داپوکستین و هر آنچه باید درباره آن بدانید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

داپوکستین نوعی داروی برای درمان اختلال زود انزالی در مردان است که با به تاخیر انداختن ارگاسم در مردان باعث بهبود روابط جنسی و کیفیت زندگی زوج‌ها می‌شود. در برخی افراد باعث بروز واکنش‌های حساسیتی و عوارض جانبی مانند خواب‌آلودگی، سبکی سر و افت فشار خون می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
داپوکستین

داپوکستین (Dapoxetine) از داروهای ضد افسردگی مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین است که برای درمان زودانزالی در افراد ۱۸ تا ۶۴ ساله استفاده می‌شود. مصرف این دارو، زمان لازم برای انزال و کنترل روی انزال را بهبود می‌بخشد. اوج اثر این دارو یک تا سه ساعت بعد مصرف دارو است. تا انتها همراه باشید تا با داروی داپوکستین، نحوه مصرف، موارد مصرف و عوارض آن بیشتر آشنا شوید. قبل از مصرف این دارو حتما با دکتر اورولوژی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

داپوکستین چیست؟

داپوکستین داروی انتخابی بازدارنده بازجذب سروتونین است که به طور ویژه برای درمان انزال زودرس در آقایان طراحی شده است که با اثرگذاری بر سیستم عصبی مرکزی، انزال در مردان مبتلا به اختلال جنسی زود انزالی را به تاخیر می‌اندازد. موضوعات مربوط به سلامت روانی و جنسی از جمله اختلالات جنسی، به عنوان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های علم پزشکی و روانشناسی در دنیای امروز مورد توجه هستند.

اختلال در انزال یا همان عبارت آشنای زود انزالی در مردان یکی از اختلالات جنسی شایع است که تاثیر قابل‌توجهی بر زندگی افراد دارد. این دارو به واسطه مکانیسم عملکرد متمرکز بر مهار بازجذب سروتونین، باعث کنترل بهتر انزال و افزایش زمان برقراری رابطه جنسی در مردان مبتلا به این اختلال می‌شود. 

نحوه مصرف داپوکستین

دوز و مقدار مصرف این دارو از فردی به فرد دیگر متفاوت است و باید مطابق با دستورالعمل پزشک معالج مصرف شود. نحوه مصرف داپوکستین یک تا سه ساعت قبل از برقراری رابطه جنسی است. البته به‌خاطر داشته باشید که این دارو برای مصرف روزانه و منظم نیست و در هر ۲۴ ساعت بیشتر از یک قرص مجاز نیستید مصرف کنید. 

قرص داپوکستین چند دقیقه تاخیر دارد؟

قرص داپوکستین حدود ۱ ساعت سبب تاخیر در انزال می‌شود. مصرف اولین دوز حدود ۱ تا ۳ ساعت قبل از برقراری رابطه جنسی، می‌تواند موثر واقع شود. ۱ ساعت پس از مصرف خوراکی، غلظت پلاسمایی به اوج می‌رسد و مدت زمان اثر قرص کوتاه است (حدود ۱۹ ساعت). به دلیل افزایش خطر عوارض جانبی، به بیماران هشدار داده می‌شود که در ۲۴ ساعت بیش از یک قرص مصرف نکنند.

بهترین زمان مصرف داپوکستین

پزشک تنها در صورتی دوز بالای این دارو را تجویز می‌کند که دوز ۳۰ میلی‌گرمی برای فرد کافی نباشد و هیچ‌گونه عوارض جانبی مانند احساس غش نداشته باشد. این دارو برای مصرف منظم و روزانه در نظر گرفته نشده است و فقط باید قبل از برقراری رابطه جنسی مصرف شود (قبل از رابطه چه قرصی بخوریم؟). قرص داپوکستین طعم تلخی دارد، بنابراین توصیه می‌شود که بدون جویدن به‌طور کامل خورده شود. بهترین دوز مصرفی و بهترین زمان مصرف این دارو باید توسط پزشک معالج تعیین شود، بنابراین بهتر است قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت کنید و تایید او را برای دوز مصرفی دریافت کنید.

مشکلات زودانزالی داری و خسته شدی؟

چرا از متخصص کمک نمی‌گیری؟

داپوکستین هر چند ساعت است؟

داروی داپوکستین برای مصرف روزانه مناسب نیست و باید حداقل بین هر دوز مصرفی ۲۴ ساعت فاصله باشد، یعنی طی یک شبانه روز بیشتر از یک عدد قرص مجاز نیست.

موارد مصرف داپوکستین (داپوکستین برای چی خوبه؟)

داپوکستین داروی انتخابی بازدارنده بازجذب سروتونین برای درمان انزال زودرس است. این دارو در بدن با سرعت بالایی شروع به اثرگذاری می‌کند، بنابراین مصرف‌کننده باید پیش‌بینی دقیقی از زمان رابطه جنسی داشته باشد. داپوکستین باعث افزایش زمان انزال و بهبود کنترل انزال می‌گردد و از همین طریق ناراحتی، افسردگی یا نگرانی درباره انزال سریع را به حداقل می‌رسانند. از موارد مصرف این دارو، درمان زود انزالی در مردان بزرگسال بین ۱۸ تا ۶۴ سال است. 

داپوکستین تاخیری (داپوکستین برای انزال زودرس)

زود انزالی مشکل جنسی شایع است که فرد زودتر از حد مطلوب به اوج جنسی (ارگاسم) می‌رسد. پزشکان برای مقابله با این اختلال، قرص زود انزالی از جمله داروی داپوکستین تاخیری را تجویز می‌کنند که با به تاخیر انداختن زمان رسیدن به اوج جنسی و همچنین افزایش سفتی آلت تناسلی، لذت جنسی را بهبود می‌بخشد. درواقع، این دارو را می‌توان رقیب جدی برای قرص ویاگرا دانست که مدت زمان رابطه جنسی را افزایش می‌دهد. یکی از مزایای اصلی داپوکستین تاخیری نسبت به سایر داروهای توانبخشی جنسی، طول مدت بیشتر و کنترل‌شده انزال است.

این دارو برای انزال زودرس در دو نوع ۳۰ میلی گرمی و ۶۰ میلی گرمی عرضه شده و انزال را ۲.۵ تا ۳ برابر به تاخیر می‌اندازد و در بیشتر کشورهای دنیا مورد تایید است. 

داپوکستین برای نعوظ کاربرد دارد؟

این دارو صرفا دارویی است که برای درمان زود انزالی طراحی شده است و با افزایش سطح سروتونین در مغز، موجب تاخیر در رسیدن به ارگاسم می‌شود و کنترل انزال را بهبود می‌دهد. اما داپوکستین هیچ تاثیری بر مکانیسم‌های فیزیولوژیکی درگیر در ایجاد و حفظ نعوظ ندارد. به همین دلیل، مصرف داپوکستین برای نعوظ توصیه نمی‌شود.

داپوکستین چیست؟
مصرف داپوکستین، زمان لازم برای انزال و کنترل روی انزال را بهبود می‌بخشد.

دوز مصرفی داپوکستین

بهتر است تمام افراد اولین بار از دوز ۳۰ میلی گرمی شروع کنند. این دارو برای انزال زودرس باید با فاصله یک تا سه ساعت قبل از شروع رابطه مصرف شود. این دارو برای استفاده مستمر روزانه نیست و تنها هنگامی که قصد فعالیت جنسی وجود دارد، باید مصرف شود. به علاوه اینکه در هر ۲۴ ساعت فقط یک بار مجاز است. داپوکستین باید حداقل با یک لیوان آب مصرف شود.

داپوکستین ۳۰

دوز اولیه این دارو، داپوکستین ۳۰ است که معمولا به افرادی توصیه می‌شود که اولین بار می‌خواهند از داروهای کنترل‌کننده زود انزالی استفاده کنند تا ریسک بروز عوارض جانبی احتمالی کاهش یابد.

قرص داپوکستین ۶۰ برای چیست؟

قرص داپوکستین ۶۰ میلی گرم اگر در دوز توصیه شده پزشک و مدت تجویزی پزشک باشد، خطری برای فرد ندارد و عوارضی ایجاد نمی‌کند. این قرص به درمان زودانزالی کمک می‌کند.

داپوکستین برای درمان زودانزالی تجویز میشود.
قرص داپوکستین باعث افزایش زمان انزال و بهبود کنترل انزال می‌گردد.

عوارض قرص داپوکستین

هرچند که این دارو باعث افزایش زمان رابطه جنسی، به تاخیر انداختن زودانزالی و بهبود کیفیت رابطه جنسی می‌شود، اما در برخی افراد باعث بروز واکنش‌های حساسیتی و عوارض جانبی می‌شود. برخی عوارض این دارو عبارتند از:

  • خواب‌آلودگی
  • سبکی سر
  • تغییرات خلق‌وخو مانند شکاک شدن، احساس افسردگی یا افکار خودکشی
  • افت فشارخون و از حال رفتن
  • خستگی و احساس ضعف
  • بی‌حسی
  • لرزش 
  • تاری دید
  • ضربان قلب غیرطبیعی
  • تعریق بیش از حد
  • احتقان بینی
  • درد معده و نفخ

به خاطر شدت عوارض جانبی و هزینه بسیار بالا، معمولا افراد دوره مصرف را متوقف می‌کنند. 

متن انگلیسی:
The most common effects when taking dapoxetine are nausea, dizziness, dry mouth, headache, diarrhea, and insomnia. Discontinuation rates due to adverse effects and costs are very high
ترجمه متن:
شایع‌ترین عوارض مصرف داپوکستین عبارتند از: تهوع، سرگیجه، خشکی دهان، سردرد، اسهال و بی‌خوابی. آمار قطع مصرف دارو به دلیل اثرات نامطلوب و هزینه‌ی زیاد آن بسیار بالا است.

en.wikipedia

می‌خوای برای درمان زودانزالی داپوکستین مصرف کنی و نگران عوارضش هستی؟

آیا قرص داپوکستین مرفین دارد؟ (آیا داپوکستین مخدر دارد؟)

خیر، این دارو حاوی هیچ ماده مخدر و مورفینی نیست و انرژی ناشی از مصرف آن صرفا به واسطه مکانیسم عمل دارو است. 

موارد احتیاط و منع مصرف داپوکستین

قبل از تجویز این دارو، پزشک باید در مورد موارد زیر با بیمار مشورت کند. اگر هر یک از موارد زیر در مورد شما صادق است، حتما به پزشک اطلاع دهید.

  • حساسیت به این دارو یا سایر داروها و مواد
  • وجود بیماری‌های عصبی و روانی مانند اختلال دوقطبی، افسردگی یا شیدایی
  • ابتلا به صرع
  • سابقه بیهوشی ناگهانی
  • سابقه سرگیجه ناشی از افت فشارخون
  • ضعف بدنی
  • وجود مشکلات قلبی مانند نارسایی قلبی یا اختلال ضربان قلب
  • مشکلات کلیوی
  • مشکلات کبدی
  • گلوکوم (افزایش فشار داخل چشم)
  • خونریزی بدون دلیل یا اختلال در انعقاد خون
  • نقص ایمنی، ابتلا به عفونت یا مستعد عفونت
  • حساسیت به لاکتوز
  • ابتلا به سایر اختلالات جنسی مانند اختلال در نعوظ
  • مصرف مواد مخدر و روان‌گردان مانند LSD، بنزودیازپین، کوکائین و غیره

حین مصرف این دارو باید به این موارد هم توجه کنید:

  • مصرف داپوکستین برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است.
  • در طول دوره درمان، باید از مصرف الکل خودداری شود.
  • این دارو ممکن است باعث سرگیجه و خواب‌آلودگی شود، بنابراین قبل از انجام فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند (مانند رانندگی)، باید از هوشیاری کافی اطمینان حاصل شود.

متن انگلیسی:
Do not take DAPOXETINE if you are allergic to any of its contents; if you have heart problems such as heart failure or heart rhythm problems, mania or severe depression, moderate to severe liver problems, history of fainting, or if you are taking medicines such as monoamine oxidase inhibitors (MAOI), thioridazine
ترجمه متن:
اگر به هر یک از محتویات آن حساسیت دارید، از مصرف داپوکستین خودداری کنید. همچنین درصورتی‌که مشکلات قلبی مانند نارسایی قلبی یا مشکلات ریتم قلب، شیدایی یا افسردگی شدید، مشکلات کبدی متوسط ​​تا شدید یا سابقه غش دارید، یا اگر از داروهایی مانند مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOI) و تیوریدازین استفاده می‌کنید، داپوکستین مصرف نکنید.

apollopharmacy
قرص داپوکستین برای برخی افراد خطرات زیادی دارد.
در برخی از شرایط پزشک با بررسی پیش زمینه جسمانی شما از تجویز قرص داپوکستین امتناع می‌کند.

تداخلات دارویی داپوکستین

مصرف همزمان این دارو با برخی داروها به‌خاطر تداخلات دارویی باعث کاهش اثرگذاری دارو یا بروز عوارض جانبی می‌شود. اختلالات دارویی داپوکستین عبارتند از: 

  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای ضددرد غیر استروئیدی
  • داروهای ضد انعقاد خون مانند وارفارین
  • آنتی‌بیوتیک‌ها مانند اریترومایسین و کلاریترومایسین
  • داروهای ضدقارچ مانند فلوکونازول
  • داروهای فشارخون مانند وراپامیل و دیلتیازم
  • سایر داروهای درمان‌کننده انزال مانند سیلدنافیل و تادالافیل
  • داروهای مخصوص میگرن
  • داروهای ضد تهوع

از مصرف همزمان این داروها با قرص داپوکستین خودداری کنید. حداقل فاصله مصرف این داروها با داپوکستین باید ۱۴ روز باشد یا اگر قصد مصرف داروهای بالا را دارید، باید حداقل یک هفته از آخرین مصرف داپوکستین گذشته باشد. 

مصرف همزمان داپوکستین و تادالافیل

تادالافیل داروی دیگری برای درمان انزال زودرس است که مصرف همزمان آن با داپوکستین باعث بروز اختلال دارویی و افت شدید فشار خون می‌شود. 

عوارض مصرف همزمان داپوکستین و سیلدنافیل

سلیدنافیل از جمله داروهایی است که مصرف همزمان آن با قرص داپوکستین باعث بروز عوارض جانبی و افت شدید فشارخون می‌شود. در صورتی که این دارو را مصرف می‌کنید، حتما پزشک را در جریان قرار دهید تا از عوارض مصرف همزمان داپوکستین و سیلدنافیل در امان بمانید.

اطلاعات دارویی داپوکستین

اسامی، عوارض و تداخلات دارویی داپوکستین را در جدول زیر مشاهده می‌کنید: 

اسامی رایج داروعوارض جانبیتداخلات دارویی
قرص آلداپوکس ۳۰ میلی گرمتهوعتیوریدازین
قرص داپوتنس ۳۰ میلی گرمسرگیجهلیتیوم
قرص داپوکستین اکسیر ۳۰ میلی گرماسهاللینزولید
قرص دیلی پوکس ۳۰ میلی گرمخشکی دهانتریپتوفان
قرص اگزیرکت ۳۰ میلی گرمتاری دیدترامادول
اطلاعات دارویی داپوکستین

داپوکستین بهتر است یا سیلدنافیل؟

سیلدنافیل با افزایش موقتی جریان خون واردشده به آلت تناسلی حین تحریک جنسی فرد عمل می‌کند در حالی‌که داپوکستین داروی مهارکننده بازجذب سروتونین انتخابی با اثر کوتاه است که میزان سروتونین مغز را افزایش می‌دهد و از این طریق باعث افزایش زمان انزال و بهبود کنترل ارگاسم در مردان می‌شود. 

داپوکستین بهتر است یا پاروکستین؟

هرچند داپوکستین داروی مورد تاییدی است، اما ظاهرا به‌خاطر هزینه‌ی بالا چندان پرمصرف نیست. مصرف این دارو باعث بهبود رابطه جنسی بیمار و رضایت شریک جنسی می‌شود. پاروکستین می‌تواند زمان انزال را به تاخیر بیندازد و عوارض جانبی کمتری نسبت به داپوکستین دارد. 

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

داپوکستین به عنوان یکی از داروهای مورد استفاده در درمان اختلال دیرانزالی، تاثیر مثبتی بر بهبود روابط جنسی افراد دارد. هرچند این دارو می‌تواند به طور موقت کنترل زمان انزال را بهبود ببخشد، اما راهکارهای روان‌شناختی و مشاوره عاطفی نیز در درمان این اختلال بسیار حائز اهمیت هستند. افراد مبتلا به اختلال دیرانزالی نیاز دارند که در طی فرآیند درمانی، با حمایت و راهنمایی حرفه‌ای به مشکلات خود بپردازند و راه‌حل‌های دائمی برای بهبود روابط جنسی و عاطفی خود پیدا کنند.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر اورولوژی در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر اورولوژیست آنلاین یا مشاوره دارویی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

این دارو برای مصرف روزانه نیست و در مواقع نیاز با فاصله ۳ ساعت قبل رابطه جنسی مصرف می‌شود و طی ۲۴ ساعت بیشتر از یک دوز مجاز نیست.

بله، این دارو نیاز به نسخه پزشک دارد.

مصرف قرص داپوکستین ۳۰ باعث یک ساعت تاخیر در انزال در مردان می‌شود. طول عمر نهایی قرص داپوکستین ۳۰ حدود ۱۸.۷ ساعت است.

طول عمر قرص داپوکستین ۶۰ حدود ۲۱.۹ ساعت است و انزال را تا یک ساعت به تاخیر می‌اندازد.

داروهایی که می‌توانید به‌جای داپوکستین برای درمان زودانزالی مصرف کنید عبارتند از:

    • داروهای ضد افسردگی سه‌حلقه‌ای مانند کلومیپرامین

    • داروهای بازدارنده‌ انتخابی بازجذب سروتونین مانند پاروکستین، فلوکستین و سرترالین

    • درمان‌‌های موضعی و مشاوره‌های رفتاری

این دارو برای مصرف روزانه و منظم نیست و با تجویز پزشک با فاصله ۳ تا ۴ ساعت قبل رابطه جنسی مصرف می‌شود. طی ۲۴ ساعت فقط یک عدد از قرص می‌توانید مصرف کنید.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره داپوکستین

  1. امید گفت:

    سلام وقت بخیر من برای تاخیر در انزال در ماه یک تا دو بار قبل از رابطه ترامادول مصرف میکردم
    الان میخوام داپدکستین امتحان کنم چند وقت باید بزارم از مصرف ترامادول بگذره؟
    اصلا داپوکستین و ترامادول تداخل دارن؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله دو هفته بگذرد
      و این داروها نباید همزمان مصرف گردد