بهترین روش درمان یبوست چیست؟ بررسی ۱۴ داروی مفید برای یبوست

آنچه در این مقاله می‌خوانید

معمولا با تغییرات در سبک زندگی و رژیم غذایی می‌توان درمان یبوست را آغاز کرد. افزایش مصرف فیبر از طریق میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل به بهبود حرکات روده کمک می‌کند. نوشیدن آب کافی و انجام ورزش منظم نیز بسیار مؤثر است. در موارد شدیدتر، استفاده از ملین‌ها به صورت موقت توصیه می‌شود. همچنین، روش‌های خانگی مانند مصرف روغن‌های گیاهی و یا ماساژ شکم می‌تواند به تسکین این مشکل کمک کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
درمان یبوست چیست؟

یبوست یکی از مشکلات رایجی است که هر فردی ممکن است با آن مواجه شود. درمان یبوست اغلب ساده است و در خانه می‌توان آن را انجام داد. اما گاهی هم به درمان های تخصصی‌تر توسط پزشک متخصص گوارش یا داخلی نیاز است. شیوه انتخابی درمان بیشتر به شدت و علت بروز یبوست بستگی دارد. در این مقاله از دکترتو با تمام گزینه‌های درمان یبوست آشنا می‌شویم. اگر برای یافتن پزشک مناسب نیاز به کمک دارید می‌توانید از سامانه دکترتو بدین منظور کمک گرفته و یا به صورت متنی و تلفنی با پزشکان مشورت کنید.

درمان یبوست چیست؟

درمان یبوست معمولا با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی شروع می‌شود که به منظور افزایش سرعت حرکت مدفوع در روده بزرگ است. خصوصا زمانی که هنوز یبوست بسیار شدید و مزمن نیست. اما گاهی هم درمان یبوست به درمان های تخصصی‌تری نیاز دارد. بسته به این که چه چیزی موجب بروز یبوست شده است، پزشک از انواع داروها یا سایر درمان‌ها برای رفع این مشکل استفاده می کند. حتی در مواردی ممکن است به جراحی هم احتیاج باشد. درمان انتخابی علائم یبوست برای هر فرد بر اساس شرایطی که دارد تعیین می‌شود.

درمان یبوست با دارو چگونه است؟
انتخاب داروی یبوست باید بر اساس علت ایجاد کننده آن انتخاب و مصرف شود.

درمان های دارویی یبوست

درمان دارویی برای یبوست در مواقعی که شدت آن زیاد است و یبوست برای هفته‌ها ادامه داشته باشد، لازم است. داروهای مختلفی ممکن است برای درمان یبوست تجویز شوند. داروهای تجویز شده بر اساس دلیل بروز یبوست تعیین می‌شوند. برای مثال در صورتی که یبوست ناشی از داروهای ضددرد اپیوئیدی ایجاد شود، ممکن است پزشک داروهای خنثی‌کننده اثر اوپیوئیدها بر حرکت مدفوع را تجویز کنند. برخی از این داروها شامل متیل نالترکسون یا نادمدین می‌شوند. علاوه بر این برخی از داروها می‌توانند با تاثیری که روی حرکات روده دارند، دفع مدفوع را راحت‌تر کنند. داروی تجویزی بسته به علت یبوست دارد.

نوع دارومکانیسم اثرموارد مصرفمزایامعایب
ملین‌های حجیم‌کننده (مانند متیل سلولز، پودر سبوس)جذب آب در روده و افزایش حجم مدفوعیبوست مزمن، هموروئیدملایم، عوارض جانبی کمممکن است باعث نفخ و گاز شود، نیاز به مصرف زیاد آب دارد.
ملین‌های اسموتیک (مانند لاکتولوز، پلی اتیلن گلیکول)افزایش آب در روده و نرم کردن مدفوعیبوست مزمن، آماده‌سازی روده برای کولونوسکوپیموثر، عوارض جانبی کمممکن باعث نفخ و اسهال شود.
ملین‌های محرک (مانند بیزاکودیل، سنا)تحریک انقباضات رودهیبوست حاد، تخلیه روده قبل از عمل جراحیاثر سریعممکن باعث گرفتگی شکم، اسهال و وابستگی شود.
روغن‌های معدنی (مانند روغن کرچک)روانکاری روده و تسهیل حرکت مدفوعیبوست حاد، یبوست ناشی از مصرف برخی داروهااثر سریعممکن باعث اسهال، نفخ و جذب ویتامین‌های محلول در چربی را کاهش دهد.
شیاف‌ها (مانند گلیسیرین، بیزاکودیل)تحریک مستقیم رکتومیبوست حاد، افراد مسن و بیماران بستریاثر سریع، مناسب برای افرادی که نمی‌توانند قرص بخورند.ممکن باعث تحریک موضعی شود.
مقایسه داروهای یبوست

۱. ملین های حجیم کننده

دسته‌ای از داروها هم وجود دارد که به عنوان ملین‌های حجیم کننده مدفوع عمل می‌کنند. با حجیم کردن مدفوع، دفع آن هم راحت‌تر می‌شود.

۲. ملین های نرم کننده مدفوع

پزشک ممکن است برخی از داروها را برای نرم‌تر کردن مدفوع تجویز کند. برای مثال  OnabotulinumtoxinA به نرم‌شدن مدفوع کمک می کند و دفع آن را کم درد می کند. علاوه بر این برخی از ملین‌ها هستند که نقش آنها نرم‌تر کردن مدفوع و بهبود دفع آنهاست. این داروهای ملین‌ می‌توانند درد ناشی از دفع مدفوع را کمتر کنند. کاری که این نرم‌کننده‌ها انجام می‌دهند، بازجذب آب از روده به مدفوع است تا به این ترتیب دفع راحت‌تر شود.

متن انگلیسی:
Stool softeners draw water from your intestines into your stool. This keeps your waste from getting hard, making it easier to pass
ترجمه متن:
نرم‌کننده‌های مدفوع، آب را از روده به داخل مدفوع می‌کشند. این کار از سخت شدن مدفوع جلوگیری کرده و عبور آن را آسان‌تر می‌کند.

webmed

۳. قرص سی لاکس برای یبوست

قرص سی لاکس یک داروهای گیاهی برای رفع یبوست است که به عنوان ملین عمل کرده و موجب افزایش حرکات روده و نرم‌تر شدن مدفوع می‌شود.

۴. قرص بیزاکودیل برای یبوست

قرص بیزاکودیل یکی از داروهایی است که معمولا در موارد شدید بودن یبوست تجویز می‌شوند. این قرص در دسته داروهای روان‌کننده یا محرک روده قرار دارد که با منقبض کردن ماهیچه‌های روده، به حرکت راحت‌تر مدفوع و دفع آن کمک می کند.

برای درمان یبوست مدام بیزاکودیل مصرف می‌کنی؟

همین حالا از متخصص مشاوره بگیر.

۵. قرص پرودایجست برای یبوست

پرودایجست یک قرص پروبیوتیک است که می‌تواند با بهبود فعالیت باکتری‌های مفید روده، اکثر مشکلات گوارشی از جمله یبوست را درمان کند.

۶. بهترین قرص پروبیوتیک برای یبوست

قرص‌های پروبیوتیک درمان اختصاصی یبوست نیستند، اما تاثیر زیادی روی بهبود عملکرد سیستم گوارشی دارند و می‌توانند یبوست را هم بهبود دهند. کپسول لاکت توپلاس و قرص دیلیست از بهترین انواع قرص‌ پرو بیوتیک برای درمان یبوست هستند.

۷. قرص دایجستیو برای یبوست

قرص دیجستیو در دسته مکمل‌های غذایی قرار دارد که با تامین برخی مواد مغذی و فیبر بالایی که دارد می‌تواند عملکرد دستگاه گوارش را بهبود داده و هضم غذا را بهتر کند. در نتیجه احتمالا در کاهش یبوست هم موثر است.

۸. قرص نیچرفیت برای یبوست

نیچرفت یک مکمل گیاهی است که به صورت قرص یا کپسول عرضه می‌شود. این داروهای گیاهی برای بهبود عملکرد سیستم گوارشی کاربرد دارد. این قرص حاوی فیبر بالایی است که می‌تواند در درمان یبوست هم موثر باشد.

۹. قرص یبوست کاستورکس

کاستورکس هم یک مکمل گیاهی است که به شکل ملین عمل می کند. اصلی‌ترین ماده تشکیل‌دهنده این قرص روغن‌کرچک است که به عنوان یک ملین طبیعی شناخته می‌شود. روغن‌کرچک موجود در قرص کاستورکس می‌تواند با افزایش آب مدفوع، آن را نرم‌تر و حجیم‌تر کرده و موجب بهبود حرکت آن در طول روده شود. به این ترتیب از کاستورکس برای درمان یبوست استفاده می‌شود.

۱۰. قرص گیاهی یبوست

برای درمان یبوست می‌توان از انواع قرص‌های مکمل گیاهی هم استفاده کرد که انواع مختلفی دارند. مکمل‌های گیاهی حاوی یک سری مواد موثر طبیعی بوده که می‌توانند موجب بهبود عملکرد روده‌ها در دفع مدفوع شوند. قرص گیاهی سی لاکس و قرص سنالاکس از جمله این داروهای گیاهی برای یبوست هستند.

۱۱. قرص رولاکس برای یبوست

رولاکس به عنوان یک مکمل گیاهی که حاوی برگ سنا است به صورت یک ملین عمل کرده و می‌توان از آن برای درمان سریع یبوست استفاده کرد.

۱۲. قرص روهمورین برای یبوست

قرص روهمورین به صورت مستقیم نمی‌تواند یبوست را درمان کند. این دارو برای درمان عوارض ناشی از یبوست، یعنی بواسیر کاربرد دارد و با درمان بواسیر می‌تواند در بهبود یبوست هم موثر باشد، چرا که خود بواسیر می‌تواند یبوست را تشدید کند.

۱۳. قرص لیورگل برای یبوست

لیورگل یک داروی گیاهی است که از گیاه خار مریم به دست می‌آید و می‌تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کند. در مواردی از لیورگل برای درمان یبوست هم استفاده می‌شود.

۱۴. شربت منیزیم هیدروکساید برای درمان یبوست

یکی از درمان های دارویی برای یبوست، شربت منیزیم هیدروکساید یا شیر منیزیاست. این دارو در دسته اسمزیک ها قرار دارد که آب را در مدفوع نگه می‌دارد تا دفع مدفوع راحت‌تر باشد. همچنین این دارو می‌تواند موجب افزایش دفعات دفع مدفوع هم شود.

۱۵. پلی اتیلن گلیکول در درمان یبوست

در برخی موارد پزشک داروی پلی اتیلن گلیکول را برای درمان یبوست تجویز می کند. این دارو هم در دسته اسمزیک هاست که می‌تواند با حفظ آب مدفوع و نرم‌تر کردن آن، دفع را راحت‌تر و بدون درد کند. با این حال شاید این دارو برای افرادی که نارسایی کلیوی یا قلبی دارند مناسب نباشد.

۱۶. درمان یبوست در بارداری با شیاف

در صورت ادامه‌دار بودن یبوست در دوران بارداری می‌توان از درمان های دارویی برای رفع سریع یبوست کمک گرفت. شیاف بهترین گزینه برای درمان یبوست بارداری است. شیاف گلیسیرین از جمله درمان‌هایی است که می‌توان در دوران بارداری از آن کمک گرفت.

۱۷. بهترین قرص برای درمان یبوست شدید

اگر یبوست شما ناشی از سندرم روده تحریک‌پذیر یا یبوست مزمن ایدیوپاتیک باشد، ممکن است پزشک برای شما یک فعال‌کننده کانال کلرید مانند لوبی پروستون (آمیتیزا) تجویز کند. این دارو با فعال کردن سوئیچ‌هایی در سلول‌ها کار می کند و می‌تواند به تسکین درد معده، نرم‌تر شدن مدفوع و دفع راحت‌تر آن کمک زیادی کند. آگونیست‌های گوانیلات سیکلاز-C  مانند قرص لیناکلوتید یا پلکاناتید نیز برای بیماران مبتلا به یبوست ایدیوپاتیک مزمن استفاده می‌شود.

درمان یبوست با تغذیه چگونه است؟
اولین اقدام برای درمان یبوست، اصلاح تغذیه و سبک زندگی است.

درمان های تغذیه ای یبوست

ایجاد تغییرات ساده در رژیم غذایی و سبک زندگی می‌تواند به درمان یبوست کمک کند. برای این که مدفوع نرم‌تر باشد و دفع راحت‌تری داشته باشید، از یک رژیم غذایی مناسب برای یبوست پیروی کنید. گنجاندن میوه‌هایی که حاوی سوربیتول هستند و افزایش مصرف فیبر و مایعات می‌تواند تاثیر زیادی روی درمان یبوست داشته باشد. علاوه بر این‌ها، یک سری داروها یا مکمل‌های غذایی هم وجود دارد که می‌توان با افزودن آنها به رژیم غذایی، یبوست را درمان کرد.

۱. پروبیوتیک ها

پروبیوتیک‌ها هم می‌توانند به درمان یبوست کمک کنند. پروبیوتیک‌ها با افزایش باکتری‌های مفید روده می‌توانند عملکرد سیستم گوارشی را بهبود ببخشند.

۲. افزایش مصرف فیبر

یکی از کارهای مهمی که می‌تواند به درمان یبوست کمک کند، افزایش مصرف فیبر است. معمولا به افرادی که یبوست دارند توصیه می‌شود که فیبر بیشتری را در رژیم غذایی روزانه‌شان جای دهند. افزایش مصرف سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل می‌تواند تاثیر زیادی روی بهبود حرکت روده‌ها داشته باشد و دفع مدفوع را راحت‌تر می کند. در کنار مصرف فیبر بیشتر حتما باید آب و مایعات بیشتری هم مصرف کرد، در غیر این صورت خود فیبر می‌تواند عامل یبوست شود. در موارد مورد نیاز می‌توان از مکمل‌های فیبر هم استفاده کرد. آنها به صورت قرص و پودر در دسترس‌اند.

۳. مصرف مایعات

موضوع مهم بعدی برای درمان یبوست، افزایش مصرف مایعات است. به افرادی که یبوست دارند همیشه گفته می‌شود که آب زیادی در طول روز بنوشند. دستگاه گوارش برای شست‌وشوی مواد به آب نیاز دارد. افزایش مصرف آب و مایعات می‌تواند حرکت روده‌ها را افزایش داده و دفع را راحت‌تر کند.

درمان خانگی و طبیعی یبوست

همان‌طور که پیش‌ازاین هم گفته شد در بیشتر موارد می‌توان یبوست را در خانه درمان کرد. یک سری اقدامات ساده در خانه و استفاده از برخی مواد طبیعی می‌تواند به درمان خانگی یبوست کمک کند. برای مثال برخی شواهد نشان می‌دهد که مصرف یک فنجان قهوه در صبح ممکن است یک درمان موثر برای یبوست باشد.

درمان فوری یبوست کودکان با صابون

در صورتی که کودک دچار یبوست شدید و مزمن شود، برای رفع سریع یبوست در کودکان می‌توان از آب و صابون کمک گرفت. در این روش صابون تمیز و استفاده نشده با آب مقطر مخلوط شده و سپس مقداری از کف آن با کمک یک سرنگ استریل و تمیز از طریق مقعد وارد می‌شود. این کار به تحریک روده‌های کودک و خروج راحت‌تر مدفوع کمک می کند.

تمرینات و حرکات ورزشی برای درمان یبوست

ورزش کردن یکی دیگر از رویکردهای ساده‌ای است که می‌توان آن را به عنوان درمان خانگی برای رفع یبوست در نظر گرفت. ورزش کردن و انجام یک سری تمرینات خانگی به ماهیچه‌های سیستم گوارش کمک می کند تا بهتر کار کنند، در نتیجه مواد جامد می‌توانند راحت‌تر و سریع‌تر در طول روده‌ها حرکت کنند.

یکی از تمریناتی که می‌تواند به رفع یبوست کمک کند، تمرینات عضلات کف لگن است. یبوست گاهی اوقات به این دلیل اتفاق می‌افتد که ماهیچه‌هایی که به دفع مدفوع کمک می‌کنند به خوبی کار نمی‌کنند. شما می‌توانید با کمک یک فیزیوتراپیست این عضلات را تمرین دهید تا به این ترتیب دفع مدفوع بهبود یابد.

متن انگلیسی:
one of the many benefits of regular exercise is improved bowel motility
ترجمه متن:
یکی از فواید متعدد ورزش منظم، بهبود حرکت روده است.

betterhealth

درمان یبوست با ماساژ کف پا

ماساژ دادن کلا یک روش موثر برای درمان یبوست است. هم می‌توان از ماساژ شکم به عنوان یک روش موثر رفع یبوست، خصوصا در کودکان استفاده کرد. هم این که با کمک ماساژ کف پا، یبوست را درمان کرد. در ماساژ کف پا یک سری نقاط مرتبط با دستگاه گوارش تحریک شده و به این ترتیب به دفع بهتر و راحت‌تر مدفوع کمک می‌شود.

درمان های پزشکی و جراحی برای یبوست

آخرین مرحله درمان یبوست معمولا شامل یک سری مداخلات پزشکی تهاجمی‌تر و حتی جراحی است. جراحی ممکن است برای اصلاح آسیب یا بی‌نظمی در بافت‌ها یا اعصاب کولون یا رکتوم ضروری باشد. جراحی معمولا تنها زمانی انجام می‌شود که سایر درمان‌های یبوست مزمن جواب نداده باشند. در این عمل جراحی ممکن است انسداد آنورکتال ناشی از افتادگی رکتوم، هدف درمان باشد. گاهی هم پزشک کولون را از طریق جراحی برمی‌دارد.

درمان یبوست شدید (درمان یبوست و پاک سازی روده)

گاهی اوقات یبوست شدید و مزمن می‌شود و برای مدت زمانی طولانی ادامه دارد. در این شرایط درمان ممکن است پیچیده‌تر شود و به روش‌هایی برای پاک‌سازی روده‌ها نیاز باشد. یکی از این روش‌های رایج مورد استفاده در درمان یبوست شدید، تنقیه است که در آن مدفوع از روده‌ها حذف می‌شود.

یبوست کلافه‌ات کرده و دنبال روش پاکسازی روده هستی؟ از متخصص راهکار بگیر.

معجزه ای برای درمان یبوست (درمان قطعی یبوست)

درمان های ساده خانگی را می‌توان گاهی معجزه‌ای برای درمان یبوست در نظر گرفت. روغن‌های گیاهی مانند زیتون و نارگیل یا نوشیدنی قهوه از جمله مواردی هستند که می‌توانند به شکل موثری یبوست را درمان کنند.

درمان قطعی یبوست بسته به علت آن متفاوت است. در هر فردی ممکن است یکی از راه‌حل‌های درمانی موثرتر باشد و به صورت قطعی بتواند یبوست را از بین ببرد. تنقیه یا پاک‌سازی روده‌ها در موارد شدید و تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی می‌توانند به افرادی که یبوست شدید دارند کمک زیادی کند.

درمان فوری یبوست نوزاد (درمان یبوست نوزاد یک ماهه)

برای درمان یبوست در نوزاد یک ماهه می‌توان با کمک حرکات تمرینی شکم و پاها، دوش آب گرم، ماساژ شکم با روغن زیتون، چرب کردن مقعد و ماساژ کف پا، یبوست را درمان کرد. گاهی نیز با نظر پزشک متخصص اطفال می‌توان از برخی داروها برای درمان فوری یبوست شدید استفاده کرد.

درمان یبوست کودکان بالای ۳ سال

برای درمان یبوست در کودکان بالای سه سال می‌توان هم از گزینه‌های درمان خانگی و هم درمان دارویی کمک گرفت. مواد غذایی مانند عسل، دم‌نوش آلوبخارا یا انجیر می‌تواند مفید باشد. ماساژ شکم و کف پا با روغن زیتون هم گاهی موثر است. در موارد شدیدتر لازم است تا از برخی شربت‌های درمان یبوست در کودکان مانند شربت سوربیتول یا هیدروکسید منیزیم استفاده کرد تا با افزایش حرکت روده‌ها، به پاک‌سازی روده کمک کند. یکی دیگر از شیوه‌ها برای رفع یبوست کودکان، روش تنقیه است.

درمان یبوست شدید چیست؟
کودکان بالای ۳ سال هم می‌توانند داروهای ضدیبوست مصرف کنند و هم از روش‌های خانگی بهره ببرند.

درمان یبوست در بارداری

یبوست یک شکایت شایع در دوران بارداری است. معمولا می‌توان یبوست در بارداری را با افزایش مصرف مایعات، انجام یک سری تمرینات بدنی مخصوص، افزایش مصرف فیبر و مواردی از این دست درمان کرد. شیاف یکی از درمان های فوری برای یبوست بارداری است.

درمان یبوست شدید در سالمندان

اگر سالمندان دچار یبوست شدید شوند، یکی از بهترین گزینه‌های درمان یبوست برای آنها تنقیه است. تنقیه مایعی است که به آرامی به داخل راست‌روده پمپ می‌شود تا به دفع مدفوع کمک کند. در این روش محتویات داخل روده‌ها با روش‌های تخصصی خارج شده و دفع می‌شوند.

درمان یبوست و نفخ شکم

برخی افراد در کنار یبوست نفخ شکم را هم تجربه می‌کنند. در این شرایط باید در کنار درمان های یبوست از برخی آنتی‌اسیدها یا نوشیدنی‌های ضد نفخ هم کمک گرفت.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

یبوست یک شکایت رایج است که هر فردی در هر سن و شرایطی ممکن است با آن مواجه شود. در بیشتر موارد درمان یبوست را می‌توان به سادگی در خانه انجام داد. از رژیم‌های غذایی ضد یبوست گرفته تا ترک برخی از عادات و حتی مصرف یک سری مکمل‌های غذایی و گیاهی، همگی می‌توانند یبوست را از بین ببرند. با این حال برای درمان موارد شدید و مزمن یبوست که برای بیشتر از ۱۲ هفته طول بکشد، باید به پزشک متخصص گوارش یا دکتر داخلی مراجعه کرد. اما شما می‌توانید از خدمات ویزیت آنلاین متخصص گوارش دکترتو یا از متخصص داخلی آنلاین برای پرسش سوالات خود کمک بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

مصرف کمپوت‌های میوه خصوصا سیب و گلابی بسیار موثر است.

در این روش با ماساژ دور ناف به صورت ساعت‌گرد، می‌توان حرکت روده‌ها را بهبود بخشید.

می‌توان با افزایش مصرف مایعات و چرب کردن مقعد، درد را کم کرد.

قرص‌های پروبیوتیک، قرص‌های گیاهی ملین و محرک همگی برای درمان یبوست مفیدند.

ماساژ شکم، تغییر رژیم غذایی و شربت‌های خوراکی می‌توانند به درمان یبوست کودکان کمک کند.

می‌توان از داروهای بدون نسخه مانند ملین‌ها استفاده کرد.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن