علت مدفوع سبز رنگ چیست و چگونه درمان میشود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

مدفوع سبز رنگ می‌تواند نشانه‌ی برخی از بیماری‌های گوارشی باشد. حتی ممکن است که به علت خوردن یک غذای سبز رنگ به این علامت دچار شده‌باشید. برای تشخیص علت آن باید به دکتر گوارش مراجعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

علت مدفوع سبز رنگ چیست و چگونه درمان میشود؟

مشاهده مدفوع سبز رنگ در کودکان و بزرگسالان ممکن است تعجب‌آور و حتی نگران‌کننده باشد. اما دلیل آن چیست؟ سبز شدن رنگ مدفوع یک علامت هشداردهنده سیستم گوارش بعد از مصرف برخی آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای مکمل، وجود عفونت یا بیماری گوارشی و در موارد ساده‌تر مصرف سبزی‌هایی با رنگ سبز است.

اگر همراه با آن خونریزی در مدفوع را هم تجربه کردید، باید به دنبال روش درمانی پزشکی باشید و به دکتر گوارش مراجعه کنید. برای دریافت نوبت حضوری و مشاوره آنلاین از دکتر گوارش می‌توانید از سایت دکترتو کمک بگیرید. در سایت دکترتو، بهترین پزشکان سراسر کشور جهت ارائه روش درمانی سریع و موثر برای شما گرد هم آمدند. اگر می‌خواهید بیشتر در رابطه با دلایل و روش درمان سبز شدن رنگ مدفوع بدانید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

مدفوع سبز رنگ چیست؟

به‌طور معمول رنگ مدفوع قهوه‌ای است. اما گاهی ممکن است مدفوع سبز رنگ، قرمز، سیاه، زرد یا هر رنگی مابین اینها باشد. مدفوع می‌تواند به دلایل متعددی، مانند مصرف مقادیر زیاد گیاهان با کلروفیل بالا مثل اسفناج، مصرف دوره‌های آنتی‌بیوتیک یا عفونت باکتریایی، سبز شود.

متن انگلیسی:
Newborns pass a dark green stool called meconium, and breast-fed infants often produce yellow-green stools.
ترجمه فارسی:
نوزادان تازه متولدشده مدفوع سبز تیره‌ای به نام مکونیوم را دفع می‌کنند و نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند بیشتر مدفوع سبز مایل به زرد دارند.

به نقل از سایت mayoclinic

علائم همراه با مدفوع سبزرنگ چه چیزهایی است؟

دلایل متعددی می‌توانند باعث تغییر رنگ مدفوع به سبز شوند. بنابراین علائم متعددی نیز می‌تواند با مدفوع سبز همراه باشد، از جمله:

  • درد شکم
  • تهوع
  • استفراغ
  • اسهال مکرر
  • نفخ
  • تب و لرز

همچنین ممکن است تغییر رنگ مدفوع به سبز، به تنهایی ایجاد شود و علامتی همراه آن نباشد.

علائم همراه با مدفوع سبزرنگ چه چیزهایی است؟
مدفوع می‌تواند به دلایل متعددی، مانند مصرف مقادیر زیاد گیاهان با کلروفیل بالا مثل اسفناج، مصرف دوره‌های آنتی‌بیوتیک یا عفونت باکتریایی، سبز شود.

علل مدفوع سبز چیست؟ (علت رنگ سبز مدفوع)

مدفوع سبز رنگ نشانه چیست؟ رژیم غذایی و مصرف داروهای مختلف این اتفاق را رقم زده و به‌طور موقت رنگ مدفوع را تغییر می‌دهند. انتقال سریع مدفوع از طریق روده نیز در بیماری‌های گوارشی مختلف از تجزیه کامل غذا توسط صفرا جلوگیری کرده و در نتیجه مدفوع سبز رنگ را ایجاد می‌کنند.

۱. مدفوع سبز رنگ نوزاد (آیا مدفوع سبز نوزاد نشانه سرماخوردگی است؟)

نوزادانی که مکمل آهن مصرف می‌کنند در بیشتر موارد مدفوع سبز رنگ خواهند داشت. مدفوع سبز کودک همچنین می‌تواند در ۴ تا ۶ ماهگی، هنگامی که شروع به خوردن غذاهای جامد و سبز رنگ مانند نخود، اسفناج و لوبیا می‌کنند، ایجاد شود. همچنین علت سبز بودن مدفوع نوزاد ممکن است عفونت ویروسی یا باکتریایی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزای معده باشد.

۲. علت مدفوع سبز تیره مایل به سیاه در کودکان (چرا مدفوع کودک سبز رنگ میشود)

غذاهایی که می‌توانند باعث ایجاد مدفوع سبز رنگ یا اسهال سبز کودک شوند عبارتند از: سبزیجات برگ‌دار از جمله اسفناج، کلم و کاهو، آب‌نبات یا کیک‌هایی که حاوی رنگ مصنوعی هستند. مکمل‌های آهن نیز علت مدفوع چرب در کودکان هستند.

۳. مدفوع سبز در بارداری (آیا مدفوع سبز در بارداری طبیعی است؟)

علت مدفوع سبز تیره مایل به سیاه در سه ماهه دوم و سوم بارداری متفاوت است. در سه‌ماهه دوم مکمل‌های آهن یا ویتامین‌های دوران بارداری که آهن بیشتری نسبت به مولتی ویتامین‌های معمولی دارند، می‌توانند باعث ایجاد مدفوع سبز شوند. با نزدیک‌شدن به زمان زایمان، غذا سریع‌تر در روده حرکت می‌کند.

۴. غذاهای سبز رنگ علت مدفوع سبز روشن یا تیره

رایج‌ترین دلیل برای مدفوع سبز، عادت غذایی خاص یا تغییر آن است. غذاهایی که باعث مدفوع سبز می‌شوند، شامل کلم برگ، اسفناج، بروکلی و بلوبری هستند. سبزیجات سبز پررنگ و مکمل‌های پودری سبزرنگ حاوی مقادیر زیادی کلروفیل (ماده‌ی شیمیایی که گیاهان را قادر می‌سازد از خورشید انرژی تولید کنند) هستند. این تغییر رنگ نشان‌دهنده‌ی ایجاد مشکل نیست، می‌توانید به مصرف این گیاهان ادامه دهید.

۵. هضم ناکافی غذا علت مدفوع سبز و چسبناک (سندروم روده تحریک پذیر)

برخی غذاها به‌خوبی هضم نمی‌شوند. این مشکل نیز می‌تواند باقی‌مانده‌های رنگی در مدفوع به‌جا‌گذارد. رنگ غذایی که مصرف می‌شود لزوما نباید سبزرنگ باشد تا مدفوع را به رنگ سبز در بیاورد. رنگ‌های بنفش، آبی و مشکی نیز می‌توانند منجر به دفع مدفوع سبز شوند.

بیماران سندروم روده تحریک‌پذیر هم ممکن است این مشکل را تجربه کنند. شکل مدفوع در سندروم روده تحریک پذیر سفت و توده‌ای است و دفع آن سخت و دردناک است.

آیا مدفوع سبز در بارداری طبیعی است؟
غذاهایی که باعث مدفوع سبز می‌شوند، شامل کلم برگ، اسفناج، بروکلی و بلوبری هستند.

۶. مدفوع سبز رنگ در بزرگسالان به دلیل رنگ صفرا

صفرا مایعی است که در کبد ساخته‌شده و در کیسه‌ی صفرا ذخیره می‌شود. این مایع به‌طور طبیعی رنگ سبز-زرد دارد. هنگامی‌که صفرا با غذایی که خورده شده مخلوط شود، به هضم چربی‌ها توسط آنزیم لیپاز لوزالمعده کمک می‌کند. این مسئله باعث بروز اسهال چرب می‌شود.

با‌این‌حال، بدن باید صفرا را نیز تجزیه کند تا به شکل ماده‌ی زائد از بدن دفع شود. به‌طور طبیعی تجزیه‌ی صفرا همراه با حرکات روده انجام می‌شود. گاهی هنگامی‌که فرد دچار اسهال یا کرامپ‌های(گرفتگی) شکمی است، صفرا نمی‌تواند به سرعت تجزیه شود. در نتیجه مدفوع به دلیل رنگ طبیعی نمک‌های صفراوی به رنگ سبز دیده‌می‌شود.

۷. آنتی بیوتیک ها و سایر داروها

اگر به تازگی یک دوره‌ی آنتی‌بیوتیک، مخصوصا آنتی‌بیوتیک قوی برای عفونت شدید، برای بیمار تجویز شده‌باشد، این دارو می‌تواند بخش بزرگی از باکتری‌های طبیعی روده (فلور نرمال) را از بین ببرد.

این اتفاق، جمعیت باکتری‌های قهوه‌ای رنگ در انتهای روده را کاهش می‌دهد. پروبیوتیک‌ها مانند ماست یا کامبوجا (kombucha) می‌توانند به بازگشت تعادل در فلور روده کمک کنند.

۸. داروها و مکمل­ ها

داروها و مکمل­‌های متعدد دیگری مانند ایندومتاسین، مکمل‌های آهن و مدروکسی پروژسترون، می‌توانند باعث تجزیه‌ی رنگ‌هایی شوند که مدفوع را سبز می‌کند.

۹. عمل های جراحی

تغییر رنگ مدفوع همچنین می‌تواند بعد از عمل جراحی بزرگ، مانند پیوند مغز استخوان، اتفاق بیفتد. اگر بدن پیوند را پس بزند و سیستم گوارشی به‌طور جدی مختل شود، منجر به اسهال و مدفوع سبز می‌شود.

۱۰. انگل ها، ویروس ها و باکتری ها (مدفوع سبز خطرناک است؟)

با اینکه بدن حاوی باکتری های بسیاری است که نقش حیاتی در آن ایفا می‌کنند، مهاجمانی که از بیرون وارد می‌شوند، می‌توانند بر روی خروجی روده تخریب‌های زیادی را ایجاد کنند. باکتری‌هایی مانند سالمونلا، انگل آبی ژیاردیا و نوروویروس، می‌توانند باعث تخلیه‌ی سریع‌تر از طبیعی روده و در نتیجه مدفوع سبز شوند. هر کدام از این عفونت‌ها می‌توانند علت خطرناکی برای ایجاد مدفوع سبزرنگ باشند.

مدفوع سبز خطرناک است؟
باکتری‌هایی مانند سالمونلا، انگل آبی ژیاردیا و نوروویروس، می‌توانند باعث تخلیه‌ی سریع‌تر از طبیعی روده و در نتیجه مدفوع سبز شوند.

۱۱. بیماری گوارشی کرون و مدفوع سبز

اگر علائم بیماری کرون (بیماری که باعث التهاب در سیستم گوارش می‌شود) و یا سایر مشکلات سیستم گوارشی وجود داشته‌باشد، صفرا می‌تواند بسیار سریع در روده‌ها حرکت کند و باعث مدفوع سبز شود.

۱۲. بیماری سلیاک و سبز شدن مدفوع

رنگ مدفوع در بیماری سلیاک چه رنگی است؟ بیماری سلیاک اختلال عدم تحمل گلوتن است. علائم بیماری سلیاک در بزرگسالان و کودکان می‌تواند شامل مشکلات گوارشی متعدد، مانند گاز روده، آروغ، اسهال و درد شکم باشد. این نوع اسهال نیز می‌تواند باعث مدفوع سبزرنگ شود. سندرم روده تحریک پذیر، کولیت اولسراتیو و سوء‌مصرف ملین‌ها نیز می‌توانند باعث مدفوع سبزرنگ شوند.

۱۳. شقاق های مقعد

شقاق‌ها بریدگی‌هایی کوچک در بافت زیرین مقعد هستند که اغلب در‌نتیجه‌ی دفع مدفوع سفت ایجاد می‌شوند. اما ممکن است در‌نتیجه‌ی اسهال مزمن یا بیماری‌های التهابی روده نیز ایجاد شوند. بنابراین اگر شقاق مقعد مرتبط با اسهال باشد، ممکن است مدفوع سبز نیز وجود داشته‌باشد. شقاق‌ها همچنین می‌توانند باعث ورود خون قرمز روشن به مدفوع شوند.

با اینکه مدفوع سبزرنگ معمولا باعث نگرانی نیست و همچنین نشانه‌ای از سرطان نیست، اما زمانی که با سایر علائم همراه است، نباید از آن غفلت کرد.

آیا تغییر رنگ مدفوع در کودکان زیر دو سال خطر دارد؟

برای تشخیص دقیق، از متخصص مشورت بگیر.

چه زمانی برای درمان مدفوع سبز رنگ باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر برای بیش از ۳ روز دچار اسهال بودید، زمان آن است که به پزشک مراجعه کنید. اسهالی که طولانی مدت باشد و درمان نشود، می‌تواند منجر به دهیدراتاسیون (از دست‌دادن آب بدن) و ضعیف‌شدن بدن از نظر مواد مغذی شود.

اگر مدفوع سبز رنگ مزمن با علائم شدیدتری، مانند مشکلات شکم، وجود خون در مدفوع، یا تهوع همراه بود، لازم است به پزشک مراجعه کنید. اگر علائمی مانند اسهال عودکننده یا استفراغ دارید که بهبود پیدا نمی‌کند، می‌تواند نشانه‌ی شرایطی مانند بیماری کرون یا سندرم روده تحریک پذیر(IBS) باشد و به مراجعه به پزشک نیاز دارد.

در مواجهه با مدفوع سبزرنگ به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای تشخیص علت و درمان مدفوع سبزرنگ، باید به دکتر گوارش مراجعه کنید. دکتر گوارش با بررسی‌های لازم، علت علامت گوارشی شما را تشخیص خواهدداد. همچنین می‌توانید از مشاوره تلفنی دکتر گوارش بهرمند شوید.

تشخیص علت مدفوع سبز رنگ چگونه انجام می شود؟

برای تشخیص علت مدفوع سبزرنگ، همان‌طور که گفتیم، باید به دکتر گوارش مراجعه کنید. دکتر گوارش بعد از گرفتن شرح حال و انجام معاینه‌های فیزیکی لازم، معمولا برای شما درخواست  آزمایش کشت مدفوع می‌دهد. با این آزمایش می‌توان برای درمان علامت شما، تصمیم گرفت.

درمان مدفوع سبز رنگ چیست؟ (درمان مدفوع سبز در بزرگسالان و کودکان)

با‌توجه‌به علل توضیح داده‌شده، درمان این علامت به درمان علل زمینه‌ای مانند عفونت، بازگرداندن تعادل به جمعیت باکتری‌های طبیعی در بدن یا کنترل اسهال و بیماری‌های التهابی روده و سایر علل مزمن ذکر شده‌ وابسته است.

اگر مدفوع سبزرنگ به شکل اسهال بروز کند، درمان آن شامل دریافت حجم زیادی از مایعات همراه با تامین الکترولیت‌های بدن است و این درمان تا زمانی‌که علت اصلی بروز این علامت پیدا و رفع گردد انجام می‌شود.

برای درمان این مشکل باید به دکتر گوارش مراجعه کنید. البته اگر این مدفوع رنگی، یکی دو روزه باشد و به سرعت برطرف شود، نیازی به مراجعه به دکتر نیست و در بیشتر موارد به علت خوردن برخی مواد غذایی است.

درمان مدفوع سبز رنگ چیست؟
اگر مدفوع سبزرنگ به شکل اسهال بروز کند، درمان آن شامل دریافت حجم زیادی از مایعات همراه با تامین الکترولیت‌های بدن است.

۱. دارو برای درمان سبز شدن مدفوع

گاهی اوقات پزشکان از داروهای درمانی IBS (سندرم روده تحریک‌پذیر) برای درمان اسهال آبکی سبز استفاده می‌کنند. اگر از IBS همراه با اسهال رنج می‌برید، پزشک ممکن است داروهای کاهش‌دهنده اسهال مانند لوپرامید را تجویز کند.

۲. درمان مدفوع سبز در طب سنتی

برخی از متخصصان طب سنتی مصرف موارد زیر را برای رفع سبز شدن مدفوع توصیه می‌کنند:

  • دمنوش ترنجبین، شیرخشت و بارهنگ
  • آش گشنیژ
  • زنجبیل
  • برنج و ماهیچه
  • زردچوبه
  • کنگر فرنگی
  • هویج و عدس و حبوبات

همین الان بهترین دکتر کولونوسکوپی رو برای درمان بیماری گوارشی پیدا کن.

انواع رنگ مدفوع (کدام رنگ مدفوع خطرناک است؟)

رنگ طبیعی مدفوع چیست؟ رنگ مدفوع ممکن است سبز لجنی، سبز روشن، تیره یا حتی زرد باشد. در جدول زیر طیف رنگی آن را قرار دادیم:

انواع رنگ مدفوععلائم
مدفوع سبز و بلغمیبه‌دلیل مصرف مواد غذایی یا داروهای سبز رنگ
زرد نشان‌دهنده چربی اضافی در مدفوع یا مشکل در کبد و کیسه صفرا
سیاه در نتیجه خونریزی در قسمت فوقانی دستگاه گوارش
سفید یا کم‌رنگنشان‌دهنده انسداد مجرای صفراوی یا مشکل در عملکرد کبد
قهوه‌ایرنگ معمولی مدفوع به دلیل تجزیه رنگدانه‌های صفراوی معمولا قهوه‌ای است.
کدام رنگ مدفوع خطرناک است؟

پیشگیری از سبز شدن رنگ مدفوع امکان پذیر است؟

از آنجایی که گفتیم به دلایل متعددی احتمال بروز سبز شدن رنگ مدفوع وجود دارد، برای درمان آن می‌توانید از بروز این علت‌ها تا حد امکان پیشگیری کنید. اما یکی از راه‌هایی که برای پیشگیری از سبز شدن رنگ مدفوع استفاده‌کرد، به اندازه خوردن مواد غذایی است که می‌توانند رنگ مدفوع را به سبز تغییر دهند. همچنین می‌توان غذا را به خوبی جوید تا به هضم بهتر آن کمک کند. در اینصورت دچار سوء هاضمه و تغییر رنگ مدفوع نخواهید شد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

مدفوع سبز رنگ معمولا نشان‌دهنده‌ی بیماری خطرناکی نیست. بنابراین با دیدن این علامت نیازی به بروز نگرانی نیست. در بیشتر موارد با تغییر عادات غذایی این تغییر رنگ در مدفوع بروز می‌کند. برای درمان آن و تشخیص علت این علامت باید به پزشک متخصص گوارش و دکتر متخصص داخلی مراجعه کنید. برای دریافت نوبت دکتر گوارش در شهر محل سکونت خود می‌توانید از دکترتو کمک بگیرید. همچنین می‌توانید سوالات خود را از مشاوره آنلاین متخصص گوارش یا مشاوره آنلاین دکتر متخصص داخلی بپرسید و بهترین پاسخ را برای آنها پیدا کنید.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

در بیشتر موارد به‌دلیل مصرف مواد غذایی یا داروهای سبز رنگ اتفاق می‌افتد.

خیر، بیماری کبدی باعث تغییر رنگ مدفوع به رنگ زرد یا کمرنگ می‌شود.

باکتری‌های خاصی در روده شما مسئول رنگ قهوه‌ای هستند. اگر آن‌ها توسط آنتی بیوتیک‌ها از بین بروند، مدفوع ممکن است رنگ سبز یا زرد پیدا کند. اگر آنتی‌بیوتیک‌هایی که مصرف می‌کنید قوی باشند، این احتمال بیشتر است.

گفته شده‌است که کرونا می‌تواند باعث تغییر رنگ مدفوع به سبز شود. اما نمی‌توان گفت که حتما با ابتلا به بیماری کرونا، رنک مدفوع شما به سبز تغییر خواهد کرد. در مواردی تغییر رنگ مدفوع به سبز به علت بیماری‌های گوارشی، یا تغییر رژیم غذای است.

اگر این علامت همراه با سایر علائم گوارشی باشد یا چندین روز همراه با اسهال ادامه پیدا کند، می‌تواند خطرناک باشد. بنابراین با اسهال سبزرنگی که بیشتر از ۳ روز ادامه پیدا کند، باید به دکتر گوارش مراجعه کنید.

بله. مدفوع نوزاد معمولا سبز رنگ و بدبو است. اما به مرور زمان رنگ آن تغییر خواهد کرد. نگران نباشید.

می‌تواند نشان‌دهنده‌ی بیماری‌هایی مانند عفونت‌های انگلی یا باکتریایی باشد. باید به دکتر اطفال مراجعه کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره مدفوع سبز رنگ

  1. امیرخلج گفت:

    سلام من چن روزه حالت تهوع دارم بی اشتهایی شدیدم دارم مدفوعمم سبزرنگ شده لطفاراهنمایی کنید

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      دلایل مدفوع سبز رنگ در مقاله ای که مطالعه کردین ذکر شده. برای یافتن علت لازمه به متخصص داخلی مراجعه کنین:

      لیست متخصصین داخلی

  2. حجت محیط گفت:

    با سلام و احترام
    دکتر جان پدر من حدود ۱۷ روزه اسهال سبز رنگ داره و بعضی اوقات خون دفع میکنه در ضمن سه ساله که کم خونی داره و هر از گاهی باید بهش خون بزنیم در طول این سه سال چندین بار بیمارستان بستری شده اینبار بدتر از قبله و با وجود اینکا ۱۴ روزه بیمارستانه ولی خوب نشده اندوسکوپی کرده کلونوسکوپی کرده سونو رفته ct کرده ولی پزشکش متوجه علت درد نشده پلیپ کوچکی داره که سه سال قبل هم داشته در واقع بزرگتر نشده حدود یک سانت هست نمونه برداری هم شده ولی مشکلی نداشته esr همیشه بالا هست البته کم و زیاد میشه تا ۱۳۰ هم بالا رفته ولی کمتر از ۵۰ نشده hb همیشه پایینه زیر ۷ بهش خون میزنند نمیدونیم چکار کنیم از استخوان کمرش دو بار نمونه برداری شده از نخاع اب گرفتن من خودم فکر میکنم مربوط به روده کوچکش هست تو سونو نشون داده بود روده ها ورم دارند و یا گاز دارند

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      ممکنه در جایی از مسیر گوارشی خونریزی داشته باشن. لازمه برای این مشکلتون به متخصص گوارش مراجعه کنین:
      لیست متخصصین گوارش

  3. م. ش گفت:

    با سلام
    رنگ مدفوع سبز خیلی تیره به همراه سوزش مقعد در هنگام دفع نشان چه مشکلی می توناند باشد.من یک هفته قرص فولیک اسید را وارد چرخه غذایی کردم آیا ارتباطی با این مشکل دارد
    خیلی نگران هستم لطفا راهنمایی کنید و دسترسی به پزشک ندارم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      می تونه ناشی از مصرف فولیک اسید هم باشه.

  4. مهدی رضایی گفت:

    سلام من یه دو سه روزی هست مدغوعم سبز رنگه و تازه شروع کردم به خوردن سبزیجات و چند روز پیش هم یک خوراکی رو خوردم که رنگش نقریبا مصنوعی بود ایا مشکلی هست باید حتما به پزشک مراجعه کنم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      می تونه ناشیاز رژیم غذایی باشه. اگه با قطع مصرف غذاها باز هم مدفوعتون سبز بود می تونین به پزشک مراجعه کنین.

  5. Mani_crafter گفت:

    مرسی

  6. مهرداد گفت:

    ممنون از مطالب با ارزش و خوبی که در اختیار ما گذاشتید.

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممنون از همراهی شما

      1. میثم مرادی گفت:

        با سلام من مدفوع سبزو شل هست حدودا چن ماه اسهال نیستم فقط روزی یکبار دسشویی میرم و معده م درد میکنه

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          برای این مشکلتون می‌تونین به مختصص داخلی مراجعه کنین:
          لیست متخصصین داخلی

  7. علی گفت:

    ممنونم عالی بود

    1. همیار دکترتو گفت:

      موفق و سلامت باشید 🙂

      1. سین گفت:

        سلام من یه مدت یه خارج موضعی زیادی در محل تخلیه مدفوعم دارم همچنین رنگ مدفوعم هم سبزه آیا بیماری خاصی هست یا نه

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه عزیز
          برای این مشکلتون می‌تونین به متخص جراح عمومی مراجعه کنین:
          لیست متخصصین جراح عمومی

      2. مسلم بدیعی گفت:

        با سلام
        ببخشید یک هفته هست که تب دارم الان خوب شدم ولی شکم پیچ دارم و مدفوع هم آبکی هست ولی از امروز رنگش سبز شده، لازم به ذکر هست روده و معده ام مشکل داره، دکترجان بنظرتون چه باید کنم

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          برای درمان اسهال میتونین از قرص لوپرامید کمک بگیرین. لازمه برای این مشکلتون به مراکز درمانی مراجعه کنین.

      3. بی قراریار گفت:

        واقعا عالی بود ممنونم

        1. همیار دکترتو گفت:

          پایدار باشین
          ممنون از اینکه مارو دنبال می کنید

  8. Hamed Hakimi گفت:

    بسیار استفاده کردیم ممنون

  9. بهی گفت:

    عالی بود.ممنون

  10. علی علی علی گفت:

    با سلام ممنونم از مطالب خوبتون واقعا خیلی مفید و آموزشی بود واقعا ممنونم.

    1. هاشم هاشمی گفت:

      سلام. من مدفون سبز پر رنگ دارم. و شکم باد یکم از حد معمول دارم و همراه با سر درد مزمن جلو سر و پشت گردن وبغل سر دارم. میشه راهنمایی کنید یا تشخیص بدید چه بیماری دارید