جوش پولکی روزه آ چه نوع بیماری است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اگرچه پیتریازیس روزه آ بثورات پوستی رایجی است، اما می‌تواند منجر به خارشی شود که برای فرد دردناک و کلاف کننده است. برای این بیماری درمانی وجود ندارد و مسری هم نیست. اما مهم است که به پوست خود توجه کنید و به محض اینکه متوجه بثورات شدید با پزشک تماس بگیرید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 5 دقیقه
جوش پولکی روزه آ چیست؟

جوش پولکی روزه آ (پیتریازیس روزه آ) جوشی است که اغلب به صورت یک نقطه بیضی شکل روی صورت، قفسه سینه، شکم یا پشت ایجاد می‌شود. این جوش، پچ هرالد هم نامیده می‌شود و ممکن است تا چیزی حدود ۱۰ سانتی‌متر عرض داشته باشد. بثورات ناشی از ابتلا به این بیماری می‌توانند خارش‌دار باشند. به منظور جلوگیری از تشدید بیماری و البته درمان آن می‌توانید پس از خواندن این مقاله به سایت دکترتو مراجعه کنید. دکترتو به شما امکان دریافت نوبت ویزیت آنلاین یا حضوری از بهترین پزشکان متخصص پوست را می‌دهد.

جوش پولکی روزه آ چیست؟

پیتریازیس روزه آ (Pityriasis rosea) یا جوش پولکی در اثر عفونت ویروسی ایجاد می‌شود. این ویروس به عنوان یکی از ویروسهای تبخال شناخته می‌شود و هم کودکان و هم بزرگسالان به دلایل ناشناخته مستعد ابتلا به این بیماری هستند. پیتریازیس روزه آ بثورات پوستی شایعی است که خفیف بوده و معمولاً بدون درمان و به صورت خود‌به‌خودی از بین می‌رود.

این بیماری باعث ایجاد لکه و تغییر رنگ پوست و همچنین باعث پوسته پوسته شدن پوست قسمت‌های مختلف بدن خواهد شد. در برخی موارد، افراد مبتلا به پیتریازیس روزه آ گزارش داده‌اند که قبل از ایجاد بثورات، استرس قابل توجه یا طولانی‌مدت داشته‌اند. با این حال، تحقیقات کافی برای تعیین اینکه استرس ممکن است باعث پیتریازیس روزه آ شود، وجود ندارد. یک نکته جالب این است که پیتریازیس روزه آ معمولاً افراد بالای ۶۰ سال را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

جوش پولکی روزه آ چیست؟
پیتریازیس روزه آ در اثر عفونت ویروسی ایجاد می‌شود.

علائم جوش پولکی روزه آ

ابتلا به بیماری پیتریازیس روزه آ معمولاً با یک لکه بیضی شکل، کمی برآمده و فلس مانند به نام لکه هرالد روی صورت، پشت، قفسه سینه یا شکم شروع می‌شود. قبل از ظاهر شدن پچ هرالد، برخی افراد دچار سردرد، خستگی، تب یا گلودرد می‌شوند.

چند روز تا چند هفته پس از ظاهر شدن لکه‌های هرالد، ممکن است متوجه برجستگی‌های کوچک‌تر یا لکه‌های پوسته‌دار در سراسر صورت، پشت، سینه یا شکم خود شوید. بثورات ناشی از ابتلا به این بیماری می‌تواند باعث خارش پوست شود.

۱. علائم سیستمی

معمولاً در مرحله راش پیتریازیس روزه آ به جز خارش خفیف تا شدید در ۲۵ درصد از بیماران، هیچ علامت سیستمیکی وجود ندارد. چند روز قبل از ایجاد بثورات، تا ۶۹٪ از بیماران علائم مشابه آنفولانزا مانند سرفه یا گلودرد دارند.

۲. پچ های اولیه

اولین علامت پیتریازیس روزه آ اغلب یک لکه بزرگ روی پوست است. در صورت ابتلا به پیتریازیس روزه آ ممکن است موارد زیر را به این ترتیب تجربه کنید:

  • به مدت ۱ یا ۲ روز احساس بیماری کنید.
  • یک لکه بزرگ روی پوست خود مشاهده کنید.

۳. جوش های ثانویه

جوش‌های ثانویه معمولاً از لکه‌های اولیه کوچک‌تر هستند. این جوش های ریز بدن و بیضی‌شکل، سطح خشکی دارند و بیشتر در اطراف دنده‌ها ظاهر می‌شوند. گاهی برخی از این لکه‌ها به شکل حلقه دیده می‌شوند.

