RDW در آزمایش خون نشانه چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آزمایش RDW نوعی آزمایش برای سنجش تغییرات اندازه گلبول‌های قرمز خون افراد مختلف است. این آزمایش می‌تواند تشخیص کم خونی را تایید و به تعیین علت آن کمک کند. این آزمایش تفاوت اندازه بین کوچک‌ترین و بزرگ‌ترین گلبول‌های قرمز در یک نمونه را نشان می‌دهد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
RDW در آزمایش خون نشانه چیست؟

RDW در آزمایش خون یا همان آزمایش عرض توزیع گلبول قرمز (RDW) تفاوت‌ها در حجم و اندازه گلبول‌های قرمز خون  را اندازه‌گیری می‌کند. RDW بالا ممکن است نشان دهنده یک بیماری زمینه‌ای مانند کم خونی، یک بیماری خودایمنی و حتی بیماری مرتبط با کبد یا کلیه باشد. به طور معمول، گلبول‌های قرمز خون  تقریباً یک اندازه هستند. RDW بالا به این معنی است که تفاوت عمده‌ای بین اندازه کوچک‌ترین و بزرگ‌ترین گلبول قرمز وجود دارد. این اتفاق عموما نشان دهنده یک وضعیت مرتبط با سلامت بدن است. این مقاله از دکترتو به بررسی آزمایش RDW و نحوه آماده شدن برای آن می‌پردازد. پس از خواندن آن شما به دیدی جامع درباره این تست دست پیدا خواهید کرد. همچنین در صورت نیاز می‌توانید به وبسایت دکترتو مراجعه کنید و برای مشاوره با یک پزشک متخصص هماتولوژی و پزشک عمومی، هم در زمینه لزوم انجام آزمایش و هم تفسیر نتیجه آزمایش خود اقدام نمایید.

RDW در آزمایش خون چیست؟

آزمایش خون RDW (عرض توزیع گلبول‌های قرمز خون) اندازه و حجم گلبول‌های قرمز را بررسی می‌کند. گلبول‌های قرمز خون اکسیژن را از ریه‌ها به اندام‌ها و بافت‌ها در سراسر بدن می‌رسانند. این اکسیژن هم به سلول‌های بدن شما سوخت داده تا بتوانند انرژی تولید کنند.

صحبت از گلبول‌های قرمز به اندازه نقش خود این گلبول‌ها در سلامت بدن با اهمیت است. گلبول‌های قرمز سالم تقریباً به یک اندازه هستند و سایز همه آن‌ها از ۶.۲ تا ۸.۲ میکرومتر متغیر است. وجود گلبول‌های قرمز خون با اندازه‌های بسیار متفاوت از یکدیگر (تنوع زیاد) ممکن است نشانه کم خونی باشد. کم خونی شرایطی شامل نداشتن گلبول‌های قرمز سالم کافی برای تامین اکسیژن به اندام‌های بدن است. آزمایش خون RDW تنها یک آزمایش در برگه آزمایش خون بوده که ممکن است پزشک برای تشخیص کم خونی یا سایر بیماری‌ها تجویز و تفسیر آن را به طور دقیق بررسی کند.

RDW در آزمایش خون چیست؟
تصویر، توزیع گلبول‌های قرمز در قسمتی از خون درون رگ‌ها را نشان می‌دهد.

rdw-sd در آزمایش خون چیست؟

نام‌ دیگر تست RDWh تست RDW-SD (انحراف استاندارد) و یا عرض توزیع گلبول‌های قرمز است. همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد، آزمایش خون عرض توزیع گلبول‌های قرمز (RDW) میزان تغییرات حجم و اندازه گلبول‌های قرمز را اندازه اندازه‌گیری می‌کند. با این حال، RDW به عنوان یک پارامتر مجزا هنگام تفسیر شمارش کامل خون (CBC) استفاده نمی‌شود.

هدف آزمایش RDW

آزمایش عرض توزیع گلبول قرمز (RDW) نوعی آزمایش کم خونی است که تغییرات اندازه گلبول‌های قرمز خون فرد را نشان می‌دهد. این آزمایش می‌تواند تشخیص کم خونی را تایید و به تعیین علت آن کمک کند. اغلب، آزمایش RDW بخشی از شمارش کامل خون (CBC) است؛ آزمایشی که تمام اجزای خون از جمله گلبول‌های سفید، پلاکت‌ها و هموگلوبین را اندازه گیری می‌کند.

یک آزمایش CBC می‌تواند به پزشکان ایده‌ای در مورد آنچه ممکن است باعث کم خونی شود ارائه دهد. همچنین می‌تواند به تشخیص اختلالات ایمنی، عفونت، بیماری کبد، سرطان و تالاسمی که یک اختلال خونی ارثی با عوارضی چون کاهش سطح هموگلوبین است، کمک کند.

علتتوضیحات
تشخیص انواع کم‌خونیRDW به پزشکان کمک می‌کند تا انواع مختلف کم‌خونی را از هم تشخیص دهند.
بررسی اختلالات تولید گلبول قرمزاین آزمایش می‌تواند به تشخیص اختلالاتی که در تولید گلبول‌های قرمز در مغز استخوان رخ می‌دهند کمک کند.
نظارت بر درمان بیماری‌های خونیRDW می‌تواند برای نظارت بر پاسخ بیمار به درمان بیماری‌های خونی استفاده شود.
علت انجام آزمایش rdw

همچنین پزشک ممکن است این آزمایش را در هر یک از شرایط زیر توصیه کند:

  • در مواقع روز احساس سرگیجه، ضعف، رنگ پریدگی پوست یا سایر علائم کم خونی
  • رژیم غذایی کم آهن، ویتامین B12 یا سایر مواد مغذی و وجود علائم کمبود آهن در بدن
  • سابقه خانوادگی اختلالات خونی از جمله تالاسمی یا کم خونی داسی شکل
  • ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت، HIV یا بیماری کرون
  • در مواقع از دست دادن خون زیاد در پی جراحت یا جراحی

متن انگلیسی:
RDW of 18 means that moderately are high levels. It ranges from 18-26 % in adults and these levels may be indicative of severe iron deficiency anaemias, although they are more characteristic of megaloblastic anaemias (lack of vitamin B12 or folic acid). Low haemoglobin and high MCV would appear as a result
ترجمه متن:
عدد RDW 18 به این معنی است که از سطح متوسط ​​​​بالاتر است. این میزان در بزرگسالان بین ۱۸ تا ۲۶ درصد متغیر است و احتمالا این سطوح اگرچه بیشتر مشخصه کم خونی‌های مگالوبلاستیک (کمبود ویتامین B12 یا اسید فولیک) است، نشان‌دهنده کم خونی‌های شدید ناشی از فقر آهن هم می‌شود. در نتیجه هموگلوبین پایین و MCV بالا ظاهر می‌شود.

ambar-lab

۱. تشخیص کم خونی

کم خونی وضعیتی است که در آن RBC سالم و کافی برای حمل اکسیژن مورد نیاز بدن به سایر اندام‌ها وجود ندارد. هدف از آزمایش RDW ارزیابی محدوده اندازه‌ RBC در نمونه خون است. آزمایش RDW در ترکیب با سایر آزمایش‌ها برای تشخیص و تعیین علت کم خونی انجام می‌شود و این اصلی‌ترین هدف این آزمایش به حساب می‌آید.

علائم کم خونی داری و می‌خوای آزمایش خون بدی؟

با پزشک در این باره صحبت کن.

۲. ارزیابی بیماری های مزمن

آزمایش RDW ممکن است همراه با آزمایش‌های دیگر برای کمک به تشخیص سایر بیماری‌ها از جمله تالاسمی هم تجویز و انجام شود.

۳. ارزیابی روش درمانی

یکی دیگر از دلایل تجویز آزمایش rdw، کمک گرفتن از نتیجه آزمایش برای انتخاب روش درمانی مناسب برای هر بیمار است. پزشک با بررسی اندازه گلبول‌های قرمز حدس‌هایی در رابطه با بیماری و راه‌های درمانی مورد نظر می‌زند. براساس آن هم به صورت دور‌ه‌ای و با انجام مجدد آزمایش، روند درمان را زیر نظر خواهد داشت.

قیمت آزمایش rdw

برای آگاهی از قیمت آزمایش rdw می‌توانید از پزشک خود سوال بپرسید. در صورتی که پزشک آگاهی کافی در این زمینه نداشته باشد هم می‌توانید با تماس یا مراجعه حضوری به آزمایشگاه‌های مختلف از هزینه نهایی آزمایش rdw آگاهی یابید. راه سوم و البته راحت‌ترین راه هم مراجعه به وبسایت دکترتو و دریافت مشاوره آنلاین از پزشکان برای آگاهی از هزینه این آزمایش است. 

تفسیر RDW در آزمایش خون

یک محدوده طبیعی برای RDW میزان ۱۲.۲ تا ۱۶.۱ درصد در زنان بالغ و ۱۱.۸ تا ۱۴.۵ درصد در مردان است. اگر امتیازی خارج از این محدوده کسب کنید، ممکن است کمبود مواد مغذی، عفونت یا سایر اختلالات داشته باشید. در ادامه رنج نرمال، بالاتر از حد طبیعی و حتی پایین‌تر از محدوده نرمال را توضیح داده‌ایم.

پایین بودن rdw در آزمایش خون

RDW پایین (عموما زیر ۱۰.۲٪) به این معنی است که گلبول‌های قرمز خون از نظر اندازه بسیار کمی متفاوت هستند. یکی از دلایل سطح پایین RDW آنمی ماکروسیتی است. کم خونی ماکروسیتیک یک اختلال خونی است که در آن گلبول‌های قرمز به اندازه کافی تولید نمی‌شود، اما گلبول‌های قرمز موجود در آن بزرگ هستند.

یکی دیگر از علل پایین بودن سطح RDW آنمی میکروسیتیک است. کم خونی میکروسیتیک وضعیتی است که در آن گلبول‌های قرمز غیر طبیعی کوچک وجود دارد. در این دو اختلال، گلبول‌های قرمز خون تفاوت چندانی با هم ندارند، زیرا یا همگی کوچک یا بزرگ هستند. این همان چیزی است که باعث می‌شود سطح RDW پایین باشد.

بخاطر کم خونی آزمایش دادی و نمی‌دونی چطور تفسیرش کنی؟ با پزشک مشورت کن.

بالا بودن RDW در آزمایش خون

RDW بالا در نتیجه آزمایش خون که برحسب مقایسه با رنج نرمال تشخیص داده می‌شود، ممکن است دلیل کم خونی یا یک بیماری مرتبط دیگر باشد. در چنین شرایطی، پزشک آزمایش‌های دیگر را برای اطمینان بیشتر بررسی خواهد کرد. برای مثال پزشک به نتایج RDW در کنار نتایج MCV (متوسط ​​اندازه گلبول‌های قرمز) برای ارزیابی سلامت گلبول‌های قرمز نگاه می‌کند.

متن انگلیسی:
An elevation in the RDW is not characteristic of all anemias. Anemia of chronic disease, hereditary spherocytosis, acute blood loss, aplastic anemia (anemia resulting from an inability of the bone marrow to produce red blood cells), and certain hereditary hemoglobinopathies (including some cases of thalassemia minor) may all present with a normal RDW
ترجمه متن:
افزایش RDW مشخصه همه کم خونی‌ها نیست. بیماری مزمن کم خونی، اسفروسیتوز ارثی، از دست دادن خون به طور حاد، کم خونی آپلاستیک (کم خونی ناشی از ناتوانی مغز استخوان در تولید گلبول‌های قرمز خون) و برخی از هموگلوبینوپاتی‌های ارثی (از جمله برخی موارد تالاسمی مینور) ممکن است با RDW در بازه طبیعی ظاهر شوند.

en.wikipedia

محدوده نرمال RDW در آزمایش خون

محدوده نرمال RDW از ۱۲٪ تا ۱۵٪ متغیر است، اما این عدد ممکن است بسته به آزمایشگاهی که آزمایش را انجام می‌دهد متفاوت باشد. در برگه گزارش آزمایشگاه رنج طبیعی این آزمایش بیان می‌شود که می‌توانید آن را معیار کار خود قرار دهید.

محدوده خطرناک در RDW در آزمایش خون

اگر سلول‌های خونی RDW کمتر یا بیشتر از ۹-۱۵٪ باشد، بدن دچار مشکل می‌شود. هر چه مقدار RDW بیشتر باشد، توزیع گلبول‌های قرمز تغییر بیشتری می‌کند.

محدوده خطرناک در RDW آزمایش خون چقدر است؟
در بررسی نمونه خون، محدوده خطرناک RDW در آزمایش خون سنجیده می‌شود.

میزان نرمال RDW در بارداری

به طور کلی، یک RDW نرمال از ۱۲٪ تا ۱۵٪ متغیر است، اما این عدد ممکن است بسته به آزمایشگاهی که آزمایش را انجام می‌دهد متفاوت باشد.

سطح بحرانی RDW نشانه چیست؟

RDW به صورت نرمال زیر ۱۵% است. بالا بودن میزان RDW (بیشتر از ۱۵%)، نشان دهنده آنیزوسیتوز ۱ است. برخی پزشکان RDW بالا را به عنوان یک اخطار اولیه برای شروع ابتلا به آنمی فقر آهن می‌دانند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

در طول این مقاله گفته شد که RDW در آزمایش خون برای سنجش تغییرات اندازه گلبول‌های قرمز خون افراد مختلف است. این آزمایش می‌تواند تشخیص کم خونی را تایید و به تعیین علت آن کمک کند. این آزمایش تفاوت اندازه بین کوچک‌ترین و بزرگ‌ترین گلبول‌های قرمز در یک نمونه را نشان می‌دهد. اصولا انجام این آزمایش با توصیه پزشک عمومی و دکتر متخصص خون و پس از سنجش برخی علائم در وی انجام می‌گیرد.

اگر شما هم به انجام این آزمایش نیاز دارید یا به توصیه پزشک خود باید خیلی زود برای انجام آن مراجعه کنید اما دودل هستید، دکترتو برایتان راه‌حلی پیشنهادی دارد. می‌توانید به وبسایت دکترتو مراجعه کنید و برای دریافت یک مشاوره حضوری یا مشاوره آنلاین متخصص خون و دکتر عمومی آنلاین نوبت ویزیت دریافت نمایید. تمامی این مراحل به ساده‌ترین حالا ممکن در دکترتو انجام می‌شود و شما دغدغه‌ای از بابت قرار گرفتن در صف طولانی دریافت نوبت از پزشکان مختلف نخواهید داشت.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اگر هر یک از علائم زیر را دارید، ممکن است بعد از انجام تست متوجه شوید که RDW پایینی دارید:

    • خستگی

    • تنگی نفس

    • احساس سرما

    • احساس سرگیجه یا ضعف

    • پوست رنگ پریده

    • خشکی خشک

    • سردرد

RDW بالا ممکن است نشانه کم خونی یا یک بیماری مرتبط دیگر باشد. پزشک باید آزمایش‌های دیگری تجویز و‌ نتایج آن‌ها را هم برای اطمینان از سلامت شما یا ابتلا به نوع خاصی بیماری بررسی کند. اغلب اوقات در کنار نتایج RDW (تغییر اندازه گلبول‌های قرمز) آزمایش  MCV (متوسط ​​اندازه گلبول‌های قرمز) هم به منظور ارزیابی سلامت گلبول‌های قرمز تجویز می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن