اسهال ویروسی، عفونت شایع دستگاه گوارش چه نشانه هایی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اسهال ویروسی نوعی عفونت در دستگاه گوارش است و کودکان و بزرگسالان را درگیر کند. این بیماری واگیردار بوده و به راحتی از فرد آلوده به دیگران منتقل می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
اسهال ویروسی، عفونت شایع دستگاه گوارش چه نشانه هایی دارد؟

اسهال ویروسی نوعی عفونت در دستگاه گوارش است که با تب و لرز و استفراغ همراه است. در تابستان معمولا آمار ابتلا به این بیماری بیشتر می‌شود. اگر شما یا کودکتان هم دچار این بیماری شده‌اید، در این مطلب همراه ما باشید و حتما به دکتر گوارش یا متخصص عفونی مراجعه کنید. برای ارتباط با این متخصصان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین، متنی و تلفنی با متخصص وجود دارد.

اسهال ویروسی چیست؟

اسهال ویروسی نوعی عفونت روده‌ای محسوب می‌شود؛ اما می‌تواند معده، روده کوچک یا روده بزرگ را آلوده کند. این بیماری از طریق آب و غذای آلوده یا تماس با شخص بیمار می‌تواند انتقال پیدا کند. این ویروس باعث التهاب، تحریک و تورم دستگاه گوارش می‌شود.

این بیماری بسیار شایع است و در فصل گرما مبتلایان به آن افزایش پیدا می‌کنند. معمولا علائم بیماری چند روز طول می‌کشد و به‌مرور رفع می‌شود. در شرایطی که دچار اسهال و استفراغ ویروسی هستید، باید مراقب کم‌آبی بدن باشید و آب به مقدار کافی مصرف کنید.

اسهال ویروسی یکی از انواع اسهال و عفونت روده‌ای است که می‌تواند معده، روده کوچک یا روده بزرگ را درگیر کند. این بیماری در فصل گرما بیشتر شیوع پیدا می‌کند و به دلیل اسهال و استفراغ شدید می‌تواند باعث کم‌آبی بدن شود.

تفاوت اسهال ویروسی و باکتریایی چیست؟ (تفاوت اسهال عفونی و غیر عفونی)

اسهال ویروسی معمولاً توسط یک عفونت ویروسی مانند نوروویروس یا روتاویروس ایجاد شده و با مدفوع آبکی، استفراغ و تب مشخص می‌شود. اما اسهال باکتریایی ناشی از عفونت‌های باکتریایی مانند سالمونلا یا E. coli است و علائم اسهال باکتریایی مدفوع خونی و درد شدید شکم هستند و سردرد و اسهال هم ممکن است وجود داشته باشد.

تفاوت اسهال عفونی و غیر عفونی چیست؟
اسهال ویروسی معمولاً توسط یک عفونت ویروسی مانند نوروویروس یا روتاویروس ایجاد می‌شود.

اسهال آبکی نشانه چیست؟

علامت اصلی اسهال آبکی دفع مکرر مدفوع شل و آبکی است و با احساس تکرر دفع همراه است. اسهال آبکی زرد رنگ خطرناک است و معمولا به صورت اسهال آبکی با فشار بروز می‌کند. درمان سریع اسهال آبکی زرد نوزاد و بزرگسال بسیار مهم است زیرا باعث کم آبی شدید بدن، گرفتگی شکم، نفخ و حالت تهوع می‌شود.

نشانه ها و علائم اسهال ویروسی چیست؟

بسته به علت، علائم اسهال ویروسی ممکن است در عرض ۱ تا ۳ روز پس از ابتلا ظاهر شوند و از خفیف تا شدید متغیر باشند. علائم معمولا فقط یک یا دو روز طول می‌کشد، اما گاهی اوقات ممکن است تا ۱۴ روز طول بکشد. ازآنجایی‌که علائم مشابه هستند، به‌راحتی می‌توان اسهال ویروسی را با اسهال ناشی از باکتری‌ها مانند کلستریدیویدیس دیفیسیل، سالمونلا و اشریشیا کلی یا انگل‌هایی مانند ژیاردیا اشتباه گرفت.

معمولا پس از یک تا دو روز بعد از ورود ویروس به بدن علائمی ظاهر می‌شوند. این علائم عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال آبکی
  • سردرد
  • تب و لرز
  • معده درد

علائم کم‌آبی بدن شامل موارد زیر می‌شود:

  • کاهش خروج ادرار
  • ادرار تیره‌رنگ
  • خشکی پوست
  • تشنگی
  • سرگیجه

اگر هر یک از علائم ذکرشده در بدن شما یا کودکتان ایجاد شد، حتما به پزشک مراجعه کنید تا علت آن بررسی شود.

دچار اسهال شدید و تهوع شدی و معده درد داری؟

همین حالا با متخصص گوارش مشورت کن!

۱. اسهال ویروسی در نوزادان

اسهال ویروسی در نوزادان نیز علائم مشابهی ایجاد می‌کند. اگر نوزاد تب دارد و درجه حرارت بدن بیشتر از ۳۸٫۹ درجه سانتی‌گراد است، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. گریه بدون اشک، خشکی دهان و کاهش شدید ادرار از علائم کم‌آبی ناشی از اسهال و استفراغ ویروسی است.

مورد مهم دیگر در نوزادان استفراغ مکرر است. نوزادان ممکن است گاهی دچار استفراغ شوند. اما اگر به طور مکرر ادامه داشت، ممکن است نشانه اسهال ویروسی باشد. مدفوع خونی یا اسهال شدید یک زنگ خطر بسیار مهم است که باید به آن توجه داشت.

۲. اسهال ویروسی مادر شیرده

اگر مادر شیرده هستید و دچار اسهال و استفراغ ویروسی شده‌اید، می‌توانید به شیردادن ادامه دهید. این ویروس از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل نمی‌شود. شیر مادر حاوی آنتی‌بادی‌هایی است که اجازه انتقال میکروب‌ها را به نوزاد نمی‌دهد. دل پیچه و اسهال مادر شیرده نیاز به مراجعه پزشک دارد.

۳. بدن درد و اسهال نشانه چیست؟

علائم بدن درد و اسهال در برخی موارد، ممکن است نشانه عفونت ویروسی یا باکتریایی مانند گاستروانتریت باشد. سایر علل احتمالی دل درد ویروسی عبارتند از بیماری التهابی روده، مسمومیت غذایی و مصرف برخی داروها.

اینفوگرافی اسهال ویروسی
علائم بدن درد و اسهال در برخی موارد، ممکن است نشانه عفونت ویروسی یا باکتریایی مانند گاستروانتریت باشد.

۴. حالت تهوع و اسهال نشانه چیست؟

علائم ویروس اسهال و استفراغ شامل گرفتگی معده، استفراغ و خستگی است. اسهال ویروسی جدید و اسهال استفراغ ویروسی حتما نیاز به مصرف دارو و تشخیص ئزشک دارد زیرا ممکن است در اثر عفونت‌هایی مانند گاستروانتریت ویروسی یا باکتریایی، مسمومیت غذایی یا حتی استرس و اضطراب ایجاد شده باشد. برای اسهال و استفراغ چی خوبه؟ برای تشخیص و درمان مناسب به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

۵. تب و لرز و اسهال نشانه چیست؟ (اسهال همراه با تب)

تب و لرز و اسهال و استفراغ کودک و بزرگسال نشانه چیست؟ علائم ویروس گوارشی لرز و اسهال و بی حالی بعد از اسهال و استفراغ شامل بدن درد، سردرد، خستگی و از دست دادن اشتها است. علت اسهال و تب و لرز نیز آنفولانزا، عفونت‌های باکتریایی، گاستروانتریت ویروسی یا حتی برخی بیماری‌های خودایمنی هستند.

متن انگلیسی:
Symptoms of viral gastroenteritis are nausea, vomiting, and watery diarrhea. Dehydration is the most serious complication of this illness.
ترجمه فارسی:
علائم گاستروانتریت ویروسی یا اسهال ویروسی شامل حالت تهوع، استفراغ و اسهال آبکی است. کم آبی شدیدترین عارضه این بیماری است.

به نقل از سایت hopkinsmedicine

علت اسهال ویروسی چیست؟

همان‌طور که گفتیم اسهال ویروسی به دلیل ارتباط با شخص آلوده یا خوردن غذا و آب آلوده ایجاد می‌شود. ویروس‌های مختلفی می‌توانند این عارضه را ایجاد کنند. علت اسهال ویروسی شامل ویروس‌های زیر می‌شود:

  • نوروویروس‌ها: این نوع ویروس هم در بزرگسالان و هم در کودکان شایع است. معمولا از طریق آب یا غذای آلوده منتقل می‌شود. در میان افرادی که در فضاهای محدود زندگی می‌کنند، احتمال بروز آن بیشتر است.
  • روتاویروس: این نوع ویروس در کودکان و نوزادان بیشتر دیده می‌شود. کودکان ممکن است با قراردادن انگشت خود یا اشیا آلوده به ویروس در دهان دچار اسهال ویروسی شوند.
  • آستروویروس: این ویروس بیشتر در اواخر زمستان و اوایل بهار شیوع پیدا می‌کند. با خوردن غذای آلوده یا ارتباط با شخص آلوده شخص دچار این بیماری می‌شود.
علت اسهال ویروسی چیست؟
نوروویروس‌ هم در بزرگسالان و هم در کودکان شایع است.

علت اسهال در سرماخوردگی چیست؟

علت اسهال بعد از سرماخوردگی گسترده است. اسهال معمولاً به عنوان علامت مستقیم سرماخوردگی در نظر گرفته نمی‌شود. سرماخوردگی و اسهال نشانه چیست؟ ممکن است ویروس‌های تنفسی مانند راینوویروس‌ها یا کروناویروس‌ها، علائم گوارشی مانند اسهال را در برخی افراد ایجاد کنند. که این به دلیل پاسخ ایمنی بدن به عفونت ویروسی است. برای اسهال سرماخوردگی چی خوبه؟ ممکن است پزشک برای شما مصرف مایعات زیاد و غذاهایی مانند برنج و ماست و پوره سیب‌زمینی را توصیه کند.

علت اسهال و سردرد چیست؟

دلایل زیادی برای ناراحتی معده، اسهال و سردرد وجود دارد، از جمله استرس، محرک‌های غذایی، شرایط آب و هوایی و اختلال در خواب. چگونه بفهمم سردرد من از کم آبی یا میگرن است؟ یادداشت روزانه غذاهایی که می‌خورید و مصرف مایعاتتان در طول روز به شما کمک می‌کند تا متوجه الگوها و محرک‌هایی مانند کم آبی شوید.

راه های انتقال ویروس عامل اسهال چیست؟

این ویروس از مواد غذایی و آب آلوده یا شخص آلوده به ویروس به‌راحتی منتقل می‌شود. انواع مختلفی از ویروس می‌توانند باعث این بیماری شوند. این ویروس‌ها مدت‌زمان طولانی خارج از بدن زنده می‌مانند. به همین دلیل سرایت آنها نسبتا سریع است.

اسهال ویروسی تا چند روز قابل انتقال است؟ اگر فردی آلوده باشد، با لمس اشیا مختلف می‌تواند ویروس را پخش کند. به‌خصوص در افرادی که بعد از ادرار یا مدفوع دست‌های خود را نمی‌شویند، احتمال انتقال بالا می‌رود. اگر فردی در رستوران یا در مسیر تولید و عرضه مواد غذایی دچار اسهال ویروسی شده باشد، می‌تواند غذا و نوشیدنی را آلوده کند. حتی فاضلابی که وارد منبع آب می‌شود، ممکن است حاوی ویروس بوده و از این طریق افرادی را آلوده کند.

راه های انتقال ویروس عامل اسهال چیست؟
اگر فردی در رستوران یا در مسیر تولید و عرضه مواد غذایی دچار اسهال ویروسی شده باشد، می‌تواند غذا و نوشیدنی را آلوده کند.

آیا اسهال ویروسی طولانی مدت خطرناک است؟ (مدت زمان اسهال ویروسی)

در بیشتر موارد، گاستروانتریت ویروسی یا اسهال ناشی از ویروس گوارشی مضر نیست. با این حال، گاستروانتریت ویروسی اگر منجر به کم آبی شود، می‌تواند خطرناک شود. دوره اسهال ویروسی چند روز است و اسهال یا ویروس گوارشی چند روز طول بکشد خطرناک است؟ اگر بیشتر از دو روز طول بکشد، حتما نیاز به مراجعه اورژانسی به دکتر دارید.

تشخیص اسهال ویروسی چگونه است؟

معمولا پزشک برای تشخیص اسهال ویروسی علائم و سوابق را بررسی می‌کند. با بررسی علائمی مانند اسهال، استفراغ، سردرد و معده درد این بیماری تشخیص داده می‌شود. به‌ندرت برای تشخیص اسهال و استفراغ ویروسی نیاز به انجام آزمایش کشت مدفوع است.

اگر این علائم بیشتر از ۱۴ روز ادامه داشته باشند و بیماری درمان نشود، پزشک احتمالا آزمایش مدفوع تجویز می‌کند. آزمایش مدفوع چه چیزی را نشان می دهد؟ در آزمایش مدفوع انواع ویروس، باکتری یا انگل باید بررسی شوند. اگر دچار علائم اسهال ویروسی هستید، برای تشخیص این عارضه حتما به متخصص گوارش یا دکتر عفونی مراجعه کنید تا معاینات و آزمایش‌های لازم انجام شود.

بهترین روش درمان اسهال ویروسی چیست؟

مهم‌ترین عارضه‌ای که اسهال ویروسی به دنبال دارد، کم‌آبی بدن است. پزشک در این شرایط برای جلوگیری از کم‌آبی بدن نوشیدن آب فراوان را توصیه می‌کند. محلول‌های آب‌رسان خوراکی بدون نسخه نیز می‌توانند مفید باشند. اگر کم‌آبی شدید باشد، مایعات داخل وریدی تزریق می‌شوند.

در درمان ویروس اسهال آنتی‌بیوتیک‌ها هیچ تاثیری ندارند. این داروها اسهال باکتریایی را درمان می‌کنند. برای درمان اسهال، بزرگسالان می‌توانند از داروهای بدون نسخه مانند لوپرامید یا بیسموت ساب سالیسیلات استفاده کنند. اما برای درمان اسهال کودکان و نوزادان حتما باید به پزشک مراجعه کرد تا داروهای مناسب تجویز شوند.

برای درمان سریع اسهال ویروسی همین حالا از پزشک نوبت بگیر!

۱. دارو و آنتی بیوتیک برای اسهال و استفراغ ویروسی

اسهال ویروسی معمولاً خودبه‌خود خوب می‌شود و نیازی به درمان ضد ویروسی خاصی ندارد. نوشیدن آب کافی، استراحت و مصرف مواد غذایی مناسب سیستم گوارشی را حتما در نظر داشته باشید. اگر اسهال طولانی مدت دارید، ممکن است پزشک داروی اسهال ویروسی کودکان و بزرگسالان را به طور موقت به عنوان راه درمان اسهال شدید تجویز کند. همیشه بهتر است برای راهنمایی مناسب با یک متخصص مشورت کنید.

۲. درمان اسهال ویروسی در کودکان (درمان اسهال سرماخوردگی)

اسهال ویروسی در کودکان به‌ویژه کودکان زیر ۲ سال بسیار شایع است. علائمی مانند اسهال، حالت تهوع و استفراغ، تب و لرز و ادرار تیره‌رنگ می‌تواند در کودک ظاهر شود. کودکی که در اثر این عارضه دچار کم‌آبی می‌شود، ادرار بسیار کمی تولید کرده و پوشک او خشک باقی می‌ماند. دچار کمبود اشک شده و دهانش خشک می‌شود. خواب‌آلودگی غیرمعمول نیز می‌تواند نشانه کم‌آبی بدن باشد.

بهترین روش درمان اسهال و استفراغ ویروسی در کودکان و دل پیچه و اسهال طولانی، مصرف مایعات کافی و استراحت است تا ویروس از راه سیستم گوارش خارج شود و اسهال چند روزه و تب و اسهال کودکان تسکین پیدا کند.

۳. درمان اسهال ویروسی بزرگسالان

اسهال ویروسی می‌تواند بزرگسالان را نیز مانند کودکان درگیر کند. به‌ویژه در محیط‌هایی مانند خانه سالمندان شیوع این بیماری بالا است. برخی از انواع ویروس‌ها ممکن است در بزرگسالان علائمی ایجاد نکنند. اما می‌توانند بدون علامت به دیگران منتقل شوند. به همین دلیل والدین باید دررابطه‌با کودک خود نکات بهداشتی را به‌خوبی رعایت کنند.

درمان اسهال و استفراغ عفونی بزرگسالان جهت رفع ویروس دستگاه گوارش و بهبود دل پیچه ویروسی، مصرف مایعات کافی و استراحت است.

درمان اسهال ویروسی بزرگسالان چیست؟
استراحت کافی به بهبود این بیماری کمک می‌کند.

۴. درمان خانگی اسهال ویروسی (برای اسهال ویروسی چی خوبه؟)

برای اسهال ویروسی چه بخوریم؟ برای درمان خانگی اسهال ویروسی باید به تغذیه اهمیت بدهید. اگر اسهال و استفراغ شدید است، برای جبران آب ازدست‌رفته مصرف مایعات را افزایش دهید. به دلیل حساس شدن دستگاه گوارش در چند روز اول بیماری، از غذاهای ملایم استفاده کنید. مانند:

  • برنج کته
  • سیب‌زمینی
  • نان تست
  • موز
  • سیب پخته شده

برای کاهش ناراحتی معده در این مدت از مصرف غذاهایی مانند غذاهای چرب و سرخ شده، کافئین، الکل، غذاهای شیرین و محصولات لبنی خودداری کنید. علاوه بر رژیم غذایی سالم نکات زیر می‌توانند به کاهش علائم این عارضه کمک کنند:

  • استفاده از پد حرارتی برای اسهال عفونی: اگر دل‌درد دارید، حدود ۱۵ دقیقه پد را روی شکم خود قرار دهید.
  • زنجبیل و درمان ویروس گوارشی: دم‌نوش زنجبیل باعث تسکین درد معده می‌شود.
  • نعناع: این گیاه خاصیت ضد تهوع دارد و به هضم غذا کمک می‌کند.

عوارض اسهال ویروسی چیست؟

مهم‌ترین عوارض اسهال شدید در کودکان و بزرگسالان شامل موارد زیر است:

  • کم آبی بدن: اسهال باعث از دست‌دادن بیش‌ازحد مایعات بدن می‌شود و برای نوزادان، کودکان خردسال و سالمندان خطرناک است.
  • عدم تعادل الکترولیت: همراه با از دست دادن مایعات، اسهال ویروسی می‌تواند تعادل الکترولیت‌های بدن مانند سدیم، پتاسیم و کلرید را مختل کند. عدم تعادل الکترولیت منجر به ضعف، گرفتگی عضلات و در موارد شدید آسیب به عملکرد قلب و کلیه می‌شود.
  • سوء تغذیه: اسهال ویروسی طولانی مدت یا شدید جذب مواد مغذی از روده را مختل می‌کند.
  • ضعف سیستم ایمنی: ممکن است سیستم ایمنی را ضعیف کرده و خطر عفونت‌های باکتریایی یا انگلی ثانویه را افزایش دهد.
نشانه اسهال ویروسیروش تشخیص اسهال عفونیعوارض جانبی اسهال و استفراغ شدید
سردردآزمایش کشت مدفوعکم آبی
تب و لرزگزارش بالینیبه هم ریختن تعادل الکترولیت بدن
معده دردسو تغذیه
بررسی علائم، روش تشخیص و عوارض بیماری اسهال ویروس‌دار

کرونا و اسهال ویروسی

اسهال ویروسی و کرونا دو بیماری مجزا هستند و ارتباطی با هم ندارند. اما اگر دچار علائمی مانند اسهال و استفراغ شدید و از ابتلا به کرونا نگران بودید، باید به علائم دیگری مانند سرفه و تنگی نفس دقت کنید. در عارضه اسهال ویروسی چنین علائمی ظاهر نمی‌شود. تب از علائم هر دو بیماری بوده و در صورت بالارفتن درجه حرارت بدن باید برای تشخیص بیماری حتما به پزشک مراجعه کنید.

کرونا و اسهال ویروسی با هم ارتباط دارند؟
اسهال ویروسی و کرونا دو بیماری مجزا هستند و ارتباطی با هم ندارند.

پیشگیری از اسهال ویروسی ممکن است؟

اسهال ویروسی درمان خاصی نداشته و تنها می‌توان علائم آن را کنترل کرد. به همین دلیل رعایت نکات بهداشتی و پیشگیری از آن را باید جدی گرفت. دست‌های خود را بادقت بشویید و از وسایل شخصی جداگانه استفاده کنید. برای پیشگیری از اسهال ویروسی باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • دست‌های خود را کامل بشویید. اگر کودک دارید، حتما شستن صحیح دست‌ها را به او آموزش دهید. قبل از تهیه و خوردن غذا و بعد از عوض‌کردن پوشک کودک حتما دست‌های خود را حدود ۲۰ ثانیه بشویید.
  • در تهیه غذا بهداشت را رعایت کنید. میوه‌ها و سبزیجات را بادقت بشویید. سطح میز آشپزخانه را به‌خوبی تمیز کنید. اگر بیمار هستید، برای اعضای خانواده غذا درست نکنید.
  • وسایل شخصی را جداگانه استفاده کنید. به‌ویژه در محیط‌هایی مانند مدرسه، خوابگاه یا خانه سالمندان باید ظروف غذاخوری، لیوان و حوله‌ها جداگانه باشد.
  • فاصله خود را حفظ کنید. اگر شخصی در خانواده یا نزدیکان شما آلوده به ویروس است، فاصله خود را با او حفظ کنید.
  • از ضدعفونی‌کننده‌های الکلی استفاده کنید.
  • از نوشیدن آب با هشدار آلودگی به‌شدت خودداری کنید.
  • غذاهای خام یا نیم‌پز نخورید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اسهال ویروسی نوعی عفونت در دستگاه گوارش است که از طریق غذا و آب آلوده یا تماس با شخص بیمار انتقال پیدا می‌کند. این عارضه علاوه بر اسهال باعث بروز علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ، سردرد، تب و لرز و معده درد می‌شود. مهم‌ترین عارضه ناشی از اسهال ویروسی کم‌آبی بدن است. در این مدت باید برای جلوگیری از کم‌آبی بدن مصرف مایعات را تا حد ممکن افزایش داد. برای کنترل علائم اسهال و استفراغ ویروسی باید به متخصص گوارش یا دکتر داخلی مراجعه کنید. متخصص با بررسی علائم بیماری را تشخیص داده و برای کنترل اسهال و استفراغ داروهایی تجویز می‌کند.

برای پیداکردن بهترین پزشکان گوارش و کبد، دکتر بیماری عفونی یا دکتر متخصص داخلی می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با دکتر گوارش آنلاین، دکتر گوارش کودکان آنلاین، دکتر عفونی آنلاین و دکتر داخلی آنلاین نیز وجود دارد.

برای دریافت نوبت مطب بهترین دکترهای متخصص گوارش و کبد در شهرهای ایران می توانید از لینک های زیر استفاده کنید:

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

معمولا ۱ تا ۳ روز طول می‌کشد تا علائم اسهال ویروسی ظاهر شوند. پس از بروز علائم معمولا تا دو روز بعد بیماری از بین می‌رود. اما در برخی افراد باتوجه‌به نوع ویروس و شدت بیماری ممکن است علائم تا ۱۴ روز ادامه داشته باشد.

اسهال ویروسی ممکن است کودکان، نوزادان، بزرگسالان و افراد مسن را درگیر کند. هرکدام از انواع ویروس در برخی از این گروه‌ها شیوع بیشتری دارند.

اسهال ویروسی چند روز طول میکشد و اسهال تا چند روز طبیعی است؟ اگر بیشتر از دو روز طول بکشد خطرناک است.

معمولا این بیماری مشکلی ایجاد نمی‌کند و کشنده نیست. اما در گروه‌هایی مانند نوزادان، افراد مسن و افرادی با سیستم ایمنی ضعیف ممکن است این عارضه کشنده باشد. این دسته از افراد باید سریعا تحت درمان پزشکی قرار بگیرند تا از عوارض خطرناک این بیماری در امان باشند.

اگر آب شهری آلوده به فاضلاب باشد، می‌تواند انواع ویروس‌ها و باکتری‌ها را منتقل کند. در چنین شرایطی افراد زیادی دچار اسهال ویروسی می‌شوند.

دل درد و ناراحتی معده می‌تواند از علائم اسهال ویروسی باشد. به دلیل ایجاد مشکل در دستگاه گوارش این عارضه معمولا همراه با اسهال و استفراغ ویروسی دیده می‌شود.

اسهال ویروسی نوعی عفونت روده یا معده است و دستگاه گوارش را دچار مشکل می‌کند. به همین دلیل معده دچار ناراحتی شده و ممکن است شخص به طور مکرر حالت تهوع یا استفراغ داشته باشد.

اسهال ویروسی می‌تواند از فرد آلوده به‌راحتی به دیگران منتقل شود. نشستن دست‌ها بعد از ادرار یا مدفوع باعث انتقال ویروس‌ها به سطوح مختلف می‌شود. همچنین ممکن است شخص آلوده در مسیر تهیه یا توزیع مواد غذایی دیگران را آلوده کند.

اسهال ویروسی به دلیل عفونت در معده یا روده ایجاد می‌شود. به همین دلیل ممکن است شخص درد یا ناراحتی معده داشته باشد. برای کاهش درد معده باید به رژیم غذایی سالم توجه داشت و از غذاهای زودهضم استفاده کرد.

پزشک برای درمان اسهال ویروسی می‌تواند داروهای ضد اسهال مانند لوپرامید یا بیسموت ساب سالیسیلات تجویز کند. این نوع داروها بدون نسخه نیز قابل تهیه است. اگر اسهال شدید باشد، ممکن است پزشک داروهای ضد اسهال قوی‌تری پیشنهاد دهد.

امسال نسبت به چند سال گذشته اسهال ویروسی شیوع بیشتری داشته است. پزشکان احتمال می‌دهند به دلیل شیوع کرونا و پایین آمدن سطح ایمنی مردم در قرنطینه شیوع اسهال ویروسی و سایر ویروس‌ها آسان‌تر از قبل شده است.

اسهال می‌تواند از نشانه‌های وبا باشد. البته شیوع وبا در چند سال اخیر پایین بوده است و تست‌هایی که از بیماران انجام شده است، هیچ‌کدام وبا را تشخیص نداده‌اند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره اسهال ویروسی

  1. میثم محمودی گفت:

    سلام دو روزه ویروسی شده بدنم و اسهال شدید دارم چه مایعاتی باید بخورم تا آب بدنم تامین بشه آیا آب سیب و آب هویج و عسل لیمو مناسبه

  2. میثم گفت:

    سلام دو روزه ویروسی شده بدنم و اسهال شدید دارم چه مایعاتی باید بخورم تا آب بدنم تامین بشه آیا آب سیب و آب هویج و عسل لیمو مناسبه

  3. آنیسا پزشگی گفت:

    سلام دخترم دو سال و هشت ماهشه دو روز اسهال میره دستش و پایش یخ هستش بقیه جاهاش گرمه حتی تبش ۳۸و نیم هستش از هر ۴ ساعت تب بر میدم ولی اونقدر زرد شده خیلی نگرانم دکتر دارو داده مصرف میکنم فعلا جواب نداده چیکار کنم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      اسهال عفونی موجب تب بالا شده است و سردی بدن نیز به همین علت است. تحت نظر متخصص عفونی دارو مصرف شود تا با اتمام داروها و از بین رفتن عفونت علایم کمتر شود.

      1. کوثر گفت:

        سلام دکتر خسته نباشید میگم پسرم سه سالشن خیلی اسهال میره دکتر برودم ولی فرق نکرد چه کارکنم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          از پودر پروبیوتیک بطور روزانه استفاده کنید

          احتمالا نیاز به قرص مترونیدازول هم دارید

    2. ناشناس گفت:

      سلام پسرم ۴روزه اسهاله بالا هم میاره بردم دکتر خوب نشده چیکار کنم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        بله
        زمان را از دست ندهید
        حتمن به پزشک مراجعه کنید
        از نظر عفونی و کوارشی باید بررسی شود

        متخصص اطفال

  4. نرگس گفت:

    سلام من الان ۸روز ویروس گوارشی گرفتم هیچ علایمی ندارم فقط بی حال هستم ..چکار کنم بی حالیم برطرف بشه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      اگر اسهال هستید به علت دفع مواد معدنی و آب بدن شما دچار بی حالی می شوید. مصرف مایعات و تزریق سرم به شما کمک می کند. برای بررسی بیشتر نیز به متخصص گوارش مراجعه کنید.
      رزرو نوبت پزشک گوارش

  5. گفت:

    سلام من دوروزه که اسهال و استفراغ همراه با دل درد و سرفه‌ دارم ؛ چیکار باید بکنم؟!

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      با توجه به همه گیری دوباره ویروس کرونا ممکنمه ابتلاب هاین ویروس در شما مطرح باشد. بهتره علایم شما توسط متخصص داخلی بررسی شود.
      بهترین متخصص داخلی

  6. جفا گفت:

    سلاو وقت بخیر
    تقریبا چهار ماه میشه اسهال هستم چند بار رفتم دکتر خوب نشدم ازمایش و کلونسکوپی انجام دادم اما هیچی نشان نداده بعد دکتر گفت روده تحریک پذیر دارم دارو دادن ولی دو هفته مصرف میکنم خوب نشدم

    1. لیلا گفت:

      ببخشید عزیزم من خودم به این دردمبتلابودم تنها درمان روده تحریک پذیر قرص تری فلوپرازین بعد۱ماه جواب میده باقرص مولتی ویتامین ایشالله که خوب میشین

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام و سپاس از کامنت خوبتان

    2. لیلا گفت:

      ببخشید عزیزم من خودم به این دردمبتلابودم تنها درمان روده تحریک پذیر قرص تری فلوپرازین بعد۱ماه جواب میده باقرص مولتی ویتامین ایشالله که خوب میشین

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام و سپاس از کامنت خوبتان

        1. حدیث گفت:

          سلام خسته نباشید من یه ماه پیش حالت تهوع و استفراغ داشتم رفتم دکتر و با قرص کمی حالم بهترشده بود اما گرفتگی و رفلاکس معده ام خوب نشد.یه مدت یبوست داشتم و بعدش با مصرف دارو گیاهی یبوستم برطرف شد اما همش مدفوع سبز داشتم با گذشت زمان مدفوم به زرد و سبز تعقیر کرد الان بیشتر زرد و ابکیه بعضی وقتا خیلی شله بعضی وقتا هم کمتره متخصص داخلی رفتم گفت باید آندوسکوپی انجام بشه من چیکار کنم علایمم فقط کمی تب و اسهاله و ورم معده مورد دیگه ای ندارم

        2. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          با توجه به توضیحات شما
          شما علایم کولیت عفونی دارید
          بار میکروبی دستگاه گوارشتان باید ازمایش شود
          قبل از اندوسکوپی بهتر است به متخصص گوارش و کبد مراجعه کنید
          متخصص گوارش و کبد

  7. میثم گفت:

    خیلی ممنون از مطالب مفید شما

  8. محسن گفت:

    سلام من هشت روزه که اسهال خونی گرفتم ۳ بار هم رفتم دکتر بی فایده هست باید چیکار کنم؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اسهال شما ویروسی و عفونی است که باید تویپسط متخصص گوارش و مصرف آنتی بیوتیک درمان شوید. از این لینک می تونید با دیگر متخصصان گوارش در این خصوص مشورت کنید.
      پزشک متخصص گوارش و کبد

  9. نفیسه گفت:

    مشگل گوارشی دارم

  10. محمد برکه گفت:

    سلام من ۴ هفته این ویروس را گرفتم دو بار هم به مراکز درمانی مراجعه کردیم آن ها به من سرم زدند و آمپول و شربت و قرص و هنوزم من این بیماری را دارم ولی از چند هفته پیش بهترم همه چیزم راعت کردم دستامو به خوبی شستم و توی هوای گرم یا آفتاب نرفتم کباب و نوشابه نخوردم غذا های سنگین هم نخوردم ولی امروز حالم یه کم خراب شد گرفتگی معده هم دارم الان من چیکار کنم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بد حالی شما به علت درگیری عفونی دستکاه گوارش است که نیازه متخصص گوارش نیز شما را ویزیت کند در صورت نیاز درمان دارویی طولانی مدت تری صورت گیرد. از این لینک از بهترین متخصصان گوارش می تونید نوبت بگیرید.
      پزشک متخصص گوارش و کبد