روش های نوین درمان قطعی آلوپسی آره آتا

آنچه در این مقاله می‌خوانید

درمان قطعی آلوپسی آره آتا یک چالش بزرگ در علم پزشکی است، زیرا این بیماری خودایمنی باعث ریزش ناگهانی و نواحی طاس در پوست سر و سایر نواحی بدن می‌شود. با این حال روش‌های جدیدی مانند ایمونوتراپی، تزریق کورتیکواستروئیدها و استفاده از داروهای مهارکننده سیستم ایمنی، امیدواری‌هایی برای بیماران ایجاد کرده‌اند. اگرچه هیچ درمانی به طور قطعی برای همه بیماران مؤثر نیست، ترکیبی از این روش‌ها می‌تواند بهبودی قابل توجهی را به همراه داشته باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
درمان قطعی آلوپسی آره آتا وجود دارد؟

ریزش مو یک موقعیت استرس‌زا برای هر فردی است زیرا موها نقش اساسی‌ای در زیبایی هر فردی ایفا می‌کنند. یکی از انواع ریزش مو، آلوپسی آره آتا یا طاسی منطقه ای است که طی آن موها (در هر قسمتی از بدن یا سر) به صورت سکه‌ای شروع به ریزش می‌کنند. آلوپسی آره آتا اغلب ناشی از عوامل ژنتیکی است و هنگامی که سیستم ایمنی به فولیکول‌های مو حمله می‌کند، رخ می‌دهد. خوشبختانه امروزه تا حد زیادی می‌توان با درمان‌های متنوع، این بیماری خودایمنی را کنترل کرد و روند پیشرفت آن را کاهش داد. اگر شما هم می‌خواهید بیشتر با درمان قطعی آلوپسی آره آتا آشنا شوید تا انتهای این مقاله از دکترتو ما را همراهی کنید. بهتر است قبل از تصمیم‌گیری در مورد روش درمان ریزش با یک متخصص پوست در این باره صحبت کنید. شما می‌توانید از خدمات نوبت‌دهی و آنلاین دکترتو برای مشاوره با بهترین پزشکان کمک بگیرید.

درمان قطعی آلوپسی آره آتا چیست؟

تاکنون محققان و پزشکان موفق به کشف درمان قطعی آلوپسی آره آتا نشده‌اند. با این حال سازمان غذا و دارو (FDA) در سال ۲۰۲۲ برای اولین‌بار یک مهارکننده جانوس کیناز (JAK) خوراکی را برای آلوپسی آره آتا تایید کرد. این دارو باریسیتینیب (Baricitinib) نام دارد و با نام تجاری Olumiant به فروش می‌رسد.

سایر مهارکننده‌های JAK، از جمله توفاسیتینیب (Xeljanz) و روکسولیتینیب (Jakafi) نیز قادر به کنترل علائم آلوپسی آره آتا هستند. مهارکننده‌های JAK برخی از سلول‌های ایمنی خاص (سلول‌های T) را هدف قرار می‌دهند. پزشکان بر این باورند که این سلول‌های ایمنی در آسیب رساندن به فولیکول‌های مو در آلوپسی آره آتا نقش دارند. نکته قابل توجه این است که این داروها زمانی که از راه دهان مصرف می‌شوند موثرتر از زمانی هستند که به طور مستقیم روی پوست سر استعمال می‌شوند.

متن انگلیسی:
About 80 percent of people with the condItion find that their hair regrows without treatment within a year
ترجمه متن:
حدود ۸۰ درصد از افراد مبتلا به این عارضه متوجه می‌شوند که در عرض یک سال، موهایشان بدون درمان دوباره رشد می‌کنند.

medicalnewstoday

انواع راه های درمان قطعی آلوپسی آره آتا

پزشکان از روش‌های درمانی متنوعی برای آلوپسی آره آتا استفاده می‌کنند. این که چه درمانی مناسب شماست به سن، شدت عارضه و علائمی که دارید بستگی دارد. در اینجا به رایج‌ترین روش‌های درمان این عارضه اشاره کرده‌ایم.

نوع دارومکانیسم اثرمزایامعایبمناسب برای
کورتیکواستروئیدهاکاهش التهاب و سرکوب سیستم ایمنیاثر سریع، کاهش التهاب و خارشعوارض جانبی مانند نازک شدن پوست، ترک پوست، عفونتموارد خفیف تا متوسط، لکه‌های کوچک
مینکسییدیلتحریک رشد موافزایش احتمال رشد مجدد مونیاز به استفاده طولانی مدت، عوارض جانبی مانند خارش، قرمزی پوستهمه انواع آلوپسی آره‌آتا
تزریق کورتیکواستروئیدکاهش التهاب مستقیم در محل تزریقاثر سریع، کاهش التهاب و خارشدرد در محل تزریق، عوارض جانبی مشابه مصرف خوراکی کورتیکواستروئیدهالکه‌های کوچک و متوسط
ایمون‌تراپیتحریک سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماریاحتمال رشد مجدد مو در مناطق وسیعحساسیت به مواد محرک، خطر عفونتموارد متوسط تا شدید
پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)تحریک رشد مو و ترمیم بافتطبیعی، بدون عوارض جانبی جدینیاز به چندین جلسه درمان، هزینه بالاهمه انواع آلوپسی آره‌آتا
نور درمانیتحریک رشد مو با استفاده از نور لیزر یا UVBبدون عوارض جانبی جدی، موثر در برخی بیماراننیاز به جلسات متعدد، هزینه بالاموارد متوسط تا شدید
داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنیسرکوب سیستم ایمنی برای کاهش حمله به فولیکول‌های موموثر در موارد شدیدافزایش خطر عفونت، عوارض جانبی جدیموارد شدید و مقاوم به درمان‌های دیگر
مقایسه روش‌های درمان آلوپسی آره‌آتا

۱. درمان های دارویی طاسی منطقه ای

درمان با دارو یک روش ساده و در عین حال موثر برای بهبود آلوپسی آره آتا است. داروهایی که برای درمان آلوپسی آره آتا استفاده می‌شوند خوراکی، تزریقی و موضعی هستند و شامل این مواردند:

راه‌ های درمان قطعی آلوپسی آره آتا انواع مختلف دارند.
داروهای موضعی و سیستمیک می‌توانند به کنترل علائم آلوپسی آره آتا کمک کنند.

قرص برای درمان آلوپسی آره آتا

علاوه بر مهارکننده‌های جانوس کیناز (JAK) که جزء بهترین گزینه‌های درمان طاسی منطقه ای هستند، پزشکان داروهای خوراکی دیگری را نیز برای این عارضه تجویز می‌کنند. یکی از این داروها، قرص کورتیزون است که برای ریزش موی شدید استفاده می‌شود و اثرگذاری خوبی دارد.

از آنجایی که آلوپسی آره آتا یک اختلال خودایمنی است، داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی نیز می‌توانند به خوبی آلوپسی را کنترل کنند. برخی از این داروها شامل سیکلوسپورین و متوترکسات هستند که عکس‌العمل افراطی سیستم ایمنی را مسدود می‌کنند و باعث کاهش التهاب و تسریع رشد موها می‌شوند.

کورتیکواستروئیدها

کورتیکواستروئیدها داروهای ضدالتهابی هستند که برای درمان اختلالات خودایمنی استفاده می‌شوند. این داروها در اشکال مختلفی از جمله موضعی، تزریقی یا خوراکی در دسترس هستند که پزشک بسته به شدت آلوپسی آره آتا، نوع مناسبی را برای شما تجویز خواهد کرد. از آنجایی که پاسخ بدن به کورتیکواستروئیدها ممکن است کند باشد، طول مدت این درمان اغلب زیاد است.

مینوکسیدیل

ماینوکسیدیل (روگین) به دو شکل محلول موضعی و قرص جلوگیری از ریزش مو وجود دارد. این دارو به رشد مجدد مو کمک می‌کند؛ اما برای موثر بودن باید به طور مداوم آن را مصرف کنید. پس از شروع مصرف ماینوکسیدیل، حدود ۱۲ هفته طول می‌کشد تا موها مجدد شروع به رشد کنند. البته این دارو با خطراتی همراه است و گاهی منجر به بروز عوارض جانبی‌ای نظیر سردرد، سوزش پوست سر و رشد غیرعادی موها در برخی از بیماران می‌شود.

پماد ریزش سکه ای

آنترالین یک پماد است که به عنوان یک روش بی‌خطر برای کاهش التهاب و تحریک رشد مو شناخته می‌شود. طبق شواهد و تحقیقات، این داروی موضعی اثرات مثبتی روی روند درمان بیماران مبتلا به آلوپسی آره آتا دارد. اما از آنجایی که می‌تواند پوست و موی شما را قهوه‌ای‌رنگ کند، عمدتاً برای افرادی با رنگ موی تیره‌تر استفاده می‌شود.

به دنبال بهترین راه درمان آلوپسی آره آتا هستی؟

از بهترین متخصص پوست نوبت بگیر.

کرم ژل آلوپسی آره آتا سریتا

این محصول یک درمان موثر برای ریزش موی سکه‌ای است. کرم ژل سریتا، حاوی نارینجنین و آمینکسیل است و به توقف روند ریزش مو و تحریک رشد موها کمک می‌کند. در ساختار این کرم ژل، ویتامین D3 نیز وجود دارد که با کنترل التهاب، چرخه رشد طبیعی مو را به حالت اول خود باز می‌گرداند. وجود عصاره جلبک گالبانا در این محصول نیز به فراهم کردن مواد مغذی برای مو و تقویت ریشه موها کمک می‌کند. این کرم ژل را ۲ بار در روز روی پوست تمیز و خشک استعمال کنید و اجازه دهید جذب شود.

پماد بتامتازون برای ریزش سکه ای مو

یکی از روش‌های بی‌دردسر و کاربردی برای بهبود ریزش مو، پماد بتامتازون است. این پماد اکثر انواع ریزش مو (از جمله آلوپسی آره آتا) را کنترل و درمان می‌کند و می‌تواند باعث تقویت رشد موهای جدید شود.

آمپول برای ریزش سکه ای ریش

زمانی که مصرف داروهای خوراکی و موضعی تاثیری ندارد، پزشک روش‌هایی مثل تزریق پلاسمای غنی از پلاکت را توصیه می‌کند. در این روش پزشک مقداری نمونه خون از بیمار می‌گیرد. سپس خون را در دستگاه مخصوص قرار می‌دهد تا پلاکت‌های آن جدا شوند. بعد از آن، این ماده را برای تحریک رشد مو به پوست سر تزریق می‌کند.

امپول کورتون برای ریزش سکه ای

تزریق استروئیدهایی مثل کورتون یک درمان رایج برای آلوپسی خفیف و کمک به رشد مجدد مو در نقاط طاس شده است. متخصصان در این روش از سوزن‌های ریز برای تزریق استروئید به ناحیه آسیب دیده استفاده می‌کنند. این درمان باید هر ۱ تا ۲ ماه یکبار تکرار شود تا نتایج مطلوبی را فراهم کند.

آیا شامپو برای ریزش موی سکه‌ ای موثر است؟
شامپوی مخصوص درمان ریزش موی سکه ای وجود ندارد اما شامپوی بدون سولفات در کاهش علائم کمک زیادی می‌کند.

۲. شامپو برای ریزش موی سکه ای

در حال حاضر هیچ شامپویی وجود ندارد که به طور خاص برای آلوپسی آره آتا طراحی شده باشد. اما برخی از محصولات پوست و مو می‌توانند برای تسکین علائمتان مفید باشند. برای مثال شامپوهای بدون سولفات می‌توانند پوست سر را تمیز نگه دارند بدون این که باعث تحریک و سوزش پوست سر شوند. کاندیشنرهای بدون مواد شیمیایی خشن نیز می‌توانند به مرطوب کردن پوست سر کمک کنند.

۳. ایمونوتراپی

از این روش زمانی استفاده می‌شود که ریزش موها زیاد باشد یا بیش از یک بار اتفاق بیفتد. در ایمونوتراپی موضعی، پزشک یک ماده شیمیایی آلرژن همچون دیفن‌سیپرون (DCP) را به پوست استعمال می‌کند تا یک واکنش آلرژیک (درماتیت تماسی) ایجاد کند. این واکنش در واقع همان چیزی است که سبب تحریک رشد مجدد مو می‌شود. این درمان معمولا باید چندین بار تکرار شود تا رشد موهای جدید ادامه‌دار باشد.

۴. نور درمانی

در نور درمانی یا فتوتراپی، از طول‌موج‌های خاصی از نور فرابنفش برای بهبود بیماری‌هایی همچون آلوپسی آره آتا استفاده می‌شود. در این پروسه، پوست ناحیه آسیب دیده در معرض نور قرار می‌گیرد. سپس این نور در عمق‌های مختلف، جذب پوست می‌شود و به ترمیم سلول‌های آسیب دیده و رشد سلول‌های جدید کمک می‌کند.

۵. لیزر درمانی

لیزر درمانی یک روش نوین برای درمان آلوپسی آره آتا است. بسیاری از تحقیقات نشان داده‌اند که لیزر درمانی به افزایش تراکم و حجم موها کمک می‌کند.

آیا نور درمانی برای آلوپسی آره آتا موثر است؟
نور درمانی می‌تواند باعث رویش مجدد موها شده و به پرپشت شدن آنها کمک کند.

۶. درمان با نور فرابنفش

در نور درمانی از لامپ‌های مخصوصی استفاده می‌شود که دوز خاصی از اشعه فرابنفش را منتشر می‌کنند. این اشعه در درمان بسیاری از اختلالات مربوط به پوست موثر است و می‌تواند به شما کمک کند دوباره موهایی پرپشت و زیبا داشته باشید.

۷. پیوند مو

پیوند مو درمان چندان متداولی برای آلوپسی آره آتا نیست. به این خاطر که این بیماری الگوی خاصی ندارد و ممکن است باعث شود موهای کاشته شده هم ریزش کنند. البته در شرایطی که الگوی ریزش یا رشد موی بیمار سال‌ها تغییری نکرده باشد، ممکن است پزشکان از روش کاشت مو برای بهبود ظاهر موها استفاده کنند.

۸. درمان خانگی ریزش مو سکه ای

زمانی که متوجه ریزش مو شدید مواد غذایی‌ای مثل عسل، سیر و بلغور جو دوسر را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. مصرف پروبیوتیک‌ها نیز به حفظ سلامت موها کمک می‌کند. در شرایطی که ریزش مو ادامه‌دار بود، می‌توانید زیر نظر پزشک مکمل‌هایی مانند زینک، بیوتین و ویتامین D را مصرف کنید.

متن انگلیسی:
Some research also suggests that a Mediterranean diet may have a positive effect on alopecia areata
ترجمه متن:
برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که رژیم غذایی مدیترانه‌ای ممکن است تاثیر مثبتی بر آلوپسی آره آتا داشته باشد.

healthline

۹. درمان قطعی ریزش موی سکه ای طب سنتی

یک درمان طب سنتی موثر، استعمال آب پیاز روی پوست سر است. چند بار در روز این کار را انجام دهید تا رشد موهای جدید را تحریک کنید. یک روش دیگر ترکیب شیر نارگیل با آرد و استعمال آن روی پوست سر است. شیر نارگیل حاوی ترکیباتی است که فولیکول‌های مو را تغذیه می‌کنند. آلوئه‌ورا نیز گیاهی با خواص جادویی برای پوست و مو است. این گیاه با تحریک گردش خون، با ریزش مو مقابله می‌کند. کافی است کمی ژل آلوئه‌ورا را روی پوستتان استعمال کنید و اجازه دهید جذب شود.

درمان ریزش سکه ای ریش اقایان با سیر

یک درمان مقرون‌به‌صرفه برای آلوپسی آره آتا، سیر و محصولات حاوی این ماده هستند. طبق تحقیقات انجام شده، استعمال ژل موضعی سیر می‌تواند باعث سریع شدن روند رشد مو شود.

۱۰. درمان قطعی آلوپسی آره آتا با طب سوزنی

اگر چه اثرات طب سوزنی بر روی طاسی منطقه‌ای به طور علمی تایید نشده‌اند، اما گزارش‌های بیماران نشان داده‌اند که این درمان، اثرات مثبتی دارد. در این روش با وارد کردن سوزن‌های ظریف به نواحی طاس شده، جریان خون افزایش پیدا می‌کند و رشد مو تحریک می‌شود.

می‌خوای با طب سوزنی آلوپسی آره آتا رو درمان کنی؟ با یک کلیک مشاوره بگیر.

۱۱. درمان قطعی آلوپسی آره آتا با روش های گیاهی و خانگی

هیچ درمان خانگی ثابت شده‌ای برای آلوپسی آره آتا وجود ندارد، اما اقدامات زیر به بهبود علائم این بیماری کمک می‌کنند:

  • استرس یک محرک اصلی برای تشدید آلوپسی آره آتا است. به همین خاطر برای مقابله با آن باید زمانی را صرف مدیتیشن، یوگا یا ورزش کنید.
  • دنبال کردن یک رژیم غذایی متعادل که حاوی مقدار زیادی پروتئین، ویتامین و مواد معدنی باشد می‌تواند به رشد موهای سالم و ضخیم کمک کند.
  • ماساژ پوست سر با فشار ملایم، باعث افزایش جریان خون در فولیکول‌های مو و کمک به رشد مو می‌شود.
  • استعمال روغن‌های ضروری مانند اسطوخودوس، رزماری و نعناع فلفلی نیز به عنوان درمان طبیعی برای ریزش مو عمل می‌کند.

۱۲. درمان قطعی آلوپسی آره آتا در کودکان

پزشکان برای درمان آلوپسی آره آتا در کودکان از روش‌های کم تهاجمی همچون داروهای موضعی استفاده می‌کنند. این درمان‌ها خطرات و عوارض جانبی کمتری دارند و برای بدن حساس کودکان مناسب‌ترند.

۱۳. درمان قطعی آلوپسی آره آتا ریش

برای درمان آلوپسی آره آتا در قسمت ریش هم می‌توانید از تمام روش‌های درمانی ذکر شده استفاده کنید. پزشکان گاهی برای دریافت نتیجه بهتر، ترکیبی از چند روش را تجویز می‌کنند.

آیا درمان قطعی آلوپسی آره آتا وجود دارد؟
ترکیب روش‌های مختلف درمانی می‌تواند بهبودی قابل توجهی را به همراه داشته باشد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

بسیاری از بیماران مبتلا به آلوپسی آره آتا به‌محض مشاهده علائم این بیماری، دچار اضطراب می‌شوند و از این که نتوانند این بیماری را درمان کنند واهمه دارند. اما با پیشرفت علم و ظهور درمان‌های نوین، می‌توان علائم این بیماری را به طرز چشمگیری کاهش داد. برای اثرگذاری روش‌های درمان قطعی آلوپسی آره آتا بهتر است هر زمان که متوجه ریزش مو شدید به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. متخصص با معاینه شما و در نظر گرفتن شرایطتان، بهترین رویکرد درمانی را برای شما در نظر می‌گیرد. اما شما می توانید از خدمات غیرحضوری دکترتو به منظور ویزیت آنلاین متخصص پوست کمک بگیرید.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

آلوپسی آره آتا اختلال خطرناکی نیست و افراد مبتلا به این عارضه از نظر جسمی سالم هستند.

آلوپسی آره آتا درمان قطعی ندارد؛ اما با کمک روش‌های درمانی مختلف، می‌توان تا حد زیادی علائم این عارضه را برطرف کرد.

از آنجایی که این اختلال خودایمنی است و ریشه در مشکلات ژنتیکی دارد، راهی برای پیشگیری از آن وجود ندارد. این عارضه به صورت ناگهانی رخ می‌دهد و نمی‌توان از وقوع آن جلوگیری کرد. با این حال مصرف مواد غذایی سالم و دوری از عوامل تنش‌زا همچون استرس، احتمال ریزش مو را کاهش می‌دهد.

برای ریزش موی سکه‌ای می‌توان از درمان‌های دارویی، لیزر درمانی، ایمونوتراپی یا تزریق (استروئید یا پلاسمای غنی از پلاکت) استفاده کرد.

امتیاز شما به مقاله:
(3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درمان قطعی آلوپسی آره آتا

  1. Fatemeh گفت:

    تجربه شخصی من با استفاده از ترکیب روغن فندوق و کدو و بادام شیرین و کتان و سیاهدانه رشد مجدد موهام و صافی موهام برگشته و پرپشت شده اند واقعا عالی اند

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      ممنونم از به اشتراک گذاشتن تجربه تان
      تندرست باشید فاطمه عزیز

  2. ... گفت:

    این بیماری همان لیکن پلان است

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر
      الوپسی یک نام کلی برای موریختگی در نقاط مختلف بدن است
      لیکن پلان یک بیماری خودایمنی است. این بدان معنی است که سیستم ایمنی بدن در طی این بیماری علیه بخش‌های طبیعی پوست، مخاط، مو یا ناخن خود فرد فعال می‌شوند. البته گاهی اوقات این روند بر اثر ورود یک عامل خارجی مثل دارو یا یک عامل میکربی آغاز می‌شود. به نظر نمی‌رسد توارث و تغذیه در ایجاد آن نقشی داشته باشند.

  3. کم شانس ترین گفت:

    سلام من چندماهه درگیر این کچلیه سکه ای یم واقعا رواعصابمه البته یه بیماری خاصم دارم ماینوکسیدیل زدم رنگ مو زدم تموم موهای رشدکرده ریختن ازآمپولم میترسم تزریق بشه روسرم واقعا کچلی رو مغزمه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ابتدا باید علت کچلی مشخص شود
      سپس شروع به درمان کنیم
      از نظر عفونت قارچی، انگلی ، مشکلات هورمونی و… باید بررسی شوید
      درمان را اصولی انجام دهید

      متخصص پوست و مو

  4. p lahutifar گفت:

    زمانی پمادی بود که ریزش مو را درمان و موجب رشد دوباره مو میشد. نامش را فراموش کردم.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      این ویژگی در کرم بیوتین دیده می شود
      ولی اگر به خاطرتان آمد حتمن ذکر کنید

  5. ناشناس گفت:

    زمانی پمادی بود که ریزش مو را درمان و موجب رشد دوباره مو میشد. نامش را فراموش کردم.