ESR در آزمایش خون نشان دهنده‌ چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در این روش خون ضد انعقاد EDTA بدون هیچ‌گونه رقیق کننده اضافی به داخل لوله آزمایش کشیده می‌شود و میزان ریزش گلبول‌های قرمز خون پس از 1 ساعت بر حسب میلی‌متر اندازه‌گیری می‌شود. نتایج تست ESR بر حسب میلی‌متر در ساعت (mm/hr) اندازه‌گیری می‌شود. هرچه این عدد بیشتر باشد، احتمال التهاب بیشتر است. زنان به طور طبیعی سطوح ESR بالاتری دارند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
ESR در آزمایش خون نشانه چیست؟

ESR در آزمایش خون که همان سنجش نرخ رسوب گلبول‌های قرمز است، اغلب برای بررسی التهاب در بدن انجام می‌شود. آزمایش خون ESR معمولاً همراه با سایر آزمایشات دیگر انجام می‌شود. این آزمایش میزان ته‌نشین شدن گلبول‌های قرمز خون در لوله آزمایش را در یک ساعت اندازه گیری می‌کند. التهاب یا عفونت می‌تواند منجر به پروتئین‌های اضافی در خون شود که در نهایت می‌تواند باعث شود گلبول‌های قرمز خون در ته یک لوله آزمایش قرار گیرند. وقتی این اتفاق می‌افتد یعنی ESR بالاتر است. شاید تجربه انجام آزمایش esr ‌را دارید یا به پیشنهاد پزشکتان‌ لازم است که این فاکتور در خون‌ شما سنجیده شود. اگر به دنبال یک پزشک عموم یا متخصص عفونی برای مشاوره بیشتر هستید، می‌توانید از وبسایت دکترتو کمک بگیرید. در این‌ وبسایت با لیستی از بهترین پزشکان روبه‌رو خواهید شد و‌ می‌توانید به سادگی نوبت ویزیت آنلاین یا حضوری خود را از طریق همین سایت ثبت و دریافت نمایید.

ESR در آزمایش خون چیست؟

در آزمایش ESR، خون از رگ بازوی دست گرفته می‌شود و در یک لوله بلند و نازک قرار می‌گیرد. سپس به خون زمان داده می ‌شود تا ته نشین شده تا نرخ رسوب آن بررسی شود.

التهاب باعث می‌شود گلبول‌های قرمز به یکدیگر بچسبند و توده‌هایی تشکیل دهند. این توده‌ها سنگین‌تر از گلبول‌های قرمز طبیعی هستند. بنابراین، اگر التهاب وجود داشته باشد، گلبول‌های قرمز به هم چسبیده و به سرعت به انتهای لوله می‌افتند. اگر التهاب وجود نداشته باشد هم گلبول‌های قرمز خون کندتر ته‌نشین می‌شوند. پس از مدتی، مقداری مایع شفاف (پلاسما که گلبول قرمز ندارد.) در بالای لوله وجود خواهد داشت.

ESR ارتفاع ستون پلاسما در بالای لوله را پس از یک ساعت اندازه‌گیری می‌کند. براساس این توضیحات، ESR پایین به این معنی است که تعداد کمی از سلول‌ها ته‌نشین شده‌اند و بالا بودن مقدار آن به این معنی است که تعداد زیادی سلول ته‌نشین شده‌اند که می‌تواند نشان‌دهنده التهاب باشد.

ESR در آزمایش خون چیست؟
تست esr یک نمونه گیری از رگ و ریخت خون در لوله‌های آزمایش مخصوص است.

esr مخفف چیست؟

ESR مخفف erythrocyte sedimentation rate و به معنی نرخ رسوب گلبول قرمز است که معمولا به آن نرخ sed هم گفته می‌شود.

هدف از انجام آزمایش esr

پزشک ممکن است آزمایش خون ESR را به عنوان بخشی از چندین آزمایش در کنار هم و برای بررسی بیماری‌های مختلف و به منظور انتخاب بهترین راه درمانی و روند شروع درمان توصیه کند. از جمله کاربردهای انجام آزمایش ای اس آر، تشخیص ابتلا به هریک از بیماری‌های نام برده شده زیر است:

  • عفونت
  • یک بیماری مانند نوعی بیماری خود ایمنی که باعث التهاب می‌شود.
  • برخی از انواع سرطان (البته که برای این مورد، تنها آزمایش ESR کافی نیست و در اکثر موارد سایر آزمایشات لازم هم از سمت پزشک تجویز می‌شود.)
  • آرتریت سلول غول پیکر (نوعی التهاب عروق خونی)
  • پلی میالژی روماتیکا

متن انگلیسی:
An ESR test can identify and measure inflammation, in general, in your body. However, it doesn’t help pinpoint the precise cause of inflammation. That’s why the ESR test is rarely performed alone. Instead, your doctor will likely combine it with other tests to determine the cause of your symptoms. Also, if you already have an inflammatory condition, your doctor may order an ESR test as part of your routine lab work to make sure your current treatment plan is working
ترجمه متن:
آزمایش ESR می‌تواند التهاب را به طور کلی در بدن شما شناسایی و اندازه‌گیری کند. با این حال، به تعیین دقیق علت التهاب کمک نمی‌کند. به همین دلیل است که آزمایش ESR به ندرت به‌تنهایی انجام می‌شود. در عوض، پزشک احتمالاً آن را با سایر آزمایش‌ها ترکیب کند تا علت علائم مشخص شود. همچنین اگر از قبل سابقه بیماری التهابی داشته‌اید، ممکن است پزشک آزمایش ESR را به عنوان یک قسمت از کارهای معمول آزمایشگاهی تجویز کند تا از اثربخشی درمان مطمئن شود.

healthline

انجام آزمایش ESR برات تجویز شده و می‌خوای بدونی علتش چیه؟

همین حالا از متخصص کمک بگیر.

قیمت آزمایش esr

هزینه آزمایش esr چیزی نیست که بتوان به طور دقیقی به آن اشاره کرد. بهتر است برای آگاهی از تعرفه‌ها، یا از یک پزشک متخصص سوال بپرسید و یا با آزمایشگاه‌های مختلف تماس بگیرید. عوامل زیادی می‌توانند در تفاوت قیمت مراکز مختلف با هم نقش داشته باشند، از جمله دستگاه‌ها، سابقه، خصوصی یا دولتی بودن مرکز، پوشش‌های بیمه و…

اگر تعرفه آزمایش برایتان اهمیت زیادی دارد، می‌توانید پیش از مراجعه برای انجام آن، از چندین مرکز و پزشک مختلف مشاوره بگیرید و سوال بپرسید.

انواع روش های آزمایش ESR

دو روش اصلی برای اندازه گیری ESR وجود دارد؛ یکی روش Westergren و دیگری روش Wintrobe. هر روش نتایج کمی متفاوتی ارائه می‌کند. بیشتر آزمایشگاه‌ها از روش Westergren برای سنجش esr استفاده می‌کنند.

در ادامه هر دو روش را به صورت مجزا توضیح داده‌ایم:

روش Westergren

ESR به طور معمول در زنان بیشتر از مردان است و به تدریج با افزایش سن افزایش می‌یابد. مقادیر نرمال برای سرعت رسوب گلبول قرمز (ESR)، که با استفاده از روش Westergren به دست می آید، به شرح زیر است:

  • مرد کمتر از ۵۰ سال: ≤۱۵ میلی‌متر در ساعت
  • زن کمتر از ۵۰ سال: ≤ ۲۰ میلی‌متر در ساعت
  • مرد بیش از ۵۰ سال: ≤۲۰ میلی‌متر در ساعت

روش Wintrobe

در این روش خون ضد انعقاد EDTA بدون هیچگونه رقیق‌کننده اضافی به داخل لوله آزمایش کشیده می‌شود و میزان ریزش گلبول‌های قرمز خون پس از ۱ ساعت بر حسب میلی‌متر اندازه‌گیری می‌شود. این لوله‌ها به طول تنها ۱۰۰ میلی‌متر و نسبت به لوله‌های استاندارد Westergren بسیار نازک‌تر هستند. این روش نسبت به روش وسترگرن حساسیت کمتری دارد. اگرچه روش Westergren معمولاً در بیشتر آزمایشگاه‌ها برای تعیین ESR استفاده می‌شود، اما زمان‌برتر است و احتمال خطا هم در نتیجه آن وجود دارد.

شرایط آزمایش ESR

برای سنجش این فاکتور، نمونه خون مورد نیاز است. بیشتر اوقات، خون از سیاهرگی که در قسمت داخلی آرنج یا پشت دست قرار دارد گرفته می‌شود. نمونه خون به آزمایشگاه فرستاده می‌شود یا نمونه‌گیری در آزمایشگاه انجام می‌شود. این آزمایش سرعت افتادن گلبول‌های قرمز خون را به ته یک لوله بلند و نازک اندازه‌گیری می‌کند.

تفسیر ESR در آزمایش خون

در مورد خواندن برگه آزمایش باید گفت که نتایج تست ESR بر حسب میلی‌متر در ساعت (mm/hr) اندازه‌گیری می‌شود. هرچه این عدد بیشتر باشد، احتمال التهاب بیشتر است. زنان به طور طبیعی سطوح ESR بالاتری دارند. اگر آزمایش ESR نشان داد که گلبول‌های قرمز خون سریع‌تر از حد طبیعی فرو می‌روند، ممکن است به این معنی باشد که شما یک بیماری پزشکی دارید که باعث التهاب می‌شود. سرعت نتیجه آزمایش شما نشانه میزان التهاب شماست. نرخ سریع‌تر ESR به معنای سطوح بالاتر التهاب است. افزایش نرخ ESR ممکن است به دلیل برخی عفونت‌ها هم باشد، از جمله:

نتیجه آزمایش ESR پایین هم به این معنی است که گلبو‌های قرمز خون آهسته‌تر از حد طبیعی ته‌نشین می‌روند. این اتفاق ممکن است ناشی از شرایطی مانند یک اختلال خونی مول پلی سیتمی باشد. سطوح پایین‌تر از حد طبیعی هم در موارد زیر رخ می‌دهد:

  • نارسایی احتقانی قلب
  • هایپر ویسکوزیته
  • هیپوفیبرینوژنمی (کاهش سطح فیبرینوژن)
  • سرطان خون
  • پروتئین کم پلاسما (به دلیل بیماری کبدی یا کلیوی)
  • پلی سیتمی
  • کم خونی داسی شکل (بیماری سیکل سل)
عاملتاثیر بر سطح ESR
افزایش سطح ESRنشان‌دهنده وجود التهاب در بدن است. این التهاب می‌تواند ناشی از بیماری‌های مختلفی مانند:
– عفونت‌های باکتریایی و ویروسی
– بیماری‌های التهابی مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس، و پلی‌میالژیا روماتیکا
– برخی از سرطان‌ها
– بیماری‌های بافت همبند
– آسیب‌های بافتی
– بارداری
کاهش سطح ESRمعمولاً نشان‌دهنده عدم وجود التهاب حاد در بدن است. اما توجه داشته باشید که کاهش ESR همیشه به معنای عدم وجود بیماری نیست.
آزمایش ESR (سرعت رسوب گلبول‌های قرمز)

مقدار نرمال ESR در آزمایش خون (esr در آزمایش خون باید چند باشد؟)

مقدار نرمال esr می‌تواند بسته به سن هر فرد متفاوت باشد. اگر نتایج ESR فردی خارج از محدوده استاندارد باشد، ممکن است مبتلا به یک بیماری خاص باشد.

نتایج نرمال برای بزرگسالان براساس دیتاهای روش وسترگرن عبارتند از:

  • مردان زیر ۵۰ سال: کمتر از ۱۵ میلی‌متر در ساعت
  • مردان بالای ۵۰ سال: کمتر از ۲۰ میلی‌متر در ساعت
  • زنان زیر ۵۰ سال: کمتر از ۲۰ میلی‌متر در ساعت
  • زنان بالای ۵۰ سال: کمتر از ۳۰ میلی‌متر در ساعت

برای کودکان (روش وسترگرن):

  • نوزاد: ۰ تا ۲ میلی متر در ساعت
  • نوزادان تا بلوغ: ۳ تا ۱۳ میلی متر در ساعت

محدوده مقادیر نرمال ممکن است در آزمایشگاه‌های مختلف کمی متفاوت باشد. با پزشک خود در مورد معنای نتایج آزمایش خود صحبت کنید.

رنج نرمال esr در زنان

ESR بر حسب میلی‌متر در ساعت (mm/hr) اندازه گیری می‌شود. مقادیر نرمال و طبیعی آن در زنان عبارتست از ۰ تا ۲۰ میلی‌متر در ساعت.

رنج نرمال esr در مردان

مقدار نرمال esr بذای مردان هم عبارتست از ۰ تا ۱۵ میلی‌متر در ساعت.

محدوده خطر ESR در آزمایش خون

اگر نتایج تست ESR بالاتر از ۱۰۰ میلی‌متر در ساعت می‌تواند نشان‌دهنده ابتلا به یک بیماری فعال‌تر مانند سرطان، دیابت یا بیماری قلبی عروقی باشد.

متن انگلیسی:
Some causes of abnormal ESR test results are more serious than others, but many aren’t a huge concern. It’s important not to worry too much if your ESR test results are abnormal
ترجمه متن:
برخی از علل نتایج غیر طبیعی تست ESR نسبت به سایر نتایج جدی‌تر هستند، اما بسیاری از آن‌ها نگران‌کننده هم نیستند. اگر نتایج آزمایش ESR شما غیرطبیعی است، زیاد نگران نباشید.

healthline
 آزمایش ESR چه چیزی را نشان می دهد؟
نمونه‌های گرفته شده در آزمایش ESR درون لوله‌های مخصوص ریخته می‌شود.

داروهای تاثیرگذار در نتیجه آزمایش ESR

مصذف برخی داروها می‌تواند منجر به ارائه نتیجه نادرست تست esr شود. برای مثال مصرف داروهایی مانند داروی ضدالتهابی غیر استروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن (Advil یا Motrin) یا ناپروکسن (Aleve یا Naprosyn) کورتیکواستروئید، آسپیرین، کورتیزون و کینیون باعث کاهش ESR می‌شود.

بروز چه علائمی سبب تجویز آزمایش ESR می شود؟

در صورت داشتن علائم هر یک از بیماری‌هایی که ممکن است باعث افزایش ESR شود، به انجام این آزمایش نیاز خواهید داشت. اگر قبلاً به بیماری مبتلا شده‌اید که باعث بالا رفتن ESR می‌شود، ممکن است به این آزمایش احتیاج داشته باشید. این آزمایش می‌تواند به پزشک اطلاعاتی درباره وضعیت پاسخ‌دهی بدن شما به روش درمانی بدهد.

آزمایش خون ESR برای تشخیص یا نظارت بر بیماری‌هایی که باعث درد و تورم ناشی از التهاب می‌شوند، مفید است. این بیماری‌ها عبارتند از:

  • آرتریت گیجگاهی
  • روماتیسم مفصلی
  • پلی میالژیا روماتیکا

ESR به عنوان آزمایش غربالگری در افرادی که علائمی ندارند یا بیماری را تشخیص می‌دهند، استفاده نمی‌شود. زیرا بسیاری از شرایط و علل مختلف می‌تواند باعث افزایش مقدار آن شود. ESR به به پزشک اطلاعاتی قطعی درباره ابتلا یا عدم ابتلا به یک بیماری خاص نمی‌دهد. این تست فقط احتمال ابتلا به یک شرایط غیرعادی در بدن را هشدار می‌دهد.

روماتیسم مفصلی داری و می‌خوای با آزمایش خون ارزیابیش کنی؟ کلیک کن.

چه آزمایشات دیگری همزمان با آزمایش ESR تجویز می شوند؟

از آنجایی که ESR نمی‌تواند یک بیماری خاص را تشخیص دهد، ممکن است پزشک آزمایش‌های دیگر را به صورت همزمان درخواست دهد. همچنین ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که در عین خالی که التهاب وجود دارد هنوز نتیجه ESR طبیعی باشد. آزمایش پروتئین واکنشی crp معمولاً با ESR انجام می‌شود تا اطلاعات بیشتری در اختیار پزشک و بیمار قرار دهد.

CRP به طور کلی از ESR حساس‌تر است و سریع‌تر به تغییرات التهاب پاسخ می‌دهد. اما هر دو آزمایش در تشخیص شرایط مختلف کمک‌کننده و موثر هستند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

حالا که با ESR در آزمایش خون، نکات مرتبط با آن و‌ چگونگی انجام و‌ سنجش این فاکتور مهم آشنا شده‌اید، شاید تمایل داشته باشید با یک پزشک عمومی یا دکتر بیماری عفونی صحبت کنید. این‌ مشاوره چه به منظور بررسی نیاز شما به انجام این تست باشد و چه به جهت بررسی نتیجه آزمایش شما، می‌تواند با پزشکان متخصص در این زمینه به بهترین نحو پیش رود.

اگر نیاز به دریافت نوبت، چه به صورت حضوری و چه ویزیت دکتر آنلاین عفونی یا دکتر آنلاین عمومی، وبسایت دکترتو به شما کمک خواهد کرد. می‌توانید با مراجعه به وبسایت دکترتو و پس از اعمال فیلترهای مورد نظر خود، لیستی از بهترین پزشکان را مشاهده کنید. پس‌از آن هم می‌توانید به راحتی و‌ به صورت کاملا آنلاین‌ نوبت ویزیت مورد نظر خود را ثبت و دریافت نمایید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

نتایج آزمایش esr ابتلا به بیماری‌های زیر را نشان می‌دهد:

    • نکروز

    • روماتیسم مفصلی

    • کم خونی

    • لوپوس اریتماتوز سیستمیک

    • آرتریت سلول ژانت

    • مولتیپل میلوما

    • ماکروگلوبولینمی والدنستروم

ESR بالا نشان دهنده وجود التهاب در بدن به دلیل یک بیماری زمینه‌ای است. برای تشخیص این عارضه می‌توان آزمایشات بیشتری انجام داد.

ESR بالا ممکن است باعث مشکلات سلامتی نشود، اما در صورت عدم کنترل، مشکلات جدی‌تری برای سلامتی ایجاد خواهد شد. خطرات احتمالی از درد مفاصل و خستگی تا اختلال در عملکرد اندام‌ها و حتی خطر بالای ابتلا به بیماری‌های جدی مانند بیماری‌های قلبی و سرطان متغیر است.

نرخ رسوب گلبول قرمز (ESR) یک آزمایش خون بوده که نشان می‌دهد آیا در بدن خود التهاب دارید یا خیر. واحد سنجش آن میلی متر در ساعت است.

در برخی موارد سرطان، ESR ممکن است در محدوده طبیعی باشد (20-0 میلی‌متر در ساعت برای مردان و 30-0 میلی‌متر در ساعت برای زنان)، در حالی که در برخی دیگر ممکن است بالا باشد و اغلب از این مقادیر مرجع فراتر رود. به عنوان مثال، سطوح ESR می‌تواند در موارد سرطان‌های تهاجمی یا پیشرفته به طور قابل توجهی بالاتر باشد، که گاهی اوقات به 100 میلی‌متر در ساعت یا بیشتر هم می‌رسد.

ESR 40 و بالاتر ممکن است نشان دهنده مشکلات خفیف موثر بر سلامتی باشد. به عنوان مثال ESR بالای 100 می‌تواند نشان دهنده بیماری‌های جدی مانند آرتریت و پلی میالژیا باشد.

این آزمایش برای تشخیص التهاب بدن انجام می‌شود  و التهاب پاسخ سیستم ایمنی بدن به آسیب، عفونت و بسیاری از انواع بیماری‌ها از جمله اختلالات سیستم ایمنی، برخی سرطان‌های خاص و اختلالات خونی است.

خطر بسیار کمی برای انجام ESR وجود دارد. ممکن است درد خفیف یا کبودی در نقطه‌ای که سوزن وارد می‌شود، ایجاد شود. اما بیشتر علائم به سرعت از بین می‌روند.

براساس گزارش یک تحقیق، گفته شده که نرخ رسوب گلبول قرمز (ESR) در یک بیمار مبتلا به COVID افزایش یافته است. سطح بالای ESR حتی پس از بهبودی بیمار از COVID-19 برای مدت طولانی ادامه یافت.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن