ارتودنسی دو فاز، راهی برای اصلاح مشکلات دندان کودکان

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ارتودنسی دو فاز در دو مرحله انجام می‌شود. مرحله اول در سنین ۶ تا ۹ سال و بعد از یک مدت استراحت، مرحله دوم در ۱۱ تا ۱۳ سالگی صورت می‌گیرد. با این روش مدت زمان ارتودنسی در فاز دوم کمتر شده و احتمال جراحی فک پایین می‌آید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

ارتودنسی دو فاز، راهی برای اصلاح مشکلات دندان کودکان

ارتودنسی دو فاز یا ارتودنسی دو مرحله‌ای شامل دو مرحله اصلاح مشکلات دندان و فک است. این روش برای برخی کودکان لازم بوده و باید از سنین پایین درمان شروع شود. اگر کودک شما هم مشکلات دندان و فک دارد و پزشک این روش را توصیه کرده است، در این مطلب همراه ما باشید.

در ادامه توضیح می‌دهیم که ارتودنسی دو مرحله ای چیست؟ برای کدام کودکان ضروری است و کدام افراد نیازی نیست از این روش استفاده کنند؟ چه کاربردی دارد و مزایا و معایب این روش چیست؟ برای بررسی بهترین روش ارتودنسی دندان و دریافت درمان موثر باید به متخصص دندانپزشک مراجعه کنید. در سایت دکترتو می‌توانید به راحتی اقدام به دریافت نوبت حضوری و آنلاین از بهترین دندانپزشکان سراسر ایران کنید.

ارتودنسی دو فاز چیست؟

ارتودنسی دندان یک روش زیبایی دندان است که به هم تراز شدن دندان‌ها و اصلاح برخی مشکلات فک کمک می‌کند. دندانپزشک در روش‌های مختلف ارتودنسی به دندان‌ها فشار اعمال کرده و با تغییر موقعیت آنها به زیبایی لبخند و درمان برخی مشکلات کمک می‌کند. یکی از روش‌های کمتر رایج این روش زیبایی، ارتودنسی دو فاز است که برای کودکان انجام می‌شود.

ارتودنسی دو فاز همان‌طور که از نام آن پیداست، در دو مرحله انجام می‌شود. در ارتودنسی کودکان این روش کاربرد زیادی داشته و از برخی مشکلات پیچیده دندان جلوگیری می‌کند. انجمن ارتودنتیست‌های آمریکا توصیه می‌کند، کودک را قبل از سن ۷ سالگی نزد متخصص ارتودنسی ببرید. متخصص با بررسی وضعیت دندان‌ها و فک در مورد این روش زیبایی تصمیم می‌گیرد. اگر کودکی را ببینید که براکت‌های ارتودنسی در دهان او وجود دارد، احتمالا ارتودنسی دو مرحله ای انجام داده است.

در مرحله اول این ارتودنسی هنوز همه دندان‌های کودک شیری است. دندانپزشک در زمان رشد فک و دندان‌ها کمک می‌کند که به موقعیت مناسب هدایت شوند. بعد از اتمام این مرحله باید به مدت یک تا سه سال وضعیت دندان‌ها بررسی شود. با رشد دندان‌های دائمی مرحله دوم ارتودنسی شروع می‌شود. معمولا این روش در کودکان ۶ تا ۹ سال با مشکلات شدید دندان و فک انجام می‌شود.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

مراحل ارتودنسی دو فاز یا ارتودنسی دو مرحله ای چگونه است؟

ارتودنسی دو مرحله ای برای برخی کودکان ضروری است. برخی مشکلات ارتودنسی را می‌توان از این طریق راحت‌تر برطرف کرد. مراحل این ارتودنسی شامل موارد زیر می‌شود.

۱. فاز اول ارتودنسی دو مرحله ای

در این مرحله درمان ارتودنسی محدود است. قبل از رویش دندان‌های دائمی در سنین ۶ تا ۹ سال انجام می‌شود. معمولا این مرحله ۹ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد. برخی از مشکلات دندان به دلیل فضای کم ایجاد می‌شوند. این ارتودنسی کمک می‌کند تا فضای برای رشد دندان‌ها بیشتر شود. فاز اول درمان پایه‌ای بوده و فضا را برای رویش دندان‌های دائمی در موقعیت مناسب آماده می‌کند.

۲. مرحله استراحت ارتودنسی دو فاز

در این مرحله دندان‌های دائمی درحال‌رشد و تکمیل‌شدن هستند. ممکن است در ابتدا از نگهدارنده‌ها استفاده شود. اگر دندانپزشک احساس کند که این نگهدارنده‌ها با رشد دندان‌های دائمی تداخل دارند، استفاده از آنها را قطع می‌کند. دندانپزشک در مرحله استراحت به دندان‌های دائمی فرصت می‌دهد تا رشد کنند و آزادی حرکت داشته باشند.

۳. فاز دوم ارتودنسی دو مرحله ای

این مرحله زمانی شروع می‌شود که تمامی دندان‌های دائمی رشد کنند. معمولا در سنین ۱۱ تا ۱۳ سالگی فاز دوم ارتودنسی انجام می‌شود. درمان به طور متوسط ۲۴ ماه طول می‌کشد. در فاز دوم از بریس‌های کامل استفاده شده و دندان‌های دائمی به موقعیت مناسب منتقل می‌شوند. این مرحله، درمان نهایی انجام شده و لبخند زیبا و دندان‌های هم تراز ایجاد می‌شوند.

مراحل ارتودنسی دو فاز یا ارتودنسی دو مرحله ای چگونه است؟
در فاز دوم ارتودنسی از بریس‌های سنتی ثابت و متحرک برای ترازشدن دندان‌ها استفاده می‌شود.

کاربرد ارتودنسی دو فاز چیست؟

ارتودنسی دو مرحله ای برای کودکان با مشکلات شدید دندان و فک توصیه می‌شود. سه مسئله نگران‌کننده زیر ممکن است این درمان را ضروری کنند:

  • وضعیت دهان و دندان کودک علائمی از مشکل خاصی را نشان می‌دهد که با این روش می‌توان از آنها جلوگیری کرد.
  • در حین رشد دندان‌ها و فک کودک، مشکلی از قبل وجود داشته که نیاز به رهگیری دارد.
  • استخوان‌های فک کودک دچار مشکل بوده و باید اصلاح شوند.

معمولا کودکانی با مشکلات زیر نیاز به این ارتودنسی دارند:

  • دندان‌های بیرون‌زده
  • دندان‌های کج یا شلوغ
  • نامتناسب بودن فک با دیگر قسمت‌های سر
  • مشکلات گفتاری
  • نیاز به جراحی فک در آینده

آیا ارتودنسی دو فاز روش مناسبی برای کودک شماست؟

همین الان از دندانپزشک سوال کن.

ارتودنسی دو فاز برای چه افرادی مناسب است؟

از کجا بفهمم که کودک من به درمان ارتودنسی دو مرحله ای نیاز دارد؟ ارتودنسی دو فاز به رشد فک بالا و پایین در تراز مناسب کمک می‌کند. گاهی ممکن است عاداتی مانند مکیدن طولانی شست یا استفاده از پستانک به سلامت دندان‌ها آسیب بزند. در این شرایط نیاز به ارتودنسی دو فاز است. اگر موارد زیر در مورد کودک شما صدق می‌کند، باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید:

  • عاداتی که روی دندان‌ها تاثیر می‌گذارند.
  • کودکی که در گازگرفتن یا جویدن مشکل دارد.
  • کودک نمی‌تواند فک خود را به‌درستی باز و بسته کند.
  • علائم اولیه کراس بایت تشخیص داده شده است. (زمانی که دندان‌های بالا و پایین به‌درستی کنار هم قرار نمی‌گیرند.)
  • دندان‌های شیری قبل از ۵ سالگی افتاده است.
  • دندان‌های بالا یا پایین بیرون زده‌اند.

مکیدن انگشت شست، سایر انگشتان، پستانک و اسباب‌بازی‌ها برای نوزادان و کودکان خردسال طبیعی است. بااین‌حال، اگر فرزند شما در سن ۵ سالگی با وجود تلاش برای ترک این عادت، همچنان درگیر این رفتار است، باید یک قرار ملاقات با متخصص ارتودنسی تعیین کنید.

متن انگلیسی:
Two-phase orthodontic treatment refers to orthodontic treatments done in two stages. It’s meant to combine methods to straighten your teeth with changes to your face, in order to optimize your child’s ability to have healthy, functional, pretty teeth throughout their life.
ترجمه فارسی:
درمان ارتودنسی دو فازی نوعی ارتودنسی است که در دو مرحله انجام می‌شود. هدف از این روش، ترکیب روش‌های صاف کردن دندان‌ با تغییرات صورت است تا کودکان دندان‌های سالم، کاربردی و زیبا در کنار توازن فک و صورت داشته باشند.

به نقل از سایت baileyorthodontics

ارتودنسی دو فاز برای چه افرادی مناسب نیست؟

پزشک دندان‌ها و فک کودک را معاینه می‌کند. اگر مشکلات دندان و فک جزئی باشد، نیازی به ارتودنسی دو فاز نیست. درصورتی‌که دندانپزشک تشخیص دهد، کودک در آینده نیازی به اصلاحات پیچیده مانند جراحی فک ندارد یا فضا برای رشد دندان‌های دائمی وجود دارد، درمان ارتودنسی را در یک فاز تجویز می‌کند.

ارتودنسی دو فاز برای چه افرادی مناسب نیست؟
از مزایای ارتودنسی دو مرحله ای می‌توان به بهبود لبخند و افزایش اعتمادبه‌نفس اشاره کرد.

مزایای ارتودنسی دو فاز یا ارتودنسی دو مرحله ای چیست؟

از مزایای ارتودنسی دو فاز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به رشد فک برای ایجاد فضای کافی و رشد دندان‌های دائمی
  • نیاز به کشیدن دندان‌های دائمی در آینده را کاهش می‌دهد.
  • راهی مناسب برای اصلاح بایت در مرحله رشد
  • نتیجه شخصی‌سازی شده
  • بهبود ظاهر و اعتمادبه‌نفس
  • کاهش خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه
  • کاهش نیاز به روش‌های اصلاحی تهاجمی‌تر در مراحل بعدی زندگی مانند جراحی اصلاحی

روش انجام ارتودنسی دو فاز چگونه است؟

مرحله اول ارتودنسی دو فاز شامل تکنیک‌های مختلفی می‌شود. پزشک باتوجه‌به نوع و شدت مشکل دندان‌های کودک ممکن است یکی از اقدامات زیر را انجام دهد:

  • از بریس‌های سنتی روی دندان‌های انتخابی استفاده می‌کند. معمولا در فاز اول بریس‌های کامل قرار نمی‌گیرند.
  • نگهدارنده‌های تخصصی ارتودنسی برای کودک تهیه می‌شود. نگهدارنده سیم ارتودنسی است که ممکن است به‌صورت ثابت یا متحرک استفاده شود.
  • هدگیر ارتودنسی روی دندان‌ها و قسمت‌های معینی از سر قرار می‌گیرد. این روش ناهنجاری‌های فک را برطرف می‌کند.
  • فضا نگه‌دار یا نگهدارنده فضای دندانی برای کودکانی استفاده می‌شود که دندان‌شیری آنها زودتر از موعد افتاده است. این وسیله فضای بین دندان‌ها را برای رشد دندان دائمی حفظ می‌کند.

این بخش از درمان برای رسیدن به نتیجه بهتر و کوتاه‌شدن دوره درمان در فاز دوم انجام می‌شود. معمولا این اقدامات نیاز به درمان با بریس در نوجوانی را برطرف نمی‌کنند. بین فاز یک و دو ارتودنسی دو مرحله ای باید منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. در این مدت معاینات فیزیکی و عکس‌برداری با اشعه ایکس انجام می‌شود. معمولا در این مرحله از ابزار ارتودنسی استفاده نمی‌شود.

مرحله دوم شامل اقداماتی است که در ارتودنسی‌ها معمول با آن آشنا هستید. دندانپزشک براکت‌ها را با چسب مخصوص روی دندان‌های فک بالا و پایین می‌چسباند. سیم ارتودنسی این براکت‌ها را به هم وصل کرده و به دندان‌ها فشار وارد می‌کند.

روش انجام ارتودنسی دو فاز چگونه است؟
نگهدارنده‌های تخصصی ارتودنسی برای کودک تهیه می‌شود.

آمادگی برای ارتودنسی دو فاز

اگر به سلامت دهان و دندان کودک خود اهمیت می‌دهید، حتما قبل از ۷ سالگی فرزند خود به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. پزشک برای تشخیص مشکلات دندان و فک رادیوگرافی پانورامیک تجویز می‌کند. عکس‌برداری با اشعه ایکس کمک می‌کند تا دندانپزشک دید بهتری از وضعیت دندان‌ها داشته باشد.

احتمالا در اولین ویزیت کودک ترکیبی از دندان‌های دائمی و شیری دارد. با بررسی فضای کافی و نحوه رشد دندان‌ها در مورد ارتودنسی دو فاز تصمیم گرفته می‌شود.

مزایای ارتودنسی دو فازعوارض و خطرات ارتودنسی دو فاز
کمک به رشد فک برای ایجاد فضای کافی و رشد دندان‌های دائمیدرد و ناراحتی به دلیل فشار ارتودنسی
نیاز به کشیدن دندان‌های دائمی در آینده را کاهش می‌دهد.بیماری لثه (پریودنتال) شامل التهاب و تحلیل لثه
راهی مناسب برای اصلاح بایت در مرحله رشدتحلیل ریشه دندان
نتیجه شخصی‌سازی شدهپوسیدگی دندان
بهبود ظاهر و اعتمادبه‌نفسلق شدن دندان‌ها (موقتی است و بعد از اتمام درمان برطرف می‌شود.)
کاهش خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثهاختلال گیجگاهی فکی
معایب و مزایای ارتودنسی دو فاز

مراقبت های بعد از ارتودنسی دو مرحله ای

ارتودنسی کودکان نیاز به مراقبت‌های بیشتری دارد. کودکان نمی‌توانند به‌درستی بهداشت را رعایت کنند و ممکن است به تجهیزات ارتودنسی آسیب وارد کنند. در طول مدت درمان چه فاز اول و چه فاز دوم درمان باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • بعد از هر وعده‌غذایی کودک باید دندان‌ها را مسواک بزند و از نخ دندان استفاده کند.
  • از مصرف مواد غذایی سفت و چسبنده دوری کند. این مواد غذایی ممکن است باعث شکستن یا آسیب به تجهیزات ارتودنسی شوند.
  • اگر از ابزار ارتودنسی متحرک استفاده می‌شود، باید مراقب باشید که کودک آنها را به‌درستی استفاده کند و در طول شبانه‌روز آن را داخل دهان خود بگذارد.
  • معاینات باید به طور منظم باشد تا مراحل ارتودنسی در زمان مناسب انجام شود.
  • اگر کودک درد دارد، می‌توانید از مسکن‌های بدون نسخه استفاده کنید.

میدونی مراقبت‌های بعد از ارتودنسی دو فاز چیه؟

همین حالا از دندانپزشک مشاوره بگیر.

عوارض و خطرات ارتودنسی دو فاز چیست؟

ارتودنسی دو فاز مانند هر روش ارتودنسی دیگری ممکن است باعث بروز عوارضی شود. اگر نکات مراقبتی به‌خوبی رعایت شوند، احتمال بروز این عوارض بسیار کم خواهد بود:

  • درد و ناراحتی به دلیل فشار ارتودنسی
  • بیماری لثه (پریودنتال) شامل التهاب و تحلیل لثه
  • تحلیل ریشه دندان
  • پوسیدگی دندان
  • لق شدن دندان‌ها (موقتی است و بعد از اتمام درمان برطرف می‌شود.)
  • اختلال گیجگاهی فکی
  • آسیب به مینای دندان

بسیاری از این عوارض نادر بوده و برای افراد کمی اتفاق می‌افتد. اگر کودک شما به‌درستی بهداشت را رعایت کند و از خوردن غذاهای سفت و چسبناک دوری کند، هیچ یک از این عوارض اتفاق نمی‌افتد.

برای جلوگیری از عوارض ارتودنسی باید هر روز به‌طور منظم از نخ دندان و مسواک استفاده شود.

اگر ارتودنسی دو فاز انجام نشود و این درمان به تعویق بیفتد، چه می شود؟

اگر دندانپزشک ارتودنسی دو مرحله ای را برای کودک شما ضروری می‌داند، باید در اولین فرصت این درمان را انجام دهید. در غیر این صورت رویش کامل دندان‌های دائمی و شروع ارتودنسی می‌تواند معایب زیر را داشته باشد:

  • درمان تک‌فاز پیچیده، مشکل و طولانی‌مدت می‌شود.
  • ممکن است نیاز به جراحی فک یا کشیدن دندان‌های دائمی باشد.
  • ممکن است شخص نتیجه موردنظر (حالت ایده‌آل) را دریافت نکند.

هزینه ارتودنسی دو مرحله ای در دکترِتو کلینیک

هزینه ارتودنسی دو فاز را نمی‌توان به طور دقیق اعلام کرد. در فاز اول از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که هرکدام قیمت متفاوتی دارند. در فاز دو ارتودنسی دو مرحله ای از بریس ثابت برای هر دو فک استفاده می‌شود. قیمت بریس‌ها باتوجه‌به نوع ارتودنسی و تجربه دکتر ارتودنسی متفاوت است. اگر می‌خواهید از جدیدترین هزینه ارتودنسی دندان آگاه شوید، همین حالا به صفحه دکترِتو کلینیک مراجعه کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

ارتودنسی دو فاز روشی است که برای برخی کودکان استفاده می‌شود. شما باید قبل از ۷ سالگی کودک خود را نزد دندانپزشک ببرید. متخصص ارتودنسی تشخیص می‌دهد که کودک به یک فاز یا دو فاز درمان نیاز دارد. اگر نیاز به این ارتودنسی باشد، فاز اول در سنین ۶ تا ۹ سال انجام می‌شود. این فاز معمولا ۶ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد. فاز دوم در سنین ۱۱ تا ۱۳ سال انجام شده و ممکن است دو سال زمان ببرد.

در مرحله اول ارتودنسی دو مرحله ای پزشک باتوجه‌به نوع و شدت مشکل ممکن است از بریس سنتی، نگهدارنده ارتودنسی، هدگیر یا فضا نگه‌دار استفاده کند. مرحله دوم همان ارتودنسی معمول است که باید براکت‌ها روی تمامی دندان‌های فک بالا و پایین چسبانده شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارتودنسی دو فاز باید با دکتر دندانپزشک یا دکتر دندانپزشک کودکان مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دندانپزشک در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با دکتر دندانپزشک آنلاین و دکتر دندانپزشک کودکان آنلاین نیز وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

ارتودنسی دو مرحله ای یا ارتودنسی دوفازی معمولا برای کودکان بین ۶ تا ۱۰ سال که دارای مشکلات دندانی و ارتودنسی مانند درهم بودن شدید دندان، کراس بایت، اوربایت یا آندربایت و ناهماهنگی فک هستند توصیه می‌شود.

درمان ارتودنسی دو فازی در دوران کودکی برای اصلاح ناهنجاری‌های اسکلتی و دندانی و در طول سال‌های نوجوانی، برای تنظیم دقیق نیش و اطمینان از هم‌ترازی مناسب دندان‌ها انجام می‌شود.

برخی مشکلات دندان و فک شدید بوده و نیاز به دو مرحله ارتودنسی دارند. فاز اول زمانی انجام می‌شود که دندان‌ها و فک هنوز درحال‌رشد هستند و کودک دندان‌های شیری دارد. اصلاح مشکلات در این مرحله باعث کاهش نیاز به روش‌های پیچیده مانند جراحی فک می‌شود و ارتودنسی در فاز دوم را کوتاه‌تر و راحت‌تر می‌کند.

فاز اول در سنی انجام می‌شود که کودک هنوز دندان‌شیری دارد. معمولا این مرحله در سنین ۶ تا ۹ سال انجام می‌شود. مرحله دوم درمان زمانی است که دندان‌های دائمی تکمیل شده‌اند. این مرحله معمولا در سنین ۱۱ تا ۱۳ سالگی انجام می‌شود.

مرحله اول ارتودنسی دو فاز معمولا ۶ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد. بعد از رشد کامل دندان‌های دائمی فاز دوم شروع می‌شود. این مرحله به طور متوسط ۲ سال طول می‌کشد. ممکن است باتوجه‌به نوع مشکل مدت‌زمان درمان کمتر یا بیشتر شود.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن