تاثیر سرم ویتامین سی در کاهش چین و چروک و جوانسازی پوست

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سرم ویتامین سی یکی از محبوب‌ترین محصولات مراقبت از پوست است که به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی قوی خود شناخته می‌شود. این سرم با تحریک تولید کلاژن، به بهبود بافت پوست کمک کرده و از ایجاد چین و چروک جلوگیری می‌کند. همچنین، ویتامین سی در روشن‌کنندگی پوست و کاهش لکه‌های تیره مؤثر است، که نتیجه آن پوستی صاف و شفاف است. استفاده منظم از سرم ویتامین سی می‌تواند باعث محافظت از پوست در برابر آسیب‌های محیطی و آلودگی‌ها شود، به‌ویژه در شهرهای بزرگ و صنعتی که پوست به مراقبت بیشتری نیاز دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرم ویتامین سی

در یک روتین پوستی گزینه‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند به حفظ سلامت و شادابی پوست کمک کند. شما باید بر اساس نوع پوستی که دارید، سن و رایج‌ترین مشکلات پوست صورت خود، بهترین گزینه‌ها را در روتین پوستیتان جای دهید. با این حال برخی از گزینه‌ها می‌توانند به صورت ثابت، جزء یک روتین پوستی استاندارد باشند که یکی از آنها سرم ویتامین سی است. سرم ویتامین C فواید بسیاری برای سلامت پوست شما دارد، از جمله تقویت تولید کلاژن و محافظت در برابر آسیب‌های خورشید. با این حال برخی از افراد ممکن است یک سری عوارض جانبی را نیز تجربه کنند. در این مقاله شما را با فواید و مضرات استفاده از سرم ویتامین سی آشنا می‌کنیم. قبل از مصرف سرم ویتامین سی حتما با متخصص پوست مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

سرم ویتامین سی چیست؟

اگر اهل روتین‌های پوستی هستید، احتمالا نام سرم های ویتامین سی را شنیده‌اید. ویتامین سی به عنوان یکی از بهترین مواد موجود در بازار برای جلوگیری از پیری پوست است و کلید حفظ پوستی صاف، یکدست و درخشان در نظر گرفته می‌شود. ویتامین سی در واقع یک آنتی‌اکسیدان است که به صورت ویژه در قالب سرم‌های پوستی تولید می‌شود و می‌توان آن را به صورت موضعی، روی پوست صورت استفاده کرد. این ترکیب روی پوست صورت می‌تواند با رادیکال‌های آزاد مضر بیرونی و داخلی مقابله کرده تا به این طریق از آسیب‌های پوستی جلوگیری کند.

متن انگلیسی:
applying topical vitamin C can combat free radicals and may improve the skin’s overall appearance
ترجمه متن:
استفاده از ویتامین C موضعی می‌تواند با رادیکال‌های آزاد مبارزه کند و ظاهر کلی پوست را بهبود بخشد.

health.harvard.edu
نحوه مصرف سرم ویتامین سی در تاثیر آن مهم است.
  صبح‌ها چند قطره از سرم را به پوست تمیز بمالید و به آرامی ماساژ دهید.

انواع سرم ویتامین سی

ویتامین C را می‌توان در سرم‌ها یا سایر محصولات مراقبت از پوست یافت. فرمولاسیون‌های مختلف ویتامین C می‌تواند قدرت و اثرات آن را در پوست تغییر دهد. نکته‌ای که در خصوص استفاده از سرم‌های ویتامین سی باید در نظر گرفت این است که همه این سرم‌ها به صورت یکسان ساخته نمی‌شوند. انواع سرم ویتامین سی از نظر نوع و غلظت ویتامین سی، مواد تشکیل‌دهنده سرم و حتی برند و نوع بسته‌بندی محصول با هم فرق دارند. مؤثرترین فرم این محصول، از نوع اسید ال اسکوربیک است. سایر مشتقات مناسب ویتامین سی، شامل آسکوربیل پالمیتات و منیزیم آسکوربیل فسفات است.

غلظت‌های مختلف نیز بین ۱۰ تا ۲۰ درصد متغیر است. برای اثربخشی بهتر، شما به غلظتی بالاتر از ۸ درصد نیاز دارید. با این حال مصرف محصولاتی با غلظت بالای ۲۰ درصد هم می‌تواند احتمال تحریک پوستی را افزایش دهد و مزیت اضافه ای ندارد. در خصوص بسته‌بندی محصول نیز باید دقت کنید که حتما سرم ویتامین سی در یک شیشه تیره باشد، چرا که نور می‌تواند اثربخشی آن را کاهش دهد. این ماده به خورشید، گرما و نور حساس است، بنابراین محصولی را انتخاب کنید که در شیشه تیره یا رنگی محافظت شده باشد.

نحوه استفاده از سرم ویتامین سی

برای اینکه سرم ویتامین سی بتواند بیشترین میزان اثربخشی را داشته باشد و از همه مهم‌تر عوارضی به دنبال نداشته باشد، باید با اصول صحیح استفاده از آن آشنا بود. اول‌ازهمه این که باید پوست صورت را با یک شوینده ملایم شسته و سپس با استفاده از یک تونر آن را تمیز کنید. سرم ویتامین سی باید حتما روی پوست تمیز استفاده شود. سپس مقداری از سرم را روی پوست ریخته و به‌آرامی آن را ماساژ داده و پخش کنید.

بهترین زمان استفاده از سرم ویتامین سی

با وجودی که می‌توان از سرم ویتامین سی در شب نیز استفاده کرد، اما برخی از متخصصان پوست توصیه می‌کنند که بهترین زمان استفاده از آن در مراحل روتین پوستی، روز است. بهتر است سرم را در صبح و هم‌زمان با زدن ضدآفتاب استفاده کرد.

بهترین زمان استفاده از سرم ویتامین سی چه زمانیه؟

با یه کلیک از متخصص پوست سوال کن.

سرم ویتامین سی چند ساعت باید روی پوست بماند؟

تنها طی ۵ تا ۱۰ دقیقه سرم ویتامین سی جذب پوست می‌شود و می‌توان پس از آن از دیگر محصولات پوستی استفاده کرد. پس از زدن سرم روی پوست، نیازی به شست‌وشوی آن نیست.

بعد از سرم ویتامین سی چی بزنیم؟

بعد از استفاده کردن از سرم های ویتامین سی، باید حتما از یک مرطوب‌کننده ملایم یا یک آبرسان روی پوست استفاده کرد تا رطوبت و نرمی پوست حفظ شود. به هیچ عنوان از کرم‌های حاوی رتینول روی پوست حاوی ویتامین سی استفاده نکنید. علاوه بر این، حتما باید بعد از زدن ویتامین سی روی پوست از یک کرم ضدآفتاب مناسب استفاده کرد. دلیل آن این است که سرم‌های ویتامین سی احتمالا موجب افزایش میزان حساسیت پوست به نور خورشید می‌شوند که همین می‌تواند عامل افزایش احتمال ایجاد عوارض جانبی مرتبط با مصرف سرم ویتامین سی شود.

چگونه در خانه سرم ویتامین سی بسازیم؟

شما می‌توانید از چند ترکیب ساده و در دسترس، در خانه سرم ویتامین سی بسازید. برای تهیه سرم ویتامین سی خانگی کافی است مقداری آب و گلیسیرین را به همراه پودر ویتامین سی با هم مخلوط کرده و خوب هم بزنید. برای اینکه محلول خاصیت آبرسانی و نرم‌کنندگی هم داشته باشد، می‌توان مقداری آلوئه‌ورا هم به آن اضافه کرد.

تاثیر سرم ویتامین سی در کاهش چین و چروک و جوانسازی پوست
  این سرم به تولید کلاژن کمک کرده و پوست را جوان‌تر می‌سازد.

کاربرد سرم ویتامین سی (خواص سرم ویتامین سی)

می‌توان از سرم ویتامین سی برای کنترل آسیب‌های محیطی و نور خورشید به سلول‌ها کمک گرفت. این محصول همچنین می‌تواند برای درمان خشکی پوست، کنترل لکه‌ها و تیرگی‌های پوستی، از بین بردن هایپرپیگمانتاسیون پوستی، کاهش چین و چروک‌های پوست و افزایش درخشش پوست صورت کاربرد داشته باشد. ویتامین سی می‌تواند به صورت موثری با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و مانع آسیب منفی آنها به پوست شوند.

از طرفی چون خود نور UV میزان ویتامین سی پوست را کاهش می‌دهد، قطعاً برای جبران آن، استفاده از سرم‌های حاوی ویتامین سی مفید است. ویتامین سی می‌تواند کلاژن‌سازی را تقویت کرده و از افتادگی پوست صورت هم جلوگیری می‌کند. در مواردی هم می‌توان از انواع سرم‌های ویتامین سی برای آبرسانی پوست و رفع خشکی آن استفاده کرد.

سرم ویتامین سی برای پوست خشک

با استفاده از انواع سرم های ویتامین سی مناسب پوست‌های خشک، می‌توان از تاثیر آنها برای هیدراتاسیون پوست و رفع چین‌وچروک‌ها کمک گرفت. سرم‌های ویتامین سی برای پوست خشک این قابلیت را دارد تا پوست را نرم و لطیف کند تا از ایجاد خطوط بیشتر روی پوست جلوگیری شود. منیزیم آسکوربیل فسفات، یکی دیگر از مشتقات ویتامین C مورد استفاده در محصولات مراقبت از پوست می‌تواند خاصیت آبرسانی روی پوست را داشته باشد و به پوست‌های خشک کمک کند تا رطوبت لازم را حفظ کنند.

سرم ویتامین سی برای پوست چرب

اگر پوست مستعد آکنه یا چربی دارید، از فرمولاسیونی استفاده کنید که با چربی‌ها نیز مبارزه می‌کند یا حاوی موادی مانند اسید سالیسیلیک است که با جوش‌ها مقابله می‌کند. چنین محصولاتی می‌تواند برای درمان جوش‌های صورت نیز کاربرد داشته باشد و میزان چربی پوست را کنترل کند.

سرم ویتامین سی برای جوش صورت

سرم ویتامین سی را می‌توان با رعایت یک‌سری اصول، برای رفع جوش صورت هم استفاده کرد. ویتامین سی می‌تواند قرمزی مرتبط با پوست‌های مستعد جوش و آکنه را کاهش دهد و موجب بهبود بافت پوست شود. در واقع ویتامین سی نمی‌تواند مستقیماً آکنه را درمان کند، اما می‌تواند موجب کاهش قرمزی و التهاب ناشی از آن شود.

متن انگلیسی:
Vitamin C contains anti-inflammatory properties and helps reduce the redness and swelling that comes with acne
ترجمه متن:
ویتامین C حاوی خواص ضدالتهابی است و به کاهش قرمزی و تورم ناشی از آکنه کمک می کند.

webmd

سرم ویتامین سی برای دور چشم

یک مطالعه نشان می‌دهد که ویتامین سی می‌تواند برای بهبود کبودی زیر چشم مفید باشد. استفاده از ویتامین سی موجب تقویت کلاژن‌سازی شده که این امر می‌تواند موجب ضخیم‌تر شدن پوست زیر چشم شود. به این ترتیب حلقه‌های تیره زیر چشم کمتر دیده می‌شوند.

سرم ویتامین سی برای منافذ باز پوست

در بسیاری از موارد منافذ باز پوستی به دنبال افزایش تولید چربی یا آسیب‌های ناشی از تابش نور خورشید ایجاد می‌شود. سرم‌های حاوی ویتامین سی می‌تواند با کاهش تاثیر فاکتورهای آسیب‌رسان به پوست، با تامین سلامت کلی پوست موجب درمان منافذ باز پوست نیز شود.

سرم ویتامین سی برای لک صورت (بهترین سرم ویتامین سی برای لک)

سرم های ویتامین سی می‌تواند به تغییر رنگ پوست و درمان لکه‌های صورت کمک کند. ویتامین C با مهار تولید ملانین، می‌تواند به محو شدن لکه‌های تیره و هایپرپیگمانتاسیون کمک کند.

آیا سرم ویتامین سی بهترین گزینه برای رفع لک صورتته؟ از پزشک بپرس.

سرم ویتامین سی برای چه کسانی مناسب است؟

سرم ویتامین سی یک محصول عالی برای مراقبت از پوست است و هر کسی در صورت عدم حساسیت پوستی می‌تواند از آن استفاده کند. کسانی که پوست تیره‌ای دارند یا کسانی که درگیر لکه‌های تیره پوستی هستند می‌توانند از این محصولات استفاده کنند. همچنین کسانی که پوست صورتشان به آبرسانی نیاز دارد، می‌توانند از انواع سرم های ویتامین سی مناسب استفاده کنند.

سرم ویتامین c برای چه کسانی مناسب نیست؟

استفاده از سرم ویتامین سی برای افرادی که سابقه حساسیت به سرم ویتامین سی و محصولات مشابه را دارند، توصیه نمی‌شود. از طرفی کسانی که پوست حساسی دارند، بهتر است با غلظت‌های پایین‌تر این محصول شروع کنند. کسانی که پوست صورتشان قرمز و ملتهب است یا جوش‌های فعال زیادی دارند، بهتر است تا زمان بهبودی از سرم ویتامین سی استفاده نکنند. در نهایت، استفاده از سرم ویتامین سی روی پوست‌های آسیب‌دیده و خشک ممکن است موجب افزایش حساسیت و خشکی پوست شود.

مزایای سرم ویتامین سی

استفاده از ویتامین C برای پوست شما فواید زیادی دارد. مزیت‌های استفاده از سرم ویتامین سی برای پوست شامل موارد زیر می‌شود:

  • برای اکثر انواع پوست بی‌خطر است.
  • هیدراتاسیون پوست را انجام می‌دهد.
  • می‌تواند پوست را روشن کند.
  • می‌تواند قرمزی را کاهش دهد.
  • می‌تواند هایپرپیگمانتاسیون را کاهش دهد.
  • می‌تواند ظاهر حلقه‌های زیر چشم را بهبود دهد.
  • تولید کلاژن را تقویت می‌کند.
  • ممکن است به جلوگیری از افتادگی پوست کمک کند.
  • ممکن است در برابر آسیب خورشید از پوست محافظت کند.
  • ممکن است آفتاب‌سوختگی را تسکین دهد.
  • ممکن است به بهبود زخم کمک کند.
عوارض سرم ویتامین سی در پوست های حساس بیشتر است.
  ممکن است باعث تحریک یا سوزش در پوست‌های حساس شود.

عوارض و خطرات سرم ویتامین C

اکثر افراد با استفاده از سرم ویتامین C هیچ عارضه جانبی تجربه نمی‌کنند، اما در موارد نادر، ممکن است برخی از عوارض ویتامین سی در برخی از افراد بروز کند:

عوارضتوضیحات
خشکی پوستاستفاده مکرر از سرم ویتامین سی می‌تواند موجب خشکی پوست شود.
خارش و سوزشبرخی افراد ممکن است خارش و سوزش را پس از استفاده از سرم ویتامین سی تجربه کنند.
افزایش حساسیتسرم ویتامین سی می‌تواند باعث افزایش حساسیت پوست به نور خورشید شود.
قرمزی پوستقرمزی پوست یکی از عوارض شایع استفاده از سرم ویتامین سی است.
عوارض و خطرات سرم ویتامین سی

افرادی که بدون محافظت با یک کرم ضدآفتاب از سرم ویتامین سی استفاده کنند، احتمالا حساسیت پوستی و آفتاب‌سوختگی را هم تجربه می‌کنند.

ایا سرم ویتامین سی باعث جوش میشود؟

به صورت کلی سرم های ویتامین سی عامل ایجاد جوش‌های صورت نیستند. اما با این حال در صورت عدم استفاده از نوع مناسب این سرم‌ها یا حساسیت داشتن به آنها، ممکن است التهاب و حساسیت‌های پوستی تشدید شود و به دنبال آن پوست صورت مستعد جوش زدن شود. از طرفی ممکن است جوش‌های زیر پوستی، نوعی از واکنش آلرژیک بدن به سرم ویتامین سی باشد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

سرم ویتامین سی می‌تواند به بهبود لک‌ها و کاهش هایپرپیگمانتاسیون در پوست صورت کمک کند و به پوست شما درخشندگی بی‌نظیری بدهد. با این حال برای اثربخشی بیشتر و بهتر، باید آن را مطابق اصول درست، استفاده کرد و در برنامه روتین مراقبت از پوست جای داد. مهم‌ترین موضوع انتخاب بهترین نوع سرم ویتامین سی بر اساس نوع ساختار پوست است. یک متخصص پوست می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند تا بهترین و موثرترین نوع سرم ویتامین سی را برای پوست صورتتان انتخاب کنید.

در نظر داشته باشید که در برخی موارد نادر ممکن است مصرف سرم های حاوی ویتامین سی در برخی از افراد موجب بروز یک سری حساسیت‌های پوستی نیز شود. در صورت بروز علائم آلرژی مانند سوزش یا قرمزی در پوست باید استفاده از آن را قطع کرده و با یک پزشک در این زمینه مشورت کنید.

قبل از مصرف سرم ویتامین C حتما با دکتر زیبایی پوست مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره ویزیت آنلاین متخصص پوست وجود دارد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

برای اکثر افراد سرم ویتامین سی یک محصول مراقبت از پوست ایمن و بدون خطر است. با این حال ممکن است در برخی دیگر یک سری عوارض جانبی محدود را ایجاد کند.

سرم ویتامین سی برای افزایش درخشندگی پوست صورت، رفع لکه‌های سیاه دور چشم، رفع چین‌وچروک و افتادگی پوست و محافظت از پوست صورت در برابر آسیب‌ها مفید است.

می‌توان آن را صبح و هم‌زمان با استفاده از کرم ضدآفتاب مصرف کرد. برخی نیز از سرم ویتامین سی در شب‌ها استفاده می‌کنند.

بهترین فرمولاسیون سرم ویتامین سی، در غلظت‌های 10 تا 20 درصد است. غلظت زیر 8 درصد به اندازه کافی موثر نیست و غلظت‌های بالاتر از 20 درصد هم می‌تواند حساسیت پوست را بیشتر کند.

در برخی موارد که پوست صورت به سرم ویتامین سی حساسیت دارد، التهاب پوستی و واکنش‌های آلرژیک در پوست می‌تواند موجب افزایش تحریک پوست و جوش زدن آن شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سرم ویتامین سی

  1. ناشناس گفت:

    استفاده از سرم‌ ویتامین سی در دوران بارداری مشکلی نداره؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اگر برای صورت استفاده میکنید معمولا خطری ندارد
      اگر باردار یا شیرده هستید، قبل از استفاده از سرم ویتامین سی با پزشک خود مشورت کنید. در حالی که سرم ویتامین سی به طور کلی برای اکثر افراد بی خطر است، همیشه بهتر است قبل از استفاده از هر محصول جدید مراقبت از پوست، به خصوص در دوران بارداری یا شیردهی، با پزشک خود مشورت کنید.

  2. سلام سارا هستم ۳۸سال دارم برای کلاژن سازی صورتم چی خوبه خیلی منافزبازداره ممنونم گفت:

    سلام ساراهستم برای کلاژن سازی صورتم خیلی منافزبازدارد میشه راهنمایی بکنید چی خوبه ازچ کرمی ممنونم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بهتر است زیر نظر پزشک و نوع پوست و میزان منافذ درمان مناسب و اضولی انجام دهید
      ولی می توانید از موارد زیر استفاده کنید
      سرم انرژی بوستر ویتامین C اریکه این سرم سرشار از ویتامین ث بوده و محرک کلاژن‌سازی در پوست است. …
      کرم آبرسان آکوامکس کلاژن شون …
      کرم اسکین پلاست درماگور

  3. منم نیاز دارم این سرم گفت:

    آیا واقعا ارزشمند است یا خیر دیگه سرم های کی به تبلیغات میگه ارزشمند نیست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بهتر است برای اطمینان بیشتر
      قبل از استفاده با متخصصین یا مشاوران زیبایی مشورت کنید

      متخصص پوست و مو