پلاسماتراپی پوست چیست؟ مزایا، عوارض و نکات مراقبتی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

پلاسماتراپی پوست روش غیرجراحی است که از دستگاه پلاسما جت استفاده می‌کند تا فرایندهای تجدید سلولی و بهبود پوست را تحریک کند. این روش، معمولا ایمن و کارآمد است و برای درمان مشکلات پوستی مانند چین و چروک، جوانسازی پوست، جای جوش‌ و آکنه‌، افتادگی پوست و علائم پیری استفاده می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
پلاسماتراپی پوست چیست؟

با بالا رفتن سن تغییراتی در بدن ظاهر می‌شوند و نشانه‌های افزایش سن در پوست به‌وجود می‌آیند. خطوط و چروک‌هایی روی پوست صورت ایجاد می‌شوند که برای برخی ناخوشایند هستند. یکی از روش‌های خلاص شدن از شر چروک‌های پوست، پلاسماتراپی پوست است که با تحریک تولید کلاژن از طریق میکرونیدلینگ باعث بهبود ظاهر و بافت پوست شده و چروک‌های ریز را محو می‌کند. پلاسماتراپی پوست روش مدرن و غیرجراحی برای بهبود و زیبایی پوست محسوب می‌شود.

این روش از فناوری پلاسمای خنک برای تحریک و تجدید سلول‌های پوست استفاده می‌کند و از طریق تولید نقاط پلاسما روی سطح پوست، بهبودی در ظاهر و سلامت پوست به وجود می‌آید. این روش به عنوان جایگزین غیرجراحی برای روش‌های سنتی مانند لیزر و جراحی پوستی مورد توجه قرار گرفته و برای درمان مجموعه‌ای از مشکلات پوستی از جمله چین و چروک، آکنه، لکه‌های پوستی و جوش‌ها، لطافت پوست و جوانسازی استفاده می‌شود.

اگر می‌خواهید از روش پلاسماتراپی برای جوانسازی پوست استفاده کنید، حتما با متخصص پوست و مو مشورت کنید تا مطمئن شوید این روش برای شما مناسب است. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

پلاسماتراپی پوست چیست؟

پلاسماتراپی پوست روش درمانی برای بهبود و زیبایی پوست است که از فناوری پلاسمای خنک برای تحریک و تجدید سلول‌های پوست استفاده می‌کند. در این روش، از دستگاهی با القای جریان الکتریکی با فرکانس بالا استفاده می‌شود که باعث تشکیل پلاسما شده و پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

هنگامی که دستگاه پلاسماتراپی روی پوست قرار می‌گیرد، پلاسما به صورت نقاط کوچک و نورانی روی سطح پوست تشکیل می‌شود. این نقاط پلاسما حرارت تولید می‌کنند و باعث تحریک سلول‌های پوست و فعال‌سازی تولید کلاژن و الاستین می‌شوند. این فرآیند باعث بهبود تنظیم رنگ پوست، کاهش چین و چروک، بهبود لطافت و جوانسازی پوست می‌شود.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

کاربرد پلاسماتراپی پوست

پلاسماتراپی پوست درمانی چند منظوره است که در موارد مختلف برای بهبود و زیبایی پوست استفاده می‌شود. در زیر به برخی از کاربردهای متداول این روش برای پوست اشاره می‌کنیم:

  • کاهش و از بین بردن چروک صورت، زیر چشم، ریزخطوط و چین و چروک‌های دیگر پوست
  • درمان لکه‌های پوستی مانند لکه‌های خورشیدی، لکه‌های قهوه‌ای و لکه‌های پیری
  • درمان جوش و آکنه با کاهش التهاب و تسریع فرآیند بهبود جوش‌ها و آکنه‌ها
  • جوانسازی و لطافت پوست در لایه‌های عمقی پوست. این روش را می‌توان جزء بهترین و سریعترین روش برای جوانسازی و سفتی پوست صورت دانست.
  • درمان جای جوش، زخم و تیرگی آرنج

۱. پلاسما تراپی برای جای جوش

چگونه جای جوش را از بین ببریم؟ پلاسماتراپی با تحریک سلول‌های پوست و تولید کلاژن و الاستین، به بازسازی و بهبودی تیرگی‌ها و آسیب‌های پوستی کمک می‌کند. برای جای جوش روشی به نام پلاسما لیفتینگ یا پلاسما پنچینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش، با استفاده از دستگاهی که شامل سوزن‌های نازک و الکترودهای پلاسما است، نقاط پلاسما روی پوست ایجاد شده و باعث تحریک سلول‌های پوستی و تولید کلاژن و الاستین می‌شوند.

این روش بهبود قابل توجهی در ظاهر جای جوش‌ها ایجاد کرده و با تحریک سلول‌های پوست و تسهیل در فرآیند بازسازی، لکه‌ها را کاهش داده و پوست به رنگ و لطافت طبیعی خود برمی‌گردد. به لطف تسریع بازسازی پوست، جای جوش‌ها با سرعت بیشتری ترمیم می‌شوند.

۲. پلاسما تراپی برای پف چشم

علت پف بالای چشم چیست؟ پف چشم به علت انبساط عروق و اتساع عروق لنفاوی در اطراف چشم‌ها ایجاد می‌شود. پلاسما تراپی پوست می‌تواند به دو روش برای کاهش پف چشم استفاده شود.

  • پلاسما لیفتینگ چشم: در این روش، با استفاده از دستگاهی که شامل سوزن‌های نازک و الکترودهای پلاسما است، نقاط پلاسما روی پوست اطراف چشم ایجاد شده و باعث تحریک سلول‌های پوست و تولید کلاژن و الاستین می‌شوند. این تحریک باعث کاهش انبساط عروق و اتساع عروق لنفاوی و کاهش پف چشم می‌شود.
  • پلاسما پنچینگ چشم: در این روش، پلاسما روی پوست اطراف چشم به صورت مستقیم و بدون نیاز به سوزن استفاده می‌شود. با تحریک و فعال‌سازی سلول‌های پوست، تولید کلاژن و الاستین افزایش یافته و پف دور چشم را کم می‌کند.

نگران لک و چروک پوستت هستی؟

برای پلاسماتراپی از متخصص نوبت بگیر.

پلاسماتراپی پوست برای چه کسانی خوب است؟

پلاسما تراپی پوست برای افرادی مناسب است که بهبود ظاهر پوست خود را می‌خواهند و مشکلاتی مانند چین و چروک‌، جای جوش‌، جوش‌های آکنه‌ای، لکه‌های پوستی، پف چشم و آسیب‌های پوستی دیگر دارند. این روش بهبود و ترمیم پوست را تسهیل می‌کند و می‌تواند نتایج مثبتی در بهبود ظاهری پوست داشته باشد. گزینه‌های مناسب این روش عبارتند از:

  • افرادی که می‌خواهند ترمیم و بهبود ظاهر پوست خود را تسریع کنند.
  • افرادی که به دنبال حل مشکلاتی مانند چین و چروک، جای جوش‌، آکنه، لکه‌های پوستی و سایر آسیب‌های پوستی هستند.
  • آن‌هایی که می‌خواهند ظاهر جوان‌تری داشته باشند و علائم پیری پوست را کاهش دهند.
  • کسانی که خواهان پوست لطیف هستند.
  • افرادی که می‌خواهند لک و تیرگی‌های پوستی خود را کاهش دهند.
  • افرادی که پف چشم دارند.

چه کسانی نباید پلاسماتراپی پوست را انجام دهند؟

پلاسماتراپی پوست برای بیشتر افراد ایمن است، اما در برخی موارد خاص، انجام این روش ممکن است توصیه نشود. افرادی که بیماری یا مشکل پزشکی جدی دارند و ممکن است با تزریق بدتر شود نباید پلاسماتراپی پوست انجام دهند مانند بیماران مبتلا به اختلال قلبی، بیماران کلیوی یا عفونت فعال مانند عفونت آکنه شدید یا عفونت قارچی. افراد زیر نباید پلاسما تراپی پوست انجام دهند:

  • سابقه حساسیت و واکنش ناخواسته پوستی به روش‌های مشابه پلاسماتراپی
  • عوارض پوستی مزمن مانند اگزما یا پسوریازیس
  • افرادی که دارای زخم باز یا ترمیم ناقص پوستی در منطقه مورد نظر هستند.
  • مصرف داروهای خاص مانند داروهای ضد لخته‌ای که می‌توانند باعث خونریزی یا لخته شدن خون شوند.
  • زنان باردار یا زنانی که در دوران شیردهی هستند.

متن انگلیسی:
You are also not a good candidate if you have anemia or bleeding disorders
ترجمه متن:
اگر دچار کم‌خونی هستید یا مشکلات خونریزی دارید، کاندیدای خوبی برای پلاسماتراپی نیستید.

spanoor
عوارض پلاسماتراپی پوست بسیار کم است.
آمادگی و مراقبت قبل از پلاسماتراپی پوست می‌تواند به بهبود نتایج و کاهش عوارض مربوط به جلسات کمک کند.

مزایای پلاسماتراپی پوست

پلاسماتراپی پوست، روشی است که با استفاده از پلاسمای خون، بهبود و ترمیم پوست را تسهیل می‌کند. از مزایای بیشمار آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترمیم و بهبود چین و چروک‌ها، جای جوش‌، آکنه، لک‌ و آسیب‌های پوستی
  • تحریک تولید کلاژن و بهبود علائم پیری
  • رفع نقص‌های پوستی مانند جوش‌های آکنه، جای جوش، لک‌های پوستی
  • روشنایی و درخشندگی پوست، زیباتر و سالم‌تر به نظر رسیدن پوست
  • ریکاوری کوتاه مدت و سریع
  • عدم نیاز به مواد شیمیایی

روش انجام پلاسماتراپی پوست

روش انجام پلاسماتراپی پوست به شرح زیر است:

در این روش از دستگاه پلاسما جت استفاده می‌شود. این دستگاه نقاط ریزی را روی سطح پوست ایجاد کرده و با تبخیر لایه‌های زیرین پوست باعث لیفت و جوانسازی پوست می‌شود. دستگاه پلاسماجت سلول‌ها را تحریک کرده و باعث بازسازی و ترمیم بافت‌ها می‌شود.

این دستگاه باعث ترمیم و بهبود پوست و تسریع رفع چین و چروک‌ها، جوش‌های آکنه، لکه‌های پوستی و سایر مشکلات پوستی خواهد شد.

ماندگاری پلاسماتراپی پوست

نتیجه پلاسماتراپی پوست بین یک تا دو سال باقی می‌ماند. تکنیک استفاده شده، وضعیت پوست، عوامل جوانبخشی شما و نحوه مراقبت پس از جلسات نیز روی ماندگاری پلاسماتراپی پوست تاثیر دارند. رعایت مراقبت‌های پس از جلسات، تکرار جلسات و سبک زندگی سالم به حفظ و افزایش ماندگاری نتایج کمک می‌کنند.

متن انگلیسی:
The time the results of the treatment last depend on many factors outside of your control, such as your age, hormones, and the natural rate of regeneration
ترجمه متن:
مدت زمان ماندگاری نتایج درمان به عوامل زیادی خارج از کنترل شما بستگی دارد، مانند سن، هورمون‌ها و سرعت طبیعی بازسازی پوست.

metrodermatology

آمادگی و مراقبت قبل از پلاسماتراپی پوست

آمادگی و مراقبت قبل از پلاسماتراپی پوست می‌تواند به بهبود نتایج و کاهش عوارض مربوط به جلسات کمک کند. مراحل آمادگی و مراقبت قبل از این روش زیبایی به شرح زیرند:

  • مشاوره با پزشک متخصص پوست
  • ۸ ساعت قبل از جلسه، از مصرف غذا و نوشیدنی‌های رقیق کننده خون مانند قهوه و الکل خودداری کنید.
  • قبل از پلاسماتراپی بهتر است سیگار و الکل مصرف نکنید چرا که می‌توانند تاثیرات منفی روی پوست داشته باشند و مدت زمان بهبود پوست را کاهش دهند.
  • در صورتی که در حال مصرف هرگونه دارو هستید، قبل از جلسات با پزشک مشورت کنید. برخی داروها ممکن است تاثیرات جانبی روی پوست داشته باشند و لازم باشد مدتی قبل از جلسات مصرف آنها را متوقف کنید.
  • رعایت دستورات پزشک
  • قطع استفاده از محصولات آرایشی در روزهای قبل از جلسه
  • پرهیز از آفتاب گرفتن قبل از شروع درمان
  • پرهیز از مواد تحریک‌کننده مانند رتینول، اسیدهای آلفا هیدروکسی
  • عدم استفاده از آسپرین و داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی

نمی‌دونی قبل و بعد از پلاسماتراپی چه نکاتی رو رعایت کنی؟ پس مشاوره بگیر.

مراقبت های بعد از پلاسماتراپی پوست

برای اینکه به نتیجه مطلوب برسید، عوارض به حداقل رسیده و ماندگاری تزریق بیشتر شود مراقبت های بعد از پلاسماتراپی هم مهم هستند:

مراقبت های بعد از پلاسما تراپی پوستتوضیح مراقبت‌ها
محافظت در برابر آفتابپس از انجام پلاسما تراپی باید از پوست در مقابل آفتاب محافظت کنید. ترجیحا بین ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر بیرون نروید.
توجه به توصیه‌های پزشکاستفاده از محصولات مراقبتی خاص، تغییر در رژیم غذایی و هرگونه محدودیت یا محدودیت فعالیتی که پزشک توصیه کرده است.
مصرف محصولات مراقبتیمانند کرم‌ها، ژل‌ها یا سرم‌های مراقبتی
دوری از مواد تحریک‌کنندهپس از پلاسماتراپی پوست، پوست حساسیت بیشتری به مواد تحریک‌کننده مانند محصولات شیمیایی، عطرها یا صابون‌های قوی دارد. بهتر است تا چند روز از مواد تحریک کننده دوری کنید.
حفظ رطوبت پوستاستفاده از مرطوب‌کننده‌های قوی و ملایم
اجتناب از آرایش سنگین آرایش سنگین ممکن است پوست را بیشتر تحریک کرده و روند بهبودی را کند کند.
خودداری از فعالیت سنگینبهتر است از فعالیت‌های سنگین و تعریق زیاد خودداری کنید. این فعالیت‌ها ممکن است باعث تحریک پوست شوند و بهبود آن را کند کنند.
توجه به واکنش آلرژیکدر صورت مشاهده هرگونه علائم غیرعادی مانند درد شدید، قرمزی شدید، خارش شدید یا عفونت به پزشک اطلاع دهید.
مراقبت های بعد از پلاسما تراپی پوست

عوارض پلاسماتراپی پوست

پلاسماتراپی پوست یک روش غیرجراحی با استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت است که باعث تحریک و تجدید سلولی و بهبود پوست می‌شود. این روش معمولا ایمن است اما همانند هر روشی ممکن است عوارضی هم داشته باشد:

  • قرمزی و التهاب
  • سوزش و درد
  • حساسیت نسبت به نور آفتاب
  • عفونت مانند قرمزی شدید، تورم، ترشحات غیرعادی و تب
  • خونریزی و کبودی
  • واکنش‌های حساسیتی مانند خارش، قرمزی، تورم یا تنگی نفس
پلاسما تراپی برای پف چشم استفاده می شود.
پلاسما روی پوست اطراف چشم به صورت مستقیم و بدون نیاز به سوزن استفاده می‌شود. با تحریک و فعال‌سازی سلول‌های پوست، تولید کلاژن و الاستین افزایش یافته و پف دور چشم را کم می‌کند.

هزینه عمل پلاسماتراپی پوست در دکترتو کلینیک

هزینه عمل پلاسماتراپی پوست بسته به اینکه کجا و در چه ناحیه جغرافیایی انجام شود متفاوت خواهد بود و به عوامل مختلفی بستگی دارد. جهت اطلاع از هزینه پلاسما تراپی روی این لینک کلیک کرده و از قیمت‌ها در دکترتو کلینیک مطلع شوید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

پلاسماتراپی پوست روش غیرجراحی است که از دستگاه پلاسماجت استفاده می‌کند تا فرایندهای تجدید سلولی و بهبود پوست را تحریک کند. این روش، معمولا ایمن و کارآمد است و برای درمان مشکلات پوستی مانند چین و چروک، جوانسازی پوست، جای جوش‌ و آکنه‌، افتادگی پوست و علائم پیری استفاده می‌شود. خطر عوارض جانبی در این روش بسیار کم است. همچنین، زمان بازگشت به فعالیت روزمره پس از پلاسماتراپی پوست نیز معمولا کوتاه است.

با این حال، برای دستیابی به نتایج بهتر و جلوگیری از عوارض محتمل، مهم است تا از پزشک متخصص و ماهر در انجام پلاسماتراپی پوست مشاوره بگیرید و دستورالعمل‌های پس از درمان را به دقت رعایت کنید. همچنین، پلاسماتراپی پوست تنها یکی از روش‌های درمانی برای مشکلات پوستی است و ممکن است در برخی موارد نیاز به ترکیب آن با سایر روش‌ها و مداخلات درمانی وجود داشته باشد.

حتما پیش از اقدام برای پلاسما تراپی پوست با دکتر پوست و مو خوب مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر پوست آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

این روش غیرتهاجمی و نسبتا ایمن است و عوارض احتمالی آن مانند التهاب، قرمزی، سوزش و درد موقتی هستند و چند روز بعد تزریق برطرف می‌شوند.

نتایج درمان چند هفته بعد از تزریق به طور کامل مشخص می‌شوند اما دایمی نیستند. یعنی به مرور زمان اثرات از بین رفته و بیمار باید به تشخیص پزشک دوباره فرایند را تکرار کند.

خیر، پلاسماتراپی پوست به طور عمومی روش غیرجراحی است و نیازی به بستری شدن ندارد. این روش معمولا در محیط کلینیک انجام شده و بیمار بلافاصله پس از آن می‌تواند به فعالیت‌های روزمره خود بازگردد.

دوره نقاهت پلاسماتراپی پوست نسبتا کوتاه بین 1 تا 3 روز طول می‌کشد. پس از انجام پلاسماتراپی، ممکن است در منطقه درمانی قرمزی، التهاب یا سوزش کوچکی رخ دهد که به طور معمول در عرض چند روز بهبود می‌یابد. بعد از این مدت، بیمار می‌تواند به فعالیت‌های روزمره خود بازگردد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره پلاسماتراپی پوست

  1. شیوا گفت:

    سلام من انجام ندادم میخام انجام بدم یه دکتر خوب تو همدان بهمن معرفی کنید ممنون میشم

  2. زهرا گفت:

    سلام وقتتون بخیر من روی صورتم انجام دادم چیه هفته گذشته ولی جاهاش بالمه های قهوه آیی مونده ممکنه ازبین نره چه زمان طول می‌کشه که ازبین برن ممنون میشم راهنماییم کنید🙏

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      می توانید زیر نظر پزشک از هیدروکینون یا زینک اکساید استفاده نمایید