جوش‌های خاصی روی پوستت ظاهر شده که نگرانت کرده؟

کلیک کن و با متخصص مشورت کن.

علت جوش پولکی روزه آ

پیتریازیس روزه آ در اثر عفونت ویروسی ایجاد می‌شود. این ویروس به عنوان یکی از ویروس‌های تبخال شناخته شده است. ابتلای کودکان و جوان به دلایل ناشناخته‌ای بیشتر از سایر افراد اعلام شده است.

متن انگلیسی:
The exact cause of pityriasis rosea is unclear. It might be triggered by an infection with a virus, particularly by certain strains of the herpes virus. Pityriasis rosea isn’t contagious
ترجمه متن:
علت دقیق پیتریازیس روزه آ نامشخص است. ممکن است در اثر عفونت با یک ویروس، به ویژه توسط گونه‌های خاصی از ویروس تبخال، ایجاد شود. پیتریازیس روزه آ مسری نیست.

mayoclinic

راه تشخیص جوش پولکی روزه آ

در بیشتر موارد، پزشک با مشاهده بثورات، پیتریازیس روزه آ را تشخیص می‌دهد. در برخی موارد هم ممکن است نیاز به خراش دادن یا بیوپسی پوست باشد. بیوپسی شامل برداشتن یک قطعه کوچک از بثورات برای انجام آزمایش است. این آزمایش می‌تواند بثورات پیتریازیس روزه آ را از سایر بثورات مشابه تشخیص دهد.

ویژگیپیتریازیس روزه آپسوریازیساگزما
شکل لکه‌هامدال مانند، فلس‌دارضایعات قرمز و نقره‌ای رنگ، پوسته‌پوستهقرمزی، خارش، تورم
محل ظاهر شدنتنه، گردن، پشتآرنج، زانو، پوست سرصورت، دست‌ها، پاها
خارشخفیفمتوسط تا شدیدشدید
علتنامشخصاختلال سیستم ایمنیآلرژی، عوامل محیطی
مقایسه پیتریازیس روزه آ با سایر بیماری‌های پوستی مشابه

راه درمان جوش پولکی روزه آ

روش‌های درمانی زیر به تسکین بیماری جوش پولکی روزه آ کمک زیادی می‌کند. برخی از این روش‌های درمانی عبارتند از:

۱. دارو درمانی

علائم پیتریازیس روزه آ را می‌توان با کورتیکواستروئیدهای خوراکی یا موضعی و همینطور آنتی هیستامین‌های خوراکی کنترل کرد. آسیکلوویر هم در درمان پیتریازیس روزه آ موثر است و ممکن است در موارد شدید تجویز شود. می‌توانید از داروهای آلرژی بدون نسخه (آنتی هیستامین‌ها) مانند دیفن هیدرامین هم استفاده کنید. توجه کنید که آنتی بیوتیک‌های ماکرولید هیچ تاثیری در مدیریت پیتریازیس روزه آ ندارند. 

۲. نور درمانی (فتوتراپی)

برای درمان مبتلایان به بیماری جوش پولکی روزه آ شدید، فتوتراپی با استفاده از اشعه ماوراء بنفش UVB ممکن است مفید باشد.

۳. تغییر سبک زندگی

برخی تغییرات سبک زندگی ممکن است برای افرادی که پوست تحریک‌شده و خارش پوستی دارند، تسکین‌دهنده باشد. برخی از روش‌های تغییر سبک زندگی عبارتند از:

  • خودداری از استفاده از صابون چرا که باعث تحریک بثورات می‌شود.
  • حمام کردن با آب یا پاک کننده‌ها بدون تحریک پوستی
  • استفاده از کرم‌های استروئیدی برای کاهش خارش پوست
  • مصرف آنتی هیستامین‌های خوراکی برای تسکین خارش شدید
  • استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده ملایم
  • از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.
  • حتی در روزهای ابری از یک کرم ضد آفتاب با قدرت محافظت در برابر آفتاب (SPF) حداقل ۳۰ استفاده کنید. کرم ضد آفتاب را به مقدار کافی بمالید و هر دو ساعت یک بار یا بیشتر آن را مجددا تمدید کنید.

۴. درمان خانگی جوش پولکی روزه آ

درمان‌های خانگی برای پیتریازیس روزه آ شامل حمام یا دوش گرفتن با آب ولرم، پرهیز از مصرف صابون‌های خشک‌کننده پوست، پوشیدن لباس‌های نخی یا ابریشمی برای کاهش دمای بدن و حمام بلغور جو دوسر است. لوسیون‌های ضد خارش کالامین یا منتول هم می‌توانند برای خارش ناشی از این بیماری مفید باشند.

دنبال سریع‌ترین راه درمان جوش پولکی هستی؟ با متخصص مشورت کن.

۵. درمان پیتریازیس روزه آ در طب سنتی

در طب سنتی روش‌های زیر برای درمان پیتریازیس روزه آ نام برده شده است:

  • شست‌وشوی بدن با سرکه
  • شستن بدن با گل ختمی و سدر
  • مصرف ترکیب سیاهدانه و عسل
  • حجامت

عوارض بیماری جوش پولکی روزه آ

رایج‌ترین عوارض ابتلا به بیماری جوش پولکی روزه آ عبارتند از:

  • سردرد
  • خستگی
  • تب
  • گلو درد
  • درد
  • حالت تهوع
  • خارش
  •  از دست دادن اشتها
  • گرفتگی بینی

راه های پیشگیری از ابتلا به جوش پولکی روزه آ

هیچ راهی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری جوش پولکی پیتریازیس روز آ وجود ندارد.

تفاوت پیتریازیس و پسوریازیس

بیماری پسوریازیس و پیتریازیس روز آ باعث ایجاد لکه‌های مشابه پوسته پوسته که به رنگ قرمز یا خاکستری هستند می‌شوند، اما علل ابتلا به این دو بیماری متفاوت است. پسوریازیس یک بیماری مزمن و خودایمنی است که کنترل آن امکان‌پذیر است اما درمانی برای آن وجود ندارد. در مقابل هم پیتریازیس روزه آ یک بیماری پوستی بدون علت شناخته شده است و معمولاً در عرض ۲ ماه خود به خود از بین می‌رود.

متن انگلیسی:
Pityriasis rosea can be mistaken for skin conditions such as tinea or psoriasis, so careful diagnosis is needed. Other less common illnesses, such as syphilis, may also cause a similar rash. A skin biopsy of one of the patches may be taken for laboratory analysis
ترجمه متن:
پیتریازیس روزه آ را می‌توان با بیماری‌های پوستی مانند کچلی یا پسوریازیس اشتباه گرفت؛ بنابراین تشخیص دقیق لازم است. سایر بیماری‌های کمتر شایع مانند سیفلیس هم ممکن است باعث ایجاد بثورات مشابه شوند. بیوپسی پوست از یکی از لکه‌ها ممکن است برای تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی گرفته شود.

betterhealth

عکس بیماری پیتریازیس روزه آ

در تصویر زیر‌ نمونه‌ای از یک پوست مبتلا به بیماری پیتریازیس روزه آ را مشاهده می‌کنید:

تصویر بیماری پیتریازیس روزه آ چگونه است؟
تصویری از یک نوع بیمار مبتلا به پیتریازیس روزه آ را مشاهده می‌کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگرچه جوش پولکی روزه آ بثورات پوستی رایجی ایجاد می‌کند، اما می‌تواند منجر به خارشی شود که برای فرد دردناک و کلافه کننده است. برای این بیماری درمانی وجود ندارد و مسری هم نیست. اما مهم است که به پوست خود توجه کنید و به محض اینکه متوجه بثورات شدید با پزشک متخصص پوست تماس بگیرید. پزشک علائم شما را بررسی خواهد کرد و برای کنترل شرایط بیماری و همچنین جلوگیری از تشدید بیماری یا عوارض احتمالی شما را راهنمایی خواهد کرد.

بهترین پزشکان پوست را در وب سایت دکترتو پیدا خواهید کرد. این وبسایت به شما امکان دریافت راحت نوبت ویزیت آنلاین دکتر پوست یا حضوری از پزشکان متخصص مختلف را می‌دهد. پس تا دیر نشده برای ویزیت اولیه و شروع روند درمان بیماری خود این وبسایت و اطلاعات پزشکان پوست و موی موجود در آن را مشاهده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

داروی اریترومایسین خوراکی برای درمان بيماران مبتلا به پيتريازيس روزه آ موثر و بدون عارضه جانبی است.

کودکان و جوانان به دلایل ناشناخته‌ای بیشتر مستعد ابتلا به بیماری جوش پولکی روزه آ تشخیص داده شده‌اند.

درمان جوش پولکی روزه آ نهایتاً 12 هفته طول می‌کشد. اگرچه در برخی افراد هم پس از 6 تا 8 هفته بهبودی به طور کامل اتفاق می‌افتد.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن