استامینوفن چیست؟ کاربرد و عوارض داروی استامینوفن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

استامینوفن یا تایلنول یکی از داروهای مسکن است که برای کاهش تب و درد کاربرد دارد. این دارو نیازی به نسخه ندارد. برای آگاهی از نحوه مصرف و عوارض آن از مشاوره دارویی کمک بگیرید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

استامینوفن چیست؟ کاربرد و عوارض داروی استامینوفن

داروی استامینوفن یک داروی بدون نسخه برای تسکین درد و کاهش تب است. این دارو برای درمان بیماری‌های مختلفی از جمله سردرد، درد عضلانی، دندان درد، دردهای قاعدگی و سرماخوردگی استفاده می‌شود. استامینوفن برای کاهش تب کودکان و بزرگسالان نیز مناسب است. به‌طور‌کلی استامینوفن هنگام استفاده طبق دستور پزشک بی‌خطر است؛ اما اگر در دوزهای زیاد یا همراه با الکل مصرف شود، می‌تواند آسیب جدی به کبد وارد کند. به‌این‌ترتیب، مهم است که دوز توصیه‌شده را به‌دقت دنبال کنید و قبل از استفاده از استامینوفن همراه با سایر داروها با یک دکتر عمومی مشورت کنید.

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به‌هیچ‌وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض‌جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر، لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از مشاوره دارویی دکترتو کمک بگیرید.

داروی استامینوفن چیست؟

نام رایج دارو: استامینوفن – Acetaminophen

اسم تجاری داروی استامینوفن: تایلانول – پانادول

استامینوفن یک مسکن رایج و کاهش‌دهنده تب در کودکان و بزرگسالان است. مکانیسم این داروی به این شکل است که با مسدود کردن تولید برخی مواد شیمیایی در بدن که باعث درد و تب می‌شوند، عمل می‌کند. استامینوفن یا تایلنول بدون نسخه در‌دسترس است و در بسیاری از داروهای سرماخوردگی و آنفولانزا و همچنین در داروهای مسکن تجویزی یافت‌می‌شود.

از استامینوفن برای درمان دردهای خفیف و متوسط (سردرد، درد دوران‌ قاعدگی، دندان درد، کمردرد، آرتروز، دردهای زمان سرماخوردگی و آنفولانزا) و کاهش تب استفاده می‌شود.

استامینوفن به شکل‌های زیر در‌دسترس است:

  • شیاف استامینوفن
  • شربت استامینوفن
  • آمپول استامینوفن
  • قطره استامینوفن

استامینوفن کدئین چیست؟

استامینوفن کدئین یک داروی ترکیبی است که برای درمان درد استفاده می‌شود. این دارو حاوی استامینوفن و کدئین است که با هم برای کاهش درد و تب کار می‌کنند. کدئین یک مسکن اپیوئیدی است، درحالی‌که استامینوفن یک مسکن غیر مخدر و کاهش‌دهنده تب است.

نحوه مصرف استامینوفن استامینوفن چگونه است؟

موارد زیر را در نحوه مصرف به خاطر داشته‌باشید:

  • برای مصرف صحیح استامینوفن یا تایلنول لازم است از اطلاعات روی بسته‌ی محصول پیروی کنید.
  • این دارو در فرم‌ها و برندهای مختلف در دسترس است، بنابراین لازم است توضیحات راجع به دوز دارو را به‌دقت مطالعه‌کنید، زیرا ممکن است مقدار استامینوفن یا تایلنول موجود در محصولات مختلف با هم متفاوت باشد.
  • توجه داشته‌باشید که دوز دارو را خودسرانه به بیشتر از مقدار تجویزی افزایش ندهید. (حتماً قسمت هشدار روی بسته‌ی دارو را مطالعه کنید.)
  • اگر قصد دارید از این دارو برای درمان کودکان استفاده کنید، لازم است محصولات مناسب کودک را تهیه‌کنید.
  • برای پیدا‌کردن دوز مناسب کودکتان توضیحات روی بسته‌ی دارو در مورد میزان دوز مصرفی مناسب برای وزن‌های مختلف را مطالعه‌کنید. اگر وزن کودک را نمی‌دانید، جدول مربوط به سن را بررسی‌کنید.
  • برای استفاده از شربت استامینوفن، بطری را قبل از هر بار مصرف تکان‌دهید. البته بعضی از شربت‌ها نیازی به تکان‌دادن ندارند. برای آگاهی درمورد این موضوع راهنمای روی بسته‌بندی را مطالعه‌کنید.
  • برای حصول اطمینان از مصرف دوز مناسب شربت، مقدار مصرفی را، با قاشق‌های مخصوص، قطره‌چکان یا سرنگ اندازه بگیرید. از قاشق‌های عادی خانگی استفاده‌ نکنید.

می‌خوای بدونی استامینوفن برای گلودرد مناسبه؟

همین الان مشاوره بگیر.

نکات تکمیلی برای نحوه مصرف

  • قرص‌های سریع بازشونده را بجوید یا اجازه دهید زیر زبان حل شوند سپس با آب یا بدون آب آن‌ها را فرودهید.
  • برای مصرف قرص‌های جویدنی آن‌ها را پیش از بلع به طور کامل بجوید.
  • قرص‌های Extended-Release (دوز آن در بازه زمانی طولانی‌تری پخش می‌شود) را نباید جوید یا له کرد. انجام این کار می‌تواند تمام دارو را یک‌جا آزاد کند و خطر بروز عوارض‌جانبی را افزایش دهد.
  • نباید بدون تجویز پزشک قرص‌ها را (خصوصا قرص‌هایی را که خط تقسیم ندارند) نصف کرد. باید تمام قرص را بدون جویدن یا تکه‌تکه کردن فروداد.
  • برای مصرف قرص‌های جوشان دوز مورد نظر را در مقدار معینی از آب بریزید و سپس میل‌کنید.
  • اگر داروهای مسکن را با ظهور اولین علائم درد مصرف کنید، اثربخشی بیشتری دارند و اگر صبر کنید تا علائم شدیدتر شوند، ممکن است اثربخشی دارو کم‌تر شود.
  • چنانچه وضعیت شما به همان صورت ادامه پیدا کرد یا حالتان بدتر شد یا علائم جدیدی در شما ظاهر شد با پزشک خود دراین‌باره صحبت‌کنید.
  • برای کاهش تب تنها در صورتی می‌توان داروی استامینوفن را بیشتر از سه روز مصرف کرد که توسط پزشک عفونی تجویز شده باشد. بزرگسالان بیش از ده روز و کودکان بیش از پنج روز نباید بدون تجویز پزشک از استامینوفن استفاده کنند. اگر کودک شما از گلودرد رنج می‌برد (به خصوص گلودرد همراه با علائمی مثل تب بالا، سردرد، تهوع یا استفراغ) به سرعت با پزشک مشورت‌کنید.

فراموش کردن دوز استامینفن

اگر پزشکتان توصیه کرده این دارو را طبق برنامه‌ای منظم و نه فقط در وقت نیاز مصرف کنید و شما یکی از نوبت‌های مصرف دارو را فراموش کرده‌اید، در اولین فرصت آن را مصرف‌کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید، نیازی به مصرف دوبرابر داروی استامینوفن نیست فقط دوز تجویز شده را در زمان مقرر مصرف‌کنید.

برای اطلاع از مواد مصرف، نحوه مصرف و عوارض و تداخلات دارویی استامینافن بهتر است با متخصص داخلی مشورت کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصصین داخلی آشنا شوید، با آنها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام‌کنید. همچنین می‌توانید از مشاوره دارویی کمک بگیرید.

تایلنول چیست؟
نام دیگر استامینوفن تایلنول است.

قرص استامینوفن برای چیست؟

استامینوفن یک داروی مسکن و کاهش‌دهنده تب است که به‌طور گسترده برای کاهش درد خفیف تا متوسط ​​و کاهش تب استفاده می‌شود. قرص استامینوفن معمولا برای درمان موارد زیر کاربرد دارد:

خواص استامینوفن و فواید استامینوفن چیست؟

  • استامینوفن یا تایلنول یک مسکن موثر درد و کاهش‌دهنده تب است که به‌طور گسترده و بدون‌ نسخه دردسترس است.
  • خطر ایجاد زخم معده یا خونریزی گوارشی در مقایسه با سایر مسکن‌ها مانند آسپرین یا ایبوپروفن کمتر است.
  • زمانی‌که طبق دستور مصرف شود، عموما برای اکثر افراد بی‌خطر درنظر گرفته‌می‌شود.
  • افرادی که به آسپرین یا سایر داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) حساسیت دارند، می‌توانند آن را مصرف کنند.

قرص استامینوفن فنیل افرین هیدروکلراید برای چیست؟

قرص استامینوفن فنیل افرین هیدروکلراید یک داروی ترکیبی است که برای تسکین علائم مرتبط با سرماخوردگی، آنفولانزا و آلرژی استفاده می‌شود. استامینوفن باعث تسکین درد و کاهش تب می‌شود، درحالی که فنیل‌افرین‌هیدروکلراید به‌عنوان یک ضداحتقان برای تسکین گرفتگی‌بینی و فشار سینوسی عمل می‌کند.

شربت استامینوفن برای چیست؟

شربت استامینوفن یک داروی مایع است که برای تسکین درد و کاهش تب در کودکان و بزرگسالان استفاده‌می‌شود. شربت استامینوفن کودکان اغلب برای کودکانی که در بلعیدن قرص‌ها مشکل دارند، ترجیح داده‌می‌شود.

استامینوفن برای چیست؟
قرص استامینوفن برای کاهش تب و درد کاربرد دارد.

قرص استامینوفن کدئین برای چیست؟

یکی از سوالات رایج درباره استامینفوفن این‌است‌که: استامینوفن کدئین ۳۰۰/۲۰ برای چیست؟

قرص استامینوفن کدئین ۳۰۰/۲۰ یک فرمول خاص از استامینوفن کدئین است که حاوی ۳۰۰ میلی‌گرم استامینوفن و ۲۰ میلی‌گرم کدئین است. قرص استامینوفن کدئین برای تسکین دردهای متوسط ​​تا شدید (مانند پس از جراحی یا جراحت) استفاده می‌شود.

استامینوفن ۵۰۰ برای چیست؟

استامینوفن ۵۰۰ دارویی است که حاوی ۵۰۰ میلی‌گرم استامینوفن در هر قرص است. معمولا برای تسکین دردهای خفیف تا متوسط ​​مانند سردرد، دردهای قاعدگی و دندان درد استفاده می‌شود. استامینوفن ۵۰۰ بدون نسخه دردسترس است و برای اکثر بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال بی‌خطر است.

شیاف استامینوفن ۱۲۵ برای چیست؟

شیاف استامینوفن ۱۲۵ دارویی است که برای کاهش درد و تب در کودکانی که به دلیل استفراغ، اشکال در بلع یا دلایل دیگر قادر به مصرف داروهای خوراکی نیستند، استفاده می‌شود. شیاف وارد راست روده می‌شود و برای تسکین در جریان خون جذب می‌شود.

قطره استامینوفن برای نوزاد کاربرد دارد؟

قطره استامینوفن دارویی است که برای کاهش درد و تب در نوزادان و کودکان خردسال استفاده می‌شود. قطره‌ها به صورت خوراکی تجویز می‌شوند و معمولا در غلظت ۸۰ میلی‌گرم در میلی‌لیتر در دسترس هستند.

آیا قرص استامینوفن برای سرفه شما مفید است؟

از یک متخصص مشاوره بگیر!

عوارض استامینوفن کدئین چیست؟

درصورتی‌که پزشک داروی استامینوفن یا تایلنول را برای شما تجویز‌ کرده‌است، مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده‌است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی استامینوفن را مصرف‌ کرده‌اند، عوارض جدی این دارو را تجربه‌نکرده‌اند.

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی استامینوفن نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی مثل:

  • علائم پوستی
  • خارش
  • تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)
  • گیجی شدید
  • و اختلال تنفسی را تجربه کردید،

سریعا از فوریت‌های پزشکی کمک‌بگیرید. با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده‌باشد. در این موارد با پزشک یا داروساز مشورت‌کنید.

استامینوفن، مثل داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی از قبیل آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن، باعث ایجاد زخم معده و زخم روده نمی‌شود. درهرحال مصرف استامینوفن مانند داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی کاهش تورم و التهاب را به دنبال ندارد و بهتر است پیش از مصرف برای اطلاعات بیشتر با دکتر خود مشورت‌کنید و اطمینان حاصل‌کنید که کدام دارو برای شما مناسب است.

موارد احتیاط مصرف استامینوفن کدامند؟

موارد زیر را در نظر داشته‌باشید:

  • اگر به استامینوفن حساسیت دارید پیش‌از مصرف، مشکل‌ را با پزشکتان یا دکتر داروخانه مطرح کنید.
  • داروی استامینوفن ممکن است شامل ترکیبات غیرفعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود.
  • قبل از استفاده از استامینوفن، سابقه‌ی پزشکی خود را، به ویژه در خصوص بیماری کبد و مصرف منظم دارو و سوء‌مصرف الکل، با پزشکتان درمیان‌ بگذارید.
  • محصولات مایع، قرص‌های جویدنی و قرص‌های حل‌شونده در مایعات می‌توانند حاوی قند یا آسپارتام باشند.
  • درصورت ابتلا به دیابت، فنیل کتونوری و شرایط دیگری که نیاز به محدود کردن یا اجتناب از مصرف این مواد در رژیم غذایی شما دارد، باید جانب احتیاط را رعایت کرده و با پزشکتان در این مورد صحبت‌کنید.
  • برای مصرف استامینوفن در دوران بارداری و شیردهی، حتما با پزشکتان مشورت‌کنید.
شیاف استامینوفن برای چیست؟
شیاف استامینوفن برای کاهش تب است.

تداخلات دارویی استامینوفن با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر استامینوفن یا تایلنول را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن نیست؛ بنابراین لیست تمامی داروهای مصرفی‌تان را با پزشکتان یا دکتر داروخانه در میان بگذارید و بدون صلاح‌دید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی استامینوفن نکنید.

داروی کتوکونازول ممکن است با داروی استامینوفن تداخل داشته‌باشد. درصورت مصرف این دارو، پزشک خود را مطلع سازید.

استامینوفن ممکن‌است روی تست‌های آزمایشگاهی خاص اثر بگذارد و باعث نتیجه‌گیری غلط شود؛ بنابراین اطمینان حاصل کنید که کارکنان آزمایشگاه و پزشکان در جریان استفاده‌ی شما از این دارو قرارگرفته‌باشند.

اطلاعات دارویی استامینوفن (تایلنول) و اشکال دارویی

در جدول زیر، اطلاعات دارویی و اشکال این دارو را آورده‌ایم. با ما همراه باشید:

اشکال داروییعوارض دارویی نادرتداخلات دارویی
شربت کوریزان کودکان درد و تب ۶۰ میلی‌لیترعلائم پوستی کتوکونازول
محلول استامینوفن فارماشیمی ۱۲۰ میلی‌گرم/۵ میلی‌لیترخارشوارفارین
شیاف استامینوفن دی پی ۱۲۵ میلی‌گرمتورم صورتالکل
قرص استامینوفن-آریا ۵۰۰ میلی‌گرمتورم زبانسایر مسکن ها
قطره استامینوفن-حکیم ۱۰۰ میلی‌گرم/میلی‌لیترتورم گلوبرخی از آنتی بیوتیک‌ها مانند ریفامپین و ایزونیازید
کپسول نرم استاژل ۳۲۵ میلی‌گرم گیجی شدیدداروهای ضد تشنج:
آمپول پیرومول ۱ گرم/۶.۷ میلی‌لیتراختلال تنفسی
قرص پانادول اکسترا ۵۰۰/۶۵ میلی‌گرم
قرص استامینوفن-جالینوس ۵۰۰ میلی‌گرم
قطره آمیفن ۱۰۰ میلی‌گرم/میلی‌لیتر
تنها بخشی از اشکال رایج استامینوفن در این جدول گردآوری شده‌اند و همه موارد در لیست نیست.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

استامینوفن یک مسکن رایج و کاهش‌دهنده تب است، اما اگر به‌درستی مصرف نشود، می‌تواند عوارض جانبی جدی نیز داشته باشد. با اینکه استامینوفن طبق دستور پزشک بی‌خطر است، مهم است که از دوز توصیه شده پیروی کنید و از مصرف بیش‌از مقدار توصیه‌شده خودداری کنید. اگر علائم غیرعادی مانند درد معده، حالت تهوع، استفراغ یا زردی پوست یا چشم‌ها را تجربه‌کردید، ضروری است که فورا به پزشک مراجعه‌کنید.

همیشه بهتر است قبل از مصرف هر داروی جدیدی با دکتر عمومی مشورت کنید، به‌خصوص اگر سابقه بیماری کبدی یا کلیوی دارید، یا اگر داروهای دیگری مصرف می‌کنید که ممکن است با استامینوفن تداخل داشته‌باشند. برای دریافت مشاوره آنلاین می‌توانید به صفحه‌ی مشاوره آنلاین با دکتر عمومی پزشک شما می‌تواند راهنمایی‌هایی درمورد استفاده ایمن و موثر از استامینوفن برای نیازهای فردی شما ارائه‌دهد. برای اطلاع از نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی استامینوفن می‌توانید از سرویس مشاوره دارویی دکترتو استفاده‌کنید.

دکترتو، مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

داروی استامینوفن باید در دمای اتاق و دور از رطوبت و نور و خارج از دسترس کودکان نگهداری شود. از این دارو در حمام نگهداری نفرمایید. توجه داشته‌باشید که داروی منقضی شده را مصرف‌نکنید.

مدت زمانی که طول می‌کشد تا شیاف استامینوفن اثر کند بسته به عواملی مانند متابولیسم فرد و شدت درد یا تب می‌تواند متفاوت باشد.
به‌طور‌کلی، ممکن است بین ۲۰ دقیقه تا چند ساعت طول بکشد تا شیاف استامینوفن اثر کند.

استامینوفن ۳۲۵ را می‌توان برای کودکان بالای ۱۲ سال استفاده کرد، اما مهم است که دستورالعمل‌های دوز توصیه شده را دنبال کنید و قبل از خوراندن استامینوفن ۳۲۵ به کودک، با یک پزشک مشورت کنید.
برای کودکان کوچکتر، قطره یا شیاف استامینوفن مناسب‌تر است.

دوز مناسب استامینوفن ۳۲۵ برای کودکان به سن، وزن و شدت درد یا تب کودک بستگی دارد.
پیروی از دستورالعمل‌های توصیه شده توسط پزشک، بسیار مهم است و از حداکثر دوز روزانه تجاوز نکنید.

مصرف ۱۰ قرص استامینوفن به طور همزمان می‌تواند خطرناک و حتی کشنده باشد. خودکشی با استامینوفن کدئین یک روش غلط ولی رایج در بین جوانان است. روش‌های خودکشی با قرص استامینوفن کدئین حتی اگر با شکست مواجه شود، مصرف بیش‌از‌حد عمدی آن می‌تواند منجر به عوارض جبران‌ناپذیری مانند آسیب به ارگان‌های اصلی بدن، فلج دائم و کما شود.
استفاده از هیچ دارویی به عنوان روشی برای خودکشی هرگز توصیه نمی‌شود و کسانی که افکار خودکشی را تجربه می‌کنند باید فورا از یک روانشناس کمک بگیرند.

استفاده از قرص استامینوفن برای رسیدن به بیهوشی یا هر نوع آرامبخشی دیگر توصیه نمی‌شود.
مصرف بیش‌ازحد استامینوفن می‌تواند خطرناک و کشنده باشد. بیهوشی باید توسط یک متخصص مجاز در یک محیط کنترل شده انجام شود.

مقدار مصرف شربت استامینوفن در کودکان به سن، وزن و شدت درد یا تب کودک بستگی دارد.
از دستورالعمل‌های دوز توصیه شده توسط پزشک پیروی کنید و بیشتر از دوز توصیه شده مصرف نکنید.
به عنوان یک دستورالعمل کلی، برای کودکان ۲ تا ۱۱ ساله، دوز توصیه شده شربت استامینوفن ۱۰-۱۵ میلی‌گرم بر کیلوگرم هر ۴-۶ ساعت در صورت نیاز است.

دوز مناسب استامینوفن برای یک کودک ۸ ساله نیز به وزن و شدت درد یا تب او بستگی دارد. به‌عنوان یک دستورالعمل کلی، دوز توصیه شده استامینوفن برای کودکان بین ۲۲-۲۷ کیلوگرم، ۳۲۵ میلی‌گرم هر ۴-۶ ساعت در صورت نیاز است.

سعی کنید به صورت همزمان از چندشکل دارویی استامینوفن استفاده نکنید. درصورت نیاز، طبق دستورالعمل پزشک فواصل دوزهای مختلف را مصرف کنید.

مقدار مورفین در هر قرص استامینوفن کدئین بسته به فرمولاسیون و دوز خاص می‌تواند متفاوت باشد.

استامینوفن معمولا برای درمان آکنه صورت استفاده نمی‌شود و بعید است که در درمان آن موثر باشد.

شیاف استامینوفن ۱۲۵ میلی‌گرمی معمولا برای کودکان ۲ تا ۱۲ ساله که قادر به مصرف خوراکی استامینوفن نیستند یا استفراغ و اسهال دارند استفاده می‌شود.

دوز شیاف استامینوفن ۱۲۵ برای کودکان بستگی به سن و وزن کودک دارد. اما به‌طور‌کلی، دوز توصیه شده برای کودکان بین ۲ تا ۱۲ سال یک شیاف ۱۲۵ میلی‌گرمی هر ۴ تا ۶ ساعت است. (حداکثر تا ۵ شیاف در یک دوره ۲۴ ساعته)

یکی میلی‌لیتر قطره استامینوفن پاراکید، حاوی ۱۰۰ میلی‌گرم استامینوفن خالص است.

مصرف بیش‌از‌ اندازه‌ی داروی استامینوفن ممکن است موجب بروز علائمی مثل حالت تهوع، استفراغ، ازدست‌دادن اشتها، عرق کردن، دل‌درد، خستگی شدید، زرد شدن چشم و پوست و ادرار تیره‌رنگ شود. در این صورت با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس‌بگیرید.

امتیاز شما به مقاله:
(4.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره استامینوفن

  1. آرین گفت:

    پسرم چند روز دل درد داشت استراق می‌کرد بردمش دکتر چند تا قرص بهش داد حالا سرما خورده و تب داره اگه استامینوفن بخوره اشکال نداره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بهتر است از شربت استامینوفن کودکان استفاده کنید

  2. مهدیار گفت:

    اگرکودک ۱ ساله با توجه به این که سفکسیم نئوتادین واستامینوفن میخورد ولی بعد از ۳روز تب شدید ۲روز دیگه هنوز تب متوسط دارد باید دوباره به پزشک مراجعه شود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      احتمالا نیاز به داروهای تزریقی دار د

  3. ناشناس گفت:

    سلام آیا بچه ی ۱۱ ساله میتونه قرص آستامینوفن ۳۲۵ بخوره یا نه البته با تجویز پزشک.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      ولی میزان دوز بر اساس وزن و شرایط بدنی تعیین میگردد

  4. کاربر گفت:

    سلام وقت یه خیر.۱۵ سالمه دکتر برای سرما خوردگی بهم استامینوفن داده نه تب دارم‌نه درد عضلانی.به نظرتون بخورم؟اخه بیشتر سرفه و عطسه و ابریزش بینی دارم چرا استامینوفن بهم دادن؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      استامینوفن نقش مهمی در علایم سرماخوردگی دارد
      اما نیاز به داروهای دیگری هم دارید

  5. امیر محمد گفت:

    سلام من ۱۶ سالمه مامانم به من ۲ تا استامینوفن داده در یک روز الان من سرم خیلی گیج هست چیکار باید کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام امیرمحمد عزیز
      اب زیاد بنوشید
      بیشتر از حد تشنگی
      در صورت خوب نشدن به پزشک مراجعه کنید

  6. ناشناس گفت:

    سلام من ۱۶ سالمه مامانم به من ۲ تا استامینوفن داده در یک روز الان من سرم خیلی گیج هست چیکار باید کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام امیرمحمد عزیز
      اب زیاد بنوشید
      بیشتر از حد تشنگی
      در صورت خوب نشدن به پزشک مراجعه کنید

  7. احمدی گفت:

    مصرف ناپروکسن برای سرماخوردگی برای سن ۱۴ سال،،هم زمان با مصرف رسپریدون،فلوکستین شربت،وآتوموکستین ۲۵ ضرر داره؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست
      همه ی ایت دارو با دوز مناسب مشکلی ندارد

  8. ناشناس گفت:

    سلام اگر از قرص اکتوکلد برای کودک ۹ ساله استفاده شود اشکالی دارد ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله
      فقط بالغین و نوجوانان بالای ۱۲ سال می توانند از این دارو استفاده کنند.

  9. ناشناس گفت:

    سلام اگر از قرص اکتوکلد برای کودک ۹ ساله استفاده شود اشکالی دارد ؟

  10. مهدی گفت:

    استامینوفن ممکن باعث کمر درد بشه؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      به نظر نمی‌رسد.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک عمومی مراجعه کنید.دکتر عمومی

      1. آرین گفت:

        پسرم ۸ سالشه استراق می‌کرد بردمش دکتر چند تا قرص بهش داد حالا سرما خورده دگه استامینوفن بخوره اشکال نداره؟

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          بهتر است از شربت استامینوفن کودکان استفاده کنید

      2. آرین گفت:

        پسرم ۸ سالشه استفراق می‌کرد بردمش دکتر چند تا قرص بهش داد حالا سرما خورده دگه استامینوفن بخوره اشکال نداره؟

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          بهتر است از شربت استامینوفن کودکان استفاده کنید