داروی گیاهی برای گرفتگی عضله موثر است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

روش‌های طبیعی و گیاهی مختلفی برای شل کردن عضلات و درمان گرفتگی عضله وجود دارند. داروی گیاهی برای گرفتگی عضله، عوارض جانبی داروهای شیمیایی را ندارد و می‌تواند التهاب عضلات را برطرف کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
داروی گیاهی برای گرفتگی عضله چیست؟

روش‌های طبیعی و گیاهی مختلفی برای شل کردن عضلات و درمان گرفتگی عضله وجود دارند از جمله مصرف گیلاس، بلوبری و کورکومین که خاصیت ضد‌التهابی دارند. منیزیم نیز باید برای رفع انقباضات عضلانی مصرف شود. کشیدگی عضله، درد و کاهش دامنه حرکتی عضله به هر دلیلی مانند ورزش (به‌خصوص ورزش جدید)، کمر درد، بارداری و علائم فیبرومیالژی به‌وجود می‌آیند. برخی افراد تمایلی به مصرف داروهای شیمیایی ندارند و سراغ داروی گیاهی برای گرفتگی عضله هستند اما بهتر است به این نکته توجه داشته باشند که برای دردهای مزمن نباید به صورت طولانی مدت از این داروها استفاده کنند و باید با متخصص ارتوپدی یا طب سنتی در این باره مشورت کنند. اما خدمات نوبت‌دهی و آنلاین دکترتو می‌توانند به شما در پیدا کردن بهترین متخصصان کمک کنند.

داروی گیاهی برای گرفتگی عضله 

برای درمان گرفتگی عضلات به ویژه گرفتگی عضلات پا داروهای گیاهی موثری وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد:

  1. زنجبیل برای کاهش درد و التهاب ناشی از گرفتگی عضلات
  2. کورکومین: ماده موجود در زردچوبه که خواص ضدالتهابی و ضددرد دارد.
  3. بابونه برای کاهش درد و تسریع بهبود گرفتگی عضلات
  4. میخک
 روش های طبیعی درمان گرفتگی عضله چیست؟
روش‌های طبیعی و گیاهی مختلفی برای شل کردن عضلات و درمان گرفتگی عضله وجود دارند.

۱. روغن گیاهی برای گرفتگی عضلات

بهترین روغن های گیاهی برای گرفتگی عضلات عبارتند از:

نوع روغن تاثیرگذاری
روغن زیتونحاوی ترکیبات ضدالتهابی و ضددرد است.
روغن کرچکدارای خاصیت گرمازا و ضدالتهابی است که به افزایش جریان خون و تسکین درد کمک می‌کند.
روغن اکالیپتوس دارای خواص ضددرد و ضدعفونی کنندگی برای تسکین گرفتگی عضلات
روغن گل مریمدارای خاصیت ضدالتهابی و آرام بخشی
انواع روغن برای گرفتگی عضلات

توصیه می‌شود قبل از استفاده از هر روغن گیاهی، با پزشک معالج مشورت کنید تا مطمئن شوید که مصرف آن عوارض جانبی خاصی ندارد. 

۲. گیاه سورنجان

گیاه سورنجان (Boswellia serrata) گیاه دارویی است که برای تسکین و درمان گرفتگی عضلات بسیار مفید است. برخی از مزایای استفاده از سورنجان برای گرفتگی عضلات عبارتند از:

  • خاصیت ضدالتهابی قوی
  • تسکین درد
  • بهبود جریان خون
  • بهبود انعطاف پذیری عضلات 

سورنجان را می‌توان به صورت مکمل خوراکی یا به صورت موضعی (روغن سورنجان) روی ناحیه درگیر ماساژ داد.

۳. رزماری

رزماری دارای ترکیبات طبیعی است که خواص ضدالتهابی، ضددرد و بهبود‌دهنده جریان خون دارند و باعث کاهش درد، تورم و سفتی عضلات می‌شود و به بهبود انعطاف‌پذیری و حرکت دامنه مفاصل کمک می‌کند.

۴. نعنا

نعنا گیاه دارویی است که به طور سنتی برای درمان گرفتگی عضلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. نعنا حاوی ترکیباتی مانند منتول و کارواکرول است که دارای خواص ضدالتهابی هستند و به کاهش تورم و التهاب عضلات کمک می‌کند. ترکیبات موجود در نعنا به عنوان آنالژزیک عمل می‌کنند و باعث تسکین درد ناشی از گرفتگی عضلات می‌شوند. نعنا را می‌توان به صورت موضعی (مانند روغن نعنا) روی نواحی درگیر ماساژ داد یا به صورت خوراکی (چای نعنا) مصرف کرد.

۵. روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس دارای خواص متعددی است و حاوی ترکیباتی مانند لینالول و لینالیل استات است که دارای خواص ضدالتهابی هستند و به کاهش تورم و درد عضلات کمک می‌کند. خاصیت آرام‌بخشی روغن اسطوخودوس به کاهش تنش و استرس در عضلات کمک می‌کند و باعث کاهش گرفتگی عضلات می‌شود. ترکیبات موجود در این روغن گیاهی دارای خاصیت ضد درد هستند که می توانند به تسکین درد ناشی از گرفتگی عضلات کمک کنند.

دنبال یک روغن موثر برای گرفتگی عضله هستی؟

از متخصص سوال کن.

۶. بابونه

بابونه حاوی ترکیباتی مانند آپیژنین و لوتئولین است که دارای خواص ضدالتهابی هستند و باعث کاهش التهاب و درد عضلات می‌شوند. خاصیت آرام بخشی بابونه به کاهش تنش و استرس عضلات کمک می‌کند. بابونه با افزایش جریان خون در عضلات موجب بهبود و ترمیم سریع‌تر آسیب‌های عضلانی می‌شود. بابونه را می‌توانید به صورت دم کرده به عنوان چای یا به صورت موضعی روی نواحی درگیر ماساژ داد. همچنین می‌توان آن را به وان حمام اضافه کنید تا اثرات آرام‌بخشی و تسکین‌دهنده آن بر کل بدن نمایان شود. 

متن انگلیسی:
Chamomile is an ancient herb that’s used to treat a variety of ailments, including muscle spasms
ترجمه متن:
بابونه یک گیاه باستانی است که برای درمان انواع بیماری‌ها از جمله اسپاسم عضلانی استفاده می‌شود.

healthline

۷. فلفل هندی

فلفل هندی حاوی ترکیباتی مانند کپسایسین است که دارای خواص ضدالتهابی هستند. این ویژگی به کاهش التهاب و درد عضلات کمک می‌کند. این ماده باعث افزایش گردش خون در عضلات و بهبود تغذیه عضلات و تسریع ترمیم آسیب‌های عضلانی می‌شود. کپسایسین همچنین دارای خاصیت بی‌حسی موضعی است که درد ناشی از گرفتگی عضله را کاهش می‌دهد. آزادسازی انتقال‌دهنده‌های عصبی در اثر تحریک عصب پوستی با فلفل هندی نیز باعث تسکین درد گرفتگی عضله می‌شود.

۸. سنبل الطیب

والرنین موجود در سنبل الطیب دارای خواص آرام بخشی و ضداضطرابی است که منجر به کاهش تنش و انقباض عضلانی می‌شود. خاصیت ضدالتهابی سنبل الطیب نیز به کاهش التهاب و درد عضلات کمک می‌کند و با تاثیر بر کیفیت خواب، بهبود عملکرد عضلات و التیام آسیب‌های عضلانی را به‌دنبال دارد.

۹. گل ساعتی

گل ساعتی به طور سنتی برای کاهش اضطراب و تنش عضلانی استفاده می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که گل ساعتی می‌تواند به کاهش درد و اسپاسم عضلانی کمک کند و به‌عنوان داروی گیاهی برای گرفتگی عضله، سطح گاما-آمینوبوتیریک اسید (GABA) را در مغز افزایش داده و باعث کاهش تنش عضلانی می‌شود. 

۱۰. آب گیلاس

آب گیلاس سرشار از ترکیبات طبیعی با خواص ضد التهابی مانند آنتوسیانین‌ها، کوئرستین و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها است که به کاهش درد و التهاب و گرفتگی عضله کمک می‌کنند. این ترکیبات شامل هستند. نوشیدن آب گیلاس به دلیل خاصیت ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی مواد موجود می‌تواند به کاهش التهاب و درد عضلات پس از تمرین ورزشی کمک کند. علاوه بر این، گیلاس حاوی مقادیر قابل توجهی منیزیم است که به شل شدن و آرامش عضلات کمک کند و از انقباضات و گرفتگی‌های بیشتر جلوگیری کند.

۱۱. زغال اخته

زغال اخته سرشار از ترکیبات فنولی و آنتی اکسیدان‌هایی مانند آنتوسیانین است که باعث کاهش التهاب و بازسازی بافت آسیب دیده شده و درد و تورم ناشی از گرفتگی عضله را کاهش می‌دهد. برخی ترکیبات موجود در زغال اخته می‌توانند گردش خون را بهبود بخشند که به نوبه خود به بهبود سریع‌تر گرفتگی عضلات کمک می‌کند.

داروهای گیاهی برای گرفتگی عضله چقدر موثرند؟
داروهای گیاهی می توانند گزینه‌ مناسبی برای درمان گرفتگی عضله باشند، اما همچنان نیاز به‌دقت و نظارت پزشک در مصرف آنها وجود دارد.

درمان گیاهی عضلات بخش های مختلف بدن

برای درمان گیاهی گرفتگی عضلات بخش‌های مختلف بدن، می‌توان از ترکیبات و گیاهان متنوعی استفاده کرد:

  • درمان گیاهی گرفتگی عضلات پا با زنجبیل، آویشن و چای سبز
  • داروی گیاهی برای گرفتگی عضلات گردن و شانه با گل راعی، رزماری و اسطوخودوس
  • بابونه، چوب صنوبر، و خار مریم از داروهای گیاهی مفید برای گرفتگی عضله کمر

متن انگلیسی:
Herbs that may work as muscle relaxers include curcumin, capsaicin, and lemongrass
ترجمه متن:
گیاهانی که ممکن است به عنوان شل کننده عضلات عمل کنند شامل کورکومین، کپسایسین و علف لیمو هستند.

medicalnewstoday

۱. داروی گیاهی برای گرفتگی عضله کمر 

بهترین داروی گیاهی برای گرفتگی عضله کمر عبارتند از:

  1. روغن چوب صنوبر
  2. عصاره زردچوبه
  3. عصاره گل راعی
  4. عصاره خار مریم

۲. داروی گیاهی برای گرفتگی عضله پا (داروی گیاهی برای گرفتگی عضله رگ پا)

برای درمان گرفتگی عضله پا و رگ پا، داروهای گیاهی موثری وجود دارند. زنجبیل به دلیل خواص ضد التهابی و آرام بخش می تواند کمک کند. شاهتره نیز با داشتن ترکیبات ضد التهابی و آرام بخش موثر است. روغن پونه کوهی و روغن نعناع نیز به دلیل خواص آرام بخش و ضد اسپاسم برای درمان گرفتگی عضله پا توصیه می‌شوند. در کنار این داروهای گیاهی، توجه به استراحت، ماساژ و استفاده از کمپرس سرد و گرم نیز می‌تواند کمک کننده باشد. البته مشورت با پزشک قبل از مصرف این داروها ضروری است.

۳. داروی گیاهی برای گرفتگی عضلات گردن

زردچوبه به دلیل داشتن ترکیبات ضد التهابی قوی، داروی گیاهی مفیدی برای گرفتگی عضلات گردن به‌شمار می‌آید. عصاره گل گاوزبان با خواص آرام بخش و ضد اسپاسم خود می‌تواند به کاهش گرفتگی عضله گردن کمک کند. روغن اکالیپتوس نیز به خاطر خاصیت ضد عفونی کنندگی و تسکین دهندگی برای این منظور استفاده می‌شود. در کنار این داروهای گیاهی، توجه به مسائلی مانند استراحت مناسب، ماساژ و استفاده از سرما/گرما نیز می‌تواند در بهبود گرفتگی عضلات گردن موثر باشد.

دنبال یک داروی گیاهی موثر برای گرفتگی گردن هستی؟ بهتره مشاوره بگیری.

۴. داروی گیاهی برای گرفتگی عضله کودکان

برای درمان گرفتگی عضلات در کودکان، استفاده از داروهای گیاهی مانند گل گاوزبان و زردچوبه به دلیل خاصیت آرام بخشی و ضد اسپاسم توصیه می‌شود. همچنین، زردچوبه با داشتن ترکیبات ضد التهابی قوی می‌تواند به کاهش التهاب و درد ناشی از گرفتگی عضلات در کودکان کمک نماید. در کنار این داروهای گیاهی، توجه به استراحت کافی، ماساژ مناسب و استفاده از سرما یا گرما نیز می تواند در بهبود وضعیت کودک موثر باشد. البته پیش از مصرف هرگونه دارو گیاهی، حتما با پزشک مشورت شود.

۵. داروی گیاهی برای گرفتگی عضله سالمندان 

زنجبیل دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که مصرف آن به صورت چای، مکمل یا روغن ماساژی می‌تواند به کاهش التهاب و درد ناشی از گرفتگی عضلات در سالمندان کمک کند. ترکیبات منتول موجود در نعناع فلفلی هم اثرات آرام بخشی و ضد اسپاسم روی عضلات دارد. استفاده از روغن نعناع فلفلی برای ماساژ عضلات گردن و شانه می‌تواند در کاهش گرفتگی عضله سالمندان کمک کند.

نحوه مصرف داروی گیاهی برای گرفتگی عضله

داروهای گیاهی برای گرفتگی عضله به شکل عصاره و دمنوش، چای، روغن خوراکی یا موضعی مصرف می‌شوند. برخی هم به شکل مکمل قرص یا کپسول خوراکی هستند. مکمل‌های خوراکی را باتوجه به تجویز پزشک مصرف کنید، میزان مجاز روزانه هر کدام از مکمل‌های گیاهی متفاوت است. برای استفاده موضعی هم میزان کافی از روغن گیاهی را روی عضلات درگیر استفاده کرده و ماساژ دهید. دمنوش یا عصاره را هم متناسب با تجویز پزشک روزی ۲ تا ۳ فنجان در روز میل کنید.

مزایای داروهای گیاهی برای گرفتگی عضله چیست؟
داروهای گیاهی را می‌توان به عنوان مکمل درمان‌های دیگر مانند ماساژ درمانی و فیزیوتراپی استفاده نمود.

مزایای داروی گیاهی برای گرفتگی عضله

از مزایای داروی گیاهی برای گرفتگی عضله می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • داروهای گیاهی مواد طبیعی و غیر سنتزی با عوارض جانبی کمتری هستند که سازگاری بیشتری با بدن دارند.
  • خواص ضد التهابی و ضد دردی داروهای گیاهی باعث کاهش درد و التهاب عضله و بهبود سریع‌تر گرفتگی عضله می‌شوند.
  • برخی از گیاهان مانند زنجبیل و گل گاوزبان می‌توانند جریان خون را بهبود ببخشند و باعث تسریع ترمیم و بازیابی عضلات آسیب دیده شوند.
  • بعضی داروهای گیاهی همچون لیموترش می‌توانند اثرات آرامبخشی داشته باشند و استرس و اضطراب ناشی از درد عضله را کاهش دهند.
  • داروهای گیاهی را می‌توان به عنوان مکمل درمان‌های دیگر مانند ماساژ درمانی و فیزیوتراپی استفاده نمود.

عوارض داروی گیاهی برای گرفتگی عضله

با وجود مزایای متعدد داروهای گیاهی برای درمان گرفتگی عضله، این داروها نیز ممکن است برخی عوارض جانبی داشته باشند:

  1. حساسیت و واکنش آلرژیک مانند حساسیت پوستی و تنگی نفس به برخی از مواد موجود در داروهای گیاهی 
  2. تداخلات دارویی با برخی داروهای شیمیایی
  3. برخی داروهای گیاهی مانند زنجبیل و پونه کوهی ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی مانند سو هاضمه، تهوع و اسهال شوند.
  4. بعضی از گیاهان دارویی می توانند بر عملکرد کبد و کلیه تاثیر بگذارند، بنابراین، افراد با مشکلات کبدی یا کلیوی باید قبل از مصرف این داروها با پزشک مشورت کنند.
  5. برخی داروهای گیاهی ممکن است برای زنان باردار یا شیرده مناسب نباشند و باید تحت نظر پزشک مصرف شوند. 

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

درد و کشیدگی عضله، اتفاق ناراحت کننده‌ای است که ممکن است بنا به دلایل مختلفی ایجاد شود. روش‌های مختلف طبیعی و گیاهی برای درمان اسپاسم عضلات وجود دارند که عوارض جانبی داروهای شیمیایی را ندارند. داروهای گیاهی می توانند گزینه‌ مناسبی برای درمان گرفتگی عضله باشند، اما همچنان نیاز به دقت و نظارت پزشک در مصرف آنها وجود دارد. این داروها ممکن است برخی عوارض جانبی مانند حساسیت، تداخلات دارویی و مشکلات گوارشی به همراه داشته باشند. بنابراین قبل از مصرف هر داروی گیاهی برای گرفتگی عضله، بررسی وضعیت سلامت و مشورت با دکتر متخصص ارتوپد یا دکتر طب سنتی امری ضروری است. در صورتی که نیاز به حضور در مطب ندارید می‌توانید از خدمات غیرحضوری دکترتو برای مشاوره آنلاین پزشک ارتوپد یا مشاوره آنلاین طب سنتی استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

داروهای گیاهی ممکن است گزینه مناسب‌تری برای درمان گرفتگی عضلات باشند، زیرا اثرات جانبی کمتری دارند. اما در برخی موارد داروهای شیمیایی ممکن است اثربخشی بیشتری داشته باشند. در نهایت، تشخیص پزشک و نظارت او در انتخاب بهترین درمان برای هر فرد حائز اهمیت است.

مصرف داروهای گیاهی برای درمان گرفتگی عضلات نیز نیاز به تجویز و نظارت پزشک دارد. این داروها ممکن است با برخی شرایط پزشکی یا داروهای دیگر تداخل داشته باشند، بنابراین تشخیص و نظر پزشک متخصص ضروری است.

طول دوره درمان گرفتگی عضلات با داروهای گیاهی متغیر است و به عواملی مانند شدت علائم، نوع داروی گیاهی و پاسخ فرد به درمان بستگی دارد. در اغلب موارد، بهبود علائم طی چند روز تا چند هفته حاصل می‌شود، اما نظارت پزشک در تعیین طول دوره درمان ضروری است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن