علت بوی بد ادرار چیست و چگونه می توان این بوی زننده را درمان کرد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بوی بد ادرار می‌تواند نشاندهنده‌ی بیماری‌های کلیوی و ادراری باشد. در مواردی نیز کم آبی چنین علائمی را ایجاد می‌کند. برای برطرف کردن بوی بد ادرار با دکتر مشورت کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

بوی بد ادرار نشانه چیست؟
کاور پادکست دکترتو

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

بوی بد ادرار یکی از مشکلاتی است که هرچند وقت یک‌بار ممکن است افراد به آن دچار شوند. علل مختلفی باعث ادرار بد بو شده و همیشه این عارضه نشان‌دهنده بیماری نیست. اگر شما هم دچار مشکل ادرار بدبو هستید، در این مطلب همراه ما باشید تا به طور کامل توضیح دهیم علت بوی بد ادرار چیست؟ ادرار بد بو در کنار سایر علائم نشانه چه مشکلی است؟ چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟ آیا درمان خانگی برای بهبود آن وجود دارد؟

اگر دچار مشکل بوی بد ادرار هستید و می‌خواهید برای درمان آن به دکتر اورولوژی و مجاری ادراری یا دکتر زنان مراجعه کنید، می‌توانید از طریق ساید دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

ادرار بد بو چیست؟ (بوی عجیب ادرار)

ادرار معمولا دارای بوی مشخصی است، در شرایط عادی، بوی ادرار نسبتا ملایم و غیر قابل توجه است. اما شرایط خاصی ممکن است باعث ایجاد ادرار بد بو یا ناخوشایند در ادرار شود که باعث نگرانی در مورد وجود یک مشکل یا اختلال شود.

بوی بد ادرار می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله کم‌آبی بدن، رژیم غذایی و شرایط پزشکی باشد. این بوی قوی و نامطبوع ادرار ممکن است از علائم عفونت ادراری، دیابت یا برخی غذاها مانند مارچوبه باشد. نظارت بر تغییرات در بوی ادرار و مشورت با دکتر در صورت وجود نگرانی ضروری است، زیرا می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات اساسی و بیماری‌های جدی باشد.

نمی‌دونی چرا به ادرار بدبو دچار شدی؟

همین الان مشاوره بگیر!

بوی بد ادرار در زنان همراه با علائم واژینال نشانه چیست؟

خانم‌های نسبت به آقایان بیشتر دچار عفونت در ناحیه تناسلی می‌شوند و این هم به خاطر فیزیولوژی متفاوت اندام تناسلی در آنهاست. بیماری‌ها و عفونت‌هایی که در ناحیه تناسلی خانم‌ها ایجاد می‌شوند، علائم نسبتا مشابه و حتی مشترکی دارند. مثلا شما ممکن است دچار بوی بد ادرار شوید ولی ندانید که این بوی بد به خاطر عفونت واژن است یا عفونت ادراری. در این زمان علائم دیگر شما می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. در این بخش علائم واژینال همراه با بوی بد ادرار را به صورت جداگانه و در قالب چند سؤال و جواب بررسی می‌کنیم. پس اگر شما هم در کنار بوی بد ادرار علائمی مانند خارش یا سوزش واژن و غیره دارید، این بخش را بخوانید:

بوی بد ادرار همراه با خارش واژن نشانه چیست؟

خارش واژن اولین نشانه عفونت واژن است. اگر علاوه بر این دو نشانه، ترشحات واژن غیرعادی شده و دردی در واژن احساس می‌کنید، باید به متخصص زنان مراجعه کنید تا احتمال عفونت بررسی شود.

بوی بد ادرار همراه با سوزش واژن نشانه چیست؟

یکی از علائم عفونت واژن سوزش واژن است. تجمع باکتری‌ها در دهانه واژن باعث احساس سوزش و خارش شده و این عفونت می‌تواند به مجرای ادراری منتقل شود. عفونت بوی ادرار را تغییر می‌دهد.

بوی بد ادرار همراه با درد واژن نشانه چیست؟

اگر همراه با ادرار بد بو دچار درد و ناراحتی در واژن هستید، احتمالا علت آن عفونت واژن است. عفونت باکتریایی یا قارچی واژن می‌تواند باعث درد واژن شود. ازآنجایی‌که واژن به مجرای ادرار نزدیک است، احتمال دارد عفونت، بوی ادرار را تغییر دهد.

رنگ ادرار و ادرار بد بو
در کنار بوی بد ادرار تغییر رنگ آن می‌تواند مشکل را مشخص کند. معمولا رنگ زرد تیره نشان‌دهنده کم‌آبی بدن است.

علت بوی بد ادرار چیست؟

ادرار عمدتا از آب تشکیل شده است. مقدار و غلظت مواد زائد مختلف تولیدی که توسط کلیه‌ها دفع می‌شود، باعث به وجود آمدن ادرار بدبو می‌شود. ادراری که حاوی مقدار زیادی آب و مقدار کمی مواد زائد است، بوی نسبتا کمی دارد. اگر ادرارتان به شدت غلیظ باشد (سطح بالایی از مواد زائد به همراه مقدار کمی آب) ادرار ممکن است دارای بوی شدید آمونیاک باشد. بعضی از غذاها و داروها، از جمله مارچوبه یا ویتامین‌های خاصی، حتی در غلظت‌های پایین، می‌توانند بوی قابل توجهی در ادرار را ایجاد کنند. گاهی بوی غیر معمول در ادرار نشان‌دهنده یک بیماری یا مشکل پزشکی است مانند:

  • سیستیت (التهاب مثانه)
  • کم آبی بدن
  • کتواسیدوز دیابتی
  • فیستول معده-مثانه (اتصال غیر طبیعی بین روده‌ها و مثانه)
  • بیماری ادرار شربت افرا (شرایط ژنتیکی نادر که در طی دوران بارداری ظاهر می‌شود)
  • اختلال متابولیک (اختلال در فرآیند تبدیل غذاهای مصرفی به انرژی در بدن)
  • دیابت نوع ۲ (کنترل نشده)
  • عفونت دستگاه ادراری (UTI)
  • عفونت واژن
  • سنگ کلیه
  • دوش واژینال
  • مشکلات کبدی (کبد و بوی بد ادرار)
  • التهاب غده پروستات
  • تغییرات هورمونی
  • ابتلا به بیماری مقاربتی
  • مصرف برخی داروهای خاص
  • مصرف برخی غذاها
  • عفونت قارچی
  • رژیم غذایی کتو
  • استفاده از سوند ادراری

در ادامه با برخی از علت‌های تغییر رنگ در ادرار آشنا می‌شوید.

متن انگلیسی: «If any symptom of dehydration does not go away after the person has drunk plenty of water, they should see a doctor. The underlying issue may be a kidney infection»
ترجمه متن: «اگر بوی بد ادرار بعد از نوشیدن چند لیوان آب از بین نرود، باید به دکتر مراجعه کنید. ممکن است این علامت نشاندهنده‌ی عفونت کلیه باشد.»

به نقل از medicalnewstoday

علت ادرار بد بو و زردرنگ چیست؟ (بوی عجیب ادرار)

اگر رنگ ادرار زرد شفاف و کم‌رنگ است، احتمالا مشکلی در سیستم ادراری شما وجود ندارد. اما اگر زرد پررنگ یا نارنجی شده است، می‌تواند مشکل کم‌آبی بدن و غلیظ شدن ادرار باشد. گاهی اوقات نیز مصرف برخی داروها رنگ ادرار را تغییر می‌دهد. داروهایی مانند ویتامین B12 و آنتی‌بیوتیک ایزونیازید رنگ ادرار را به سمت زرد یا نارنجی می‌برند. گاهی نیز این رنگ نشانه مشکلات کبدی یا مجرای صفراوی است.

دلایل بوی بد ادرار
به دلایل مختلفی ممکن ست ادرار بدبو شود. از مهم‌ترین دلایل آن کم‌آبی بدن و عفونت ادراری است.

علت بوی بد ادرار کودک پسر چیست؟

یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد ادرار بدبو در کودکان عدم رعایت بهداشت است. اگر کودک شما هنوز پوشک می‌شود، باید به تعداد دفعات ادرار و تعویض پوشک توجه کنید. کودک در روز حداقل ۴ تا ۶ بار پوشک را خیس می‌کند. از دلایل دیگر بروز این عارضه می‌توان به مواد غذایی، کم‌آبی و عفونت دستگاه ادراری اشاره کرد.

علت بوی ادرار شبیه ماهی چیست؟

اگر بوی بد ادرار شبیه به بوی ماهی باشد، احتمالا علت آن عفونت واژن است. این عفونت، باکتریایی بوده و بعد از رابطه جنسی بدتر می‌شود. اگر علائم دیگری هم مانند درد، خارش، سوزش هنگام ادرار کردن و ترشحات غیرمعمول دارید، باید به دکتر زنان مراجعه کنید.

علت ادرار بد بو و تیره چیست؟

اگر ادرار شما رنگ زرد تیره گرفته است، احتمالا علت آن کم‌آبی بدن است. با مصرف آب به مقدار زیاد این مشکل برطرف می‌شود. اگر تیرگی آن به سمت نارنجی می‌رود، علاوه بر کم‌آبی می‌تواند به علت مصرف ویتامین C یا مواد غذایی مانند هویج ایجاد شده باشد. همچنین احتمال مشکلات کبدی هم وجود دارد. مصرف برخی از داروها نیز رنگ ادرار را تیره می‌کند.

علت ادرار بد بو در بارداری چیست؟

برخی از خانم‌ها در دوره بارداری متوجه تغییر بوی ادرار می‌شوند. این مشکل به دو دلیل ایجاد می‌شود. تغییرات هورمونی و حساسیت فرد به بوها در این دوران باعث بروز این عارضه می‌شوند. برخی افراد در دوران بارداری حس بویایی قوی‌تری پیدا می‌کنند.

اگه علامت عفونت ادراری داری، همین حالا کلیک کن!

علت ادرار بد بو در نوزادان چیست؟ (بوی بد ادرار نوزاد)

در نوزادان علت اصلی این مشکل عدم رعایت بهداشت است. نوزاد در روز چندین بار پوشک خود را خیس می‌کند. باید بلافاصله بعد از خیس شدن پوشک آن را تعویض کنید. درصورتیکه پوشک به‌موقع تعویض نشود، نوزاد دچار عفونت شده و بوی ادرار تغییر می‌کند.

بوی آمونیاک شبیه چیست؟ (بوی ماهی گندیده در ادرار)

ادرار به دلیل عوامل متعددی بوی آمونیاک می‌دهد. آمونیاک یکی از اجزای طبیعی ادرار است و غلظت آن در صورت کم‌آبی بدن افزایش می‌یابد و منجر به بوی واضح‌تری می‌شود. علاوه بر این، عفونت‌های دستگاه ادراری (UTIs) یا برخی شرایط متابولیک می‌توانند سطح آمونیاک در ادرار را افزایش دهند و باعث ایجاد بوی قوی شبیه آمونیاک شوند. اگر متوجه بوی مداوم آمونیاک در ادرار خود شدید، توصیه می‌شود برای ارزیابی و درمان مناسب با یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید. گاهی نیز ممکن است نشاندهنده و از علائم واژینوز باکتریال باشد.

دلیل ادرار بدبو چگونه تشخیص داده می شود؟
آزمایش آنالیز ادرار می‌تواند اطلاعات بسیار خوبی برای پیدا کردن دلیل بوی بد ادرار در اختیار پزشک قرار دهد.

دلیل ادرار بدبو چگونه تشخیص داده می شود؟

همان‌طور که در بالا دید، علل زیادی برای این مشکل وجود دارد. احتمالا اولین کاری که پزشک بعد از معاینه شما انجام می‌دهد، درخواست ازمایش عفونت ادرار است. در آزمایش ادرار که به دو صورت آنالیز ادرار و کشت ادرار انجام می‌شود، می‌توان ادرار را از جنبه‌های مختلف بررسی کرد و دلایل احتمالی ایجاد این مشکل را پیدا کرد. برای انجام این آزمایش نیاز به شرایط خاصی ندارید، اما احتمال دارد پزشک از شما بخواهد ادرار اول صبح را برای آنالیز بفرستید.

بسته به علائم دیگری که دارید پزشک ممکن است آزمایش خون را هم درخواست دهد، اما بیشتر فرایند تشخیص بر اساس معاینات بالینی و آزمایش ادرار است.

درمان بوی بد ادرار چیست؟

اگر به دنبال درمان و از‌بین‌بردن این بود هستید، باید بدانید که ابتدا باید مشکل را پیدا کنید. بعد از پیدا کردن مشکل اصلی روش‌های مختلفی برای درمان آن وجود دارد که پزشک معالج شما در مورد بهترین روش درمان با شما صحبت خواهد کرد. در ادامه انواع روش‌های درمان این مشکل را با هم بررسی خواهیم کرد:

۱. درمان دارویی

درمان دارویی این مشکل چیزی فراتر از مصرف یک قرص برای بوی بد ادرار و از بین‌رفتن آن است. برای درمان ادرار بدبو باید ابتدا علت بروز عارضه مشخص شود و سپس داروی مناسب تجویز شود. اگر به علت عفونت دچار تغییراتی در ادرار شده باشید، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین برده و بوی بد رفع می‌شود. اگر دارو یا مکملی باعث این عارضه شده باشد، پزشک داروی دیگری را جایگزین می‌کند. اگر علت تغییر بو بیماری دیابت باشد، باید با داروی دیابت آن را کنترل کرد.

داروها و بوی بد ادرار
از عوارض برخی از داروها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها تغییرات ادراری و بوی بد است.

۲. درمان خانگی بوی بد ادرار

برخی از اقدامات ساده در خانه می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند. اگر با درمان‌های خانگی مشکل برطرف نشد، باید حتما به پزشک مراجعه کنید. این روش‌ها عبارتند از:

  • از خوردن غذاهایی که باعث ادرار بدبو می‌شوند، مانند مارچوبه خودداری کنید.
  • اگر مکمل‌هایی مانند تیامین یا کولین مصرف می‌کنید، برای آنها جایگزین پیدا کنید.
  • برای کمک به سلامت سیستم ادراری و کلیه‌ها، آب بیشتر بنوشید.
  • بعد از رابطه جنسی حتما خود را بشویید.
  • هرگونه بیماری مزمن را بادقت کنترل و مدیریت کنید.
  • مصرف الکل را محدود کنید.
  • سعی کنید هر ۳ یا ۴ ساعت یک‌بار ادرار کنید. ممکن است نیاز باشد آب بیشتری بنوشید.
  • فعالیت بدنی به سلامت مثانه کمک می‌کند.
  • از لباس زیر نخی استفاده کنید.

۳. درمان بوی بد ادرار در طب سنتی

در طب سنتی برای درمان این مشکل راهکارهایی معرفی شده است. اگر علت تغییر بوی ادرار عفونت ادراری باشد، می‌توان با مصرف گیاهانی مانند آویشن یا بذر چمن استفاده کنید. آنها را با آب جوش دم کنید و به‌صورت دم‌نوش هر روز بنوشید. آب آناناس نیز التهاب را کاهش داده و عفونت ادراری را برطرف می‌کند. در میان میوه‌ها نیز می‌توانید آب‌پرتقال، آب لیموترش و آب انگور قرمز را برای رفع عفونت مصرف کنید. انگور قرمز سرشار از آنتی‌اکسیدان است و التهاب بدن را از بین می‌برد. مرکبات نیز سرشار از ویتامین C هستند و می‌توان به کمک آنها بوی بد ادرار را از بین برد.

راه درمان بوی بد ادرار در زنان چیست؟

درمان باتوجه‌به علت ایجاد بیماری تعیین می‌شود. یکی از مواردی که در خانم‌ها می‌تواند این مشکل را ایجاد کند، عفونت واژن و عفونت ادراری است. عفونت ادراری در خانم‌ها نسبت به آقایان شایع‌تر است. برای درمان این مشکل آنتی‌بیوتیک تجویزشده تا باکتری‌ها از بین بروند. گاهی هم مشکل تنها مربوط به کم‌آبی بوده و با نوشیدن آب به مقدار زیاد می‌توان مشکل را حل کرد.

علتعلائمدرمان
کم آبیبوی شدیدآب بیشتری بخورید
برخی غذاهارنگ کدر ادراررژیم غذایی را رعایت کنید
عفونت ادراریدرد هنگام ادرار کردنآنتی بیوتیک مصرف کنید
سنگ کلیهتکرر ادرارجراحی یا دارو
علت، علائم و درمان بوی بد ادرار

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

برخی مواقع بوی بد ادرار به دلیل کم‌آبی بدن یا خوردن غذاهایی خاصی ایجاد می‌شود. در این شرایط این عارضه موقت بوده و خودبه‌خود از بین می‌رود. اما اگر پس از چند روز مشکل برطرف نشد یا همراه با ادرار بد بو علائم دیگری هم ظاهر شد، باید به متخصص اورولوژی یا دکتر زنان مراجعه کنید. پزشک باتوجه‌به علائم و انجام آزمایش‌های لازم بیماری را تشخیص داده و برای درمان داروهای موردنظر را تجویز می‌کند.

برای پیداکردن دکتر داخلی، متخصص اورولوژیست یا دکتر زنان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد. از لینک‌های زیر برای دریافت مشاوره آنلاین کمک بگیرید:

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

  

پرسش‌های متداول

گاهی ممکن است بوی بد ادرار نشان دهنده‌ی بیماری‌های کلیوی ادراری باشد. یکی از این بیماری‌ها عفونت کلیه است.

قارچ‌ها میکروارگانیسم‌هایی هستند که به طور طبیعی در قسمت‌های مختلف بدن از جمله واژن یافت می‌شوند. زمانی که رشد قارچ‌ها از حد طبیعی بیشتر شود، عفونت قارچی به وجود می‌آید. عفونت قارچی واژن، این ناحیه را درگیر می‌کند. اما به دلیل نزدیکی مجرای ادرار به دهانه واژن، ممکن است ادرار بوی عفونت را بگیرد. عفونت قارچی علائم دیگری هم مانند خارش، سوزش، تورم واژن و ترشحات سفید غلیظ دارد.

در خانم‌ها طول مجرای ادراری کوتاه است و سریع‌تر دچار عفونت می‌شود. به همین دلیل احتمال دارد، عفونت واژن به سیستم ادراری انتقال پیدا کند. عفونت در ناحیه واژن باعث تغییراتی در ترشحات شده و بوی بد واژن ایجاد می‌شود.

ممکن است برخی زنان قبل از پریود شدن در زمان تخمک‌گذاری متوجه بوی بد ادرار شوند. تغییرات هورمونی در طول این چرخه باعث بروز این عارضه می‌شود. همانند دوران بارداری در چرخه پریود نیز لزوماً بوی ادرار تغییر نمی‌کند. ممکن است علت آن تقویت حس بویایی باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره بوی بد ادرار

  1. نینا شفیعی گفت:

    تشکر دکتر عزیز
    خیای ممنون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

  2. ن نادری گفت:

    سپاسگزارم خیلی مفیدو جامع بود ممنون از زحمات شما

  3. ناشناس گفت:

    بوی ادرار مانند بوی بادام تلخ نشانه چیست؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      یکی از علت های احساس بوی ادرار به وضوح می‌تواند مصرف کم مایعات به ویژه آب باشد.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه شود.جراح کلیه و مجاری ادراری

    2. ت گفت:

      بادام شیرین بخورید

  4. ناشناس گفت:

    خیلی خوب وروان نکات توضیح داده شده بود موفق باشی

  5. الهام ادهمی گفت:

    مطالب فهم عامیانه دارند و درمان ها هم خوب بود .
    پادکست بسیار عالی بود

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما. سلامتی شما آرزوی ماست.

  6. سليمه گل پرور گفت:

    مطالبی عالی وجامع بود
    تشکر

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

      1. Ashraf گفت:

        سپاس از راهنمایی واطلاع رسانی شما ممنونم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سپاس از شما
          سالم باشید

  7. عاطفه صادقی گفت:

    سلام خسته نباشید واسه مردها باید چکارکنیم برای بوی بد

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      بوی بد ادرار مردان نیز میتونه به علت داشتن عفونت ادراری و یا دفع گلوکز در ادرار ناشی از دیابت باشد بهتره آزمایش ادرار از نظر بررسی این موارد انجام شود.

  8. ناشناس گفت:

    سلام اطلاعات مفیدی بود تشکر و سپاس

  9. بنده خدا گفت:

    سلام
    مطالب خیلی کامل وجامع بود وپاسخگوی خیلی از سوال ها بود تشکر از راهنمایی ها نکات مفید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

  10. ش-ن گفت:

    عالی بود