تورم غدد لنفاوی و هر آنچه باید در مورد آن بدانید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تورم غدد لنفاوی، درد جزئی در گردن است و معمولا هم علت اصلی آن عفونت کوچک یا نوعی بیماری است. معمولا تورم غدد لنفاوی خود به خود و به محض برطرف شدن بیماری، از بین می‌رود. تورم غدد لنفاوی حالت خطرناکی نیست و نشانه مبارزه بدن با عفونت ویروسی و باکتریایی است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
تورم غدد لنفاوی چیست؟

تورم غدد لنفاوی معمولا در اثر عفونت ویروسی یا باکتریایی ایجاد می‌شود و معمولا سرطانی نیستند. غدد لنفاوی نقش مهمی در توانایی بدن در مبارزه با عفونت دارند. این توده‌های برجسته کوچک نرم، حساس و اغلب دردناک هستند. شایع‌ترین علت تورم غدد لنفاوی، عفونت مجاری تنفسی فوقانی است، اما دلایل متعدد دیگری هم دارد. اگر غدد لنفاوی بدون هیچ دلیلی بزرگ شوند، حتما باید به پزشک متخصص غدد یا داخلی مراجعه کنید. اگر به دنبال یافتن پزشکان باتجربه در این تخصص هستید بهتر است از سامانه نوبت دهی دکترتو برای دریافت ویزیت حضوری و یا مشاوره آنلاین با پزشکان کمک بگیرید.  

تورم غدد لنفاوی چیست؟

زمانی که احساس خوبی ندارید، مثل زمانی که در حال ابتلا به بیماری هستید، ممکن است متوجه ورم‌ کنار گردنتان شوید. این گلوله‌ها احتمالا نرم و حساس به لمس هستند و ممکن است کمی درد داشته باشند. این برآمدگی‌ها در گردن همان غدد لنفاوی متورم هستند که در اصطلاح پزشکی به آن آدنوپاتی یا لنفادنواپاتی می‌گویند. تورم غدد لنفاوی عارضه شایعی است که در اثر واکنش‌ طبیعی بدن به بیماری یا عفونت ایجاد می‌شود. غدد لنفاوی متورم به این معناست که سیستم ایمنی بدن در حال تلاش برای پاکسازی عفونت و یا ویروس‌ها و باکتری‌های مهاجم است.

غدد لنفاوی متورم مانند فیلتر به بدن کمک می‌کنند با میکروب‌ها، سلول‌ها یا مواد خارجی دیگری که از طریق مایع لنفاوی عبور می‌کنند، مقابله نمایند. مایع لنفاوی مایعی شفاف یا اندکی زردرنگ است که از سلول‌های خون سفید، پروتئین‌ها و چربی‌ها تشکیل شده است. تورم غدد لنفاوی در اطراف گردن، زیر بغل، فک و ناحیه کشاله ران ایجاد می‌شود.

تورم غدد لنفاوی چه علائمی دارد؟
این برآمدگی‌ها در گردن همان غدد لنفاوی متورم هستند که در اصطلاح پزشکی به آن آدنوپاتی یا لنفادنوپاتی می‌گویند.

علائم تورم غدد لنفاوی

تورم غدد لنفاوی می‌تواند نشانه‌ عفونت یا بیماری باشد. پزشک با بررسی نشانه‌ها ممکن است علت آن را تشخیص دهد. شایع‌ترین علائم تورم غدد لنفاوی عبارتند از:

  • بزرگ و متورم شدن غدد لنفاوی در نواحی مانند گردن، زیر بغل یا کشاله ران
  • حساس و دردناک شدن غدد لنفاوی
  • قرمزی و داغ شدن پوست اطراف غدد
  • تب و عرق شبانه
  • احساس عمومی خستگی و ضعف
  • کاهش اشتها

تورم غدد لنفاوی چند روز طول میکشد؟

اگر تورم غدد لنفاوی بیش از دو هفته طول بکشد، باید نگران باشید. غدد لنفاوی متورم ناشی از عفونت معمولا در عرض دو یا سه هفته (یعنی تا زمانی که عفونت به طور طبیعی برطرف شود) بهبود می‌یابند. اگر غدد لنفاوی در این مدت بهبود نیافتند یا با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها بهتر نشدند، حتما به پزشک مراجعه کنید.

متن انگلیسی:
Swollen glands caused by an infection will usually get better by themselves within 1 to 2 weeks
ترجمه متن:
غدد متورم ناشی از عفونت معمولا خود به خود طی یک تا دو هفته بهبود می‌یابند. 

nhs

علت تورم غدد لنفاوی

تورم غدد لنفاوی به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود؛ از عفونت‌های مختلف گرفته تا بیماری‌های خودایمنی و آلرژی‌ها ممکن است این وضعیت را ایجاد کنند. برخی از شایع‌ترین دلایل تورم غدد لنفاوی عبارتند از:

  • عفونت‌های ویروسی مثل آنفلوانزا و سرماخوردگی: یکی از علائم سرماخوردگی می‌تواند تورم این غدد باشد.
  • عفونت‌های باکتریایی مثل گلو درد استرپتوککی
  • عفونت قارچی
  • بیماری‌های خودایمنی مثل بیماری لوپوس و آرتریت روماتوئید
  • بیماری‌های التهابی مزمن مثل بیماری کرون
  • لنفوم و سایر انواع سرطان که می‌توانند غدد لنفاوی را تحت تاثیر قرار دهند.
  • واکسن‌ها به ویژه چند روز پس از تزریق
  • آلرژی‌ها و عفونت‌های دندانی
محل تورم غدد لنفاویعلل احتمالیعلائم همراه
گردنعفونت‌های گلو، سینوس‌ها، دندان‌ها، مونونوکلئوز، عفونت‌های ویروسی، برخی سرطان‌ها (مانند لنفوم هوچکین)گلودرد، تب، تورم غدد تیروئید، تعریق شبانه، کاهش وزن ناخواسته
زیر بغلعفونت‌های پوستی، عفونت‌های پستان، لنفوم، متاستاز سرطان‌های دیگرقرمزی و تورم پوست، درد در ناحیه زیر بغل، تب، لرز
کشاله رانعفونت‌های دستگاه ادراری، عفونت‌های پوستی در ناحیه پا، عفونت‌های مقعدی، لنفوم، متاستاز سرطان‌های دیگردرد در ناحیه کشاله ران، تورم بیضه‌ها یا لابیا، تب، کاهش وزن ناخواسته
سایر نقاط بدنعفونت‌های موضعی، لنفوم، متاستاز سرطان‌های دیگردرد، قرمزی، تورم در ناحیه مربوطه، تب، کاهش وزن ناخواسته
مقایسه انواع تورم غدد لنفاوی

تورم غدد لنفاوی پشت گوش

تورم غدد لنفاوی پشت گوش معمولا به دلیل عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی ایجاد می‌شود. این تورم می‌تواند ناشی از عفونت‌های دستگاه تنفسی، عفونت‌ گوش یا حتی عفونت‌ دندانی باشد. در برخی موارد، ممکن است نشانه‌ای از بیماری‌های جدی‌تری مانند لنفوم باشد.

تورم غدد لنفاوی زیر بغل چه علائمی دارد؟
اگر تورم بیش از دو هفته ادامه داشت به پزشک مراجعه کنید.

تورم غدد لنفاوی زیر بغل

تورم غدد لنفاوی زیر بغل نشانه عفونت یا التهاب ناشی از عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی، عفونت‌های ترمیمی مانند زخم یا عفونت‌های قارچی است. همچنین، در مواردی ممکن است نشانه‌ای از بیماری‌های خودایمنی یا حتی سرطان باشد. اگر تورم بیش از دو هفته ادامه داشت یا با علائم دیگری مانند تب و درد همراه بود، حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

تورم غدد لنفاوی گلو

عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی می‌توانند علت تورم غدد لنفاوی در ناحیه گلو باشند. بیماری‌هایی مانند گلو درد، عفونت‌های تنفسی یا حتی آنفلوآنزا یا عفونت‌های دندانی و مشکلات دهانی باعث تورم غدد لنفاوی در ناحیه گلو می‌گردند.

تورم غدد لنفاوی پس سری

تورم غدد لنفاوی پس‌سری نشانه‌ای از عفونت‌های مختلف از جمله عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفلوآنزا است. همچنین، عفونت‌های باکتریایی، زونا یا حتی عفونت‌های پوستی می‌توانند موجب این تورم شوند. در برخی موارد، ممکن است با بیماری‌های خودایمنی یا حتی لنفوم نیز مرتبط باشد.

تورم غدد لنفاوی گردن

عفونت‌ دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی یا گلودرد، عفونت دندان یا عفونت‌های پوستی باعث تورم غدد لنفاوی گردن می‌شوند که در مواردی ممکن است به خاطر بیماری‌های جدی‌تری مانند سرطان لنفوم یا بیماری‌های خودایمنی ایجاد شوند.

عفونت دندان و تورم غدد لنفاوی

یکی از عفونت‌های شایع که می‌تواند منجر به تورم غدد لنفاوی شود، عفونت ریشه دندان مانند آبسه است. اگر آبسه‌ای در دندان یا لثه ایجاد شود، ممکن است با مشکلات جدی سلامتی مواجه شوید. غدد لنفاوی برای کمک و مبارزه با عفونت دندان متورم می‌شوند، اما معمولا به درمان دندانی نیاز است.

آلرژی و تورم غدد لنفاوی

غدد لنفاوی می‌توانند به دلیل واکنش آلرژیک متورم شوند. پاسخ آلرژیک سیستم لنفاوی را فعال می‌کند، زیرا آلرژی‌ها سیستم ایمنی را ضعیف کرده و بدن را نسبت به ویروس‌ها و عفونت‌ بیشتر مستعد می‌کنند. وقتی به این موضوع فکر کنید، متوجه می‌شوید که بدن در حال انجام وظیفه اصلی خود است تا سلامت بدن حفظ شود. 

پوسیدگی دندان و تورم غدد لنفاوی

پوسیدگی دندان منجر به عفونت و در نتیجه تورم غدد لنفاوی می‌شود. زمانی که دندان به شدت دچار پوسیدگی شود، باکتری‌ها می‌توانند به بافت‌های اطراف نفوذ کرده و عفونت ایجاد کنند. این وضعیت باعث ایجاد آبسه دندان همراه با درد، تورم و حساسیت خواهد شد. غدد لنفاوی نزدیک، به منظور مقابله با عفونت، متورم می‌شوند. در چنین شرایطی، مراجعه به دندانپزشک برای درمان عفونت ضروری است.

راه های تشخیص تورم غدد لنفاوی

پزشک برای تشخیص علت تورم غدد باید از روش‌های مختلفی استفاده کند. راه‌های تشخیص تورم غدد لنفاوی عبارتند از: 

  1. معاینه فیزیکی با لمس نواحی مختلف بدن از جمله گردن، زیر بغل و کشاله ران
  2. بررسی تاریخچه و سوابق پزشکی بیمار و سابقه خانوادگی
  3. آزمایش خون
  4. سونوگرافی
  5. سی‌تی‌اسکن
  6. ام آر آی
  7. بیوپسی (نمونه برداری)

غدد لنفاویت متورم شده و نمی‌دونی علتش چیه؟

برای تشخیص از متخصص کمک بگیر.

راه های درمان تورم غدد لنفاوی

درمان تورم غدد لنفاوی به علت زمینه‌ای آن بستگی دارد. به عنوان مثال اگر علت آن عفونت باشد، درمان شامل مصرف داروهای آنتی بیوتیک است. برخی از راه‌های درمان تورم غدد لنفاوی عبارتند از:

  • داروهای ضد التهاب غیرنسخه‌ای مانند ایبوپروفن یا استامینوفن
  • آنتی‌بیوتیک‌ها در صورت وجود عفونت باکتریایی
  • استراحت و مایعات کافی
  • کمپرس گرم روی ناحیه متورم
  • درمان بیماری‌های زمینه‌ای مانند سرطان یا بیماری خودایمنی

۱. درمان دارویی تورم غدد لنفاوی

درمان دارویی تورم غدد لنفاوی بسته به علت آن متفاوت است. پزشک ممکن است از داروهای مختلف برای درمان استفاده کند. برخی از گزینه‌های درمانی عبارتند از:

  • آنتی‌بیوتیک‌
  • مسکن‌
  • داروهای ضد ویروسی
  • داروهای استروئیدی

انتی بیوتیک مناسب برای تورم غدد لنفاوی

اگر علت تورم غدد لنفاوی عفونت باشد، آنتی بیوتیک تجویز می‌شود. بهترین آنتی بیوتیک مناسب برای تورم غدد لنفاوی عبارتند از:

  • دی‌کلاکساسیلین  
  • سفکسیم  
  • سفازولین  
  • سفوروکیم  
  • سفتریاکسون  
  • کلندامایسین  
  • نافلوسیلین  
  • تری‌متوپریم و سولفامتوکسازول (TMP/SMZ)

۲. درمان خانگی تورم غدد لنفاوی

برای درمان خانگی تورم غدد لنفاوی، می‌توان از چند روش مفید استفاده کرد. یکی از این روش‌ها، استفاده از کمپرس گرم است که می‌تواند به تسکین درد و افزایش جریان خون در ناحیه متورم کمک کند. همچنین، استراحت کافی و خواب مناسب به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری می‌زند و می‌تواند به بهبودی سریع‌تر کمک کند. نوشیدن مایعات فراوان نیز اهمیت دارد؛ زیرا آب و دیگر مایعات می‌توانند به کاهش التهاب و سم‌زدایی بدن کمک کنند.

علاوه بر این، مصرف چای‌های گیاهی مانند چای زنجبیل یا چای نعناع می‌تواند به تسکین مشکلات مرتبط با تورم غدد لنفاوی کمک کند. همچنین، تغذیه سالم با مصرف میوه‌ها و سبزیجات غنی از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند به بهبود سلامت عمومی و تقویت ایمنی بدن یاری رساند. در نهایت، اگر علائم ادامه پیدا کنند یا شدیدتر شوند، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان تورم غدد لنفاوی چیست؟
درمان تورم غدد لنفاوی به علت زمینه‌ای آن بستگی دارد.

۳. درمان تورم غدد لنفاوی در طب سنتی

در طب سنتی، درمان تورم غدد لنفاوی به کمک روش‌های طبیعی و گیاهی انجام می‌شود. یکی از این روش‌ها استفاده از داروهای گیاهی است. گیاهانی مانند زردچوبه و زنجبیل به عنوان ضد التهاب شناخته می‌شوند و می‌توانند به کاهش تورم کمک کنند. همچنین، مصرف دمنوش‌هایی مانند چای نعناع و چای سبز می‌تواند خاصیت آنتی‌اکسیدانی داشته باشد و به تقویت سیستم ایمنی کمک کند.

استفاده از کمپرس‌ گرم یا سرد نیز در طب سنتی رایج است. کمپرس گرم می‌تواند به تسکین درد و افزایش جریان خون کمک کند. در کنار این، ماساژ ملایم ناحیه متورم می‌تواند به تخلیه لنف و کاهش التهاب کمک کند.

علاوه بر این، توصیه به مصرف غذاهای مغذی و طبیعی، مانند میوه‌ها و سبزیجات تازه، برای تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامتی اهمیت دارد. در نهایت، حفظ آرامش و استراحت کافی نیز از نکات مهم در درمان تورم غدد لنفاوی به صورت طبیعی هستند.

۴. درمان قطعی تورم غدد لنفاوی

درمان قطعی تورم غدد لنفاوی بستگی به علت اصلی آن دارد. اگر تورم ناشی از عفونت باشد، درمان با آنتی‌بیوتیک‌ یا داروهای ضد ویروسی می‌تواند موثر باشد. در مواردی که تورم ناشی از بیماری‌های خودایمنی یا سرطان باشد، درمان‌های خاص مانند داروهای ایمنی‌درمانی یا شیمی ‌درمانی ضروری است.

به علاوه، برخی اقدامات عمومی می‌توانند به بهبود شرایط کمک کنند از جمله استراحت کافی، مصرف مایعات، و تغذیه مناسب. اگر علائم تداوم داشته باشد یا شدید شود، مشاوره پزشکی و انجام آزمایش‌های تشخیصی حتما لازم است تا درمان مناسب انتخاب شود. در نهایت، مراجعه به پزشک برای درمان موثر و قطعی بسیار ضروری است.

۵. سریعترین درمان تورم غدد لنفاوی

سریع‌ترین درمان تورم غدد لنفاوی به علت آن بستگی دارد. اگر تورم ناشی از عفونت باکتریایی باشد، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند به سرعت علائم را کاهش دهد. اگر علت عفونت ویروسی باشد، نیاز به درمان خاصی نیست و استراحت و مصرف مایعات کافی می‌تواند به بهبودی کمک کند. کمپرس گرم نیز می‌تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند.

متن انگلیسی:
Apply a warm, wet compress, such as a washcloth dipped in hot water and wrung out, to the affected area. Take an over-the-counter pain reliever. These include aspirin, ibuprofen (Advil, Motrin, others), naproxen (Aleve) or acetaminophen (Tylenol, others). Use caution when giving aspirin to children or teenagers
ترجمه متن:
کمپرس گرم و مرطوب، مانند یک دستمال شسته شده که در آب داغ آغشته و فشرده شده است، روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. مسکن بدون نسخه مصرف کنید. این داروها عبارتند از آسپرین، ایبوپروفن (Advil، Motrin، غیره)، ناپروکسن (Aleve) یا استامینوفن (Tylenol، و غیره). هنگام دادن آسپرین به کودکان یا نوجوانان احتیاط کنید.

mayoclinic

انواع تورم غدد لنفاوی

تورم غدد لنفاوی انواع مختلفی دارد که هر کدام ناشی از علل متفاوتی هستند. عفونت‌های مختلف، بیماری‌های خود ایمنی و برخی سرطان‌ها می‌توانند انواع مختلف آن را ایجاد کنند:

  • تورم موضعی به علت عفونت‌های موضعی مانند عفونت دندان یا عفونت پوستی
  • تورم عمومی به دلیل عفونت‌های ویروسی، بیماری‌های خودایمنی یا برخی سرطان‌ها
  • تورم ناشی از عفونت‌های باکتریایی مانند عفونت استرپتوکوکی یا استافیلوکوکی
  • تورم ناشی از عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا عفونت‌های اچ‌آی‌وی
  • تورم ناشی از بیماری‌های خودایمنی مانند لوپوس یا آرتریت روماتوئید
  • تورم ناشی از سرطان مانند لنفوم یا متاستاز سرطان

تورم غدد لنفاوی رو چندین بار تجربه کردی؟ همین حالا از متخصص مشاوره بگیر.

عوارض تورم غدد لنفاوی

تورم غدد لنفاوی می‌تواند عوارض مختلفی به دنبال داشته باشد که بستگی به علت و شدت آن دارد. برخی از این عوارض عبارتند از:

  • درد، حساسیت و ناراحتی در ناحیه متورم
  • عفونت‌های مکرر
  • اختلال در سیستم ایمنی
  • تشکیل آبسه
  • ترومبوز وریدی
  • تاثیر بر کیفیت زندگی

راه های پیشگیری از تورم غدد لنفاوی

لزومی برای پیشگیری از تورم غدد لنفاوی نیست، چرا که ورم کردن و بزرگ شدن لنف‌ها به‌منزله این است که بدن درحال مبارزه با بیماری یا عفونت است. اگر از تورم غدد لنفاوی اذیت می‌شوید، بهترین کار مراقبت از بدن در مقابل ابتلا به ویروس است مانند شستشوی مرتب و درست دست‌ها، رعایت بهداشت بدن، دهان و دندان‌ها، سبک زندگی سالم و مصرف مواد غذایی سالم. با رعایت این نکات می‌توان از ورود آلودگی‌ها به بدن و تورم غدد لنفاوی جلوگیری کرد. 

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

تورم غدد لنفاوی، درد جزیی در گردن است و معمولا هم علت اصلی آن عفونت کوچک یا نوعی بیماری است. معمولا تورم غدد لنفاوی خود به خود و به محض برطرف شدن بیماری، از بین می‌رود. در صورتی که ورم لنف‌ها در هر قسمت از بدن بهبود نیافته و بهتر نشود یا به مرور زمان بزرگ‌تر شوند، حتما باید به دکتر غدد یا دکتر متخصص داخلی مراجعه کنید چرا که نشانه وجود بیماری جدی است که تشخیص و درمان مناسب خود را می‌طلبد. همچنین در صورت کمبود وقت می‌توانید از سامانه غیرحضوری دکترتو برای مشاوره تلفنی و متنی با دکتر آنلاین غدد یا متخصص داخلی آنلاین استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

خیر، تورم غدد لنفاوی نشانه مبارزه سیستم ایمنی بدن با عفونت یا بیماری است و کشنده نخواهد بود. هرچند در موارد نادر، تورم می‌تواند نشانه سرطان لنفوم و کشنده باشد.

بدن درد عمومی نیست و فقط درد و حساسیت در لنف‌ها دیده شده که نشانه تورم غدد لنفاوی است.

بیشتر تورم‌های غدد لنفاوی در اثر عفونت ویروسی و باکتریایی است که معمولا نگران کننده نیست.

عفونت کرونا در سر یا گردن باعث تورم غدد لنفاوی می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن