. اما لازم است هر فرد با پزشک خود درباره این موضوع صحبت و در این باره مشاوره دریافت کند.

سردرد داری و هر روشی رو برای درمانش امتحان کردی؟

ویزیت شو و مشکلت رو درمان کن.

۱۳. استفاده از کمپرس سرد

کیسه‌های یخ و سرما درمانی می‌توانند در کاهش سردرد پس از شروع درد مفید باشند. کمپرس یخ یک روش طبیعی برای تسکین میگرن و درد ناشی از آن است. اثر بی‌حس‌کنندگی یخ همراه با اثرات منقبض‌کننده عروق به تسکین درد میگرن بدون مصرف دارو کمک می‌کند. افرادی که با سردرد دست‌وپنجه نرم می‌کنند، باید روزانه چند بار و هر بار به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از کمپرس یخ استفاده کنند.

۱۴. کاهش مصرف مواد کافئین دار، قهوه و چای

کافئین در صورت استفاده طولانی‌مدت یا در دوزهای بیش از ۴۰۰ میلی گرم در روز برای بدن مضر خواهد بود. کافئین می‌تواند باعث بی‌خوابی، عصبی شدن، بی‌قراری، حالت تهوع، افزایش ضربان قلب و عوارض جانبی دیگری شود. دوزهای بیشتر هم ممکن است باعث سردرد، اضطراب و درد قفسه سینه شوند.

۱۵. طب سوزنی

طب سوزنی در تسکین سردردهای تنشی و میگرنی بسیار مفید است. برای کمک به درمان سردرد، یک متخصص طب سوزنی سوزن‌هایی را در نقاط مختلف از جمله سر و گردن وارد می‌کند. سازمان بهداشت جهانی (WHO) طب سوزنی را به عنوان یک درمان امیدوارکننده برای درد از سال ۱۹۷۹ تایید کرده است.

۱۶. نوشیدن چای زنجبیل

چای زنجبیل برای سردرد و میگرن به عنوان یک درمان خانگی عالی شناخته شده است. برای مشاهده حداکثر اثر، بهتر است در زمان شروع سردرد میگرنی مصرف شود. توصیه می‌شود که در صورت نیاز، یک یا دو ساعت بعد از مصرف اولین فنجان،  یک فنجان دیگر بنوشید.

۱۷. ورزش و ماساژ

مطالعات نشان داده اند که انجام منظم ورزش‌های هوازی خفیف تا متوسط مانند پیاده روی سریع، دویدن، شنا، دوچرخه سواری، رقصیدن، طناب زدن و… در کاهش علائم میگرن موثر است.

ماساژ به تسکین و همچنین به جلوگیری از بروز سردرد کمک می‌کند. درمان نقطه ماشه‌ای و درمان عصبی عضلانی کمک کند. آرام کردن یک سیستم عصبی تحت فشار به طور کلی می‌تواند بسیار تسکین‌دهنده باشد.

۱۸. درمان سردرد با دارچین

دارچین به طور قابل توجهی دفعات، شدت و مدت حملات میگرنی و سردرد را در بیماران مبتلا کاهش می‌دهد. دارچین را می‌توان به عنوان یک مکمل بی‌خطر برای تسکین درد و سایر عوارض احتمالی میگرن در نظر گرفت.

۱۹. درمان فوری سردرد با گلاب

گلاب می‌تواند به عنوان رایحه درمانی روی سیستم عصبی تاثیر بگذارد. این رایحه تا اعصاب را آرام کرده و سردرد را تسکین می‌دهد. همچنین به عنوان بهبود‌دهنده خلق‌و‌خو هم استفاده می‌شود.

۲۰. درمان سردرد با آبلیمو

محتوای ویتامین C لیمو به پاکسازی بدن از درون کمک می‌کند و می‌تواند با بهبود شرایط سیستم گوارش به طور بالقوه‌ای سردرد را کاهش دهد. 

۲۱. درمان سردرد با نمک

ارتباط افزایش مصرف سدیم در رژیم غذایی و سردرد کمتر در بیماران میگرنی ثابت شده است. غذای فرآوری شده به دلیل نمک کمتر باعث سردرد می‌شوند؛ بنابراین افزایش مصرف نمک به تسکین سردرد کمک خواهد کرد.

درمان فوری سردرد شدید

برای درمان فوری سردرد شدید خود داروهای زیر را مصرف کنید:

  • داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن، استامینوفن و آسپرین
  • داروهای تجویزی از جمله تریپتان‌ها، مانند سوماتریپتان و زولمیتریپتان 
  • داروهای پیشگیرانه مانند متوپرولول، پروپرانولول، آمی تریپتیلین و توپیرامات

درمان فوری سردرد شدید در خانه (درمان سردرد بدون قرص)

برای درمان سریع سردرد شدید در خانه و بدون مصرف قرص یا دارو می‌توانید روش‌های گفته شده زیر را امتحان کنید:

  • در یک اتاق ساکت و تاریک استراحت کنید.
  • کمپرس سرد یا گرم روی سر یا گردن خود به مدت ۱۵ دقیقه نگه دارید.
  • نواحی دردناک را ماساژ دهید.

دائما سردرد داری و دنبال راه سریع برای درمانش می‌گردی؟ مشاوره بگیر.

درمان انواع مختلف سردرد

در ادامه مطلب، به تفکیک نوع سردرد، روش‌های درمانی مختلفی را برای تسکین هر یک توضیح داده‌ایم.

۱. درمان سردرد خوشه ای

سردردهای خوشه‌ای باعث درد شدید در یک طرف سر شده و برای هفته‌ها در طی چند ماه رخ می‌دهند. سردرد خوشه‌ای با یک یا چند علامت و نشانه مانند پارگی، احتقان بینی و ترشحات بینی همراه است که همه این علائم در همان سمت درد ایجاد می‌شوند. علت سردرد خوشه‌ای ناشناخته است. اما نشان داده شده که هیپوتالاموس، ناحیه کوچکی در عمق مغز که چندین سیستم عصبی زیستی را تعدیل می‌کند، در طول حملات خوشه‌ای فعال می‌شود.

هیچ درمانی برای سردرد خوشه‌ای وجود ندارد، اما ممکن است متخصصین درمان هایی را برای کمک به کاهش و پیشگیری از علائم احتمالی توصیه کند. برای مثال:

  • مسکن‌هایی مانند پاراستامول و ایبوپروفن تاثیری در بهبود سردرد خوشه‌ای ندارند.
  • داروهایی به نام تریپتان که به صورت تزریقی یا اسپری بینی تجویز می‌شود برای تسکین سردرد خوشه‌ای موثر هستند.
  • اکسیژن که از طریق ماسک اعمال می‌شود مفید خواهد بود.
  • کمک گرفتن از دستگاهی که پالس‌های الکتریکی خفیف به پشت گردن اعمال می‌کند در تسکین درد موثر است.
  • به ندرت هم در زمانی که سایر درمان‌ها مؤثر نباشند، ممکن است به بیمار پیشنهاد جراحی داده شود. این جراحی شامل کاشت یک دستگاه کوچک برای کمک به درمان سردرد است.

۲. درمان سردرد تنشی و عصبی

سر درد تنشی، رایج‌ترین نوع سردرد هستند. عضلات منقبض می‌توانند باعث سردردهای تنشی شوند. برای از بین بردن درد عضلات گردن و شانه از حرارت استفاده کنید. یک پد حرارتی در درجه کم، یک بطری آب گرم، دوش یا حمام آب گرم، یک کمپرس یا یک حوله گرم می‌تواند برای تسکین درد بسیار موثر باشند. در مقابل هم حتی سرما و استفاده از یخ، کمپرس سرد یا یک پارچه خیس و خنک و قرار دادن آن روی پیشانی می‌توانید درد را تسکین دهد. ماساژ هم برای درمان سردرد تنشی و عصبی موثر است. شقیقه‌ها، پوست سر، گردن و شانه‌های خود را به آرامی با نوک انگشتان ماساژ دهید یا به آرامی گردن خود را بکشید.

اگر سردردهای تنشی زیادی دارید، ممکن است نیاز به تغییر سبک زندگی خود داشته باشید. به عنوان مثال، شما نیاز به تغییر عادات خواب خود دارید. معمولاً به خواب  و ورزش بیشتر و کشش عضلات گردن و کمر خود نیاز خواهید‌ داشت.

۳. درمان سردرد سینوسی

متاسفانه هیچ راه حل سریع و‌ قطعی برای سردردهای سینوسی وجود ندارد. اما روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش فشار و درد سینوسی انجام دهید:

  • یک کمپرس گرم روی نواحی دردناک صورت خود قرار دهید.
  • از یک ضد احتقان برای کاهش تورم سینوس استفاده کنید و اجازه دهید مخاط تخلیه شود.
  • برای رقیق کردن مخاط از اسپری بینی یا قطره‌های نمکی استفاده کنید.
  • از بخارساز استفاده کنید یا بخار را از یک ظرف آب جوشیده استنشاق کنید. هوای گرم و مرطوب ممکن است به رفع گرفتگی سینوسی کمک کند.

۴. درمان خانگی سینوزیت و سردرد

برای کاهش درد و فشار سینوسی، شست‌وشوی بینی، بخور آب گرم و استفاده از مرطوب‌کننده‌ها برای افزایش رطوبت بسیار‌ موثر است. مصرف ویتامین C برای مبارزه با عفونت‌های سینوسی و هیدراته نگه‌داشتن بدن هم بسیار‌ موثر است.

۵. درمان سردرد میگرنی

روش های درمان سردرد میگرنی عبارتند از:

  • مصرف داروهای مسکن مانند ایبوپروفن و پاراستامول
  • مصرف داروهایی به نام تریپتان
  • تغییر سبک زندگی و تغذیه
  • تکنیک‌های آرام‌سازی ذهن و جسم
  • طب سوزنی

متن انگلیسی:
Migraine triggers vary from person to person, and it’s important to avoid any ingredients that may worsen your symptoms
ترجمه متن:
محرک‌های میگرن از فردی به فرد دیگر متفاوت هستند و مهم است که از هرگونه موادی که علائم را بدتر می‌کنند اجتناب کنید.

healthline

۶. درمان خانگی سردرد و حالت تهوع

انتخاب درمان مناسب برای سردرد و حالت تهوع به علت آن بستگی دارد. اگر علت میگرن باشد، موارد زیر ممکن است کمک‌کننده باشند:

  • مصرف داروهای مسکن
  • دراز کشیدن و استراحت در یک اتاق ساکت و تاریک 
  • گذاشتن پارچه گرم روی پیشانی
  • قرار دادن کمپرس سرد در پشت گردن
  • رایحه درمانی، طب سوزنی یا طب فشاری
  • مصرف داروهای ضد تهوع
  • نفس کشیدن در هوای تازه
  • مدیتیشن
  • مصرف غذاهای ملایم و وعده‌های غذایی کوچک
درمان خانگی سردرد راهی موثر در بهبود شرایط بیمار
درمان‌های خانگی بسیاری برای تسکین سردرد وجود دارد.

۷. درمان خانگی سردرد در بارداری

برای کاهش سردرد در دوران بارداری، می‌توانید از کمپرس سرد یا گرم، ماساژ سبک، روش‌های آرام‌سازی مانند یوگا و مدیتیشن، نوشیدن مایعات کافی یا برنامه خواب منظم استفاده کنید. در صورت مشورت با پزشک خود هم ممکن است در موارد شدید دوزهای کم استامینوفن برای تسکین درد تجویز شود. اما به طور کلی باید از مصرف هرگونه دارو به صورت خودسرانه در این دوران خودداری نمایید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

درمان سردرد شاید راهی همیشگی و قطعی نباشد اما روش‌هایی وجود دارد که درد را تسکین داده و شرایط بیمار را بهبود می‌بخشند. راه‌هایی که اثربخشی آن برای هر نوع سردرد و هر شخص متفاوت است اما می‌توان از آن کمک گرفت و شرایط جسمی را تسکین داد. 

برای اینکه بتوانید با توجه به نوع سردرد خود بهترین درمان را انتخاب کنید اول از همه با یک پزشک مغز و اعصاب صحبت کنید. پزشک با معاینه شما و دریافت شرح حال بهترین راه درمان سردرد را برایتان تجویز خواهد کرد. برای پیدا کردن یک متخصص خوب، به وبسایت دکترتو مراجعه کنید. با اعمال فیلترهای مورد نظرتان یک پزشک را انتخاب کنید و‌ خیلی راحت نوبت ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین مغز و اعصاب خود را ثبت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

دوش آب گرم یا سرد ممکن است سردرد را برای برخی افراد تسکین دهد. همچنین ممکن است بخواهید در یک اتاق ساکت و با قرار دادن پارچه‌ای خنک روی پیشانی خود استراحت کنید. ماساژ ملایم عضلات سر و گردن هم ممکن است تسکین دهنده درد شما باشد. اگر سردرد به دلیل استرس یا اضطراب باشد هم ممکن است بخواهید راه‌هایی برای آرامش بیشتر بیاموزید.

مسکن‌های موجود بدون نسخه معمولا اولین خط درمان برای کاهش سردرد هستند. این مسکن‌ها عبارتند از آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم.

به منظور درمان فوری سردرد شدید خود موارد زیر را رعایت کنید:

    • استراحت و خوابیدن در یک اتاق ساکت و تاریک

    • استفاده از کمپرس سرد یا گرم روی سر و گردن

    • ماساژ نقاط درد

  • مصرف داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن، استامینوفن و آسپرین

برای درمان فوری سردرد در خانه اقدامات زیر را انجام دهید:

    • یک کمپرس سرد را روی پیشانی خود قرار دهید.

    • از پد حرارتی یا کمپرس گرم استفاده کنید.

    • به پوست سر خود فشار وارد کنید تا درد تسکین یابد.

    • محل استراحت و خواب خود را تاریک کنید.

    • از مصرف خوراکی‌هایی که نیاز به جویدن دارند خودداری کنید.

  • بدن خود را هیدراته نگه دارید.

مطالعات محدود نشان می دهد که منیزیم ممکن است به جلوگیری از تکرار و شدت سردرد کمک کند. غذاهای سرشار از منیزیم عبارتند از سبزیجات برگدار (از جمله کلم پیچ و اسفناج) و آجیل‌هایی از جمله بادام و بادام هندی.

غذاها و نوشیدنی‌هایی که به تسکین سردرد کمک می‌کنند شامل آب، انواع میوه و سبزیجات، چای گیاهی و غذاهای فاقد کافئین می‌شود.

آبمیوه‌ها، شیر و اسموتی‌های سبز می‌توانند مواد مغذی ضروری موثر در کاهش سردرد را در بدن افزایش دهند. از آنجایی که محرک‌های میگرن از فردی به فرد دیگر متفاوت هستند، مهم است که از هرگونه ترکیب تشدید کننده علائم خود اجتناب کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.4از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن