کاشت مو، انواع روشها و هزینه عمل کاشت مو

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عمل کاشت مو، از جراحی های زیبایی محسوب می شود که باید توسط متخصص پوست و مو و در مراکز معتبر انجام گیرد. عوارض خطرناک آن چیست؟

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 18 دقیقه
کاشت مو، انواع روشها و هزینه عمل کاشت مو

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

در سراسر جهان، حدود ۶۰ درصد از مردان و ۵۰ درصد از زنان به‌نوعی ریزش مو را تجربه می‌کنند و به دنبال راهی برای برگرداندن موهایشان باروش‌های جدید کاشت مو می‌گردند. به همین دلیل کسی نمی‌تواند اهمیت مو در زیبایی و جوانی را انکار کند. راه‌های زیادی برای این کار وجود دارد؛ از ترکیبات خانگی گرفته تا محصولات گیاهی، محصولات پوست و مو مثل شامپوها و سرم‌ها و برخی داروها و در نهایت کاشت مو. برخی از این راه‌ها می‌توانند موها را تقویت یا از ریزش آن جلوگیری کنند و برخی از آنها تنها باعث وخیم‌تر شدن وضعیت می‌شوند.

علاوه بر موارد بالا، جراحی زیبایی هم یک راه برای مبارزه با طاسی است. کاشت مو نوعی عمل جراحی زیبایی است که در آن جراح زیبایی یا درماتولوژیست، مو را به نواحی بدون مو یا کم پشت سر منتقل می‌کند. در این عمل، متخصص کاشت مو تعدادی از موهای پشت سر یا بغل سر (یا از نقاط دیگر بدن) که تراکم بالاتری دارند، را به قسمت بالا یا جلوی سر منتقل می‌کند. کاشت مو طرف‌داران زیادی در دنیا دارد و می‌تواند راه‌حل خوبی برای برگرداندن زیبایی و جوانی به چهره شما باشد.

گاهی عمل کاشت مو پیچیده می‌شود و فرد نمی‌دانید به چه کسی مراجعه کند یا بهترین دکتر برای کاشت مو کیست. آیا مراکز و کلینیک های زیبایی و آرایشگاه‌ها مکان‌های امنی برای این عمل زیبایی هستند؟ کاشت مو چه عوارضی دارد؟ کدام نوع کاشت مو بهترین روش برای آن محسوب می‌شود؟ در این مطلب سعی کرده‌ایم به همه این سؤالات پاسخ بدهیم. اگر به دنبال زیبایی بیشتر هستید و برای سلامتی‌تان نیز ارزش قائل‌اید، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

چرا دچار ریزش مو می‌شویم؟

ریزش تعدادی مشخصی از مو در هر روز کاملاً طبیعی است. اما گاهی این ریزش مو بیشتر از حد معمول می‌شود و این موضوع می‌تواند استرس‌زا و نگران‌کننده باشد. دلیل ریزش مو در اغلب موارد، ژنتیکی است. علاوه بر مسائل ژنتیکی موارد دیگری هم می‌تواند باعث ریزش مو شوند، از جمله:

  • رژیم غذایی
  • استرس
  • برخی بیماری‌ها مانند عفونت قارچی پوست
  • عوارض جانبی برخی داروها مانند قرص‌های پیشگیری از بارداری
  • عدم تعادل هورمونی
  • بارداری

یکی از مهم‌ترین عوامل در جلوگیری از ریزش مو، تشخیص دلیل ریزش موها و اقدام زودهنگام برای برطرف‌کردن آن است؛ بنابراین اگر فکر می‌کنید موهایتان بیشتر از همیشه می‌ریزد، هر چه سریع‌تر به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا هر چه زودتر بتوانید جلوی این اتفاق را بگیرید.

کاشت مو برای چه کسانی مناسب است؟

عمل کاشت مو می‌تواند تأثیر خوبی بر ظاهر و اعتمادبه‌نفس افراد داشته باشد. نامزدهای بالقوه برای این عمل شامل موارد زیر هستند:

  • مردانی که الگوی طاسی موی ژنتیکی دارند.
  • زنانی که موهای کم‌پشتی دارند.
  • کسانی که در نتیجه سوختگی یا برخی آسیب‌ها، قسمتی از موی سر خود را از دست داده‌اند.

اگر قصد انجام کاشت مو را دارید، بهتر است ابتدا با متخصص پوست، مو و زیبایی مشورت کنید. پزشک متخصص می‌تواند درباره‌ی مزایا و معایب این کار به شما راهنمایی‌های لازم را بدهد و به شما درباره عوارض کاشت مو کمک کند.

کاشت مو برای چه کسانی مناسب نیست؟

هرچند کاشت می‌تواند یک راه‌حل خوب برای افراد زیادی باشد، اما یقیناً برای همه مناسب نیست. افراد با شرایط زیر گزینه‌های خوبی برای این عمل نیستند:

  • زنانی که الگوی گسترده‌ای از طاسی را در همه جای سرشان دارند.
  • افرادی که بانک موی کافی برای انتقال به نواحی دیگر بدن ندارند.
  • افرادی که اِسکارهای کلوئیدی دارند. این اِسکارها جای زخم‌های گوشتی و برجسته در اثر جراحی یا آسیب‌های دیگر هستند.
  • افرادی که در اثر برخی داروها مانند شیمی‌درمانی، موی خود را از دست داده‌اند.

کاشت مو برای افرادی که بانک موی کافی برای انتقال ندارند یا موی خود را بر اثر شیمی‌درمانی از دست داده‌اند مناسب نیست.

