ارتودنسی کودکان، آیا کودک شما برای ارتودنسی آماده است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ارتودنسی کودکان علاوه بر جنبه زیبایی به درمان مشکلات فک و دندان کمک می‌کند؛ درنتیجه نیاز به جراحی کمتر می‌شود. بهتر است درمان آن در سنین پایین انجام شود تا طول درمان کمتر شود. درمان ارتودنسی در روزهای اول و بعد از هر بار تنظیم آن می‌تواند دردناک باشد اما درد آن موقتی است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
ارتودنسی کودکان، آیا کودک شما برای ارتودنسی آماده است؟

ارتودنسی کودکان یکی از خدمات پرطرف‌دار در حوزه دندانپزشکی است. اگر فرزند شما مشکل دندان‌های شلوغ، کج، فاصله بین دندان‌ها یا هر ناهنجاری دیگر دندان و فک را دارد، آمادگی ارتودنسی را دارد. اما چه اقداماتی لازم است و آیا با دندان شیری هم می‌توان ارتودنسی کرد؟ در ادامه توضیح خواهیم داد.

درصورتی‌که فرزند شما دچار ناهنجاری در دندان‌ها است، حتما برای بررسی آن به دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. پزشک با معاینه و بررسی مشکل در مورد ضرورت ارتودنسی تصمیم می‌گیرد. برای ارتباط با متخصص می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین، متنی و تلفنی هم وجود دارد.

ارتودنسی کودکان چیست؟

برخی افراد تصور می‌کنند، ارتودنسی کودکان تنها جنبه زیبایی داشته و به همین دلیل این موضوع را جدی نمی‌گیرند. اما بسیاری از ناهنجاری‌های دندان می‌تواند باعث مشکل در گاز زدن و جویدن غذا یا گفتار شود. داشتن لبخندی زیبا و تناسب میان دهان و صورت جنبه دیگر انجام ارتودنسی در بچه ها است.

دندان‌های صاف و مرتب می‌تواند نشانه‌ای از سلامت کلی دهان و دندان در کودک باشد. در مراقبت‌های بهداشتی نقش ارتودنسی بسیار پررنگ‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید. دندان‌های صاف و مرتب کمتر در معرض پوسیدگی، بیماری لثه و آسیب‌های دیگر قرار می‌گیرند.

متخصص ارتودنسی می‌تواند برای ارتودنسی کودک از ابزارهای مختلفی مانند براکت‌ها، سیم فلزی، هدگیر، نوار لاستیکی، نگهدارنده‌ها و پلاک‌های شفاف استفاده کند. استفاده از این وسایل به نوع ارتودنسی دندان بستگی دارد. دندانپزشک باید مشکل دندان را بررسی کند و باتوجه‌به نوع و شدت ناهنجاری بهترین روش ارتودنسی را انجام دهد.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

انواع ارتودنسی کودکان کدام است؟

متخصصان ارتودنسی دندان کودک از روش‌های متفاوتی براساس مشکلات دهان و دندانی کودکان استفاده می‌کنند که بعضی از آنها شامل موارد زیر هستند:

انواع روش مرتب کردن دندان کودکتوضیحات
بریس‌های سنتی برای کودکانبریس‌های فلزی کلاسیک برای اصلاح ناهماهنگی دندان بچه‌ها
بریس‌های سرامیکیکمتر به چشم می‌آیند و جنبه زیبایی بیشتری دارند
ارتودنسی لینگوال دنداندر پشت دندان قرار می‌گیرند و ممکن است تمیز کردن آنها سخت‌تر باشد
مینی ایمپلنت در ارتودنسی برای کودکانبه عنوان دستگاه انکوریج یا مینی اسکرو موقت که حمایت و ثبات بیشتری را برای حرکت دندان در کودکان فراهم می‌کند
ارتودنسی متحرک و نامرئیشفاف هستند و قابلیت جابجایی در طول روز را دارند.
انواع ارتودنسی کودکان کدام است؟

ارتودنسی متحرک برای کودکان مناسب است؟

در برخی شرایط ممکن است دندانپزشک ارتودنسی متحرک دندان را برای کودک توصیه کند. معمولا استفاده از ارتودنسی ثابت برای کودکان مناسب‌تر است. زیرا ارتودنسی متحرک نیاز به همکاری شخص داشته و ممکن است کودک به طور منظم از آن استفاده نکند.

ارتودنسی متحرک برای کودکان مناسب است؟
معمولا استفاده از ارتودنسی ثابت برای کودکان مناسب‌تر است.

چه زمانی کودک به ارتودنسی نیاز دارد؟ (کاربرد مرتب کردن دندان کودکان)

در کودکان هدف از ارتودنسی جلوگیری از مشکلات دندان در آینده، ازبین‌بردن علت آن و هدایت استخوان‌ها فک و صورت برای رشد دندان‌های دائمی است. معمولا متخصص ارتودنسی با مشاهده هر یک از موارد زیر برای کودکی که دندان شیری دارد، درمان با ارتودنسی را توصیه می‌کند:

  • اگر دندان‌های جلو در فک پایین جلوتر از دندان‌های جلو در فک بالا باشد (آندربایت)
  • فک به یک طرف متمایل شده باشد (کراس بایت)
  • مشکل شلوغی دندان‌ها در جلو فک وجود داشته باشد، در این حالت حتی امکان استفاده از روش ارتودنسی مینی اسکرو هم وجود دارد.
  • دندان‌ها از هم فاصله داشته باشند.
  • دندان‌های اضافی در فک یا فضای کم برای دندان‌های جدید
  • مکیدن شست یا پستانک که روی دندان‌ها و فک تاثیر می‌گذارد.

برخی از مشکلات دندان می‌تواند ارثی باشد. گاهی هم کودک در اثر تصادف، آسیب در ورزش، بلع غیرطبیعی یا بیماری‌های دندان دچار چنین مشکلاتی می‌شود. انواع مختلف خدمات دندانپزشکی برای حل چنین مشکلاتی وجود دارد. ممکن است دندانپزشک از ارتودنسی ثابت یا متحرک برای ایجاد تغییر در استخوان فک یا حرکت دندان استفاده کند. گاهی هم پزشک تشخیص می‌دهد که ارتودنسی لازم نبوده و تنها با کشیدن دندان شیری جا برای دندان دائمی باز می‌شود.

اینفوگرافی ارتودنسی
اینفوگرافی ارتودنسی

مزایای ارتودنسی کودکان چیست؟

ارتودنسی در کودکانی که مشکلات دندان و فک دارند، مزایای زیادی داشته که باعث ضرورت انجام آن می‌شود. برخی از مزایای این روش عبارتند از:

  • پیشگیری از مشکلات در آینده
  • درمان ناهنجاری‌های فک بدون نیاز به جراحی
  • درد کمتر ارتودنسی در سنین رشد
  • تاثیر بهتر و کوتاه شدن طول دوره درمان در سنین رشد
  • پیشگیری از مشکلات تنفسی و ترک عادات بدی مانند مکیدن انگشت
  • جلوگیری از رشد غیرعادی فک و دندان‌ها
  • اصلاح ناهنجاری‌هایی مانند اختلالات گیجگاهی فکی.

مهم‌ترین مزیت ارتودنسی کودکان پیشگیری از مشکلات آینده است. درمان در سنین پایین راحت‌تر بوده و می‌توان ساختار فک را تغییر داد. در نتیجه طول دوره درمان نیز کمتر می‌شود.

متن انگلیسی:
Orthodontics for children has many benefits, including improving oral health, improving speech and pronunciation, and increasing self-confidence.
ترجمه فارسی:
ارتودنسی برای کودکان فواید زیادی از جمله بهبود سلامت دهان، بهبود گفتار و تلفظ و افزایش اعتماد به نفس را به همراه دارد.

به نقل از سایت graberandgyllenhaalorthodontics

۱. آیا ارتودنسی کودکان شکاف بین دندان های جلویی را برطرف می کند؟

شکاف بین دندان‌های جلویی جز مشکلات رایجی است که بسیاری از والدین برای رفع آن به متخصص ارتودنسی مراجعه می‌کنند. با متصل کردن براکت‌ها و فشردن دندان‌ها به‌مرور این فاصله از بین می‌رود. مشاهده فیلم ارتودنسی دندان کودکان یا عکس ارتودنسی کودکان، میزان تغییر شکاف دندان را قبل و بعد از ارتودنسی نشان می‌دهد.

آیا ارتودنسی کودکان شکاف بین دندان های جلویی را برطرف می کند؟
با متصل کردن براکت‌ها و فشردن دندان‌ها به‌مرور این فاصله از بین می‌رود.

۲. آیا ارتودنسی کودکان، مشکلات مکیدن شست را برطرف می کند؟

مکیدن مداوم انگشت در کودکان می‌تواند باعث ناهنجاری در دندان و فک شود. مواردی مانند جلو آمدن دندان‌های فک بالا یا فاصله افتادن بین فک پایین و بالا از مشکلات رایج در این عادت است. اگر این مشکل با هیچ روش و ترفندی حتی با ارتودنسی دو فاز درمان نشود، متخصص با ابزارهای ارتودنسی این کار را انجام می‌دهد. این ابزارها انواع مختلفی دارند. در فک بالا قرار گرفته و مانع مکیدن انگشت می‌شوند.

۳. ارتودنسی کودکان مشکلات تنفسی را برطرف می کند؟

برخی از مشکلات در ساختار فک و صورت می‌توانند باعث مشکل در تنفس شوند. در این شرایط درمان ارتودنسی نقش موثری دارد. ارتودنسی فانکشنال با حرکت استخوان فک می‌تواند به‌مرور ساختار فک و صورت را تغییر دهد و باعث بهبود تنفس شود.

طول دوره ارتودنسی کودکان چقدر است؟

از دکتر دندانپزشک مشورت بگیر!

بهترین سن برای ارتودنسی کودکان چه سنی است؟

ارتودنسی کودکان از چه سنی انجام میشود؟انجمن ارتودنتیست‌های آمریکا و انجمن دندانپزشکی آمریکا به والدین توصیه می‌کند، تا سن ۷ سالگی برای انجام معاینه دندان اقدام کنند. زیرا در این سن می‌توان مشکلات نوظهور فک را تشخیص داد و دندان‌ها در حال تغییر هستند.

بهترین سن برای درمان ارتودنسی بچه ها سنین ۹ تا ۱۴ سال است. در این بازه سنی کودک هنوز درحال‌رشد بوده و راحت‌تر می‌توان ناهنجاری دندان را برطرف کرد. زمانی که رشد متوقف می‌شود، مدت‌زمان درمان بیشتر شده و ممکن است نیاز به اقدامات اضافی باشد.

برخی از دندانپزشکان معتقدند سن خاصی برای شروع این درمان وجود ندارد. در برخی از کودکان مانند کودکی که شکاف کام دارد، باید قبل از رویش دندان‌ها اقدامات ارتودنسی انجام شود. گاهی هم پزشک تشخیص می‌دهد که باید از مشکلات رویش و رشد دندان‌های دائمی جلوگیری کرد. در این شرایط قبل از افتادن دندان‌های شیری در سنین ۶ یا ۷ سالگی ارتودنسی انجام می‌شود.

معمولا کودکانی که نیاز به ارتودنسی دارند، بعد از اتمام درمان برای هم‌ترازی دندان و فک و تکمیل فرایند نیاز به اقدامات اضافی در آینده خواهند داشت. اما اگر درمان ارتودنسی زودتر انجام شود، احتمال نیاز به اقدامات بیشتر کاهش پیدا می‌کند.

طول دوره ارتودنسی کودکان چقدر است؟

طول درمان ارتودنسی در کودکان همانند بزرگسالان به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. روش ارتودنسی، سن، شدت و نوع مشکل دندان و مشکلات فک همگی در مدت‌زمان درمان تاثیر دارند. درمان ممکن است بین ۶ تا ۳۰ ماه طول بکشد. معمولا در کودکان مدت‌زمان ارتودنسی بین ۲۰ تا ۲۴ ماه است. گاهی با یک روش ارتودنسی مشکل برطرف می‌شود. اما گاهی لازم است دندانپزشک برای تکمیل درمان چند ماه هم از روش دیگری استفاده کند.

طول دوره ارتودنسی کودکان چقدر است؟
معمولا در کودکان مدت‌زمان ارتودنسی بین ۲۰ تا ۲۴ ماه است.

مراقبت های بعد از ارتودنسی کودک

مراقبت‌های بهداشتی در زمان استفاده از بریس‌های ارتودنسی می‌تواند برای کودک سخت باشد. به همین دلیل باید در رعایت موارد بهداشتی به کودک خود کمک کنید تا از مشکلات دندان از جمله پوسیدگی جلوگیری شود. برخی از مهم‌ترین نکات مراقبتی در ارتودنسی کودک شامل موارد زیر می‌شود:

  • کودک باید بعد از هر وعده غذایی دندان‌های خود را با مسواک نرم و خمیردندان حاوی فلوراید تمیز کند. غذا به‌راحتی در اطراف براکت‌ها جمع می‌شود. سعی کنید هر ۳ یا ۴ ماه یک‌بار مسواک فرزندتان را تعویض کنید. زیرا مسواک فرسوده نمی‌تواند اطراف براکت‌ها و دندان‌ها را به‌خوبی تمیز کند.
  • مطمئن شوید، کودکتان هر روز از نخ دندان استفاده کرده و بین دندان‌ها و اطراف براکت‌ها را با نخ دندان تمیز می‌کند.
  • در رژیم غذایی کودک مصرف قند و نشاسته را محدود کنید. این نوع مواد غذایی درصورتی‌که خوب تمیز نشوند، تبدیل به اسیدهای مضر شده و باعث پوسیدگی دندان می‌شوند.
  • تنقلات سفت و چسبناک به براکت‌ها چسبیده و تمیزکردن آنها دشوار است. مواد غذایی مانند ذرت بوداده، آجیل، آدامس و آب‌نبات می‌توانند به تجهیزات ارتودنسی آسیب بزنند.
مزایای ارتودنسی کودکانعوارض ارتودنسی کودکان
تاثیر بهتر و کوتاه شدن طول دوره درمان در سنین رشدهزینه بالای این روش زیبایی و درمانی
درمان ناهنجاری‌های فک بدون نیاز به جراحیحس درد و ناراحتی در چند روز اول
درد کمتر ارتودنسی در سنین رشددرد بعد از هر بار تنظیم تجهیزات ارتودنسی
پیشگیری از مشکلات در آیندهمشکل مراقبت از ارتودنسی در کودکان
مزایا و معایب مرتب کردن دندان کودکان

معایب ارتودنسی کودکان چیست؟

ارتودنسی مانند هر روش زیبایی و درمانی دیگری در کنار مزایا، معایبی هم دارد. قبل از هر تصمیمی برای انجام ارتودنسی کودک باید مزایا و معایب این روش را بررسی کنید. برخی از معایب این روش عبارتند از:

  • حس درد و ناراحتی در چند روز اول
  • درد بعد از هر بار تنظیم تجهیزات ارتودنسی
  • مشکل مراقبت از ارتودنسی در کودکان
  • هزینه بالای این روش زیبایی و درمانی
  • عدم همکاری کودک در روش ارتودنسی متحرک و استفاده نامنظم از آن.

میدونی ارتودنسی کودکان مراقبت زیادی می‌خواد؟ حتما با ارتودنتیست مشورت کن!

هزینه ارتودنسی کودکان در دکترِتو کلینیک

ارتودنسی کودکان انواع مختلفی داشته و نمی‌توان یک قیمت واحد برای آن اعلام کرد. برای ارتودنسی بچه ها باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید که تجربه درمان مشکلات دندان در کودکان را داشته باشد. چنین متخصصی با انواع مشکلات دندان هنگام رشد کودک آشنا بوده و ضرورت انجام ارتودنسی را به طور دقیق بررسی می‌کند. جهت اطلاع از جدیدترین هزینه ارتودنسی کودکان می‌توانید همین حالا به صفحه دکترِتو کلینیک مراجعه کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

ارتودنسی کودکان در دسته خدمات دندانپزشکی پرطرفدار است که فقط جنبه زیبایی ندارد. بسیاری از مشکلات دندان و فک، علت مشکل و ناهنجاری‌های آینده را می‌توان در سنین پایین با طول دوره درمان کوتاه و مراجعه به برطرف کرد. برای این منظور باید در ۷ سالگی کودک به متخصص دندانپزشک کودکان مراجعه کرده تا ضرورت ارتودنسی بررسی شود.

انواع مختلف مشکلات دندان و فک با روش‌های مختلف ارتودنسی برطرف می‌شود؛ تا جایی که گاهی نیاز به جراحی فک برای کودک منتفی می‌شود. برای پیداکردن بهترین متخصص ارتودنسی کودکان یا دکتر دندانپزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با دکتر دندانپزشک کودکان آنلاین و دکتر دندانپزشک آنلاین نیز وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

هرکدام از روش‌های ارتودنسی می‌تواند در شروع درمان برای کودک ناراحتی ایجاد کند. بریس‌ها در چند روز اول و بعد از هر بار تنظیم کمی درد ایجاد می‌کنند. در این شرایط می‌توان با نظر پزشک از داروهای مسکن مانند استامینوفن استفاده کرد. همچنین اگر سیم یا براکت‌ها دهان را تحریک کنند، دندانپزشک از موم مخصوصی برای پوشاندن نواحی تیز استفاده می‌کند.

این روش در واقع به معاینه منظم متخصص دندانپزشکی کودکان برای بررسی هرگونه ناهنجاری دندان و فک و درمان آنها اشاره دارد.

در ارتودنسی بریس‌ها با سیم فلزی کشیده شده و دردی ایجاد می‌کنند. کودکان نیز مانند بزرگسالان در چند روز اول و بعد از هر بار تنظیم ارتودنسی، دچار این مشکل می‌شوند. به همین دلیل معمولا دندانپزشک داروهای مسکن تجویز می‌کند.

این عارضه ممکن است هم در کودکان و هم در بزرگسالان ایجاد شود. برخی از افراد به فلزاتی مانند نیکل حساسیت دارند. در این شرایط دندانپزشک می‌تواند از بریس با جنس دیگری استفاده کند. برخی از کودکان نیز ممکن است به لاتکس حساسیت داشته باشند. این مورد را باید به پزشک اطلاع دهید تا از دستکش غیر لاتکس استفاده کند.

برای درمان مشکلات دندان در کودک بهتر است به متخصص ارتودنسی کودکان مراجعه کنید. چنین متخصصی تجربه بالایی در درمان ارتودنسی کودکان داشته و می‌تواند بهترین روش ارتودنسی و کمترین مدت درمان را برای کودک شما انجام دهد.

دندانپزشک در مورد روش‌های ارتودنسی آموزش‌هایی دیده است. اما بهتر است برای تاثیر هرچه بهتر درمان به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. به‌ویژه در کودکان حساسیت‌ها بیشتر بوده و باید باتوجه‌به سن و نوع مشکل بهترین روش درمان انتخاب شود.

در بسیاری از موارد می‌توان با ارتودنسی مشکل فک در کودکان را برطرف کرد. در سنین پایین استخوان‌های فک درحال‌رشد بوده و راحت‌تر می‌توان ساختار آنها را تغییر داد.

برای تشخیص این مورد باید حدود ۷ سالگی کودک به دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. دندانپزشک با بررسی مشکلات دندان کودک احتمال ناهنجاری در آینده را بررسی کرده و روش درمانی درست را پیشنهاد می‌دهد. گاهی ممکن است یک ناهنجاری نیازی به ارتودنسی نداشته باشد و با کشیدن دندان‌های شیری حل شود.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن