کم خونی داسی شکل یا بیماری آنمی سیکل سل چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کم خونی داسی شکل یکی از بیماری‌های ژنتیکی است که می‌تواند مشکلات بسیاری برای بیمار ایجاد کند. این بیماری درمان ندارد اما برای تخفیف علائم روش‌های زیادی پیشنهاد شده‌است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
کم خونی داسی شکل چیست؟

آیا کسی در اطرافیان شما به بیماری کم خونی داسی شکل مبتلا است؟ این کم خونی هم مانند سایر انواع کم خونی است؟ علائم این بیماری چیست؟ آنمی سیکل سل چه مشکلاتی برای بیمار ایجاد می‌کند؟ آیا این بیماری درمان دارد؟ برای درمان آن به چه دکتری مراجعه کنیم؟ از کجا بفهمیم که به این بیماری مبتلا هستیم؟ اگر این سوالات ذهن شما را هم درگیر کرده‌است، می‌توانید این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

در سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو می‌توانید از بهترین دکترهای داخلی یا عمومی نوبت حضوری دریافت کنید و مشاوره تلفنی یا آنلاین بگیرید.

کم خونی داسی شکل چیست؟

یکی از انواع کم خونی، آنمی سیکل سل است. بیماری کم خونی داسی شکل یکی از بیماری‌های ژنتیکی است که گلبول‌های قرمز در آن دچار عارضه می‌شوند. کسانی که به کم خونی داسی شکل مبتلا هستند، ژن‌های سالمی ندارند و در زمان ساخت گلبول‌های قرمز بدن دچار مشکل می‌شوند. این بیماری از پدر و مادر به ارث می‌رسد و ارثی نیست.

برای این بیماری درمانی وجود ندارد و تنها می‌توان علائم را کاهش داد و آنها را مدیریت کرد. برای تشخیص این بیماری نیز می‌توان از آزمایش‌های ژنتیکی کمک گرفت. سابقه فامیلی در ابتلا به این بیماری موثر است.

تفاوت تالاسمی و کم خونی داسی شکل در چیست؟

هر دوی این بیماری‌ها از بیماری‌های ژنتیکی هستند و از طریق ژن‌ها ایجاد می‌شوند. همچنین هر دوی این بیماری‌ها از انواع کم خونی هستند. تنها موردی که در این دو تفاوت دارد، نوع ژنی است که باعث ایجاد بیماری می‌شود. در کم خونی تالاسمی و آنمی سیکل سل، هموگلوبین که پروتئین انتقال‌دهنده خون است آسیب می‌بیند و نمی‌تواند میزان اکسیژن مورد نیاز را انتقال دهد.

ایا کم خونی داسی شکل خطرناک است؟

آنمی سیکل سل شدید خطرناک و کشنده است. کم خونی داسی شکل به‌خودی‌خود و در نوع خفیف آن خطرناک نیست و نمی‌تواند جان بیمار را تهدید کند. اما اگر بیمار مبتلا به این بیماری ژنتیکی خفیف در ارتفاع خاصی قرار بگیرد، علائم خطرناکی از خود نشان می‌دهد و ممکن است که مشکلات جدی برای بیمار ایجاد شود. بنابراین این بیماری در ارتفاعات خاصی می‌تواند خطرناک باشد. اما در شرایط عادی، چندان تهدیدکننده حیات نیست.

اگر خود شما یا نزدیکانتان به این بیماری مبتلا هستید، از دکتر عمومی نوبت بگیرید و علائم خود را برایشان شرح دهید. توصیه‌های مناسبی برای کنترل علامت به شما خواهدشد. در دکترتو می‌توانید از بهترین دکتر عمومی در شهر خود نوبت دریافت کنید.

علائم کم خونی داسی شکل چیست؟

این بیماری علائمی ایجاد می‌کند که به تک‌تک آنها پرداخته‌ایم. توجه داشته‌باشید که علائم زیر، علائم کم خونی داسی شکل در ارتفاع پایین است. این بیماری در ارتفاعات بالا بسیار خطرناک می‌شود و می‌تواند کشنده باشد. علائم آنمی سیکل سل از ۶ ماهگی بروز می‌کنند:

  • کم خونی: سلول‌های قرمز در کم خونی داسی شکل خیلی سریع می‌میرند و طول عمر آنها بین ۱۰ تا ۲۰ روز است (برخلاف سلول‌های طبیعی که عمر آنها ۱۲۰ روز است). بنابراین فرد به کم خونی مبتلا می‌شود.
  • دردهای دوره‌ای: هنگامی که سلول‌های خونی مشکل‌دار، در رگ‌های کوچک و ریز گیر می‌کنند و راه آنها را می‌بندند، درد شدید و دوره‌ای در قفسه‌ی سینه و مفصل‌های شما ایجاد می‌شود. اگر درد خیلی شدید باشد، باید در بیمارستان بستری شوید.
  • ورم دست‌ها و پاها: علت ورم پاها و دست اختلال در گردش خون ناشی از سلول‌های داسی شکل است.
  • عفونت‌های مکرر: گلبول‌های قرمز داسی شکل می‌توانند به طحال آسیب بزنند. اینکار می‌تواند باعث بروز عفونت و آسیب به این عضو شود. افرادی که به آنمی سیکل سل مبتلا هستند، دائما واکسن و آنتی‌بیوتیک دریافت می‌کنند تا به عفونت‌های خطرناکی مانند پنومونی مبتلا نشوند.
  • رشد کم و تاخیر در بلوغ: هنگامی که سلول‌های خونی شما مشکل داشته‌باشند، رشد بدن با تاخیر و مشکل مواجه می‌شود.
  • اختلالات بینایی: شبکیه حاوی عروق خونی است که در صورت آنمی سیکل سل می‌توانند مورد خطر واقع شوند.

متن انگلیسی:
«Living with sickle cell disease can be a challenge. But there are steps you can take to live the healthiest life possible.»
ترجمه متن:
«زندگی با کم خونی داسی شکل بسیار چالش‌برانگیز است اما راه‌هایی برای بهبود آن وجود دارد.»

cdc

می‌دونی کم‌خونی چه تاثیری روی زندگی روزمره‌ات می‌ذاره؟

برای درمانش از دکتر متخصص مشاوره بگیر!

علائم کم خونی داسی شکل در بزرگسالان و علائم کم خونی داسی شکل در کودکان

علایم کم خونی داسی شکل در کودکان و بزرگسالان مشابه است و شدت آن بستگی به وضعیت بدنی و محل زندگی فرد دارد. همچنین درمان علائم می‌تواند از شدت آنها بکاهد. هر کدام از علائم اگر در شما دیده‌شد، به دکتر داخلی مراجعه کنید تا روش‌های کنترل و کاهش علائم را به شما بیاموزد.

درد سیکل سل از علائم کم خونی داسی شکل است؟

بله. هنگامی که فردی به کم خونی داسی شکل مبتلا باشد، به دردهای دوره‌ای مبتلا می‌شود. این دردها ناشی از بلوکه‌شدن مسیر رگ‌ها و ماندن خون پشت آنهاست. بنابراین دردهای ناگهانی و شدید در ریه‌ها، قفسه سینه و مفاصل بروز می‌کند.

شکل گلبول قرمز داسی شکل چگونه است؟ (داسی شکل شدن گلبول قرمز)

گلبول‌های قرمز مسئول رساندن اکسیژن به بخش‌های مختلف بدن هستند. این گلبول‌ها شکلی گرد دارند و میانه آنها فرورفته است. هنگامی که این گلبول‌ها از رگ‌های باریک رد می‌شوند، منعطف هستند و آسیبی به آنها نمی‌رسد. شکل این گلبول‌ها متناسب با عملکردی است که انجام می‌دهند.

در بیمارانی که به کم خونی داسی شکل یا آنمی سیکل سل مبتلا هستند، گلبول‌های قرمز شبیه به آبنبات‌های فرورفته نیستند و به شکل داس قرار می‌گیرند. بنابراین شکل آنها چندان مناسب نیست و با گلبول‌های طبیعی فرق دارد. علاوه‌بر تغییر شکل، این سلول‌ها خشک و چسبناک می‌شوند و هنگام عبور از دیواره رگ‌ها آسیب می‌بینند.

کم خونی داسی شکل چیست؟
یکی از انواع کم خونی، کم خونی داسی شکل است.

با دیدن علائم بیماری سیکل سل به چه دکتری مراجعه کنیم؟

هنگامی که این بیماری در شما تشخیص داده می‌شود، یا علائم کم خونی دارید اما نمی‌دانید به کدام نوع آن مبتلا هستید، باید به دکتر عمومی یا دکتر داخلی مراجعه کنید. تشخیص و درمان علائم این بیماری می‌تواند به شما کمک کند.

زمانی که به این بیماری مبتلا هستید، با دیدن علائم زیر فورا به دکتر مراجعه کنید:

  • گیجی
  • ازدست‌دادن هوشیاری
  • تغییرات ناگهانی در بینایی
  • اختلال در راه‌رفتن و حرف‌زدن
  • سردردهای شدید
  • بی‌حسی‌های بی‌دلیل
  • فلج یک‌طرفه

برای دریافت نوبت دکتر عمومی یا دکتر داخلی، می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید. همچنین می‌توانید از مشاوره تلفنی یا آنلاین دکترهای مورد نظر کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره تلفنی یا متنی در دکترتو، از لینک‌های زیر استفاده کنید:

علت کم خونی داسی شکل چیست؟

دلیل ابتلا به این بیماری این است که در ژن‌های مسئول ساخت هموگلوبین جهش ایجاد می‌شود. این جهش ساخت این پروتئین را مختل می‌کند و باعث داسی شکل شدن گلبول‌های قرمز خون می‌شود.

جهش در ماده ژنتیک ایجاد می‌شود و می‌تواند به نسل‌های بعدی منتقل شود. مواردی که باعث بروز جهش می‌شوند متنوع هستند و نمی‌توان گفت که علت اصلی بروز جهش چیست. در صورتی یک فرد به این بیماری مبتلا می‌شود که مادر و پدرش هر دو این ژن را داشته‌باشند. اگر این ژن تنها از طرف یکی از والدین به نوزاد منتقل شود، در اینصورت علائم این بیماری بسیار خفیف‌تر خواهد بود و در صورت رفتن به ارتفاعات شدت پیدا می‌کند.

در ژن‌های مسئول ساخت هموگلوبین جهش ایجاد می‌شود. این جهش باعث داسی شکل شدن گلبول‌های قرمز خون می‌شود.

تشخیص کم خونی داسی شکل در ازمایش خون

تشخیص آنمی سیکل سل در نوزادان انجام می‌شود. این آزمایش بررسی سلول‌های خونی است که در زیر میکروسکوپ داسی شکل نشوند. همچنین پیش از تولد نیز می‌توان با انجام آزمایش‌های ژنتیک از ابتلا به این بیماری آگاه شد.

برای تشخیص آن با دکتر داخلی یا دکتر ژنتیک مشورت کنید. درصورتی‌که کسی به این بیماری مبتلا باشد، آزمایش‌های لازم برای بررسی عوارض این بیماری انجام می‌شود.

یکی از مهم‌ترین آزمایش‌های تشخیص عوارضی که در این بیماری انجام می‌شود، ارزیابی خطر سکته مغزی در بیماران است. این آزمایش بدون درد در کودکان بالای ۲ سال و بالغین انجام می‌شود.

همین حالا برای درمان افت اکسیژن خون اقدام کن!

درمان کم خونی داسی شکل (درمان قطعی سیکل سل)

درمان کم خونی داسی شکل معمولا تنها برای کاهش دردهای دوره‌ای انجام می‌شود. این بیماری درمان ندارد و به‌جای آن به تخفیف علائم می‌پردازند. اگر کم خونی خطرناک باشد، پیوند مغز استخوان هم در افراد انجام می‌شود. در ادامه به درمان‌های مختلف این بیماری اشاره شده‌است:

  • هیدروکسیوریا: استفاده روزانه از Hydroxyurea می‌تواند در کاهش درد‌های دوره‌ای موثر باشد اما احتمال ابتلا به عفونت را زیاد می‌کند.
  • انداری: Endari یا L-glutamine اخیرا توسط FDA تایید شده‌است و می‌تواند دردهای دوره‌ای را کاهش دهد.
  • کریزانلیزوماب: Crizanlizumab در افراد بالای ۱۶ سال می‌تواند تعدد دردها را کم کند.
  • وکسلوتور: Voxelotor احتمالا آنمی را در کودکان کم می‌کند.
  • داروهای کاهنده درد و مسکن‌ها

درمان کم خونی داسی شکل در طب اسلامی

متاسفانه درمان این بیماری توسط علم پزشکی وجود ندارد. تنها راه‌های تخفیف علائم و تسکین درد مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از روش‌های کاهش درد در طب سنتی و طب اسلامی می‌توانند موثر باشند. در این مقاله تنها به درمان‌های پزشکی اشاره شده‌است.

عوارض کم خونی داسی شکل چیست؟

کم خونی داسی شکل عوارض مختلفی را برای بیمار ایجاد می‌کند که برخی از آنها را در ادامه آورده‌ایم:

  • سکته مغزی و مرگ: هنگامی که سلول‌های داسی شکل مسیر جریان خون در مغز را ببندند، چنین مشکلی پیش می‌آید که بسیار خطرناک است.
  • سندروم قفسه سینه حاد: یکی دیگر از عوارض این بیماری درد در قفسه سینه، تب و مشکل در تنفس و عفونت است که ناشی از بلوکه‌شدن مسیر گلبول‌های قرمز در بدن است.
  • فشار خون ریوی: کسانی که آنمی سیکل سل دارند به فشار خون بالا در ریه‌ها دچار می‌شوند.
  • آسیب بافتی: در هر جای بدن که جریان خون با مشکل مواجه شود، می‌تواند ایسکمی رخ دهد.
  • بزرگ‌شدن طحال: گلبول‌های قرمزی که داسی شکل هستند زود می‌میرند و به طحال می‌روند. مقدار آنها زیاد می‌شود و باعث بزرگ‌شدن طحال و درد شکم می‌شود.
  • کوری: آسیب به رگ‌های چشم می‌تواند باعث کوری شود.
  • زخم پاها
  • نعوظ طولانی‌مدت
  • مشکلات بارداری
  • ترومبوز ورید عمقی
کودک مبتلا به کم خونی داسی شکل به‌نسبت باقی کودکان سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارد.
کودک مبتلا به کم خونی داسی شکل به‌نسبت باقی کودکان سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارد و بیشتر به عفونت‌های مکرر مبتلا می‌شود.

کم خونی داسی شکل و مرگ

کم خونی داسی شکل می‌تواند باعث بروز مرگ شود. می‌بینید که این بیماری بسیار خطرناک است و می‌تواند مغز و قلب را نیز درگیر کند. اگر آسیب بافتی در مغز و قلب باشد، مرگ محتمل است.

پیشگیری از این بیماری امکان پذیر است؟

نمی‌توان از کم خونی داسی شکل پیشگیری کرد. اما اگر پدر یا مادر این بیماری را دارند، می‌توانند با متخصص ژنتیک مشورت کنند تا آن را به نسل‌های بعد منتقل نکنند و فرزند سالمی به دنیا آورند.

علائم بیماریعوارضدرمان
رشد کم و تاخیر در بلوغترومبوز ورید عمقیپیوند مغز استخوان
عفونت‌های مکررزخم پاهاداروهای کاهنده درد و مسکن‌ها
ورم دست‌ها و پاهانعوظ طولانی‌مدتوکسلوتور
دردهای دوره‌ایمشکلات بارداریکریزانلیزوماب
کم خونیکوریانداری
علائم و عوارض آنمی سیکل سل و درمان کم خونی داسی شکل

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

کم خونی داسی شکل یکی از بیماری‌هایی است که ابتلا به آن می‌تواند مشکلات بسیاری را برای بیمار ایجاد کند. متاسفانه این بیماری درمان ندارد و مسری نیست. اما می‌توان از بروز آن در فرزندان بیمار پیشگیری کرد. مادر و پدرانی که به این بیماری مبتلا هستند (مغلوب) باید آزمایش‌های ژنتیک انجام دهند.

اگر به دردهای دوره‌ای این بیماری مبتلا هستید، باید به دکتر داخلی یا دکتر عمومی مراجعه کنید تا برای درمان آنها به شما کمک کند. در دکترتو می‌توانید از بهترین دکتر در شهر محل زندگی خود نوبت دریافت کنید و از مشاوره تلفنی و آنلاین بهرمند شوید.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

متاسفانه بیشتر کسانی که به کم خونی داسی شکل شدید مبتلا هستند، در سنین پایین جان خود را از دست می‌دهند. اما امروزه برای کنترل علائم این بیماری و کاهش حملات درد، روش‌های بسیاری پیشنهاد شده‌است.

بله. کسانی که کم خونی داسی شکل نهفته دارند، باید آزمایش ژنتیک انجام دهند تا فرزندان آنها به این بیماری مبتلا نشوند.

مغلوب. این بیماری ژن مغلوب دارد، یعنی برای ابتلا به بیماری شدید، تمامی ژن‌ها باید معیوب باشند.

sickle cell anemia نام انگلیسی این بیماری است.

کسانی که کم خونی داسی شکل داشته‌باشند، از مالاریا جان سالم به در می‌برند. زیرا این انگل در سلول‌های خونی آنها قادر به ادامه حیات نیست و از بین می‌رود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.3از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره کم خونی داسی شکل

  1. رضا گفت:

    یعنی چی نوشتین بیماری داسی شکل از پدر و مادر به ارث می رسد و ارثی نیست؟

    1. . گفت:

      نوعی تغیر ژن اینجاد میشه