با عفونت گوش کودکان چه کنیم؟ چرا گوش کودک عفونت میکند؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عفونت گوش تقریبا رایج بوده و ابتلا به آن بیشتر در کودکان شایع است. بسته به علت ترشح، افراد ممکن است گوش درد، تب، خارش، سرگیجه، احساس زنگ در گوش (وزوز گوش) یا کاهش شنوایی را تجربه کنند. برای درمان عفونت گوش کودکان بین 6 ماه تا 2 سال معمولا توصیه می‌شود که به مدت 10 روز آنتی‌بیوتیک مصرف شود. کودکان بالای 2 سال هم لازم است به مدت 5 روز آنتی‌بیوتیک مصرف کنند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
عفونت گوش کودکان

عفونت گوش کودکان را در این مقاله بیشتر بشناسید. عفونت گوش در کودکان نسب به بزرگسالان بسیار شایع است. این بیماری اغلب با سرماخوردگی شروع می‌شود و معمولاً بدون مصرف آنتی‌بیوتیک به خودی خود از بین می‌رود. می‌تواند باعث گوش درد، کاهش شنوایی و تب شود و در صورت پارگی پرده گوش شاهد نشت مایع از گوش هم خواهید بود. اگر کودک شما به عفونت گوش مبتلا است، ممکن است بسیار ناآرام باشد، گوش‌هایش را بکشد یا استفراغ کند. می‌توانید با شیر دادن، دور نگه داشتن از دود سیگار و رعایت بهداشت از ابتلا به عفونت گوش در کودکان جلوگیری کنید. حتی می‌توانید برای پیشگیری از بروز این بیماری با پزشک متخصص اطفال یا یک پزشک گوش و حلق و بینی مشورت کنید. نوبت پزشک خود را از طریق سایت دکترتو ثبت نمایید. دکترتو به شما امکان ثبت نوبت مشاوره و ویزیت در زمانی کوتاه را می‌دهد.

عفونت گوش کودکان چیست؟

عفونت گوش از بیماریهای گوش تقریبا رایج بوده و ابتلا به آن بیشتر در کودکان شایع است. در صورت ابتلا به این بیماری، قسمت‌هایی از گوش عفونی و متورم شده و مایع در پشت پرده گوش گیر می‌کند. این اتفاق هم در نهایت باعث درد گوش و بی‌قراری کودکان خواهد شد.

گوش‌های کودکت درد زیادی داره و مدام گریه می‌کنه؟

کلیک کن و از یک متخصص کمک بگیر.

علائم عفونت گوش در کودکان

بسته به علت ترشح، افراد ممکن است گوش درد (گوش درد نشانه چیست؟)، تب، خارش، سرگیجه، احساس زنگ در گوش (وزوز گوش) یا کاهش شنوایی را تجربه کنند. علائم از ناگهانی و شدید تا آهسته و خفیف متغیر است.

بیشتر عفونت‌های گوش قبل از اینکه کودکان یاد بگیرند چگونه صحبت کنند برایشان اتفاق می‌افتد. اگر کودک شما به اندازه کافی بزرگ نیست که بگوید “گوش من درد می‌کند”، با مشاهده علائم زیر می‌توانید متوجه ابتلا به عفونت گوش در کودکان شوید:

  • کشیدن گوش‌ها
  • سروصدای زیاد و گریه
  • مشکل خواب
  • تب (به ویژه در نوزادان و کودکان کوچک‌تر)
  • تخلیه مایع از گوش
  • گرفتگی گوش در اثر عفونت
  • مشکلات تعادل
  • مشکل در شنیدن یا پاسخ دادن به صداهای آرام

تب ناشی از عفونت گوش در کودکان

حدود ۵۰ درصد از کودکان مبتلا به عفونت گوش تب خواهند داشت. تبی که در بازه‌ی ۱۰۰.۵ تا ۱۰۴ درجه فارنهایت یعنی ۳۸ تا ۴۰ درجه سانتیگراد قرار دارد.

خارج شدن عفونت از گوش کودکان

تخلیه مایع ابری یا چرک از مجرای گوش معمولاً به معنای وجود عفونت است. ترشحات گوش ممکن است آبکی، خونی، غلیظ و سفید و حتی مانند چرک باشد.

عکس عفونت گوش نوزاد

در تصویر زیر نمونه‌ای از گوش کودک مبتلا به عفونت را مشاهده می‌کنید:

عکس عفونت گوش نوزاد
تصویر گوش کودک مبتلا به عفونت گوش

علت عفونت گوش کودکان

عفونت گوش معمولاً توسط باکتری ایجاد شده و اغلب پس از گلودرد، سرماخوردگی یا سایر عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی کودک شروع می‌شود. اگر عفونت تنفسی فوقانی باکتریایی باشد، همین باکتری‌ها ممکن است به گوش میانی هم سرایت کنند. اگر عفونت دستگاه تنفسی فوقانی توسط ویروسی مانند سرماخوردگی ایجاد شود، باکتری ممکن است به محیط دوست‌دار میکروب کشیده شود و به عنوان یک عفونت ثانویه به گوش میانی منتقل شود. به دلیل عفونت هم ممکن است در پشت پرده گوش مایع جمع شود.

کودکان به دو دلیل بیشتر از بزرگسالان از عفونت گوش رنج می‌برند؛ یکی اینکه سیستم ایمنی بدن آن‌ها توسعه نیافته و توانایی کمتری برای مبارزه با عفونت‌ها دارد و‌ دیگری هم اینکه شیپورهای استاش آن‌ها کوچک‌تر و افقی‌تر است که خروج مایع از گوش را دشوارتر می‌کند. کودکان بین ۶ ماه تا ۲ سال به دلیل اندازه و شکل شیپور استاش و اینکه سیستم ایمنی آن‌ها هنوز در حال رشد است بیشتر مستعد ابتلا به عفونت گوش هستند.

تغذیه نوزاد یکی دیگر از دلایل ابتلا به عفونت گوش است. نوزادانی که از شیشه شیر به خصوص در حالت دراز کشیده شیر می‌خورند، نسبت به نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، بیشتر دچار عفونت گوش می‌شوند. عوامل فصلی هم در ابتلا به عفونت گوش در کودکان موثر هستند. عفونت گوش بیشتر در پاییز و زمستان رخ می‌دهد. افراد مبتلا به آلرژی فصلی ممکن است در صورت بالا بودن گرده‌ها در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت گوش باشند.

دلیل دیگر ابتلای کودک به شکاف کام است. تفاوت در ساختار استخوان و عضلات در کودکانی که شکاف کام دارند، ممکن است تخلیه شیپور استاش را دشوارتر کند

متن انگلیسی:
Middle ear infections are common in young children because their Eustachian tubes are smaller and can become infected more easily
ترجمه متن:
عفونت گوش میانی در کودکان خردسال شایع است؛ زیرا شیپور استاش آن‌ها کوچک‌تر بوده و راحت‌تر عفونی می‌شود.

healthdirect

علت عفونت مکرر گوش در کودکان

دلایل مختلفی برای عفونت مکرر گوش در کودک وجود دارد. شایع‌ترین علت تجمع مایع و مخاط در پشت پرده گوش است که به درستی از طریق شیپور استاش تخلیه نمی‌شود. 

راه تشخیص عفونت گوش کودکان

قرمزی و برآمدگی پرده گوش نشان‌دهنده عفونت است. یک پزشک همچنین ممکن است از اتوسکوپ پنوماتیک استفاده کند، که هوا را به داخل کانال گوش می‌دمد تا وجود مایع پشت پرده گوش را بررسی کند. پرده گوش معمولی راحت‌تر از پرده گوش با مایع پشت آن به جلو و عقب حرکت می‌کند.

عفونت گوش کودکان چیست؟
عفونت گوش کودکان نسبتا رایج بوده و تعداد زیادی از کودکان را درگیر می‌کند.

راه درمان عفونت گوش کودکان (چگونه عفونت گوش کودک را درمان کنیم؟)

برای عفونت گوش چی خوبه؟ برای درمان عفونت گوش کودکان بین ۶ ماه تا ۲ سال معمولا توصیه می‌شود که به مدت ۱۰ روز آنتی‌بیوتیک مصرف شود. کودکان بالای ۲ سال هم لازم است به مدت ۵ روز آنتی‌بیوتیک مصرف کنند. پزشک ممکن است استامینوفن یا ایبوپروفن را هم در کنار این دارو و‌ به منظور کاهش درد کودک پیشنهاد دهد.

۱. دارو عفونت گوش کودکان

داروهای متنوعی برای درمان عفونت گوش کودکان وجود دارد که از جمله آن می‌توان موارد زیر را نام برد که در ادامه هر یک را به صورت مجزا توضیح‌ داده‌ایم:

  • سفالکسین (کفلکس) یا سایر آنتی‌بیوتیک‌های سفالوسپورین
  • آموکسی سیلین
  • آموکسی سیلین/کلاوولانات (Augmentin)
  • آزیترومایسین (زیتروماکس)
  • اریترومایسین
  • تری متوپریم/سولفامتوکسازول (Bactrim)
  • داکسی سایکلین (Doryx)

شربت آموکسی کلاو برای عفونت گوش کودکان

شربت آموکسی کلاو حاوی آموکسی سیلین (آنتی‌بیوتیک از گروه داروهای پنی سیلین) مخلوط با اسید کلاوولانیک است. اسید کلاوولانیک از تجزیه آموکسی سیلین باکتری‌ها جلوگیری می‌کند و به آنتی‌بیوتیک اجازه می‌دهد تا بهتر عمل کند. در بزرگسالان و کودکان برای درمان عفونت گوش میانی و سینوس استفاده می‌شود.

شربت چرک خشک کن برای عفونت گوش کودکان

شربت آموکسی سیلین به‌عنوان بهترین چرک خشک‌کن برای عفونت گوش برای مدت ۱۰ روز تجویز می‌شود.

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت گوش کودکان

دوز ۹۰-۸۰ میلی‌گرم بر کیلوگرم در روز آموکسی سیلین به عنوان بهترین آنتی‌بیوتیک که در خط اول درمان اکثر کودکان برای مبارزه به عفونت خفیف تا متوسط قرار دارد ​​به مدت ۱۰ روز برای بیماران کمتر از ۲۳ ماه و به مدت ۷ روز برای بیماران ۵-۲ سال توصیه می‌شود.

متن انگلیسی:
Antibiotics are usually only prescribed if your child is at risk of developing complications
ترجمه متن:
آنتی‌بیوتیک‌ها معمولا تنها در صورتی تجویز می‌شوند که کودک در معرض خطر ابتلا به عوارض باشد.

healthdirect

آزیترومایسین برای عفونت گوش کودکان

زیتروماکس (آزیترومایسین) یک آنتی‌بیوتیک خوراکی است که می‌تواند در کودکان برای درمان عفونت گوش میانی، عفونت سینوسی، ذات‌الریه، گلودرد استرپتوکوکی و التهاب لوزه استفاده شود. بسته به شرایط هر بیمار ممکن است طی یک تا پنج روز اثربخشی این دارو مشاهده شود. دوز بر اساس وزن کودک به کیلوگرم محاسبه می‌شود. عوارض جانبی مصرف آن هم شامل ناراحتی معده، اسهال و حالت تهوع است.

سفیکسیم برای عفونت گوش کودکان

سفیکسیم در دسته‌ای از داروها به نام آنتی‌بیوتیک‌های سفالوسپورین قرار دارد. سفیکسیم برای درمان برخی عفونت‌های ناشی از باکتری‌ها مانند برونشیت (عفونت لوله‌های راه هوایی منتهی به ریه‌ها) یا رفع عفونت گوش، گلو، لوزه‌ها و مجاری ادراری مصرف می‌شود.

شربت کوتریموکسازول برای عفونت گوش کودکان

کوتریموکسازول برای درمان برخی عفونت‌های باکتریایی مانند ذات الریه (عفونت ریه)، برونشیت (عفونت لوله‌های منتهی به ریه‌ها) و عفونت‌های دستگاه ادراری، گوش‌ها و روده‌ها استفاده می‌شود. مصرف کوتریموکسازول تا ۶ هفتگی نوزادان خطرناک و ممنوع اعلام شده است.

نمی‌دونی کدوم دارو برای عفونت گوش کودکت بهتره؟ از دکتر مشاوره بگیر.

قطره عفونت گوش کودکان

قطره‌ گوش جنتامایسین با نام تجاری Genticin, Gentisone HC هم شناخته می‌شود عموما به عنوان یک داروی درمانی و پیشگیری‌کننده از ابتلا به عفونت‌های باکتریایی گوش هم برای کودکان و هم بزرگسالان تجویز می‌شود. این دارو حاوی هیدروکورتیزون بوده و برای رفع عفونت‌های اوتیت خارجی گوش هم تجویز می‌گردد.

۲. لوله های تهویه گوش

لوله‌های تهویه گوش میانی برای کمک به تخلیه مایع انباشته شده و یکسان کردن فشار بین گوش میانی و فضای بیرونی در گوش قرار داده می‌شوند. نام دیگر لوله تهویه گوش میانی لوله اکولایزر پنوماتیک (P.E. tubes) است. عمل لوله‌گذاری رایج‌ترین عملی است که روی کودکان مبتلا به عفونت گوش انجام می‌شود.

۳. عمل عفونت گوش میانی در کودکان

جراح گوش و حلق و بینی کودکان در طول یک عمل جراحی سرپایی در ابتدا یک اسپکولوم را وارد گوش می‌کند. سپس یک برش کوچک در پرده گوش ایجاد کرده و هرگونه مایع درون گوش را تخلیه می‌کند. بعد از آن جراح، لوله گوش را برای تهویه گوش میانی و جلوگیری از تجمع مایعات بیشتر وارد دهانه گوش می‌کند. پس از جراحی هم جراح ممکن است قطره گوش حاوی آنتی‌بیوتیک را برای کودک تجویز کند.

۴. درمان خانگی عفونت گوش کودکان

در اینجا شش درمان خانگی برای عفونت گوش کودکان را نام برده‌ایم:

  • سعی کنید حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه یک کمپرس گرم را روی گوش فرزندتان قرار دهید.
  • اگر کودک شما بزرگ‌تر از ۶ ماه است، استامینوفن (تیلنول) ممکن است به تسکین درد و تب او کمک کند.
  • روغن گرم
  • هیدراته نگه داشتن بدن
  • بالا نگه داشتن سر کودک
  • استفاده از قطره گوش هومیوپاتی

۵. درمان عفونت گوش کودکان با طب سنتی

چندین درمان مختلف برای عفونت گوش کودکان در طب سنتی مرسوم است که در ادامه هر یک را توضیح داده‌ایم:

  • سیر هم خاصیت آنتی بیوتیکی دارد و هم خاصیت تسکین‌دهنده درد. سیر له شده را چند دقیقه در روغن زیتون یا کنجد گرم خیس کنید. سپس آن را صاف کرده و روغن را روی مجرای گوش بمالید.
  • زنجبیل دارای خواص ضد التهابی طبیعی است که می‌تواند به تسکین درد ناشی از گوش درد کمک کند. آب زنجبیل یا روغن صاف شده‌ای که با زنجبیل گرم شده است را در اطراف مجرای گوش خارجی بمالید. آن را مستقیماً در گوش قرار ندهید.
  • روغن زیتون دارای برخی از خواص ضد باکتریایی است، هیچ مدرک علمی محکمی وجود ندارد که ثابت کند قطره‌های روغن زیتون در کانال گوش باعث تسکین درد گوش می‌شوند. با این حال در طب سنتی گفته می‌شود، ریختن چند قطره روغن زیتون گرم شده در گوش بی‌خطر است و ممکن است ارزش امتحان را داشته باشد. با استفاده از دماسنج مطمئن شوید که روغن زیتون گرم‌تر از دمای بدن نباشد. این به شما کمک می‌کند از سوختن پرده گوش جلوگیری کنید.
عفونت گوش کودکان انواع مختلفی دارد.
عفونت گوش کودکان انواع مختلفی دارد.

انواع عفونت گوش کودکان

دو نوع عفونت گوش که اغلب در کودکان دیده می‌شود شامل عفونت گوش میانی (اوتیت میانی) و عفونت گوش خارجی (اوتیت خارجی) است. بیشتر اوقات کودکان به عفونت‌های گوش میانی مبتلا می‌شوند.

عوارض عفونت گوش کودکان

اکثر عفونت های گوش مشکلات طولانی مدت ایجاد نمی‌کنند. به‌ همین دلیل هنگامی که عفونت گوش با عوارض همراه باشد معمولاً مربوط به عفونت‌های مکرر یا مداوم گوش است. این عوارض احتمالی عبارتند از:

عوارض عفونت گوش در کودکانتوضیحات
کم شنواییکم شنوایی موقت یا تغییر در شنوایی (حبس شدن یا اعوجاج صدا) در طول مدت زمان ابتلا به عفونت گوش شایع است. عفونت‌های مکرر یا مداوم یا آسیب به ساختارهای داخلی گوش می‌توانند باعث کاهش شنوایی قابل توجهی شوند.
تاخیر در رشد گفتار و زبانکودکان برای یادگیری زبان و رشد گفتار نیاز به شنیدن دارند. ناشنوایی یا کم شنوایی برای هر مدت زمانی می‌تواند به طور قابل توجهی پیشرفت گفتار را در کودکان به تاخیر بیندازد.
پارگی پرده گوشحدود ۵ تا ۱۰ درصد از کودکان مبتلا به عفونت گوش دچار پارگی کوچکی در پرده گوش خود می‌شوند.  پارگی اغلب اوقات به خودی خود بهبود می‌یابد؛ اما اگر اینطور نباشد، ممکن است کودک نیاز به جراحی داشته باشد.
گسترش عفونتعفونت‌های درمان نشده یا عفونت‌هایی که به خودی خود بهبود نمی‌یابند، می‌توانند گسترش یابند. عفونت می‌تواند به استخوان پشت گوش سرایت کند (ماستوئیدیت). گاهی اوقات، حتی عفونت می‌تواند به غشای اطراف مغز و نخاع هم گسترش یابد و باعث مننژیت شود. اگر قرمزی، درد یا تورم استخوان پشت گوش وجود داشت یا اگر گوش به جلو رانده شد، خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید.
باقی ماندن مایع چسبنده در گوشگاهی اوقات عفونت از بین می‌رود، اما مایع چسبنده در گوش میانی باقی می‌ماند. این اتفاق می‌تواند مانع از شنیدن صحیح کودک شود و ممکن است نیاز به درمان داشته باشد. اگر فرزندتان ۳ ماه پس از درمان عفونت گوش میانی هنوز به درستی نمی‌شنود، به پزشک مراجعه کنید.
عوارض عفونت گوش در کودکان و نوزادان

راه های پیشگیری از عفونت گوش کودکان

به منظور جلوگیری از ابتلای کودک خود به عفونت گوش، موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

  • کودک خود را در برابر آنفولانزا واکسینه کنید.
  • توصیه می‌شود که کودک را با واکسن ۱۳ ظرفیتی پنوموکوک مزدوج (PCV13) واکسینه کنید.
  • دست‌های کودک را مرتبا بشویید.
  • از قرار دادن کودک در معرض دود سیگار خودداری کنید.
  • هرگز کودک را برای چرت زدن یا شب با شیشه شیر روی زمین نگذارید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

همیشه حساسیت روی نوزادان و کودکان در مواقع مریضی بیشتر است. کودکان آسیب‌پذیرتر از بزرگسالان هستند و به خاطر سیستم ایمنی ضعیف‌تری که دارند، خطرات بیشتری آن‌ها را تهدید می‌کند. به همین دلیل تشخیص و درمان به موقع بیماری موضوعی بسیار بااهمیت است که باید جدی گرفته شود. نباید کودک را به حال خود رها کنید و بدون توجه به درد یا تغییر رفتار او به امید بهبودی منتظر بمانید. از کودک خود درباره احساسی که تجربه می‌کند و نقطه درد سوال بپرسید. در کنار آن هم خیلی زود شرح حال کودک را با یک متخصص در میان بگذارید.

شما می‌توانید برای تشخیص و درمان عفونت گوش کودکان از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر گوش و حلق و بینی یا دکتر کودکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی و همچنین متخصص اطفال آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

راه‌های ساده و موثری برای کاهش ناراحتی و درد کودک در هنگام عفونت گوش وجود دارد. برخی از این راه‌ها عبارتند از:

  • مصروف داروی ضد تب و تسکین‌دهنده درد
  • استفاده از یک بسته کمپرس سرد یا گرم روی گوش
  • مصرف منظم و کافی آب
  • نگه داشتن سر رو به بالا

اغلب اوقات کودکان روز اول درمان بهتر نمی‌شوند. در بیشتر کودکان 2 تا 3 روز طول می‌کشد تا عفونت گوش تسکین یابد.

برای درمان بدون عارضه عفونت گوش کودکان بین 6 ماه تا 2 سال، معمولا لازم است به مدت 10 روز آنتی‌بیوتیک مصرف کنید. برای کودکان بالای 2 سال هم مدت 5 روز توصیه شده است. پزشک ممکن است استامینوفن یا ایبوپروفن را هم برای کاهش درد کودک پیشنهاد دهد.

آنتی بیوتیک‌ها بیشتر اوقات برای درمان عفونت گوش ناشی از باکتری‌ها عمل می‌کنند. اما این داروها عفونت گوش ویروسی را درمان نمی‌کنند. مهم نیست که چه چیزی باعث عفونت می‌شود، اکثر کودکان 6 ماهه به بالا نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نخواهند داشت. از هر 100 مورد مبتلا به عفونت گوش، 80 مورد به خودی خود بهبود می‌یابند در حالی که 20 مورد از 100 مبتلا به عفونت بدون دارو و یه سادگی بهبود نخواهند یافت.

خبر خوب برای والدین و کودکانی که مشتاق رفتن به استخر هستند این است که حتی با وجود ابتلا به عفونت گوش هم شنا مسئله‌ای دور از ذهن نیست.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن