علت کبودی ناگهانی بدن چیست و چگونه می توان آن را رفع کرد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کبودی بدن، که به عنوان کوفتگی نیز شناخته می‌شود، یک نوع آسیب رایج است و زمانی رخ می‌دهد که رگ‌های خونی نزدیک سطح پوست پاره شوند. این پارگی باعث نشت و تجمع خون در زیر پوست و در نتیجه تغییر رنگ یا کبود شدن می‌شود. آنها معمولاً در اثر تروما یا آسیب، مانند ضربه مستقیم یا فشار به ناحیه آسیب دیده ایجاد می‌شوند. کبودی شدید یا کبودی مداوم ممکن است نیاز به مراقبت پزشکی فوری داشته باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

علت کبودی ناگهانی بدن چیست و چگونه می توان آن را رفع کرد؟

کبودی بدن، که به عنوان کوفتگی نیز شناخته می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که رگ‌های خونی زیر پوست پاره شده و منجر به تغییر رنگ و حساسیت شوند. در حالی که کبودی معمولا بی‌ضرر است و خود به خود برطرف می‌شود، اما کبودی مکرر و بدون علت ظاهری که با علائم دیگری مانند خونریزی، تنگی نفس یا بی‌حسی بخشی از اندام‌ها همراه است، نگران کننده است. در این موارد باید حتما به متخصص داخلی، پزشک عمومی یا دکتر پوست و مو مراجعه کنید.

همچنین می‌توانید از سیستم مشاوره آنلاین با بهترین پزشکان ایران در سایت دکترتو استفاده کتید. مشاوره با یک متخصص می‌تواند به تشخیص علت کبود شدن و مدیریت و درمان آن کمک کند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید که به بررسی علل و علائم کوفتگی بدن می‌پردازیم.

سیانوز یا کبودی چیست؟

کبودی به انگلیسی bruise یا سیانوز به تغییر رنگ پوست به رنگ آبی یا بنفش گفته می‌شود. سیانوز می‌تواند مرکزی یا محیطی باشد و زمانی رخ می‌دهد که خون و اکسیژن کافی به بافت‌ها نرسد. در سیانوز مرکزی کبودی روی لب‌ها، زبان و بستر ناخن‌ها دیده می‌شود اما سیانوز محیطی زمانی ایجاد می‌شود که دست‌ها، پاها یا انگشتان به رنگ آبی تغییر می‌کنند زیرا خون غنی از اکسیژن به‌اندازه‌ی کافی به اندام‌ها نمی‌رسد.

هوای سرد، مشکلات گردش خون و زیورآلات تنگ شایع‌ترین علل کبودی دست‌ها و پاها هستند. نوع دیگری از سیانوز نیز وجود دارد که تغییر رنگ پوست بدن بدون ارتباط با میزان اکسیژن خون یا تغییر در خون‌رسانی محیطی است که به آن سیانوز کاذب می‌گویند. اغلب به دلیل مصرف برخی از داروها (آمیودارون، فنوتیازین، کلروکین) و بعضی فلزات (نیترات نقره، یدید نقره و سرب) ایجاد می‌شود.

سیانوز یا کبودی یافته‌ی آزمایشگاهی نیست لکه یافته‌ی بالینی است که از طریق معاینه توسط پزشک تشخیص داده می‌شود. همچنین لازم است بدانید که سیانوز طولانی‌مدت موجب چماقی شدن ناخن‌ها می‌شود.

علائم کبودی بدن چیست؟

فرد مبتلا به کبودی ممکن است هرکدام از علائم زیر را داشته باشد:

  • انگشتان دست و پا، کف دست‌ها و پاها به رنگ سبز یا آبی دیده می‌شود.
  • قسمت‌های درگیر هنگام لمس سرد هستند.
  • نواحی دچار کبودی پس از گرم کردن به رنگ طبیعی خود بازمی‌گردند.

سریع‌ترین روش درمان کبودی چیست؟

همین حالا مشاوره بگیرید.

علائم کبودی گردن، آیا کبودی گردن خطرناک است؟

کبودی گردن میتواند به دلایل مختلفی از جمله ضربه، آسیب یا بیماری زمینه‌ای ایجاد شود. علائم کبودی گردن عبارتند از:

  • تغییر رنگ نواحی از پوست به رنگ بنفش یا آبی
  • ایجاد درد یا حساسیت در لمس
  • التهاب و تورم
  • سفت شدن گردن و محدودیت در حرکت
  • دشواری در بلع یا تنفس
  • سردرد و سرگیجه
  • بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن

با توجه به اینکه گردن محل ارتباطی مهمی برای سرخرگ و سیاهرگ در بدن است، علائم را جدی بگیرید و حتما با شدت یافتن آن‌ها به پزشک مراجعه کنید.

کبودی گردن چند روز طول میکشد؟

بسته به علت و علائم کبود شدن گردن، ممکن است از ۲ روز تا ۲ هفته طول بکشد.

کبودی بعد از خارش نشانه چیست؟

بیماری‌های پوستی مانند اگزما یا درماتیت آتوپیک می‌توانند باعث ایجاد کوفتگی و کبودی شدید شوند. در این شرایط بعد از خاراندنپوست خود احساس کبودی خواهید کرد.

علت کبودی پوست بدن چیست؟

تمامی اندام‌ها و بافت‌های بدن برای انجام فعالیت‌های خود به اکسیژن نیاز دارند. فرد با نفس کشیدن اکسیژن موجود در هوا را وارد ریه‌های خودکرده و از طریق گردش خون اکسیژن را به سلول‌ها می‌رساند. خون دارای پروتئینی به نام هموگلوبین است که از این طریق اکسیژن موجود را به سلول‌ها منتقل می‌کند.

اگر اکسیژن کافی به هر دلیلی به قسمتی از بدن نرسد، سیانوز رخ می‌دهد. برخی از بیماری‌ها ممکن است مانع رسیدن خون غنی از اکسیژن به قسمت‌هایی از بدن شوند. برای مثال گاهی اوقات فرد با هموگلوبین غیرطبیعی به دنیا می‌آید، (که به توانایی هموگلوبین برای اتصال به اکسیژن و حمل آن به سلول‌ها اثر می‌گذارد.) موجب سیانوز (کبودی) می‌شود.

۱. شایع‌ ترین علل کبودی چیست؟

موارد زیر از مهمترین دلایل ایجاد کبودی هستند:

علت کوفتگی بدنتوضیحات
سندروم رینوداختلالی است که در آن نوک انگشتان دست و پا در هوای سرد دردناک شده و به رنگ آبی یا سفید درمی‌آیند. این اختلال زمانی رخ می‌دهد که رگ‌های خونی تنگ‌شده و مانع رسیدن خون به اندام‌ها می‌شود.
افت فشارخونهنگامی‌که فشارخون برای رساندن خون و اکسیژن به دست‌وپاها کافی نباشد، می‌تواند موجب سیانوز در اندام‌ها شود. به افت فشار خون هیپوتانسیون نیز گفته می‌شود.
افت دمای بدن (هیپوترمی)زمانی که درجه‌ی حرارت بدن به سطح خطرناکی کاهش می‌یابد هیپوترمی می‌گویند که می‌تواند موجب سیانوز یا کبودی اندام‌ها شود. هیپوترمی یک وضعیت اورژانسی است و نیاز به بررسی فوری پزشک دارد.
مشکلات وریدی یا شریانیاگر شریان‌ها یا وریدهای فرد دچار اختلال شوند، ممکن است نتوانند خون و اکسیژن کافی به دست‌ها و پاها رسانده و موجب کبودی اندام‌ها شوند. علل احتمالی اختلالات عروقی عبارتند از: ورید ناکارآمد، بیماری عروق محیطی و انسداد وریدها یا شریان‌ها.
مشکلات سیستم لنفاوی بدناختلال در عملکرد سیستم لنفاوی موجب می‌شود که مایع لنف به شکل مناسب جریان نداشته و تخلیه نشود. این اختلال اغلب باعث می‌شود که بافت‌ها در اثر تجمع مایع لنفاوی نیز دچار تورم شوند.
شوک هیپوولمیکهیپوولمیک به معنای کاهش حجم خون است و باعث می‌شود که فرد وارد شوک شود. زمانی که فرد دچار شوک هیپوولمیک می‌شود بدن خون را از پوست و اندام‌های دور از قلب گرفته و به ارگان‌های داخلی بدن می‌رساند و همین امر موجب می‌شود که اندام‌های بدن دچار کبودی یا سیانوز شوند.
شایع‌‌ترین علل کبودی بدن

۲. علت کبودی در بارداری چیست؟

کمبود ویتامین c، کاهش پلاکت‌های خون و کم خونی شدید از مهمترین دلایل کبود شدن در حاملگی هستند. حتما در این دوران مهم برای رژیم غذایی و سلامت خود اهمیت زیادی قائل باشید و از آزمایش‌های دوره‌ای در زمان بارداری غافل نشوید.

۳. علت کبود شدن ناگهانی انگشت پا و کف دست (علت سیاه شدن دست و پا)

کبودی بی دلیل ران و ساق پا یا کبود شدن نوک انگشتان دست بدون علت یکی از دلایل مراجعه مکرر افراد به پزشک است. این اتفاق می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که یکی از آنها ترومبوز ورید عمقی (DVT) است.

در این عارضه در اثر تشکیل لخته در وریدهای پا یا اندام‌های دور از قلب ایجاد می‌شود و موجب انسداد عروق شده و خون‌رسانی به آن ناحیه دچار اختلال می‌شود و سیانوز ایجاد می‌شود که علت کبود شدن بند انگشت دست نیز هست (در مواردی تب کریمه کنگو هم باعث خونریزی زیر جلدی می‌شود).

۴. علت کبودی زیر چشم در مردان و زنان

در مردان و زنان، حلقه‌های تیره دور چشم به دلیل افزایش سن ممکن است رخ دهد. با افزایش سن، به دلیل کاهش ماده کلاژن موجود در بدن، رگ‌ها برجسته‌تر می‌شوند. مواد کافئین‌دار، سیگار، الکل و وراثت نیز از علل دیگر ایجاد کبودی زیر چشم هستند.

سیاهی دور چشم نشانه چه بیماری است؟

دلایل ایجاد سیاهی زیر چشم می‌توانند کم خوابی یا عادت‌های بد خوابیدن، آلرژی و تب یونجه باشد.

علت کبودی زیر چشم در مردان و زنان چیست؟
دلایل ایجاد سیاهی زیر چشم می‌توانند کم خوابی یا عادت‌های بد خوابیدن، آلرژی و تب یونجه باشد.

۵. کبودی انگشتان پا و ایست قلبی

خون مردگی زیر پوست ممکن است به دلیل بیماری قلبی رخ دهد. وقتی فرد دچار نارسایی قلب باشد قلب قادر نیست تا خون را به نحو مؤثری به تمام بدن پمپاژ کند، درنتیجه موجب سیانوز در بدن می‌شود. اگر جدی نگیرید ممکن است عوارض جدی داشته باشد.

۶. استرس و کبودی بدن

یک علت مهم بنفش شدن کف دست و بدن سندرم گاردنر-دیاموند است که که به عنوان حساسیت اتواریتروسیتی یا پورپورای روان‌زا نیز شناخته می‌شود. در اثر ابتلا به این سندرم بالینی نادر، کبودی یا خونریزی مکرر معمولاً به دنبال یک استرس فیزیکی یا روانی اجتماعی رخ می‌دهد. این بیماری بیشتر زنان را مبتلا می‌کند.

۷. کم خونی و کبودی ناخن پا

کبودی سر انگشتان و ناخن‌های پای شما سیاه شدن ناخن های پای شما ممکن است نتیجه یک بیماری زمینه‌ای یا کم‌خونی شدید باشد. دیابت، بیماری کلیوی و بیماری قلبی همگی می‌توانند باعث سیاه شدن ناخن‌های پا شوند.

۸. کبودی بدن و غلظت خون

در برخی موارد، کبودی‌های غیر قابل توضیح و بی‌دلیل ممکن است نشانه این باشند که گردش خون به خوبی انجام نمی‌شود یا خون غلیظ شده است. به عنوان مثال، اگر به بیماری هموفیلی مبتلا هستید، پروتئین کافی برای لخته شدن خون در بدن شما تولید نمی‌شود. بدون این پروتئین‌ها ممکن است به راحتی کبود شوید.

۹. کبودی بدن پلاکت خون، آیا پایین بودن پلاکت خون خطرناک است؟

پلاکت‌ها سلول‌های خونی هستند که به توقف خونریزی کمک می‌کنند. کاهش پلاکت‌ها می تواند باعث کبودی، خونریزی لثه و خونریزی داخلی شود.

۱۰. کبودی بعد از عمل‌ های زیبایی (تزریق ژل، بوتاکس و فیلر)

خونریزی زیر پوستی و کبودی یکی از موارد طبیعی بعد از عمل زیبایی است و نشانه‌ای از بهبود بدن است. معمولا کبود شدن در هفته اول بعد از عمل ایجاد شده و خود به خود از بین می‌رود.

۱۱. کبودی در اثر ضربه و جای بخیه

کبودی بعد از شکستگی پا یا سیاه شدن استخوان بعد از شکستگی کاملا عادی است و جای نگرانی ندارد. برای رفع کبودی حاصل از ضربه یا بعد از بخیه زدن، بهتر است با نظارت پزشک از روش‌های خانگی یا شیمیایی استفاده کنید.

۱۲. کبودی جای آمپول عضلانی و نیش حشرات

پزشکان و بهیاران همیشه سعی می‌کنند از ایجاد کبودی جلوگیری کنند، اما گاهی اوقات بدن ما به تزریق سوزن واکنش منفی نشان می‌دهد و طی ۲ تا ۳ روز رفع می‌شود.

نیش حشراتی که ممکن است باعث کبودی شوند شامل پشه، کنه، زنبور و عنکبوت است. اغلب کبودی دلیلی برای هشدار نیست، اما مراقب علائم آلرژی، عفونت‌های پوستی، نکروز و سایر علائم احتمالی آن باشید.

کبودی جای آمپول عضلانی چگونه است؟
گاهی اوقات بدن ما به تزریق سوزن واکنش منفی نشان می‌دهد و طی دو روز رفع می‌شود.

۱۳. چه بیماری هایی باعث کبودی بدن میشوند؟

برخی از شرایط پزشکی و بیماری‌هایی که می‌توانند باعث کبودی صورت، کبودی پا، کبودی دست و کبودی پوست شوند که عبارتند از:

  • هموفیلی A (این بیماری که به عنوان هموفیلی کلاسیک یا فاکتور VIII نیز شناخته می‌شود و معمولاً ارثی است)
  • هموفیلی B
  • بیماری فون ویلبراند
  • تعداد کم پلاکت خون
  • سندرم کوشینگ
  • سندرم اهلرز دانلوس (EDS)

متن انگلیسی:
Most bruises form when small blood vessels (capillaries) near the skin’s surface are broken by the impact of a blow or injury.
ترجمه فارسی:
بیشتر کبودی‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که رگ‌های خونی کوچک نزدیک سطح پوست (مویرگ‌ها) در اثر ضربه یا آسیب شکسته شوند.

به نقل از سایت mayoclinic

روش تشخیص انواع کبودی چیست؟

پزشک با گرفتن شرح‌حال و معاینه قلب و ریه‌ها و همچنین با کمک هرکدام از تست‌های تشخیصی زیر می‌تواند به تشخیص علت زمینه‌ای دست یابد:

  • پالس اکسیمتری
  • سی تی اسکن
  • عکس قفسه سینه
  • آزمایش خون
  • اندازه‌گیری گازهای خونی (ABG)

علائم کبودی و التهاب پوستی داری؟ با متخصص برای رفع سریع آن مشورت کن.

 

درمان کبود شدن بدن چیست؟

درمان کبودی بسته به علت زمینه‌ای آن متفاوت است. اگر کبود شدن به دلیل بیماری‌های قلبی و ریوی باشد پزشک با تجویز دارو و بهبود جریان خون و اکسیژن به اندام‌ها و بافت‌ها می‌تواند آن را برطرف کند. گاهی برای اینکه سطح نرمال اکسیژن ایجاد شود فرد نیاز به دریافت اکسیژن دارد.

برخی مواقع نیز فردی که دچار انواع سیانوز است باید مصرف هرگونه دارویی که موجب محدود شدن جریان خون می‌شود را متوقف کند. داروهایی مانند بتا بلاکرها، قرص‌های ضدبارداری و برخی داروهای آلرژی جزء این داروها هستند. همچنین ممکن است پزشک تغییر شیوه‌ی زندگی مانند قطع مصرف سیگار و کافئین را به بیمار توصیه کند.

بهترین پماد برای کبودی بدن (بهترین کرم ضد کبودی)

پماد موضعی یا کرم ضد کبودی آرنیکا به طور موثر کبودی ناشی از لیزر را کاهش می‌دهد. می‌توانید چند بار در روز از پماد یا ژل آرنیکا روی کبودی استفاده کنید. کرم ضد کبودی و خون مردگی لافارر نیز بهترین پماد برای کبودی صورت، گردن، دور چشم، پا و دست است.

روش رفع کبودی با طب سنتی چیست؟

موارد زیر در روش طب سنتی و درمان خانگی رفع کبودی بدن توصیه شده است:

  • مصرف سبزی با برگ سبز
  • مصرف موضعی روغن گیاهی بادام تلخ
  • مالیدن روغن چهل گیاه یا سیاه دانه به محل کبودی
  • استفاده از کمپرس سرد
  • مصرف مرکبات به دلیل داشتن ویتامین c
روش رفع کبودی با طب سنتی چیست؟
استفاده از کمپرس سرد به رفع کبودی بدن کمک می‌کند.

چه موقع برای درمان کبودی به پزشک مراجعه کنیم؟

به‌صورت کلی کبودی یک وضعیت اورژانسی محسوب نمی‌شود، اما سیانوز مرکزی اغلب موارد به دنبال یک مشکل جدی ایجادشده و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. کبودی معمولا نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای است ولی خودش بیماری نیست؛ بنابراین درمان باید در جهت رفع علت زمینه‌ای باشد. برخی علل زمینه‌ای خطرناک و تهدیدکننده‌ی زندگی است. در صورت مشاهده‌ی هرکدام از علائم زیر باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

  • دشواری در تنفس و نفس‌نفس زدن
  • درد قفسه سینه
  • تعریق فراوان
  • درد و بی‌حسی ناگهانی در پاها، دست‌ها و انگشتان
  • عدم تمرکز و گیجی
  • تب یا علائم شبه آنفولانزا
  • سردرد
  • سرگیجه یا غش کردن
  • رنگ‌پریدگی و سفید شدن دست‌ها، پاها و انگشتان
  • همچنین درصورتی‌که سیانوز محیطی با گرم کردن بدن یا ماساژ دادن همان ناحیه برطرف نشد باید به دکتر داخلی مراجعه کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

درک علل و علائم کبودی بدن برای شناخت و مدیریت این وضعیت بسیار ضروری است. کبود شدن بدن می‌تواند یک ناراحتی موقت یا نشانه‌ای از یک مشکل اساسی برای سلامتی باشد. با آگاهی از اقدامات پیشگیرانه، مانند پوشیدن لباس‌های محافظ در حین فعالیت‌های بدنی برای جلوگیری از ضربه دیدن، استفاده از رژیم غذایی با ویتامین و سبزیجات کافی و انجام دوره‌ای آزمایش خون می‌توانید از بروز آن جلوگیری کنید.

برای تشخیص دقیق و اطمینان بیشتر، به دکتر عمومی یا دکتر داخلی مراجعه کنید. همچنین در سایت دکترتو می‌توانید علاوه بر دریافت نوبت حضوری پزشک، از سیستم مشاوره آنلاین دکتر متخصص داخلی و مشاوره آنلاین با دکتر عمومی استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اگر ویتامین C کافی در رژیم غذایی خود دریافت نکنید، ممکن است به کبودی بی‌دلیل دست و پا دچار شوید.

در نکروز، میان کبودی آبی یا بنفش رنگ، نقاط سفید یا خال خالی وجود دارد.

کبودی بدن از چیست و کبودی با چی از بین میره؟ کبودی معمولا بعد از چند روز (۲ تا ۵) با مصرف مواد غذایی سالم و کرم ضد کبودی از بین می‌رود.

بله، ممکن است نشانه یک بیماری جدی باشند. زمانی که یک بخش بزرگ ار کبودی یا هماتوم ایجاد شود، خطرناک‌تر است.

ممکن است به دلیل غلظت خون یا کم خونی باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره کبودی

  1. Zahra گفت:

    سلام خسته نباشید. من ۱۷ سالمه و کمی استرس کنکور رو دارم ولی به تازگی متوجه شدم هلال سفیدی که روی ناخن دستام وجود داشت کاملا ناپدید شده و دست و پاهام دائما سرد هستن و جدیدا نوک انگشتان پا و دستام کبود میشه. میخواستم بدونم لازمه برم دکتر؟ اگه آره چه دکتری؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      خون دارای پروتئینی به نام هموگلوبینه که از این طریق اکسیژن موجود را به سلول ها منتقل می کنه. اگه اکسیژن کافی به هر دلیلی به قسمتی از بدن نرسه، سیانوز رخ میده. برخی از بیماری ها ممکنه مانع رسیدن خون غنی از اکسیژن به قسمت هایی ازبدن بشه. برای مثال گاهی اوقات فرد با هموگلوبین غیر طبیعی به دنیا میاد،(که به توانایی هموگلوبین برای اتصال به اکسیژن و حمل آن به سلول ها اثر میزاره.) موجب سیانوز ( کبودی) میشه. بنابراین نیازه از نظر سلولهای خونی بررسی بشی. از بین رفتن هلال سفید ناخن شما مشکلات غده تیروئید شما رو نشون میده. توصیه میکنم از این لینک از بهترین متخصص داخلی شهرتون نوبت بگیری.
      متخصص داخلی

      1. Zahra گفت:

        ممنون🙏🏻

        1. همیار دکترِتو گفت:

          ممنون از همراهی شما.

  2. مریم گفت:

    سلام من هنگام پیاده روی انگشت پام کبود میشه با اینکه کفش راحتی طبی میپوشم میشه علتش و اینکه به چه دکتری مراجعه کنم رو بفرمایید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممکنه کناره های ناخن به داخل پوست برگشته باشه و با فشاری که روی پا ایجاد میشه باعث خونریزی زیر پوستی بشه. اگه چنین موردی وجود نداره باید آزمایش خون از نظر تعداد پلاکت ها و PT و PTT بدی که مطمئن بشی مشکلی تو فاکتورهای خونی وجود نداره البته اگه مشکلی تو فاکتورهای خونی باشه ممکنه جاهای دیگر بدن شما هم که ضربه کم هم بخوره کبود بشه. توصیه میکنم به پزشک متخصص خون مراجعه کنی اگه جواب آزمایش خون کمی موردی داشت. برات لینک نوبت رو میزارم. کفش ات رو تعویض کن و به علایم دیگه تو بدن هم دقت کن.
      متخصص خون

  3. مریم رازقی گفت:

    سلام ببخشید انگشتای دست چپ من یه مدتی هست که روی ناخن هام یک یا چن خط خون دیده میشه و انگشتای دستم هم بعضی اوقات کبود میشه به رنگ بنفش
    و درد شدیدی داره
    چیکار کنم خوب شه؟
    دردش خیلی شدیده

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      لازمه در این مورد به متخصص پوست مراجعه کنین تا معاینه بشین و درمان مناسب براتون شروع بشه:
      لیست متخصصین پوست و مو

  4. عفت محمدی گفت:

    سلام خسته نباشید من الان ی ۴ ماهی هست که روی دستم ی لکه کوچیک کبود میشه وقتی ی دستم خوب میشه ،،،کبودی روی اون یکی دستم دیده میشه ،،علتش چیه؟؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      لازمه آزمایش بدین تا پلاکت های خونتون بررسی بشن. برای این موضوع می تونین از متخصص داخلی کمک بگیرین:
      لیست متخصصین داخلی

  5. حح گفت:

    شما که هیچ اطلاعاتی ندارین وفقط میگی به متخصص مراجعه فرمایید .

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      ما سایت نوبت دهی آنلاین هستیم و می تونیم اطلاعت کلی ارائه بدیم. برای تشخیص بیماری شما باید توسط پزشک معاینه بشین و سوالات لازم از شما پرسیده بشه. به دلیل اهمیت سلامتی، درمان بیماری نیاز به مراجعه به پزشک داره.
      ممنون از همراهیتون

  6. قاسم آبادی گفت:

    سلام وقت بخیر

    من دیشب به طور ناگهانی دوتا از انگشتان دستم آبی کبود شد ، پشت دستم بود نه قسمت ناخن ام …. اولش خیلی پررنگ بود ولی تا آخر شب کمرنگ شد اما هنوز به طور کامل رنگش نرفته فقط کمرنگ شده و کمی اش ناپدید شده … چه توصیه ایی می فرمایید ؟؟؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      در صورتی که در اثر ضربه یا گزش نبوده، بعد از یک روز برطرف نشده، در صورت تماس با هوا یا اجسام سرد این حالت ایجاد میشه، لازمه به متخصص داخلی مراجعه کنین:
      لیست متخصصین داخلی

  7. محمد گفت:

    سلام. چوب سنگینی روی انگشت پایم خورد . بعد انگشتم کمی کبود وسیاه شد و درد هم میکند. بعد از چند ساعت اگر عدرد داشت باید به پزشک مراجعه کرد؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      می تونین به مراکز درمانی مراجعه کنین تا با عکس برداری، وجود شکستگی بررسی بشه.

  8. ابراهیم باقری گفت:

    سلام دکتر همسربنده دکترآزوایش داموطیوره مدت زیادی توسردخانه زیر۴۵ درجه کارمیکرده که پس از اتمام کار میدیدن دست و پاهاش کاملا کبودمیشده ولی باگرم کردن بهش رسیدگی کرده و متوجه عوارض بعدیش نبودن الان مبتلا به مشکل واقعا جدی شدن توفصل سرما بندهای انگشت و پاهاشپن صفت شده تاول زده و بشدت خارش داره ودردداره حتی باگرمشدنش کاری ازپیش نمیره.خیلیمراجعه کرده بیهوده بوده خیلی دارم اذیت میشم شنا بفرمایید چکاربایدکرد ممنون

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      برای این مشکلتون می تونین به متخصص روماتولوژیست مراجعه کنین:
      لیست متخصصین روماتولوژی

  9. علیرضا گفت:

    سلام..ببخشید پدرم الان۷روزه بستریه انگشتان دستش سیاه میشه با اکسیژن به حالت عادی برمیگرده دکتر نتونسته مشکلشو پیدا کنه انژیوگرافی هم شده لطفا راهنمایی کنید مشکلش چیه

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      لازمه برای این مشکلتون به متخصص قلب مراجعه کنین تا با انجام آزمایش های مختلف علت مشخص بشه:
      لیست متخصصین قلب

      1. مهسا نیکنام گفت:

        سلام ببخشید من دوشب پیش به سر گوشم ضربه بدی وارد شد و الان بند وسط یکی از انگشتای دستم کبود شده، اینا بهم ربطی دارن؟ یا دلیل کبودی چیزی دیگس

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام
          نه ربطی بهم ندارن
          ممکنه انگشتتون هم ضربه دیده باشه و متوجه نشده باشین

        2. فافا. پور گفت:

          سلام. پدر من چن شب احساس سوزشی در نوک انگشتش کرد فکر کرد عقرب زده مطمن نبود چون تو تاریکی بود حشره یا عقربی ندید. بعد با چیز نوک تیزی اون قسمتو ضربه زد ک خون بیاد بعد چن ساعت حالش بد شد بردیم بیمارستان تو راه دچار اختلال تکلم شد. و ی سمت بدنش سنگین شدو کف پاش خیلی کبود شد و کف دستش یکمی.
          سوالم اینه ممکنه سکته کرده باشن؟ و این علائم سکته بوده باشه؟ دکتر هیچی ب ما نگفت.

        3. همیار دکترتو گفت:

          سلام
          برای تشخیص سکته لازم هست نوار قلب گرفته بشه و آنزیم قلبی تروپونین چک بشه.
          عقرب و مارگزیدگی هم می تونن باعث اختلال تکلم و فلجی بشن.

  10. جمیله گفت:

    دلیل سبز شدن انگشتان پا در اثری فشاری عصبی و یا هم ناراحتی چیست

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست گرامی
      برای این مشکلتون می‌تونین به متخصص داخلی مراجعه کنین:
      لیست متخصصین داخلی

      1. زهرا استقامت گفت:

        سلام من چند وقته ناگهان سر یکی از انگشتان دستم تیر می‌کشه و خود به خود سیاه میشه و بعد از چند ساعت خودبه خود کاملا سیاهیش می‌ره و درد شدیدی هم چند دقیقه اول سیاه شدن داره
        به چه دکتری مراجعه کنم؟
        چه آزمایشاتی باید بدم؟
        علتش چی می‌تونه باشه؟

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          برای این مشکلتون می تونین به متخصص داخلی مراجعه کنین:
          لیست متخصصین داخلی

    2. علیرضا گفت:

      سلام.من چند روزه سر گیچه دارم و
      بلندکه میشم حالم بد میشه و فقط
      نوکانگشتان دستم بنفش هستش
      لطفاًراهنمایی کنید.ممنون 🙏

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        کبودی انتهاها گاهی به خاطر سردی هوا و یا کاهش اکسیژن رسانی و اکسیژن خون هست. احتمال کم خونی در شما وجود داره. فاکتورهای خونی رو بررسی کن و به متخصص گوش، حلق و بینی برای رد مشکلات گوش میانی مراجعه کن.
        دکتر متخصص گوش و حلق و بینی