آموزش درمان سیاتیک در خانه با چند نکته ساده

آنچه در این مقاله می‌خوانید

درمان سیاتیک در خانه به کمک تمرینات ورزشی و برخی نکات تغذیه‌ای و تغییر در سبک زندگی به سادگی اتفاق می‌افتد. اگر از درد سیاتیک رنج می‌برید و به دنبال راهی برای تسکین شرایط بیماری خود هستید نگران نباشید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
درمان سیاتیک در خانه

درمان سیاتیک در خانه ممکن است، اما اگر به شکل اصولی و زیر نظر یک متخصص انجام شود. سیاتیک دردی به همراه دارد که گاهی اوقات شرایط زندگی نرمال را تغییر می‌دهد. این مشکل ممکن است در روند کار، زندگی، فعالیت و حتی میزان سلامت فرد مبتلا اثر بگذارد. در بیشتر موارد، سیاتیک ناشی از یک مشکل دیسکی مانند فتق دیسک است که به ریشه عصبی فشار می‌آورد. این بیماری همچنین می‌تواند زمانی رخ دهد که دیسک تحلیل رود که در این شرایط پروتئین‌های التهابی آزاد کرده که عصب مجاور را تحریک می‌کند. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان متخصص مغز و اعصاب در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

درمان سیاتیک در خانه چیست؟

بیماری سیاتیک چیست؟ سیاتیک به دردی که در طول مسیر این عصب حرکت می‌کند گفته می‌شود. عصب سیاتیک از باسن و پا به پایین حرکت می‌کند. اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که فتق دیسک یا رشد بیش از حد استخوان به ریشه‌های عصبی ستون فقرات کمری فشار وارد کند.

این‌ شرایط به کمک روش‌های خانگی قابل درمان است. روش‌هایی از جمله یخ درمانی، تغییر سبک‌ زندگی، استراحت کردن و غیره هر یک از روش‌های درمان سیاتیک در خانه به شمار می‌روند که در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

درمانروش انجام
استراحت: استراحت کافی می‌تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند. با این حال، از استراحت طولانی مدت خودداری کنید، زیرا می‌تواند منجر به ضعف عضلانی شود.چند روز استراحت کنید، اما به محض اینکه احساس بهتری داشتید، دوباره حرکت کنید.
کمپرس گرم یا سرد: کمپرس گرم می‌تواند به شل شدن عضلات و کاهش درد کمک کند. کمپرس سرد می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند.یک کمپرس گرم یا سرد را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در هر بار و چند بار در روز، روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.
داروهای مسکن بدون نسخه: داروهایی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می‌توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند.طبق دستورالعمل روی برچسب از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید.
کشش: کشش ملایم می‌تواند به بهبود انعطاف‌پذیری و کاهش درد کمک کند.چند بار در روز حرکات کششی ملایم انجام دهید.
ماساژ: ماساژ می‌تواند به شل شدن عضلات و کاهش درد کمک کند.از یک ماساژور حرفه‌ای یا یک دوست یا یکی از اعضای خانواده بخواهید که عضلات شما را ماساژ دهند.
یوگا یا تای چی: یوگا و تای چی می‌توانند به کشش عضلات، افزایش قدرت و بهبود تعادل کمک کنند.چند بار در هفته یوگا یا تای چی انجام دهید.
طب سوزنی: طب سوزنی یک روش طب سنتی چینی است که شامل قرار دادن سوزن‌های نازک در نقاط خاصی از بدن می‌شود. برخی از افراد بر این باورند که طب سوزنی می‌تواند به تسکین درد سیاتیک کمک کند.اگر علاقه‌مند به امتحان طب سوزنی هستید، با یک متخصص طب سوزنی دارای مجوز مشورت کنید.
بررسی گزینه‌های درمان سیاتیک در خانه

انواع روش درمان خانگی سیاتیک

بعد از تشخیص این بیماری با نوار عصب سیاتیک می‌توان از روش‌های خانگی استفاده کرد. روش‌های متداول در درمان سیاتیک به روش خانگی عبارتند از:

۱. استفاده از کمپرس آب گرم

یکی از درمان‌های خانگی خوب برای تسکین درد و التهاب ناشی از عصب سیاتیک، استفاده از یک کمپرس آب گرم در انتهای ستون فقرات یا روی ناحیه دردناک است. این کار به شل شدن عضلات کمک کرده و ترشح اندورفین را که به ارتقای سلامتی کمک می‌کند، افزایش می‌دهد. درد کمر نشانه چیست؟ درد کمر به دلیل فشار روی این عصب است و با کمپرس آب گرم کمی بهتر می‌شود.

۲. استفاده از کیسه یخ و روش یخ درمانی

کمپرس یخ می‌تواند به افرادی که درد سیاتیک دارند کمک کند. استفاده از این نوع درمان در خانه آسان و برای مقابله با التهاب اعصاب مفید است. استفاده از کیسه یخ حداقل ۲۰ دقیقه یک بار در روز می‌تواند به کاهش التهاب و درد موقت کمک کند.

۳. خارج شدن از وضعیت یکنواخت و تغییر حالت مداوم بدن

اصلاح وضعیت و فعالیت‌های روزانه می‌تواند به کنترل درد سیاتیک با کاهش فشار روی اعصاب و بافت‌های نرم در کمر کمک کند. بهتر است بهترین نوع ورزش برای سیاتیک را از پزشک بپرسید.

کمر درد داری و درد اذیتت میکنه؟

کلیک کن و مشاوره بگیر.

۴. استفاده از صندلی و تشک سفت

سیاتیک زمانی که فرد دچار فتق دیسک یا رشد بیش از حد استخوان شده که فشار بیشتری بر عصب وارد می‌کند اتفاق می‌افتد. این‌ شرایط برای بهبود نیاز به استفاده از صندلی و تشک مناسب و سفت برای تسکین درد فرد مبتلا دارد. پس بهتر است در صورت ابتلا به سیاتیک، استفاده از صندلی و تشک نرم را کنار بگذارید و به فکر تعویض این تجهیزات در منزل خود باشید.

۵. استراحت کافی

برای تسکین درد ناشی از سیاتیک، مهم‌ترین مسئله برای فرد مبتلا داشتن خواب و استراحت کافی است. از انجام‌ فعالیت‌های سخت که بدنتان را خسته و درد شما را بیشتر می‌کند پرهیز کنید. استراحت بدن شما را بهبود می‌بخشد.

۶. محدود کردن حرکات کمر با کمربند

استفاده از بریس می‌تواند مزایای زیادی برای افرادی که از درد سیاتیک رنج می‌برند، داشته باشد. بریس می‌تواند از کمر حمایت کند، فشار وارده بر ناحیه آسیب‌دیده را کاهش داده و به تراز مناسب کمر کمک کند. با تثبیت ستون فقرات، فشار روی عصب سیاتیک هم‌ کاهش یافته و منجر به کاهش درد و ناراحتی می‌شود.

متن انگلیسی:
Modifying postures and activities may help control sciatica pain by relieving pressure on nerves and soft tissues in the lower back. These modifications may also help prevent the recurrence of pain
ترجمه متن:
اصلاح وضعیت و فعالیت‌ها ممکن است به کنترل درد سیاتیک با کاهش فشار روی اعصاب و بافت‌های نرم در کمر کمک کند. این تغییرات همچنین ممکن است به جلوگیری از عود مجدد درد کمک کند.

spine-healt

۷. درمان سیاتیک با ورزش

ورزش باعث تسکین درد سیاتیک می‌شود. در حالی که زمان تشدید درد سیاتیک ممکن است یک دوره کوتاه استراحت و حرکت محدود لازم باشد، دوره‌های طولانی عدم تحرک معمولا درد را بدتر می‌کند.

۸. سیر

سیر خواص ضد التهابی دارد و می‌تواند به کاهش درد سیاتیک کمک کند. سیر را به وعده‌های غذایی خود اضافه یا از مکمل‌های سیر استفاده کنید.

۹. درمان سیاتیک با پیاز

پیاز حاوی کورستین بوده که یک ترکیب ضدالتهابی قوی است. افزودن پیاز به غذاها هم طعم را بهبود می‌بخشد و هم به طور موثری التهاب را کاهش می‌دهد.

۱۰. درمان سیاتیک با زردچوبه

ماده فعال زردچوبه یعنی کورکومین دارای خواص ضد التهابی بوده و با کاهش سطح برخی از آنزیم‌های تحریک‌کننده التهاب، به تسکین درد و تورم ناشی از سیاتیک کمک می‌کند.

۱۱. برگ کرفس

آب کرفس ماده شگفت انگیزی برای تسکین دردهای مختلف از جمله درد سیاتیک است. این گیاه حاوی خواصی است که می‌تواند با التهاب مبارزه کرده و درد را تسکین دهد.

۱۲. درمان سیاتیک با بادکش

درمان سیاتیک با بادکش روشی قدیمی در طب سنتی برای بهبود درد این بیماری است. این روش با استفاده از فشار روی نقاط خاص، جریان خون را تحریک کرده و باعث کاهش درد انتهای ستون فقرات و تورم می‌شود.

۱۳. عدم مصرف دخانیات

تحقیقات نشان می‌دهد که سیگار یک عامل خطر برای درد کمری و سیاتیک است. اثر مضر سیگار بر دیسک‌های بین مهره‌ای کمر بسیار کم است و به نظر می‌رسد ترک سیگار می‌تواند درد سیاتیک را کاهش دهد.

۱۴. استفاده از پماد

می‌توانید برای تسکین سیاتیک از داروهای موضعی مانند کرم، ژل یا چسب لیدوکائین موجود در داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها استفاده کنید.

ماساژ به تسکین درد سیاتیک کمک می کند.
ماساژ در تسکین درد سیاتیک بسیار موثر است.

۱۵. ماساژ کف پا برای درمان سیاتیک

ماساژ می‌تواند به شما در تسکین درد سیاتیک کمک کند. ماساژ باعث درمان همیشگی سیاتیک نمی‌شود، اما ممکن است به طور موقت درد ناشی از آن را تسکین دهد.

متن انگلیسی:
Among the other options for treatment of sciatica that you can try out at home is massage. This can help to relax your muscles and improve circulation to fight pain
ترجمه متن:
از جمله گزینه‌های دیگر برای درمان سیاتیک که می‌توانید آن را در خانه امتحان کنید، ماساژ است. ماساژ می‌تواند به شل شدن عضلات و بهبود گردش خون برای مبارزه با درد کمک کند.

pulstarspineclinic

۱۶. داروهای مسکن بدون نسخه

مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن، آسپرین یا NSAIDها (مانند ایبوپروفن، کتوپروفن، یا ناپروکسن) و داروهای شل‌کننده‌ عضلانی برای کاهش اسپاسم عضلانی و درد سیاتیک تجویز می‌شوند.

طب سنتی برای درمان درد سیاتیک

روش‌های طب سنتی می‌توانند تاثیر بسیار خوبی بر درمان درد ناشی از سیاتیک داشته باشند. در ادامه به معرفی بیشتر این روش‌ها پرداخته‌ایم:

۱. کندر

کندر ماده‌ای از دل طبیعت و موثر برای تسکین درد سیاتیک است. عصاره کندر قادر به بازسازی عصب سیاتیک و بهبود عملکرد عصب سیاتیک خرد شده است.

۲. گل گاو زبان

گل گاوزبان خواص ضدالتهابی داشته و مصرف مرتب آن می‌تواند باعث کاهش دردهای سیاتیکی شود.

۳. گیاه راعی

گیاه راعی از خاصیت برطرف کنندگی التهاب برخوردار است. زمانی که فرد دچار دردهای سیاتیکی می‌شود، می‌تواند از روغن این گیاه ‌پر خاصیت مصرف کند. 

۴. جوشانده دم اسب

جوشانده دم اسب به عنوان یک گشادکننده عروق طبیعی، برای درمان اسپاسم عضلانی دردناک، درد عضلات، شرایط آرتروز و سایر شرایط التهابی استفاده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از جوشانده دم اسب علائم آرتریت را بهبود بخشیده و پاسخ ایمنی بدن را تنظیم می‌کند.

درد عصب های سیاتیک را می توان با روش های خانگی کمتر کرد.
درد ناشی از عصب‌های سیاتیک به کمک روش‌های خانگی قابل درمان است.

۵. لاله باغی

لاله باغی ضد التهاب بوده و در درمان دیسک کمر و در طب قدیم برای درمان کمر درد به کار می‌رفته است. اکنون نیز برخی افراد به تاثیرات باور نکردنی این ماده در بهبود درد سیاتیک در خانه باور دارند.

۶. استفاده از پوست درخت بید

با پوست درخت بید سفید می‌توانید باعث تسکین درد سیاتیک در خانه شوید. سال‌هاست که در طب سنتی چینی از پوست درخت بید برای تسکین درد استفاده می‌شود.

۷. ریشه ی والریان یا علف گربه

ریشه‌ی والریان یا علف گربه با داشتن خاصیت آرام بخشی در بهبود درد‌های مزمن مفید است. از این علف برای تسکین درد سیاتیک ناشی از گرفتگی عضلات کمک گرفته‌ می‌شود.

۸. فلفل هندی (کرم کپسایسین)

این کرم که از فلفل چیلی درست شده می‌تواند با کاهش ذخایر ماده P در بدن، که یک ماده شیمیایی دخیل در انتقال سیگنال‌های درد به مغز است، به کاهش درد کمک کند. کافیست مقداری از آن را روی ناحیه مورد نظر بمالید و منتظر تسکین درد خوب بمانید.

۹. پوست بید سفید

پوست بید سفید حاوی سالیسین است که ماده‌ای مشابه آسپرین است. سالیسین می‌تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند. برخی از مطالعات نشان داده است که مکمل‌های پوست بید سفید به اندازه برخی از مسکن‌های بدون نسخه برای تسکین درد سیاتیک موثر هستند.

۱۰. دانه ی شنبلیله

شنبلیله دارای اثر ضد نوروپاتی بوده و عملکرد رشته‌های عصبی را بازیابی می‌کند. با این خاصیت می‌تواند نقش تسکین دهنده درد سیاتیک را نیز ایفا کند.

از درد سیاتیک کلافه شدی؟ همین حالا با پزشک صحبت کن.

۱۱. درمان سیاتیک با سیاه دانه

سیاه دانه به تسکین درد، کاهش التهاب، تسکین فشار عصبی و تقویت عضلات کمک می‌کند. بسیاری از افراد این ماده را برای تسکین درد سیاتیک پیشنهاد می‌کنند.

۱۲. درمان سیاتیک با زالو

زالو درمانی راهی دیگر برای درمان سیاتیک در خانه است. زالو با مکیدن خون بدن، غلظت خون را درمان کرده، خون آلوده را خارج و مواد ضد التهاب و مسکنی را به ناحیه مورد درمان انتقال می‌دهد که باعث کاهش درد و التهاب در عصب سیاتیک می‌شود.

طب سوزنی برای درمان سیاتیک

طب سوزنی برای درمان سیاتیک در خانه یک درمان جایگزین امیدوارکننده به جای مصرف مسکن‌ها و سایر داروها است. در برخی از مطالعات میزان اثربخشی طب سوزنی در بهبود سیاتیک تا ۹۰٪ موثر اعلام شده است. بنابراین اگر علائم سیاتیک دارید، طب سوزنی ممکن است درد شما را تسکین دهد و شما را به فعالیت‌های روزمره‌تان بازگرداند.

روش های درمان خانگی سیاتیک ناشی از تنگی کانال نخاعی

اگر به دلیل تنگی کانال نخاعی درگیر سیاتیک و عوارض ناشی از آن هستید، رعایت موارد زیر در بهبود شرایط شما کمک‌کننده خواهد بود:

  • حرارت مداوم و با سطح پایین به نقطه درد اعمال کنید. یک کیسه آب گرم می‌تواند حرارت قابل تحمل و سطح پایینی را تا ۸ ساعت به بدن شما منتقل کند.
  • برای از بین بردن درد و استرس‌های فیزیکی، کشش و عضله سازی کنید.
  • از یک داروی ضد درد موضعی استفاده کنید.
  • از بریس کمر یا لگن و ساپورت کشاله ران استفاده کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

درمان سیاتیک در خانه اگر به درستی انجام شود نه تنها عارضه خاصی نخواهد داشت بلکه فواید زیادی هم‌ دارد. این درمان‌ها درد را تسکین داده و ‌‌بیماری را بهبود می‌بخشند. اما شرط رعایت و انجام این روش‌ها مشورت با یک پزشک متخصص است. پزشک به شما مناسب‌ترین درمان‌های خانگی را آموزش خواهد داد و شما می‌توانید بیشترین نتیجه را از این درمان‌ها دریافت کنید.

اگر نیاز به دکتر مغز و اعصاب یا دکتر فیزیوتراپی دارید اما شخص با تجربه‌ای را نمی‌شناسید‌ از وبسایت دکترتو کمک بگیرید. شما می‌توانید علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری با دکتر مغز و اعصاب آنلاین در دکترتو مشاوره فیزیوتراپی آنلاین داشته باشید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله. طب سوزنی یک درمان موثر برای سیاتیک بدون عوارض جانبی است.

بله. طب سنتی در کاهش درد و رفع التهاب و درد سیاتیک موثر است.

نتایج علمی دقیقی درباره درمان سیاتیک با چوب کبریت وجود ندارد.

برای درمان فوری سیاتیک پای چپ در خانه این کارها را انجام دهید:

    • استراحت کافی

    • تغییر حالت مداوم بدن

    • ورزش

    • یخ درمانی

    • استفاده از کمپرس آب گرم

برای درمان فوری سیاتیک پای راست در خانه موارد زیر را رعایت کنید:

    • کمپرس سرد را چند بار در روز به مدت 20 دقیقه روی ناحیه دردناک قرار دهید.

    • کیسه آب داغ را بعد از 2 تا 3 روز، برای اعمال گرما به نواحی آسیب دیده روی نقطه دردناک قرار دهید.

    • انجام تمرینات کششی کمر ممکن است درد شما را تا حدودی تسکین دهد.

ورزش‌های کششی و عضلانی ملایم در درمان سیاتیک موثر هستند.

رژیم غذایی سرشار از غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات، آجیل، ماهی های چرب مانند سالمون و فیبر می‌تواند اثر ضد التهابی داشته باشد که در درمان سیاتیک ناشی از التهاب موثر است.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن