کورک چیست و چگونه از ایجاد آن پیشگیری کنیم؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کورک برآمدگی‌های قرمز رنگی در بدن است که معمولا با چرک پر می‌شود. در برخی موارد علائم آن شامل تب، قرمزی پوست و حساسیت است و می‌توان کورک را مشابه جوش درمان کرد

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

کورک چیست و چگونه از ایجاد آن پیشگیری کنیم؟

کورک چیست و چگونه درمان میشود؟ کورک یا جوش، برجستگی‌های قرمز رنگ بر روی پوست است که می‌تواند کاملا دردناک باشد. این بیماری که به عنوان فورونکولوز نیز شناخته می‌شود، یک عفونت باکتریایی استافیلوکوک اورئوس پوست است که به طور معمول فولیکول‌های مو یا غدد چربی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بیماری کورک می‌تواند در هر جایی از بدن رخ دهد اما معمولاً در صورت، گردن، زیر بغل، باسن و ران‌ها دیده می‌شود.

عواملی مانند بهداشت و سیستم ایمنی ضعیف، دیابت یا تحریک پوست از دلایل اصلی بروز آن هستند. گزینه‌های درمانی شامل آنتی‌بیوتیک‌های موضعی یا خوراکی، کمپرس گرم، و در برخی موارد تخلیه آبسه توسط متخصص است. اگر مشکوک به بیماری فورونکولوز هستید، باید به دکتر پوست یا متخصص داخلی مراجعه کنید. در سایت دکترتو امکان مشاوره و دریافت نوبت آنلاین از متخصصان نیز برای شما وجود دارد.

کورک چیست؟

بیماری کورک به انگلیسی Boil یا furunculosis، یکی از انواع بیماری های پوستی است که طی آن در فولیکول‌های موی بدن جوش‌های چرکی ایجاد می‌شود. اگرچه بیشتر در ریشه مو ایجاد می‌شود، با این حال می‌تواند در هر جایی از بدن به خصوص در مناطقی که در اطراف فولیکول‌های مو مقدار زیادی عرق یا تحریکات و التهاب وجود داشته باشد، قرار بگیرد. این مکان‌ها ترکیب مناسبی برای ایجاد جوش فراهم می‌کنند. چندین جوش در کنار یکدیگر به عنوان دمل بزرگ شناخته می‌شوند.

در مراحل ابتدایی تشکیل، جوش به اندازه‌ی یک نخود و قرمز رنگ است. پس از مدتی که با چرک پر می‌شود، رشد می‌کند و دردناک تر می‌شود. پوست اطراف جوش نیز احتمالا قرمز رنگ و متورم خواهد شد. در نهایت نوک این برجستگی، سفید مایل به زرد خواهد شد. بعد از پشت سر گذاشتن این مرحله جوش شروع به تخلیه‌ی چرک می‌کند. از علائم دیگر جوش و کورک، ممکن است وجود تب و احساس ناخوشی باشد.

متن انگلیسی:
A boil is a painful, pus-filled bump that forms under your skin when bacteria infect and inflame one» or more of your hair follicles.»
ترجمه فارسی:
«کورک یک برآمدگی دردناک و پر از چرک است که وقتی باکتری یک یا چند فولیکول مو را آلوده و ملتهب می‌کند، زیر پوست شما ایجاد می‌شود.»

به نقل از سایت mayoclinic

کورک پوستی در کدام قسمت بدن ایجاد میشود؟

آن‌ها معمولا در صورت، گردن، زیر بغل، باسن و ران ایجاد می‌شوند، اما می‌توانند در هر جایی از بدن نیز ظاهر شوند. خوشبختانه بسیاری از کورک‌ها با درمان‌های خانگی مانند کمپرس گرم بهتر می‌شوند.

کورک پوستی در کدام قسمت بدن ایجاد میشود؟
عکس جوش کورک و نحوه ایجاد آن را مشاهده می‌کنید.

علائم و نشانه های کورک یا دمل چیست؟

علائم و نشانه‌های جوش کورک عبارتند از:

  • برآمدگی قرمز دردناک که از نقطه کوچک شروع شده و می‌تواند تا حدود ۵ سانتی‌متر بزرگ شود
  • ایجاد رنگ قرمزی یا ارغوانی
  • تورم پوست اطراف برآمدگی
  • افزایش اندازه برجستگی که در طی چند روز با چرک پر می‌شود.

علت کورک زدن در بدن چیست؟ (چرا کورک میزنیم)

اغلب کورک‌ها توسط استافیلوکوکوس اورئوس، نوعی باکتری که معمولاً روی پوست و داخل بینی یافت می‌شود، با جمع شدن چرک در زیر پوست و ایجاد برآمدگی ظاهر می‌شوند. گاهی اوقات در محل‌هایی که پوست در اثر یک آسیب کوچک یا نیش حشره آسیب دیده، جوش ایجاد شده و به باکتری‌ها اجازه ورود می‌دهد.

علت کورک زدن زیاد چیست؟

جوش‌های کورک زیاد در بدن، ممکن است نشان‌دهنده عفونت MRSA یا افزایش سایر انواع باکتری استاف در بدن باشند. اگر چندین کورک در یک بخش از بدنتان دارید، ممکن است در حال ایجاد یک کاربونکل (مجموع چندین کورک کنار هم و افزایش احتمال عفونت در بدن) باشند. برای جلوگیری از ایجاد عفونت بزرگتر کاربونکل، حتما به پزشک مراجعه کنید.

آیا می­توانیم در خانه کورک پوست را تخلیه کنیم؟

برای جلوگیری از عوارض جانبی، با پزشک مشورت کن!

درمان جوش کورک چیست؟

درمان کورک , جوش های صورت معمولا شامل اقدامات خودمراقبتی و در برخی موارد مداخله پزشکی مانند موارد زیر است:

  • کمپرس گرم: استفاده از کمپرس گرم و مرطوب بر روی ناحیه آسیب‌دیده به بیرون کشیدن چرک و بهبودی عفونت آن کمک می‌کند.
  • بهداشت خوب: تمیز نگه داشتن کورک و رعایت بهداشت مناسب برای جلوگیری از عفونت بیشتر، مهم است.
  • پمادهای ضد باکتری: استفاده از پمادها یا کرم‌های ضد باکتری بدون نسخه ممکن است به جلوگیری از گسترش عفونت و بهبودی کمک کند.
  • پرهیز از فشردن یا ترکیدن: از فشار دادن یا ترکیدن جای جوش خودداری کنید، زیرا باعث عفونت یا زخم بیشتر می‌شود.
  • تسکین درد: مسکن‌های بدون نسخه، مانند ایبوپروفن یا استامینوفن، می‌توانند به کاهش درد و ناراحتی ناشی از کورک کمک کنند.

اگر کورک بزرگ، همراه با تب یا سایر علائم عفونت باشد، حتما به پزشک پوست و مو یا عمومی مراجعه کنید. متخصص ممکن است عمل برش و زهکشی را برای برداشتن چرک یا تجویز آنتی‌بیوتیک را برای شما مناسب بداند.

اینفوگرافی درمان جوش و کورک
اینفوگرافی درمان جوش و کورک

۱. چگونگی درمان جوش‌ های کوچک

می توان جوش‌های کوچک را با روش‌های خانگی درمان کرد. بهبودی جوش‌های کوچک می‌تواند از چند روز تا سه هفته طول بکشد. در اینجا چند نکته به طور خلاصه برای رهایی از جوش‌ها معرفی می‌گردد:

  • جوش‌ها را فشار ندهید و سعی کنید آن‌ها را تخلیه نکنید. این کار می‌تواند به گسترش عفونت و یا عفونت ثانویه‌ی ناشی از جوش منجر شود.
  • چندین بار در روز یک دستمال گرم و مرطوب را بر روی جوش قرار دهید.
  • در هنگام استفاده از لیف در حمام، بدون سوراخ کردن جوش‌ها مقداری بر ناحیه جوش دار پوست فشار بیاورید.
  • هنگامی که جوش به طور طبیعی پاره می‌شود، آن را با یک باند یا گاز تمیز بپوشانید، این کار از گسترش عفونت به دیگر نقاط جلوگیری خواهد کرد.
  • پس از مراقبت از جوش‌ها، دست‌های خود را بشویید، این کار نیز برای جلوگیری از گسترش عفونت مفید است.

۲. چگونگی درمان جوش‌ های بزرگ

برای درمان جوش‌های بزرگ و یا گروهی از جوش‌ها (دمل)، باید به پزشک مراجعه کنید. فقط پزشک می‌تواند جوش‌های بزرگ را تخلیه کند. همچنین گاهی اوقات جوش‌های بزرگ نرم می‌شوند ولی خود به خود تخلیه نمی‌شوند، این مشکل دیگری است که برای تخلیه‌‌ی آن باید به پزشک مراجعه کنید.

در برخی موارد برای درمان عفونت، به ویژه در مورد جوش‌های صورت به علت خطر بالای عوارضی مانند عفونت‌های ثانویه و یا زخم، پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک تجویز کند.

راه های درمان جوش کورک چیست؟

۳. چگونگی درمان کورک‌ های راجعه

اگر بیش از ۳ بار در سال دچار جوش یا کورک می‌شوید، دچار بیماری به نام کورک راجعه شده‌اید. کورک راجعه به خصوص در میان اعضای خانواده، معمولا به آسانی گسترش می‌یابد. بیماری پوستی کورک راجعه در مناطق دارای چین پوستی مثل زیر سینه، زیر شکم، زیر بغل و ناحیه‌ی کشاله‌ی ران بیشتر ظاهر می‌شوند. کورک راجعه باید توسط پزشک متخصص پوست و مو درمان شود.

۴. آنتی بیوتیک و پماد برای درمان کورک

آنتی بیوتیک و پمادها معمولا برای درمان جای جوش استفاده می‌شوند، به خصوص اگر عفونت شدید باشد یا سلولیت (عفونت پوست) وجود داشته باشد. انواع آن‌ها شامل موارد زیر است:

داروهای درمانی فورونکولوز توضیحات
آنتی‌بیوتیک‌های موضعیپمادها یا کرم‌هایی که حاوی موپیروسین یا نئومایسین هستند را می توان مستقیم روی جوش یا کورک قرار داد. قرص راکوتان برای جوش و کورک و پماد نئوسپورین برای کورک به از بین‌بردن باکتری‌ها و جلوگیری از گسترش عفونت کمک می‌کنند.
آنتی‌بیوتیک‌های خوراکیدر مواردی که عفونت گسترده، عود کننده یا شدید باشد، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک‌های خوراکی را تجویز کند. آنتی‌بیوتیک‌هایی که برای کورک تجویز می‌شوند عبارتند از:دیکلوکساسیلین، کلیندامایسین و سفالکسین برای درمان کورک. مصرف کل دوره آنتی‌بیوتیک طبق تجویز پزشک برای درمان سریع کورک ضروری است، حتی اگر علائمتان بهبود یابد.
آنتی‌بیوتیک و پماد برای درمان دمل

۵. درمان خانگی کورک، چگونه کورک را تخلیه کنیم؟

برای درمان کورک در منزل، چند بار در روز کمپرس گرم و مرطوب را روی محل دمل قرار دهید تا تخلیه و التیام آن سریع‌تر شود. هرگز آن را فشار ندهید یا سعی نکنید در خانه تخلیه‌اش کنید. این کار می‌تواند عفونت را گسترش دهد. پس از باز شدن جوش، کمپرس گرم و مرطوب را روی آن قرار دهید.

۶. درمان کورک در طب سنتی

در طب سنتی و گیاهی، روش‌های زیر جهت درمان بیماری فورونکولوز استفاده می‌شود:

  • قرار دادن و تهیه خمیر سیاه‌دانه یا روغن سیاه برای کورک
  • ترکیب شیر و نان روی کورک
  • قرار دادن پیاز روی کورک
  • ترکیب آب و زردچوبه
چگونه کورک را تخلیه کنیم؟
برای درمان کورک در منزل، چند بار در روز کمپرس گرم و مرطوب را روی محل دمل قرار دهید تا تخلیه و التیام آن سریع‌تر شود.

برای درمان کورک به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای درمان جای جوش و کورک، به متخصص پوست و مو یا دکتر عمومی مراجعه کنید. آن‌ها می‌توانند علت دقیق ایجاد و شدت عفونت را تشخیص دهند و درمان مناسبی را برای شما لحاظ کنند. برای دریافت نوبت حضوری یا مشاوره آنلاین با بهترین پزشکان سراسر کشور، می‌توانید همین حالا به سایت دکترتو مراجعه کنید.

انواع کورک یا دمل کدامند؟

انواع مختلفی از کورک مانند کورک صورت، کورک پوستی، کورک پشت گوش، کورک زیر بغل، کورک روی باسن و کورک مقعدی وجود دارد که هر کدام ویژگی‌ها و علل خاص خود را دارند:

انواع دملعلائم آن‌ها
فورونکل (Furuncle)به عنوان جوش نیز شناخته می‌شود و عفونت عمیق فولیکول مو یا غده چربی است. معمولا به صورت یک برآمدگی دردناک، قرمز و متورم ظاهر می‌شود که با چرک پر شده است. فورونکل‌ها اغلب توسط باکتری استافیلوکوکوس اورئوس ایجاد می‌شوند.
کاربونکلخوشه‌ای از فورونکل است که به هم پیوسته‌اند. این نوع دمل شدیدتر از عفونت است که تمایل دارد لایه‌های عمیق‌تر پوست را تحت تاثیر قرار دهد. کاربونکل‌ها بزرگتر، ملتهب‌تر و دارای دهانه‌های متعدد پر از چرک هستند.
هیدرآدنیت عفونی (Hidradenitis Suppurativa)یک بیماری مزمن است که باعث ایجاد کورک‌های مکرر در مناطقی که غدد عرق در آن قرار دارند، مانند زیر بغل، کشاله ران و باسن می‌شود و ممکن است نیاز به درمان طولانی مدت داشته باشد.
آبسه پیلوندیالاین نوع جوش در شکاف باسن ایجاد می‌شود و در اثر عفونت فولیکول‌های مو در آن ناحیه، به صورت یک برآمدگی دردناک و متورم ظاهر می‌شود که ممکن است نیاز به برش و تخلیه داشته باشد.
آکنه کیستیکمنجر به ایجاد کورک یا کیست‌های بزرگ و دردناک در زیر پوست می‌شود. معمولا با عدم تعادل هورمونی همراه است و درمان آن دشوار است.
فولیکولیت ائوزینوفیلیکاین عارضه نادر باعث ایجاد جوش‌های مکرر یا جوش‌های پوستی، بیشتر در صورت و قسمت بالای بدن می‌شود.
انواع کورک یا دمل کدامند؟

هر نوع کورک ممکن است به درمان خاصی نیاز داشته باشد و برای تشخیص دقیق و مدیریت آن، بهتر است با متخصص مشورت کنید.

عوارض کورک چیست؟

جوش‌ها معمولا عوارض کمی دارند، به خصوص آن‌هایی که مکررا ایجاد می‌شوند اما عارضه‌ی اصلی زخم است. یکی دیگر از عوارض جوش ایجاد کورک‌ها و جوش‌های مکرر است. برخی از افراد ممکن است به علت بیماری، دچار عود جوش‌های مزمن و جدی شوند که در صورت عدم درمان مناسب می‌تواند منجر به زخم شود.

عفونت ثانویه‌ی ناشی از جوش نادر است اما این عفونت ثانویه می‌تواند منجر به سپسیس (که عفونت در خون است) شود. با این حال، سپسیس یک عارضه‌ی بسیار نادر است و می‌توان با درمان مناسب از آن جلوگیری کرد.

همین حالا برای درمان جوش‌های پوستی اقدام کن!

روش‌­ های پیشگیری از ابتلا به کورک پوستی چیست؟

نمی توان همیشه از جوش جلوگیری کرد، اما با این وجود می‌توانید با پیروی از نکات زیر، از گسترش جوش‌ها به دیگر قسمت‌های بدن جلوگیری کنید:

  • با استفاده از باند تمیز همیشه جوش را بپوشانید.
  • هر زمان که خودتان یا شخص دیگری به هر دلیلی با جوش‌هایتان تماس پوستی برقرار کردید، باید دستانتان را کاملا با آب و صابون بشویید. همچنین جوش‌ها را نیز تمیز کنید.

در صورت جوش زدن، شستشو و تمیز کردن لباس و ملافه های‌تان طبق دستور العمل‌های زیر نیز، می‌تواند به جلوگیری از گسترش عفونت کمک کند:

  • شستن لباس‌ها و ملافه‌ها با آب داغ
  • اضافه کردن سفید کننده و مواد شوینده نیز می‌تواند کمک کند.
  • هنگام اتو کردن، مطمئن شوید اتو را تا بالاترین درجه و با گرمای زیاد تنظیم کنید.
  • تمام سطوحی که با آن‌ها در تماس هستید را به طور مرتب تمیز و ضد عفونی کنید. این سطوح عبارتند از: دستگیره‌ی درب، صندلی توالت، وان حمام، و سطوحی که در منزل معمولا با آن‌ها در تماس هستید.
  • از وسایلی که در تماس با پوست هستند مثل ریش تراش، وسایل ورزشی و حوله به صورت مشترک خودداری کنید.
روش‌­ های پیشگیری از ابتلا به کورک پوستی چیست؟
اگر بیش از ۳ بار در سال دچار جوش یا کورک می‌شوید، دچار بیماری به نام کورک راجعه شده‌اید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

کورک‌ها باتوجه به شدت و محل عفونت آن‌ها می‌توانند متفاوت باشند. برآمدگی قرمز و متورم که ممکن است با چرک پر شود از علائم اصلی آن‌ها هستند. کورک در بیشتر موارد دردناک است و ممکن است باعث ناراحتی و عفونت شود. اگر عفونت بدتر شود یا گسترش یابد، علائمی مانند تب، لرز و تورم غدد لنفاوی ایجاد می‌شوند. در صورت تداوم یا بدتر شدن این علائم، برای تشخیص و درمان مناسب باید به پزشک مراجعه کنید.

برای دریافت نوبت آنلاین، به سایت دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین دکتر پوست و پزشک عمومی در شهر خود آشنا شوید، از سیستم مشاوره آنلاین دکتر پوست و مو و مشاوره آنلاین با دکتر عمومی استفاده کرده و برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اگر کورک درمان نشود، باعث گسترش عفونت می‌شود.

 

دلیل ایجاد کورک باکتریایی است اما جوش پوستی معمولا به دلیل تجمع چربی ایجاد می‌شود.

برخی پزشکان برای از بین بردن جای کورک از کورتیکواستروئیدها استفاده می‌کنند.

قرص راکوتان برای جوش و کورک و پماد نئوسپورین برای کورک به از بین‌بردن باکتری‌ها و جلوگیری از گسترش عفونت کمک می‌کنند.

بهترین راه برای درمان خانگی آن، استفاده از کمپرس گرم است تا دهانه آن آماده باز شدن و تخلیه شود. در غیر این‌صورت، خودتان آن را تخلیه نکنید.

کورک شامل برجستگی قرمز و دانه‌هایی شبیه به جوش است که سر سفید دارد.

دقیقا نه، اما میکروبهایی که باعث جوش کورک می‌شوند (استافیلو کوکوس) به راحتی از طریق تماس پوست به پوست و اشیاء آلوده پخش می‌شوند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره کورک

  1. محمد حسام گفت:

    سلام من رو صورتم کنار دهانم باد کرد احساس کردم از دندونه ولی کورکه چون خیلیی بزرگ و قرمز شده الان ۱هفتس ولی هیچگونه چرک و باز شدگی نداره چیکار کنم؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      کورک به دلیل عفونی ایجاد می شود اگر دردناک است و شما را اذیت می کند با نظر متخصص پوست آنتی بیوتیک مصرف شود.

  2. سلام گفت:

    ایا کورک خطرناکه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      کورک خطرناک نیست ولی نیاز به درمان و مصرف آنتی بیوتیک دارد. در صورت عدم درمان ممکنه عفونت گسترده شود. برای درمان به متخصص پوست مراجعه کنید.
      بهترین دکتر پوست

  3. مهین گفت:

    سلام من زیر باسنم یه جایی که اصلا نمیشه دیدش یا بست یه کورک بزرگی زده خیلی درد دارم بعد از مدت طولانی سرش باز شده فقط خون میاد ولی تخلیه نمیشه چیکار کنم ..درمانی داره که دیگه اصلا کورک نزنه؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این کورک باید تخلیه شود و ممکنه نیاز به درمان آنتی بیوتیکی داشته باشد. این کورک ها غالبه در جایی که با سطح نشستن در تماس است ایجاد می شود. گاهی قسمتی از مو به داخل پوست رفته و عفونت می کند. بهتره موی این نواحی شیو باشد. راه های پیشگیری از ایجاد کورک در مقاله ذکر شده است. برای بررسی بیشتر می تونید از این لینک با متخصص پوست مشورت کنید.
      پزشک متخصص پوست

    2. سهراب هستم گفت:

      منم همین مشکل را داشتم از ملحم سیاه استفاده کاملا تخلیه شد ورو به بهبودی است پیشنهاد میکنم شماهم از همین ملحم استفاده کنید.اسم دقیقش .موضعی اکتیول روغن سیاه .است

  4. مهدی گفت:

    باید تخلیه شوی

  5. على گفت:

    سلام من پشت گوشم کورک میزنه وقتى گردو یا تخمه میخورم چیکار کنم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      ممکنه با این مواد غذایی حساسیت داشته باشین. می تونین از لوراتادین و دگزامتازون کمک بگیرین.

      1. مهدی گفت:

        ممنون

  6. Elahe parmar گفت:

    وای که چقددد سختت
    من باردارم و چند روزی هم با یک کورک بدخیم نزدیک زیر بغلم درگیرم
    دیروز دکتر رفتم و گفتن مدام باحوله آب گرم نزدیک به داغ کمپرس کنم و بعد با بتادین ضد عفونی و قرص آنتی بیوتیکه(سفالکسین ۵۰۰) رو تجویز کردن هر ۶ ساعت…
    اما برای سرباز کردن این طور جوشها و تخلیه اش طب سنتی کاری گفت انجام دادم که از دیروز معجزه کرده…
    پیاز رو کمی تو آب جوشوندم و کمی که داغیش گرفته شد گذاشتم روی جوش و بستمش…امروز از صبح سر واکرده و داره تخلیه میشه و دردش خیلی آروم تر شده شکر خدا

    1. انیس سعادت گفت:

      خوشحالیم که بهترین.
      در هر صورت درمان پزشک خود رو ادامه بدین و در صورت بارداری در مورد استفاده از داروهای گیاهی بدون مشورت با پزشکتون تا حد امکان خوداری کنید

  7. محمد گفت:

    چندروز داخل کشاله ران پام یه چیزایی شبیه جوش زده بود بعد مواد داخلشو که شفاف روشن بود خالی کردم الان همونجا چال شده و خیلی درد میکنه میترسم چیز دیگه ای نباشه
    هی الکل میزنم ضدعفونی بشه زیر بیضه هامم انگار داره میزنه؟؟؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      لازمه که به متخصص پوست مراجعه کنین تا معاینه بشین و درمان لازم براتون شروع بشه:
      لیست متخصصین پوست و مو

  8. سمیرا آهنگر گفت:

    سلام خواهرم باردار وتو دوران بارداری رو انگشت شصتش جوش کورک که چرکی هم هست زده باید به پزشک مراجعه کنه؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      یکی از مشکلات دوران بارداری، فرو رفتن ناخون به درون بافت اطراف هست. می‌تونین از سالن‌های آرایشی که پدیکور و خدمات ناخون ارائه می‌دن کمک بگیرین تا ناخون‌ها رو طوری کوتاه کنن که توی بافت اطراف فرو نره.
      اگه این موضوع باعث تجمع عفونت شده باشه، ممکنه لازم بشه توسط پزشک محتویات کیست، تخلیه بشه. می‌تونین از پماد انتی بیوتیک موضعی مثل موپیروسین روی زخم استفاده کنین.

      1. سمیرا آهنگر گفت:

        تشکر از راهنماییتون

  9. خانم X گفت:

    سلام من ۱۶سالمه و از۱۳ سالگی متخصص های گوناگون رفتم ولی جوش های خیلی بزرگی میزنم ک چند هفته فقط طول می کشه تا رشد کنه و نزدیکه ی ماه یا بیشتر طول می کشه از بین بره و خیلی حالم و بد میکنه و نمیدونم کِی قراره تموم شه این وضع به نظر شما درمان میشم.؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست گرامی
      بله این مشکلتون قابل حله. می‌تونین از متخصص پوست برای این مشکلتون کمک بگیرین:
      لیست متخصصین پوست و مو

  10. احمد عزیزی گفت:

    با سلام تو این مدت ۲ ما چند بار رو صورتم جوش کورک در میاد چکار کنم از شر شان راحت بشم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای این مشکلتون باید به متخصص پوست مراجعه کنین:
      لیست متخصصین پوست و مو

      1. هومن ميرزاخاني گفت:

        سلام من دچار یک بیماری عضلانی شدم و مدت ها کورتون مصرف کردم
        بعد ۶ماه مصرف کورتون عارضه پوسی داشتم که همون کورک بود و الان نزدیک ۶ساله که مداوم در ناحیه کشاله های رون پا و زیر بغل هام کورک میزنه و جایی از بدنم که زخم میشه کورک میشه دکتر هم رفتم خیلی انتی بیوتیک برام تجویز کردن ولی اصلا جواب نمیده و واقعا خسته شدم باید چیکار کنم

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          لازمه برای این مشکلتون به متخصص پوست مراجعه کنین:
          لیست متخصصین پوست و مو

    2. نرگس موسوی گفت:

      سلام من چندبادمیشه رون پام هردوطرف کررک میزنه اولش کوچک بعدبزرگ میشه اطرلفش هم سیاه میشه حالا نمیدونم کورک هست یاچیزه دیگه ممنون میشم راهنمایی کنید

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        ممکنه در اثر فرورفتن موهای ضخیم به درون پوست عفونت ریشه مو ایجاد شده باشد که شبیه کورک است. بهتره متخصص پوست شما را ویزیت کند.
        پزشک متخصص پوست