مراحل کاشت مو

عمل کاشت از چند مرحله تشکیل شده است: آمادگی‌ها و مشاوره‌های پیش از کاشت مو، استخراج گرافت و نگهداری از آن، کاشت گرافت‌ها و مراقبت‌های بعد از عمل. در بسیاری از موارد، کل این روند بین ۶ تا ۹ ساعت طول می‌کشد.

۱. آمادگی برای عمل کاشت مو

قبل از اقدام برای کاشت مو، همه‌ی جنبه‌های کار و گزینه‌های پیش‌رو باید بررسی شود. قبل از عمل، پزشک دلیل ریزش مو، الگوی ریزش آن و دیگر شرایط فیزیکی شما را بررسی و براین‌اساس بهترین روش کاشت را برای شما تعیین می‌کند. سپس متخصص کاشت مو، تعداد بهینه گرافت‌ها و خطوط مناسب کاشت را تعیین می‌کند.

اینفوگرافی کاشت مو
اینفوگرافی کاشت مو

۲. استخراج و نگهداری از گرافت‌ها

گرافت‌ها از ناحیه اهداکننده یا همان بانک مو استخراج می‌شود. ابزارهای ویژه‌ای برای استخراج گرافت‌ها استفاده می‌شود. یک جراح ماهر در این مرحله، تمام سعی خود را می‌کند تا کمترین آسیب را به بافت‌ها وارد سازد. سپس این گرافت‌های برداشت‌شده، در محلول ویژه‌ای نگهداری می‌شوند.

۳. کاشت گرافت‌ها

در این مرحله، گرافت‌های برداشته‌شده در ناحیه موردنظر کاشته می‌شود. در این مرحله از ابزارهای ویژه‌ای یا از دستگاه اتوماتیک برای کاشت گرافت‌ها استفاده می‌شود. یکی از ابزارهایی که برای کاشت استفاده می‌شود، قلم کاشت DHI است. با استفاده از این روش، نیازی نیست که کانال‌های کاشت از قبل ایجاد شوند و در نتیجه آسیب کمتری به پوست سر وارد می‌شود.

۴. مراقبت‌های بعد از کاشت مو

بعد از کاشت مو، باید مراقبت‌های خاصی از ناحیه اهداکننده و ناحیه کاشته‌شده انجام شود. رشد مجدد گرافت‌ها تا حد زیادی به مراقبت‌های بعد از کاشت مو بستگی دارد. این مراقبت‌ها شامل شستن این نواحی، محافظت از آن‌ها در برابر عوامل آسیب‌زا و اجتناب از واردآمدن فشار بر روی این نواحی است.

نمی‌دونی برای درمان ریزش مو به کدوم متخصص مراجعه کنی؟

همین الان مشاوره بگیر

انواع روش‌های کاشت مو

اولین مورد کاشت مو در سال ۱۹۳۹ در ژاپن انجام شد و در دهه‌های بعد، پزشکان توانستند تکنیک‌های جدیدتر و کارآمدتری را برای کاشت ابداع کنند. یکی از این تکنیک‌ها، روش پلاگ بود که در دهه ۱۹۸۰ مورداستفاده قرار می‌گرفت. این روش شامل کاشت دسته‌های بزرگی از مو بود که در واقع یک عمل تهاجمی به‌حساب می‌آمد و به کاشت موی عروسکی مشهور بود.

در طول زمان، روش‌ها و ابزارهای مورداستفاده برای کاشت مو، پیشرفته‌تر شدند و جراحان شروع به استفاده از گرافت‌های میکرو و ماکرو کردند تا به طبیعی‌ترین ظاهر برای کاشت مو برسند.

روش‌های کاشت مو به‌صورت کلی به ۲ دسته زیر تقسیم می‌شوند، این روش‌ها، پایه‌ای برای روش‌های دیگر هستند:

  • روش پیوند واحد فولیکولی (FUT)
  • روش استخراج واحد فولیکولی (FUE یا FIT)
روش کاشت موهزینه (میلیون تومان)
کاشت مو به روش میکروگرافتبین ۱۲ تا ۱۵
کاشت مو به روش FUEبین ۱۰ تا ۱۲
کاشت مو به روش SUTبین ۱۱ تا ۱۳
کاشت مو به روش MICRO FITبین ۱۳ تا ۱۵
کاشت مو به روش ترکیبی و سوپرترکیبیبین ۱۰ تا ۱۳
کاشت مو به روش DHIبین ۱۴ تا ۱۸
کاشت مو به روش SFUE و SFUEplusبین ۲۰ تا ۳۰
کاشت مو به روش Sapphire FUEبین ۵۰ تا ۶۰
کاشت مو به روش ARTASبین ۳۰۰ تا ۳۵۰
هزینه کاشت مو به روش‌های مختلف در سال ۱۴۰۱

۱: کاشت مو به روش FUT

این روش از روش‌های قدیمی کاشت مو به شمار می‌آید. جراح در روش FUT که به روش کشتِ نواری هم مشهور است، مراحل زیر را طی می‌کند:

  1. جراح با استفاده از تیغ جراحی، بخشی از پوست سر را برمی‌دارد. این پوست عموماً از پشت سر برداشته می‌شود. اندازه این نوارها تقریباً بین ۱۵ تا ۲۵ سانتی‌متر است.
  2. بعد از برداشت پوست، این ناحیه بخیه زده می‌شود.
  3. جراح این بخش از پوست را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کنند. به این قسمت‌های کوچک، گرافت گفته می‌شود. برخی از این گرافت‌ها می‌توانند تنها دارای یک فولیکول مو باشند.
  4. سپس متخصص کاشت با استفاده از سوزن یا تیغ، در قسمت‌های موردنظر برای کاشت، سوراخ‌های کوچکی در پوست ایجاد می‌کند.
  5. پس از آن، متخصص کاشت، گرافت‌های مو را درون این سوراخ‌ها قرار می‌دهد.
  6. در نهایت، ممکن است ناحیه جراحی شده را با بانداژ بپوشانند.

تعداد گرافت‌هایی که در این روش به دست می‌آید، به عوامل زیر بستگی دارد:

  • نوع موی فرد متقاضی کاشت مو
  • وسعت محل کاشت
  • کیفیت مو از جمله ضخامت مو
  • رنگ مو

هرچند این روش، یک روش قدیمی شمرده می‌شود، اما هنوز هم نتایج بسیار خوبی ارائه می‌دهد. از مزایای این روش این است که معمولاً بیشترین تعداد تار مو را در اختیار جراح قرار می‌دهد. اگر بیمار بخواهد به بیشترین میزان ترمیم مو برسد، عموماً از روش FUT استفاده می‌شود و البته معایبی هم دارد، مثل جای زخمی که از خود به‌جای می‌گذارد و مدت‌زمان بیشتری که برای بهبودی نیاز دارد.

هزینه کاشت به روش FUT

هزینه کاشت مو در ایران به عوامل مختلفی بستگی دارد. فاکتورهای مختلفی در تعیین قیمت این عمل دخیل هستند. علاوه بر این، قانون مشخصی هم برای تعیین قیمت کاشت در ایران وجود ندارد و کلینیک‌ها بر اساس معیارهای خود، قیمت نهایی را تعیین می‌کنند.

این روش نسبت به سایر روش‌ها، هزینه کمتری خواهد داشت. همان‌طور که گفتیم، در این روش فولیکول‌های مو به‌صورت یک‌جا برداشت می‌شوند. این کار باعث می‌شود زمان کمتری برای کاشت نیاز باشد و همین موضوع باعث کمتر شدن هزینه نهایی خواهد شد. این عمل برای هر ۳۰۰۰ گرافت مو، تقریباً بین ۵ تا ۷ میلیون برای شما هزینه خواهد داشت.

کاشت مو به روش fut
کاشت مو به روش fut یکی از روش‌های متداول کاشت مو است.

۲: روش FIT کاشت مو

در روش FUE یا FIT یا استخراج واحد فولیکولی، برداشت و کاشت فولیکول‌های مو به شکل واحدی و دانه‌دانه انجام می‌شود. بر خلاف روش FUT که یک زخم نواری ظریف به جا می‌ماند، در این روش چندین زخم دایره‌ای بسیار کوچک به جا می‌ماند. در جریان عمل FIT، متخصص کاشت مو مراحل زیر را طی می‌کند:

  • ابتدا پشت سر تراشیده می‌شود.
  • سپس متخصص کاشت، فولیکول‌ها را به‌صورت تک‌تک از پوست سر جدا می‌کند.
  • پس از آن، او سوراخ‌های کوچکی را در پوست سر در ناحیه‌ای که قرار است کاشت انجام شود، ایجاد می‌کند و سپس گرافت‌ها را در این سوراخ‌های کوچک می‌کارد.
  • در نهایت، محل جراحی با بانداژ یا گاز پوشانده می‌شود.

نکته:

  • این روش، در حال حاضر بهترین تکنیک برای کاشت مو به شمار می‌آید زیرا حالت تهاجمی کمتری دارد.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص پوست در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

همین حالا بهترین زمانه که برای کاشت مو اقدام کنی!

مزایای روش FIT

  • این روش کمتر تهاجمی است و در آن از جای زخم خبری نیست. به همین دلیل، زخم‌ها سریع‌تر خوب می‌شوند و درد و ناراحتی کمتری برای بیمار دارد.
  • در روش FIT، می‌توان موهای نازک‌تر را برداشت. به این دلیل کاشت مو در نهایت حالت طبیعی‌تری خواهد داشت.
  • علاوه بر این موارد، محدودیتی برای ورزش و فعالیت‌های بدنی بعد از کاشت مو وجود ندارد.

معایب روش FIT

البته این روش علاوه بر مزایایی که دارد، معایبی هم دارد که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم:

  • چون فولیکول‌ها تک‌تک استخراج می‌شوند، زمان بیشتری لازم است.
  • این عمل هزینه بیشتری برای بیمار دارد.
  • در این عمل درصد فولیکول‌های سالم استخراج‌شده نسبت به روش FUT، کمتر است.
  • اگر می‌خواهید منطقه وسیعی از مو را بکارید، این روش نسبت به روش FUT، بازدهی کمتری خواهد داشت.
  • کیفیت فولیکول‌های برداشت‌شده در این روش ممکن است از روش FUT کمتر باشد، ازاین‌رو، احتمال ریزش مو بعد از کاشت در این روش بیشتر است.

قیمت کاشت به روش FIT

این روش نسبت به روش FUT زمان‌برتر است و در نتیجه هزینه بالاتری برای انجام آن لازم است. برای مثال برای کاشت بیشتر از ۲۵۰۰ گرافت مو، عمل در طی دو روز انجام می‌شود و به‌تبع، این امر در افزایش قیمت مؤثر خواهد بود. تقریباً می‌توان گفت قیمت کاشت ۳۰۰۰ گرافت مو به روش FIT، چیزی حدود ۷ میلیون تومان خواهد بود.

کاشت مو به روش fit
در روش FUE یا FIT یا استخراج واحد فولیکولی، برداشت و کاشت فولیکول‌های مو به شکل واحدی و دانه‌دانه انجام می‌شود.

روش‌های جدیدتر کاشت مو

همان‌طور که گفتیم روش‌های FUT و FIT تکنیک‌های پایه‌ای برای برداشت گرافت‌ها هستند. در این میان روش‌های جدیدتری هم وجود دارد که بر پایه و اساس دو روش ذکرشده انجام می‌شوند.

۳: روش BHT کاشت مو

روش BHT یا Body Hair Transplant روشی است که در آن از موهای بدن برای کاشت موی سر استفاده می‌شود. در واقع در این روش بانک موی شما، موهای سر نخواهد بود و به‌جای آن از موهای بدن مثل موهای سینه یا موهای ریش برای انتقال استفاده می‌شود. در این روش از تکنیک FIT برای برداشت موها استفاده می‌شود.

این روش برای کسانی مناسب است که از کچلی زیاد رنج می‌برند یا کسانی که ذخیره موی بسیار کمی در پشت سر خود دارند یا موهای پشت سرشان خیلی نازک است. ازاین‌رو، این روش یکی از آخرین امیدهای افراد با کچلی‌های شدید برای رفع طاسی است.

هزینه کاشت به روش BHT

هزینه کاشت مو به روش BHT همانند روش‌های دیگر به عوامل زیادی بستگی دارد. برای مثال به این ربط دارد که چه تعداد گرافت برای کاشت لازم است. در صورت انتخاب این روش، انتظار هزینه‌ای بین ۵ تا ۷ میلیون تومان برای هر ۳۰۰۰ گرافت مو را داشته باشید. البته بهتر است برای تعیین دقیق هزینه‌ها به کلینیک‌های معتبر کاشت مو مراجعه کنید.

۴: روش SUT کاشت مو

روش SUT روش جدیدتری نسبت به روش‌های FIT و FUT به شمار می‌آید و در حال حاضر بهترین روش برای کاشت مو محسوب می‌شود. در این شیوه، تمام مراحل کاشت، از برداشت فولیکول‌ها تا کاشت آن‌ها توسط دستگاه‌های اتوماتیک و پیشرفته و با نظارت متخصص کاشت انجام می‌شود. این روش کمترین عوارض را در بین انواع روش‌های کاشت دارد و در عوض نتایج خوب و پایداری را هم عرضه می‌کند.

یکی از بهترین مزیت‌های این روش این است که نسبت به روش‌های دیگر محدودیت کمتری در تعداد تارهای موی کاشته‌شده دارد. با استفاده از این روش، تا ۱۴۰۰۰ تار مو هم می‌توان کاشت. این روش نیازی به جراحی ندارد، درد و خونریزی ندارد، و دوره نقاهت کوتاه‌تری دارد.

در این روش، گرافت‌ها با استفاده از لنزهای پانچ برداشته می‌شوند. گرافت‌ها بعد از برداشت فریز می‌شوند. فریز کردن گرافت‌ها، درصد ازبین‌رفتن فولیکول‌های مو را به حداقل می‌رساند.

از مزایای روش SUT، خط رشد موی طبیعی و تراکم بالای موی کاشته‌شده است. این روش یک روش غیرتهاجمی است و هیچ جای زخمی چه در ناحیه برداشت گرافت‌ها و چه در ناحیه کاشت، از خود به‌جای نمی‌گذارد.

البته نتیجه کاشت مو در روش SUT، به مهارت متخصص کاشت مو در استفاده از دستگاه‌ها هم بستگی دارد. گاهی به دلیل نداشتن مهارت کافی در کار با دستگاه‌ها ممکن است گرافت‌ها آسیب ببینند.

روش های کاشت مو
روش‌های کاشت مو متنوع هستند.

قیمت کاشت به روش SUT

هزینه کاشت مو به روش SUT به وسعت ریزش موی فرد بستگی دارد. به طور متوسط می‌توان گفت که کاشت مو به روش SUT، برای ۳۰۰۰ گرافت، تقریباً ۶ تا ۸ میلیون هزینه دارد. قیمت این روش کمی بالاتر از روش‌های FUT و FIT است. البته با درنظرگرفتن سرعت کار، و نداشتن عوارض جانبی و درد و خونریزی و نتیجه فوق‌العاده، قیمت بالاتر این روش چندان بی‌دلیل به نظر نمی‌رسد.

۵: روش MICRO FIT برای کاشت مو

همان‌طور که مشخص است در روش میکروفیت از تکنیک FIT برای برداشت گرافت‌ها استفاده می‌شود. این روش یکی از جدیدترین و پیشرفته‌ترین روش‌های کاشت مو است. در واقع این روش ترکیبی از تکنیک‌های FIT و SUT است. با استفاده از این روش، یقیناً نتیجه بهتری از کاشت مو خواهید گرفت.

در این روش از ابزارهای بسیار دقیقی برای برداشت گرافت‌ها استفاده می‌شود. در روش میکروفیت، از ایمپلنترهای بسیار ظریف و مینیاتوری با سرِ چرخان استفاده می‌شود و این ایمپلنترها سوراخ‌هایی با قطر کمتر از ۱ میلی‌متر در پوست ایجاد کرده و با مکش، فولیکول مو را استخراج می‌کنند. ازاین‌رو کمترین آسیب به فولیکول‌های مو وارد می‌شود.

انجام این عمل نیاز به بانک موی قوی دارد و کسانی که بانک موی ضعیفی دارند یا اینکه زخم‌های کلوئیدی دارند، گزینه‌های مناسبی برای این عمل نیستند. این عمل می‌تواند در یک روز انجام شود و یکی از مزایای ویژه‌ی این روش این است که در آن نیازی به تراشیدن سر نیست.

هزینه کاشت به روش میکروفیت

روش میکروفیت جدیدترین روش کاشت مو در جهان است. هزینه کاشت مو به روش میکروفیت از روش‌های دیگر کمی بالاتر است. هزینه تقریبی کاشت مو به روش Microfit برای حدود ۳۰۰۰ گرافت، بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان است.

روش میکروفیت
جدیدترین روش کاشت Micro FIT بدون جراحی

۶: کاشت مو به روش سلول‌های بنیادی یا FCI

یکی از روش‌های جدید کاشت مو، روش FCI یا FOLLICULAR CELL IMPLANTATION است. به این روش، روش کاشت موی بدون بانک مو هم گفته می‌شود. این روش با دیگر روش‌های کاشت مو یک تفاوت اساسی دارد. در روش‌های دیگر کاشت مو، گرافت‌های مو از محل اهداکننده برداشته شده و در محل موردنظر کاشته می‌شوند. اما در روش کاشت با سلول‌های بنیادی، بعد از برداشت فولیکول‌های مو، آن‌ها را به آزمایشگاه منتقل می‌کنند، سپس این فولیکول‌های مو مدتی در محیط کشت رشد می‌کند، تقویت می‌شوند و ویژگی‌های آن بهبود پیدا می‌کند.

این روش برای کسانی که بانک موی قوی ندارند هم می‌تواند مفید باشد. البته لازم به ذکر است که این روش هنوز وارد مرحله تست انسانی نشده است و فعلاً در مرحله تئوری و بررسی‌های آزمایشگاهی است؛ بنابراین در مورد روش دقیق انجام آن، نتیجه و هزینه‌های آن چیزی نمی‌توان گفت.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص پوست در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

۷: کاشت مو به روش SAFER

روش S.A.F.A.R یا نئوگرافت نتیجه تحقیقات و پژوهش‌های طولانی در مورد بهبود روش‌های کاشت مو است. این روش یک روش تضمینی با بازدهی و دقت بالا و دوره نقاهت کوتاه و بدون زخم است.

از تأثیرات مثبت این روش می‌توان به پرپشت کردن موها، رشد مجدد موها، احیای خط رشد موها و پرپشت کردن ریش اشاره کرد. این عمل حدود ۶ تا ۱۰ ساعت طول می‌کشد، و در ۱ یا دو جلسه انجام می‌شود و ۵ الی ۷ روز بعد از کاشت مو با روش سیفر، می‌توانید فعالیت‌های روزمره خود را شروع کنید.

در روش سیفر، تمام مراحل کاشت مو با دستگاه‌های کاملاً اتوماتیک و بدون دخالت دست انجام می‌شود. برداشت گرافت‌ها با استفاده از مکش از پوست انجام می‌شود و کمترین آسیب به فولیکول مو وارد می‌گردد.

هزینه کاشت به روش سیفر

هزینه کاشت مو به روش سیفر را نمی‌توان به‌صورت دقیق تخمین زد. عوامل زیادی در تعیین هزینه کاشت موی سیفر نقش دارند. هزینه کاشت موی سیفر در اغلب موارد، از روش‌های قدیمی‌تر ارزان‌تر خواهد بود.

۸: کاشت مو به روش HRT

روش HRT در واقع یکی از روش‌های ترمیم مو است و بنابراین کاشت مو به شمار نمی‌رود. در این روش از فولیکول‌های موی خود شما استفاده نمی‌شود و گرافت‌های مو کاملاً ساختگی و مصنوعی هستند یا اینکه از موهای طبیعی دیگران برای ترمیم موی شما استفاده می‌شود. البته در ساخت فولیکول‌ها، به جنس و ساختار موها دقت زیادی می‌شود، تا طبیعی‌ترین نتیجه به دست آید. این روش برای کسانی مناسب است که موهای خود را به‌صورت کامل از دست داده‌اند. یا کسانی که به‌خاطر بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، نمی‌توانند از روش‌های کاشت موی طبیعی استفاده کنند.

هزینه ترمیم مو به روش HRT

ترمیم مو به روش HRT روشی تقریباً پرهزینه، برای یک روش مصنوعی است. این ترمیم تقریباً ۳ الی ۴ میلیون برآورد می‌شود. این روش، بعد از مدتی به شارژ مجدد و هزینه اضافه نیاز دارد.

یکی از روش‌های جدید کاشت مو، کاشت مو به روش سلول‌های بنیادی یا روش FCI است که روش کاشت موی بدون بانک مو هم گفته می‌شود.

بهترین روش کاشت مو چیست؟

از جمله بهترین و جدیدترین روش‌های کاشت مو که در حال حاضر در دنیا استفاده می‌شوند، روش SUT و MicroFIT است. این دو روش، نتایج بسیار خوبی را نشان داده‌اند. این روش‌ها زخم و اِسکار ندارند و کمترین درد و ناراحتی را برای بیمار خواهند داشت.

بااین‌حال، به این نکته دقت کنید که بهترین روش کاشت مو برای شما، روشی است که با شرایط شما بیشترین سازگاری را داشته باشد. قبل از اقدام برای کاشت مو در مورد روش‌های موجود به‌صورت کامل تحقیق کنید. برای مثال، روش SUT و میکروفیت باوجوداینکه بهترین و جدیدترین روش‌های کاشت مو به شمار می‌روند، اما برای کسانی که بانک موی ضعیف یا طاسی گسترده‌ای دارند، گزینه‌های خوبی نیستند.

چگونه بهترین کلینیک کاشت مو را انتخاب کنیم؟

در حال حاضر رقابت شدیدی بین کلینیک‌های کاشت مو وجود دارد. در انتخاب کلینیک کاشت مو باید به چند نکته دقت کنید:

  • حتماً دقت کنید که کلینیک کاشت مویی که انتخاب می‌کنید، مجوز داشته و از جراحان و کادر مجربی بهره گرفته باشد.
  • به تجهیزات و تکنولوژی‌هایی که در کلینیک کاشت مو استفاده می‌شود، دقت کنید. روش‌های مدرن کاشت مو، وابستگی زیادی به ابزارها و تجهیزات دارند. مطمئن شوید که کلینیک انتخابی شما از آخرین فناوری‌ها استفاده می‌کند.
  • جراح مجرب: شاید یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن دقت کنید، متخصص کاشت مو شماست. به یاد داشته باشید، جدیدترین و به‌روزترین روش‌ها و بهترین تجهیزات، تنها در دست یک متخصص موفق و زبده، بهترین نتیجه را در پی خواهد داشت.
  • قبل از انتخاب نهایی کلینیک کاشت مو، از نمونه‌های قبلی انجام‌شده توسط کلینیک و جراح موردنظر بازدید کنید.
  • ارائه مشاوره و پشتیبانی قوی، از مواردی است که یک کلینیک کاشت موی خوب را از یک کلینیک ضعیف جدا می‌کند.

برای یافتن بهترین کلینیک کاشت مو، از متخصصین پوست، مو و زیبایی دکترتو کمک بگیرید.

قبل از عمل کاشت مو چه آزمایش‌هایی لازم است؟

قبل از انجام عمل کاشت، مثل هر عمل جراحی دیگری باید یک سری تست‌ها و آزمایش‌ها انجام شود. این آزمایش‌ها عبارت‌اند از:

این تست‌ها یک هفته تا ده روز قبل از کاشت مو باید انجام شوند، و اگر یک ماه از زمان انجام تست‌ها گذشته باشد، باید تکرار شود.

نتیجه کاشت مو
نتیجه کاشت مو را در تصویر مشاهده می‌کنید.

مراحل رشد مو بعد از کاشت مو چگونه است؟

روز صفر:

روزی که کاشت مو انجام می‌شود، روز صفر در چرخه رشد موی شما بعد از کاشت خواهد بود.

روزهای ۱ تا ۵:

دوهفته اول بعد از کاشت، مهم‌ترین هفته‌ها هستند. در طول ۵ روز اول، بیماران ممکن است در ناحیه پیشانی و پشت سر، ورم داشته باشند. پوست عموماً قرمز است، این قرمزی در طول هفته اول یا دوم از بین خواهد رفت.

روز ۶ تا ۱۰:

در این بازه زمانی عموماً قرمزی و ورم از بین رفته است. در این بازه شما شاهد پوسته‌های زخم یا دلمه خواهید بود. این پوسته‌ها عموماً با شست‌وشو و مالش خیلی ملایم، کنده می‌شوند. تا روز دهم، این پوسته باید از بین رفته باشند.

هفته دوم تا سوم:

در این مرحله، موی کاشته‌شده شروع به ریزش می‌کند و در پایان هفته سوم یا چهارم، تقریباً تمام موی کاشته‌شده خواهد ریخت. نگران نباشید. این اتفاق جزئی از روند طبیعی کاشت مو است. البته ریشه گرافت‌ها در جای خودشان هستند و کمی بعد شروع به رشد می‌کنند. در این مرحله شاید فکر کنید که کاشت موی شما جواب نداده است، اما این ریزش، بخشی از روند طبیعی کاشت مو است.

انتهای ماه اول- ماه دوم:

در این بازه زمانی، فولیکول‌های مو در مرحله استراحت هستند. طول دوره استراحت می‌تواند برای افراد مختلف، متفاوت باشد. در این مرحله، ظاهر فرد دقیقاً مثل قبل از کاشت است.

ماه دوم تا چهارم:

در این مرحله، موهای جدید باید شروع به رشد کنند. برای برخیاز بیماران، این رشد موها در ابتدای این دوره اتفاق می‌افتد و برای برخی دیگر، این رشد کمی تأخیر خواهد داشت. موهای کاشته‌شده در این دوره ممکن است هنوز کمی نازک باشند. موهای ناحیه اهداکننده هم مجدد رشد خواهد کرد.

ماه ششم:

موهای کاشته‌شده وارد مرحله آناژن می‌شوند و بالاخره شروع به رشد می‌کنند و موها کم‌کم ضخیم‌تر و محکم‌تر می‌شوند. عموماً در این مرحله، لازم است که مجدد توسط پزشکتان معاینه شوید.

ماه‌ها ششم تا نهم:

بعد از ماه ششم تا ماه نهم بعد از کاشت، فرد متقاضی شاهد رشد قابل‌توجه موها و پرپشت شدن آن‌هاست. در ابتدای این دوره، موها هنوز کمی نازک هستند. موهای کاشته‌شده تقریباً ۷ تا ۸ سانتی‌متر رشد کرده‌اند و می‌توان آن‌ها را اصلاح کرد. در انتهای این دوره، شاهد تغییر در بافت موها هستیم و موها شروع به ضخیم شدن می‌کنند. منطقه اهداکننده، کاملاً بهبود خواهد یافت.

ماه دوازدهم:

در انتهای یک سال، تقریباً ۸۰% از موهای کاشته‌شده رشد می‌کنند. در این نقطه، حجم موها دیگر رشد قابل‌توجهی نخواهد داشت و بهتر است روی مراقبت از موها تمرکز کنید.

بعد از یک سال:

بسیاری از متقاضیان بعد از یک سال، ظاهر طبیعی موهای خود را به دست آورده‌اند. اما برای برخی بیماران، رشد کامل موهای کاشته‌شده و پرپشت شدن آن‌ها ممکن است کمی بیشتر طول بکشد.

مراحل رشد بعد از کاشت
مراحل رشد بعد از کاشت مو را مشاهده می‌کنید.

بهترین زمان برای کاشت مو چه زمانی است؟

به‌طورکلی، عمل‌های جراحی زیبایی برای هر فرد بالای ۱۸ سال با اختیار و اراده فرد می‌تواند انجام شود. اما در مورد کاشت مو، توصیه ما این است که حداقل تا سن ۲۵ سال صبر کنید. ازآنجایی‌که الگوی ریزش مو در مردان جوان هنوز کامل مشخص نشده است، این افراد نامزدهای خوبی برای کاشت مو نیستند.

گاهی کاشت در سن پایین انجام می‌شود، و چند سال بعد موها مجدد شروع به ریزش می‌کنند. در این صورت نتیجه مشخص است، و یقیناً ظاهر خوبی را ایجاد نمی‌کند. ازاین‌رو، عجله نکنید، عمل کاشت مو فرار نمی‌کند. اجازه بدهید الگوی ریزش موی شما کاملاً مشخص شود، سپس برای کاشت اقدام کنید. دراین‌بین شما می‌توانید از راه‌های درمانی دیگر برای تقویت موها و جلوگیری از ریزش مو استفاده کنید.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص پوست در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

مشکلات و عوارض جانبی کاشت مو چیست؟

رایج‌ترین عوارض جانبی کاشت مو، زخم است. البته مقدار این زخم که در نتیجه برداشت گرافت‌ها و کاشت آن‌ها ایجاد می‌شود، در روش‌های مختلف فرق دارد. دیگر عوارض جانبی رایج عبارت‌اند از:

  • عفونت
  • دلمه بستن یا چرک در اطراف منطقه جراحی
  • درد در پوست سر، خارش و ورم
  • التهاب فولیکول‌های مو
  • خونریزی
  • بی‌حس شدن در اطراف ناحیه جراحی
  • قسمت‌هایی از مو که با موهای اطراف مطابقت ندارند و به طور قابل‌توجهی نازک‌تر هستند.
  • ادامه ریزش مو

آیا کاشت مو برای زنان هم ممکن است؟

کاشت مو عملی مختص یک جنسیت خاص نیست. هم مردان و هم زنان می‌توانند کاشت مو را انجام بدهند. ریزش مو در زنان هم پدیده شایعی است. اما ریزش شدید مو و طاسی در زنان کمتر دیده می‌شود. کلیت عمل کاشت مو، روش‌ها و هزینه کاشت مو برای زنان، تفاوتی با مردان ندارد.

مراقبت‌های بعد از کاشت مو چیست؟

کاشت مو هم مانند هر عمل جراحی زیبایی، نیازمند مراقبت‌های خاص بعد از عمل است. دوهفته اول بعد از کاشت، مراقبت‌ها بیشتر از هر زمان دیگری ضروری است. در این بازه زمانی، باید در شستشوی موها، ضدعفونی‌کردن جای زخم‌ها، داروها، تغذیه و فعالیت‌های بدنی خود دقت زیادی داشته باشید و تمام گفته‌ها و توصیه‌های پزشک را دقیقاً رعایت کنید.

برای گرفتن بهترین نتیجه، تا حدود یک سال بعد از کاشت، باید خیلی مراقب موهای خود باشید. این مراقبت‌ها شامل یک سبک زندگی سالم، تغذیه مناسب، استفاده از محصولات مراقبت از موی معتبر و غیره است.

  • بعد از عمل، داروهای خود را به‌صورت دقیق مصرف کنید.
  • تا دو روز بعد از کاشت، به نحوه خوابیدن خود خیلی دقت کنید. بهتر است دو بالش زیر سر خود قرار دهید به صورتی که زاویه سر ۳۰ درجه باشد. ترجیحاً طاق‌باز یا اگر نمی‌توانید، روی پهلوی چپ یا راست بخوابید.
  • برای بازکردن پانسمان خود، به کلینیک مراجعه کنید و اگر نمی‌توانید به کلینیک مراجعه کنید، طبق دستورالعمل داده‌شده عمل کنید.
  • در روزهای بعد از عمل، از غذاها و نوشیدنی‌های دارای ویتامین سی استفاده کنید. کلینیک کاشت مو، دستورالعمل لازم در مورد تغذیه را در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • در یکی دوهفته بعد از کاشت، از فعالیت و ورزش و هر کاری که باعث خم شدن سر شما می‌شود، خودداری کنید.
  • در هفته‌های اول بعد از عمل، از مصرف دخانیات و نوشیدنی‌های الکی پرهیز کنید.
  • بعد از کاشت مو، از شامپوها و محصولات مراقبت پوستی که پزشک به شما توصیه کرده است، استفاده کنید. اگر عادت به استفاده از ژل حالت دهنده مو دارید، حداقل دو هفته بعد از کاشت مو صبر کنید.
کاشت مو در زنان
کاشت مو در زنانی که ریزش مو داشته‌اند هم انجام می‌شود.

هزینه کاشت مو چقدر است؟

هزینه کاشت مو در ایران در حقیقت قانون و تعرفه مشخصی ندارد و کلینیک‌ها، عموماً بر اساس معیارهای خودشان آن را قیمت‌گذاری می‌کنند. اما دراین‌بین، عواملی وجود دارد که بر قیمت نهایی این عمل تأثیر می‌گذارد، از جمله:

  • تعداد گرافت‌های کاشته شده:
    • اینکه وسعت طاسی فرد چقدر باشد و چه تعداد تار مو باید کاشته شود، در تعیین قیمت نهایی کاشت مو تأثیر زیادی دارد.
  • منطقه جغرافیایی:
    • در دسترس بودن جراحان و رقابت بین آن‌ها در شهر شما هم در قیمت نهایی تأثیرگذار است. برای مثال هزینه کاشت مو در تهران، با هزینه کاشت مو در شیراز یا اصفهان متفاوت خواهد بود.
  • تجربه متخصص:
    • یقیناً قیمت این عمل در کلینیک‌های کاشت موی متفاوت با تجربه و مهارت‌های مختلف، تفاوت خواهد داشت.
  • نوع روش کاشت موی انتخاب شده:
    • مهم است که بهترین و مناسب‌ترین روش را برای کاشت مو انتخاب کنید. طبیعتاً روش‌های مختلف کاشت مو، قیمت‌های متفاوتی دارند. برای مثال استفاده از روش FUT ارزان‌تر از روش FIT خواهد بود. یا برای مثال، کاشت مو به روش SUT هزینه بیشتری برای شما خواهد داشت.

نکته:

به‌طورکلی هزینه کاشت از حدود ۵ میلیون تومان تا ۱۰ میلیون تومان متغیر است. البته سقف قیمت کاشت مو می‌تواند از این هم بالاتر باشد. برای دریافت مشاوره در مورد روش‌ها و هزینه‌های کاشت مو، می‌توانید از سرویس‌های مشاوره دکترتو استفاده کنید.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص پوست در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

هزینه کاشت هر تار مو چقدر است؟

همان‌طور که گفتیم هزینه کاشت مو در ایران نرخ مشخصی ندارد و به عوامل زیادی بستگی دارد. اما می‌توان یک عدد تقریبی برای قیمت کاشت هر گرافت مو برآورد کرد. هزینه کاشت هر گرافت مو در سال ۱۴۰۰، حدود ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان است.

البته به این نکته دقت کنید که تخمین قیمت نهایی این عمل بر اساس تعداد تار موهای لازم، خیلی دقیق نخواهد بود. تعداد گرافت‌ها، نوع روش، کلینیک کاشت مو، متخصص و همه‌ی این‌ها در تعیین نرخ نهایی مؤثر خواهند بود.

هزینه کاشت مو در ایران

ایران به‌خاطر پیشرفت‌های پزشکی و داشتن پزشکان و جراحان مجرب، یکی از مقاصد محبوب توریسم پزشکی در منطقه است. البته پایین بودن هزینه‌های درمان در ایران هم در این امر بی‌تأثیر نیست. هرساله تعداد زیادی توریست، از کشورهای منطقه مانند عراق، ترکیه، کویت، امارات و غیره برای کاشت مو به ایران سفر می‌کنند.

برای مثال هزینه کاشت مو در آمریکا بین ۴۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ دلار است. این هزینه در آلمان، حدود ۵۰۰۰ دلار، در انگلیس، حدود ۶۱۰۰ دلار، در ترکیه حدود ۲۳۰۰ دلار و در ایران بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار است. باتوجه‌به کیفیت کار جراحان ایرانی در کنار هزینه پایین و اختلاف قیمت ارز در ایران، کاشت مو در ایران یک گزینه عالی برای توریست‌های پزشکی خواهد بود.

کلینیک‌های کاشت موی مختلف، بر اساس نوع روش کاشت، و خدمات ارائه‌شده مثل هزینه اقامت، هزینه پرواز و غیره پکیج‌های مختلفی را ارائه می‌دهند. در بین کشورهای همسایه، کشورهای عربی بیشترین تعداد توریست را برای کاشت مو در ایران دارند. از مقاصد اصلی این توریست‌ها برای کاشت مو در ایران، شهرهای شیراز، تهران، اصفهان، مشهد و اهواز است.

راهنمای مراجعه به متخصص پوست، مو و زیبایی

در این مقاله با انواع روش‌ها، خطرها، عوارض و قیمت‌های کاشت مو آشنا شدید و توصیه‌های لازم درباره این عمل زیبایی را نیز شنیدید. متوجه شدید که کاشت مو، عملی نسبتاً غیرقابل برگشت است و به عبارتی جایی برای پشیمانی وجود نخواهد داشت. در نتیجه قبل از هر اقدامی بهتر است به متخصصان پوست، مو و زیبایی مراجعه کنید. عمل کاشت مو باید حتماً زیر نظر پزشک متخصص باشد. برای دریافت مشاوره و پرسیدن سوالات خود در مورد انواع روش‌های کاشت مو و تصمیم‌گیری برای انجام آن از هر شهری می‌توانید با استفاده از مشاوره تلفنی با متخصصان پوست در ارتباط باشید.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
من؛ صدیقه سعادت، کارشناسی ارشد زیست شناسی سلولی مولکولی با سابقه کار در آزمایشگاه تشخیص طبی و بیش از ۵ سال تجربه‌ی تولید محتوای تخصصی پزشکی و حوزه سلامت. سعی می‌کنم مجموعه‌ای از مهارت‌ها و دانشم را برای تولید محتوایی با کیفیت و معتبر برای شما به کار بگیرم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن