خواص لبو چیست و برای درمان چه بیماری‌ هایی مفید است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

لبو یا چغندر قرمز یکی از مواد غذایی با خواص بسیار متنوع و مفید است. این میوه، منبع خوبی از مواد مغذی از جمله ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌هاست. خواص لبو شامل کاهش فشار خون، بهبود سلامت قلب، کمک به کنترل کلسترول خوب و بد، تقویت سیستم ایمنی بدن و حتی افزایش عملکرد ورزشی می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
خواص لبو برای بدن بسیار زیاد است.

چغندر منبع خوبی از مواد مغذی، فیبر و بسیاری از ترکیبات گیاهی دیگر است که می‌تواند فواید زیادی برای سلامت افراد داشته باشد. خواص لبو شامل بهبود سلامت قلب، توانایی کاهش فشار خون و افزایش ظرفیت ورزشی است. این ترکیب گیاهی انواع مختلفی دارد که معمولاً بر اساس رنگشان از هم متمایز می‌شوند. یکی از انواع آنها به رنگ بنفش یا قرمز است که به آن لبو می‌گویند. لبو یا به انگلیسی Beetroot ارزش غذایی زیادی دارد. در این مقاله با فواید لبو و مزیت‌های مصرف این ماده گیاهی آشنا می‌شویم. اگر قصد استفاده از این ماده در رژیم غذایی خود را دارید بهتر است با متخصص تغذیه در این‌باره مشورت کنید. شما در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری می‌توانید با بهترین متخصصان تغذیه و طب سنتی به صورت آنلاین و متنی در ارتباط باشید.

لبو چیست؟

لبو از همان خانواده چغندر قند است، اما از نظر ژنتیکی و تغذیه‌ای کمی با آن تفاوت دارد. چغندر قند سفید است و تولیدکنندگان تمایل دارند از آن برای استخراج شکر و شیرین کردن غذاهای فراوری شده استفاده کنند. از لبو که بیشتر قرمز یا زرد است نمی‌توان شکر استخراج کرد. این نوع از چغندر نیز دارای طعم غنی و خاکی است و رنگ بسیار زیادی دارد. ترکیبات موثر و مفیدی که در لبو وجود دارد آن را به یک ماده موثر و ارزشمند غذایی تبدیل کرده است. برای بهره‌مندی از خواص لبو می‌توان آن را به صورت خوراکی مصرف کرد. حتی در آب‌میوه‌ها و نوشیدنی‌های مختلفی نیز این ماده غذایی وجود دارد.

لبو دارای ارزش غذایی بالایی است.
هر ۱۰۰ گرم لبو حدود ۴۴ کالری دارد.

ارزش غذایی لبو

لبو دارای مشخصات تغذیه‌ای بسیار چشمگیری است که آن را به یک ماده بسیار مفید غذایی تبدیل کرده است. این ترکیب مغذی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ارزشمند است. در یک وعده ۱۰۰ گرمی از لبو پخته شده می‌توان ترکیبات مغذی زیر را دریافت کرد:

ماده مغذی در ۱۰۰ گرممقدار
کالری۴۴
پروتئین۱.۷ گرم
چربی۰.۲ گرم
کربوهیدرات۱۰ گرم
فیبر۲ گرم
فولات۲۰ درصد از ارزش روزانه
منگنز۱۴ درصد
مس۸ درصد
پتاسیم۷ درصد
منیزیم۶ درصد
ویتامین C۴ درصد
ویتامین B6۴ درصد
آهن۴ درصد
ارش غذایی ۱۰۰ گرم لبو

چغندر به‌ویژه سرشار از فولات است، ویتامینی که نقش کلیدی را در رشد، نمو و سلامت قلب ایفا می‌کند. آنها همچنین حاوی مقدار خوبی منگنز هستند که در تشکیل استخوان، متابولیسم مواد مغذی، عملکرد مغز و موارد دیگر نقش دارد. به‌علاوه، لبو سرشار از مس، یک ماده معدنی مهم برای تولید انرژی و سنتز انتقال‌دهنده‌های عصبی خاص است. به همین دلیل هم فواید لبو برای سلامتی بسیار زیاد است.

متن انگلیسی:
Beets are loaded with vitamins and minerals yet low in calories and fat. They’re also a good source of several key nutrients, including folate, manganese, and copper
ترجمه متن:
لبو سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است؛ اما کالری و چربی کمی دارد. همچنین منبع خوبی از چندین ماده مغذی کلیدی از جمله فولات، منگنز و مس است.

healthline

کالری لبو

در کل لبو یک ترکیب مغذی اما کم کالری است. این ترکیب گیاهی مفید با چربی کم و کالری بسیار پایین فواید زیادی برای سلامتی دارد. هر ۱۰۰ گرم لبوی خام دارای ۴۴ کالری است.

طبع لبو در طب سنتی (لبو خنک است یا گرم؟)

در طب سنتی طبع لبو را معتدل در نظر می‌گیرند. البته فرم نپخته آن طبع گرم و تر دارد.

خواص لبو (لبو برای چی خوبه؟)

مواد مغذی متنوع و مفیدی که در لبو وجود دارد، آن را به منبع بسیار خوبی برای سلامتی تبدیل کرده است. از سلامت قلب و عروق گرفته تا بهبود عملکرد ورزشی، از بین بردن التهابات، کاهش خطر ابتلا به دیابت و بهبود هضم غذا از جمله مزیت‌ها و فواید لبو است. یکی دیگر از فواید لبو، تاثیر آن در پیشگیری از سرطان است. مروری بر مطالعات سال ۲۰۱۹ نشان داد که ترکیبات خاصی در لبو وجود دارد که می‌توانند جهش‌های سرطانی سلول‌ها را مختل کنند. چنین ترکیباتی شامل بتالین، یک آنتی‌اکسیدان و رنگ‌دانه است که به لبو رنگ قرمز یا زرد می‌دهد. سایر فواید لبو شامل موارد زیر می‌شود:

  • حفظ تعادل انرژی در افراد
  • حمایت از سلامت مغز
  • از بین بردن مشکلات التهابی در بدن
  • کنترل فشار خون
  • افزایش سلامت قلب
  • درمان و پیشگیری از دیابت
  • پیشگیری از آب‌مروارید و بهبود سلامت چشم
  • افزایش سلامت ریه‌ها
  • کنترل‌کننده کلسترول
  • افزایش تمرکز و تقویت حافظه

۱. خواص لبو برای زنان

یکی از ترکیبات مفید و موثر موجود در لبو نیترات است. این ترکیب یکی از مواد موثر در جلوگیری از پوکی‌ استخوان است. همچنین می‌تواند به تقویت و استحکام استخوان‌ها هم کمک زیادی کند. به همین دلیل یکی از خواص لبو برای زنان، تاثیر آن در جلوگیری از بروز پوکی‌ استخوان است. همچنین می‌توان از فواید لبو برای جبران کم‌خونی در زنان نیز استفاده کرد. لبو موجب افزایش سطح انرژی در زنان شده و می‌توان التهاب را در بدن آنها کاهش دهد. یک سری داده‌های دیگر نشان می‌دهد که لبو می‌تواند علائم یائسگی در زنان را نیز کاهش دهد.

میخوای کم خونیت رو با لبو درمان کنی؟

از متخصص سوال کن، بعدش مصرف کن.

۲. خواص لبو برای مردان

فواید لبو برای مردان تاثیری است که این ترکیب در افزایش قوای جنسی و درمان ناتوانی جنسی آنها دارد. در واقع بر اساس داده‌های موجود مشخص شده که لبو می‌تواند موجب افزایش سطح اسپرم در مردان شده و قدرت باروری آنها را افزایش دهد. لبو در مردان می‌تواند در کنترل چربی بد، بهبود سلامت قلب و عروق و تقویت سیستم ایمنی هم نقش داشته باشد.

۳. خواص لبو برای کبد (خواص آب لبو برای کبد)

برای کبد چرب چی بخوریم؟ با مصرف آب لبو شما می‌توانید از فواید لبو برای کنترل کبد چرب هم بهره ببرید. ترکیبات مفید موجود در لبو از جمله آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های گروه B به همراه فیبر بالای لبو می‌تواند در کنار سم‌زدایی، از کبد در برابر آسیب‌های اکسیداتیو هم محافظت کند.

۴. خواص لبو برای پوست

لبو فواید زیادی برای سلامت پوست دارد. همان‌طور که گفته شد این ماده مغذی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که می‌توانند برای پوست بسیار مفید باشند. در نتیجه می‌توان از خواص لبو برای نرمی و روشن‌تر شدن پوست استفاده کرد. اثر ضدالتهابی لبو و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن هم برای از بین بردن لکه‌ها، آکنه‌ها و چین و چروک‌های پوستی مفید است.

۵. خواص لبو برای پروستات

ترکیبات مفید و مغذی موجود در لبو از جمله پتاسیم، ویتامین C و بتاکاروتن می‌تواند برای پروستات هم مفید باشد و به پاکسازی پروستات کمک می‌کند. از خواص لبو برای پروستات می‌توان به جلوگیری از ابتلا به سرطان پروستات و دیگر بیماری‌های پروستات اشاره کرد.

مصرف لبو برای سرماخوردگی مفید است.
ویتامین سی و آنتی‌اکسیدان موجود در لبو برای سرماخوردگی بسیار مفید است.

۶. خواص لبو برای بدنسازی

لبو می‌تواند موجب بهبود عملکرد ورزشی در ورزشکاران شود. نیترات‌های موجود در لبو می‌تواند عملکرد ورزشی را افزایش دهد. به نظر می‌رسد نیترات‌ها با بهبود کارایی میتوکندری‌ها که مسئول تولید انرژی در سلول‌ها هستند، بر عملکرد فیزیکی تأثیر می‌گذارند. همچنین طبق یک بررسی، آب چغندر می‌تواند استقامت را با افزایش مدت‌زمان خستگی، افزایش عملکرد قلبی تنفسی و بهبود کارایی برای ورزشکاران و بدنسازان افزایش دهد.

۷. مصرف لبو برای لاغری

لبو می‌تواند یک گزینه عالی برای کاهش وزن و لاغری باشد. فیبر بالای موجود در لبو برای لاغری و کاهش اشتها عالی است. همچنین این ترکیب کم کالری با آب زیادی که دارد، بدن را هیدراته نگه داشته و از این طریق به لاغری کمک می‌کند. آب لبو با اثر ضد چربی خود یک ترکیب موثر برای کاهش وزن است.

۸. خواص لبو برای معده

یکی از فواید مهم لبو تاثیر آن در بهبود سلامت گوارشی افراد است. فیبر بالای موجود در لبو می‌تواند سلامت گوارشی را تقویت کرده و از بروز بیماری‌های گوارشی روده و معده مانند یبوست و بیماری التهابی روده جلوگیری کند.

۹. خواص لبو برای سرماخوردگی

لبو سرشار از ویتامین سی و آنتی‌اکسیدان است. هر دوی این ترکیبات می‌توانند با تقویت سیستم ایمنی، در مبارزه با سرماخوردگی هم مفید باشند. در نتیجه می‌توان یکی از خواص لبو را در درمان علایم سرماخوردگی در نظر گرفت.

میخوای برای سرماخوردگیت لبو مصرف کنی؟ همین حالا مشاوره بگیر.

۱۰. خواص آب لبو و هویج

هم لبو و هم هویج سرشار از بتاکاروتن هستند؛ ترکیبی بسیار مفید برای چشم‌ها و تقویت قدرت بینایی. در نتیجه می‌توان از ترکیب آب لبو و آب‌هویج یک نوشیدنی مقوی برای بهبود قدرت بینایی تهیه کرد. علاوه بر این ترکیب این دو با هم برای بهبود سلامت مغز، تقویت سیستم ایمنی، بهبود سطح پلاکت‌ها و گلبول‌های سفید خون و مواردی از این دست مفید است.

۱۱. خواص لبو خشک شده

یکی از انواع حالت‌هایی که می‌توان لبو را مصرف کرد، مصرف آن به صورت خشک شده در انواع دم‌نوش‌ها است. خواص لبو خشک شده به صورت دم‌نوش در درمان سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی است. همچنین می‌توان از لبوی خشک شده در انواع سالادها یا غذاها، برای از بین بردن التهابات و بهبود مشکلات قلبی عروقی استفاده کرد.

طرز تهیه لبو (لبو را چطوری بخوریم؟)

می‌توان لبو را به شکل کبابی، بخارپز، آب‌پز یا به صورت ترشی لبو مصرف کرد. همچنین می‌توان آن را به صورت خام و نپخته یا حتی به صورت خشک شده در ماست و سالاد استفاده کرد. یکی از گزینه‌های خوردن لبو، مصرف آب لبو است. می‌توان آن را با دیگر میوه‌ها مانند پرتقال تازه، نعناع، آناناس یا سیب و زنجبیل ترکیب کرد. فرم رایج خوردن لبو به صورت آب‌پز است. علاوه بر این می‌توان با پودر لبو و سس رنچ یک دیپ بنفش خوش‌طعم را تهیه کرد. گزینه‌های متعددی برای خوردن و تهیه لبو وجود دارد، اما نکته مهم این است که نمی‌توان از تمامی این فرم‌ها از همه فواید لبو بهره‌مند شد.

چگونه سردی لبو را بگیریم؟

بر عکس تصور بسیاری از افراد که فکر می‌کنند لبو طبع سردی دارد، طبع لبو معتدل است. با این حال می‌توان برای بهبود مزاج افرادی که با خوردن لبو دچار مشکل می‌شوند، مقداری عسل یا نبات به همراه لبو مصرف کرد. همچنین اضافه کردن فلفل یا زنجبیل هم می‌تواند طبع لبو را گرم‌تر کند.

عوارض و مضرات لبو (مضرات لبو زیاد خوردن)

به صورت کلی لبو ترکیب مفیدی است که کمترین میزان عوارض را دارد. با این حال شاید مصرف آن برای برخی از افراد مجاز نباشد یا اینکه مصرف بیش از حد آن مشکلات و عوارضی را برای برخی به دنبال داشته باشد. مصرف لبو می‌تواند رنگ ادرار و مدفوع را تغییر داده و آن را قرمز رنگ، بنفش یا صورتی کند. اما جای نگرانی نیست و این حالت به تدریج برطرف می‌شود.

کسانی که مستعد ابتلا به سنگ کلیه از نوع اگزالاتی هستند باید در مصرف لبو محتاط باشند و بیش از حد آن را مصرف نکنند. همچنین کسانی که مشکلات گوارشی یا سندرم روده تحریک‌پذیر دارند ممکن است پس از مصرف لبو دچار ناراحتی معده شوند. افرادی که فشار خون پایینی دارند هم ممکن است در صورت زیاده‌روی در خوردن لبو، افت فشار خون را تجربه کنند.

مضرات لبو برای دیابت

بر اساس اطلاعات موجود، در صورت ابتلا به دیابت هیچ خطری برای خوردن لبو وجود ندارد؛ چرا که این ترکیب قند خون را افزایش نمی‌دهد. حتی داده‌ها نشان می‌دهد که این ترکیب برای افراد دیابتی مفید است و می‌تواند با بهبود حساسیت به انسولین در افراد دیابتی و کاهش قند خون کمک کند؛ بنابراین حتی مصرف لبو یا سایر فرم‌های چغندر می‌تواند برای افراد دیابتی مفید هم باشد.

برخی از موارد باعث منع مصرف لبو می شود.
افرادی که سنگ کلیه اگزالاتی و نقرس دارند به هیچ عنوان نباید لبو مصرف کنند.

منع مصرف لبو

مصرف لبو برای افرادی که سنگ کلیه اگزالاتی دارند ممنوع است. همچنین کسانی که در معرض ابتلا به نقرس هستند یا سابقه نقرس دارند، نباید به دلیل وجود اگزالات‌ها در لبو، آن را مصرف کنند. در نهایت اگر فردی با خوردن لبو هر نوع حساسیتی را تجربه کرد، باید در مصرف دوباره آن محتاط باشد.

متن انگلیسی:
Beets are high in oxalates, which can lead to kidney stones. If you’ve had kidney stones, avoid beets or eat them only as a rare treat
ترجمه متن:
چغندر (لبو) سرشار از اگزالات است که می‌تواند منجر به سنگ کلیه شود. اگر سنگ کلیه دارید، از چغندر اجتناب کنید یا خیلی کم آن را مصرف کنید.

webmed

لبو در بارداری

لبو یک ماده غذایی شیرین اما سالم است که محتوای قندی بسیار کمی دارد؛ بنابراین اگر زنان باردار هوس یک خوراکی شیرین کنند می‌توانند برای رفع تهوع صبحگاهی، لبو بخورند. علاوه بر این اسیدفولیک (فولات) بالای موجود در لبو می‌تواند از بروز نقایص مادرزادی جلوگیری کند. فولات یکی از ترکیبات ضروری در دوران بارداری است و می‌توان گفت فواید لبو در زنان باردار، وجود مقادیر بالای فولات در این ترکیب غذایی است. لبو علاوه بر افزایش سلامت مادر و جنین در دوران بارداری می‌تواند ریسک کم‌خونی یا پوکی‌استخوان مادر را هم کاهش دهد.

مصرف لبو در بارداری می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند و از طرفی هم موجب بهبود هضم غذا در زنان باردار شود. با این حال همان‌طور که پیش‌ از این هم گفته شد لبو فشار خون را کم می‌کند. در نتیجه زنان بارداری که سابقه افت فشار خون دارند یا کلاً فشار خونشان در دوران بارداری بسیار پایین است، نباید در خوردن لبو زیاده‌روی کنند، چرا که احتمال افت ناگهانی فشار خون در آنها وجود دارد.

نتیجه‌ گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

لبو که از خانواده چغندر است، یک ترکیب بسیار مغذی و سرشار از خواص سلامتی است. خواص لبو از سلامت قلب، مغز و سیستم گوارش گرفته تا یک افزودنی عالی به رژیم غذایی به شمار می‌رود. این ترکیب اثر ضدالتهابی قوی دارد و احتمالاً رشد سلول‌های سرطانی را کاهش می‌دهد. با این حال در درجه اول باید در مصرف لبو زیاده‌روی نکرد و در صورت بروز هر نوع حساسیتی، خصوصاً سابقه داشتن سنگ کلیه یا نقرس حتماً با پزشک در خصوص نحوه خوردن لبو مشورت کرد. لبو می‌تواند در این گروه‌ها عوارض و مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

شما می‌توانید برای اطمینان از مصرف لبو در رژیم غذایی خود به پزشک تغذیه یا دکتر طب سنتی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با متخصص تغذیه آنلاین و دکتر طب سنتی آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست.

پرسش‌های متداول

بله هیچ ممنوعیتی برای مصرف لبو در شیردهی وجود ندارد و حتی می‌توان از خواص لبو در شیردهی نیز بهره برد.

لبو می‌تواند یبوست را از بین ببرد و یک نوع ملین است.

قرص لبو یک داروی گیاهی است که از ترکیبات مختلف چغندر به دست می‌آید و خواص مختلفی دارد.

درمان سرماخوردگی، افزایش سلامت قلب و بهبود هضم غذا از خواص آب لبو است.

خواص لبو پخته شامل تقویت سیستم ایمنی، جلوگیری از کم‌خونی، تقویت سلامت قلب و کاهش وزن و لاغری می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن