علائم دیسک گردن چیست؟ کامل ترین راهنما

آنچه در این مقاله می‌خوانید

دیسک بیرون زده اغلب باعث ایجاد درد تیز یا شوک‌ مانند در گردن و بازو می‌شود که به دلیل التهاب یا فشار روی ریشه عصب‌های اطراف است. سایر اندام‌های نزدیک نخاع نیز ممکن است دچار التهاب و درد شوند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
علائم دیسک گردن چیست؟

زمانی که دیسک گردن دچار بیرون‌زدگی یا فتق می‌شود، مواد نرم داخلی آن و پروتئین‌های التهابی شروع به نشت به لایه محافظ بیرونی و ستون فقرات می‌کنند. دیسک بیرون زده اغلب باعث ایجاد درد تیز یا شوک‌ مانند در گردن و بازو می‌شود که به دلیل التهاب یا فشار روی ریشه عصب‌های اطراف است. سایر اندام‌های نزدیک نخاع نیز ممکن است دچار التهاب و درد شوند. در ادامه این مطلب با ما باشید تا با علائم دیسک گردن بیشتر آشنا شوید. اما اگر علائم خاصی در این ناحیه باعث آزارتان شده در اسرع وقت با یک متخصص ارتوپد یا مغز و اعصاب صحبت کنید. شما می‌توانید از خدمات نوبت دکترتو برای دریافت زمان ویزیت حضوری و از خدمات غیرحضوری برای دریافت مشاوره متنی یا تلفنی استفاده کنید.

علائم دیسک گردن چیست؟

نشانه های دیسک گردن شامل درد و ناراحتی در ناحیه گردن، شانه، بازو و دست می‌شوند. همچنین گزگز، سوزش یا ضعف در بازوها یا دست‌ها، محدودیت در حرکت و چرخش گردن، سردرد، سرگیجه یا احساس کرختی در بخش‌های مختلف بدن و مشکلات حرکتی و هماهنگی در اندام‌ها نیز از دیگر علائم دیسک گردن هستند. در موارد شدیدتر، ممکن است فشار بر نخاع یا اعصاب محیطی باعث بروز مشکلاتی در راه رفتن، تعادل و کنترل ادرار و مدفوع شود. هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید، امکان درمان بهتر و بازگشت به وضعیت طبیعی بیشتر است. (دیسک گردن چیست؟)

متن انگلیسی:
Neck pain or tingling and numbness may reach the shoulder, upper back, arm, or hand. Some people have weakness, clumsiness, and trouble walking. Pain from a bulging disc is worse during movement and during coughing or laughing
ترجمه متن:
گردن درد یا سوزن سوزن شدن و بی‌حسی ممکن است به شانه، بالای کمر، بازو یا دست برسد. برخی از افراد ضعف، کلافگی و مشکل در راه رفتن دارند. درد ناشی از برآمدگی دیسک هنگام حرکت و هنگام سرفه یا خنده بدتر می‌شود.

carle
از کجا بفهمیم دیسک گردن داریم؟
علائم دیسک گردن شامل درد و ناراحتی در ناحیه گردن، شانه، بازو و دست می‌شوند.

۱. علائم اولیه دیسک گردن

علائم اولیه دیسک گردن که نشان‌دهنده شروع مشکل دیسک گردن هستند عبارتند از:

  • ناراحتی و گردن درد که ممکن است به شانه، بازو و حتی دست نیز منتشر شود.
  • گزگز، سوزش یا ضعف در بازو و دست‌ها
  • محدودیت در حرکت و چرخش گردن
علائمدیسک گردنفتق دیسک گردن
درددرد خفیف تا متوسط در ناحیه گردن، شانه‌ها و بین کتف‌ها.درد شدیدتر و تیرکشنده در گردن، شانه‌ها، بازوها و دست‌ها. ممکن است به انگشتان نیز انتشار یابد.
بی‌حسی و سوزن سوزن شدنممکن است در ناحیه گردن، شانه‌ها و بازوها احساس شود، اما معمولاً خفیف است.اغلب در بازوها، دست‌ها و انگشتان احساس می‌شود و می‌تواند شدیدتر باشد.
ضعف عضلانیممکن است در بازوها و دست‌ها احساس شود.ضعف عضلانی معمولاً در بازوها و دست‌ها بیشتر است و می‌تواند در انجام فعالیت‌های روزمره اختلال ایجاد کند.
سرگیجه و سردردممکن است در برخی افراد با دیسک گردن رخ دهد.کمتر شایع است، اما ممکن است در برخی موارد رخ دهد.
مشکلات حرکتیممکن است در حرکت گردن محدودیت وجود داشته باشد.ممکن است در حرکت گردن و بازوها محدودیت وجود داشته باشد.
سایر علائمسفتی گردن، درد هنگام حرکت گردن، احساس سنگینی در سر.بی‌اختیاری روده یا مثانه (در موارد شدید)، اختلال در راه رفتن.
مقایسه علائم دیسک گردن و فتق دیسک گردن

۲. دیسک گردن و بی حسی دست

دیسک گردن در اثر فشار وارد شده بر اعصاب خروجی از ناحیه گردن، باعث ایجاد بی‌حسی و کرختی در دست‌ها می‌شود. درواقع، فشار بر عصب ماژور یا اولنار که مسئول حس و حرکت بازو، دست و انگشتان است می‌تواند به بی‌حسی یا کرختی در دست‌ها و انگشتان، ضعف در عملکرد دست‌ها و انگشتان و گزگز یا سوزش در دست‌ و انگشتان منجر گردد. در موارد شدیدتر، فرد ممکن است دچار مشکلات هماهنگی و کنترل حرکات دست‌ها نیز بشود.

۳. دیسک گردن و درد دست چپ (دیسک گردن و درد کتف چپ)

یکی دیگر از علایم دیسک گردن، ایجاد درد در قسمت کتف و دست چپ در اثر فشار وارد شده بر عصب خروجی از ناحیه گردن است. دیسک گردن به ریشه عصب خروجی از ناحیه گردن فشار آورده و موجب درد در ناحیه کتف چپ می‌شود. این درد می‌تواند مزمن و ناتوان‌کننده باشد و حتی به سمت بازو و دست هم برود. (درد دست چپ نشانه چیست؟)

نمی‌دونی درد دست چپت به خاطر دیسک گردنه یا نه؟

سریع به متخصص مراجعه کن!

۴. دیسک گردن و درد دست راست (دیسک گردن و درد زیر بغل راست)

دیسک گردن می‌تواند باعث درد در قسمت زیر بغل و دست راست هم شود. این علائم ناشی از فشار وارد شده بر عصب خروجی از ناحیه گردن هستند. همین فشار بر ریشه عصب می‌تواند منجر به درد، گزگز، کرختی و ضعف در دست راست شود و معمولا در انگشتان، مچ و قسمت داخلی دست راست خود را نشان می‌دهد. (درد دست راست نشانه چیست؟)

۵. دیسک گردن و گزگز دست و پا

دیسک گردن با فشار بر اعصاب خروجی ناحیه گردن باعث بروز علائمی مانند احساس گزگز، کرختی و سوزش در انگشتان و دست‌ها شده و حتی ممکن است موجب فلج شدن انگشتان شود. فشار بر اعصاب خروجی از ناحیه گردن می‌تواند به پاها نیز برسد و شاهد علائمی مانند گزگز، سوزش و کرختی در پاها و انگشتان پا باشیم.

۶. دیسک گردن و سرگیجه

دیسک گردن بنا به دلایل زیر باعث ایجاد سرگیجه می‌شود: 

  • فشار بر اعصاب خروجی از ناحیه گردن
  • اختلال در عملکرد أعصاب
  • کاهش جریان خون به مغز با فشار دیسک بر رگ‌های خونی ناحیه گردن
  • تحریک گیرنده‌های تعادلی با ایجاد تغییر در موقعیت سر و گردن

۷. دیسک گردن و مشکل بلع

دیسک گردن می‌توان با فشار بر مری باعث دشواری و درد هنگام بلع غذا و مایعات شود. به‌علاوه اینکه، فشاری که دیسک گردن به أعصاب خروجی از این ناحیه آورده و التهاب و ورم در ناحیه گردن نیز می‌توانند عملکرد بلع را مختل کنند. در موارد پیشرفته دیسک گردن، ممکن است عصب‌رسانی به عضلات بلع مختل شود و نتیجه آن، ضعف و ناتوانی در بلع غذا و مایعات خواهد بود.

‏۸. دیسک گردن و درد قفسه سینه

دیسک گردن می‌تواند در برخی موارد باعث ایجاد درد در قفسه سینه شود. این ارتباط به دلیل نزدیکی جایگاه دیسک‌های گردنی به قفسه سینه و نیز ارتباط عصبی بین این دو ناحیه، احتمال بروز درد قفسه سینه در افراد مبتلا به دیسک گردن وجود دارد. آسیب یا تغییر شکل دیسک‌های گردنی به عصب‌های خروجی از ناحیه گردن فشار وارد کرده و این فشار می‌تواند باعث انتقال درد به سایر نواحی مرتبط با آن اعصاب شود. از آنجایی که بخشی از این اعصاب به قفسه سینه نیز مرتبط هستند، فشار روی آنها می‌تواند درد را به این ناحیه انتقال دهد. این درد ممکن است گاهی به اشتباه به عنوان درد قلبی تلقی شود.

۹. دیسک گردن و گوش درد (دیسک گردن و سوت کشیدن گوش)

دیسک گردن می‌تواند در برخی موارد باعث ایجاد گوش درد و سوت کشیدن در گوش شود. دیسک‌های گردنی هنگامی که دچار آسیب یا تغییر شکل می‌شوند، بر اعصاب خروجی ناحیه گردن فشار وارد می‌کنند و این فشار باعث انتقال درد و سایر علائم به نواحی مرتبط با این عصب‌ها می‌شود. از آنجایی که بخشی از این عصب‌ها به گوش نیز مرتبط هستند، فشار روی آن‌ها می‌تواند باعث ایجاد گوش درد و سوت کشیدن در گوش شود.

آیا دیسک گردن باعث گوش درد می شود؟
دیسک گردن می‌تواند در برخی موارد باعث ایجاد گوش درد و سوت کشیدن در گوش شود.

۱۰. دیسک گردن و سردرد (دیسک گردن و درد پشت سر)

دیسک گردن فاصله نزدیکی با مغز و اعصاب مرتبط با درد سر دارد و این امر می‌تواند باعث ایجاد سردرد در بیمارانی با دیسک گردن شود. دلایل اصلی ارتباط دیسک گردن با سردرد عبارتند از:

  • فشار روی اعصاب خروجی از ناحیه گردن
  • انتقال التهاب و تحریک به ناحیه سر و پشت سر
  • اختلال در جریان خون و رساندن اکسیژن کافی به ناحیه سر

۱۱. دیسک گردن و تنگی نفس

دیسک گردن می‌تواند به طور غیرمستقیم باعث ایجاد تنگی نفس در برخی بیماران شود. این موضوع به دو دلیل اصلی قابل توضیح است. اول اینکه، آسیب دیدگی دیسک گردنی موجب فشار به عصب‌های خروجی از ستون فقرات گردن می‌شود. این فشار می‌تواند باعث انتقال درد و اختلال حسی به سایر نواحی مرتبط با آن اعصاب از جمله عصب دیافراگم شود که مسئول کنترل حرکات تنفسی است. اختلال در عملکرد این عصب می‌تواند باعث اختلال در تنفس و احساس تنگی نفس شود.

دوم اینکه، برخی مطالعات نشان می‌دهند که تحریک عصب واگ در اثر آسیب دیسک گردن ممکن است باعث ایجاد تنگی نفس در بیماران شود. عصب واگ نقش مهمی در تنظیم تنفس دارد و تحریک این عصب می‌تواند اختلالاتی در الگوی تنفس ایجاد کند.

۱۲. دیسک گردن و چشم درد

دیسک گردن می‌تواند به طور غیرمستقیم باعث ایجاد چشم درد در برخی بیماران شود. فشار روی اعصاب خروجی ستون فقرات گردن روی عصب اپتیک تاثیر گذاشته که مسئول انتقال اطلاعات بینایی از چشم به مغز است. فشار روی این عصب می‌تواند باعث ایجاد دردهای چشمی و اختلالات بینایی شود. آسیب به دیسک گردن به طور غیرمستقیم باعث افزایش انقباض عضلات ناحیه گردن و شانه شده و عصب‌های حساس اطراف چشم فشار آورده و باعث درد در ناحیه چشم می‌شود. 

۱۳. دیسک گردن و حالت تهوع

آسیب به دیسک گردن به طور غیرمستقیم باعث انقباض عضلات ناحیه گردن و شانه می‌شود. این انقباضات عضلانی می‌توانند روی عصب‌های لارینژیال و ایجاد محرکاتی در حلق تاثیر بگذارند که منجر به حالت تهوع می‌شود. در برخی موارد، آسیب دیسک گردن باعث تحریک مراکز تنظیم تعادل بدن در مغز شده و علائمی مانند سرگیجه و حالت تهوع ظاهر می‌گردند.

۱۴. دیسک گردن و تاری دید

دیسک گردن می‌تواند به طور غیرمستقیم باعث بروز تاری دید کوتاه مدت در برخی بیماران شود. فشار روی عصب اپتیک که مسئول انتقال اطلاعات بینایی از چشم به مغز است باعث اختلال موقت در انتقال این اطلاعات و درنتیجه تاری دید کوتاه مدت می‌شود. دیسک گردن به طور غیرمستقیم باعث انقباض عضلات ناحیه گردن و شانه شده و این انقباضات عضلانی روی عصب‌های مرتبط با عملکرد چشم تاثیر گذاشته و موجب بروز تاری دید موقت می‌شوند.

علاوه بر گردن درد دچار تاری دید هم شدی؟ برای بررسی علائم مشاوره بگیر.

‏۱۵. دیسک گردن و گلو درد

دیسک گردن و گلودرد می‌توانند به چند طریق به یکدیگر مرتبط باشند، از جمله فشار بر عصب‌ها، التهاب و تورم، انقباض عضلات و اختلال در بلع. علت دقیق همزمانی این دو مشکل باید توسط پزشک بررسی شود تا درمان مناسب صورت گیرد.

۱۶. دیسک گردن و تعریق

آسیب و تورم در ناحیه دیسک گردن می‌تواند باعث تحریک اعصاب و در نتیجه تحریک سیستم خودکار بدن شود که نتیجه آن تغییرات در عملکرد سیستم تنظیم دمای بدن و افزایش تعریق خواهد بود. همچنین، درد و ناراحتی ناشی از دیسک گردن ممکن است باعث استرس و اضطراب شده که این نیز می‌تواند منجر به تعریق بیش از حد گردد. بنابراین، وجود همزمان این دو مشکل ممکن است نشان‌دهنده ارتباط بین آنها باشد.

دیسک گردن و فک آیا به هم مرتبط است؟
انقباض و اسپاسم عضلات گردن به دلیل آسیب دیسک نیز می‌تواند به عضلات فک منتقل شده و باعث درد در این ناحیه شود.

۱۷. دیسک گردن و درد فک

آسیب و تورم در ناحیه دیسک گردن باعث تحریک و فشار بر اعصاب خارج شده از ستون فقرات در ناحیه گردن شده و ممکن است به سمت فک نیز گسترش پیدا کند و باعث ایجاد درد و ناراحتی در ناحیه فک شند. همچنین، انقباض و اسپاسم عضلات گردن به دلیل آسیب دیسک نیز می‌تواند به عضلات فک منتقل شده و باعث درد در این ناحیه شود.

علائم پارگی دیسک گردن چیست؟

علائم پارگی دیسک گردن شامل درد تیز شبیه برق گرفتگی خفیف در گردن یا بازو، گزگز و کرختی شانه، قسمت فوقانی کمر، بازو یا دست می‌شوند. در موارد شدیدتر، ضعف و مشکل در راه رفتن نیز مشاهده شده که معمولا هنگام حرکت، سرفه یا خندیدن تشدید می‌شوند.

متن انگلیسی:
Pain when moving your neck or deep pain near or over the shoulder blade. You may also feel pain that moves to the upper arm, forearm, and fingers and numbness along your shoulder, elbow, forearm, and fingers. These are common symptoms when you have a slipped disc in your neck
ترجمه متن:
درد هنگام حرکت دادن گردن یا درد عمیق در نزدیکی یا روی کتف از دیگر علائم پارگی دیسک گردن هستند که ممکن است درد به بازوی فوقانی، ساعد و انگشتان گسترش یابد و کرختی در ناحیه شانه، آرنج، ساعد و انگشتان احساس شود.

pennmedicine

علائم فتق دیسک گردن

فتق دیسک گردن می‌تواند علائم مختلفی داشته باشد از جمله:

  • درد و ناراحتی شدید در ناحیه گردن
  • کرختی، سوزش یا ضعف در بازو، دست و انگشتان 
  • محدودیت در حرکات گردن
  • سردرد و سرگیجه
  • اختلال در تعادل و هماهنگی حرکات
  • مشکلات حسی مانند گزگز یا ضعف در دست و بازو
  • ضعف عضلانی، اختلال در حرکات و اختلال در عملکرد روده و مثانه

علائم بیرون زدگی دیسک گردن

مهم‌ترین علائم بیرون زدگی دیسک گردن عبارتند از: 

  • درد و سوزش در ناحیه گردن و شانه 
  • کرختی، سوزش یا ضعف در بازو، دست و انگشتان
  • محدودیت حرکتی و سفتی در ناحیه گردن
  • سردرد ناحیه پس سر یا پیشانی
  • گزگز و بی‌حسی در بازو، دست و انگشتان به خصوص انگشت شست، اشاره و میانی
  • در موارد شدید، ضعف عضلات دست و بازو

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

علائم دیسک گردن شامل درد هنگام حرکت دادن گردن، درد عمیق در نزدیکی یا روی کتف و گسترش درد به بازوی فوقانی، ساعد و انگشتان همراه با کرختی در ناحیه شانه، آرنج، ساعد و انگشتان می‌شوند. در موارد نادر، این علائم ممکن است به جای بهبود، تدریجا وخیم‌تر شوند. اگر ریشه عصبی یا نخاع تحت فشار قرار گیرند، منجر به عوارضی مانند ضعف، اختلال در راه رفتن و کنترل مثانه و روده می‌شود که نیاز به توجه پزشکی فوری دارند. بنابراین در چنین مواردی بهتر است فرد سریعا به پزشک ارتوپد یا متخصص نورولوژی مراجعه کند. اما اگر این علائم مزمن شده‌اند همچنان نیاز به بررسی دارند. در چنین مواردی استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مغز و اعصاب و متخصص ارتوپد آنلاین دکترتو می‌تواند کمک‌کننده باشد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست! 

پرسش‌های متداول

بله، دیسک گردن با ایجاد درد شدید و اختلال در کارکردهای حیاتی بدن می‌تواند خطرناک باشد.

دیسک‌های گردن و کمر بسیار به یکدیگر نزدیک هستند. معمولا فشار به طور همزمان به این دیسک‌ها وارد می‌شود، بنابراین ممکن است دچار فرسایش مشابهی شوند. علاوه بر این، اعصاب این نواحی همواره در ارتباط نزدیکی با یکدیگر هستند. به همین دلیل، آسیب دیدگی در یک قسمت از دیسک می‌تواند بر سایر نقاط نیز تاثیر بگذارد.

بله، دیسک گردن با روش‌های خانگی و استراحت مطلق و در موارد شدید با عمل جراحی قابل درمان است.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن