کشیدگی عضله بازو چه علائمی داشته و به چه علت رخ می دهد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کشیدگی عضله بازو معمولاً به دلیل فعالیت‌های فیزیکی شدید یا استفاده نادرست از عضله رخ می‌دهد و می‌تواند منجر به درد، تورم و کاهش عملکرد در ناحیه آسیب‌دیده شود. درمان اولیه شامل استراحت، استفاده از یخ برای کاهش التهاب و مصرف مسکن‌های بدون نسخه برای کنترل درد است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
کشیدگی عضله بازو چیست؟

عضلات زیادی در قسمت بالای بازو (بین شانه و آرنج) و ساعد (بین آرنج و مچ دست) وجود دارد. این عضلات فوقانی با هم کار می‌کنند تا به حرکات بازوهای بزرگ و کوچک کمک کنند. ماهیچه‌های ساعد شما انگشتان و شست‌های شما را کنترل می‌کنند و به شما در انجام کارهای ظریف مانند نخ زدن سوزن کمک خواهند کرد. در بازو و در بخش بالای آن، بیش از ۲۰ عضله مختلف وجود دارد. برخی از آنها در عمق بازو هستند و برخی نیز به سطح پوست نزدیک‌ترند. در کنار این ماهیچه‌ها، بافت‌های ظریف تاندون قرار دارد که ماهیچه‌ها را به استخوان‌های بازو و شانه متصل می‌کند. تمامی این ماهیچه‌ها و تاندون‌های متصل به آن مستعد کشیدگی و پاره شدن هستند و در صورت بروز چنین اتفاقی، آسیب وارد شده به ماهیچه‌های بازو می‌تواند بسیار دردناک باشد. در این مقاله از دکترتو به صورت کامل با کشیدگی عضله بازو و مشکلات همراه آن آشنا می‌شویم. نگرانی مربوط به دردهای عضلانی را تنها با یک مشاوره از متخصص ارتوپد یا فیزیوتراپ می‌توانید پایان دهید. همچنین از خدمات آنلاین دکترتو برای تسریع این فرآیند می‌توانید کمک بگیرید.

کشیدگی عضله بازو چیست؟

کشیدگی عضلات (پارگی یا کشش بیش از حد عضله) آسیب‌های شایعی هستند که ممکن است در هر یک از ماهیچه‌های بازو و در تمامی افراد ایجاد شوند. آنها اغلب به دلیل استفاده بیش از حد یا بلند کردن یک جسم بسیار سنگین اتفاق می‌افتند. برای جلوگیری از آسیب عضله بازو، قبل از ورزش بدن خود را گرم کنید و در صورت احساس درد آن را متوقف کنید. در بین انواع آسیب‌های احتمالی به عضلات بازو، رایج‌ترین فرم آن کشیدگی عضلات دو سر بازو است که در نزدیکی شانه قرار دارند. پارگی یا کشیدگی عضله دوسر در شانه زمانی رخ می‌دهد که تاندون به طور کامل یا جزئی از استخوان کشیده شده و پاره شود. گاهی اوقات تنها تاندون‌ها کشیده شده و ملتهب می‌شوند و در مواردی که آسیب بیشتر است، احتمال پارگی کامل تاندون‌ها هم وجود دارد.

کشیدگی عضله بازو بر اساس شدتی که دارد به چند درجه مختلف دسته‌بندی می‌شود. اگر آسیب جزئی باشد، تنها عضله یا تاندون دو سر بازو بیش از حد کش می‌آید و معمولا قدرت و تحرک از بین نمی‌رود. در آسیب درجه دو، یک پارگی متوسط در عضله دو سر یا تاندون همراه آن ایجاد می‌شود که می‌تواند قدرت و تحرک را از عضلات بگیرد. در آسیب درجه سه، با پارگی کامل عضله مواجه هستیم. بنابراین در این شرایط احتمال اینکه برای ترمیم عضله بازوی آسیب‌دیده به جراحی نیاز باشد، بالاست.

علائم کشیدگی عضله بازو

به صورت کلی اصلی‌ترین و واضح‌ترین علامت کشیدگی عضله بازو، خصوصاً در صورت پارگی تاندون یا پارگی عضلات دو سر بازو، حس ترکیدن و جریان یافتن یک درد بسیار شدید در قسمت بالایی بازو و در نزدیکی شانه‌هاست. در برخی موارد حتی ممکن است همراه با پارگی تاندون‌ها، یک صدای واضح نیز شنیده شود. سایر علائم و نشانه‌های کشیدگی یا پارگی عضله بازو شامل موارد زیر می‌شود:

  • درد در شانه‌
  • کبودی روی بازوها
  • ناتوانی در حرکت یا چرخش بازو
  • تغییر در ظاهر عضلات بازو، برای مثال ممکن است بازوها حالت بیرون‌زدگی داشته باشند.
  • اسپاسم‌های شدید عضلانی

متن انگلیسی:
With a biceps rupture, most people report feeling or hearing a “pop” at the shoulder or elbow when the tendon breaks
ترجمه متن:
به دنبال پارگی عضله دو سر بازو، اکثر افراد هنگام شکستن تاندون صدایی در شانه یا آرنجشان را می‌شنوند.

aurorahealthcare
علت کشیدگی عضله بازو چیست؟
یکی از علل اصلی کشیدگی عضله بازو انجام تمرینات سخت و مکرر ورزشی است.

علت کشیدگی عضله بازو

دلایل مختلفی برای پارگی یا کشیدگی عضله بازو و درد دست، خصوصاً عضلات دوسر وجود دارد از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

علتتوضیحات
استفاده بیش از حد و مداوم از عضلات بازوورزش‌هایی که نیاز به حرکت مکرر روی عضله دوسر در شانه یا آرنج دارند می‌توانند باعث پارگی یا کشیدگی عضله دوسر شوند. برای مثال در ورزش تنیس یا ورزش‌هایی مانند هندبال یا بسکتبال، احتمال کشیدگی عضلات بازو زیاد است.
آسیب حادحرکت یا چرخاندن آرنج به روشی غیراصولی می‌تواند باعث پارگی یا کشیدگی عضله بازو شود، به‌عنوان‌ مثال، افتادن و سقوط روی بازو
علت کشیدگی عضله بازو

علاوه بر این، یک سری شرایط خاص می‌تواند ریسک کشیدگی عضلات بازو را افزایش دهد. افرادی که گردش خون ضعیفی دارند، بیشتر مستعد کشیدگی در عضلات بازوی خود هستند. افرادی هم که از قبل سابقه آسیب عضلات شانه یا بازو را دارند، احتمال کشیده شدن عضلات بازو در آنها بیشتر است. گرم نکردن قبل از تمرین و شروع ناگهانی فعالیت‌های ورزشی هم یکی دیگر از دلایل کشیدگی عضله بازو است. مواردی مانند سن، سابقه آرتریت و سیگار کشیدن هم ریسک کشیدگی در عضلات بازو، خصوصاً عضلات دو سر را افزایش می‌دهد.

در قسمت بازو ضعف داری و نمیدونی علتش چیه؟

علائمت رو به متخصص بگو.

راه های تشخیص کشیدگی عضله بازو

پزشک شما می‌تواند پارگی یا کشیدگی عضله بازو یا عضلات دوسر را در یک معاینه فیزیکی کامل تشخیص دهد. پزشک قبل از انجام آزمایشات فیزیکی علائم و سابقه پزشکی شما را بررسی می‌کند. در پارگی کامل، تشخیص به دلیل ظاهر شدن برجستگی روی بازو واضح است. دو تست فیزیکی شامل تست سرعت و تست یرگاسون برای تعیین شدت آسیب، استحکام و قدرت عضلات بازو، نشانه‌های بی‌ثباتی و دامنه حرکتی بیماران توسط پزشک انجام می‌شود.

سایر بیماری‌های شانه، مانند آسیب‌های روتاتور کاف، گیرافتادگی شانه و تاندونیت شانه، اغلب با پارگی عضلات دوسر همراه هستند. پزشک ممکن است آزمایش‌های تشخیصی مانند عکس‌برداری با اشعه ایکس یا MRI را برای ارزیابی شدت آسیب و در صورت داشتن هر گونه بیماری دیگر، تجویز کند. سونوگرافی عضلات بازو هم می‌تواند به پزشک این امکان را بدهد که تصاویر دقیقی از ساختارهای داخل بازو و آسیب‌های وارد شده به آن دریافت کنند.

راه های درمان کشیدگی عضله بازو

درمان کشیدگی عضله بازو، به این بستگی دارد که شدت آسیب وارد شده در چه حدی است و چقدر عضلات قدرت ترمیم‌شدن دارند. از طرفی بسته به این که آیا تاندون‌ها پاره شده‌اند یا تنها کشیدگی و التهاب در آنها وجود دارد، روش‌های درمانی متفاوت است.

در بیشتر موارد، درمان‌های غیرجراحی علائم مرتبط با پارگی یا کشیدگی عضلات دو سر را کاهش می‌دهند. گزینه‌های درمانی غیرجراحی شامل استراحت، یخ و داروهای ضدالتهابی است. علاوه  بر این، در برخی موارد ممکن است از درمان با پلاسمای غنی از پلاکت هم استفاده شود. در این روش با تزریق پلاکت‌های فاکتور رشد متمرکز از خون فرد به شانه آسیب‌دیده، به سرعت بخشیدن به روند بهبودی کمک می‌کنند. درمان با تزریق پی ار پی (PRP) یک گزینه درمانی جدیدتر برای آسیب‌های بافت نرم است.

به ندرت پیش می‌آید که یک بیمار برای پارگی عضله دوسر به درمان جراحی نیاز داشته باشد. کاندیدهای جراحی بیشتر افرادی هستند که دچار گرفتگی‌های مزمن یا درد عضلانی بسیار شدید و ادامه‌دار در عضلات بازو هستند. ورزشکارانی که نیاز به بازیابی کامل دامنه حرکتی دارند هم ممکن است به جراحی عضلات بازو نیاز داشته باشند.

روش‌های جراحی مورد استفاده برای ترمیم عضلات کشیده شده بازو هم متفاوت است. برای مثال یکی از این روش‌ها، تانودزیس دوسر بازو نام دارد. جراحی تانودزیس دوسر بازو انتهای پاره شده تاندون دوسر بازو را با یک پیچ به استخوان متصل می‌کند. آکرومیوپلاستی و تانودزیس مستقیم نیز روشی است که بیشتر در بیماران جوان‌تری که سابقه آسیب‌های قبلی شانه دارند، انجام می‌شود.

متن انگلیسی:
In most cases, surgery is not needed to treat a bicep tear or strain. Nonsurgical treatments like rest, ice, and anti-inflammatory medications will relieve your symptoms
ترجمه متن:
در بیشتر موارد، برای درمان پارگی یا کشیدگی عضله دوسر نیازی به جراحی نیست. درمان‌های غیرجراحی مانند استراحت، یخ و داروهای ضدالتهابی علائم را تسکین می‌دهند.

bonsecours

درمان دارویی

درمان دارویی برای کشیدگی عضله بازو بیشتر شامل مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن، استامینوفن، ناپروکسن و داروهای مشابه است تا درد تسکین پیدا کند. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی می‌توانند میزان التهاب را کاهش دهند. بسته به شدت آسیب و دردی که هر فرد دارد، ممکن است پزشک از سایر داروهای مسکن قوی‌تر هم استفاده کند. به ندرت ممکن است برای کاهش تورم و التهاب، از داروهای شل‌کننده عضلانی هم استفاده شود. در مواردی هم پزشک برای تسکین درد، توقف روند التهابی و بازگرداندن عملکرد ماهیچه‌ها و تاندون‌های بازو، تزریق یک کورتیکواستروئید را نیز تجویز می‌کند.

درمان کشیدگی عضله بازو چگونه است؟
انجام فیزیوتراپی برای تقویت ماهیچه‌ها بسیار مهم است تا به شما اجازه دهد زودتر به فعالیت‌های روزانه خود بازگردید.

درمان خانگی کشیدگی تاندون بازو

درمان خانگی کشیدگی عضله در ناحیه بازو شامل استراحت کردن و بی‌حرکت نگه داشتن عضلات، استفاده از کمپرس یخ روی ناحیه آسیب‌دیده، فشرده‌سازی و بانداژ عضله و بالا نگه داشتن عضلات می‌شود. این چهار راهکار به صورت کلی برای ترمیم و بازیابی عضلات کشیده شده، از جمله عضلات بازو کاربرد دارد. معمولا در روزهای اولیه آسیب به بیماران توصیه می‌شود که تا حدامکان عضله آسیب‌دیده را بدون حرکت نگه دارند و با کمک کمپرس یخ، میزان التهاب آن را کم کنند.

درمان با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی و توان‌بخشی می‌تواند بخش دیگری از روند درمان کشیدگی عضلات شانه باشد. یک فیزیوتراپ در همکاری با جراح ممکن است یک برنامه تمرینی و توان‌بخشی را برای بهبود انعطاف‌پذیری عضلات و بازیابی توان حرکتی آنها ارائه دهد. درمان‌های فیزیوتراپی و تعداد جلسات مورد نیاز برای هر فرد متفاوت است.

ورزش برای کشیدگی تاندون بازو

بعد از جراحی بازو یا به صورت کلی بعد از طی کردن دوران نقاهت و کم‌شدن التهاب و تورم، انجام یک سری تمرینات کششی و ورزش‌ها برای بازیابی توان بازوها و بازگرداندن دامنه حرکتی آنها ضروری است. یک جراح ارتوپدی یا فیزیوتراپ می‌تواند به شما یک برنامه تمرینی مناسب را ارائه دهد تا با کمک آن، عملکرد عضلات آسیب‌دیده بازوهای خود را بهبود ببخشید.

دنبال ورزشی برای درمان کشیدگی عضله بازوت هستی؟ همین الان مشاوره بگیر.

عوارض کشیدگی عضله بازو

زمان لازم برای بهبودی پس از پارگی یا کشیدگی عضله دوسر به عوامل زیادی از جمله سن و سلامت بیمار و همچنین شدت آسیب بستگی دارد. صدمات خفیف ده هفته یا بیشتر طول می‌کشد، در حالی‌که صدمات شدیدتر که نیاز به جراحی دارند، ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا عملکرد به طور کامل بهبود یابد. به طور معمول، عوارض ناشی از پارگی یا کشیدگی عضله بازو نادر است. عوارضی که ممکن است رخ دهد عبارت‌اند از:

  • کاهش قدرت و دامنه حرکتی دست، بازو و شانه
  • درد و عفونت و خونریزی در محل جراحی – اگر برای ترمیم پارگی نیاز به جراحی باشد.
  • سفتی و سختی عضلات بازو
  • درد دوسر بازو
  • اسپاسم عضلانی بعد از جراحی و درمان کامل
  • برآمدگی در بازوها
  • مستعد شدن برای آسیب‌های بعدی
  • پارگی کامل تاندون‌ها و جدا شدن از استخوان در نتیجه کشیدگی عضلات دو سر بازو

برخی از افراد بعد از بهبودی کامل از کشیدگی بازو ممکن است با یک درد مزمن در بازوها درگیر شوند که در شرایط خاص، مانند سرمای شدید یا فشار مجدد دوباره این درد را احساس کنند. معمولا رعایت نکردن دستورالعمل‌های مراقبتی در طول دوره درمان می‌تواند زمینه‌ساز این مشکل باشد. برای مثال به کسانی که عضلات بازوی آنها کشیده شده توصیه می‌شود که در طول فرآیند بهبودی، از شرکت در فعالیت‌هایی که باعث درد می‌شوند (به‌ غیر از فیزیوتراپی) خودداری کنند.

آیا امکان پیشگیری از کشیدگی عضله بازو وجود دارد؟
گرم کردن و سرد کردن قبل و بعد از ورزش تاثیر زیادی در پیشگیری از کشیدگی عضله بازو دارد.

راه های پیشگیری از کشیدگی عضله بازو

از آن جایی که در بیشتر مواقع استفاده بیش از حد از عضلات بازو منجر به کشیدگی آنها می‌شود، بهترین درمان پیشگیری است. مهم است که مراقبت فعالیت‌های خود باشید و از انجام فعالیت‌های ناگهانی و شدیدی که می‌توانند باعث ایجاد مشکل در عضلات بازو شوند، اجتناب کنید. تغییر روند فعالیت‌های روزانه، خصوصاً هنگام انجام فعالیت‌های بدنی بسیار مهم است.

همیشه فعالیت‌های بدنی خود را به‌ آرامی انجام دهید و به تدریج سطح فعالیتتان را بیشتر کنید. تکرار حرکات را تا جای ممکن محدود کرده و میزان نیرو و فشار وارد شده به عضلات بازو را کم کنید. در صورتی که در حین انجام تمرینات یا فعالیت‌های بدنی احساس درد غیرمعمولی داشتید، سریعاً فعالیت خود را متوقف کنید. مراقب تکنیک‌ها و موقعیت‌های نامناسب در حین کار یا فعالیت ورزشی‌تان باشید و در صورت نیاز آنها را اصلاح کنید. در نهایت حتماً قبل از ورزش کردن خوب گرم کنید و بعد از تمرین هم سرد کردن را فراموش نکنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

انجام حرکات ناگهانی و کششی در بازوها می‌تواند فشار یا نیروی زیادی را به عضلات این بخش وارد کند که نتیجه آن می‌تواند کشیدگی عضله بازو باشد. بیشترین عضله‌ای که در بازوها ممکن است آسیب ببیند، عضلات دو سر بازوست. در بیشتر مواقع با استراحت کردن، کمپرس یخ و بانداژ می‌توان کشیدگی عضلات بازو را درمان کرد.

اما اگر درد شدیدتر شد یا درمان‌های اولیه نتوانست مشکل را برطرف کند و دامنه حرکتی بازوها را بازگرداند، باید با مراجعه به یک متخصص ارتوپدی یا متخصص فیزیوتراپی، پیگیری‌های درمانی لازم را انجام داد. گاهی اوقات باید با جراحی تاندون و ماهیچه‌های آسیب‌دیده را ترمیم کرد. شما می‌توانید از خدمات غیرحضوری دکترتو مانند مشاوره فیزیوتراپی آنلاین و ویزیت آنلاین دکتر ارتوپد برای سرعت بخشیدن به فرآیند درمانی خود کمک بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اصلی‌ترین نشانه کشیدگی عضله بازو، درد شدید در ناحیه بازو و شانه‌هاست.

بعد از کشیدگی شدید یا فشار زیاد روی بازوها، احتمال پارگی و کشش ماهیچه‌ها و تاندون‌ها وجود دارد.

در بیشتر مواقع کشیدگی عضلات بازو بی‌خطر است و سریع بهبود می‌یابد. با این حال اگر کشیدگی زیاد باشد یا درمان‌های لازم انجام نشود، خصوصاً در صورت انجام جراحی ممکن است یک سری ریسک‌ها وجود داشته باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره کشیدگی عضله بازو

  1. افرا گفت:

    سلام حدود چند ماه هستذکه وقتی،دستم رو دراز میکنم وقتی کمی،فقط بیشتر از دو سه سانت دستم کشیده میشه درد وحشتناکی تو بازوم می پیچه تو حالت عادی درد ندارم فقط وقتی بازوم کشیده میشه برای سی چهل ثانیه درد وحشتناک می پیچه تو همه دستم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از دو جهت باید بررسی شود
      ۱-اسپاسم و حتی پارگی عضلات
      ۲-مشکلات دیسک بین مهره ای گردن

      در هر صورت نیاز به پزشک دارید
      جدی بگیرید

      متخصص ارتوپدی

  2. علی گفت:

    سلام من چند روز پیش در مچ اندازی فشار زیادی به بخش بیرونی بازو آوردم الان دردی ندارم ولی وقتی ورزش میکنم درد رو در بازو احساس میکنم دلیلش چیه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      علایم اسپاسم دارید
      روزانه با اب گرم ماساژ دهید
      در صورت عدم بهبود
      زیر نظر پزشک نیاز به شل کننده عضلانی دارید

      پزشک عمومی

  3. ملیکا گفت:

    سلام،من چند روز پیش موقع خواب یه درد شدیدی توی گردن و شانه و بازوی دست چپم حس کردم که بعد از چند لحظه خوب شد از روز بعدش فقط گاهی اوقات یه درد خفیفی اطراف شانه و گردنم حس می‌کردم،ولی دوباره پریشب موقع خواب درد شدید احساس کردم که بعد از چند لحظه خوب شد و از روز بعدش بازوی چپم درد خفیف داره و یکم ضعیف شده نمی‌تونم باهاش کاری کنم زیاد پشت شانه‌م هم درد داره.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با این علایم
      بهتر است از نظر قلبی چک شوید
      اکو ضروری است
      اگر سابقه رفلاکس معده دارید به پزشک بگویید

      متخصص قلب و عروق

  4. الیاسی گفت:

    سلام
    من روز دو شنبه بیست و نهم داخل باشگاه مقداری بارفیکس خوابیده رفتم و از روز فرداش دیگه نمیتونم از ناحیه آرنج-ساعد دستم رو به صورت مستقیم نگه دارم
    مشکلم چیه؟
    سپاسگزارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      علایم اسپااسم شدید دارید
      با اب گرم ماساژ دهید
      زیر نظر پزشک از شل کننده های عضلانی باید استفاده کنید

      پزشک عمومی

    2. همیارِ دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      علایم اسپااسم شدید دارید
      با اب گرم ماساژ دهید
      زیر نظر پزشک از شل کننده های عضلانی باید استفاده کنید

      پزشک عمومی

  5. فاطی گفت:

    من یه سری تمرینات ورزشی انجام دادم و چند روز بعدش خیلی خوب بودن فقط یک درد بود بعد تمرینات که خوب شد
    دیشب توی خواب هر دو کتفم درد شدید داشتن که وقتی روی کمر خوابیدم فقط کتف سمت راستم بهبود یافت
    الان از درد نمیتونم کتف سمت چپمو تکون بدم دردش میزنه به کل دست چپم
    چم شده؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بیشتر علایم اسپاسم دارید ولی اگر تا ۲۴ ساعت این علایم ادامه داشت
      از نظر در رفتگی احتمالی نیاز به بررسی دقیق تری دارید عکس رادیولوٓی پیشنهاد می شود
      متخصص ارتوپدی