دشمن زگیل تناسلی چیست؟ آشنایی با روش های پیشگیری از زگیل تناسلی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زگیل تناسلی شایع‌ترین عفونت مقاربتی (STI) بوده که انواع خاصی هم دارد. روش‌های زیادی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری وجود دارد که هم زن و هم مرد را از خطر ابتلا محافظت می‌کنند. برای مثال استفاده از کاندوم، رعایت نکات بهداشتی و عدم برقراری رابطه جنسی با شرکای جنسی متعدد راه‌هایی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری هستند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 5 دقیقه
پیشگیری از زگیل تناسلی در زنان و مردان چگونه است؟

دشمن زگیل تناسلی چیست؟ چطور از ابتلا به این بیماری آزاردهنده جلوگیری کنیم؟ آیا راه پیشگیری از آن کار سختی است؟ اگر این سوالات ذهنتان را درگیر کرده، بدانید که در همین نقطه‌ای که هستید، قرار است پاسخ همه سوالات شما درباره راه های پیشگیری از زگیل تناسلی در زنان و مردان داده شود. پس تا انتها را با دقت بخوانید. از آنجایی که برخی از سویه‌های HPV تناسلی می‌توانند باعث سرطان و سایر بیماری‌های بسیار جدی و پرخطر شوند، باید زیر نظر پزشک متخصص زنان یا اورولوژی راه‌های پیشگیری از ابتلا به آن از جمله واکسیناسیون را در برنامه خود قرار دهید. به همین دلیل ما وبسایت دکترتو را به شما پیشنهاد می‌دهیم. به کمک دکترتو، بهترین پزشکان متخصص در این زمینه را بیابید و در زمانی کوتاه نوبت ویزیت خود چه به شکل آنلاین و چه حضوری را دریافت نمایید.

دشمن زگیل تناسلی (راه های پیشگیری از زگیل تناسلی در زنان و مردان چیست؟)

زگیل تناسلی یکی از شایع‌ترین انواع عفونت‌های مقاربتی است. ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) باعث رشد زگیل تناسلی در واژن می‌شود. انواع مختلفی از این ویروس وجود دارد و تقریباً همه افراد فعال از نظر جنسی در مقطعی از زمان حداقل به یک نوع آن مبتلا می‌شوند. زگیل تناسلی بر بافت‌های مرطوب ناحیه تناسلی تاثیر می‌گذارد. این زگیل‌ها به شکل برجستگی‌هایی کوچک و همرنگ پوست هستند اما در برخی موارد هم به راحتی با چشم دیده نمی‌شوند.

با رعایت احتیاطات لازم و افزایش آگاهی خود و شریک جنسیتان در رابطه با روش‌های ایمن در یک رابطه جنسی، می‌توانید خطر ابتلا به زگیل تناسلی را تا حد زیادی کاهش دهید. در ادامه به شکلی مفصل‌تر به این موضوع پرداخته‌ایم و شما را با انواع روش پیشگیری از زگیل تناسلی آشنا کرده‌ایم.

روش پیشگیرینحوه عملکردمزایامعایب
واکسن HPVسیستم ایمنی بدن را در برابر انواع مختلف ویروس HPV تقویت می‌کند.موثرترین روش پیشگیری، محافظت طولانی مدت، پیشگیری از انواع سرطان‌های مرتبط با HPV.هزینه بالا، ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد (مثلاً برای افرادی که قبلاً رابطه جنسی داشته‌اند).
رابطه جنسی ایمناز تماس مستقیم پوستی با ناحیه تناسلی آلوده جلوگیری می‌کند.کاهش قابل توجه خطر انتقال عفونت، پیشگیری از سایر بیماری‌های مقاربتی.محافظت کامل نیست، ممکن است در استفاده از کاندوم اشتباه رخ دهد.
تک همسریکاهش تعداد شرکای جنسی، کاهش احتمال مواجهه با ویروس HPV.ساده و بدون هزینه، می‌تواند به تقویت روابط کمک کند.تضمین‌کننده محافظت کامل نیست، امکان انتقال ویروس از شریک جنسی قبلی وجود دارد.
آزمایش‌های منظمتشخیص زودهنگام عفونت HPV و درمان به موقع.جلوگیری از پیشرفت بیماری و عوارض آن، امکان درمان زودهنگام ضایعات پیش سرطانی.نیاز به مراجعه منظم به پزشک، ممکن است برای برخی افراد استرس‌زا باشد.
مقایسه روش های پیشگیری از زگیل تناسلی

۱. رابطه جنسی ایمن

برای پیشگیری از زگیل تناسلی، هر بار که رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی دارید از کاندوم یا دنتال دم (کاندوم دهانی) استفاده کنید. اگرچه اثربخشی کاندوم و دنتال دم(کاندوم دهانی) در برابر HPV به اندازه سایر بیماری‌های مقاربتی مانند کلامیدیا و اچ‌آی‌وی نیست اما رابطه جنسی ایمن‌تر می‌تواند شانس ابتلا به زگیل تناسلی را تا حد زیادی کاهش دهد.

در حالی که کاندوم نمی‌تواند محافظت کامل در برابر HPV ایجاد کند اما خطر انتقال زگیل را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. از آنجایی که HPV از طریق تماس پوست به پوست منتقل می‌شود، وجود کاندوم به عنوان یک مانع می‌توانند بخشی از ناحیه تناسلی یا دهان را پوشش دهد و مانع از برخورد و انتقال پوستی شود.

متن انگلیسی:
Genital warts can be so small and flat that you can’t see them. But rarely, they can multiply into large clusters in someone with a weakened immune system
ترجمه متن:
زگیل تناسلی می‌تواند آنقدر کوچک و صاف باشد که قابل دیدن نباشد. اما به ندرت هم می‌توانند در فردی با سیستم ایمنی ضعیف به خوشه‌های بزرگتر تکثیر شوند.

mayoclinic
راه های پیشگیری از زگیل تناسلی در زنان و مردان چیست؟
نمونه‌ای از تعداد زیادی زگیل تناسلی در بدن زنان را در تصویر مشاهده می‌کنید.

۲. واکسن پیشگیری زگیل تناسلی (آمپول پیشگیری از زگیل تناسلی)

واکسن گاراداسیل چیست؟ واکسن گارداسیل به منظور جلوگیری از انواع سرطان دهانه رحم، وولو، واژن و آنوس و همچنین برای پیشگیری از ایجاد زگیل‌های تناسلی به زنان و برای جلوگیری از ابتلا به سرطان آنال و نیز زگیل تناسلی در مردان در سنین ۹ تا ۴۵ سالگی تزریق می‌شود.

۳. قرص جلوگیری از زگیل تناسلی

قرص آسیکلوویر یک داروی ضد ویروس برای درمان عفونت‌هایی مانند عفونت‌های هرپس سیمپلکس و زگیل تناسلی است. آسیکلوویر علاوه‌بر قرص در سایر اشکال از جمله کرم یا ژل موضعی و همچنین به صورت محلول وریدی هم وجود داشته و تجویز می‌شود. این دارو از تکثیر ویروس در بدن جلوگیری می‌کند.

می‌خوای از قرص ضدویروس برای جلوگیری از تکثیر زگیل استفاده کنی؟

با متخصص مشورت کن.

۴. تقویت سیستم ایمنی بدن

برای کمک به پیشگیری از ابتلا به HPV و حفظ سلامت بدن، می‌توانید با ترک سیگار، کاهش سطح استرس و تغییر رژیم غذایی، سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید. 

۵. ترک سیگار

براساس نتایج آزمایشات متعددی که در این زمینه انجام شده، در افرادی که سیگار می‌کشند احتمال ابتلا به بیماری‌های مقاربتی (STD) و عفونت HPV بیشتر از افراد غیر سیگاری است.

۶. احتیاطات مادران باردار برای جلوگیری از ابتلای جنین به ویروس

هیچ راهی برای جلوگیری از انتقال HPV به جنین در دوران بارداری وجود ندارد، اما اگر عفونت را تحت کنترل داشته باشید و زایمان سزارین را انتخاب کنید، ممکن است این خطر به حداقل برسد.

۷. پرهیز از داشتن شرکای جنسی متعدد

بهترین راه برای اطمینان از عدم ابتلا به بیماری مقاربتی مانند HPV این است که، از هرگونه تماس جنسی با افراد متعدد اجتناب کنید. تماس و رابطه جنسی شامل رابطه جنسی واژینال، دهانی، مقعدی و هر تماس تناسلی دیگر می‌شود.

دشمن زگیل تناسلی چیست؟
لازم است برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی، از هرگونه تماس جنسی با افراد متعدد اجتناب کنید.

۸. انجام تست های غربالگری

آزمایش hpv اغلب همزمان با آزمایش پاپ اسمیر انجام می‌شود. تست پاپ اسمیر به بررسی سرطان در سلول‌های دهانه رحم می‌پردازد. تست HPV را می‌توان با استفاده از نمونه تست پاپ انجام داد یا اینکه پزشک می‌تواند نمونه دوم را از کانال دهانه رحم دریافت کند.

پیشگیری از زگیل تناسلی در طب سنتی

در طب سنتی روش‌های متعددی برای جلوگیری از اچ پی وی نام برده شده است. مثلا استفاده موضعی از عصاره چای سبز، سرکه سیب، عصاره سیر، عسل، آلوئه‌ورا یا روغن درخت چای به عنوان روش‌هایی بسیار اثربخش در درمان و جلوگیری از تشدید زگیل‌ها بیان شده که می‌توانید هر یک از این روش‌ها را امتحان کنید.

متن انگلیسی:
genital warts and HPV is lifelong. That means even with treatment to remove them, the warts may come back. Everyone responds differently to treatment to remove warts. If you have genital warts, talk to your healthcare provider about what removal option works best for you
ترجمه متن:
زگیل تناسلی و HPV مادام‌العمر هستند. این بدان معناست که حتی با درمان برای برداشتن آن‌ها، زگیل‌ها ممکن است همچنان عود کنند. پاسخ هر فردی به درمان از بین برنده زگیل متفاوت است. اگر زگیل تناسلی دارید، با پزشک خود در مورد اینکه کدام گزینه برای حذف زگیل بهتر است صحبت کنید.

my.clevelandclinic

راه های پیشگیری از تشدید و افزایش تعداد زگیل تناسلی (جلوگیری از زیاد شدن زگیل تناسلی)

اگر دغدغه‌ی زیاد شدن تعداد زگیل تناسلی را دارید، روش‌های زیر می‌توانند در جلوگیری از وقوع این اتفاق بسیار اثربخش باشند.

  • در حین برقراری رابطه جنسی حتما از کاندوم استفاده کنید.
  • از تماس مستقیم پوست به پوست خودداری کنید.
  • در صورت داشتن یک شریک جنسی، با افراد دیگر رابطه نداشته باشید یا به اصطلاح از داشتن شرکای جنسی متعدد خودداری نمایید.

زگیل تناسلی داری و نگران زیاد شدنش هستی؟ برای درمان سریع اقدام کن.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

همانطور که گفته شد زگیل تناسلی شایع‌ترین عفونت مقاربتی (STI) بوده که انواع خاصی هم دارد. روش‌های زیادی به عنوان دشمن زگیل تناسلی و پیشگیری از ابتلا به این بیماری وجود دارد که هم زن و هم مرد را از خطر ابتلا محافظت می‌کنند. برای مثال استفاده از کاندوم، رعایت نکات بهداشتی و عدم برقراری رابطه جنسی با شرکای جنسی متعدد راه‌هایی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری هستند.

اما در برخی موارد یا شدت بیماری زیاد است یا روش‌های گفته شده نتیجه‌بخش نخواهند بود. در این شرایط یک پزشک متخصص زنان یا دکتر اورولوژیست در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند. اگر پزشکی را نمی‌شناسید یا سنجش نظرات سایر مراجعه‌کنندگان پیش از دریافت نوبت و ویزیت برای شما اهمیت دارد، از وبسایت دکترتو کمک بگیرید. در این سایت با لیستی از پزشکان متخصص و اطلاعات هر یک روبه‌رو خواهید شد و می‌توانید با خیال راحت برای دریافت نوبت ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین دکتر زنان و دکتر اورولوژیست آنلاین اقدام نمایید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بهترین و اثربخش‌ترین راه برای پیشگیری همه افراد از ابتلا به زگیل تناسلی، تزریق واکسن HPV است. این واکسن بهترین فرصت برای محافظت از زن، مرد و حتی جنین درون شکم مادر در برابر عفونت HPV و سبوی‌های مختلف آن است. تحقیقات مختلف اثربخشی واکسن‌های HPV را تایید کرده‌اند.

گارداسیل 9 به محافظت از افراد 9 تا 45 ساله در برابر بیماری‌های زیر ناشی از 9 نوع HPV کمک می‌کند. از جمله این بیماری‌ها می‌تواند سرطان دهانه رحم، واژن و فرج در زنان، سرطان مقعد، برخی از سرطان‌های سر و گردن، مانند سرطان گلو و پشت دهان و زگیل تناسلی در هر دو جنسیت زن و مرد را مثال زد.

رعایت نکات بهداشت شخصی از جمله عدم استفاده از انگشتان دست برای تمیز کردن واژن، استفاده از کاندوم و معاینات منظم زنان از جمله اقداماتی هستند که به کاهش میزان عفونت کمک می‌کنند. علاوه‌براین، افزایش آگاهی در مورد HPV و اجرای مداخلات و احتیاطات موثر هم می‌تواند خطر ابتلا به عفونت HPV را کاهش دهد.

بله اما باید احتیاطات لازم را انجام داد تا از ابتلای فرد مقابل و نیز گسترش بیماری در سایر نقاط جلوگیری شود.

بله، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می‌تواند از زن به مرد و بالعکس منتقل شود. HPV می‌تواند هر فردی را که با فرد آلوده رابطه جنسی دارد، مبتلا کند. این بیماری می‌تواند به راحتی از طریق انواع رابطه مقعدی، دهانی یا واژینال یا از طریق سایر اشکال تماس نزدیک پوست به پوست در حین رابطه جنسی به فرد دیگر سرایت کند. حتی زمانی که فرد مبتلا علائم و نشانه‌های بیماری را نداشته باشد، عفونت می‌تواند در بدن گسترش یابد یا به شریک جنسی منتقل شود.

افرادی که در سنین پایین به خصوص قبل از 18 سالگی از نظر جنسی فعال می‌شوند یا چندین شریک جنسی دارند بیشتر احتمال دارد به یکی از انواع پرخطر HPV مبتلا شوند.

استفاده از کاندوم در رابطه جنسی دهانی و مقعدی بسیار مهم است. HPV از طریق تماس پوست به پوست منتقل می‌شود. از آنجایی که این ویروس می‌تواند نواحی را که توسط کاندوم پوشانده نشده‌اند آلوده کند، می‌توان اینگونه گفت که کاندوم به طور کامل از بدن در برابر HPV محافظت نخواهد کرد؛ اما می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی کمک کند.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن