سرطان مثانه گرید ۴، چالش برانگیزترین مرحله درمان بیماری!

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سرطان مثانه گرید 4 پیشرفته‌ترین مرحله این سرطان است. درمان در این مرحله سخت بوده و از شیمی‌درمانی و جراحی برای تسکین علائم استفاده می‌شود. نشانه‌هایی مانند سوزش ادرار، تکرر ادرار و ادرار خونی می‌توانند از علائم پیشرفت سرطان مثانه باشند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرطان مثانه گرید 4

سرطان مثانه گرید ۴ پیشرفته‌ترین مرحله این سرطان بوده و درمان و مدیریت آن چالش‌برانگیز است. اگر به‌تازگی سرطان شما تشخیص داده شده است یا در مرحله ۴ این بیماری هستید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که علائم سرطان مثانه پیشرفته چیست؟ به چه علت سرطان به این مرحله جدی می‌رسد؟ چگونه می‌توان آن را تشخیص داد؟ سرطان در این مرحله درمانی دارد؟ احتمال زنده ماندن در این مرحله چقدر است؟

درصورتی‌که دچار این بیماری هستید، قبل از رسیدن آن به مرحله ۴ باید برای درمان اقدام کنید. در این مرحله نیز اقدامات درمانی انجام می‌شود. شما می‌توانید برای مشاوره با دکتر مجاری ادرار یا دکتر انکولوژیست در رابطه با تشخیص و درمان این سرطان از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

سرطان مثانه گرید ۴ چیست؟

سرطان مثانه گرید ۴ یا سرطان مثانه متاستاتیک پیشرفته‌ترین مرحله سرطان است. در این مرحله از سرطان حذف کامل سلول‌های سرطانی مشکل بوده و درمان بیشتر برای بالا بردن کیفیت زندگی انجام می‌شود. پزشک پس از تشخیص سرطان مثانه باید برای انتخاب گزینه درمان مرحله آن را تعیین کند.

هر مرحله از سرطان نشان می‌دهد که سلول‌های سرطانی تا چه حد پیشرفت کرده و کدام قسمت‌های بدن را درگیر کرده‌اند. در مرحله ۴ سرطان به سایر بافت‌ها و اندام‌های بدن سرایت کرده است. دیواره شکم، دیواره لگن، غدد لنفاوی مجاور و حتی اندام‌های دور از مثانه نیز احتمالا دچار سرطان شده‌اند. زمانی که سرطان به این مرحله می‌رسد، درمان دشوار بوده و نرخ بقای ۵ساله بیمار حدود ۵٪ می‌شود.

سرطان مثانه گرید ۴ با عنوان سرطان مثانه متاستاتیک شناخته می‌شود. در این مرحله سلول‌های سرطانی به دیواره شکم، دیواره لگن و غدد لنفاوی مجاور حمله کرده و سرطان در کل بدن گسترش یافته است. به همین دلیل درمان در مرحله ۴ سرطان مشکل است.  

 سرطان مثانه گرید ۴ کل مثانه را درگیر کرده و به بافت‌های مجاور سرایت می‌کند.
سرطان مثانه گرید ۴ کل مثانه را درگیر کرده و به بافت‌های مجاور سرایت می‌کند.

علائم سرطان مثانه گرید ۴

سرطان مثانه گرید ۴ مرحله‌ای است که سلول‌های سرطانی که دیگر اندام‌های نزدیک یا دور از مثانه سرایت کرده‌اند. به همین دلیل در این مرحله علائم شدید بوده و برای کاهش این نشانه‌ها اقدامات درمانی انجام می‌شود. این علائم عبارت‌اند از:

  • وجود خون در ادرار
  • تکرر ادرار
  • درد یا سوزش هنگام ادرار
  • احساس نیاز به ادرار و عدم توانایی دفع آن
  • درد کمر یا لگن (در یک طرف بدن)
  • خستگی و ضعف
  • کاهش وزن.

معمولا پس از ظاهرشدن این علائم سرطان تشخیص داده می‌شود. نمی‌توان این نشانه‌ها را مختص مرحله ۴ سرطان مثانه دانست. گاهی در مراحل قبل نیز این علائم ایجاد می‌شوند. علاوه بر این، ممکن است به دلیل پخش شدن سرطان در بدن شخص علائم دیگری را نیز احساس کند. به عنوان مثال اگر سلول‌های سرطانی به ریه‌ها سرایت کرده باشند، بیمار علاوه بر علائم ذکرشده دچار عارضه‌ای مانند درد قفسه سینه یا سرفه مداوم می‌شود.

اگر دچار چنین علائمی هستید و پس از گذشت چند روز بهبودی حاصل نمی‌شود، باید به دکتر اورولوژیست یا دکتر انکولوژیست مراجعه کنید. برای ارتباط با این متخصصان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

آیا علائم سرطان مثانه پیشرفته داری و نگرانی؟

برای اطمینان با متخصص اورولوژی مشورت کن.

علت سرطان مثانه گرید ۴

علت دقیق ابتلا به سرطان مثانه بدخیم مشخص نیست. اما برخی عوامل آمار ابتلا به سرطان مثانه را بالا برده یا باعث پیشرفت بیماری می‌شوند. از جمله:

  • سیگارکشیدن
  • پرتودرمانی برای درمان سرطان‌های قبلی (مانند سرطان رحم، سرطان پروستات و سرطان رکتوم)
  • داروهای شیمی‌درمانی مانند سیکلوفسفامید
  • عفونت انگلی به نام شیستوزوما هماتوبیوم
  • عفونت مثانه و عفونت ادراری
  • سنگ مثانه.

علت اصلی ابتلا به سرطان مثانه بدخیم مشخص نیست. اما عواملی مانند عفونت ادراری به طور مکرر، سنگ مثانه و سیگارکشیدن می‌توانند باعث سرطان مثانه و پیشرفت این بیماری شوند.

سیگارکشیدن یکی از دلایل اصلی ابتلا به سرطان مثانه و پیشرفت آن تا مرحله 4 است.
سیگارکشیدن یکی از دلایل اصلی ابتلا به سرطان مثانه و پیشرفت آن تا مرحله ۴ است.

تشخیص سرطان مثانه گرید ۴

متاسفانه در بسیاری از مواقع با بروز علائم و رسیدن سرطان مثانه به مرحله ۴ این بیماری تشخیص داده می‌شود. معمولا در مراحل اولیه سرطان مثانه علائمی ندارد. پس از بروز علائم مشکوک پزشک برای تشخیص سرطان و تعیین مرحله آن آزمایش‌های زیر را تجویز می‌کند. در سرطان مثانه مرحله ۴ باید آزمایش‌هایی برای تعیین میزان گسترش سرطان انجام شود.

  • سیستوسکوپی: اصلی‌ترین آزمایش تشخیص سرطان مثانه است. در این روش لوله‌ای نازک و منعطف از طریق مجرای ادرار وارد مثانه می‌شود. ساختار مثانه به‌خوبی دیده شده و در صورت نیاز با همین ابزار بیوپسی انجام می‌شود.
  • سی‌تی‌اسکن شکم و لگن: برای تشخیص سرطان مثانه مرحله ۴ و بررسی وجود سلول‌های سرطانی در لگن و شکم تصویربرداری از این ناحیه انجام می‌شود.
  • رادیوگرافی قفسه سینه: برای تشخیص سرایت سرطان به ریه‌ها انجام می‌شود.
  • اسکن استخوان: برای تشخیص متاستاز سرطان به استخوان انجام می‌شود.

در صورت بروز هرگونه علائم مشکوک باید برای تشخیص به‌موقع این سرطان و همچنین مرحله‌بندی آن به دکتر مجاری ادرار یا متخصص انکولوژیست مراجعه کنید. برای ارتباط با این متخصصان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

با استفاده از تست‌های تصویربرداری می‌توان میزان گسترش سرطان و مرحله آن را تعیین کرد.
با استفاده از تست‌های تصویربرداری می‌توان میزان گسترش سرطان و مرحله آن را تعیین کرد.

تعیین حدود گسترش تومور بدخیم مثانه

مهم‌ترین اقدام پیش از درمان سرطان، تعیین مرحله آن است. برای تعیین مرحله سرطان مثانه بدخیم بیوپسی مثانه انجام شده و با آزمایش تصویربرداری میزان گسترش آن در بدن مشخص می‌شود. سیستم مرحله‌بندی سرطان مثانه TNM است. این سیستم به‌صورت زیر عنوان می‌شود.

  • تومور (T): تومور اولیه چقدر بزرگ شده است و در کجا قرار دارد؟
  • گره (N): آیا تومور به غدد لنفاوی سرایت کرده است؟ چند غده و در کجا درگیر سرطان شده‌اند؟
  • متاستاز (M): آیا سرطان به سایر بخش‌های بدن سرایت کرده است؟

طبق این سیستم مرحله‌بندی، سرطان مثانه در ۵ مرحله ۰ تا ۴ دسته‌بندی می‌شود. سرطان مثانه مرحله ۴ خود به دو بخش تقسیم می‌شود.

  • مرحله IVA: در این مرحله سرطان به دیواره شکم، دیواره لگن و غدد لنفاوی مجاور سرایت کرده است. اما سایر بخش‌های بدن درگیر سرطان نشده‌اند.
  • مرحله IVB: سرطان در این مرحله سایر اندام‌های بدن را نیز درگیر کرده است.

سریع‌ترین روش تشخیص سرطان مثانه چیست؟ از متخصص سرطان بپرس.

درمان سرطان مثانه گرید ۴

درمان سرطان مثانه گرید ۴ دشوار بوده و در این مرحله اقدامات درمانی بیشتر برای کاهش علائم انجام می‌شود. گاهی هم ممکن است درمان باعث ازبین‌رفتن کل سلول‌های سرطانی شود. درمان در این مرحله شامل موارد زیر می‌شود.

۱. شیمی درمانی در مرحله پیشرفته سرطان مثانه

از آنجایی که در مرحله ۴ سرطان، احتمالا سلول‌های سرطانی به دیواره لگن و شکم و غدد لنفاوی مجاور سرایت کرده‌اند، بهترین روش درمان شیمی درمانی است. شیمی‌درمانی ممکن است همراه با پرتودرمانی یا بدون آن انجام شود. گاهی هم برای درمان سرطان تهاجمی قبل از جراحی سیستکتومی از شیمی‌درمانی استفاده می‌کنند.

معمولا برای درمان سرطان مثانه گرید ۴ از دو گروه داروهای شیمی‌درمانی زیر استفاده می‌کنند.

  • جمسیتابین و سیس پلاتین
  • سیس پلاتین، متوترکسات، وینبلاستین و دوکسوروبیسین

۲. جراحی سرطان مثانه گرید ۴

اصلی‌ترین بخش درمان سرطان مثانه گرید ۴ شیمی‌درمانی است. زمانی که تومور سرطانی با شیمی‌درمانی به‌اندازه کافی کوچک شد، پزشک برای برداشتن سلول‌های سرطانی باقی‌مانده از تکنیک‌های زیر استفاده می‌کند.

  • برداشتن تومور مثانه از راه سیستوسکپی: در این تکنیک لوله سیستوسکوپ از طریق مجرای ادرار وارد مثانه می‌شود. بدون برشی در شکم جراحی انجام شده و تومور برداشته می‌شود. معمولا از این تکنیک در مراحل اولیه سرطان استفاده می‌شود. اما گاهی ممکن است پزشک در مراحل بعدی هم آن را توصیه کند. در این روش احتمال عود سرطان بالا است.
  • رادیکال سیستکتومی: در روش سیستکتومی کل مثانه یا بخشی از آن برداشته می‌شود. در سیستکتومی جزئی بخشی از دیواره مثانه به همراه غدد لنفاوی مجاور برداشته می‌شود. معمولا در مرحله ۴ از روش رادیکال سیستکتومی استفاده می‌شود. در این روش کل مثانه و غدد لنفاوی برداشته می‌شود. برای درمان مردان ممکن است پروستات و وزیکول هم برداشته شود. در زنان نیز احتمال دارد تخمدان‌ها، لوله‌های فالوپ، رحم، دهانه رحم و قسمت کوچکی از واژن برداشته شوند.

به نقل از healthline در رابطه با عوارض جراحی سرطان مثانه:

اگر در جراحی بخشی از مثانه برداشته شده باشد، به دلیل کوچک شدن مثانه نیاز به تخلیه ادرار بیشتر می‌شود. اگر کل مثانه برداشته شده باشد، از روش اورستومی یا مثانه جدید استفاده می‌شود. اورستومی کیسه پلاستیکی است که به دیواره شکم وصل شده و ادرار در آن جمع‌آوری می‌شود. سایر عوارض احتمالی جراحی شامل ناباروری، شروع زودرس یائسگی و اختلال عملکرد جنسی در زنان است. مردان نیز ممکن است دچار اختلال عملکرد جنسی و ناباروری شوند.

۳. روش های غیر جراحی درمان سرطان مثانه گرید ۴

اگر شخص بیمار به هر دلیلی نتواند شیمی‌درمانی کند و روش‌های جراحی سرطان مثانه هم کارساز نباشد، پزشک از روش‌های دیگری مانند پرتودرمانی، ایمونوتراپی یا درمان‌های هدفمند استفاده می‌کند.

به نقل از medicalnewstoday در رابطه با روش‌های درمانی سرطان مثانه گرید ۴ برای تسکین درد:

تسکین درد بخش مهمی از درمان سرطان  مثانه برای بسیاری از بیماران است. ازآنجایی‌که درد می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، مهم است که در مورد میزان درد با پزشک خود صحبت کنید. پزشک باتوجه‌به شدت درد از داروهای تسکین درد مناسب، سریع و موثر استفاده می‌کند.

برای درمان سرطان مثانه گرید ۴ به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

سرطان مثانه گرید ۴ پیشرفته‌ترین مرحله این سرطان است. در این مرحله سرطان کل مثانه را درگیر کرده و به غدد لنفاوی مجاور سرایت کرده است. حتی ممکن است به بافت‌ها و اندام‌های دور از مثانه هم رسیده باشد. در سرطان مثانه متاستاتیک ممکن است کلیه‌ها، ریه‌ها، استخوان و سایر اندام‌ها درگیر بیماری شوند. زمانی که سرطان به این مرحله می‌رسد، علائمی مانند سوزش ادرار، تکرر ادرار، خون در ادرار، ضعف و خستگی و کاهش وزن ظاهر می‌شوند. گاهی هم به دلیل سرایت سرطان به اندام‌های دیگر علائمی در این اندام‌ها دیده می‌شود.

درمان سرطان مثانه مرحله ۴ معمولا شیمی‌درمانی است. شیمی‌درمانی بیشتر برای کاهش علائم و تسکین درد توصیه می‌شود. در مواقع کمی احتمال دارد شیمی‌درمانی در این مرحله سلول‌های سرطانی را کامل از بین ببرد. گاهی بعد از شیمی‌درمانی نیاز به پرتودرمانی یا جراحی سرطان مثانه است.

برای پیداکردن بهترین دکتر مجاری ادرار و کلیه یا دکتر انکولوژی می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

سرطان مثانه گرید ۴ به دلیل پخش شدن سرطان در اندام‌های مختلف بدن خطرناک است. در این مرحله ممکن است علاوه بر مثانه و غدد لنفاوی مجاور اندام‌هایی مانند کلیه‌ها، ریه‌ها و استخوان‌ها نیز درگیر سرطان شوند. در این شرایط احتمال درمان موفقیت‌آمیز بسیار پایین است.

معمولا در این مرحله از سرطان مثانه بدخیم به دلیل پیشرفت بیماری و سرایت آن به بخش‌های مختلف بدن درمان مشکل است. برای درمان سرطان مثانه گرید ۴ معمولا از شیمی‌درمانی استفاده می‌شود. این روش بیشتر برای کاهش علائم و بالابردن کیفیت زندگی توصیه شده و احتمال حذف کل سلول‌های سرطانی پایین است.

گاهی ممکن است پس از شیمی‌درمانی پزشک برای حذف سلول‌های سرطانی جراحی را پیشنهاد دهد. معمولا در مراحل پیشرفته سرطان از روش رادیکال سیستکتومی استفاده می‌شود. در این روش کل مثانه و غدد لنفاوی مجاور برداشته می‌شود. حتی ممکن است در آقایان پروستات و در خانم‌ها رحم و تخمدان‌ها هم خارج شوند.

نرخ بقا در سرطان مثانه پیشرفته به میزان گسترش سرطان بستگی دارد. اگر سرطان به غدد لنفاوی مجاور سرایت کرده باشد، میزان بقای ۵ساله ۳۶٪ بوده و اگر به اندام‌های دور از مثانه رسیده باشد، بقای ۵ساله به ۴٪ می‌رسد.

عفونت ادراری و عفونت مثانه می‌توانند احتمال ابتلا به سرطان مثانه را افزایش دهند. ابتلا به انواع عفونت‌های باکتریایی، ویروسی یا انگلی می‌تواند در ساختار مثانه اختلال ایجاد کند و در درازمدت باعث سرطانی شدن سلول‌های این اندام شود.

تکرر ادرار می‌تواند نشانه هرگونه مشکل در مثانه یه‌ویژه سرطان مثانه بدخیم باشد. اگر این عارضه پس از چند روز برطرف نشود و همراه با سوزش ادرار، ادرار خونی و خستگی و ضعف باشد، باید به پزشک مراجعه کرد.

یکی از علائم سرطان مثانه گرید ۴ می‌تواند سوزش ادرار باشد. گاهی شخص در هنگام ادرار درد احساس می‌کند. این عارضه ممکن است در کنار احساس ادرار و عدم توانایی آن همراه باشد.

ادرار خونی یکی از علائم بسیار جدی است که احتمال دارد نشانه سرطان مثانه به‌ویژه سرطان مثانه پیشرفته باشد. این عارضه را باید جدی گرفت و برای پیداکردن علت آن به متخصص مجاری ادرار مراجعه کرد.

سرطان در این مرحله بسیار پیشرفت کرده و می‌تواند کشنده باشد. اگر سرطان کل مثانه و غدد لنفاوی مجاور را درگیر کرده باشد، احتمال بقای ۵ساله حدود ۳۶٪ است. اما اگر به اندام‌های دور از مثانه هم رسیده باشد، بقای ۵ساله بسیار پایین آمده و به ۴٪ می‌رسد.

با آزمایش سونوگرافی می‌توان تومور را در مثانه تشخیص داد. اما برای تشخیص بدخیم بودن آن نیاز به بیوپسی مثانه بوده و برای تشخیص میزان گسترش سرطان باید آزمایش‌هایی مانند سی‌تی‌اسکن انجام شود.

سرطان در این مرحله متاستاز داشته و به سایر اندام‌های بدن و غدد لنفاوی سرایت می‌کند. به همین دلیل درمان آن دشوار است.

در مراحل پیشرفته بیماری، سلول‌های سرطانی به اندام‌های مختلف سرایت می‌کنند. به همین دلیل شخص علاوه بر عوارضی مانند سوزش ادرار و خون در ادرار دچار علائم سرطان‌های مختلف ریه، کلیه، استخوان، پروستات یا رحم می‌شود.

اگر شیمی‌درمانی کارساز نباشد و سلول‌های سرطانی در کل مثانه پخش شده باشند، پزشک جراحی را پیشنهاد می‌دهد. معمولا جراحی در این مرحله شامل برداشتن کل مثانه می‌شود.

سرطان مثانه باتوجه‌به میزان سرایت آن به اندام‌های دیگر می‌تواند عوارضی ایجاد کند. به‌عنوان‌مثال اگر سرطان به روده سرایت کرده باشد، باعث یبوست، التهاب روده یا احتباس خون می‌شود. با سرایت به کلیه می‌تواند نارسایی کلیه را به همراه داشته باشد. برای اطلاع از بیماری‌های ناشی از سرطان مثانه مرحله ۴ بهتر است با دکتر اورولوژیست مشورت کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن