درمان خانگی کشیدگی عضلانی چیست؟ کدام سریعتر عمل می کند؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

برای درمان خانگی کشیدگی عضلانی، ابتدا باید استراحت کرده و از فعالیت‌هایی که عضله کشیده شده را تحت فشار قرار می‌دهند، پرهیز کنید. استفاده از یخ روی منطقه آسیب‌دیده می‌تواند التهاب و درد را کاهش دهد؛ این کار را می‌توان هر ۲ تا ۳ ساعت یکبار به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه انجام داد. همچنین باندپیچی و بالابردن ناحیه آسیب‌دیده به کاهش تورم کمک می‌کند. مسکن‌های غیر نسخه‌ای مانند ایبوپروفن یا استامینوفن نیز می‌توانند درد را تسکین دهند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
درمان خانگی کشیدگی عضلانی چگونه است؟

عضلات شما در سرتاسر بدن ممکن است در اثر فشار بیش از حد یا استمرار انجام یک سری حرکات تکراری، دچار کشیدگی شوند. عضلات کشیده شده می‌توانند بسیار دردناک باشند. در برخی موارد حتی ممکن است این عضلات دچار پارگی و آسیب‌های بسیار شدیدتر و جدی‌تر هم شوند. نحوه مدیریت و درمان درد و آسیب وارد شده به عضلات در درجه اول به میزان و شدت آسیب بستگی دارد. با این حال همیشه اقدامات اولیه به عنوان راهکارها یا درمان‌ خانگی کشیدگی عضلانی ضروری هستند. در این مقاله از دکترتو با انواع روش‌های درمان خانگی کشیدگی عضلانی آشنا می‌شویم. اگر دردهای عضلانی خاصی را تجربه می‌کنید بهتر است در این باره با پزشک ارتوپد مشورت نمایید. شما می‌توانید از طریق دکترتو با بهترین پزشکان به صورت متنی یا تلفنی در ارتباط باشید.

درمان خانگی کشیدگی عضلانی چیست؟

دردهای کشیدگی عضلات می‌تواند از ناراحتی خفیف تا دردهای شدیدی که با وضعیت‌ها و حرکات خاص بدتر می‌شوند، متغیر باشد. درمان‌های خانگی می‌توانند برای درمان موارد خفیف موثر باشد. این درمان‌ها شامل یک سری تکنیک‌ها و مراقبت‌های اولیه‌ای است که می‌تواند درد، تورم و التهاب را تسکین دهد و به این ترتیب به عضلات امکان بازیابی و بهبود را خواهد داد. از استراحت کردن گرفته تا استفاده از کمپرس یخ، حرارت، بانداژ و انجام یک سری تمرینات کششی و ورزشی، همگی می‌توانند به عنوان درمان خانگی کشیدگی عضلانی در نظر گرفته شوند. به صورت کلی به تکنیک‌ها یا درمان‌های خانگی اولیه برای کشیدگی عضلات، به اختصار RICE گفته می‌شود.

البته بر اساس تکنیک‌های سنتی می‌توان برای تسکین درد و علائم اسپاسم عضلانی از یک سری مواد طبیعی هم استفاده کرد. برای مثال پیاز خام یکی از مواردی است که می‌تواند دردهای شدید عضلانی را تسکین دهد. سرکه سیب، نمک اپسوم، روغن زیتون و آب گیلاس از دیگر مواردی هستند که می‌توانند به کاهش درد و التهاب کمک زیادی کنند.

متن انگلیسی:
A lot of research shows that cherry juice is a fantastic way to reduce pain
ترجمه متن:
تحقیقات زیادی نشان می‌دهد که آب گیلاس یک راه فوق‌العاده برای کاهش درد است.

gspmweb

۱. استراحت

اولین کاری که به عنوان درمان خانگی کشیدگی عضلانی باید انجام داد، استراحت کردن است. این گزینه ممکن است بدیهی باشد، اما همچنین مهم‌ترین کاری است که باید در زمان کشیده شدن عضلات انجام داد. از آنجایی که کشیدگی عضلانی معمولا زمانی رخ می‌دهد که شما پارگی فیبرهای عضلانی را تجربه می‌کنید و علت درد ماهیچه های بدن این مشکل است، استراحت به فیبرهای عضلانی شما اجازه می‌دهد تا بهبود یافته و دوباره به هم جوش بخورند.

این می‌تواند به ایجاد عضلات بزرگ‌تر و قوی‌تر هم کمک کند تا به این ترتیب در برابر آسیب‌های احتمالی آینده قوی‌تر باشند. البته نوع استراحت کردن بسته به این که کدام عضله دچار کشیدگی شده متفاوت است. اهمیت استراحت کردن در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اولیه بسیار زیاد است، چرا که رعایت نکردن آن می‌تواند شدت آسیب وارد شده به عضلات را بیشتر کند.

درد عضلاتت با استراحت کم نشده؟

همین الان از متخصص مشاوره بگیر.

۲. یخ و کمپرس کردن

سرمادرمانی یا استفاده از یخ و کمپرس سرد یکی از درمان‌های اصلی خانگی برای کاهش دردهای عضلانی است. سرمادرمانی می‌تواند به طرز موثری درد را کاهش داده و موجب کمتر شدن کبودی و التهاب ناشی از کشیدگی عضلات شود. از طرفی سرمادرمانی می‌تواند موجب افزایش آستانه تحمل درد هم شود.

این تکنیک درمان خانگی کشیدگی عضلانی می‌تواند با انقباض کردن عروق خونی، کم کردن سرعت هدایت عصبی و جلوگیری از تجمع مایع در اطراف عضله آسیب‌دیده، میزان کبودی و تورم را هم کاهش دهد. نکته مهم این که معمولا استفاده از کمپرس یخ برای ۲۴ ساعت اولیه توصیه می‌شود. باید هر یک ساعت یک‌بار، به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه کمپرس یخ را روی محل آسیب‌دیده قرار داد. توجه کنید که به هیچ عنوان نباید سرما مستقیماً با پوست در تماس باشد.

متن انگلیسی:
Cold therapy, ice packs for example, reduces pain perception, increases pain threshold, and may reduce bruising and swelling by constricting blood vessels, slowing nerve conduction velocity, and preventing fluid build-up around the injury
ترجمه متن:
سرما درمانی مانند کمپرس یخ می‌تواند با کاهش احساس درد آستانه درد را افزایش دهد و ممکن است با انقباض عروق خونی، کاهش سرعت هدایت عصبی و جلوگیری از تجمع مایع در اطراف آسیب، کبودی و تورم را کاهش دهد.

biofreeze

۳. زرده تخم مرغ

یکی از انواع درمان‌های خانگی پر استفاده برای دردهای عضلانی و کشیدگی عضلات، استفاده از مرهم زرده تخم مرغ است. این ترکیب که از قدیم به عنوان یک روش سنتی در درمان دردهای عضلانی استفاده می‌شده، از مخلوط زرده تخم مرغ و زردچوبه به دست می‌آید. این دو ترکیب هر دو خاصیت ضدالتهابی قوی دارند و می‌توانند به‌مرور میزان ورم، درد و کبودی ناحیه آسیب‌دیده را کم کنند. با ترکیب این مواد با هم یک ترکیب خمیری شکل به دست می‌آید که می‌توان مانند یک پماد، آن را در محل آسیب‌دیده مالید. گاهی ممکن است به این ترکیبات، عسل هم اضافه شود. مرهم زرده تخم مرغ می‌تواند برای انواع کوفتگی، ورم، پیچ‌خوردگی مفاصل و کشیدگی عضلات مورد استفاده قرار بگیرد.

۴. گرم کردن

بعد از این که دوره سرمادرمانی تمام شد، می‌توان از گرمادرمانی برای تسکین درد و تورم کمک گرفت. گرمادرمانی به ویژه دوش آب گرم، به عنوان یک درمان خانگی کشیدگی عضلانی در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند با کاهش تنش عضلات و افزایش جریان خون، ماهیچه‌ها کشیده شده را آرام کند.

۵. بستن با بانداژ

اعمال فشار به عضله آسیب‌دیده نیز یکی دیگر از روش‌های درمان خانگی کشیدگی عضلانی است. شما می‌توانید عضله آسیب‌دیده را با اعمال یک فشار ثابت و ملایم روی آن، ببندید تا به این ترتیب از تورم و التهاب شدید آن جلوگیری کنید. برای این منظور می‌توانید از یک بانداژ الاستیکی در اطراف عضله آسیب‌دیده استفاده کنید.

درمان خانگی کشیدگی عضلانی چگونه ممکن است؟
تمرینات کششی باعث خونرسانی بیشتر شده و درد عضله را کاهش می‌دهد.

۶. تمرینات کششی و تقویتی

انجام یک سری از حرکات ورزشی و تمرینی می‌تواند برای کاهش دردهای عضلانی موثر باشد. گاهی اوقات، مواردی وجود دارد که گیاهان و محصولات طبیعی و استراحت کردن برای از بین بردن درد کافی نیستند. در برخی موارد، صرف‌نظر از اینکه چند گیاه دارویی مصرف می‌کنید، یک درد کسل‌کننده و بی‌پایان می‌تواند باقی بماند. این دلیل اصلی این است که چرا هنگام تلاش برای از بین بردن دردهای مبهم ناشی از کشیدگی عضلات، باید تمرینات کششی و تقویتی را انجام دهید.

ورزش به طور قابل توجهی به کشش بدن کمک می‌کند و ناراحتی و درد عضلانی را کاهش می‌دهد. این حرکات همچنین میزان گردش خون را بهبود می‌بخشند و می‌توانند عضلات سفت و گرفته را نرم‌تر کنند. خوشبختانه، بسته به سطح مهارت خود، تمرینات زیادی وجود دارد که می‌توانید با آنها شروع کنید. البته یک فیزیوتراپ می‌تواند به صورت اختصاصی و با توجه به شرایطی که دارید، یک سری تمرینات کششی را به شما توصیه کند.

۷. بالا نگه داشتن عضو آسیب دیده

چهارمین بخش از تکنیک RICE به بالا نگه داشتن عضله آسیب‌دیده اشاره دارد. توصیه می‌شود در صورت امکان عضله کشیده شده را در ارتفاع (ترجیحاً هم سطح یا بالاتر از قلب) قرار دهید. می‌توانید در زمان استراحت کردن از یک بالش یا وسایل دیگر برای بالا نگه داشتن اندام آسیب‌دیده استفاده کرد. انجام این کار می‌تواند به طور موثری به کاهش تورم عضله کمک کند.

۸. مصرف داروهای مسکن بدون نسخه

مسکن‌های بدون نسخه نیز برای تسکین درد عضلانی در دسترس هستند. به‌طور کلی می‌توانید مسکن‌های OTC را به شکل قرص یا مسکن موضعی مانند محصولات موضعی مبتنی بر منتول، برای تسکین دردهای عضلانی استفاده کنید. داروهای ضدالتهاب استروئیدی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن یا استامینوفن می‌توانند به عنوان درمان خانگی کشیدگی عضلانی مورد استفاده قرار بگیرند. ژل‌های خنک‌کننده درد مبتنی بر منتول هم می‌توانند با اثر خنک‌کنندگی بالا، به تسکین سریع‌تر درد کمک کنند.

از مصرف مسکن برای کاهش درد کشیدگی عضله خسته شدی؟ مشاوره بگیر.

آیا درمان کشیدگی عضلات در خانه موثر است؟

درمان‌های خانگی که در مراحل اولیه بروز آسیب باید انجام شوند، می‌توانند درد و التهاب را به میزان زیادی کاهش دهند. این درمان‌ها برای انواع خفیف تا متوسط کشیدگی عضلات موثرند و در اکثر مواقع تنها با انجام دادن این راهکارها می‌توان درد و التهاب کشیدگی عضلانی را تسکین داد.

با این حال اگر میزان کشیدگی شدید باشد یا پارگی عضلانی حادتری اتفاق افتاده باشد، این تکنیک‌ها تنها نقش تسکین‌دهنده دارند و برای درمان کامل کشیدگی عضلانی باید به پزشک مراجعه کرد. در نتیجه می‌توان گفت که موثر بودن یا نبودن روش‌های درمان خانگی کشیدگی عضلانی تا حدود زیادی به شدت و میزان آسیب و همچنین نوع عضله آسیب‌دیده بستگی دارد. گاهی اوقات همین درمان‌های اولیه برای درمان کشیدگی عضلانی کافی است و در برخی موارد به سایر روش‌ها از جمله فیزیوتراپی یا حتی جراحی هم نیاز است.

روشتوضیحات
استراحتاز فعالیت‌هایی که باعث درد، تورم یا ناراحتی می‌شوند خودداری کنید. با این حال، از بی‌حرکتی کامل خودداری کنید، زیرا می‌تواند منجر به سفتی و ضعف عضلات شود.
یخبرای کاهش درد و التهاب، بسته‌های یخ را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، هر ۲ تا ۳ ساعت در روز به مدت ۲ تا ۳ روز روی ناحیه آسیب‌دیده قرار دهید.
فشرده سازیبرای کاهش تورم، ناحیه آسیب‌دیده را با بانداژ الاستیک یا آستین فشاری بپیچید.
ارتفاعبرای کاهش تورم، ناحیه آسیب‌دیده را بالاتر از سطح قلب خود قرار دهید.
داروهای مسکن بدون نسخهداروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می‌توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند.
گرمای مرطوبپس از ۷۲ ساعت اولیه، گرمای مرطوب می‌تواند به شل شدن عضلات و کاهش درد کمک کند.
ماساژماساژ ملایم عضلات آسیب‌دیده می‌تواند به شل شدن عضلات و کاهش درد کمک کند.
کشش ملایمهنگامی که درد و التهاب فروکش کرد، می‌توانید حرکات کششی ملایم را برای بهبود دامنه حرکتی و انعطاف‌پذیری شروع کنید.
درمان خانگی کشیدگی عضلانی

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

به محض وارد شدن آسیب به عضلات و کشیدگی آنها، می‌توان از درمان‌های خانگی برای کاهش درد و تورم کمک گرفت. این درمان‌های به ظاهر ساده، در صورتی که به‌درستی و به‌موقع انجام شوند می‌توانند به صورت موثری میزان التهاب و درد را تسکین دهند و در موارد خفیف کشیدگی عضلانی، طی چند روز آسیب به وجود آمده را درمان کنند.

با این حال در برخی مواقع ممکن است آسیبی که به عضلات وارد شده بسیار شدیدتر باشد. در این مواقع معمولا بعد از انجام تکنیک‌های درمان خانگی کشیدگی عضلانی، درد کمتر نمی‌شود و میزان التهاب و تورم هم در روزهای بعدی، افزایش می‌یابد. در چنین شرایطی حتماً باید برای بررسی‌های بیشتر و بررسی این که دقیقاً چه نوع آسیبی به عضلات وارد شده، به یک متخصص ارتوپدی یا متخصص فیزیوتراپی مراجعه کرد. اما چنانچه فرصت و شرایط حضور در مطب پزشک را ندارید می‌توانید از طریق خدمات غیرحضوری دکترتو مشاوره فیزیوتراپی آنلاین یا ویزیت آنلاین دکتر ارتوپد شوید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

یکی سری ترکیبات گیاهی مانند روغن زیتون، سرکه سیب، آب گیلاس، پیاز خام و عسل هم برای درمان کشیدگی عضلات توصیه می‌شود که می‌توان با کمک آنها میزان درد و التهاب را کاهش داد.

در طب سنتی روش‌های گیاهی و تکنیک‌های درمانی مختلفی وجود دارد که می‌توان با آنها کشیدگی عضلانی را درمان کرد.

اگر درد بعد از چند روز روند بهبودی پیدا نکند یا درد شدیدی که هر روز بدتر می‌شود و در صورت از دست دادن دامنه حرکتی یا افزایش تورم و کبودی، باید حتماً برای درمان کشیدگی عضلانی به پزشک مراجعه کرد.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درمان خانگی کشیدگی عضلانی

  1. ناشناس گفت:

    سلام وخسته نباشیدفرمایشات شما در خصوص درمان کشیده شدن عضلات مثلاً دوبازو باوزنه عالیست اما آیا استفاده از یخ رابتدای کشیدگی باید باشد یا در طول درمان ممنون از راهنمایی های مفید وارزندهاتان تشک میکنم موفق و پیروز باشید ملایی از سمنان

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله در ابتدای درمان باید لحاظ شود
      تندرست باشید دوست عزیز