درمان زگیل تناسلی چند روش دارد؟ کدام روش بهتر است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

درمان زگیل تناسلی به نوع و عامل عفونت، شدت علائم و وضعیت فرد بستگی دارد. پزشک بعد از بررسی شرایط فرد و تعداد و وسعت زگیل‌ها، بهترین درمان زگیل تناسلی را تجویز می‌کند. دارو درمانی با آنتی بیوتیک، پماد و کرم‌های ضد قارچی و ضدعفونتی، ضدانگل‌ها، کرایوتراپی، درمان با لیزر، الکترو کوتر و یا جراحی از روش‌های متداول برای درمان زگیل تناسلی هستند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
بهترین درمان زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی، توده‌های کوچک برجسته‌ای هستند که اطراف واژن، آلت تناسلی مردانه یا مقعد ظاهر می‌شوند. این توده‌ها از طریق رابطه جنسی محافظت نشده انتقال پیدا می‌کنند. روش‌های مختلفی برای درمان زگیل تناسلی وجود دارند از کرم و پماد گرفته تا کرایوتراپی، لیزر و جراحی. البته هیچ روش درمانی وجود ندارد که بیمار را از شر خود ویروس اچ‌پی‌وی عامل این عارضه رها کند. ویروس معمولا خودبه‌خود طی دو سال از بدن دفع می‌شود. در ادامه این مطلب از دکترتو با ما باشید تا با روش‌های درمان زگیل تناسلی بیشتر آشنا شوید. اما اگر علائم مربوط به زگیل تناسلی را تجربه می‌کنید، حتما با متخصص زنان یا دکتر اورولوژی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

درمان زگیل تناسلی چیست؟

در برخی موارد، انواع زگیل تناسلی در اثر مبارزه سیستم ایمنی بدن با عفونت عامل بیماری، خودبه‌خود از بین می‌روند. البته، گاهی زگیل‌ها بزرگ‌تر، بیشتر و غیرقابل تحمل می‌شوند (زگیل تناسلی بعد از چند وقت نمایان میشود؟). از بین بردن زگیل ها، شانس انتشار عفونت را کم می‌کند. روش‌های مختلفی برای از بین بردن زگیل های تناسلی وجود دارند و ممکن است مجبور شوید چند روش درمانی را امتحان کنید. در طول مدت درمان، از رابطه جنسی خودداری نمایید. روش های درمان زگیل تناسلی عبارتند از:

  • الکترو کوتر: زگیل‌ها را با جریان الکتریکی می‌سوزانند.
  • منجمدسازی یا کرایوتراپی: با استفاده از نیتروژن مایع، وارت‌ها را فریز و نابود می‌کنند.
  • درمان با لیزر: اشعه لیزر، عروق خونی ریز داخل زگیل‌ها را خشک می‌کند.
  • روش برش الکترو جراحی لوپ (LEEP): با استفاده از حلقه (لوپ) سیمی برق‌دار (دارای جریان الکتریکی)، زگیل‌ها برداشته می‌شوند. این روش برای دفع زگیل‌های سرویکس استفاده می‌شود.
  • درمان موضعی پوست: هفته‌ای یک‌بار از لوسیون، کرم یا محلول‌های شیمیایی (اسید) روی زگیل‌ها استفاده می‌شود که باعث ایجاد تاول زیر وارت‌ها شده و از رسیدن جریان خون به آن‌ها جلوگیری می‌کند.
  • جراحی: زگیل‌های تناسلی که خیلی بزرگ شده باشند یا به سایر درمان‌ها جواب ندهند، باید با جراحی برداشته شوند.

متن انگلیسی:
Your doctor will have to examine you to see if you have warts to know for sure. Warts may appear months or years after sexual contact. Sometimes, genital warts can form inside your vagina and be hard to spot. You could also have symptoms that look like genital warts but turn out to be something else
ترجمه متن:
پزشک برای اطمینان از این که شما مبتلا به زگیل هستید باید شما را مورد معاینه قرار دهد. زگیل‌ها ممکن است چند ماه یا چند سال بعد از تماس جنسی ظاهر شوند. گاهی هم زگیل‌های تناسلی داخل واژن تشکیل شده و به‌سختی قابل تشخیص هستند. شما همچنین ممکن است علائمی داشته باشید که شبیه زگیل تناسلی بوده اما ظاهرا چیز دیگری هستند.

webmed

۱. کرایوتراپی زگیل تناسلی

کرایوتراپی، روش درمان زگیل تناسلی با درصد موفقیت بالا است که شدت ویروس اچ‌پی‌وی را کاهش داده و عوامل محرک تبدیل زگیل تناسلی به سرطان را از بین می‌برد. درصد موفقیت کرایوتراپی زگیل تناسلی بعد از ۶ تا ۱۰ هفته درمان بین ۴۴ تا ۷۵ درصد است. این روش با استفاده از فریز و انجماد زگیل‌ها، آن‌ها را از بین می‌برد، به این ترتیب که پزشک، از ماده بسیار سردی مانند نیتروژن مایع اطراف زگیل‌ها استفاده کرده تا آن‌ها را فریز کند.

در طول درمان، بیمار احساس سوزش خفیف یا ملایمی دارد. اگر کرایوتراپی زگیل تناسلی درست انجام شود، احتمال باقی ماندن جای زخم به حداقل می‌رسد. درصورتی که زگیل‌ها ضخیم باشند و نیاز به انجماد گسترده یا مکرر باشد، عصب‌های اطراف زگیل‌ها آسیب دیده و ممکن است جای زخم ایجاد شود. همچنین بهبود و بازسازی پوست هم مدت زمان بیشتری طول می‌کشد. از عوارض احتمالی کرایو زگیل تناسلی می‌توان به قرمزی، تاول، درد یا حساس شدن پوست ناحیه تحت درمان اشاره کرد.

برجستگی و خارش در واژن احساس می‌کنی؟

برای بررسی سریع از پزشک نوبت بگیر.

۲. دارو های زگیل تناسلی

یکی دیگر از روش‌های درمان زگیل تناسلی، دارو درمانی است. دارو برای زگیل تناسلی معمولا تجویز می‌شود. پزشک داروهای زیر را تجویز می‌کند:

نوع دارومثالتوضیحات دارویی
آنتی‌بیوتیک‌هامترونیدازول و کلیندامایسینتجویز در صورتی که زگیل تناسلی ناشی از عفونت باکتریایی باشد.
ضد قارچ‌هافلوکونازول و کلوتریمازولتجویز برای زگیل تناسلی قارچی
ضد انگل‌هامترونیدازولتجویز در مواردی که زگیل تناسلی ناشی از عفونت انگلی مانند تریکوموناس وارتیکالیس باشد.
داروهای مورد استفاده برای درمان زگیل تناسلی

۳. پماد برای زگیل تناسلی

پماد زگیل تناسلی این زائده‌ها را از بین می‌برد. پمادهایی که برای درمان زگیل تناسلی تجویز می‌شوند عبارتند از:

  • ایمی‌کیومد برای مصرف خارجی روی زگیل‌های خارجی و مقعدی
  • پودوفیلوکس برای از بین بردن انواع خاصی از زگیل‌ها در پوست خارجی ناحیه تناسلی (آلت زنانه یا مقعد). شکل ژل یا پمادی این محصول برای درمان زگیل‌های بین ناحیه تناسلی و رکتوم استفاده می‌شود، اما محلول آن قابل مصرف نیست.
  • پودوفیلین
  • تری‌کلرواستیک اسید
  • سینکاتچینز (وگان)

۴. لیزر درمانی زگیل تناسلی

زگیل‌های ناحیه تناسلی را می‌توان با لیزر هم درمان کرد. لیزر زگیل تناسلی باید در مطب پزشک یا کلینیک، بیمارستان یا درمانگاه‌ها انجام شود. نیازی به بستری شدن نیست، اما معمولا از بیحسی موضعی یا عمومی استفاده می‌کنند که بسته به تعداد زگیل‌ها و وسعت ناحیه درمان است. برای درمان زگیل‌ تناسلی در نواحی که دسترسی به آن‌ها راحت نیست، مانند زگیل‌های مجرای ادرار، بهترین روش استفاده از لیزر درمانی است. بسته به تعداد زگیل‌ها و محل قرار گرفتنشان، پزشک از داروی بیحسی یا بیهوشی استفاده می‌کند.

۵. الکترو کوتر یا سوزاندن زگیل تناسلی

الکترو کوتر، با استفاده از پروب الکترود با ولتاژ پایین، زگیل‌های تناسلی روی آلت مردانه، مقعد یا اطراف ناحیه مقعدی را می‌سوزاند. سوزاندن زگیل تناسلی باید در مطب پزشک یا کلینیک انجام شود و معمولا برای کنترل درد از بی‌حسی یا بی‌هوشی موضعی استفاده می‌کنند. از هر ۱۰ نفری که از الکترو کوتر برای درمان زگیل تناسلی استفاده کردند، ۸ نفر بهبود یافتند و شش ماه بعد از درمان بازگشت نداشتند.

احتمال عود و بازگشت وارت‌ها در روش درمان با الکترو کوتر به‌مراتب کمتر از درمان زگیل تناسلی با دارو است. البته این روش بیشتر برای زگیل‌های کوچک با وسعت کم به‌کار می‌رود. بعد از انجام آن ممکن است عوارضی مانند درد و التهاب وجود داشته باشد و بهبودی هم دو تا چهار هفته یا حتی بیشتر طول بکشد.

۶. پلاسما تراپی زگیل تناسلی

پلاسماتراپی زگیل تناسلی روش عالی برای زائده‌های پوستی است و برای درمان وارت یا همان زگیل‌های تناسلی و مقعدی هم به‌کار می‌رود. از مزایای مهم درمان زگیل تناسلی با پلاسماجت نسبت به کرایوتراپی و دارو درمانی، آسیب‌دیدگی کمتر بافت و پوست اطراف ناحیه مقعد و عوارض کمتر آن است.

۷. جراحی زگیل تناسلی

زمانی که زگیل‌های تناسلی زیاد و وسیع باشند، روش جراحی زگیل تناسلی توصیه می‌شود. در روش جراحی، پزشک پوست یا سرویکس را با بی‌حسی موضعی، بی‌حس کرده و سپس با چاقوی جراحی، وارت یا بافت غیرعادی را برش داده و زگیل‌ها را برمی‌دارد. در صورت نیاز، بخیه جذبی می‌زند که دو تا سه هفته بعد جذب بدن می‌شوند. در طول مدت نقاهت بعد جراحی یعنی حدود دو تا چهار هفته، بیمار باید از رابطه جنسی پرهیز کند.

۸. درمان زگیل تناسلی در خانه

توصیه می‌شود خودتان برای درمان اقدام نکنید، چرا که درمان زگیل تناسلی باید توسط پزشک متخصص و در محیط پزشکی انجام شود. ممکن است زگیل‌ها برداشته شوند، اما عفونت ویروسی خود به خود درمان نمی‌شود و ممکن است ویروس‌ها داخل پوست زنده بمانند. روش‌های خانگی زیر می‌توانند مکمل درمان زگیل تناسلی باشند:

به طور کلی، برای درمان خانگی زگیل تناسلی می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • حفظ بهداشت شخصی، شستشوی منظم و دقیق منطقه تناسلی با آب گرم و صابون بدون رایحه و غیرعطری جهت کاهش عفونت و خارش
  • استفاده از لباس زیر نخی آزاد و تمیز
  • پمادها و کرم‌های ضد قارچ
  • مصرف عصاره‌های طبیعی خنک کننده مانند عصاره آلوئه‌ورا، روغن نارگیل، یا چای رازیانه برای تسکین زگیل تناسلی
  • پرهیز از عوامل تحریک‌کننده مانند صابون‌های قوی، محصولات آروماتیک، لباس‌های تنگ و خیس و اصطحکاک بیش از حد با پوست

۹. برای درمان زگیل تناسلی چه بخوریم؟

تغذیه سالم و مناسب می‌تواند در بهبود عفونت‌های زگیل تناسلی و افزایش سیستم ایمنی کمک کند. برای درمان زگیل تناسلی، خوراکی‌های زیر را بخورید:

  • سیر
  • زنجبیل
  • برگ شیرین بیان
  • مصرف پروبیوتیک‌ها
  • مصرف میوه‌ها و سبزیجات غنی از ویتامین‌
  • پرهیز از کافئین، الکل، غذاهای فرآوری شده و قند
درمان زگیل تناسلی با طب سوزنی امکان پذیر است؟
برخی از نقاطی که معمولا در درمان زگیل تناسلی با طب سوزنی مورد استفاده قرار می‌گیرند، شامل نقاطی در ناحیه تناسلی، نقاطی در ناحیه پاها و سایر نقاط بدن می‌شوند.

۱۰. تقویت سیستم ایمنی بدن برای درمان زگیل تناسلی

زمانی که بدن سیستم ایمنی قوی داشته باشد، می‌تواند با عفونت‌ها بهتر مقابله کند. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت‌های اچ‌پی‌وی هستند. در صورت مشاهده علائم زگیل تناسلی، پزشک دستوراتی را برای تقویت سیستم ایمنی بدن تجویز می‌کند از جمله:

  • رژیم غذایی سالم حاوی پروتئین، ماست، محصولات لبنی کم چرب و مغزها و دانه‌های روغنی
  • فعالیت بدنی منظم مانند پیاده‌روی، شنا و ورزش‌های مقاومتی
  • کاهش استرس با تمرین‌های آرامشی مانند مدیتیشن، یوگا، تنفس عمیق و روش‌های مدیریت استرس
  • حفظ وزن سالم
  • مصرف مکمل‌های غذایی مکمل‌هایی مانند ویتامین C، ویتامین D، روغن ماهی، ریشه آستاگالوس، ریشه زنجبیل و گیاهان دارویی مانند آلوئه‌ورا و شیرین بیان برای تقویت سیستم ایمنی

۱۱. درمان زگیل تناسلی با طب سوزنی

طب سوزنی یا آکوپانکچر یکی از روش‌های پزشکی سنتی چینی است که با استفاده از سوزن‌های بسیار نازک وارد کردن آنها به نقاط خاصی در بدن، به درمان برخی از بیماری‌ها و علائم مرتبط با آنها می‌پردازد. درمان زگیل تناسلی با طب سوزنی می‌تواند یکی از گزینه‌های درمانی باشد، اما باید توجه داشت که برای درمان صحیح و موثر زگیل تناسلی، مشورت و راهنمایی پزشک متخصص طب سوزنی به طور کامل لازم است.

طب سوزنی به عنوان یک روش مکمل ممکن است بهبود علائم را در برخی از مبتلایان داشته باشد، اما ممکن است برای همه افراد موثر نباشد. برخی از نقاطی که معمولا در درمان زگیل تناسلی با طب سوزنی مورد استفاده قرار می‌گیرند، شامل نقاطی در ناحیه تناسلی، نقاطی در ناحیه پاها و سایر نقاط بدن می‌شوند.

۱۲. درمان زگیل تناسلی مردان

درمان زگیل تناسلی مردان به عامل ایجاد عفونت بستگی دارد. بیشتر زگیل‌های تناسلی در مردان به دلیل عفونت با باکتری یا قارچ ایجاد می‌شود و درمان آن شامل دارو درمانی، پماد یا کرم‌های موضعی، جراحی، کرایوتراپی، الکترو کوتر و لیزر درمانی است. در طول درمان، بهتر است از فعالیت‌های جنسی خودداری کنید تا از انتقال عفونت به شریک جنسی جلوگیری کنید. حفظ بهداشت شخصی به ویژه بهداشت ناحیه تناسلی نیز حائز اهمیت است.

زگیل تناسلی روی پوستت ظاهر شده؟ برای برداشتن زگیل همین حالا نوبت بگیر.

۱۳. درمان زگیل تناسلی زنان

آنتی بیوتیک‌ها، داروهای آنتی باکتریال، ضدقارچ یا ضدانگل، رعایت بهداشت ناحیه تناسلی و پوشیدن لباس‌های زیر آزاد و نخی، مصرف کرم یا ژل‌های ضدقارچ و مصرف ضدانگل‌ها از روش‌های درمان زگیل تناسلی زنان هستند.

بهترین درمان زگیل تناسلی

پزشک بر اساس نوع و عامل عفونت، شدت علائم و وضعیت بیمار، بهترین درمان را تجویز می‌کند. بهترین روش‌های درمان زگیل تناسلی عبارتند از:

  • آنتی بیوتیک‌ها
  • داروهای ضدقارچی و ضد انگل‌ها
  • پمادهای موضعی
  • کرایوتراپی با نیتروژن مایع
  • جراحی برداشتن زگیل‌ها
  • شستشو با اسید
  • لیزر درمانی

متن انگلیسی:
Trichloroacetic acid, this chemical treatment burns off genital warts. It also can treat warts inside the body. Side effects can include mild skin irritation, sores and pain
ترجمه متن:
تری کلرواستیک اسید، این درمان شیمیایی زگیل تناسلی را می‌سوزاند. همچنین می‌تواند زگیل‌های داخل بدن را درمان کند. عوارض جانبی آن می‌تواند شامل تحریک خفیف پوست، زخم و درد باشد.

mayoclinic

درمان قطعی زگیل تناسلی

زگیل های تناسلی را می‌توان با کرم، پماد، کرایوتراپی یا لیزر و جراحی برداشت، اما درمان قطعی این بیماری به‌منزله این نیست که می‌توانید از شر ویروس اچ‌پی‌وی خلاص شوید. ویروس بعد از بین رفتن زگیل ها، معمولا خود به خود طی دو سال از بدن خارج می‌شود. با استفاده از کاندوم و واکسن می‌توانید ریسک زگیل‌های تناسلی را به حداقل برسانید.

آیا زگیل تناسلی درمان میشود؟
با کرم و پماد، کرایوتراپی، لیزر یا جراحی می‌توان زگیل تناسلی را درمان کرد، اما خود ویروس عامل بیماری درمان نشده و معمولا تا دو سال در بدن می‌ماند.

جدیدترین روش درمان زگیل تناسلی

روش‌های مختلفی برای درمان زگیل تناسلی وجود دارند که پزشک بسته به وضعیت بیمار، تعداد و شدت زگیل‌ها و همچنین ناحیه درگیر شده، روش مناسب را برای درمان انتخاب می‌کند. در سال‌های اخیر، مدیریت و درمان این عارضه مقاربتی، دستخوش تحولات زیادی شده است.

ایمی‌کیومد و پودوفیلوتوکسین، دو درمان جدید برای زگیل‌های تناسلی خارجی هستند که درد کمتری دارند و خود بیمار در خانه هم می‌تواند انجام دهد. علاوه‌ بر‌ این، واکسن پاپیلومای انسانی هم می‌تواند از ابتلا به زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم جلوگیری کند.

هزینه درمان زگیل تناسلی در دکترتو کلینیک

برای اطلاع از قیمت درمان زگیل تناسلی با روش‌های مختلف بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق دکترتو کلینیک از هزینه درمان زگیل تناسلی (hpv) مطلع شده و نوبت پزشک مورد نظر را ثبت کنید.

نتیجه‌ گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

درمان زگیل تناسلی به نوع و عامل عفونت، شدت علائم و وضعیت فرد بستگی دارد. پزشک بعد از بررسی شرایط فرد و تعداد و وسعت زگیل‌ها، بهترین درمان زگیل تناسلی را تجویز می‌کند. دارو درمانی با آنتی بیوتیک، پماد و کرم‌های ضد قارچی و ضدعفونی، ضدانگل‌ها، کرایوتراپی، درمان با لیزر، الکترو کوتر و جراحی از روش‌های متداول برای درمان زگیل تناسلی به شمار می‌روند.

برای درمان زگیل تناسلی می توانید به دکتر زنان و دکتر اورولوژیست مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با دکتر آنلاین زنان و دکتر اورولوژیست آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اولین اقدام مراجعه به پزشک متخصص و مشورت است. پزشک بسته به تعداد و شدت وارت‌ها، می‌تواند صرفا دارو درمانی یا پمادهای موضعی را تجویز کند یا اینکه از روش‌هایی مانند کرایو زگیل تناسلی، درمان با لیزر یا جراحی کمک بگیرد.

در صورتی که متوجه وجود یک یا چند توده برجسته یا در حال رشد در واژن، آلت تناسلی یا مقعد شدید، خارش یا خونریزی تناسلی یا مقعدی دارید، با تغییرات در دفع ادرار و مدفوع مواجهید یا شریک جنسی‌تان زگیل تناسلی دارد، احتمالا به زگیل تناسلی مبتلا شده‌اید.

با کرم و پماد، کرایوتراپی، لیزر یا جراحی می‌توان زگیل تناسلی را درمان کرد، اما خود ویروس عامل بیماری درمان نشده و معمولا تا دو سال در بدن می‌ماند.

کپسول هگزایم از داروهای تجویزی برای درمان زگیل تناسلی است که در کنار آنتی بیوتیک‌ها تجویز می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن