تحلیل لثه در ارتودنسی چگونه اتفاق می‌افتد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تحلیل لثه در ارتودنسی می‌تواند کودکان و بزرگسالان را دچار درد و حساسیت کند. اطلاع از علائم آن، به پیشگیری و درمان به موقع پسروی لثه در ارتودنسی کمک می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
تحلیل لثه در ارتودنسی چگونه اتفاق می افتد؟

تحلیل لثه در ارتودنسی چیست؟ تحلیل لثه در ارتودنسی یا پسروی لثه در ارتودنسی یکی از بیماری‌های مهم دندان و لثه با درصد شیوع به نسبت بالا است که اگر به‌موقع تشخیص داده شود، می‌تواند از تحلیل بیشتر بافت لثه، پوسیدگی و نمایان شدن ریشه دندان و از بین رفتن استخوان فک جلوگیری کند. اگر قبل از انجام ارتودنسی به تحلیل لثه دچار شدید، راحت‌تر می‌توانید التهاب آن را برطرف و درمان کنید. اما اگر تحلیل رفتن لثه بعد از ارتودنسی اتفاق بیفتد چه کار باید کرد؟ در این مقاله از دکترتو با ما همراه باشید تا با علائم، روش درمان و پیشگیری از عقب نشینی لثه در ارتودنسی آشنا شویم.

تحلیل رفتن لثه در ارتودنسی چیست؟

وقتی غذا می‌خورید، قندهای موجود در غذا با باکتری‌های دهان مخلوط می‌شوند و پلاک تشکیل می‌دهند. پلاک یک ماده چسبنده و اسیدی است که باعث ایجاد حفره دندانی می‌شود و یک دندان را از داخل خراب می‌کند. پلاک دندان مانند چسب به اطراف و زیرخط لثه دندانی می‌چسبد و صرفاً با نوشیدن آب از بین نمی‌رود (اگرچه نوشیدن آب بعد از غذا به کمتر شدن ذرات غذا کمک می‌کند) و باید حتماً برنامه منظم مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و قرقره کردن دهان‌شویه را داشته باشید.

این پلاک‌ها اسیدی است که لثه‌های شما را تحریک می‌کند و باعث قرمزی، تورم و تحریک آن‌ها می‌شود. لثه‌های شما سعی می‌کنند از این پلاک اسیدی دور شده و درنهایت دچار تحلیل لثه می‌شوید. ممکن است در اثر بیماری شدید لثه، به‌قدری عقب‌نشینی کنند که دندان‌های شما شروع به افتادن کرده و لثه‌های اطراف آن‌ها را از بین ببرند.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

علائم تحلیل لثه در ارتودنسی

توجه داشته باشید که علائم پسروی لثه با ارتودنسی، در افراد مختلف متفاوت است و می‌تواند خفیف یا شدید باشد. اگر هرگونه ناراحتی غیرطبیعی در سیم یا براکت‌های ارتودنسی خود احساس کردید یا علائم زیر را دیدید، با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید تا وضعیت شما را با جزئیات بیشتری بررسی کند:

  • احساس طعم تلخی و بوی بد در دهان
  • حساسیت به غذای سرد و گرم
  • لق شدن دندان‌ها
  • احساس درد در هنگام جویدن
  • عفونت و خونریزی لثه
  • لثه‌های قرمز پررنگ، تحریک‌شده، متورم یا پف‌کرده
  • خونریزی بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به دلیل شکنندگی رگ‌های خونی
  • چرک بین دندان و لثه

علایم خطرناک و عوارض بعد از ارتودنسی رو می‌دونی؟

برای مراقبت درست از ارتودنسی حتما با دندانپزشک مشورت کن.

اگر علائم التهاب لثه نادیده گرفته شود، التهاب به سمت ساختار لیگمانی دندان پیش می‌رود و به دلیل جابه‌جایی دندان‌ها در ارتودنسی، می‌تواند باعث از دست دادن دندان‌ها شود.

تورم، قرمزی و حساسیت به غذاهای سرد و گرم از علائم پسروی لثه در ارتودنسی است.
تورم، قرمزی و حساسیت به غذاهای سرد و گرم از علائم پسروی لثه در ارتودنسی است.

برای بررسی علائم پسروی لثه بعد از ارتودنسی به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

مراقبت از ارتودنسی تا زمان برداشتن آن، بسیار مهم است و نیاز به دقت و حوصله شما دارد تا در انتها داشتن لبخندی زیبا را هدیه بگیرید. درصورتی‌که احساس درد یا ناراحتی در دندان‌های خود دارید، لطفاً برای تماس یا دریافت نوبت حضوری از دکتر دندانپزشک اقدام کنید. زیرا تنها او می‌تواند علت عقب نشینی لثه در ارتودنسی را به خوبی تشخیص دهد و روش درمانی مناسبی را ارائه کند.

همچنین، اگر می‌خواهید اقدام به ارتودنسی کنید و نیاز به دکتر متخصص دارید، وبسایت دکترتو امکان مشاوره حضوری، آنلاین و مشاوره تلفنی با دندانپزشک را برای شما فراهم کرده است تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید.

علل پسروی لثه در ارتودنسی

شایع‌ترین دلیل تحلیل لثه در ارتودنسی، ایجاد پلاک روی دندان‌ها است. پلاک، لایه‌ای کرم رنگ، اسیدی و چسبناک است که از باکتری، ذرات غذا و بزاق دهان تشکیل‌شده است. هر بار که غذا می‌خورید یا نوشیدنی می‌نوشید، پلاک روی دندان‌ها یا شکاف‌های کوچک بین دندان و بریس ارتودنسی شما قرار می‌گیرد.

اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنید، روی دندان‌های شما باقی می‌مانند و به جرم تبدیل می‌شوند که حذف آن‌ها دیگر با مسواک و خمیردندان امکان‌پذیر نیست و باید توسط دندانپزشک، جرم‌گیری شود. با گذشت زمان پلاک‌ها باعث پوسیدگی دندان می‌شوند و با از بین بردن بافت نرم لثه، ریشه دندان را نمایان می‌کنند.

پلاک همان چیزی است که مینای دندان را خورده و منجر به پوسیدگی دندان می‌شود. اگر پلاک به گسترش و سخت شدن ادامه دهد، منجر به عفونت و بیماری لثه یا پسروی لثه در ارتودنسی می‌شود. لثه‌های عفونی یا ملتهب می‌توانند نتیجه ارتودنسی شما را به خطر بیندازند.

براکت‌های سنتی ارتودنسی، در مرتب کردن دندان‌ها عالی هستند، اما به دلیل وجود فضای کم بین بریس ارتودنسی و دندان، بقایای مواد غذایی بین آن‌ها گیر کرده و مسواک زدن صحیح را سخت می‌کنند. راه‌حل، استفاده از مسواک‌ بین‌دندانی مخصوص ارتودنسی است. مسواک‌های بین‌دندانی دارای یک سر کوچک مخروطی شکل هستند و به دلیل انعطاف‌پذیری بالا، در فضای بین سیم فلزی، دندان و براکت قرار می‌گیرند تا به‌راحتی بتوانید اطراف براکت‌ها و شکاف بین دندان‌ها را تمیز کنید.

مسواک‌های بین‌دندانی دارای یک سر کوچک مخروطی شکل هستند
مسواک‌های بین‌دندانی دارای یک سر کوچک مخروطی شکل هستند

روش تشخیص تحلیل لثه در ارتودنسی

در مرحله شروع بیماری لثه که با نام ژنژیویت هم شناخته می‌شود، لثه‌ها شروع به قرمز و متورم شدن می‌کنند تا حدی که از رنگ صورتی روشن به قرمز تیره تبدیل می‌شوند. در این صورت به‌راحتی با کشیدن نخ دندان یا مسواک زدن، شروع به خونریزی می‌کنند. اگر در این مرحله باشید، می‌توانید با مراجعه به دکتر دندانپزشک یا پریودنتیست، عقب‌نشینی لثه را درمان کنید و از علائم بیشتر تحلیل رفتن لثه در ارتودنسی جلوگیری کنید. بهترین روش این است که هر شش ماه یک‌بار به دندانپزشک برای معاینه کلی دندان و لثه خود مراجعه کنید.

درمان تحلیل لثه در ارتودنسی

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن با بریس‌های ارتودنسی ممکن است سخت‌ باشد، به همین دلیل از همان ابتدای شروع درمان باید به روتین تمیز کردن دندان خود توجه زیادی داشته باشید تا از التهاب لثه جلوگیری کنید. ارتودنتیست شما همیشه بهترین روش‌های مسواک زدن (مانند استفاده از مسواک بین‌دندانی) را به شما توصیه می‌کند.

استفاده از ارتودنسی نامرئی یا به انگلیسی Invisalign می‌تواند یک روش درمانی جایگزین باشد. ارتودنسی متحرک به شما در راحتی بیشتر هنگام غذا خوردن، نوشیدن، ورزش کردن و مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کمک می‌کند. برای جلوگیری از بیماری‌های دندانی، از توصیه‌های زیر در زمان تحلیل رفتن لثه بعد از ارتودنسی غافل نشوید:  

  • هنگام مسواک زدن روی از بین بردن بیشتر پلاک تمرکز کنید. پلاک عامل اصلی خونریزی لثه است.
  • با داروی مناسب، لثه‌های شما در کمتر از چند هفته به حالت عادی بازمی‌گردند. مهم‌ترین بخش درمان التهاب لثه با بریس، رعایت بهداشت دهان و دندان است.
  • با استفاده از نخ دندان، مطمئن شوید که تمام دندان‌ها را نخ دندان می‌کشید. این عادات طی چند هفته و چند ماه می‌تواند لثه‌های قرمز و ملتهب شما را به رنگ صورتی روشن برگرداند.
متخصصین ارتودنسی به بیماران آموزش می‌دهند که چطور دندان‌های خود را به درستی مسواک بزنند و از آن‌ها مراقبت کنند.
متخصصین ارتودنسی به بیماران آموزش می‌دهند که چطور دندان‌های خود را به درستی مسواک بزنند و از آن‌ها مراقبت کنند.

درمان خانگی تحلیل لثه بعد از ارتودنسی

درمان‌های خانگی، روش‌های کم تهاجمی و راحتی هستند که می‌توانند تا حد زیادی به جلوگیری از پیشروی بیشتر التهاب و تحلیل لثه در ارتودنسی کمک کنند:

  1. آب و نمک قرقره کنید: مقداری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کرده و با هم مخلوط کنید و آن را به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه در دهان خود بچرخانید. انجام این کار چند بار در روز به کاهش پف و جلوگیری از عفونت لثه و دندان کمک می‌کند.
  2. مراقب وعده‌های غذایی خود باشید: زمانی که لثه‌های شما متورم شده‌اند، آخرین کاری که می‌توانید انجام دهید خوردن غذاهای سفت، جویدنی یا اسیدی است! بیشتر از غذاها و میان وعده‌هایی که بافت نرمی دارند، مانند سوپ، استفاده کنید.
  3. نخ دندان کشیدن را هرگز فراموش نکنید. باقی‌مانده‌های غذای گیرکرده در لثه‌ها می‌تواند ریشه مشکل پسروی لثه در ارتودنسی باشد. بنابراین سعی کنید بین هر دندان را به آرامی با نخ دندان یا نخ موم نشده تمیز کنید.
  4. از داروی ضد التهابی بدون نسخه استفاده کنید. این روش هم می‌تواند سریع‌ترین راه برای کاهش درد و تورم دندان شما باشد. فقط مطمئن شوید که دستورالعمل‌های دارو را مطالعه کرده باشید. قبل از مصرف دارو، حتماً با ارتودنتیست خود مشورت کنید.

دهانشویه برای تسکین درد تحلیل لثه در ارتودنسی

  1. دهانشویه آنتی سپتیک لیسترین: این دهان‌شویه یک گزینه عالی برای تمیزی دندان است زیرا در ترکیبات خود منتول و الکل دارد که باعث تسکین درد لثه‌ها و کاهش التهاب می‌شود، باکتری‌ها را می‌کشد و به جلوگیری از ایجاد پلاک کمک می‌کند.
  2. دهان‌شویه و خوشبوکننده‌ ترا بریث TheraBreath Healthy Gums با طعم ملایم نعنا که بدون الکل است و باعث حس خنکی در دهان، کاهش و تسکین درد و التهاب لثه می‌شود.
  3. دهانشویه ضد پوسیدگی و جرم دندان با طعم‌های مختلف Colgate Zero؛ علاوه بر تمیزی دهان و دندان و خوشبو کردن تنفس شما، باعث تقویت و ایجاد لثه و دندان سالم‌تر نیز می‌شود.

برای درمان تحلیل لثه بعد از ارتودنسی به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

اگرچه هدف اصلی از درمان ارتودنسی این است که به مرتب کردن و سلامت دندان‌ و فک‌ شما کمک کند، اما در مواردی هم ممکن است به پیشرفت بیماری لثه کمک کند. به همین دلیل، متخصصین ارتودنسی به بیماران آموزش می‌دهند که چطور دندان‌های خود را به درستی مسواک بزنند و از آن‌ها مراقبت کنند. مراجعه به یک دندانپزشک متخصص و کار بلد، بسیار مهم است که در وب‌سایت دکترتو می‌توانید به متخصص دندانپزشک ارتودنسی دسترسی داشته باشید، مشاوره تلفنی برقرار کنید یا با اطلاع از هزینه ویزیت، نوبت حضوری بگیرید.

نگران عوارض ارتودنسی هستی؟ با متخصص ارتودنسی خوب مشورت کن

مشکلات و عوارض  پسروی لثه بعد از ارتودنسی

یکی از مهم‌ترین مشکلات در تحلیل لثه در ارتودنسی این است که دندان و لثه در حالت بیماری پسروی لثه متورم و دردناک هستند، فشار ثابتی که بریس‌ها و سیم فلزی برای جابه‌جایی دندان‌ها وارد می‌کند نیز با افزایش التهاب، به از بین رفتن لثه کمک می‌کند. به دنبال از بین رفتن بافت لثه، به استخوان‌های نگه‌دارنده دندان نیز آسیب می‌رسد. اگر بیماری پیشرفت کند، ممکن است ارتودنتیست شما مجبور باشد براکت‌ها را بردارد تا اول بیماری لثه درمان شود (در این حالت، روند مرتب کردن دندان طولانی‌تر خواهد شد).

پیشگیری از تحلیل لثه در ارتودنسی

  • در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید تا دهان خود را مرطوب نگه‌دارید و تشکیل پلاک روی سطح دندان را کاهش دهید.
  • مسواک زدن حداقل دو بار در روز و استفاده از نخ دندان یک‌بار در روز را فراموش نکنید.
  • هر دندان را جداگانه تمیز کنید. با حرکت دایره‌ای به هر دندان فشار ملایمی وارد کنید.
  • برای از بین بردن میکروب‌ها، از دهان‌شویه ضد باکتری استفاده کنید.
  • غذاهای سالم بخورید. از غذاهای حاوی قند و نشاسته خودداری کنید، زیرا باعث افزایش پلاک روی دندان شما می‌شود. میوه‌ها و سبزی‌ها حاوی مواد مغذی ضروری برای لثه‌ها و دندان‌های سالم بسیار مفید هستند.
  • از یک برس بین‌دندانی برای پاک کردن پلاک استفاده کنید. برس‌های بین‌دندانی، برس‌هایی نازک، گرد یا مخروطی شکل هستند که با سیم نگه‌داشته می‌شوند.
  • برای تمیز کردن حرفه‌ای دندان، به دکتر دندانپزشک خود مراجعه کنید تا هر گونه پلاک یا تارتار روی دندان‌های شما را که می‌تواند باعث التهاب لثه یا بیماری پریودنتال شود، از بین ببرد.

به نقل از سایت orthodonticsaustralia دررابطه‌با پیشگیری از تحلیل لثه در ارتودنسی:

بهتر است قبل از خواب از نخ دندان استفاده کنید تا با دندان‌های تمیز به رختخواب بروید. حداقل، یک‌بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.

برای از بین بردن میکروب‌ها، از دهان‌شویه ضد باکتری استفاده کنید.
برای از بین بردن میکروب‌ها، از دهان‌شویه ضد باکتری استفاده کنید.

درد لثه بعد از پسروی لثه در ارتودنسی

در مواردی، ممکن است افرادی که مبتلا به تحلیل لثه در ارتودنسی هستند، درد یا حساسیت زیادی را تجربه کنند. این اتفاق به این دلیل است که در اثر تحلیل لثه، بافت محافظتی ریشه دندان از بین رفته است و ازآنجایی‌که با مینای دندان پوشانده نشده‌اند، آن‌قدر قوی نیستند تا در برابر سردی و گرمی، خراش یا برخورد با مواد غذایی از خود محافظت کنند. به همین دلیل باعث ایجاد درد می‌شوند که خوشبختانه قابل‌درمان است.

نتیجه گیری و راهنمایی مراجعه به پزشک متخصص

ارتودنسی دندان یک روش دقیق و زمان بر (معمولا بین ۱۲ تا ۴۸ ماه) برای مرتب کردن دندان‌ها است که می‌تواند لبخندی زیبا را به شما هدیه دهد. اما افرادی که مبتلا به بیماری لثه هستند، با انجام ارتودنسی قبل از درمان لثه خود، می‌توانند خطرات و آسیب‌های زیادی را به دهان و دندان خود وارد کنند.

در این مقاله به بررسی علت بیماری، علائم و روش‌های درمان و پیشگیری پسروی لثه در ارتودنسی پرداختیم. به یاد داشته باشید، تنها کسی که می‌تواند به خوبی و در در زمان مناسب تحلیل لثه را تشخیص دهد، دندانپزشک متخصص ارتودنسی شماست.

اگر هنوز مطمئن نیستید از کجا برای درمان بیماری لثه و مرتب کردن دندان خود شروع کنید، از طریق وبسایت دکترتو با متخصص ارتودنسی مشورت کنید تا در مسیر رسیدن به یک لبخند صاف و خیره کننده حرکت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دندانپزشک در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دندانپزشک وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

حتماً با دندانپزشک متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید زیرا در موارد شدید بیماری لثه، ممکن است مجبور شوید براکت را از روی دندان بردارید تا دندان و لثه درمان شود.

مرتب کردن دندان با درمان ارتودنسی می‌تواند به کاهش پیشرفت پوسیدگی دندان و ایجاد پلاک کمک کند. در طول درمان ارتودنسی تمام اجزای دندان ازجمله ساختار استخوانی نگه‌دارنده آن و بافت نرم لثه با دندان حرکت می‌کنند.

اگر قبل از انجام ارتودنسی به تحلیل لثه مبتلا بودید، فشار ناشی از سیم‌های ارتودنسی برای جابه‌جایی دندان‌ها و عدم تمیزی کامل دندان و لثه، می‌توانید پسروی لثه را بیشتر کند.

می‌توانید برای درمان آن بعد از غذا آب بنوشید تا به شستن ذرات غذا کمک کنید و از دهان‌شویه آنتی باکتریال استفاده کنید.

هیپرپلازی لثه به رشد بیش‌ازحد بافت لثه در اطراف دندان گفته می‌شود که معمولاً 6 تا 8 هفته بعد از برداشتن بریس‌ها با حفظ بهداشت دهان و دندان کاهش می‌یابد.

قبل از شروع ارتودنسی، بهتر است بیماری لثه را درمان کنید. اگر شروع به کنترل تحلیل لثه کنید و التهاب آن را کاهش دهید، می‌توانید با خیال راحت‌تر از ارتودنسی استفاده کنید.

ارتودنسی متحرک، یک پوشش پلاستیکی یا فلزی نازک است که دندان‌ها را با فشار ملایم حرکت می‌دهد و به خاطر قابلیت متحرک بودن آن، امکان تمیزی راحت‌تر دندان‌ها را فراهم می‌کند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
دانشجوی روانشناسی، محتوانویس و ویراستار مطالب پزشکی هستم. بیشتر از یکساله که به دنیای شگفت‌انگیز تولید محتوا و سئو قدم گذاشتم و خوشحالم در این مسیر با دکترتو همکاری می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

One Reply to “تحلیل لثه در ارتودنسی چگونه اتفاق می‌افتد؟”

  1. علی رضا گفت:

    سلم ببخشید سیگار استرس رو کم میکنه؟